Alūksnes novada domes saistošie noteikumi: Šajā laidienā 3 Pēdējās nedēļas laikā 0 Visi
Alūksnes novada pašvaldības domes saistošie noteikumi Nr. 28/2023
Alūksnē 2023. gada 28. septembrī (prot. Nr. 12, 7. p.)
Par pašvaldības brīvprātīgās iniciatīvas pabalstiem Alūksnes novadā
Izdoti saskaņā ar Pašvaldību likuma
44. panta otro daļu
I. Vispārīgie jautājumi
1. Saistošie noteikumi (turpmāk – noteikumi) nosaka Alūksnes novada pašvaldības (turpmāk – Pašvaldība) brīvprātīgās iniciatīvas pabalstu veidus, to apmēru, piešķiršanas, saņemšanas un izmaksas kārtību, personu loku, kurām ir tiesības saņemt noteikumos minēto pabalstu, kā arī lēmuma apstrīdēšanas un pārsūdzēšanas kārtību.
2. Pašvaldības brīvprātīgās iniciatīvas pabalstus ir tiesības saņemt personai, kura savu pamata dzīvesvietu ir deklarējusi Pašvaldības administratīvajā teritorijā, vai personai, kura ir bez mājokļa un atrodas Alūksnes novada pašvaldības administratīvajā teritorijā, ja vien šajos noteikumos nav noteikts citādi.
3. Noteikumos noteiktie pabalsti tiek piešķirti neizvērtējot mājsaimniecības materiālo situāciju, izņemot XI nodaļā minēto pabalstu.
4. Noteikumu 7.1.–7.4. punktos minētos pabalstus administrē un lēmumu par pabalsta piešķiršanu vai atteikumu pieņem Alūksnes novada Dzimtsarakstu nodaļa.
5. Noteikumu 7.5., 7.7.–7.10. punktos minētos pabalstus administrē un lēmumu par pabalsta piešķiršanu vai atteikumu pieņem Alūksnes novada Sociālo lietu pārvalde (turpmāk – Pārvalde).
6. Noteikumu 7.6. punktā minētos pabalstus administrē un lēmumus par pabalsta piešķiršanu pieņem:
6.1. Pārvalde par Alūksnes pilsētas administratīvi teritoriālajā vienībā deklarētajām noteikumu 32.1. apakšpunktā minētajām personām un Pašvaldības administratīvajā teritorijā deklarētajām noteikumu 32.2. un 32.3. apakšpunktā minētajām personām;
6.2. Alūksnes novada pagastu apvienības pārvalde (turpmāk – Pagastu apvienības pārvalde) par Pagastu apvienības pārvaldes administratīvajā teritorijā deklarētajām noteikumu 32.1. apakšpunktā minētajām personām.
II. Pabalstu veidi
7. Pašvaldība piešķir šādus brīvprātīgās iniciatīvas pabalstus:
7.1. bērna piedzimšanas pabalstu;
7.2. svētku pabalstu jaundzimušajam;
7.3. svētku pabalstu "Zelta kāzu" un "Dimanta kāzu" jubilejās;
7.4. svētku pabalstu 100 un vairāk gadus sasniegušām personām;
7.5. pabalstu politiski represētām personām;
7.6. Ziemassvētku pabalstu;
7.7. pabalstu mazgāšanās pakalpojumam;
7.8. pabalstu veļas mazgāšanas pakalpojumam;
7.9. pabalstu sociālās rehabilitācijas pakalpojuma mērķu sasniegšanai;
7.10. apbedīšanas pabalstu.
III. Bērna piedzimšanas pabalsts
8. Bērna piedzimšanas pabalstu (turpmāk šajā nodaļā – pabalsts) piešķir:
8.1. vienam no bērna vecākiem;
8.2. personai, kura adoptējusi vai ņēmusi aizbildnībā bērnu līdz 6 (sešu) mēnešu vecumam, ja šis pabalsts nav izmaksāts bērna vecākiem vai citai pilnvarotai personai, kura faktiski kopj bērnu, šādos gadījumos:
8.2.1. ja bērna māte mirusi dzemdību laikā vai atzīta par promesošu;
8.2.2. ja bērna māte nevar saņemt pabalstu slimības, traumas vai citu ar veselības stāvokli saistītu iemeslu dēļ;
8.2.3. ja bērna māte ir nepilngadīga;
8.2.4. ja bērna mātei ir ierobežota rīcībspēja pilnā apmērā.
9. Noteikumu 8. punktā minētajai personai ir tiesības saņemt pabalstu, ja šīs personas pamata dzīvesvieta ne mazāk kā 6 (sešus) mēnešus no iesnieguma saņemšanas dienas ir deklarēta Pašvaldības administratīvajā teritorijā.
10. Pabalsts jāpieprasa 6 (sešu) mēnešu laikā no bērna piedzimšanas.
11. Lai saņemtu pabalstu, 8.1. un 8.2. apakšpunktā minētajām personām, uzrādot personu apliecinošu dokumentu, Alūksnes novada Dzimtsarakstu nodaļā jāiesniedz iesniegums.
12. Lēmumu par pabalsta piešķiršanu pieņem Alūksnes novada Dzimtsarakstu nodaļa 10 (desmit) darba dienu laikā no tā pieprasīšanas dienas, pārliecinoties par personas iesniegumā norādīto ziņu atbilstību valsts nozīmes informācijas sistēmās esošajām ziņām.
13. Pabalstu piešķir un izmaksā vienu reizi un tā apmērs ir 40 % no valstī noteiktās minimālās mēneša darba algas par katru bērnu.
14. Pabalstu izmaksā skaidrā naudā Pašvaldības kasē vai pārskaita personas norādītajā kontā.
IV. Svētku pabalsts jaundzimušajam
15. Svētku pabalstu jaundzimušajam (turpmāk šajā nodaļā – svētku pabalsts) piešķir:
15.1. par pirmo katrā gadā dzimušo Alūksnes novada Dzimtsarakstu nodaļā reģistrēto jaundzimušo;
15.2. par katru simto katrā gadā dzimušo Alūksnes novada Dzimtsarakstu nodaļā reģistrēto jaundzimušo;
15.3. par vairākiem vienās dzemdībās dzimušiem un Alūksnes novada Dzimtsarakstu nodaļā reģistrētiem jaundzimušajiem.
16. Lēmumu par svētku pabalsta piešķiršanu vienai no šo noteikumu 8.1. vai 8.2. apakšpunktā minētajām personām pieņem Alūksnes novada Dzimtsarakstu nodaļa viena mēneša laikā no jaundzimušā reģistrācijas dienas Alūksnes novada Dzimtsarakstu nodaļā, pamatojoties uz pašvaldības un valsts datu reģistros pieejamām ziņām par personu.
17. Noteikumu 15.1. un 15.2. apakšpunktā norādītais svētku pabalsts ir mantisks un tā apmērs ir līdz 75 EUR (septiņdesmit pieci euro).
18. Noteikumu 15.3. apakšpunktā norādītā svētku pabalsta apmērs ir 500 EUR (pieci simti euro) par dvīņiem un 1000 EUR (viens tūkstotis euro) par trīņiem.
V. Svētku pabalsts "Zelta kāzu" un "Dimanta kāzu" jubilejās
19. Svētku pabalstu "Zelta kāzu" (laulībā nodzīvoti 50 gadi) un "Dimanta kāzu" (laulībā nodzīvoti 60 gadi) jubilejās (turpmāk šajā nodaļā – svētku pabalsts) piešķir tiem laulātajiem, kuri savu pamata dzīvesvietu ir deklarējuši Pašvaldības administratīvajā teritorijā ne mazāk kā 1 (vienu) gadu līdz "Zelta kāzu" un "Dimanta kāzu" jubilejas datumam.
20. Svētku pabalsta apmērs "Zelta kāzu" jubilejā ir 50 EUR (piecdesmit euro), "Dimanta kāzu" jubilejā – 100 EUR (viens simts euro).
21. Lai saņemtu svētku pabalstu, vienam no laulātajiem 6 (sešu) mēnešu laikā no kāzu jubilejas datuma Alūksnes novada Dzimtsarakstu nodaļā jāiesniedz iesniegums un laulības apliecības kopija vai informācija par laulības faktu no Fizisko personu reģistra.
22. Svētku pabalstu izmaksā skaidrā naudā Pašvaldības kasē vai pārskaita personas norādītajā kontā.
VI. Svētku pabalsts 100 un vairāk gadu sasniegušām personām
23. Svētku pabalstu 100 un vairāk gadus sasniegušām personām (turpmāk šajā nodaļā – svētku pabalsts) piešķir tām personām, kuras savu pamata dzīvesvietu ir deklarējušas Pašvaldības administratīvajā teritorijā.
24. Svētku pabalsta apmērs 100 gadu jubilejā un katrā nākamajā pēc 100 gadu sasniegšanas ir 150 EUR (viens simts piecdesmit euro).
25. Lēmumu par svētku pabalsta piešķiršanu pieņem Alūksnes novada Dzimtsarakstu nodaļa, pamatojoties uz pašvaldības un valsts datu reģistros pieejamajām ziņām par personu.
26. Svētku pabalstu izmaksā dienā, kad persona sasniegusi noteikumu 24. punktā noteikto gadu skaitu, bet ne vēlāk kā 5 (piecu) darba dienu laikā pēc noteiktā vecuma sasniegšanas.
27. Svētku pabalstu pasniedz personīgi.
VII. Pabalsts politiski represētām personām
28. Pabalstu politiski represētām personām (turpmāk šajā nodaļā – pabalsts) piešķir personai, kura savu pamata dzīvesvietu ne vēlāk kā no attiecīgā gada 1. janvāra ir deklarējusi Pašvaldības administratīvajā teritorijā.
29. Pabalstu izmaksā vienu reizi gadā – novembrī, un tā apmērs ir 50 EUR (piecdesmit euro).
30. Lēmumu par pabalsta piešķiršanu pieņem Pārvalde, pamatojoties uz personas iesniegumu un uz pašvaldības un valsts datu reģistros pieejamām ziņām par personu. Persona iesniegumu iesniedz vienu reizi (izņemot, ja mainījusies iesniegumā norādītā informācija), norādot vārdu, uzvārdu, personas kodu, deklarēto dzīvesvietu, politiski represētās personas apliecības numuru, kredītiestādes konta rekvizītus pabalsta pārskaitīšanai.
31. Pabalstu izmaksā skaidrā naudā Pašvaldības kasē vai pārskaita personas norādītajā kontā.
VIII. Ziemassvētku pabalsts
32. Ziemassvētku pabalstu piešķir šādām personu kategorijām, kuru pamata dzīvesvieta deklarēta Pašvaldības administratīvajā teritorijā:
32.1. pirmsskolas vecuma bērniem;
32.2. bērniem ar invaliditāti;
32.3. personām, kurām līdz attiecīgā gada 31. decembrim ir 80 gadi un vairāk.
33. Persona Ziemassvētku pabalstu saņem mantiskā (saldumu paciņas) veidā.
34. Ziemassvētku pabalsta apmērs ir līdz 1,1 % no valstī noteiktās minimālās darba algas, bet ne mazāks kā 1 % no valstī noteiktās minimālās darba algas.
35. Lēmumu par Ziemassvētku pabalsta piešķiršanu pieņem pamatojoties uz pašvaldības un valsts datu reģistros pieejamām ziņām par personu:
35.1. Pagastu apvienības pārvalde – par Pagastu apvienības pārvaldes administratīvajā teritorijā deklarētajām noteikumu 32.1. apakšpunktā minētajām personām;
35.2. Pārvalde par Alūksnes pilsētas administratīvi teritoriālajā vienībā deklarētajām noteikumu 32.1. apakšpunktā minētajām personām un Pašvaldības administratīvajā teritorijā deklarētajām noteikumu 32.2. un 32.3. apakšpunktā minētajām personām.
IX. Pabalsts mazgāšanas pakalpojumam
36. Pabalstu mazgāšanās pakalpojumam (turpmāk šajā nodaļā – pabalsts) piešķir:
36.1. personai ar pirmās vai otrās grupas invaliditāti;
36.2. personai bez pastāvīgas dzīvesvietas;
36.3. personai, kura nonākusi krīzes situācijā un kurai nav bijis iespēju ievērot personīgo higiēnu.
37. Pabalstu piešķir ne vairāk par četrām mazgāšanās reizēm mēnesī atsevišķi dzīvojošai personai vai katrai mājsaimniecības personai, nepārsniedzot 5 EUR vienai personai par vienu mazgāšanās reizi, ja tām nav iespēju rūpēties par personīgo higiēnu savā dzīvesvietā.
38. Pabalstu piešķir noteikumu 36. punktā minētajai personai, ievērojot noteikumu 2. punktu vai, kuras pēdējā deklarētā dzīvesvieta bijusi Pašvaldības administratīvajā teritorijā.
39. Pabalsta saņemšanai persona Pārvaldē iesniedz iesniegumu.
40. Pārvalde veic personas sniegto datu apstrādi Pašvaldības Sociālās palīdzības administrēšanas informācijas sistēmā (SOPA) un, izmantojot valsts vienotās informācijas sistēmas, pārbauda personas sniegtās ziņas, kā arī, ja nepieciešams, apseko pabalsta pieprasītāja mājsaimniecību dzīvesvietā un sastāda apsekošanas aktu.
41. Pārvalde 10 (desmit) darba dienu laikā no iesnieguma saņemšanas pieņem lēmumu par pabalsta piešķiršanu vai par atteikumu piešķirt pabalstu.
42. Pabalstu piešķir uz laika periodu:
42.1. līdz trīs mēnešiem, ja persona vai personas mājsaimniecībā ir darbspējīgas personas;
42.2. līdz sešiem mēnešiem – ja persona vai personas mājsaimniecībā nav darbspējīgas personas.
43. Pārvalde pabalstu pārskaita pakalpojumu sniedzējam pēc rēķina saņemšanas, ņemot vērā pakalpojuma sniedzēja noteikto pakalpojuma maksu un personai faktiski sniegtā pakalpojuma reižu skaitu, bet nepārsniedzot noteikumu 37. punktā minēto pabalsta summu par vienu mazgāšanās reizi.
X. Pabalsts veļas mazgāšanas pakalpojuma apmaksai
44. Pabalstu veļas mazgāšanas pakalpojumam (turpmāk šajā nodaļā – pabalsts) piešķir:
44.1. personai ar pirmās vai otrās grupas invaliditāti;
44.2. personai bez pastāvīgas dzīvesvietas;
44.3. personai, kura nonākusi krīzes situācijā un kurai ilgstoši nav bijis iespēju ievērot personīgo higiēnu.
45. Pabalstu piešķir atsevišķi dzīvojošai personai vai mājsaimniecībai, ne vairāk kā četriem veļas mazgāšanas cikliem mēnesī, ņemot vērā pakalpojuma sniedzēja noteikto maksu, bet nepārsniedzot 8,25 EUR par vienu mazgāšanas ciklu 5 kg veļai, ja nav iespēju mazgāt veļu savā dzīvesvietā.
46. Pabalstu piešķir noteikumu 44. punktā minētajai personai, ievērojot noteikumu 2. punktu vai, kuras pēdējā deklarētā dzīvesvieta bijusi Pašvaldības administratīvajā teritorijā.
47. Pabalsta saņemšanai persona Pārvaldē iesniedz iesniegumu.
48. Pārvalde veic personas sniegto datu apstrādi SOPA un, izmantojot valsts vienotās informācijas sistēmas, pārbauda personas sniegtās ziņas, kā arī, ja nepieciešams, apseko pabalsta pieprasītāja mājsaimniecību dzīvesvietā un sastāda apsekošanas aktu.
49. Pārvalde 10 (desmit) darba dienu laikā no iesnieguma saņemšanas, pieņem lēmumu par pabalsta piešķiršanu vai par atteikumu piešķirt pabalstu.
50. Pabalstu piešķir uz laika periodu:
50.1. līdz trīs mēnešiem, ja persona vai personas mājsaimniecībā ir darbspējīgas personas;
50.2. līdz sešiem mēnešiem – ja persona vai personas mājsaimniecībā nav darbspējīgas personas.
51. Pārvalde pabalstu pārskaita pakalpojuma sniedzējam pēc rēķina saņemšanas par faktiski sniegtajiem pakalpojumiem, bet nepārsniedzot noteikumu 45. punktā minēto pabalsta summu par vienu mazgāšanas ciklu 5 kg veļai.
XI. Pabalsts sociālās rehabilitācijas pakalpojuma mērķu sasniegšanai
52. Pabalsts sociālās rehabilitācijas pakalpojuma mērķu sasniegšanai (turpmāk šajā nodaļā – pabalsts) ir pabalsts, kuru piešķir personai individuālās sociālās rehabilitācijas procesā, lai nodrošinātu pasākumu kopumu, kas vērsts uz sociālās funkcionēšanas spēju atjaunošanu vai uzlabošanu, sociālā statusa atgūšanu un iekļaušanos sabiedrībā vai nepilngadīgai personai, kurai ir sastādīta uzvedības sociālās korekcijas programma.
53. Pabalstu ir tiesīga saņemt Pašvaldības administratīvajā teritorijā savu dzīvesvietu deklarējusi persona vai tās likumiskais pārstāvis, ja tās mājsaimniecības ienākumi mēnesī nepārsniedz Pašvaldībā noteikto maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu slieksni.
54. Pabalsta saņemšanai persona Pārvaldē iesniedz iesniegumu un informāciju par saviem un pārējo mājsaimniecībā dzīvojošo personu ienākumiem, līdzekļu uzkrājumiem.
55. Pārvalde, veicot personas sniegto datu apstrādi SOPA un izmantojot valsts vienotās informācijas sistēmas, pārbauda personas sniegtās ziņas, novērtē atsevišķi dzīvojošas personas vai mājsaimniecības personu ienākumu un materiālā stāvokļa līmeni un elektroniski sagatavo iztikas līdzekļu deklarāciju. Personai nav atkārtoti jāsniedz Pārvaldei ziņas par saviem ienākumiem un materiālo situāciju, ja persona pieprasa pabalstu laika posmā, kad personai noteikta atbilstība trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statusam vai, ja personai ir spēkā esoša iztikas līdzekļu deklarācija. Pārvalde, ja nepieciešams, pirms lēmuma pieņemšanas, pārbauda sniegto ziņu patiesumu, apsekojot pabalsta pieprasītāja mājsaimniecību dzīvesvietā un sastāda apsekošanas aktu.
56. Sociālā darba speciālists pēc personas individuālo vajadzību un resursu izvērtēšanas izstrādā atbilstošāko sadarbības līguma formu – vienošanos par sadarbību, individuālo sociālās rehabilitācijas plānu, uzvedības sociālās korekcijas plānu vai citu.
57. Pārvalde lēmumu par pabalsta piešķiršanu vai par atteikumu piešķirt pabalstu pieņem 10 (desmit) darba dienu laikā no iesnieguma, iztikas līdzekļu deklarācijas un visu nepieciešamo dokumentu saņemšanas dienas, pamatojoties uz personas iesniegumu, sociālā darbinieka atzinumu, individuālo sociālās rehabilitācijas plānu vai citu sadarbības formu, paredzamos rehabilitācijas rezultātus, izvērtējot personas sociālo un materiālo situāciju, izdevumus apliecinošus dokumentus vai nepieciešamo izdevumu aprēķinu mērķu sasniegšanai, par ko, pēc pabalsta saņemšanas, tiek iesniegti izdevumus apliecinoši dokumenti.
58. Pabalstu piešķir paredzot, ka vienai personai piešķiramā pabalsta kopējais apmērs kalendāra gada laikā ir ne vairāk kā valstī noteiktās minimālās mēneša darba algas apjomā.
59. Pabalstu izmaksā personai, ieskaitot to pabalsta pieprasītāja kontā vai izmaksā Pašvaldības kasē viena mēneša laikā no lēmuma par pabalsta piešķiršanu pieņemšanas dienas vai pārskaita pakalpojumu sniedzējam.
XII. Apbedīšanas pabalsts
60. Apbedīšanas pabalstu personas nāves gadījumā piešķir mirušās personas vienam no ģimenes locekļiem vai personai, kura uzņemas mirušās personas apbedīšanu. Pārvalde pieņem iesniegumu par apbedīšanas pabalstu arī, ja mirušajai personai nav deklarētās dzīvesvietas, bet tās pēdējā deklarētā dzīvesvieta bijusi Pašvaldības administratīvajā teritorijā.
61. Ja mirusi persona, kurai nav ģimenes locekļu, un tās apbedīšanu neuzņemas cita persona, Pārvalde, pamatojoties uz noslēgto līgumu ar apbedīšanas pakalpojuma sniedzēju, sedz ar personas apbedīšanu saistītos izdevumus, bet ne vairāk par 62. punktā noteikto apmēru.
62. Apbedīšanas pabalsta apmērs ir vienas valstī noteiktās minimālās mēneša darba algas apmērā.
63. Apbedīšanas pabalsta apmēru samazina par Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras (turpmāk – VSAA) vai citas institūcijas izmaksātā apbedīšanas pabalsta apmēru.
64. Apbedīšanas pabalsta saņemšanas iesniegumam pievieno:
64.1. lēmuma kopiju par VSAA apbedīšanas pabalsta piešķiršanu vai atteikšanu;
64.2. miršanas apliecības kopiju (uzrādot oriģinālu).
65. Apbedīšanas pabalstu piešķir, ja pieprasītāja iesniegums saņemts ne vēlāk kā divu mēneša laikā no iesniegumam pievienotās miršanas apliecības izdošanas dienas.
66. Lēmumu par apbedīšanas pabalsta piešķiršanu vai atteikumu Pārvalde pieņem divu darba dienu laikā no iesnieguma saņemšanas dienas. Apbedīšanas pabalsta piešķiršanas gadījumā to izmaksā divu darba dienu laikā no lēmuma par apbedīšanas pabalsta piešķiršanu pieņemšanas dienas apbedīšanas pabalsta pieprasītāja kontā vai pārskaitot pakalpojuma sniedzējam, vai izmaksājot Pašvaldības kasē.
XIII. Lēmumu apstrīdēšanas un pārsūdzēšanas kārtība
67. Lēmumus par pabalstu piešķiršanu vai atteikumu piešķirt pabalstu var apstrīdēt Alūksnes novada pašvaldības domē.
68. Alūksnes novada pašvaldības domes lēmumu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā.
XIV. Noslēguma jautājumi
69. Ar šo noteikumu spēkā stāšanos netiek piemēroti:
69.1. Alūksnes novada pašvaldības domes 2020. gada 30. aprīļa saistošie noteikumi Nr. 12/2020 "Par pašvaldības pabalstiem Alūksnes novadā";
69.2. Alūksnes novada pašvaldības domes 2014. gada 27. marta saistošie noteikumi Nr. 7/2014 "Par materiālo atbalstu iedzīvotājiem Alūksnes novadā".
Alūksnes novada pašvaldības domes priekšsēdētājs Dz. Adlers
Alūksnes novada pašvaldības domes saistošo noteikumu
Nr. 28/2023 "Par pašvaldības brīvprātīgās iniciatīvas pabalstiem Alūksnes novadā"
paskaidrojuma raksts
Paskaidrojuma raksta sadaļas |
Informācija |
1. Projekta mērķis un nepieciešamības pamatojums | 1.1. Saistošo noteikumu izdošanas mērķis -
sniegt atbalstu kā jaundzimušu tā cienījamu vecumu sasniegušu personu
vajadzību nodrošināšanai, sniegt atbalstu laulātajiem tradicionāli
nozīmīgās kāzu jubilejās, politiski represētām personām, iepriecināt
svētkos, nodrošināt atbalstu noteiktām personu grupām sociālo problēmu
risināšanā un dzīves kvalitātes uzlabošanos mazaizsargātām iedzīvotāju
grupām.
1.2. Problēmas raksturojums, kuras risināšanai nepieciešami saistošie noteikumi – novērst vai mazināt sociālo atstumtību, nabadzību un citas sociālās problēmas, kā arī veicināt dzīves kvalitātes uzlabošanos, nodrošinot materiālu vai mantisku atbalstu Alūksnes novadā deklarētajiem iedzīvotājiem. 1.3. Atbilstoši Pašvaldību likuma 44. panta otrajai daļai, pašvaldības dome var izdot saistošos noteikumus, lai nodrošinātu pašvaldības autonomo funkciju un brīvprātīgo iniciatīvu izpildi. 1.4. Saistošo noteikumu projekts nosaka Pašvaldības brīvprātīgās iniciatīvas pabalstu veidus, to apmēru, piešķiršanas, saņemšanas un izmaksas kārtību, personu loku, kurām ir tiesības saņemt noteikumos minēto atbalstu, kā arī lēmuma apstrīdēšanas un pārsūdzēšanas kārtību. 1.5. Alūksnes novada pašvaldības domes 2020. gada 30. aprīļa saistošie noteikumi Nr. 12/2020 "Par pašvaldības pabalstiem Alūksnes novadā" un Alūksnes novada pašvaldības domes 2014. gada 27. marta saistošie noteikumi Nr. 7/2014 "Par materiālo atbalstu iedzīvotājiem Alūksnes novadā" ir izdoti pamatojoties uz likuma "Par pašvaldībām" 43. panta trešo daļu. Ar Pašvaldību likuma spēkā stāšanos 2023. gada 1. janvārī spēku zaudēja likums "Par pašvaldībām" un atbilstoši Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 9. panta piektajai daļai, spēku zaudēja arī uz tā pamata izdotais normatīvais akts – iepriekš minētie saistošie noteikumi un to grozījumi. 1.6. Pašvaldību likuma Pārejas noteikumu 6. punkts noteic, ka pašvaldības domei jāizvērtē uz likuma "Par pašvaldībām" normu pamata izdoto saistošo noteikumu atbilstība Pašvaldību likumam un jāizdod jauni saistošie noteikumi. Līdz jaunu saistošo noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2024. gada 30. jūnijam ir piemērojami uz likuma "Par pašvaldībām" normu pamata izdotie saistošie noteikumi, ciktāl tie nav pretrunā Pašvaldību likumam. Saskaņā ar Pašvaldību likuma Pārejas noteikumu 6. punktu dome izvērtē uz likuma "Par pašvaldībām" normu pamata izdoto saistošo noteikumu atbilstību šim likumam un izdod jaunus saistošos noteikumus atbilstoši šajā likumā ietvertajam pilnvarojumam. Pamatojoties uz iepriekš minēto, Alūksnes novada pašvaldības domes 2020. gada 30. aprīļa saistošo noteikumu Nr. 12/2020 "Par pašvaldības pabalstiem Alūksnes novadā" un Alūksnes novada pašvaldības domes 2014. gada 27. marta saistošo noteikumu Nr. 7/2014 "Par materiālo atbalstu iedzīvotājiem Alūksnes novadā" izdošanas tiesiskais pamats neatbilst Pašvaldību likumā ietvertajam pilnvarojumam un nepieciešams tos izdot no jauna. |
2. Projekta fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu | Saistošo noteikumu projekts paredz saglabāt
ar iepriekš izdotajiem saistošajiem noteikumiem noteiktos pabalstu
apmērus. Lai īstenotu saistošos noteikumus, nav jāsamazina finansējums
citām pozīcijām, jo saistošajos noteiktie pabalsti paredzēti kārtējā
gada Pašvaldības budžetā. Pabalstu apmērs, kas piesaistīts valstī
noteiktajai minimālajai mēneša darba algai, pieaug saistībā ar tās
palielināšanu, līdz ar ko pieaug Pašvaldības izdevumu daļa. Alūksnes novada Dzimtsarakstu nodaļas administrētajiem svētku pabalstam jaundzimušajam, svētku pabalstam "Zelta kāzu" un "Dimanta kāzu" jubilejās, kā arī svētku pabalstam 100 un vairāk gadus sasniegušām personām 2022. gadā izlietoti 23 400 EUR. Pārvaldes administrētajiem pabalstiem 2022. gadā izlietoti 13 420,60 EUR: Sociālās rehabilitācijas mērķu sasniegšanai – 41,45 EUR; Veļas mazgāšanas pakalpojuma apmaksai – 701,17 EUR; Mazgāšanās pakalpojuma apmaksai – 628,76 EUR; Apbedīšanas pabalstam – 5899,22 EUR; Pabalstam politiski represētām personām 6150 EUR. Pārvaldes un Pagastu apvienības pārvaldes administrētajam Ziemassvētku pabalstam 2022.gadā izlietoti 6 600 EUR. Pašvaldības budžetā 2023. gadā: Alūksnes novada Dzimtsarakstu nodaļas administrēto pabalstu izmaksām paredzēti 31 495 EUR, Pārvaldes administrēto pabalstu izmaksām paredzēti 17080 EUR, savukārt, Pārvaldes un Pagastu apvienības pārvaldes administrētajam Ziemassvētku pabalsta nodrošināšanai paredzēti 10 000 EUR. |
3. Projekta sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci | 3.1. Sociālā ietekme –
saistošo noteikumu īstenošanas rezultātā tiks uzlabota Pašvaldības
administratīvās teritorijas iedzīvotāju sociālā situācija un dzīves
kvalitāte, novērsta vai mazināta sociālā atstumtība, nabadzība un citas
sociālās problēmas, kā arī veicināta dzīves kvalitātes uzlabošanās,
nodrošinot materiālu vai mantisku atbalstu Alūksnes novadā deklarētajiem
iedzīvotājiem. Atbalstu varēs saņemt personas ar 1. un 2. grupas
invaliditāti bez materiālās situācijas izvērtēšanas kā arī personas vai
mājsaimniecības, kuru ienākumi nepārsniedz maznodrošinātas
mājsaimniecības ienākumu slieksni, bet trūcīgas vai maznodrošinātas
mājsaimniecības statusu nevar piešķirt, jo neatbilst normatīvajos aktos
noteiktajiem citiem kritērijiem.
3.2. Ietekme uz vidi – projekts šo jomu neskar. 3.3. Ietekme uz iedzīvotāju veselību – tiesiskais regulējums sekmēs noteikto mērķgrupu veselības uzlabošanu. 3.4. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi Alūksnes novada pašvaldības teritorijā – projekts šo jomu neskar. 3.5. Ietekme uz konkurenci – projekts šo jomu neskar. |
4. Projekta ietekme uz administratīvajām procedūrām | 4.1. Visas personas, kuras skars šo
saistošo noteikumu piemērošana, varēs vērsties Alūksnes novada
Dzimtsarakstu nodaļā, Dārza ielā 11, Alūksnē, Alūksnes novadā, Alūksnes
novada Sociālo lietu pārvaldē, Uzvaras ielā 1, Alūksnē, Alūksnes novadā
vai Alūksnes novada valsts un pašvaldības vienotajā klientu apkalpošanas
centrā, Dārza ielā 11, Alūksnē, Alūksnes novadā, vai valsts un
pašvaldības vienotajos klientu apkalpošanas centros Alūksnes novada
bibliotēkas struktūrvienībās – pagastu bibliotēkās. 4.2. Pašvaldības iestāžu lēmumus var apstrīdēt Alūksnes novada pašvaldības domē viena mēneša laikā no tā spēkā stāšanās dienas, savukārt Alūksnes novada pašvaldības domes lēmumu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā mēneša laikā no tā spēkā stāšanās. Saistošie noteikumi tiks publicēti oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" un ievietoti Alūksnes novada pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.aluksne.lv. 4.3. Paredzētās administratīvo procedūru izmaksas – nav administratīvo procedūru izmaksu. |
5. Projekta ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem | 5.1. Saistošo noteikumu projekts izstrādāts
kā pašvaldības brīvprātīgā iniciatīva un netraucē pašvaldības kompetencē
esošo autonomo funkciju un deleģēto pārvaldes uzdevumu izpildei.
5.2. Projekts neparedz iesaistīt papildu cilvēkresursus un saistošie noteikumi tiks īstenoti esošo cilvēkresursu ietvaros. |
6. Informācija par projekta izpildes nodrošināšana | Saistošo noteikumu izpildi turpinās nodrošināt Alūksnes novada Dzimtsarakstu nodaļa, Alūksnes novada Sociālo lietu pārvalde un Alūksnes novada pagastu apvienības pārvalde, papildus resursi nav nepieciešami. |
7. Projekta prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana | 7.1. Saistošie noteikumi ir piemēroti
iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai. 7.2. Ņemot vērā, ka saistošajos noteikumos minēto pabalstu izmaksas ir Pašvaldības brīvprātīgā iniciatīva, tai nav citu līdzekļu, kā tikai caur saistošajiem noteikumiem, šos pabalstus piešķirt. Pašvaldības rīcība ir atbilstoša normatīvo aktu prasībām. |
8. Projekta izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām | Ievērojot Pašvaldību likuma 46. panta trešās daļas nosacījumus, Projekts tiks publicēts Alūksnes novada pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.aluksne.lv sabiedrības viedokļa noskaidrošanai. |
9. Informācija par sabiedrības izteiktajiem viedokļiem par saistošo noteikumu projektu | Viedokli par saistošo noteikumu projektu izteikusi viena persona, ierosinot mazināt birokrātiju attiecībā uz iesniegumu iesniegšanu, aicinot atbilstoši demogrāfiskās situācijas tendencēm pārskatīt svētku pabalsta jaundzimušajam piešķiršanas kritērijus, kā arī mazgāšanās pakalpojuma un veļas mazgāšanas pakalpojuma pabalsta noteikšanas griestus. Ņemot vērā, ka iesniegums ir personas izteiktā griba saņemt kādu no pabalstiem un vienlaikus tā ir arī personas piekrišana datu apstrādei, šis ierosinājums netiek ņemts vērā. Atbilstoši personas ierosinājumam, tiek precizēts lēmuma par bērna piedzimšanas pabalsta piešķiršanu pieņemšanas termiņš. Saistošo noteikumu projektā norādītie lēmuma pieņemšanas termiņi ir maksimālie un tie jau ir samazināti kā normatīvajos aktos noteiktie, tādēļ personas ierosinājums par lēmuma pieņemšanas termiņa samazināšanu netiek ņemts vērā. Ņemot vērā, ka personas viedoklis dažos punktos ir vispārējs, bez konkrēta priekšlikuma, tas netiek ņemts vērā. |
Alūksnes novada pašvaldības domes priekšsēdētājs Dz. Adlers