Ministru kabineta noteikumi: Šajā laidienā 2 Pēdējās nedēļas laikā 21 Visi
Ministru kabineta noteikumi Nr. 509
Rīgā 2023. gada 5. septembrī (prot. Nr. 43 32. §)
Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.4. specifiskā atbalsta mērķa "Sekmēt aktīvu iekļaušanu, lai veicinātu vienlīdzīgas iespējas, nediskriminēšanu un aktīvu līdzdalību, kā arī uzlabotu nodarbinātību, jo īpaši attiecībā uz nelabvēlīgā situācijā esošām grupām" 4.3.4.4. pasākuma "Sociālā dialoga attīstība, stiprinot sociālo partneru veiktspēju līdzdarboties likumdošanas, nacionālo reformu un koplīgumu slēgšanas pārrunu procesā" īstenošanas noteikumi
Izdoti saskaņā ar Eiropas Savienības fondu
2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma
19. panta 6. un 13. punktu
I. Vispārīgie jautājumi
1. Noteikumi nosaka:
1.1. kārtību, kādā īsteno Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.4. specifiskā atbalsta mērķa "Sekmēt aktīvu iekļaušanu, lai veicinātu vienlīdzīgas iespējas, nediskriminēšanu un aktīvu līdzdalību, kā arī uzlabotu nodarbinātību, jo īpaši attiecībā uz nelabvēlīgā situācijā esošām grupām" 4.3.4.4. pasākumu "Sociālā dialoga attīstība, stiprinot sociālo partneru veiktspēju līdzdarboties likumdošanas, nacionālo reformu un koplīgumu slēgšanas pārrunu procesā" (turpmāk – pasākums);
1.2. pasākuma mērķi;
1.3. pasākumam plānoto un pieejamo finansējumu un nacionālā līdzfinansējuma likmi;
1.4. prasības Eiropas Sociālā fonda Plus projekta (turpmāk – projekts) iesniedzējam un finansējuma saņēmējam;
1.5. atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus;
1.6. vienkāršoto izmaksu piemērošanas nosacījumus un kārtību.
2. Pasākuma mērķis ir stiprināt sociālo partneru kapacitāti piedalīties sociālajā dialogā visos līmeņos, tai skaitā koplīgumu pārrunās, tādējādi sekmējot kvalitatīvu nodarbinātību nozarēs.
3. Pasākuma mērķa grupa ir organizācijas, kas nodrošina darba devēju un nodarbināto interešu pārstāvniecību nacionāla līmeņa trīspusēja sociālā dialoga institūcijās (Nacionālajā trīspusējās sadarbības padomē un tās apakšpadomēs).
4. Pasākuma ietvaros līdz 2027. gada 31. decembrim ir sasniedzami šādi rādītāji:
4.1. iznākuma rādītājs – sociālo partneru skaits, kas saņēmuši atbalstu, – 2, tai skaitā līdz 2024. gada 31. decembrim – 2;
4.2. rezultāta rādītājs – atbalstīto sociālo partneru skaits, kas sniedz atzinumus/priekšlikumus likumdošanas procesā un Eiropas Semestra ietvaros, – 2.
5. Pasākuma ietvaros atbildīgās iestādes funkcijas pilda Valsts kanceleja (turpmāk – atbildīgā iestāde).
6. Pasākuma ietvaros plānotais kopējais finansējums ir 1 740 000 euro (tai skaitā elastības finansējums 274 528 euro), tai skaitā Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums 1 479 000 euro (tai skaitā elastības finansējums 233 349 euro) un valsts budžeta līdzfinansējums 261 000 euro (tai skaitā elastības finansējums 41 179 euro). Maksimālais Eiropas Sociālā fonda Plus finansējuma apmērs nepārsniedz 85 procentus no projekta kopējā attiecināmā finansējuma.
7. Projektu iesniegumos pasākuma īstenošanai kopējo pasākumam pieejamo finansējumu plāno ne vairāk kā 1 465 472 euro apmērā, tai skaitā Eiropas Sociālā fonda Plus finansējumu 1 245 651 euro apmērā un valsts budžeta līdzfinansējumu 219 821 euro apmērā. Katram šo noteikumu 10. punktā minētajam projekta iesniedzējam ir pieejami ne vairāk kā 50 procenti no šā finansējuma apmēra.
8. Atbildīgā iestāde pēc Eiropas Komisijas lēmuma par vidusposma pārskatu var ierosināt no 2026. gada 1. janvāra palielināt pasākumam pieejamo kopējo finansējumu līdz šo noteikumu 6. punktā minētajam plānotajam kopējam finansējuma apmēram.
9. Pasākumu īsteno ierobežotas projektu iesniegumu atlases veidā vienā projektu iesniegumu atlases kārtā par visu pasākumam pieejamo finansējumu. Katrs šo noteikumu 10. punktā minētais projekta iesniedzējs iesniedz vienu projekta iesniegumu atbilstoši šo noteikumu 7. punktā minētajam finansējuma apmēram.
II. Prasības projekta iesniedzējam
10. Projekta iesniedzēji pasākuma ietvaros ir Latvijas Brīvo arodbiedrību savienība un Latvijas Darba devēju konfederācija – organizācijas, kuras veido nacionāla līmeņa trīspusējo sociālo dialogu un nodrošina darba devēju vai nodarbināto organizāciju interešu pārstāvniecību.
11. Projekta iesniedzējs atbilstoši projektu iesniegumu atlases nolikumam sagatavo projekta iesniegumu un iesniedz to sadarbības iestādē, izmantojot Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmu. Ja sadarbības iestāde apstiprina projekta iesniegumu, projekta iesniedzējs ir finansējuma saņēmējs.
III. Atbalstāmās darbības un attiecināmās izmaksas
12. Pasākuma ietvaros ir atbalstāmas šādas darbības:
12.1. kapacitātes stiprināšanas pasākumi;
12.2. konsultantu, ekspertu un speciālistu piesaiste;
12.3. izvērtējumu, pētījumu, ekspertīžu un analīžu veikšana;
12.4. atbalsts dažādu sadarbības mehānismu izveidei un uzturēšanai;
12.5. atbalsts iesaistei tāda normatīvā regulējuma izstrādē un pilnveidē, kas veicina darba devēju un nodarbināto organizāciju koplīgumu slēgšanu;
12.6. sadarbības platformu izveide un digitālo risinājumu ieviešana;
12.7. informācijas un publicitātes pasākumi, tai skaitā komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas pasākumi;
12.8. projekta vadības un īstenošanas nodrošināšana.
13. Pasākuma ietvaros plāno šādas izmaksas:
13.1. tiešās attiecināmās izmaksas, kas ir tieši saistītas ar projekta īstenošanu un nepieciešamas projekta rezultātu sasniegšanai, un šī saistība ir skaidri saprotama un pierādāma;
13.2. netiešās attiecināmās izmaksas, kas nav tieši saistītas ar projekta rezultātu sasniegšanu, bet atbalsta un nodrošina atbilstošus apstākļus projekta īstenošanai un projekta rezultātu sasniegšanai;
13.3. neparedzētās izmaksas (papildu darbu vai pakalpojumu veikšanai), kas neparedzamu apstākļu dēļ ir kļuvušas nepieciešamas, lai nodrošinātu noslēgto līgumu izpildi, ja finansējuma saņēmējs veicis visus plānošanas pasākumus šo apstākļu novēršanai.
14. Šo noteikumu 13.1. apakšpunktā minētās tiešās attiecināmās izmaksas ietver šādas izmaksu pozīcijas:
14.1. tiešās attiecināmās personāla izmaksas – finansējuma saņēmēja projekta vadības un projekta īstenošanas personāla atlīdzības izmaksas (izņemot virsstundas) šo noteikumu 12.8. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai. Izmaksas ir attiecināmas atbilstoši atbildīgās iestādes apstiprinātajai vienkāršoto izmaksu metodikai;
14.2. pārējās projekta īstenošanas izmaksas:
14.2.1. pakalpojumu (uzņēmuma līgumu) izmaksas šo noteikumu 12.1., 12.2., 12.3., 12.4., 12.5., 12.6. un 12.7. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai, tai skaitā telpu, materiāltehnisko līdzekļu un aprīkojuma nomas izmaksas šo noteikumu 12.1., 12.4. un 12.7. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai;
14.2.2. pasniedzēju, konsultantu, ekspertu un citu speciālistu atlīdzība šo noteikumu 12.1., 12.2., 12.3., 12.4., 12.5., 12.6. un 12.7. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai;
14.2.3. iekšzemes mācību, darba un dienesta komandējumu un dienesta braucienu izmaksas (arī mācību maksa), ja tās ir saistītas ar projekta rezultātu sasniegšanu, atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā atlīdzināmi ar komandējumiem saistītie izdevumi. Iekšzemes komandējumu izmaksas tiek segtas atbilstoši vadošās iestādes izstrādātajai metodikai "Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika iekšzemes komandējumu izmaksām darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam īstenošanai";
14.2.4. ārvalstu mācību, darba un dienesta komandējumu un dienesta braucienu izmaksas (arī mācību maksa), ja tās ir saistītas ar projekta rezultātu sasniegšanu. Šīs izmaksas ir attiecināmas tikai projekta vadītājam un projekta īstenošanas personālam atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā atlīdzināmi ar komandējumiem saistītie izdevumi;
14.2.5. jaunradītu projekta vadības un projekta īstenošanas personāla darba vietu aprīkojuma, biroja mēbeļu un tehnikas, datorprogrammu un licenču iegādes vai nomas izmaksas, tai skaitā aprīkojuma uzturēšanas un remonta izmaksas, ne vairāk kā 3000 euro vienai darba vietai visā projekta īstenošanas laikā, ja projekta vadības un projekta īstenošanas personāls ir nodarbināts projektā vismaz 30 procentu apmērā no normālā darba laika uz darba līguma pamata. Ja projekta vadības un projekta īstenošanas personāls ir nodarbināts pilnu darba laiku, darba vietas aprīkojuma izmaksas ir attiecināmas 100 procentu apmērā. Ja projekta vadības un projekta īstenošanas personāls ir nodarbināts nepilnu darba laiku, darba vietas aprīkojuma izmaksas ir attiecināmas, ņemot vērā slodzes proporciju darbam projektā. Ja projekta vadības un projekta īstenošanas personāls ir nodarbināts daļlaiku, darba vietas aprīkojuma izmaksas ir attiecināmas, ņemot vērā gan slodzes proporciju darbam projektā, gan darbinieka iesaistes periodu projektā pret projekta kopējo īstenošanas ilgumu;
14.2.6. transporta pakalpojumu izmaksas (maksa par degvielu un maksa par sabiedriskā transporta izmantošanu) attiecināmas atbilstoši vadošās iestādes izstrādātajai metodikai "Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika 1 km izmaksām darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam īstenošanai". Ir attiecināmas arī transportlīdzekļa (tai skaitā specializētā) nomas vai transporta (tai skaitā specializētā) pakalpojumu pirkšanas izmaksas;
14.2.7. komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas pasākumu izmaksas šo noteikumu 12.7. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai;
14.2.8. citas informatīvo un publicitātes pasākumu īstenošanas izmaksas šo noteikumu 12.7. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai;
14.2.9. mācību pasākumu organizēšanas izmaksas šo noteikumu 12.1. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai atbilstoši atbildīgās iestādes apstiprinātajai vienkāršoto izmaksu metodikai;
14.2.10. izmaksas horizontālā principa "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" darbību īstenošanai, tai skaitā pandusu noma, indukcijas cilpu noma, zīmju valodas tulku un vieglās valodas tulkošanas pakalpojumu izmaksas, subtitrēšanas un reāllaika transkripcijas pakalpojumu izmaksas, ja tas ir nepieciešams vides un informācijas pieejamības nodrošināšanai.
15. Šo noteikumu 13.2. apakšpunktā minētās netiešās attiecināmās izmaksas plāno kā vienu izmaksu pozīciju, piemērojot netiešo izmaksu vienoto likmi 15 procentu apmērā no šo noteikumu 14.1. apakšpunktā minētajām tiešajām attiecināmajām personāla izmaksām saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula 2021/1060), 54. panta "b" apakšpunktu.
16. Šo noteikumu 13.3. apakšpunktā minētās neparedzētās izmaksas projektā plāno kā vienu izdevumu pozīciju. Neparedzētās izmaksas nepārsniedz divus procentus no šo noteikumu 13.1. apakšpunktā minētajām tiešajām attiecināmajām izmaksām, un to izlietošanu finansējuma saņēmējs saskaņo ar sadarbības iestādi, ievērojot līgumu par projekta īstenošanu.
17. Pasākuma atbalstāmo darbību ietvaros ir attiecināms pievienotās vērtības nodoklis tiešajām attiecināmajām izmaksām atbilstoši regulas 2021/1060 64. panta 1. punkta "c" apakšpunkta nosacījumiem.
18. Finansējuma saņēmējam projekta izmaksas ir attiecināmas, ja tās atbilst šajos noteikumos minētajām izmaksu pozīcijām un ir radušās no dienas, kad noslēgts līgums par projekta īstenošanu.
19. Projekta īstenošanas gaitā radušās sadārdzinājuma izmaksas finansējuma saņēmējs sedz no saviem līdzekļiem.
IV. Pasākuma un projekta īstenošanas nosacījumi
20. Pēc līguma par projekta īstenošanu noslēgšanas sadarbības iestāde, pamatojoties uz finansējuma saņēmēja rakstisku avansa pieprasījumu, atbilstoši Valsts budžeta līdzekļu plānošanas kārtībai Eiropas Savienības fondu projektu īstenošanai un maksājumu veikšanai 2021.–2027. gada plānošanas periodā nodrošina finansējuma saņēmējam avansa maksājumus. Maksimālais avansa apjoms nepārsniedz 30 procentus no projektam piešķirtā Eiropas Sociālā fonda Plus finansējuma un, ja tas ir paredzēts projektā, valsts budžeta līdzfinansējuma kopsummas.
21. Finansējuma saņēmējam pieejamā maksimālā avansa un starpposma maksājuma kopsumma nepārsniedz 95 procentus no projektam piešķirtā Eiropas Sociālā fonda Plus finansējuma un valsts budžeta līdzfinansējuma kopsummas.
22. Īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs:
22.1. pakalpojumu (uzņēmuma) līgumos, kurus slēdz šo noteikumu 12.1., 12.2., 12.3., 12.4., 12.5., 12.6. un 12.7. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai, atkarībā no līguma veida un satura var paredzēt avansa maksājumus ne vairāk kā 20 procentu apmērā no attiecīgā līguma summas (ieskaitot pievienotās vērtības nodokli);
22.2. nodrošina komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas pasākumus saskaņā ar regulas 2021/1060 47. un 50. pantu un normatīvajiem aktiem, kas nosaka kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā;
22.3. ne retāk kā reizi trijos mēnešos ievieto savā tīmekļvietnē aktuālo informāciju par projekta īstenošanu;
22.4. publiskos iepirkumus veic atklātā, pārredzamā, nediskriminējošā, sociāli atbildīgā un konkurenci nodrošinošā veidā saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā. Projekta ietvaros ir atbalstāma vides prasību un inovatīva risinājuma integrēšana preču un pakalpojuma iepirkumos (zaļais publiskais iepirkums un inovāciju publiskais iepirkums);
22.5. ir atbildīgs par dubultā finansējuma riska novēršanu un demarkācijas nodrošināšanu ar citiem līdzīgiem vai saistītiem projektiem, kā arī nodrošina, lai pasākuma ietvaros plānotais atbalsts nepārklātos ar citiem valsts un ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem;
22.6. īsteno vismaz trīs vispārīgās un vismaz trīs specifiskās darbības, kā arī nodrošina datu uzkrāšanu un ziņošanu par vismaz vienu rādītāju, kas veicina horizontālā principa "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" ievērošanu;
22.7. nodrošina informācijas uzkrāšanu par šo noteikumu 4.1. apakšpunktā minēto specifisko projekta līmeņa iznākuma rādītāju izpildi;
22.8. nodrošina informācijas uzkrāšanu par šo noteikumu 4.2. apakšpunktā minētā rezultāta rādītāja izpildi;
22.9. projekta īstenošanas laikā nodrošina interešu konflikta neesību saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) Nr. 2018/1046, par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012, 61. panta prasībām, kā arī paraksta interešu konflikta neesības apliecinājumu.
23. Pasākuma ietvaros projektu īsteno saskaņā ar līgumu par projekta īstenošanu, bet ne ilgāk kā līdz 2027. gada 31. decembrim.
24. Projekta īstenošanas vieta ir Latvijas Republikas teritorija.
Ministru prezidents,
ārlietu ministra pienākumu izpildītājs A. K. Kariņš
Finanšu ministrs A. Ašeradens