Bauskas novada domes saistošie noteikumi: Šajā laidienā 1 Pēdējās nedēļas laikā 0 Visi
Bauskas novada domes saistošie noteikumi Nr. 11
Bauskā 2023. gada 29. jūnijā
Par Bauskas novada pašvaldības līdzfinansējuma apmēru un tā piešķiršanas kārtību daudzdzīvokļu dzīvojamo māju energoefektivitātes pasākumu veikšanai un māju atjaunošanai
APSTIPRINĀTI
Bauskas novada domes
2023. gada 29. jūnija sēdē
(prot. Nr. 7, 14. p.)
Precizēti ar
Bauskas novada domes
31.08.2023. lēmumu Nr. 359
(prot. Nr. 11, 12. p.)
Izdoti saskaņā ar likuma
"Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā"
27.2 panta piekto daļu
I. Vispārīgie jautājumi
1. Saistošie noteikumi (turpmāk – noteikumi) nosaka kārtību, kādā Bauskas novada pašvaldība (turpmāk – pašvaldība) piešķir līdzfinansējumu daudzdzīvokļu dzīvojamo māju (turpmāk – māju) energoefektivitātes pasākumu veikšanai un atjaunošanai, nolūkā nodrošināt energoresursu patēriņa samazinājumu un piešķiramā līdzfinansējuma apmēru, kā arī finansējuma piešķiršanas kārtību un apmēru mājas atjaunošanai, ja tās tehniskais stāvoklis normatīvajos aktos noteiktā kārtībā atzīts par bīstamu cilvēku dzīvībai vai veselībai.
2. Saistošajos noteikumos lietotie termini:
2.1. pašvaldības līdzfinansējums – pašvaldības līdzfinansējums mājas energoefektivitātes pasākumu veikšanai mājā vai tās atjaunošanai Bauskas novada administratīvajā teritorijā;
2.2. māja – Bauskas novada pašvaldības administratīvajā teritorijā esoša dzīvojamā māja, kas nodota ekspluatācijā un saskaņā ar kadastrālās uzmērīšanas lietu mājā ir ne mazāk kā četri dzīvokļi, t.i., četras dzīvojamo telpu grupas;
2.3. projekta iesniedzējs – mājas dzīvokļu īpašumu īpašnieki;
2.4. projekta iesniedzēja pilnvarotā persona – mājas dzīvokļu īpašnieku izveidota sabiedrība, biedrība vai cita reģistrēta dzīvokļu īpašumu īpašnieku apvienība, vai fiziska vai juridiska persona, kurai dzīvokļu īpašumu īpašnieki, slēdzot pārvaldīšanas līgumu, ir uzdevuši pārvaldīt 2.2. apakšpunktā minēto dzīvojamo māju, vai līdzšinējais pārvaldnieks, kurš darbojas uz likuma, "Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju" 50. panta septītās daļas pamata;
2.5. projekta iesniedzēja līdzfinansējums – projekta iesniedzēja finansējuma daļa energoefektivitātes pasākumu veikšanai vai mājas atjaunošanai;
2.6. atbalstāmie pasākumi – energoefektivitātes pasākumi, kuru veikšanai pašvaldība saskaņā ar noteikumiem var piešķirt līdzfinansējumu;
2.7. komisija – pašvaldības izveidota māju energoefektivitātes un atjaunošanas pasākumu izvērtēšanas komisija.
3. Pašvaldības līdzfinansējums mājas energoefektivitātes vai atjaunošanas pasākumiem tiek piešķirts atbilstoši pašvaldības budžetā šim nolūkam paredzēto līdzekļu apmēram.
II. Atbalstāmie pasākumi un to apmērs
4. Mājas energoefektivitātes pasākumu veikšanai atbalstāmie pasākumi:
4.1. energoaudita un tehniskās apsekošanas veikšana līdz 80 % no izmaksām, bet ne vairāk kā 2 000 euro;
4.2. tehniskās dokumentācijas sagatavošana:
4.2.1. paskaidrojuma raksta izstrādāšana atbilstoši energoaudita atskaitē minētajiem pasākumiem līdz 70 % no izmaksām, bet ne vairāk kā 3 000 euro;
4.2.2. būvprojekta izstrādāšana atbilstoši energoaudita atskaitē minētajiem pasākumiem līdz 50 % no izmaksām, bet ne vairāk kā 10 000 euro;
4.3. energoefektivitātes pasākumu kopuma realizācija atbilstoši izstrādātajam būvprojektam vai paskaidrojuma rakstam:
4.3.1. ārdurvju bloku, logu atjaunošana vai nomaiņa koplietošanas telpās;
4.3.2. fasādes siltināšana;
4.3.3. norobežojošo konstrukciju, pagraba, bēniņu vai pēdējā stāva griestu pārseguma siltināšana;
4.3.4. karstā ūdens un apkures sistēmu cauruļvadu siltināšana (izolācijas atjaunošana vai ierīkošana) koplietošanas telpās;
4.3.5. siltumapgādes sistēmas (siltumavota vai siltummezgla) atjaunošana vai pārbūvēšana;
4.3.6. citi šajos saistošajos noteikumos neminētie, bet energoaudita atskaitē minētie pasākumi;
4.3.7. būvuzraudzība.
5. Līdzfinansējuma apjoms ir 15 % no noteikumu 4.1.–4.3. apakšpunktos minēto atbalstāmo pasākumu kopējām izmaksām, bet ne vairāk kā 15 000 euro vienai mājai.
6. Līdzfinansējumu nepiešķir, ja projekta iesniedzējs pašvaldības līdzfinansējumu jau iepriekš saņēmis 5. punktā minētajā apmērā pašvaldības līdzfinansēta mājas energoefektivitātes pasākuma (pasākumu kopuma) veikšanai.
7. Līdzfinansējums mājas atjaunošanai tiek piešķirts projekta iesniedzējam, ja mājas, tās daļas vai atsevišķu tehnisko ierīču tehniskais stāvoklis normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā atzīts par bīstamu cilvēku dzīvībai vai veselībai, ir jālikvidē terora akta, avārijas, stihiskas nelaimes vai citas katastrofas sekas vai jānovērš ārkārtas situācija. Šajā gadījumā noteikumu 10. punktā noteiktā komisija sniedz atzinumu un iesniedz lēmuma projektu Bauskas novada domes sēdē par līdzfinansējuma piešķiršanu un tā apmēru, bet ne vairāk kā 5000 euro.
III. Projekta iesniedzējam izvirzāmās prasības
8. Līdzfinansējumu var piešķirt mājas energoefektivitātes pasākumu veikšanai, kurās dzīvokļa īpašumi iegūti saskaņā ar likumu "Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju", likumu "Par kooperatīvo dzīvokļu privatizāciju" vai likumu "Par lauksaimniecības uzņēmumu un zvejnieku kolhozu privatizāciju" un tās atbilst šādiem nosacījumiem:
8.1. dzīvojamās mājas kopējā platība nav mazāka par 200 m² un tajā esošo nedzīvojamo telpu platība nepārsniedz 25 % no mājas kopējās platības;
8.2. māja ir sadalīta dzīvokļu īpašumos un vienai personai pieder ne vairāk kā 25 % no mājā esošajiem dzīvokļa īpašumiem, izņemot pašvaldības vai valsts īpašumā esošos dzīvokļu īpašumus;
8.3. māja ir pārņemta dzīvokļu īpašnieku valdījumā (kopīpašumā esošās daļas pārvaldīšanai un apsaimniekošanai izveidota dzīvokļu īpašnieku kooperatīvā sabiedrība, biedrība vai cita reģistrēta dzīvokļu īpašnieku apvienība) vai par mājas pārvaldīšanu noslēgts pilnvarojuma līgums, vai māju pārvalda pārvaldnieks, kurš darbojas, pamatojoties uz likuma "Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju" 50. panta septīto daļu;
8.4. normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā ir pieņemts lēmums veikt mājas energoauditu un/vai mājas energoefektivitātes pasākumus, nodrošinot mājas dzīvokļu īpašnieku līdzfinansējuma daļu un nepieciešamības gadījumā – arī kredītiestādes finanšu līdzekļus, ja kopsapulcē "par" nobalsojuši vismaz 51 % no mājas dzīvokļu īpašniekiem;
8.5. mājas 85 % (astoņdesmit pieciem procentiem) dzīvokļu un nedzīvojamo telpu īpašniekiem nav nekustamā īpašuma nodokļa parāda uz projekta pieteikuma iesniegšanas laiku;
8.6. mājas 85 % (astoņdesmit pieciem procentiem) dzīvokļu un nedzīvojamo telpu īpašniekiem nav komunālo maksājumu (apkure, aukstais ūdens, kanalizācija, sadzīves atkritumu izvešana, apsaimniekošanas maksa) parādu uz projekta pieteikuma iesniegšanas laiku;
8.7. pilnvarotajai personai (ja tā ir juridiska persona), kura dzīvokļu īpašnieku vārdā iesniedz pieteikumu pašvaldības līdzfinansējuma saņemšanai, nedrīkst būt nodokļu vai valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu parādu, tā nav ar tiesas lēmumu atzīta par maksātnespējīgu, tai skaitā ar tiesas lēmumu noteikts tiesiskās aizsardzības process, vai, saskaņā ar komercreģistrā pieejamo informāciju, tā neatrodas likvidācijas procesā.
IV. Pieteikuma līdzfinansējuma saņemšanai iesniegšanas, reģistrācijas un izskatīšanas kārtība
9. Lai pieteiktos pašvaldības līdzfinansējuma piešķiršanai projekta iesniedzēja pilnvarotā persona iesniedz pieteikumu un tam pievienojamos dokumentus (1. un 2. pielikums) jebkurā no Bauskas novada valsts un pašvaldības vienotajā klientu apkalpošanas centrā vai ar elektronisko parakstu, nosūtot uz e-pasta adresi: pasts@bauskasnovads.lv.
10. Pieteikumu un tam pievienoto dokumentu izvērtēšanu par līdzfinansējuma apmēru izskata ar Bauska novada domes priekšsēdētāja rīkojumu apstiprināta komisija.
11. Komisija izskata iesniegtos pieteikumus viena mēneša laikā un sagatavo atzinumu. Komisijai ir tiesības ar motivētu lēmumu pagarināt pieteikumu izskatīšanas termiņu.
12. Pieteikumu izvērtēšana notiek to reģistrācijas secībā. Komisija katram projekta iesniedzējam piešķiramo pašvaldības līdzfinansējuma daļu euro nosaka, pamatojoties uz atbalstāmo izmaksu aprēķinu, nepārsniedzot noteikumos noteiktos līdzfinansējuma apmērus.
13. Atbilstoši noteikumu prasībām, komisija sagatavo vienu no šādiem atzinumiem:
13.1. par līdzfinansējuma piešķiršanu, ja pieteikums un tam pievienotie dokumenti, kā arī projekta iesniedzējs un tā pilnvarotā persona atbilst noteikumu prasībām;
13.2. par atteikumu piešķirt līdzfinansējumu, ka pieteikums un tam pievienotie dokumenti, kā arī projekta iesniedzējs un/vai tā pilnvarotā persona neatbilst noteikumu prasībām vai gadījumā, ja sniegtas nepatiesas ziņas.
14. Gadījumā, ja, vērtējot pieteikumu un tam pievienotos dokumentus, komisijai rodas šaubas par izmaksu atbilstību vidējām tirgus izmaksām, tā ir tiesīga pieprasīt projekta iesniedzējam un/vai tā pilnvarotajai personai sniegt paskaidrojumus, kā arī pieaicināt ekspertu atzinuma sniegšanai. Ja izmaksu atbilstība netiek pierādīta, komisija, aprēķinot līdzfinansējuma apjomu, var izslēgt neatbilstošās izmaksas.
15. Komisijai, vērtējot pieteikumu un tam pievienotos dokumentus, ir tiesības pieprasīt no projekta iesniedzēja un/vai tā pilnvarotās personas precizējošu informāciju. Projekta iesniedzējam un/vai tā pilnvarotajai personai komisijas pieprasītā informācija jāsniedz komisijas norādītajā termiņā.
16. Ja komisijas atbalstāmo pieteikumu kopējais līdzfinansējuma apmērs pārsniedz attiecīgajam gadam pašvaldības budžetā paredzētos līdzekļus, pretendents līdzfinansējumu var saņemt tiklīdz šim mērķim budžetā ir iedalīti (papildus attiecīgajā gadā vai nākamajā gadā) līdzekļi.
17. Komisija atzinumu un lēmuma projektu par pašvaldības līdzfinansējuma piešķiršanu iesniedz izskatīšanai Bauskas novada domē.
V. Līdzfinansējuma saņemšanas, izlietojuma kontroles kārtība
18. Līdzfinansējumu izmaksā noslēdzot līgumu par līdzfinansējuma piešķiršanu.
19. Līgumā iekļauj vismaz šādus noteikumus:
19.1. apstiprinātā projekta īstenošanas sākuma un beigu termiņu;
19.2. līguma izpildi apliecinošos dokumentus, to iesniegšanas kārtību un termiņu;
19.3. līguma izpildes kontroles kārtību;
19.4. apstiprinātā projekta nosacījumu iespējamo grozījumu apjomu un to veikšanas kārtību;
19.5. komisijas atzinumā par apstiprināto projektu noteiktās maksimālās līdzfinansējuma summas neizmaksāšanas (samazināšanas) gadījumus un nosacījumus līguma daļējas izpildes gadījumā;
19.6. iesniedzēja atbildību par projekta īstenošanu un projekta ietvaros radīto materiālo vērtību saglabāšanu pēc projekta īstenošanas;
19.7. līguma pirmstermiņa izbeigšanas nosacījumus un līdzfinansējuma atmaksāšanas nosacījumus;
19.8. pašvaldības tiesības vienpusēji atkāpties no Līguma.
20. Līgums ar pašvaldību jānoslēdz 15 dienu laikā no paziņošanas brīža. Ja projekta iesniedzēja kavējuma dēļ noteiktajā laikā līgums nav noslēgts, projekta iesniedzējs zaudē tiesības slēgt līgumu.
21. Visus izdevumus, ko veicis līdzfinansējuma saņēmējs, pamato ar juridiski saistošiem līgumiem un grāmatvedības dokumentiem.
22. Lai saņemtu līdzfinansējumu, līdzfinansējuma saņēmējam pašvaldībā jāiesniedz dokumenti, kas apliecina veicamos darbus un to izmaksas, atbilstoši veiktās iepirkuma procedūras rezultātiem.
23. Līdzfinansējuma saņēmējam pašvaldībā jāiesniedz atskaite un atskaitē minēto izmaksu pamatojošo dokumentu kopijas līgumā par daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas energoefektivitātes un/vai atjaunošanas pasākumu veikšanas noteiktajā termiņā.
24. Iesniegtos dokumentus pārbauda un lēmumu par izlietotā līdzfinansējuma izlietošanas pamatotību pieņem Komisija 10 darba dienu laikā no atskaites un attiecīgo dokumentu saņemšanas.
25. Iesniegto dokumentu pārbaudes laikā komisijai ir tiesības pieprasīt papildu informāciju un dokumentus.
26. Komisijai ir tiesības pārbaudīt saņemto maksājumu dokumentu atbilstību faktiskajiem sniegto pakalpojumu, piegādāto preču vai veikto būvdarbu apjomam, attiecīgo līgumu un normatīvo aktu noteikumiem.
27. Ja starp pieteikumā norādītajām un iesniegtajos dokumentos uzrādītajām attiecināmajām izmaksām konstatē atšķirības, komisija var pārskatīt lēmumu par līdzfinansējuma piešķiršanu. Šajā gadījumā līdzfinansējuma apmērs nevar būt lielāks par sākotnēji piešķirto.
28. Ja komisija konstatē, ka netiek īstenoti pretendenta pieteikumā minētie atbalsta saņemšanas pasākumi, līdzfinansējums ir jāatmaksā pašvaldības budžetā līgumā noteiktajā kārtībā.
29. Ja pēc pašvaldības piešķirtā līdzfinansējuma pārskaitīšanas projekta iesniedzējs pieņem lēmumu atteikties no energoefektivitātes uzlabošanas pasākumu īstenošanas, tad pašvaldības piešķirtais finansējums pilnā apmērā jāatmaksā pašvaldības budžetā līgumā noteiktajā kārtībā.
VI. Līdzfinansējuma kā de minimis atbalsta piešķiršanas nosacījumi saimnieciskās darbības veicējiem
30. Pretendentiem, kuri konkrēto objektu vai tā daļu izmanto saimnieciskās darbības veikšanai, piešķirtais līdzfinansējums kvalificējams kā de minimis atbalsts, kas tiek piešķirts saskaņā ar Eiropas Komisijas 2013. gada 18. decembra regulas Nr. 1407/2013 "Par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam" (turpmāk – Regula) nosacījumiem līdz tās darbības termiņa beigām.
31. Ievērojot Regulas 5. panta 1. un 2. punktu de minimis atbalstu drīkst kumulēt ar citu de minimis atbalstu līdz Regulas 3. panta 2. punktā noteiktajam attiecīgajam robežlielumam, kā arī drīkst kumulēt ar citu valsts atbalstu, tai skaitā, attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, ja šīs kumulācijas rezultātā netiek pārsniegta attiecīgā maksimālā atbalsta intensitāte vai atbalsta summa, kāda noteikta valsts atbalsta programmā vai Eiropas Komisijas lēmumā.
32. De minimis atbalsts netiek piešķirts Regulas 1. panta 1. punktā noteiktajām nozarēm un darbībām. Ja saimnieciskās darbības veicējs vienlaikus darbojas vienā vai vairākās nozarēs vai veic citas darbības, kas minētas Regulas 1. panta 1. punktā, tad tā nodrošina šo nozaru darbību vai izmaksu nošķiršanu no tām darbībām, kurām piešķirts de minimis atbalsts, nodrošinot, ka darbības minētajās nozarēs negūst labumu no piešķirtā atbalsta.
33. Saimnieciskās darbības veicējam saistošo noteikumu ietvaros plānotais de minimis atbalsta apmērs kopā ar attiecīgajā fiskālajā gadā un iepriekšējos divos fiskālajos gados piešķirto de minimis atbalstu nepārsniedz Regulas 3. panta 2. punktā noteikto maksimālo de minimis atbalsta apmēru viena vienota uzņēmuma līmenī. Viens vienots uzņēmums ir uzņēmums, kas atbilst Regulas 2. panta 2. punktā noteiktajai vienai vienota uzņēmuma definīcijai.
34. Pretendenti, kas ir saimnieciskās darbības veicēji, de minimis atbalsta uzskaites sistēmā sagatavo veidlapu par sniedzamo informāciju de minimis atbalsta uzskaitei un piešķiršanai kā noteikts Ministru kabineta 2018. gada 21. novembra noteikumu Nr. 715 "Noteikumi par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību un de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem" 21. punktā. Pretendents iesniedz Pašvaldībai minētajā tiesību normā noteiktās veidlapas izdruku vai norāda sistēmā izveidotās un apstiprinātās pretendenta veidlapas identifikācijas numuru.
35. De minimis atbalsta piešķiršanas brīdis ir diena, kad pieņem lēmumu par līdzfinansējuma piešķiršanu.
36. Atbilstoši Regulas 6. panta 4. punktam datus par piešķirto atbalstu Pašvaldība glabā 10 fiskālos gadus no dienas, kurā saskaņā ar saistošajiem noteikumiem piešķirts pēdējais atbalsts, bet saimnieciskās darbības veicējs glabā 10 fiskālos gadus no atbalsta piešķiršanas dienas.
37. Ja tiek pārkāptas šajos noteikumos noteiktās komercdarbības atbalsta kontroles normas, tostarp nosacījumi, kas izriet no Regulas, saimnieciskās darbības veicējam (atbalsta saņēmējam) ir pienākums atmaksāt atbalsta sniedzējam visu šo noteikumu ietvaros saņemto de minimis atbalstu kopā ar procentiem, kas ir aprēķināti no dienas, kad komercdarbības atbalsts tika izmaksāts saimnieciskās darbības veicējam (atbalsta saņēmējam), no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
Bauskas novada domes priekšsēdētājs A. Okmanis
1. pielikums
Bauskas novada pašvaldībai
Dzīvojamās mājas |
|
(adrese) |
|
(iesniedzēja tiesiskais statuss/amats) |
|
(vārds uzvārds/nosaukums) |
|
(personas kods/reģistrācijas Nr.) |
|
(iesniedzēja adrese) |
|
(tālrunis) |
PIETEIKUMS
Lūdzu piešķirt pašvaldības līdzfinansējumu dzīvojamajai mājai | |
(adrese) |
dzīvojamās mājas atjaunošanas pasākuma veikšanai.
energoefektivitātes pasākumu veikšanai.
Dzīvokļu skaits _____________;
Dzīvokļu (atsevišķais īpašums) kopējā platība ______________________ m2;
Mājas apkurināmā platība ______________________ m2;
Kopējā ieguldījumu summa (EUR) ______________________ euro;
Plānotais pašvaldības līdzfinansējuma apjoms
atbalstāmajām aktivitātēm (EUR) ______________________ euro;
Plānotais/veiktais atjaunošanas darbu ilgums (mēnešos) _____________ mēn.
Iesniegtie obligātie pielikumi:
1. Reģistrācijas anketa.
2. Pārvaldīšanas pilnvarojuma līguma kopija.
3. Pārvaldnieka / apsaimniekotāja reģistrācijas apliecības kopija.
4. Dzīvokļu īpašnieku kopības lēmuma kopija, par mājas energoefektivitātes pasākuma veikšanu.
5. Apsaimniekotāja, pakalpojuma sniedzēja izsniegtā izziņa par apsaimniekošanas maksas un komunālo pakalpojumu parāda apmēru par pēdējiem 12 mēnešiem.
6. Sertificēta būvinženiera apstiprināts kopējo darbu izmaksu aprēķins.
7. Uzrādīt būvprojektu (oriģinālu), kas saskaņots Bauskas novada būvvaldē vai norādīt BIS sistēmā iesniegto informāciju.
8. Energoaudita atskaite vai energosertifikāts (ja ir).
9. Bauskas novada būvvaldes saskaņojumi veicamajiem darbiem.
____. _________. 202____.
(amats) |
(paraksts) |
(vārds uzvārds) |
2. pielikums
REĢISTRĀCIJAS ANKETA
1. Mājas kadastra apzīmējums |
2. Mājas adrese |
3. Mājas sērijas Nr. |
4. Atsevišķa īpašuma (dzīvokļu) kopējā platība (m2) |
5. Koplietošanas īpašuma (nedzīvojamās) platība (m2) |
6. Mājas pārvaldnieks: Dzīvokļu īpašnieku kopība, Pilnvarota persona, Biedrība |
7. Pārvaldnieka vārds, uzvārds/ nosaukums |
8. Pārvaldnieka personas kods/ reģistrācijas Nr. |
9. Pārvaldnieka adrese/ juridiskā adrese |
10. Pārvaldnieka e-pasta adrese |
11. Pārvaldnieka telefons |
12. Pārvaldnieka bankas konta rekvizīti: Banka Kods Konta Nr. |
13. Mājas apsaimniekotājs – Pats pārvaldnieks, Cita persona |
14. Apsaimniekotāja vārds, uzvārds/ nosaukums |
15. Mājas apkurināmā platība (m2) |
16. Mājas kopējā platība (m2) |
17. Siltummezgla tips – Automatizēts, Neautomatizēts |
18. Energoaudits – Ir veikts _____________ (gads), Nav veikts |
19. Siltumenerģijas patēriņš apkurei (MWh) iepriekšējā gadā: |
20. Esošā maksa par apsaimniekošanu (EUR / m2) |
21. Mājas kopējie ieņēmumi par iepriekšējo gadu (EUR) |
22. Mājas uzkrāto līdzekļu apjoms uz pieteikuma iesniegšanas dienu (EUR): |
23. Mājas dzīvokļu īpašnieku parādi uz pieteikuma iesniegšanas dienu (EUR) |
24. Iepriekš saņemtais finansējums no citiem finanšu
avotiem – Ir saņemts (aizpilda 25. punktu), Nav saņemts |
25. Informācija par jau veiktajiem aktivitātēm un to
izmaksām: ES fondi (gads, aktivitāte, finansējumu apjoms): – Valsts (gads, aktivitāte, finansējumu apjoms): – Pašvaldība (gads, aktivitāte, finansējumu apjoms): – – Kredītiestāde (gads, aktivitāte, finansējumu apjoms): – No uzkrātajiem līdzekļiem (gads, aktivitāte, finansējumu apjoms): |
Ar savu parakstu apliecinu sniegto datu pareizību
202____. _________. _____________.
(amats) |
(paraksts) |
(vārds uzvārds) |
Paskaidrojuma raksts
Bauskas novada domes 2023. gada 29. jūnija saistošajiem noteikumiem Nr. 11 "Par
Bauskas novada pašvaldības līdzfinansējuma apmēru un tā piešķiršanas kārtību daudzdzīvokļu
dzīvojamo māju energoefektivitātes pasākumu veikšanai un māju atjaunošanai"
Paskaidrojuma raksta sadaļa |
Norādāmā informācija |
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums | Likuma "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu
risināšanā" 27.2 panta otrā daļas 2. un 4. punkts nosaka, ka
pašvaldība var sniegt palīdzību dzīvojamās mājas īpašniekam
(īpašniekiem) vai dzīvokļu īpašniekiem, piešķirot finansējumu šādiem
mērķiem: 1) dzīvojamās mājas atjaunošanai (renovācijai), ja tās tehniskais stāvoklis normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā atzīts par bīstamu cilvēku dzīvībai vai veselībai; 2) tādas dzīvojamās mājas atjaunošanai, kurā jālikvidē terora akta, avārijas, stihiskas nelaimes vai citas katastrofas sekas; 3) energoefektivitātes pasākumu veikšanai dzīvojamā mājā. Savukārt minētā panta piektā nodaļa nosaka, ka kārtību, kādā tiek sniegta šā panta otrajā daļā minētā palīdzība, un palīdzības apmēru nosaka pašvaldība savos saistošajos noteikumos. Sniedzot šā panta otrajā daļā noteikto palīdzību, pašvaldība ievēro komercdarbības atbalsta kontroli regulējošos normatīvos aktus. Bauskas novadā šo kārtību regulēja Bauskas novada pašvaldības 2016. gada 28. janvāra saistošie noteikumi Nr. 2 "Par Bauskas novada pašvaldības līdzfinansējuma apmēru un tā piešķiršanas kārtību daudzdzīvokļu dzīvojamo māju energoefektivitātes pasākumu veikšanai un māju atjaunošanai". Vecumnieku novadā šo kārtību regulēja Vecumnieku novada domes 2016. gada 25. maija saistošie noteikumi Nr. 2 "Par kārtību, kādā Vecumnieku novada pašvaldība sniedz palīdzību energoefektivitātes pasākumu veikšanai daudzdzīvokļu mājā". Pašvaldību likuma Pārejas noteikumu 6. punkts nosaka, ka dome izvērtē uz likuma "Par pašvaldībām" normu pamata izdoto saistošo noteikumu atbilstību šim likumam un izdod jaunus saistošos noteikumus atbilstoši šajā likumā ietvertajam pilnvarojumam. Līdz jaunu saistošo noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2024. gada 30. jūnijam piemērojami uz likuma "Par pašvaldībām" normu pamata izdotie saistošie noteikumi, ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu. Ievērojot iepriekš minēto, kā arī to, ka Bauskas novada iedzīvotāji vēlas turpināt izmantot šo pašvaldības palīdzības veidu, ir izstrādāti jauni saistošie noteikumi. |
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu | Energoaudita un tehniskās apsekošanas
veikšanai maksimālais pašvaldības līdzfinansējums no 900 euro
palielināts līdz 2000 euro. Par 50 % (no 2 000 euro līdz 3
000 euro) palielināts maksimālais līdzfinansējuma apmērs
paskaidrojuma raksta izstrādei. No 3000 euro līdz 10 000 euro
palielināts maksimālais līdzfinansējums būvprojekta izstrādei. Pašvaldības kopējais līdzfinansējuma apjoms noteikumos minēto atbalstāmo pasākumu kopējām izmaksām ir saglabāts nemainīgs – 15 000 euro vienai dzīvojamai mājai. Bauskas novada pašvaldības 2023. gada budžeta projektā ir plānoti 30 000 euro atbalstam daudzdzīvokļu māju tehniskās dokumentācijas izstrādei un energoefektivitātes pasākumu kopuma realizācijai atbilstoši izstrādātajam būvprojektam vai paskaidrojuma rakstam, kā arī dzīvojamās mājas renovācijai, ja tās tehniskais stāvoklis normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā atzīts par bīstamu cilvēku dzīvībai vai veselībai. Ietekme uz pašvaldības 2023. gada budžetu salīdzinājumā ar iepriekšējā saimnieciskā gada budžetu nav paredzēta. |
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci | Īstenojot saistošajos noteikumos noteiktos
pasākumus, tiks nodrošināts komfortablāka ēkas lietošana, samazinot
izmaksas par patērēto enerģiju, saglabājot ārējo konstrukciju ilgmūžību. Veicot ēkas energoefektivitātes pasākumus, samazināsies siltuma zudumi, kā arī izmaksas par patērēto apkuri. Tādējādi tas ietekmēs esošo dzīvojamo māju iedzīvotāju dzīves kvalitāti. Papildus tam, veicot ēkas energoefektivitātes pasākumus, tiks atjaunota un veidota vizuāli pievilcīga ēka, līdz ar to arī iedzīvotājiem patīkama apkārtējā vide. Savukārt gadījumā, ja dzīvojamās mājas tehniskais stāvoklis normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā atzīts par bīstamu cilvēku dzīvībai vai veselībai, vai tā ir jālikvidē terora akta, avārijas, stihiskas nelaimes vai citas katastrofas sekas, pašvaldība sniedz daļēju atbalstu minēto seku likvidēšanai. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām | Privātpersona ir tiesīga vērsties
pašvaldībā, iesniedzot rakstisku iesniegumu par līdzfinansējuma
piešķiršanu. Privātpersonas iesniegumu izskata par domes priekšsēdētāja rīkojumu izveidota komisija saistošajos noteikumos noteiktajā kārtībā. Nav administratīvo procedūru izmaksas. |
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem | Saistošie noteikumi tiek izdoti, lai
īstenotu Pašvaldību likuma 5. panta tvērumā noteiktās pašvaldības
tiesības īstenot brīvprātīgo iniciatīvu pašvaldību iedzīvotāju
interesēs. Saistošo noteikumu īstenošanā tiks iesaistīti pašvaldības cilvēkresursi. |
6. Informācija par izpildes nodrošināšanu | Atbildīgā iestāde par saistošo noteikumu
izpildi ir Bauskas novada pašvaldības iestāde "Bauskas novada
administrācija". Saistošo noteikumu izpildes rezultātā tiek paredzēta jaunas institūciju izveide, t.i., ar domes priekšsēdētāja rīkojumu izveidota komisija. |
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana | Saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā
mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir vajadzīgs
minētā mērķa sasniegšanai. Saistošajos noteikumos paredzētais pašvaldības līdzfinansējuma samērīgs un ir piemērots leģitīmā mērķa sasniegšanai. Saistošo noteikumu izstrādes laikā tika veiktas konsultācijas ar pašvaldības speciālistiem un deputātiem. Saistošo noteikumu projekts ir publicēts pašvaldības mājaslapā sabiedrības viedokļa noskaidrošanai līdz 2023. gada 14. martam. Noteiktajā termiņa tika saņemts privātpersonas priekšlikumi attiecībā uz atsevišķu noteikumu punktu precizēšanu. Iesniedzējs ir iesniedzis priekšlikumu grozīt noteikumu 2.2. punktā noteikto terminu – dzīvojamā māja. Iesniedzēja viedoklis, ka ir netaisnīgs nosacījums, izslēdzot 4 dzīvokļu mājas, ja katram dzīvoklim ir sava ieeja. Iesniedzējs uzskata, ka lietderīgāk būtu kā ierobežojumu norādīt mājas celšanas gadu vai energoefektivitātes klasi (piemēram, ja māja nodota ekspluatācijā līdz 199x. gadam vai arī ja neatkarīgi no ekspluatācijas nodošanas gada apkures patēriņa (kWh/m²) references līmenis ir F klase. Pašvaldība ir izvērtējusi minēto priekšlikumu un vēlas norādīt, ka minētais punkts ir saglabājams, jo Ministru kabineta 2021. gada 19. oktobra noteikumi Nr. 693 "Būvju vispārīgo prasību būvnormatīvs LBN 200-21" 3.8. punktā ir definēts, kas ir daudzīvokļu dzīvojamā ēka – trīs un vairāk dzīvokļu ēkas, kurās ieeja dzīvokļos ir no koplietošanas kāpņu telpas, gaiteņa vai galerijas. Līdz ar to minētā tiesību norma neparedz, ka daudzdzīvokļu dzīvojamā mājai katram dzīvoklim var būt sava ieeja. |
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām | Iesniedzējs lūdz precizēt noteikumu 2.4.
punktā noteikto terminu – projekta iesniedzēja pilnvarotā persona.
Iesniedzējs norāda, ka nav saprotams, kas ir domāts ar vārdiem "cita
reģistrēta dzīvokļu īpašnieku apvienība"? Dzīvokļu īpašnieku kopība
nekur netiek reģistrēta, tomēr tā ir tiesīga darboties. Var būt 8
dzīvokļu īpašnieku kopība, kas māju apsaimnieko paši, savstarpēji par to
vienojušies un viņu pilnvarotā persona ir 1 dzīvokļa īpašnieks, kas ir
pilnvarots slēgt līgumus par pakalpojumu saņemšanu nevis veikt mājas
pārvaldīšanu. Jūsu piedāvājumā šāds variants tiek izslēgts. Pašvaldība ir izvērtējusi minēto priekšlikumu un ir izteikusi minēto punktu jaunā redakcijā. Iesniedzēja priekšlikums Noteikumu 4.1. punktā atbalstu energoauditam izdalīt atsevišķi un neiekļaut kopējā atbalsta summā (15 000 EUR), kā arī uz šo līdzfinansējumu neattiecināt kritērijus par parādu apjomu. Pašvaldība ir izvērtējusi minēto priekšlikumu un vēlas norādīt, ka Noteikumu 4.1. punkts ir saglabājams, jo maksimālā atbalstāmā summa EUR 15 000, kas iekļauj visus atbalstāmos pasākumus, t.sk. energoaudita veikšanu. Gadījumā, ja dzīvokļu īpašnieki ir veikuši energoauditu par saviem līdzekļiem, līdz ar to tiem ir tiesības saņemt līdzfinansējumu citiem atbalstāmajiem pasākumiem. Pašvaldības mērķis ir dot iespēju un finansējumu uzsākt procesu, nevis pilnībā finansēt visus vēlamos atbalstāmos pasākumus. Iesniedzēja priekšlikums precizēt Noteikumu 6. punktu. Iesniedzējs norāda, ka no energoaudita līdz energoefektivitātes pasākumiem ir diezgan ilgs laiks (2–3 gadi), līdz ar to lietderīgāk ir ļaut līdzfinansējumu apgūt pakāpeniski, tikai jāiestrādā mehānisms summas griestu kontrolei. Vēl šo punktu varētu precizēt, norādot kaut kādu periodu, vai pasākumu kopumu. Piemēram, māja saņēmusi finansējumu 2018. gadā, bet pēc 202x?. gada tā varētu pretendēt uz atbalstu jaunāku tehnoloģiju ieviešanai. Pašvaldība ir izvērtējusi minēto priekšlikumu un vēlas norādīt, ka Noteikumu 6. punkts ir saglabājams esošajā redakcijā, jo Pašvaldības mērķis ir dot iespēju un finansējumu uzsākt procesu, nevis pilnībā finansēt visus vēlamos atbalstāmos pasākumus vairāku gadu garumā. Iesniedzēja priekšlikums precizēt Noteikumu 8.4. punktā, norādot, ka pieprasot, ka kopsapulcē ,"par" nobalsojuši 75 % mājas dzīvokļu īpašniekiem ir nesamērīgi. Pašvaldība ir izvērtējusi minēto priekšlikumu un Noteikumu 8.4. punktā skaitli "75" aizstājusi ar skaitli "51". Iesniedzēja priekšlikums pārskatīt Noteikumu 8.5. punktu saistībā ar to, ka citiem dzīvokļu īpašniekiem nav informācijas par citu dzīvokļu īpašnieku nekustamā īpašuma nodokļa parādiem, līdz ar to tas var radīt situācijas, ka nevar saņemt pašvaldības atbalstu. Pašvaldība izvērtējusi Iesniedzēja priekšlikumu un pārskatījusi Noteikumu 8.5. punktu, izsakot to jaunā redakcijā. Ievērojot to, ka pretendenti var būtu dažāda lieluma dzīvokļu īpašnieki, tad samērīgāk būtu noteikt, ka 85% dzīvokļu/nedzīvojamo telpu īpašnieku nedrīkst būt nekustamā īpašuma nodokļa parāda uz projekta pieteikuma iesniegšanas laiku. Pašvaldība neatbalsta viedokli, ka dzīvokļu/nedzīvojamo telpu īpašniekiem saņemot pašvaldības līdzfinansējumu varētu būt nekustamā īpašuma nodokļa parāda, tomēr pašvaldība ir pretimnākoša, ka vairumam dzīvokļu/nedzīvojamo telpu īpašnieku nav nekustamā īpašuma nodokļa parāda, tad tai ir tiesības saņemt pašvaldības līdzfinansējumu. Iesniedzēja priekšlikums precizēt Noteikumu 8.6. punktu, paredzot, ka 85 % dzīvokļu/nedzīvojamo telpu īpašniekiem nedrīkst būt komunālo maksājumu parādi nevis maksājumu parāds par pakalpojumiem, kas saistīti ar attiecīgajā daudzdzīvokļu dzīvojamā mājā esošo dzīvokļu īpašumu un nedzīvojamo telpu lietošanu (piemēram, apkure, aukstais ūdens, kanalizācija, sadzīves atkritumu izvešana) projekta pieteikuma iesniegšanas dienā nepārsniedz 15 % no aprēķinātās kopējās summas. Pašvaldība izvērtējusi iesniegto priekšlikumu un izteikusi Noteikumu 8.6. punktu jaunā redakcijā, paredzot, ka 85 % (astoņdesmit pieciem procentiem) dzīvokļu un nedzīvojamo telpu īpašniekiem nav komunālo maksājumu (apkure, aukstais ūdens, kanalizācija, sadzīves atkritumu izvešana, apsaimniekošanas maksa) parādu uz projekta pieteikuma iesniegšanas laiku. Iesniedzēja priekšlikums precizēt Noteikumu 18. punktu. Iesniedzējs piedāvā atvieglot administratīvo slogu energoaudita līdzfinansējuma gadījumā – pieteicējs iesniedz iesniegumu, kuram pievieno līgumu, rēķinu un maksājuma uzdevumu, pašvaldības komisija BIS pārliecinās, ka attiecīgais energosertifikāts ir reģistrēts un pieņem lēmumu par atbilstošas summas pārskaitījumu norādītajā kontā. Pašvaldība ir izvērtējusi minēto priekšlikumu un vēlas norādīt, ka Noteikumu 18. punkts ir saglabājams esošajā redakcijā, jo līgumā ir paredzēti visi gadījumi, kā rīkoties pašvaldībai gadījumos, ja finansējums saņēmējs nepilda līgumā pielīgtās saistības. Iesniedzēja priekšlikums precizēt Noteikumu 19.1. punktu, norādot, ka nevar noteikt projekta gala termiņu, jo tas var ieilgt vairāku gadu garumā. Pašvaldība ir izvērtējusi minēto priekšlikumu un vēlas norādīt, ka Noteikumu 19.1. punkts ir saglabājams esošajā redakcijā, jo projekta gala termiņš uzliek pienākumu finansējuma saņēmējam rīkoties noteiktajos termiņos. Savukārt, gadījumā, ja rodas objektīvi apstākļi, ka no finansējuma saņēmēja neatkarīgu apstākļu dēļ varētu neiekļauties projekta gala termiņā, tad finansējuma saņēmējam ir tiesības vērsties Pašvaldībā un vienoties par grozījumiem līgumā. Pašvaldībā 2023. gada 27. jūlijā saņemta Finanšu ministrijas (turpmāk – ministrija) vēstule par Bauskas novada domes 2023. gada 29. jūnija lēmumu Nr. 259 (prot. Nr. 7, 14. p.) "Par Bauskas novada pašvaldības saistošo noteikumu "Par Bauskas novada pašvaldības līdzfinansējuma apmēru un tā piešķiršanas kārtību daudzdzīvokļu dzīvojamo māju energoefektivitātes pasākumu veikšanai un māju atjaunošanai" apstiprināšanu", kurā ministrija lūdz papildināt saistošo noteikumu VI nodaļu "Līdzfinansējuma kā de minimis atbalsta piešķiršanas nosacījumi saimnieciskās darbības veicējiem". Veikti papildinājumi un VI nodaļa izteikta jaunā redakcijā. 2023. gada 21. augustā saņemta Finanšu ministrijas 18.08.2023. vēstule Nr. 7-4/18/2520 "Par precizēto Bauskas novada pašvaldības saistošo noteikumu projektu", kurā tā saskaņo sagatavoto saistošo noteikumu projektu ar precizējumiem. Vēstulē minētie precizējumi iekļauti saistošajos noteikumos. |
Bauskas novada domes priekšsēdētājs A. Okmanis