• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Ministru kabinets
Oficiālajā izdevumā publicē:
  • Ministru kabineta noteikumus, instrukcijas un ieteikumus. Tie stājas spēkā nākamajā dienā pēc izsludināšanas, ja tiesību aktā nav noteikts cits spēkā stāšanās termiņš;
  • Ministru kabineta rīkojumus. Tie stājas spēkā parakstīšanas brīdī;
  • Ministru kabineta sēdes protokollēmumus. Tie stājas spēkā pieņemšanas brīdī;
  • plānošanas dokumentus, kā arī informatīvos ziņojumus par politikas plānošanas dokumentu īstenošanu.
TIESĪBU AKTI, KAS PAREDZ OFICIĀLO PUBLIKĀCIJU PERSONAS DATU APSTRĀDE

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Ministru kabineta 2023. gada 19. septembra noteikumi Nr. 538 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt sociāli atstumto kopienu, mājsaimniecību ar zemiem ienākumiem un nelabvēlīgā situācijā esošo grupu, tostarp cilvēku ar īpašām vajadzībām sociāli ekonomisko integrāciju, īstenojot integrētas darbības, tostarp nodrošinot mājokli un sociālos pakalpojumus" 4.3.1.3. pasākuma "Sociālo mājokļu atjaunošana vai jaunu sociālo mājokļu būvniecība" īstenošanas noteikumi". Publicēts oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", 22.09.2023., Nr. 184 https://www.vestnesis.lv/op/2023/184.5

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Ministru kabineta rīkojums Nr. 604

Par atteikumu nodot privatizācijai apbūvētu zemesgabalu "Bulduri 1607" Jūrmalā

Vēl šajā numurā

22.09.2023., Nr. 184

PAR DOKUMENTU

Izdevējs: Ministru kabinets

Veids: noteikumi

Numurs: 538

Pieņemts: 19.09.2023.

OP numurs: 2023/184.5

2023/184.5
RĪKI

Ministru kabineta noteikumi: Šajā laidienā 5 Pēdējās nedēļas laikā 20 Visi

Ministru kabineta noteikumi Nr. 538

Rīgā 2023. gada 19. septembrī (prot. Nr. 46 14. §)

Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt sociāli atstumto kopienu, mājsaimniecību ar zemiem ienākumiem un nelabvēlīgā situācijā esošo grupu, tostarp cilvēku ar īpašām vajadzībām sociāli ekonomisko integrāciju, īstenojot integrētas darbības, tostarp nodrošinot mājokli un sociālos pakalpojumus" 4.3.1.3. pasākuma "Sociālo mājokļu atjaunošana vai jaunu sociālo mājokļu būvniecība" īstenošanas noteikumi

Izdoti saskaņā ar Eiropas Savienības fondu
2021.‒2027. gada plānošanas perioda vadības likuma
19. panta 13. punktu

I. Vispārīgie jautājumi

1. Noteikumi nosaka:

1.1. kārtību, kādā īsteno Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt sociāli atstumto kopienu, mājsaimniecību ar zemiem ienākumiem un nelabvēlīgā situācijā esošo grupu, tostarp cilvēku ar īpašām vajadzībām sociāli ekonomisko integrāciju, īstenojot integrētas darbības, tostarp nodrošinot mājokli un sociālos pakalpojumus" 4.3.1.3. pasākumu "Sociālo mājokļu atjaunošana vai jaunu sociālo mājokļu būvniecība" (turpmāk – pasākums);

1.2. pasākuma mērķi un mērķa grupu;

1.3. pasākumam plānoto un pieejamo finansējumu;

1.4. prasības Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk – ERAF) projekta (turpmāk – projekts) iesniedzējam;

1.5. atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus.

2. Pasākuma mērķis ir nodrošināt cilvēka cienīgiem dzīves apstākļiem atbilstoša mājokļa pieejamību sociāli un ekonomiski mazaizsargātām personām un samazināt rindas pašvaldībās šādu mājokļu izīrēšanai.

3. Pasākuma mērķa grupa ir personas, kuras ir reģistrētas likuma "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā" 3. panta 1. un 2. punktā minētās palīdzības saņemšanai.

4. Pasākuma mērķi sasniedz, īstenojot šo noteikumu 23. punktā minētās atbalstāmās darbības un sasniedzot:

4.1. iznākuma rādītāju – jaunu vai modernizētu sociālo mājokļu kapacitāte:

4.1.1. līdz 2029. gada 31. decembrim – vismaz 1865 personas (pirmajā atlases kārtā 1615 personas, otrajā atlases kārtā 250 personas), tai skaitā par šo noteikumu 9. punktā minēto finansējumu – vismaz 1570 personas (pirmajā atlases kārtā 1360 personas, otrajā atlases kārtā 210 personas);

4.1.2. līdz 2024. gada 31. decembrim – vismaz 200 personas;

4.2. rezultāta rādītāju – ikgadējais jaunu vai modernizētu sociālo mājokļu lietotāju skaits līdz 2029. gada 31. decembrim – vismaz 1865 personas (pirmajā atlases kārtā 1615 personas, otrajā atlases kārtā 250 personas), tai skaitā par šo noteikumu 9. punktā minēto finansējumu – vismaz 1570 personas (pirmajā atlases kārtā 1360 personas, otrajā atlases kārtā 210 personas).

5. Pasākumu īsteno atklātas projektu iesniegumu atlases veidā divās projektu iesniegumu atlases kārtās: 

5.1. pirmajā projektu iesniegumu atlases kārtā atbalsta projektus, kuros paredzēts īstenot šo noteikumu 23.1. un 23.2. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības (turpmāk – pirmā atlases kārta);

5.2. otrajā projektu iesniegumu atlases kārtā atbalsta projektus, kuros paredzēts īstenot šo noteikumu 23.3. un 23.4. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības (turpmāk – otrā atlases kārta).

6. Pasākuma ietvaros atbildīgās iestādes funkcijas veic Ekonomikas ministrija.

7. Pasākuma īstenošanas vieta ir Latvijas Republika.

8. Pasākuma ietvaros plānotais kopējais finansējums ir ne mazāks kā 60 900 001 euro  (no tā elastības finansējums – 9 605 472 euro), tai skaitā ERAF finansējums – 51 765 000 euro  (no tā elastības finansējums – 8 164 651 euro) un nacionālais finansējums (pašvaldību finansējums) – ne mazāks kā 9 135 001 euro (no tā elastības finansējums 1 440 821 euro), no kura:

8.1. pirmajā atlases kārtā plānotais finansējums ir:

8.1.1. šo noteikumu 23.1. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību finansēšanai – 21 000 001 euro (no tā elastības finansējums – 3 312 232 euro), tai skaitā ERAF finansējums – 17 850 000 euro (no tā elastības finansējums – 2 815 397 euro) un nacionālais finansējums (pašvaldību finansējums) – ne mazāks kā 3 150 001 euro (no tā elastības finansējums – 496 835 euro);

8.1.2. šo noteikumu 23.2. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību finansēšanai – 24 900 000 euro (no tā elastības finansējums – 3 927 360 euro), tai skaitā ERAF finansējums – 21 165 000 euro (no tā elastības finansējums 3 338 256 euro) un nacionālais finansējums (pašvaldību finansējums) – ne mazāks kā 3 735 000 euro (tai skaitā elastības finansējums ‒ 589 104 euro);

8.2. otrajā atlases kārtā šo noteikumu 23.3. un 23.4. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību finansēšanai plānotais finansējums ir 15 000 000 euro (no tā elastības finansējums – 2 365 880 euro), tai skaitā ERAF finansējums – 12 750 000 euro (no tā elastības finansējums – 2 010 998 euro) un nacionālais (pašvaldību finansējums) – ne mazāks kā 2 250 000 euro (tai skaitā elastības finansējums – 354 882 euro).

9. Projektu iesniegumos pasākuma īstenošanai kopējo pasākumam pieejamo finansējumu plāno ne mazāk kā 51 294 529 euro apmērā, tai skaitā ERAF finansējumu 43 600 349 euro apmērā un nacionālo finansējumu (pašvaldību finansējumu) ne mazāk kā 7 694 180 euro apmērā, no kura:

9.1. pirmajai atlases kārtai ir paredzēts finansējums:

9.1.1. šo noteikumu 23.1. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību finansēšanai – 17 687 769 euro, tai skaitā ERAF finansējums – 15 034 603 euro un nacionālais finansējums (pašvaldību finansējums) – ne mazāk kā 2 653 166 euro;

9.1.2. šo noteikumu 23.2. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību finansēšanai – 20 972 640 euro, tai skaitā ERAF finansējums – 17 826 744 euro un nacionālais finansējums (pašvaldību finansējums) – ne mazāk kā  3 145 896 euro;

9.2. otrajai atlases kārtai šo noteikumu 23.3. un 23.4. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību finansēšanai ir paredzēts finansējums 12 634 120 euro, tai skaitā ERAF finansējums – 10 739 002 euro un nacionālais finansējums (pašvaldību finansējums) – ne mazāk kā 1 895 118 euro.

10. Atbildīgā iestāde pēc Eiropas Komisijas lēmuma par vidusposma pārskatu var ierosināt palielināt šo noteikumu 9. punktā norādīto kopējo pasākumam pieejamo finansējumu līdz šo noteikumu 8. punktā minētajam plānotajam kopējam finansējumam.

11. ERAF finansējumu pasākuma ietvaros piešķir granta veidā. 

12. ERAF finansējuma apmērs nepārsniedz 85 procentus no projekta kopējā attiecināmā finansējuma.

13. Projekta minimālais kopējo izmaksu apmērs nav mazāks par 200 000 euro.

14. Projekta īstenošanai vienas pašvaldības teritorijā pirmajā atlases kārtā var iesniegt vienu projekta iesniegumu par šo noteikumu 23.1. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanu un vienu projekta iesniegumu par šo noteikumu 23.2. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanu. Vienā projekta iesniegumā atbalstāmās darbības ietvaros var iekļaut investīcijas vairākos objektos (adresēs).

15. Projekta īstenošanai vienas pašvaldības teritorijā otrajā atlases kārtā var iesniegt vienu projekta iesniegumu par šo noteikumu 23.3. un 23.4. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanu. Vienā projekta iesniegumā var iekļaut investīcijas vairākos objektos (adresēs).

16. Maksimāli pieejamais ERAF finansējums vienam projektam šo noteikumu 23.1. apakšpunktā minēto darbību īstenošanai katras pašvaldības teritorijā ir 650 000 euro, Rīgas valstspilsētas pašvaldības teritorijā – 2 500 000 euro.

17. Maksimāli pieejamais ERAF finansējums vienam projektam šo noteikumu 23.2. apakšpunktā minēto darbību īstenošanai katras pašvaldības teritorijā ir 2 000 000 euro, Rīgas valstspilsētas pašvaldības teritorijā – 7 650 000 euro.

18. Maksimāli pieejamais ERAF finansējums vienam projektam šo noteikumu 23.3. un 23.4. apakšpunktā minēto darbību īstenošanai katras pašvaldības teritorijā ir 3 000 000 euro.

II. Prasības projekta iesniedzējam un projekta iesniegumu atlase

19. Projekta iesniedzējs, kurš pēc projekta iesnieguma apstiprināšanas kļūst par finansējuma saņēmēju, ir valstspilsētas vai novada pašvaldība vai tās izveidota iestāde, vai pašvaldības kapitālsabiedrība, kas veic pašvaldības deleģēto pārvaldes uzdevumu, ja:

19.1. pašvaldības dzīvokļa jautājumu risināšanā sniedzamās palīdzības reģistrā ir rinda, lai saņemtu likuma "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā" 3. panta 1. un 2. punktā minēto palīdzību;

19.2. pašvaldības teritorijā tiek sniegti pašvaldības finansēti vai līdzfinansēti un pieejami sabiedrībā balstīti sociālie pakalpojumi.

20. Projekta iesniedzējam ir tiesības saņemt finansējumu šo noteikumu 23.2.​​​​​​, 23.3. un 23.4. apakšpunktā minēto darbību īstenošanai, ja pašvaldībā pēdējo 24 mēnešu laikā ir īstenoti, tiek pašlaik īstenoti vai tiek plānots īstenot uzņēmējdarbību un nodarbinātību veicinošus pasākumus.

21. Projekta iesniedzējs saskaņā ar projekta iesniegumu atlases nolikuma prasībām sagatavo projekta iesniegumu un iesniedz to Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā.

22. Projekta iesniegumu vērtēšanā un atbalsta piešķiršanā ievēro šādus principus:

22.1. savstarpēji salīdzina un vērtē projektu iesniegumus, kuri iesniegti par:

22.1.1. šo noteikumu 23.1. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanu;

22.1.2. šo noteikumu 23.2. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanu;

22.1.3. šo noteikumu 23.3. un 23.4. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanu;

22.2. ja, vērtējot projektu iesniegumus saskaņā ar šo noteikumu 22.1. apakšpunktā minēto kārtību, atbilstoši kvalitātes kritērijiem vairāki projekti saņem vienādu punktu skaitu, tad priekšroku dod projektiem, kuros paredzēts izveidot lielāku dzīvokļu skaitu. Ja divi vai vairāki projektu iesniegumi iegūst vienādu punktu skaitu un tajos paredzēts izveidot vienādu dzīvokļu skaitu, tad priekšroka tiek dota projektam, kuru plānots īstenot pašvaldības teritorijā, kurā palīdzības reģistra rindā ir lielāks kopējais reģistrēto personu skaits, kuras ar dzīvojamo telpu nodrošināmas pirmām kārtām un kurām ir tiesības īrēt sociālo dzīvokli saskaņā ar likuma "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā" 3. panta 1. un 2. punktu;

22.3. sadarbības iestādei ir tiesības projekta iesniedzējam pieprasīt informāciju un dokumentus, kas nepieciešami projekta iesnieguma vērtēšanai vai projektā plānoto darbību pamatošanai un attiecināmo izmaksu atbilstības vērtēšanai.

III. Atbalstāmās darbības un attiecināmās izmaksas

23. Pasākuma ietvaros ir atbalstāmas šādas darbības, kas sekmē šo noteikumu 4. punktā minēto rādītāju sasniegšanu:

23.1. pašvaldības vai tās izveidotas iestādes, vai pašvaldības kapitālsabiedrības īpašumā esošu un neizīrētu atsevišķu telpu grupu atjaunošana vai pārbūve;

23.2. pašvaldības vai tās izveidotas iestādes, vai pašvaldības kapitālsabiedrības īpašumā esošu un neizīrētu ēku atjaunošana vai pārbūve;

23.3. pašvaldības vai tās izveidotas iestādes, vai pašvaldības kapitālsabiedrības īpašumā esošu nepabeigtu un ekspluatācijā nenodotu jaunbūvju pabeigšanas darbi;

23.4. jaunu dzīvojamo māju būvniecība.

24. Šo noteikumu 23. punktā minētās darbības ir atbalstāmas, ja projekta iesnieguma iesniegšanas brīdī visiem projekta iesniegumā paredzētajiem būvdarbiem ir vismaz šāda gatavība:               

24.1. sagatavots projektēšanas uzdevuma projekts (tai skaitā, ja tiek plānota apvienotā projektēšana un būvdarbi) vai projekta iesniegumā ir ietverts projekta iesniedzēja apliecinājums par to, ka plānoto būvdarbu veikšanai nav nepieciešams paziņojums par būvniecību, paskaidrojuma raksta akcepts vai būvatļauja;  

24.2. sagatavota indikatīva būvdarbu izmaksu aplēse (tāme).

25. Projekta iesniedzējam ir pienākums triju mēnešu laikā pēc projekta iesnieguma apstiprināšanas izsludināt iepirkumu par būvprojekta izstrādi (tai skaitā, ja tiek plānots apvienotais projektēšanas un būvdarbu iepirkums).

26. Ja projekta iesniegumā ir paredzētas tādas atbalstāmās darbības, kuru īstenošanai projekta iesnieguma iesniegšanas brīdī jau ir izstrādāts būvprojekts vai ja plānoto būvdarbu veikšanai nav nepieciešams paziņojums par būvniecību, paskaidrojuma raksta akcepts vai būvatļauja, projekta iesniedzējam ir pienākums triju mēnešu laikā pēc projekta iesnieguma apstiprināšanas izsludināt plānoto būvdarbu iepirkumu.

27. Šo noteikumu 23.2., 23.3. un 23.4. apakšpunktā minētās darbības ir atbalstāmas, ja projekta iesnieguma iesniegšanas brīdī projekta iesniedzējs ir apliecinājis, ka 12 mēnešu laikā pēc būves nodošanas ekspluatācijā tiks izstrādāts un sadarbības iestādei iesniegts ēkas uzturēšanas plāns ēkas dzīvesciklam, kā arī apliecinājis, ka nodrošinās minētā plāna izpildi. 

28. Šo noteikumu 23. punktā minētās darbības nav atbalstāmas, ja to rezultātā paredzēts izveidot kopmītņu tipa dzīvojamās mājas vai dzīvojamās telpas.

29. Pasākuma ietvaros attiecināmas ir:

29.1. projekta iesniegumu pamatojošās dokumentācijas sagatavošanas izmaksas (izņemot projekta iesnieguma veidlapas aizpildīšanas izmaksas), nepārsniedzot 10 procentus no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām, tai skaitā:

29.1.1. būvprojekta, tai skaitā, paskaidrojuma raksta pielikumu izstrādes izmaksas visām projektā paredzētajām darbībām saskaņā ar izmaksas pamatojošiem dokumentiem;

29.1.2. būvekspertīzes, autoruzraudzības un būvuzraudzības izmaksas saskaņā ar izmaksas pamatojošiem dokumentiem;

29.1.3. energoefektivitātes novērtējuma izmaksas;

29.1.4. tehniskās apsekošanas atzinuma sagatavošanas izmaksas;

29.1.5. konsultatīva rakstura pasākumu izmaksas jaunbūvējamās vides, teritorijas labiekārtošanas, iekārtu un ierīču, virtuves un sanitāro telpu funkcionalitātes un  piekļūstamības nodrošināšanai personām ar dažādiem funkcionāliem traucējumiem;

29.2. atjaunojamos energoresursus izmantojošu enerģiju ražojošu avotu iegāde un uzstādīšana nekustamajā īpašumā, kurā tiek veiktas šo noteikumu  23.2., 23.3. un 23.4. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības, ievērojot, ka saražotā enerģija 100 procentu apmērā tiek izmantota pašpatēriņam;

29.3. elektroinstalāciju pārbaudes izmaksas;

29.4. jaunas ēkas būvniecības, esošas ēkas atjaunošanas vai pārbūves, esošas jaunbūves pabeigšanas darbu, kā arī atsevišķu telpu grupu atjaunošanas vai pārbūves darbu izmaksas atbilstoši būvatļaujai, paziņojumam par būvniecību, paskaidrojuma rakstam vai detalizētai būvniecības darbu izmaksu tāmei, kas sastādīta atbilstoši normatīvajiem aktiem par būvniecības darbu izmaksu tāmju sagatavošanu ne agrāk par vienu gadu pirms projekta iesniegšanas (attiecināms, ja nav būvprojekta sastāvdaļa);

29.5. ēkas iekšējo inženiertīklu un inženiertīklu pievadu ierīkošanas, pārbūves un atjaunošanas darbu izmaksas, kas paredzētas detalizētā būvniecības darbu izmaksu tāmē, kas sastādīta atbilstoši normatīvajiem aktiem par būvniecības darbu izmaksu tāmju sagatavošanu ne agrāk kā vienu gadu pirms projekta iesniegšanas (attiecināms, ja nav būvprojekta sastāvdaļa);

29.6. teritorijas labiekārtošanas izmaksas atbilstoši būvprojekta risinājumam;

29.7. iekārtu un ierīču iegādes izmaksas virtuves un sanitāro telpu funkcionalitātes nodrošināšanai;

29.8. komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas izmaksas saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula Nr. 2021/1060), 47. pantu un 50. pantu un normatīvajiem aktiem, kas nosaka kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā, kā arī Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijām.

30. Šo noteikumu 29. punktā norādītās izmaksas ir attiecināmas, ja ieguldījumi tiek veikti finansējuma saņēmēja īpašumā. Īpašuma tiesībām projekta iesnieguma iesniegšanas brīdī ir jābūt nostiprinātām zemesgrāmatā vai finansējuma saņēmējs nodrošina īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā līdz noslēguma maksājuma pieprasījuma iesniegšanai sadarbības iestādē. Finansējuma saņēmēja īpašumtiesībām uz zemes īpašumu, uz kura plānots veikt šo noteikumu 23.3. un 23.4. apakšpunktā minētās darbības, jābūt nostiprinātām zemesgrāmatā, līdz tiek noslēgta vienošanās vai līgums par projekta īstenošanu.

31. Maksimāli pieejamais ERAF finansējums šo noteikumu 29. punktā norādīto izmaksu segšanai, kas radušās šo noteikumu 23.1. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību ietvaros, nepārsniedz 14 875 euro vidēji par vienu atjaunoto vai pārbūvēto dzīvokli projekta iesnieguma ietvaros.

32. Maksimāli pieejamais ERAF finansējums šo noteikumu 29. punktā norādīto izmaksu segšanai, kas radušās šo noteikumu 23.2. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību ietvaros, nepārsniedz 51 000 euro vidēji par vienu atjaunoto vai pārbūvēto dzīvojamās mājas dzīvokli projekta iesnieguma ietvaros.

33. Maksimāli pieejamais ERAF finansējums šo noteikumu 29. punktā norādīto izmaksu segšanai, kas radušās šo noteikumu 23.3. un 23.4. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību ietvaros, nepārsniedz 51 000 euro vidēji par vienu izbūvēto dzīvojamās mājas dzīvokli projekta iesnieguma ietvaros.

34. Izmaksas, kas saskaņā ar šiem noteikumiem nav iekļaujamas kā attiecināmās izmaksas, ir finansējamas ārpus projekta.

35. Pievienotās vērtības nodoklis, kas tiešā veidā saistīts ar projektu, uzskatāms par attiecināmajām izmaksām saskaņā ar regulas Nr. 2021/1060 64. panta 1. punkta "c" apakšpunktā ietvertajiem nosacījumiem:

35.1. projektiem, kuru kopējās izmaksas ir mazākas nekā 5 000 000 euro (ieskaitot pievienotās vērtības nodokli);

35.2. projektiem, kuru kopējās izmaksas ir vismaz 5 000 000 euro (ieskaitot pievienotās vērtības nodokli), ja tās nav atgūstamas nodokļu politiku reglamentējošos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.

36. Ja šo noteikumu 23.2., 23.3. un 23.4. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanas rezultātā atjaunotajai, pārbūvētajai vai izbūvētajai dzīvojamai mājai saskaņā ar projekta iesniegumā ietverto informāciju ir plānots piešķirt sociālās dzīvojamās mājas statusu atbilstoši normatīvajiem aktiem par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā, projekta iesniedzējam ir tiesības izmantot platību, kas nepārsniedz 20 % no dzīvojamās mājas kopējās platības, sociālo pakalpojumu sniegšanai. Izmaksas, kuras rodas par tās dzīvojamās mājas daļas izveidi, kuru pēc projekta īstenošanas tiek plānots izmantot atbilstoši normatīvajiem aktiem par sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības sniegšanu, netiek attiecinātas.

37. Pasākuma ietvaros iepirkumus finansējuma saņēmējs veic saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, organizējot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci neierobežojošu procedūru. Finansējuma saņēmējs ievēro normatīvos aktus par prasībām zaļajam publiskajam iepirkumam, kā arī, kur tas ir attiecināms un atbilstošs projekta darbību saturam un specifikai, izvēlas veikt sociāli atbildīgus un inovatīvus publiskos iepirkumus.

38. Pasākuma ietvaros finansējuma saņēmējs, kur tas ir attiecināms un atbilstošs projekta darbību saturam un specifikai, ievēro Jaunā Eiropas Bauhaus principus: estētiku, ilgtspēju, iekļautību, kā arī dabā balstīto risinājumu un universālā dizaina principu ievērošanu.

39. Pasākuma ietvaros izmaksas ir attiecināmas, ja tās atbilst šajos noteikumos minētajām izmaksu pozīcijām un ir radušās, sākot ar 2021. gada 1. janvāri, vienlaikus ievērojot regulas Nr. 2021/1060 63. panta 6. punkta nosacījumus.

IV. Projekta īstenošanas nosacījumi

40. Īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs:

40.1. nodrošina komunikācijas un vizuālās identitātes prasību izpildi saskaņā ar  regulas Nr. 2021/1060 47.  un 50. pantu un normatīvajiem aktiem, kas nosaka kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā, kā arī Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijām;

40.2. nodrošina interešu konflikta neesību saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012, 61. panta prasībām, kā arī ar parakstu apliecina, ka nepastāv interešu konflikts;

40.3. nodrošina, ka visā šo noteikumu 40.15. apakšpunktā minētajā uzraudzības periodā visi projekta īstenošanas rezultātā izbūvētie, pārbūvētie un atjaunotie dzīvokļi tiek izīrēti likuma "Par palīdzību dzīvokļu jautājumu risināšanā" 3. panta 1. un 2. punktā paredzētās palīdzības saņēmējiem tajā noteiktajā kārtībā;

40.4. nodrošina, ka saskaņā ar šo noteikumu 40.13. apakšpunktu noslēgta dzīvojamo telpu īres līguma izbeigšanas gadījumā dzīvoklis tiek izīrēts saskaņā ar šo noteikumu  40.3. apakšpunktā minētajiem nosacījumiem sešu mēnešu laikā pēc iepriekšējā dzīvojamo telpu īres līguma izbeigšanas;

40.5. ja šo noteikumu 40.15. apakšpunktā minētajā uzraudzības periodā pašvaldības dzīvokļa jautājumu risināšanā sniedzamās palīdzības reģistrā nav reģistrētas personas likuma "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā" 3.  panta 1. un 2. punktā noteiktās palīdzības saņemšanai, minētos dzīvokļus var izīrēt arī citu likumā "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā" noteikto palīdzības veidu sniegšanai likumā minētajām personu kategorijām, izņemot likuma "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā" III1 nodaļā "Dzīvojamo telpu izīrēšana kvalificētiem speciālistiem" noteiktās personas;

40.6. ne retāk kā vienu reizi ceturksnī savā tīmekļvietnē ievieto aktuālu informāciju par projekta īstenošanu;

40.7. novērš dubultā finansējuma risku un nodrošina demarkāciju ar citiem līdzīgiem vai saistītiem projektiem;

40.8. nodrošina, ka šo noteikumu 23.3. un 23.4. apakšpunktā minētā dzīvojamā māja ir gandrīz nulles enerģijas ēka atbilstoši normatīvajiem aktiem par ēku energosertifikāciju, un to apliecina dzīvojamās mājas pagaidu energoefektivitātes sertifikāts;

40.9. izpilda nepieciešamās prasības un nodrošina, ka projekts atbilst principam "nenodarīt būtisku kaitējumu" un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam noteiktajiem Eiropas Savienības un nacionālajiem normatīvajiem aktiem vides un būvniecības jomā;

40.10. nodrošina, ka šo noteikumu 23. punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanas rezultātā radītie izīrējamie dzīvokļi ir ar pilnu iekšējo apdari, vannas un tualetes telpas ir aprīkotas ar santehniku – izlietni, jaucējkrānu, podu un vannu vai dušas kabīni, un virtuve ir aprīkota ar santehniku – izlietni un jaucējkrānu;

40.11. 12 mēnešu laikā pēc būves nodošanas ekspluatācijā izstrādā un sadarbības iestādei iesniedz ēkas uzturēšanas plānu ēkas dzīvesciklam, ietverot tajā informāciju par nepieciešamo finansējuma apmēru un avotu tā izpildei;

40.12. nodrošina, ka pēc šo noteikumu 23.1. apakšpunktā veikto atbalstāmo darbību īstenošanas līdz dzīvokļa izīrēšanai tajā ir veikta elektroinstalāciju pārbaude atbilstoši ugunsdrošību regulējošo normatīvo aktu prasībām, ko apliecina akts (elektroinstalācijas izolācijas pretestības, cilpas "fāze–nulle" pilnās pretestības, zemējumietaises pretestības, zemējumvada nepārtrauktības saites un zibensaizsardzības sistēmas pārbaudes akts un elektroinstalācijas kontaktsavienojumu pārbaudes akts). Ja saskaņā ar elektroinstalāciju pārbaudes aktu kādā no mērījumiem konstatēta neatbilstība turpmākai ekspluatācijai, finansējuma saņēmējs nodrošina aktā minēto norādījumu izpildi līdz dzīvokļa izīrēšanai;

40.13. nodrošina, ka sešu mēnešu laikā pēc šo noteikumu 23. punktā minēto atbalstāmo darbību ietvaros veiktās dzīvokļu atjaunošanas, pārbūves vai izbūves pabeigšanas dzīvokļi tiek izīrēti šo noteikumu 3. punktā minētajām personām likuma "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā" 3. panta 1. un 2. punktā minētās palīdzības sniegšanai šajā likumā noteiktajā kārtībā;

40.14. apņemas vienošanās vai līgumā par projekta īstenošanu noteiktajā kārtībā un apjomā sniegt informāciju sadarbības iestādei par noslēgtajiem dzīvojamo telpu īres līgumiem projekta ietvaros atjaunotā, pārbūvētā vai izbūvētā dzīvokļa izīrēšanas gadījumā visā šo noteikumu 40.15. apakšpunktā noteiktajā uzraudzības periodā;

40.15. nodrošina sasniegto rezultātu ilglaicīgumu, nepieļaujot projektā būtiskas izmaiņas, atbilstoši regulas Nr. 2021/1060 65. panta noteikumiem vismaz piecus gadus pēc noslēguma maksājuma veikšanas, tai skaitā nodrošina, ka projekta īstenošanas rezultātā izbūvētās, pārbūvētās un atjaunotās ēkas un atjaunotie un pārbūvētie dzīvokļi ir finansējuma saņēmēja īpašumā, kā arī netiek apgrūtināti ar lietu tiesībām, izņemot šo noteikumu 40.13. apakšpunktā minēto izīrēšanu, kā arī netiek mainīts to lietošanas veids;

40.16. nodrošina, ka 100 procenti no gadā ar šo noteikumu 29.2. apakšpunktā minētajām iekārtām saražotās elektroenerģijas tiek izmantoti dzīvojamā mājā dzīvojošo  pašpatēriņa vajadzībām, kā arī nodrošina, ka tiek veikta objektā saražotā un patērētā elektroenerģijas apjoma precīza uzskaite. Šī nosacījuma izpildi apliecina sadarbības iestādes ikgadējas pārbaudes piecu gadu periodā, pirmreizēju pārbaudi veicot 14 mēnešu laikā pēc noslēguma maksājuma saņemšanas;

40.17. ja projekta īstenošanas laikā rodas neattiecināmie izdevumi vai ir izveidojies izmaksu sadārdzinājums, tos sedz no saviem līdzekļiem;

40.18. uzkrāj datus par projektā plānotajiem un sasniegtajiem šo noteikumu  4. punktā minētajiem rādītājiem, tai skaitā par jaunu vai modernizētu sociālo mājokļu kapacitāti un ikgadējo jaunu vai modernizētu sociālo mājokļu lietotāju skaitu;

40.19. uzkrāj šādus datus par horizontālā principa "vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" rādītājiem:

40.19.1. objektu skaits, kuros ar ERAF ieguldījumiem ir nodrošināta vides un informācijas pieejamība;

40.19.2. veiktā vides un informācijas piekļūstamības pašnovērtējuma rezultāti atbilstoši Labklājības ministrijas izstrādātajai metodikai;

40.19.3. konsultatīva rakstura pasākumu skaits par jaunbūvētās vides piekļūstamību personām ar dažādiem funkcionāliem traucējumiem (piemēram, vides piekļūstamības ekspertu konsultācijas būvprojekta izstrādes un pabeigšanas posmā);

40.20. uzkrāj datus par projekta ietekmi uz horizontālo principu īstenošanu (ja attiecināms) un ievēro šādus principus:

40.20.1. klimatdrošināšana;

40.20.2. energoefektivitāte pirmajā vietā;

40.20.3. nenodarīt būtisku kaitējumu;

40.21. sniedz sadarbības iestādei informāciju par šo noteikumu 40.19. apakšpunktā minētajiem horizontālā principa rādītājiem vienlaikus ar informāciju par šo noteikumu 4.2.  apakšpunktā minētā rezultāta rādītāja vērtības sasniegšanu.

41. Sadarbības iestāde, ja tai ir pieejami valsts budžeta līdzekļi, pamatojoties uz finansējuma saņēmēja rakstisku avansa pieprasījumu un izvērtējot plānotā avansa apmēru un tā pamatojumu, var piešķirt finansējuma saņēmējam avansu pēc  līguma vai vienošanās par projekta īstenošanu noslēgšanas. Finansējuma saņēmējs avansa pieprasījumu sagatavo un sadarbības iestāde to apstiprina, ņemot vērā nosacījumu, ka plānotā avansa apmērs atbilst iespējai to izlietot deviņu mēnešu laikā saimnieciskā gada ietvaros (piemēram, projekta iesniedzējam ir pabeigts būvdarbu iepirkums vai noslēgts būvdarbu līgums). Finansējuma saņēmējam avansu var piešķirt līdz 50 procentiem no projektam piešķirtā ERAF finansējuma, ievērojot, ka avansu var izmaksāt vairākos maksājumos un avansa un starpposma maksājumu kopsumma nepārsniedz 90 procentus no projektam piešķirtā ERAF finansējuma.

42. Projekts tiek uzskatīts par pabeigtu, kad pēc šo noteikumu 23. punktā minēto darbību pabeigšanas dzīvoklis vai dzīvokļi ir izīrēti (ir noslēgts attiecīgs īres līgums) kādai no šo noteikumu 3. punktā minētajām personām likumā "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā" noteiktajā kārtībā, kā apliecinājumu iesniedzot sadarbības iestādei attiecīgā līguma kopiju.

43. Pasākuma ietvaros projektu īsteno saskaņā ar vienošanos vai līgumu par projekta īstenošanu, bet ne ilgāk kā līdz 2029. gada 31. decembrim.

Ministru prezidente E. Siliņa

Ekonomikas ministrs V. Valainis

Izdruka no oficiālā izdevuma "Latvijas Vēstnesis" (www.vestnesis.lv)

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!