Dienvidkurzemes novada domes saistošie noteikumi: Šajā laidienā 1 Pēdējās nedēļas laikā 0 Visi
Dienvidkurzemes novada pašvaldības domes saistošie noteikumi Nr. 2023/30
2023. gada 28. septembrī
Grozījumi Dienvidkurzemes novada pašvaldības domes 2022. gada 26. augusta saistošajos noteikumos Nr. 2022/31 "Par sociālo pakalpojumu saņemšanas kārtību Dienvidkurzemes novadā"
APSTIPRINĀTI
ar Dienvidkurzemes novada pašvaldības domes
28.09.2023. sēdes lēmumu Nr. 811 (prot. Nr. 12 1. §)
Izdoti saskaņā ar Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības
likuma
3. panta otro un trešo daļu, Ministru kabineta 2003. gada 27. maija
noteikumu Nr. 275 "Sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas
pakalpojumu samaksas kārtība un kārtība, kādā pakalpojuma
izmaksas tiek segtas no pašvaldības budžeta" 6. punktu
1. Izdarīt Dienvidkurzemes novada pašvaldības domes 2022. gada 26. augusta saistošajos noteikumos Nr. 2022/31 "Par sociālo pakalpojumu saņemšanas kārtību Dienvidkurzemes novadā" (turpmāk – noteikumi) šādus grozījumus:
1.1. Papildināt noteikumu 5. punktu ar 5.8. un 5.9. apakšpunktu šādā redakcijā:
"5.8. dienas centra pakalpojums;
5.9. ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojums institūcijā."
1.2. Papildināt noteikumus ar VIII1 nodaļu šādā redakcijā:
"VIII1. Dienas centra pakalpojums
36.1 Dienas centra pakalpojumu (turpmāk šajā nodaļā – Pakalpojums) sniedz, lai veicinātu personu ar invaliditāti dzīves kvalitātes uzlabošanos, integrāciju sabiedrībā un sociālo iekļaušanos.
36.2 Pakalpojuma ietvaros Pakalpojuma sniedzējs nodrošina izglītojošas lekcijas, individuālas konsultācijas, atbalsta grupu nodarbības, dažādas interešu un sociālo prasmju attīstošas praktiskas nodarbības un citus pasākumus Pakalpojuma mērķu sasniegšanai.
36.3 Pašvaldības finansētu Pakalpojumu līdz 20 dienām gadā ir tiesības saņemt pilngadīgām personām, kurām ir noteikta I vai II grupas invaliditāte no trūcīgām vai maznodrošinātām mājsaimniecībām, ja saskaņā ar sociālā darba speciālista izstrādāto individuālo sociālās rehabilitācijas plānu šāds pakalpojums ir nepieciešams.
36.4 Pakalpojumu nodrošina Pakalpojuma sniedzējs, ar kuru Pašvaldība noslēgusi līgumu par attiecīgā pakalpojuma sniegšanu.
36.5 Pakalpojuma saņemšanai Sociālais dienests izsniedz nosūtījumu."
1.3. Papildināt noteikumus ar VIII2 nodaļu šādā redakcijā:
"VIII2. Ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojums institūcijā
36.6 Ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu institūcijā (turpmāk šajā nodaļā – Pakalpojums) ir tiesības saņemt personām:
36.6 1. kurām ir objektīvas grūtības aprūpēt sevi vecuma vai funkcionālo traucējumu dēļ un ar pakalpojumiem dzīvesvietā un mājsaimniecībā pieejamajiem aprūpes resursiem nav iespējams nodrošināt personai nepieciešamo sociālās aprūpes apjomu;
36.6 2. kurām saskaņā ar sociālā darba speciālista veiktu personas individuālo vajadzību un resursu novērtējumu ir noteikts trešais vai ceturtais aprūpes līmenis.
36.7 Pakalpojums tiek piešķirts uz nenoteiktu laiku.
36.8 Gadījumos, kad personai Pakalpojums nepieciešams personas atveseļošanās periodā (funkcionālo spēju atjaunošanai), Pakalpojums tiek piešķirts uz laiku līdz 3 (trīs) mēnešiem.
36.9 Sociālais dienests Pakalpojumu sniedz vai organizē tā sniegšanu pie Pašvaldības izveidotajiem pakalpojumu sniedzējiem.
36.10 Persona var izvēlēties citu pakalpojuma sniedzēju, kurš reģistrēts sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā kā Pakalpojuma sniedzējs, ja:
36.10 1. izvēlētā pakalpojuma sniedzēja Pakalpojuma maksa nav lielāka par Pašvaldības izveidoto pakalpojuma sniedzēju sniegtā Pakalpojuma izmaksām;
36.10 2. persona un tā apgādnieks sedz Pakalpojuma izmaksas pilnā apmērā;
36.10 3. izvēlētā pakalpojuma sniedzēja sniegtā Pakalpojuma izmaksas ir augstākas par Pašvaldības izveidoto pakalpojuma sniedzēju sniegto Pakalpojumu izmaksām, bet persona apņemas Pakalpojuma apmaksu veikt Noteikumu 36.15 punktā noteiktajā kārtībā;
36.10 4. Pakalpojums nepieciešams nekavējoties un pie Pašvaldības izveidotajiem pakalpojuma sniedzējiem nav brīvu vietu.
36.11 Noteikumu 36.10 1. un 36.10 4. apakšpunktos noteiktajos gadījumos Sociālais dienests slēdz līgumu ar attiecīgo pakalpojuma sniedzēju par norēķinu kārtību.
36.12 Noteikumu 36.10 2. apakšpunktā noteiktajā gadījumā līgumu slēdz starp personu, apgādnieku un pakalpojuma sniedzēju.
36.13 Noteikumu 36.10 4. apakšpunktā noteiktajā gadījumā līgums ar personas izvēlēto pakalpojuma sniedzēju tiek slēgts uz laiku, līdz atbrīvojas vieta pie Pašvaldības izveidotā pakalpojuma sniedzēja.
36.14 Noteikumu 36.9 punktā, 36.10 1. un 36.10 4. apakšpunktos noteiktajos gadījumos Pakalpojuma apmaksu veic persona, tā apgādnieki un Pašvaldība LR normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā un apmērā.
36.15 Noteikumu 36.10 3. apakšpunktā noteiktajā gadījumā, ja persona izvēlas pakalpojuma sniedzēju, kuru nav izveidojusi Pašvaldība un kura sniegtā Pakalpojuma izmaksas ir augstākas par Pašvaldības izveidoto pakalpojuma sniedzēju sniegto Pakalpojumu izmaksām, līgumu slēdz starp pakalpojuma saņēmēju, tā apgādniekiem, Pašvaldību un pakalpojuma sniedzēju, pakalpojuma apmaksu veicot šādā kārtībā:
36.15 1. persona un viņa apgādnieki sedz Pakalpojuma izmaksas LR normatīvajos aktos noteiktajā apmērā un Noteikumu 36.15 3. apakšpunktā noteikto maksājuma daļu;
36.15 2. Pašvaldība sedz starpību starp personas un viņa apgādnieku normatīvajos aktos noteikto maksājuma daļu un summu, kas nepārsniedz Pašvaldības izveidoto pakalpojuma sniedzēju Pakalpojuma augstākās izmaksas;
36.15 3. atlikušo maksājumu līdz pilnai Pakalpojuma maksai sedz persona, apgādnieki vai citas viņu piesaistītas personas."
2. Saistošie noteikumi stājas spēkā nākamajā dienā pēc to publicēšanas oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis".
Dienvidkurzemes novada pašvaldības domes
priekšsēdētāja vietnieks
tautsaimniecības jautājumos A. Galeckis
Paskaidrojuma raksts
Dienvidkurzemes novada pašvaldības saistošajiem noteikumiem Nr. 2023/30 "Grozījumi
Dienvidkurzemes novada pašvaldības domes 2022. gada 26. augusta saistošajos
noteikumos Nr. 2022/31 "Par sociālo pakalpojumu saņemšanas kārtību
Dienvidkurzemes novadā""
Paskaidrojuma raksta sadaļa |
Informācija |
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums | Pašvaldībai, kuras teritorijā ir deklarētā
personas dzīvesvieta, ir pienākums nodrošināt personai iespēju saņemt
tās vajadzībām atbilstošus sociālos pakalpojumus.
Šobrīd Dienvidkurzemes novada pašvaldības (turpmāk – pašvaldība) izveidoto dienas aprūpes centru pakalpojumi paredzēti bērniem ar funkcionāliem traucējumiem vai pilngadīgām personām ar garīga rakstura traucējumiem. Lai sniegtu atbalstu arī citām personām ar invaliditāti un paplašinātu pieejamo sociālo pakalpojumu klāstu, paredzēts nodrošināt dienas centra pakalpojumu pilngadīgām personām ar I vai II grupas invaliditāti no trūcīgām un maznodrošinātām mājsaimniecībām, tādējādi uzlabojot šo personu patstāvīgas funkcionēšanas iemaņas, uzlabotu viņu dzīves kvalitāti, veicinot viņu sociālo integrāciju. Pašvaldībā nav izveidots savs dienas centra pakalpojuma sniedzējs, tāpēc paredzēts, ka pakalpojumu nodrošinās pakalpojuma sniedzējs, ar kuru pašvaldība būs noslēgusi līgumu. Lai personām, kurām ir objektīvas grūtības aprūpēt sevi vecuma vai funkcionālo traucējumu dēļ un ar pakalpojumiem dzīvesvietā un mājsaimniecībā pieejamajiem aprūpes resursiem nav iespējams nodrošināt personai nepieciešamo sociālās aprūpes apjomu, sniegtu ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu (turpmāk – Pakalpojums) Pašvaldība ir izveidojusi Pakalpojuma sniedzēju – Dienvidkurzemes novada Sociālā dienesta struktūrvienību "Sociālais atbalsta centrs "Vaiņode"". Pašvaldība ir arī kapitāldaļu turētāja SIA "Priekules slimnīca" un SIA "Pansionāts Rokaiži", kas sniedz Pakalpojumu. Līdz šim Pašvaldība ir nodrošinājusi Pakalpojuma sniegšanu šajās iestādēs, līdzfinansējot Pakalpojuma apmaksu normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā. Taču nereti iedzīvotāji vēlas Pakalpojumu saņemt pie citiem pakalpojumu sniedzējiem gan pašvaldības administratīvajā teritorijā, gan ārpus tās, kā iemeslu minot nodrošinātu augstāku komforta līmeni vai atgriešanos dzimtajā pusē u.c. Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma (turpmāk – likums) 8. panta pirmajā daļā ir noteikts, ka klienta vai viņa apgādnieka pienākums ir samaksāt par saņemtajiem sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumiem, ja šajā likumā nav noteikts citādi. Likuma 8. panta ceturtajā daļā noteikts – ja klients vai viņa apgādnieks nespēj samaksāt par sociālās aprūpes vai sociālās rehabilitācijas pakalpojumu, pakalpojuma izmaksas tiek segtas no pašvaldības budžeta Ministru kabineta noteiktajā kārtībā. Lai noteiktu vienotu Pakalpojuma sniegšanas kārtību iedzīvotājiem Dienvidkurzemes novadā, ir izstrādāts saistošo noteikumu "Grozījumi Dienvidkurzemes novada pašvaldības domes 2022. gada 26. augusta saistošajos noteikumos Nr. 2022/31 "Par sociālo pakalpojumu saņemšanas kārtību Dienvidkurzemes novadā"" projekts. Saistošajos noteikumos noteikts personu loks, kurām ir tiesības saņemt dienas centra pakalpojumu, kā arī šo pakalpojumu apjoms. Saistošajos noteikumos ir noteikta vienota kārtībā, kādā personas var saņemt pašvaldības līdzfinansētu ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu institūcijā, paredzot iespēju personai izvēlēties Pakalpojumu saņemt ne tikai pie Pašvaldības ieveidotiem pakalpojuma sniedzējiem, bet arī citiem normatīvos aktos reģistrētiem pakalpojuma sniedzējiem, nosakot Pašvaldības līdzfinansējuma apmēru Pakalpojuma apmaksā. |
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu | Jauno pakalpojumu (dienas centra
pakalpojuma) nodrošināšanai Dienvidkurzemes novada Sociālā dienesta
2023. gada budžetā paredzēts finansējums 36 000 euro apmērā. Finanšu līdzekļi ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu apmaksai institūcijās ieplānoti Dienvidkurzemes novada Sociālā dienesta 2023. gada budžetā 711 610 euro apmērā. |
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci | Saistošo noteikumu
projekts paredz plašāku pieejamo pakalpojumu klāstu personām ar
invaliditāti, tādējādi uzlabojot viņu patstāvīgas funkcionēšanas spējas,
ceļot pašapziņu un veicinot sociālo integrāciju. Ņemot vērā, ka visbiežāk pakalpojuma cenas pie pakalpojumu sniedzējiem, kuri nodrošina augstāku komforta līmeni, ir augstākas kā pie Pašvaldības izveidotajiem Pakalpojuma sniedzējiem, tad šo personu loks, kas izvēlēsies šos pakalpojumus, nebūs liels un līdz ar to būtisku ietekmi uz uzņēmējdarbības vidi neatstās. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām | Saistošie noteikumi neparedz papildu administratīvo procedūru izmaksas. |
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem | Saistošie noteikumi neparedz iesaistīt papildu cilvēkresursus un tiks īstenoti esošo cilvēkresursu ietvaros. |
6. Informācija par izpildes nodrošināšanu | Saistošo noteikumu izpildi nodrošinās Dienvidkurzemes novada Sociālais dienests. |
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana | Tiks uzlabota pakalpojumu pieejamība noteiktajām mērķa grupām. |
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām | Atbilstoši Pašvaldību likuma 46. panta trešajai
daļai, lai informētu sabiedrību par projektu un dotu iespēju izteikt
viedokli, saistošo noteikumu projekts tika publicēts Dienvidkurzemes
novada pašvaldības mājaslapā www.dkn.lv zem sadaļas Normatīvie akti. Saistošo noteikumu projekts publicēts no 21.08.2023. līdz 04.09.2023., priekšlikumi, iebildumi par saistošo noteikumu projektu netika saņemti. |
Dienvidkurzemes novada pašvaldības
domes priekšsēdētāja vietnieks
tautsaimniecības jautājumos A. Galeckis