Dobeles novada domes saistošie noteikumi: Šajā laidienā 3 Pēdējās nedēļas laikā 0 Visi
Dobeles novada pašvaldības domes saistošie noteikumi Nr. 25
2023. gada 28. septembrī
Dobeles novada iedzīvotāju padomes nolikums
APSTIPRINĀTI
ar Dobeles novada domes
2023. gada 28. septembra lēmumu Nr. 387/13
Izdoti saskaņā ar Pašvaldību likuma
44. panta otro daļu un 58. panta sesto daļu
I. Vispārīgie jautājumi
1. Iedzīvotāju padomes (turpmāk – Padome) ir pēc Dobeles novada iedzīvotāju iniciatīvas izveidotas konsultatīvas institūcijas, kuru darbības mērķis ir nodrošināt Dobeles novada teritoriālā iedalījuma vienību (pagastu un pilsētu) (turpmāk – teritorija) iedzīvotāju (turpmāk – iedzīvotāji) interešu pārstāvību un sekmēt efektīvu, atklātu un atbildīgu sabiedrības iesaistīšanos Dobeles novada pašvaldības (turpmāk – Pašvaldības) darbā, tādējādi paaugstinot Pašvaldības darba kvalitāti un tā atbilstību iedzīvotāju interesēm.
2. Pašvaldības teritoriālā iedalījuma vienību iedzīvotāju padomes var tikt veidotas šādās teritoriālajās vienībās: Annenieku pagasts, Auces pilsēta, Augstkalnes pagasts, Auru pagasts, Bēnes pagasts, Bērzes pagasts, Bikstu pagasts, Bukaišu pagasts, Dobeles pagasts, Dobeles pilsēta, Īles pagasts, Jaunbērzes pagasts, Krimūnu pagasts, Lielauces pagasts, Naudītes pagasts, Penkules pagasts, Tērvetes pagasts, Ukru pagasts, Vecauces pagasts, Vītiņu pagasts, Zebrenes pagasts. Katrā teritoriālā iedalījuma vienībā var tikt izveidota viena iedzīvotāju padome.
3. Katras Padomes sastāvā darbojas:
3.1. pieci Padomes locekļi – teritoriālajās vienībās, kurās iedzīvotāju skaits nepārsniedz 1000 iedzīvotājus;
3.2. septiņi Padomes locekļi – teritoriālajās vienībās, kurās iedzīvotāju skaits pārsniedz 1000 iedzīvotājus.
4. Padomes locekļu darbs nav algots.
II. Padomes uzdevumi, tiesības un pienākumi
5. Padomes uzdevums ir nodrošināt iedzīvotāju interešu pārstāvību Pašvaldībā šādos jautājumos:
5.1. Pašvaldības administratīvās teritorijas labiekārtošana un sanitārā tīrība (publiskai lietošanai paredzēto teritoriju apgaismošana un uzturēšana; parku, skvēru un zaļo zonu ierīkošana un uzturēšana; pretplūdu pasākumi; kapsētu un beigto dzīvnieku apbedīšanas vietu izveidošana un uzturēšana);
5.2. teritorijas un būvju uzturēšanas prasību noteikšana, ciktāl tā saistīta ar sabiedrības drošību, sanitārās tīrības uzturēšanu un pilsētvides ainavas saglabāšanu;
5.3. iedzīvotājiem sniedzamais kultūras piedāvājums un iespējas piedalīties kultūras dzīvē;
5.4. Pašvaldības teritorijā esošā kultūras mantojuma saglabāšana;
5.5. atbalsts kultūras norisēm;
5.6. atbalsta sniegšana saimnieciskās darbības sekmēšanai.
6. Padomei ir šādi pienākumi:
6.1. pastāvīgi apzināt iedzīvotāju vajadzības;
6.2. reaģēt uz iedzīvotāju ierosinājumiem;
6.3. informēt iedzīvotājus un attiecīgās pilsētas, pagasta vai pagastu apvienības pārvaldi, atbildīgo nodaļu (turpmāk – Pārvalde) par Padomes darbu, Padomes sanāksmēm un to darba kārtību;
6.4. pēc Domes lūguma sniegt Domei viedokli par izmaiņām Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 2., 5. un 12. punktā noteikto pašvaldības funkciju izpildes kārtībā;
6.5. viedoklis par izmaiņām Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 2., 5. un 12. punktā noteikto pašvaldības funkciju izpildes kārtībā Padomei jāsniedz Pašvaldības noteiktajā termiņā.
7. Padomei ir šādas tiesības:
7.1. sagatavot lēmumu projektus izskatīšanai Dobeles novada Domē (turpmāk – Dome) par nolikuma 5. punktā minētajiem jautājumiem;
7.2. pieprasīt un saņemt no Pašvaldības informāciju, kas saistīta ar Padomes uzdevumu veikšanu.
III. Padomes izveides kārtība un darbības termiņš
8. Padomes izveidi uzsāk, ja ierosinājumu izveidot šādu Padomi pašvaldībā iesniedz vismaz:
8.1. 20 attiecīgās teritoriālās vienības iedzīvotāji, ja kopējais attiecīgās teritoriālās vienības iedzīvotāju skaits nepārsniedz 1000 iedzīvotājus;
8.2. 50 attiecīgās teritoriālās vienības iedzīvotāji, ja kopējais attiecīgās teritoriālās vienības iedzīvotāju skaits pārsniedz 1000 iedzīvotājus.
9. Ierosinājumu var izteikt vienā vai vairākos iesniegumos, bet tiem visiem jāatbilst Iesniegumu likuma prasībām, jābūt parakstītiem papīra formātā vai ar drošu elektronisko parakstu, vai arī iesniegti, izmantojot citus elektroniskos autentifikācijas rīkus, kas ļauj atpazīt personas identitāti.
10. Saņemot 9. punktā minēto iesniegumu vai iesniegumus, Pašvaldības izpilddirektors pašvaldības tīmekļa vietnē www.dobele.lv un pašvaldības informatīvajā izdevumā "Dobeles novada ziņas" publicē atbilstošu paziņojumu un informē par termiņu, kurā var pieteikt kandidātus Padomes sastāvam. Termiņš nedrīkst būt mazāks par mēnesi. Paziņojumā arī norāda Pašvaldību likuma 58. panta trešajā daļā noteiktos kritērijus un 58. panta ceturtajā daļā noteiktos ierobežojumus Padomes locekļiem.
11. Kandidātus Padomes sastāvam izvirza ne mazāk kā 10 attiecīgās teritoriālās vienības iedzīvotāji. Teritoriālajās vienībās, kurās iedzīvotāju skaits nepārsniedz 1000 iedzīvotājus tiek izvirzīti ne mazāk kā septiņi Padomes locekļu kandidāti. Teritoriālajās vienībās, kurās iedzīvotāju skaits pārsniedz 1000 iedzīvotājus tiek izvirzīti ne mazāk kā deviņi Padomes locekļu kandidāti. Iesniegumam par Padomes locekļu kandidātu izvirzīšanu ir jāpievieno kandidāta piekrišana (Padomes locekļu kandidāta pieteikums) būt par Padomes locekli un kontaktinformāciju, kas ļautu ar minēto personu sazināties.
12. Ja noteiktajā termiņā pieteikušos kandidātu skaits ir mazāks kā Padomē ievēlējamo locekļu skaits, Pašvaldība pagarina pieteikšanās termiņu vēl par 30 dienām, par to publicējot paziņojumu atbilstoši 10. punktā noteiktajam.
13. Ja pēc atkārtota termiņa noteikšanas nav saņemts pietiekams pieteikumu skaits, Padomes izveidošanu atliek līdz saņemts iedzīvotāju ierosinājums atkārtotai kandidātu izvirzīšanas uzsākšanai.
14. Pašvaldības administrācijas Administratīvā nodaļa apkopo Padomes locekļu kandidātu pieteikumus darbībai Padomē:
14.1. veic pārbaudi par Padomes locekļu kandidātu atbilstību Pašvaldību likumā noteiktajiem nosacījumiem darbībai Padomē;
14.2. sagatavo Padomes locekļu kandidātu sarakstu, kurā ir norādīti kandidātu vārdi un uzvārdi;
14.3. publicē Padomes locekļu kandidātu sarakstu Pašvaldības tīmekļvietnē www.dobele.lv, Pašvaldības oficiālajos sociālo tīklu kontos un pašvaldības informatīvajā izdevumā "Dobeles Novada Ziņas". Sarakstu drukātā veidā izvieto Pārvaldes telpās.
14.4. sagatavo attiecīgajā teritorijā deklarēto – balstiesīgo iedzīvotāju sarakstu, pēc kura Padomes vēlēšanu laikā, uzrādot personu apliecinošu dokumentu, balstiesīgajiem iedzīvotājiem tiek izsniegta balsošanas zīme.
15. Padomes vēlēšanas ir rīkojamas ne ātrāk kā 30 dienas pēc Padomes locekļu kandidātu saraksta publiskošanas. Informācija par Padomes vēlēšanu vietu un laiku tiek izsludināta Pašvaldības tīmekļvietnē www.dobele.lv, Pašvaldības oficiālajos sociālo tīklu kontos un pašvaldības informatīvajā izdevumā "Dobeles Novada Ziņas", kā arī tiek drukātā veidā izvietota Pārvaldes telpās.
16. Padomes vēlēšanas organizē attiecīgo teritoriālo vienību Pārvaldes, izveidojot Padomes vēlēšanu un balsu skaitīšanas komisiju. Padomes vēlēšanu un balsu skaitīšanas komisijas sastāvā var tikt iekļauti attiecīgās teritoriālās iedalījuma vienības iedzīvotāji, ja viņi ir izteikuši vēlmi piedalīties Padomes vēlēšanu un balsu skaitīšanas komisijas darbā. Padomes vēlēšanas notiek vismaz septiņas dienas.
17. Pirms Padomes vēlēšanām tiek organizēta attiecīgās teritoriālās vienības iedzīvotāju tikšanās ar Padomes locekļu kandidātiem, kurā Padomes locekļu kandidāti iepazīstina iedzīvotājus ar savu viedokli par Padomes darba organizēšanu un Padomes sēdēs prioritāri izskatāmajiem jautājumiem.
18. Padomi ir tiesīgas vēlēt personas, kuras atbilst Pašvaldību likuma 58. panta piektās daļas nosacījumiem un ir Deklarējušas savu dzīvesvietu Padomes darbības teritorijā.
19. Padomē ir ievēlēti tie kandidāti, kuri saņēmuši lielāko balsu skaitu.
20. Padomes sākotnējo sastāvu apstiprina uz Domes pilnvaru laiku ar Padomes vēlēšanu un balsu skaitīšanas komisijas lēmumu. Pēc Padomes vēlēšanu un balsu skaitīšanas komisijas lēmuma pieņemšanas Pašvaldības tīmekļvietnē www.dobele.lv tiek publicēts apstiprinātais Padomes sastāvs un informācija par to, cik balsis saņēmis katrs Padomes locekļa kandidāts.
21. Ja ievēlētā Padomes locekļa pilnvaras tiek izbeigtas pirms pilnvaru termiņa beigām, šī Padomes locekļa vietā līdz attiecīgā pilnvaru termiņa beigām stājas nākamais balsošanā lielāko balsu skaitu saņēmušais kandidāts.
22. Ja balsošanā vairāki kandidāti saņēmuši vienādu balsu skaitu, tad priekšroka tiek dota pieteikumu iesniegšanas secībā.
23. Padomes loceklis var izbeigt darbību padomē, rakstveidā paziņojot par to Padomei. Padomes locekļa darbība Padomē tiek izbeigta iesniegumā norādītajā termiņā vai ar jauna padomes locekļa apstiprināšanu, ja termiņš nav norādīts. Jaunu Padomes locekli apstiprina Padome atbilstoši 21. un 22. punktā noteiktajai kārtībai.
24. Ja Padomes darbības laikā Padomes locekļu skaits ir mazāks kā 3. punktā noteiktais un nav iespējams izpildīt 21. punkta nosacījumus, tiek rīkotas ārkārtas Padomes locekļu vēlēšanas.
25. Ja Padomes sastāvs ilgāk kā trīs mēnešus neatbilst 3. punkta nosacījumiem, Padome beidz pastāvēt.
IV. Padomes darba organizācija
26. Padomes priekšsēdētāju, priekšsēdētāja vietnieku un sekretāru no sava vidus ievēlē Padomes locekļi ar balsu vairākumu pirmajā Padomes sēdē.
27. Padomi vada tās priekšsēdētājs vai viņa prombūtnē – priekšsēdētāja vietnieks.
28. Padomes sēdes sasauc Padomes priekšsēdētājs pēc nepieciešamības.
29. Padome ir lemttiesīga, ja uz sēdi klātienē ierodas vai attālināti pieslēdzas ne mazāk kā trīs no Padomes locekļiem.
30. Padomes sēdes gaitu protokolē, kā arī var veikt tās audio vai audiovizuālu ierakstu. Protokolu paraksta sēdes vadītājs un Padomes sekretārs. Protokolu pēc Padomes sēdes iesniedz Pārvaldei tālākai jautājumu un ierosinājumu virzīšanai, vai pēc nepieciešamības tiek sagatavots lēmumprojekts un iesniegts izskatīšanai domē. Protokolu oriģināli glabājas attiecīgā Pārvaldē.
31. Padomes sēdes protokols un audio vai audiovizuāls ieraksts ir publiski pieejams, ievērojot likumā noteiktos informācijas pieejamības ierobežojumus. Padomes sēdes protokolu un audio vai audiovizuālu ierakstu Padomes priekšsēdētājs nodod Pašvaldības sabiedrisko attiecību speciālistam ievietošanai pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē piecu darba dienu laikā pēc Padomes sēdes.
32. Padomes lēmumiem ir ieteicošs un informējošs raksturs un tos pieņem, Padomes locekļiem atklāti balsojot. Ja balsu skaits ir vienāds, noteicošā ir Padomes priekšsēdētāja balss.
33. Padomes locekli var atbrīvot no pienākumu pildīšanas Padomē gadījumā, ja Padomes loceklis bez attaisnojoša iemesla trīs reizes pēc kārtas neierodas uz Padomes sēdi.
34. Konstatējot 33. punktā norādītos apstākļus, Padomes priekšsēdētājs trīs darba dienu laikā par to informē Domi.
35. Padome ir tiesīga lūgt Pašvaldības administrācijas viedokli par Padomes sēdē izskatāmu jautājumu un uzaicināt Pašvaldības administrācijas pārstāvi vai Domes deputātu uz Padomes sēdi.
36. Padomes sēdes ir atklātas. Iedzīvotāji, biedrības un nodibinājumi, kā arī komersanti var ierosināt Padomes sēdē izskatāmos jautājumus.
37. Padomes loceklis, pildot Padomes locekļa amatu, darbojas attiecīgās teritorijas iedzīvotāju interesēs un izvairās no interešu konflikta. Padomes loceklis atturas no dalības sēdē vai atturas no tādu lēmumu pieņemšanas, kas ietekmē vai var ietekmēt Padomes locekļa, tā radinieka, tam piederoša uzņēmuma personiskās vai mantiskās intereses.
38. Ja padomes loceklis ir pieļāvis interešu konflikta situāciju, Padomei ir tiesības lemt par Padomes locekļa pilnvaru izbeigšanu.
V. Padomes darbības nodrošināšana un Padomes sadarbība ar Pašvaldību
39. Padomes sēžu organizēšanai Padome izmanto Pašvaldības īpašumā esošas telpas, iekārtas un aprīkojumu, iepriekš saskaņojot to ar Pārvaldi.
40. Informāciju par plānoto Padomes sēdes norises laiku, vietu un darba kārtību ne vēlāk kā trīs darba dienas pirms norises publicē Pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē, ievērojot likumā noteiktos informācijas pieejamības ierobežojumus.
41. Padome regulāri sadarbojas ar Pārvaldi.
42. Padomes iesniegtie iesniegumi tiek izskatīti normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
43. Padomes iesniegtie Domes lēmumprojekti tiek skatīti Domes sēdē, tiem pievienojot arī atbildīgās komitejas un nepieciešamības gadījumā arī Pašvaldības administrācijas speciālistu atzinumu.
44. Saņemot Padomes priekšlikumus, lēmumu par to tālāku virzību pieņem Domes priekšsēdētājs.
Dobeles novada pašvaldības domes
priekšsēdētāja vietnieks G.
Safranovičs
Dobeles novada domes saistošo noteikumu Nr. 25 "Dobeles
novada iedzīvotāju padomes nolikums"
paskaidrojuma raksts
Sadaļas nosaukums | Sadaļas paskaidrojums |
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums. | Saistošo noteikumu mērķis ir ar ārējo normatīvo aktu noteikt tiesisko regulējumu, kas pēc iespējas vairāk un pilnīgāk nodrošinātu Dobeles novada administratīvajā teritorijā ietilpstošo administratīvi teritoriālo vienību (pilsētu un pagastu) (turpmāk – teritoriālo vienību) iedzīvotāju kopienu pārstāvniecību un iesaisti pašvaldības darbībā, nosakot kārtību, kādā iedzīvotāju kopienas var izveidot attiecīgās teritoriālās vienības iedzīvotāju konsultatīvo padomi. |
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu. | 2.1. Noteikumu īstenošanas fiskālās
ietekmes prognoze uz pašvaldības budžetu – noteikumu izpilde notiks
pašvaldības kārtējā gada budžeta ietvaros: 2.1.1. uz ieņēmumu daļu nav attiecināms; 2.1.2. izdevumu daļa nav precīzi aprēķināma, jo atkarīga no ierosinājumu skaita; 2.1.3. nav paredzēta ietekme uz citām pozīcijām budžeta ieņēmumu vai izdevumu daļā. 2.2. Nav nepieciešami papildus resursi sakarā ar jaunu institūciju vai darba vietu veidošanu, lai nodrošinātu saistošo noteikumu izpildi. |
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekmi uz konkurenci. | 3.1. Sociālā ietekme – ir iespēja uzlabot,
atkarīga no iedzīvotāju aktivitātes. 3.2. Ietekme uz vidi – ir iespēja uzlabot, atkarīga no iedzīvotāju aktivitātes. 3.3. Ietekme uz iedzīvotāju veselību – ir iespēja uzlabot, atkarīga no iedzīvotāju aktivitātes. 3.4. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā – nav precīzi aprēķināma, jo atkarīga no iedzīvotāju aktivitātes. Noteikumi neatstās tiešu ietekmi uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā. 3.5. Ietekme uz konkurenci – nav attiecināms. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām gan attiecībā uz saimnieciskās darbības veicējiem, gan fiziskajām personām un nevalstiskā sektora organizācijām, gan budžeta finansētām institūcijām. | 4.1. Nav paredzētas papildus administratīvo
procedūru izmaksas. 4.2. Izsludinātie noteikumi tiks publicēti oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis". Noteikumi tiks publicēti pašvaldības informatīvajā izdevumā un oficiālajā pašvaldības tīmekļvietnē, vienlaikus nodrošinot atbilstību oficiālajai publikācijai norādot atsauci uz oficiālo publikāciju atbilstoši Pašvaldību likuma 47. panta astotajai daļai. |
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem | 5.1. Noteikumi ir izstrādāti pašvaldības
autonomo funkciju labākai nodrošināšanai. 5.2. Saistošo noteikumu izpilde notiks iesaistot esošos cilvēkresursus. Pašvaldībā papildus institūcijas un štata vietas netiks radītas. |
6.Izpildes nodrošināšana | Noteikumu izpildi nodrošina pašvaldības administrācija. |
7. Prasību un izmaksu samērīgumu pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana. | Noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir vajadzīgs minētā mērķa sasniegšanai. Pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir piemēroti leģitīmā mērķa sasniegšanai un tās rīcība ir atbilstoša. |
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām. | 8.1. Noteikumu izstrādes procesā notikušas
konsultācijas ar to izpildes nodrošināšanā iesaistītajām institūcijām un
privātpersonām. 8.2. Sabiedrības līdzdalības veids – informācijas publicēšana pašvaldības tīmekļvietnē un iesniegto priekšlikumu izvērtēšana. 2023. gada 30. jūnijā un 24. jūlijā saņemti privātpersonu iesniegumi, kuri daļēji ņemti vērā. Nav ņemti vērā šādi privātpersonu priekšlikumi: 1) papildināt Noteikumu 10. punktu nosakot, ka par Padomes locekļiem nevar būt pašvaldības administrācijas struktūrvienību un pašvaldības iestāžu vadītāji. Priekšlikums nav ņemts vērā, jo Pašvaldību likuma 58. panta ceturtajā daļā ir izsmeļoši uzskaitītas personas, kuras nevar būt par Padomes locekļiem. 2) Noteikumu 11. punktā nenoteikt iedzīvotāju skaitu, kuri izvirza padomes kandidātu. Priekšlikums netika atbalstīts, jo minimālā to iedzīvotāju skaita nenoteikšana, kuri izvirza padomes kandidātu, nenodrošina to, ka iedzīvotāji atbalsta padomes kandidātu un padomes kandidāts varētu paust iedzīvotāju viedokli. 3) Precizēt Noteikumu 36. punktu, paredzot, ka 36.punktā minētās juridiskās personas pārstāv to pārstāvji. Priekšlikums netika atbalstīts, jo biedrību un nodibinājumu pārstāvības nosacījumi ir noteikti Biedrību un nodibinājumu likumā, savukārt komersantu pārstāvības nosacījumi ir regulēti Komerclikumā. 4) Precizēt Noteikumu 40. punktu nosakot, ka informācija par gaidāmo Padomes sēdi publicējama septiņas dienas pirms sēdes norises. Šāda termiņa noteikšana var ierobežot Padomes iespējas operatīvi risināt iedzīvotāju intereses skarošus jautājumus. 5) Priekšlikums izvērtēt Noteikumu 44. punkta būtību, tajā skaitā Domes priekšsēdētāja lēmumu pieņemšanas pamatotību. Priekšlikums nav ņemts vērā, jo nav definēta priekšlikuma būtība. Domes priekšsēdētāja pilnvaras ir noteiktas "Pašvaldību likumā". 8.3. Noteikumu projekts publicēts pašvaldības tīmekļvietnē no 2023. gada 12. jūlija līdz 2023. gada 27. jūlijam. |
Dobeles novada pašvaldības domes
priekšsēdētāja vietnieks G.
Safranovičs