Ministru kabineta noteikumi: Šajā laidienā 11 Pēdējās nedēļas laikā 69 Visi
Ministru kabineta noteikumi Nr. 594
Rīgā 2023. gada 17. oktobrī (prot. Nr. 52 24. §)
Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 6.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pārejas uz klimatneitralitāti radīto ekonomisko, sociālo un vides seku mazināšana visvairāk skartajos reģionos" 6.1.1.8. pasākuma "Pašvaldību un reģionu speciālistu prasmju paaugstināšana klimatneitrālas ekonomikas un sociālekonomisko seku saistībā ar klimata pārmaiņām mazināšanas jautājumos" īstenošanas noteikumi
Izdoti saskaņā ar Eiropas Savienības fondu
2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma
19. panta 6. un 13. punktu
I. Vispārīgie jautājumi
1. Noteikumi nosaka:
1.1. kārtību, kādā īsteno Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 6.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pārejas uz klimatneitralitāti radīto ekonomisko, sociālo un vides seku mazināšana visvairāk skartajos reģionos" 6.1.1.8. pasākumu "Pašvaldību un reģionu speciālistu prasmju paaugstināšana klimatneitrālas ekonomikas un sociālekonomisko seku saistībā ar klimata pārmaiņām mazināšanas jautājumos" (turpmāk – pasākums);
1.2. pasākuma mērķi;
1.3. pasākumam plānoto un pieejamo finansējumu;
1.4. prasības Taisnīgas pārkārtošanās fonda projekta (turpmāk – projekts) iesniedzējam, finansējuma saņēmējam un projekta sadarbības partnerim;
1.5. atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus;
1.6. vienkāršoto izmaksu piemērošanas nosacījumus un kārtību.
2. Pasākumu īsteno ierobežotas projektu iesniegumu atlases veidā vienā projektu iesniegumu atlases kārtā par visu pasākumam pieejamo finansējumu.
3. Pasākuma atbalsts tiek sniegts granta veidā.
4. Pasākuma ietvaros atbildīgās iestādes funkcijas pilda Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija.
5. Projekta īstenošanas vieta ir Kurzemes, Latgales, Vidzemes un Zemgales statistiskais reģions saskaņā ar 2022. gada 25. novembrī spēkā esošo Statistiski teritoriālo vienību nomenklatūras 3. līmeņa (NUTS 3. līmenis) klasifikāciju.
II. Pasākuma mērķis un sasniedzamie rādītāji
6. Pasākuma mērķis ir paaugstināt pašvaldību un reģionu speciālistu prasmes, lai nodrošinātu virzību uz klimatneitrālu ekonomiku un mazinātu riskus saistībā ar klimata pārmaiņām visvairāk skartajos reģionos, veicinot sociālekonomisko seku mazināšanu.
7. Pasākuma mērķa grupa ir šo noteikumu 5. punktā minēto reģionu un to pašvaldību speciālisti, tai skaitā to pašvaldību kapitālsabiedrību speciālisti, kas pilda pašvaldības deleģētos pārvaldes uzdevumus.
8. Pasākumu īsteno līdz 2029. gada 31. decembrim, sasniedzot šādus rādītājus:
8.1. programmas iznākuma rādītājs – īstenotas reģionāla mēroga mācību programmas pašvaldību un reģionu speciālistu kvalifikācijas paaugstināšanai vai pārkvalifikācijai – četras programmas (pasākumu kopums – darba grupas, semināri, kampaņas, konferences, pieredzes apmaiņas vai citi pasākumi);
8.2. programmas rezultāta rādītājs – pašvaldību un reģionu speciālisti ar pilnveidotām zināšanām un prasmēm klimatneitrālas ekonomikas un ar klimata pārmaiņām saistīto sociālekonomisko seku mazināšanas jautājumos – vismaz 190 speciālisti, tai skaitā par šo noteikumu 11. punktā minēto elastības finansējumu – vismaz 12 speciālisti.
9. Šo noteikumu 8.1. apakšpunktā minētais iznākuma rādītājs ir sasniegts, kad ir īstenotas šo noteikumu 8.1. apakšpunktā minētās programmas – viena programma katrā no četriem atbalstāmajiem reģioniem, kuras ietvaros parakstīts pieņemšanas un nodošanas akts vai cits pasākuma norisi apliecinošs dokuments par katru īstenoto mācību pasākumu vai pasākumu kopumu.
10. Šo noteikumu 8.2. apakšpunktā minētais rezultāta rādītājs ir sasniegts, kad vismaz 190 speciālisti, tai skaitā par šo noteikumu 11. punktā minēto elastības finansējumu – vismaz 12 speciālisti, no atbalstāmajiem reģioniem vai to pašvaldībām ir piedalījušies vismaz vienā šo noteikumu 8.1. apakšpunktā minētajā programmā, iesniedzot sadarbības iestādē dalību apliecinošu reģistrācijas veidlapu vai citu dalību apliecinošu dokumentu.
III. Pasākumam pieejamais finansējums
11. Pasākuma ietvaros plānotais kopējais finansējums ir 1 803 436 euro (tai skaitā elastības finansējums 118 449 euro), tai skaitā Taisnīgas pārkārtošanās fonda finansējums 1 532 920 euro (tai skaitā elastības finansējums 100 682 euro) un valsts budžeta līdzfinansējums 270 516 euro (tai skaitā elastības finansējums 17 767 euro). Pasākumam pieejamais kopējais finansējums ir 1 684 987 euro, tai skaitā Taisnīgas pārkārtošanās fonda finansējums 1 432 238 euro un valsts budžeta līdzfinansējums 252 749 euro. Maksimālais Taisnīgas pārkārtošanās fonda finansējuma apmērs nepārsniedz 85 procentus no projekta kopējā attiecināmā finansējuma.
12. Atbildīgā iestāde pēc Eiropas Komisijas lēmuma par vidusposma pārskatu var ierosināt no 2026. gada 1. janvāra palielināt pasākumam pieejamo kopējo finansējumu līdz šo noteikumu 11. punktā minētajam plānotajam kopējam finansējuma apmēram.
IV. Prasības projekta iesniedzējam, finansējuma saņēmējam un sadarbības partnerim
13. Projekta iesniedzējs pasākuma ietvaros ir Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija kā par reģionālo politiku atbildīgā nozares ministrija. Ja sadarbības iestāde apstiprina projekta iesniegumu un noslēdz vienošanos par projekta īstenošanu, projekta iesniedzējs ir finansējuma saņēmējs.
14. Šo noteikumu 18. punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanā finansējuma saņēmējs par sadarbības partneri piesaista Kurzemes, Latgales, Vidzemes un Zemgales plānošanas reģionu.
15. Projekta iesniedzējs projekta iesniegumam pievieno apliecinājumu par sadarbību, kā arī trīs mēnešu laikā pēc tam, kad noslēgta vienošanās par projekta īstenošanu, noslēdz sadarbības līgumus ar šo noteikumu 14. punktā minētajiem sadarbības partneriem saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā.
16. Projekta iesniedzējs sagatavo projekta iesniegumu atbilstoši projekta iesnieguma atlases nolikumā noteiktajām prasībām un iesniedz to sadarbības iestādē, izmantojot Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmu.
17. Projekta iesniedzējs pasākuma ietvaros iesniedz vienu projekta iesniegumu.
V. Atbalstāmās darbības un attiecināmās izmaksas
18. Pasākuma ietvaros ir atbalstāmas šādas darbības:
18.1. pašvaldību un plānošanas reģionu speciālistu zināšanu un prasmju novērtēšana, paaugstināšana un izmantošana praksē, lai nodrošinātu virzību uz klimatneitrālu ekonomiku un mazinātu riskus saistībā ar klimata pārmaiņām visvairāk skartajos reģionos, ievērojot pašvaldību un plānošanas reģionu identificētās vajadzības, tai skaitā par klimatdrošināšanu (siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšanu, atjaunojamiem energoresursiem, oglekļa dioksīda piesaisti), zaļā publiskā iepirkuma sagatavošanu, zaļo risinājumu piemērošanu infrastruktūras attīstības plānošanā, informācijas tehnoloģiju un mākslīgā intelekta rīku izmantošanu klimatneitrālu risinājumu plānošanā;
18.2. atbalsts reģionālās attīstības pasākumiem virzībai uz klimatneitrālu ekonomiku, to plānošanai, īstenošanas koordinācijai un novērtēšanai;
18.3. projekta vadības un īstenošanas nodrošināšana;
18.4. komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas pasākumi projekta īstenošanai.
19. Projektā neiekļauj darbības, kas nav vērstas uz šo noteikumu 6. punktā minētā mērķa sasniegšanu.
20. Pasākuma ietvaros ir attiecināmas šādas izmaksas:
20.1. tiešās attiecināmās izmaksas, kas ir tieši saistītas ar projekta īstenošanu un nepieciešamas projekta rezultātu sasniegšanai, un šī saistība ir skaidri saprotama un pierādāma;
20.2. netiešās attiecināmās izmaksas, kas nav tieši saistītas ar projekta rezultātu sasniegšanu, bet atbalsta un nodrošina atbilstošus apstākļus projekta īstenošanai un projekta rezultātu sasniegšanai.
21. Šo noteikumu 20.1. apakšpunktā minētās tiešās attiecināmās izmaksas ietver šādas izmaksu pozīcijas:
21.1. projekta vadības un īstenošanas personāla atlīdzības izmaksas, kuras saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula Nr. 2021/1060), 55. panta 1. punktu projekta iesniegumā plāno kā vienu izmaksu pozīciju, piemērojot izmaksu vienoto likmi 20 procentu apmērā no šo noteikumu 21.2., 21.3., 21.4., 21.5., 21.6. un 21.7. apakšpunktā minētajām projekta pārējām tiešajām attiecināmajām izmaksām;
21.2. ārvalstu komandējumu izmaksas finansējuma saņēmēja projekta vadītājam un īstenošanas personālam un projekta vadības un īstenošanas personāla iekšzemes komandējumu un darba braucienu izmaksas atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā atlīdzināmi ar komandējumu saistītie izdevumi, ja tās ir pamatotas un saistītas ar projekta īstenošanu. Iekšzemes komandējumu izmaksas tiek segtas atbilstoši Finanšu ministrijas metodikai "Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika iekšzemes komandējumu izmaksām darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam īstenošanai";
21.3. jaunradītu projekta vadības un īstenošanas personāla darba vietu aprīkojuma, biroja mēbeļu, tehnikas, datorprogrammu un licenču iegādes vai īres izmaksas ne vairāk kā 3000 euro vienai darba vietai visā projekta īstenošanas laikā, ja projekta vadības un īstenošanas personāls ir nodarbināts projektā uz darba līguma pamata. Ja projekta vadības un īstenošanas personāls ir nodarbināts nepilnu darba laiku vai daļlaiku, jaunradītas darba vietas aprīkojuma iegādes vai īres izmaksas ir attiecināmas proporcionāli darba slodzes procentuālajam sadalījumam, bet daļlaika noslodzes gadījumā – ņemot vērā darbinieka iesaistes periodu projektā pret kopējo projekta īstenošanas ilgumu;
21.4. ar mācību, darba grupu, semināru, konferenču, pieredzes apmaiņas, ideju konkursu un citu prasmju paaugstināšanas pasākumu organizēšanu un īstenošanu saistītās izmaksas, tai skaitā:
21.4.1. lektoru, ekspertu, konsultantu, moderatoru pakalpojumi (ieskaitot honorārus, ārvalstu un iekšzemes ceļošanas izdevumus), tai skaitā ekspertu pakalpojumi pašvaldību administrācijas darba un pakalpojumu efektivitātes uzlabošanas ideju tālākai attīstībai. Degvielas izmaksas vieglajam transportlīdzeklim un reģionālā sabiedriskā un vietējā sabiedriskā transporta izmaksas tiek segtas atbilstoši Finanšu ministrijas metodikai "Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika 1 km izmaksām darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam īstenošanai". Iekšzemes komandējumu izmaksas tiek segtas atbilstoši Finanšu ministrijas metodikai "Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika iekšzemes komandējumu izmaksām darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam īstenošanai";
21.4.2. mērķa grupas stažēšanās pasākumu nodrošināšana uzņēmumos un organizācijās Latvijā vai citās Eiropas Savienības dalībvalstīs (komandējuma izdevumi, apdrošināšanas izmaksas, dalības maksa pieredzes apmaiņas pasākumos). Iekšzemes komandējumu izmaksas tiek segtas atbilstoši Finanšu ministrijas metodikai "Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika iekšzemes komandējumu izmaksām darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam īstenošanai";
21.4.3. telpu īres maksa (ja projekta aktivitāšu īstenošanai nepieciešams īrēt telpas ārpus finansējuma saņēmēja juridiskās un faktiskās uzturēšanās adreses);
21.4.4. ēdināšanas izmaksas;
21.4.5. tulkošanas izmaksas;
21.4.6. izdales materiālu nodrošinājuma izmaksas;
21.4.7. pandusu noma, indukcijas cilpu noma, zīmju valodas tulku pakalpojumu izmaksas, subtitrēšanas un reāllaika transkripcijas pakalpojumu izmaksas, ja tas ir nepieciešams vides un informācijas piekļūstamības nodrošināšanai;
21.4.8. citas ar pasākumu organizēšanu un īstenošanu saistītās izmaksas;
21.5. ekspertu pakalpojumi un veiktie izvērtējumi šo noteikumu 18.1. un 18.2. apakšpunktā minēto darbību plānošanai un īstenošanai;
21.6. transporta pakalpojumu izmaksas (maksa par degvielu, transportlīdzekļu noma, transporta pakalpojumu pirkšana, maksa par sabiedriskā transporta izmantošanu), kas ir daļa no iekšzemes komandējumu vai darba braucienu izmaksām. Degvielas izmaksas vieglajam transportlīdzeklim un reģionālā sabiedriskā un vietējā sabiedriskā transporta izmaksas tiek segtas atbilstoši Finanšu ministrijas metodikai "Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika 1 km izmaksām darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam īstenošanai";
21.7. ar projekta darbībām tieši saistīto komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas pasākumu izmaksas.
22. Šo noteikumu 20.2. apakšpunktā minētās netiešās attiecināmās izmaksas plāno kā vienu izmaksu pozīciju, piemērojot netiešo izmaksu vienoto likmi 15 procentu apmērā no šo noteikumu 21.1. apakšpunktā minētajām tiešajām attiecināmajām personāla izmaksām.
23. Pievienotās vērtības nodoklis, kas tiešā veidā saistīts ar projektu, uzskatāms par attiecināmām izmaksām saskaņā ar regulas Nr. 2021/1060 64. panta 1. punkta "c" apakšpunktā ietvertajiem nosacījumiem.
24. Izmaksas ir attiecināmas no brīža, kad tiek noslēgta vienošanās par projekta īstenošanu.
VI. Projekta īstenošanas nosacījumi
25. Finansējuma saņēmējs projektu īsteno saskaņā ar noslēgto vienošanos par projekta īstenošanu, bet ne ilgāk kā līdz 2029. gada 31. decembrim.
26. Finansējuma saņēmējs nodrošina, lai pasākuma ietvaros plānotais atbalsts nepārklātos ar citiem valsts un ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem.
27. Finansējuma saņēmējs:
27.1. uzkrāj datus par šo noteikumu 8. punktā minētajiem rādītājiem;
27.2. ievēro horizontālo principu "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" un uzkrāj šādus datus par projekta ietekmi uz horizontālo principu rādītājiem (ja attiecināms):
27.2.1. izstrādāto vai pilnveidoto stratēģiju, izglītības programmu, metodisko līdzekļu, vadlīniju, mācību līdzekļu (tai skaitā digitālo) mediju kampaņu, semināru un komunikācijas pasākumu skaits, kuros integrēti jautājumi par dzimumu līdztiesību, personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām, diskriminācijas novēršanu vecuma, etniskās piederības un citu iemeslu dēļ, kā arī pamattiesību jautājumi, tostarp par tiesiskajiem un praktiskajiem aspektiem;
27.2.2. personu skaits, kas ir piedalījušās apmācību programmās, kurās integrēti jautājumi par dzimumu līdztiesību, personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām, diskriminācijas novēršanu vecuma, etniskās piederības un citu iemeslu dēļ, kā arī pamattiesību jautājumi, tostarp par tiesiskajiem un praktiskajiem aspektiem;
27.3. nodrošina komunikācijas un vizuālās identitātes prasības saskaņā ar regulas Nr. 2021/1060 47. un 50. pantu un normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027.gada plānošanas periodā, kā arī Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijām;
27.4. un šo noteikumu 14. punktā minētais sadarbības partneris nodrošina interešu konflikta neesību saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012, 61. panta prasībām, kā arī paraksta interešu konflikta neesības apliecinājumu.
28. Finansējuma saņēmējs savā tīmekļvietnē ievieto aktuālo informāciju par projekta īstenošanu.
29. Finansējuma saņēmējs projekta īstenošanai nepieciešamo preču un pakalpojumu iegādi veic saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu konkursa procedūru. Atbalstāma ir vides prasību integrācija preču un pakalpojumu iepirkumos, kā arī vides piekļūstamības un izmantojamības nodrošināšana – zaļais publiskais iepirkums – un, kur tas ir attiecināms un atbilstošs ieguldījumu specifikai, īsteno sociāli atbildīgu iepirkumu.
Ministru prezidente E. Siliņa
Vides aizsardzības un
reģionālās attīstības ministre I. Bērziņa