Ministru kabineta noteikumi: Šajā laidienā 11 Pēdējās nedēļas laikā 17 Visi
Ministru kabineta noteikumi Nr. 596
Rīgā 2023. gada 17. oktobrī (prot. Nr. 52 26. §)
Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 2.1.3. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt pielāgošanos klimata pārmaiņām, risku novēršanu un noturību pret katastrofām" 2.1.3.3. pasākuma "Katastrofu risku mazināšanas pasākumi" pirmās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi
Izdoti saskaņā ar Eiropas Savienības fondu
2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma
19. panta 6. un 13. punktu
I. Vispārīgie jautājumi
1. Noteikumi nosaka:
1.1. kārtību, kādā īsteno Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 2.1. prioritātes "Klimata pārmaiņu mazināšana un pielāgošanās klimata pārmaiņām" 2.1.3. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt pielāgošanos klimata pārmaiņām, risku novēršanu un noturību pret katastrofām" 2.1.3.3. pasākuma "Katastrofu risku mazināšanas pasākumi" (turpmāk – pasākums) pirmo projektu iesniegumu atlases kārtu (turpmāk – pirmā kārta);
1.2. pasākuma pirmās kārtas mērķi;
1.3. pasākuma pirmajai kārtai pieejamo finansējumu;
1.4. prasības Eiropas Reģionālās attīstības fonda projektu iesniedzējam, finansējuma saņēmējam un sadarbības partnerim;
1.5. atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus;
1.6. vienkāršoto izmaksu piemērošanas nosacījumus un kārtību.
2. Pasākuma pirmās kārtas mērķis ir valsts agrīnās brīdināšanas sistēmas ietvaros ieviest sabiedrības brīdināšanas risinājumu, kas, izmantojot šūnu apraides tehnoloģiju, ļauj nosūtīt brīdinājumu par tiešiem un draudošiem ārkārtas notikumiem.
3. Pasākuma pirmās kārtas mērķa grupa ir Latvijas Republikas iedzīvotāji, Civilās aizsardzības un katastrofas pārvaldīšanas likuma 6. panta pirmajā daļā minētās ministrijas, to padotībā esošās institūcijas un pašvaldības, tūristi, kas viesojas Latvijā, un apdrošināšanas sabiedrības, kas sniedz pakalpojumus Latvijā.
4. Pasākuma pirmo kārtu īsteno ierobežotas projektu iesniegumu atlases veidā.
5. Atbildīgās iestādes funkcijas pasākuma pirmās kārtas ietvaros pilda Iekšlietu ministrija.
6. Pasākuma pirmās kārtas ietvaros sasniedzamas šādas iznākuma un rezultāta rādītāju vērtības:
6.1. iznākuma rādītājs, kas jāsasniedz līdz 2024. gada 31. decembrim (starpposma un plānotā vērtība): investīcijas jaunās vai jauninātās katastrofu monitoringa, gatavības, brīdinājuma un reaģēšanas sistēmās attiecībā uz dabas katastrofām – 3 225 000 euro;
6.2. rezultāta rādītājs, kas jāsasniedz līdz 2029. gada 31. decembrim: jaunu un jauninātu publisko digitālo pakalpojumu, produktu un procesu lietotāji (fiziskās personas) – 1 411 679.
7. Pasākuma pirmās kārtas plānotais un pieejamais kopējais finansējums ir 3 225 000 euro, tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums – 2 741 250 euro un valsts budžeta līdzfinansējums – 483 750 euro.
8. Finansējuma intensitāte projekta iesniegumā norādītajai attiecināmajai izmaksu pozīcijai nepārsniedz 85 procentus Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējuma un 15 procentus valsts budžeta līdzfinansējuma no attiecīgās izmaksu pozīcijas kopējām attiecināmajām izmaksām.
9. Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējuma intensitāte nepārsniedz izmaksu un ieguvumu analīzē iegūto finansējuma deficīta procentuālo apmēru.
II. Prasības projekta iesniedzējam un sadarbības partnerim
10. Projekta iesniedzējs ir Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs, kas pēc projekta iesnieguma apstiprināšanas ir finansējuma saņēmējs.
11. Šo noteikumu 16. punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanā finansējuma saņēmējs kā sadarbības partneri iesaista Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestu.
12. Projekta iesniedzējs sagatavo projekta iesniegumu atbilstoši projektu iesniegumu atlases nolikumā noteiktajām prasībām un iesniedz to sadarbības iestādē, izmantojot Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmu.
13. Projekta iesniedzējs pasākuma pirmās kārtas ietvaros iesniedz vienu projekta iesniegumu.
14. Projekta iesniedzējs veic izmaksu un ieguvumu analīzi – finanšu analīzi un ekonomisko analīzi – un pievieno to projekta iesniegumam. Veicot izmaksu un ieguvumu analīzi, projekta iesniedzējs nodrošina, ka projekta kopējie ieguvumi un ietaupījumi ir lielāki par projekta investīciju un darbības izmaksām visā projekta pārskata periodā.
15. Sadarbības partnera galvenie pienākumi ir šādi:
15.1. izstrādāt nepieciešamo normatīvo regulējumu informācijas sistēmu darbināšanai;
15.2. nodrošināt projekta ietvaros izvirzīto prasību definēšanu.
III. Atbalstāmās darbības un attiecināmās izmaksas
16. Pasākuma pirmās kārtas ietvaros ir atbalstāmas šādas darbības:
16.1. informācijas sistēmu iegāde un izstrāde;
16.2. informācijas sistēmu ieviešana;
16.3. informācijas sistēmu integrācija ar ārējām sistēmām;
16.4. informācijas sistēmu ieviešanas kvalitātes kontrole, auditi;
16.5. IKT infrastruktūras iegāde un konfigurācija;
16.6. apmācības, mācību materiālu sagatavošana;
16.7. projekta vadība un īstenošana;
16.8. komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšana saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula Nr. 2021/1060), 47. un 50. pantu un normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā, kā arī Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijām.
17. Pasākuma pirmās kārtas tiešās attiecināmās izmaksas ietver:
17.1. informācijas sistēmu projektēšanas, izstrādes vai iegādes, ieviešanas izmaksas:
17.1.1. programmatūras licenču iegādes izmaksas, tai skaitā sistēmām, ar kurām projektu ietvaros paredzēta integrācija;
17.1.2. informācijas sistēmu programmatūras izstrādes, pielāgošanas un konfigurēšanas izmaksas, tai skaitā integrācijas saskarņu izstrādes izmaksas;
17.1.3. izmaksas, kas saistītas ar informācijas sistēmu integrācijas saskarņu izstrādi un integrāciju ar citām sistēmām;
17.1.4. informācijas sistēmu testēšanas izmaksas;
17.1.5. informācijas sistēmu administratoru un lietotāju apmācību izmaksas;
17.1.6. programmatūras lietotāja un administratora lietošanas atbalsta materiālu, tai skaitā interaktīvu materiālu un rokasgrāmatu, izstrādes izmaksas;
17.1.7. informācijas sistēmu izstrādes vai iegādes kvalitātes kontroles izmaksas, lietojamības, drošības un veiktspējas auditu izmaksas;
17.1.8. informācijas un komunikācijas tehnoloģiju infrastruktūras pakalpojumu izmaksas projekta īstenošanas nodrošinājumam, tai skaitā mākoņdatošanas un saistīto pakalpojumu izmaksas informācijas sistēmu izstrādes un ieviešanas nodrošināšanai projekta laikā;
17.2. izmaksas, kas saistītas ar projekta mērķu sasniegšanai nepieciešamās datu centru un skaitļošanas infrastruktūras tehniskās infrastruktūras un tās darbināšanai nepieciešamās ražotāja sērijveida programmatūras iegādi:
17.2.1. serveru tehnikas un tās uzstādīšanai nepieciešamās infrastruktūras iegādes izmaksas;
17.2.2. datu masīvu iekārtu iegādes izmaksas;
17.2.3. tehniskās infrastruktūras un ražotāja sērijveida programmatūras uzstādīšanas un konfigurēšanas izmaksas, tai skaitā licenču un uzturēšanas atbalsta atjauninājumu izmaksas licenču vai programmatūras darbības periodā, kas nepārsniedz piecus gadus pēc projekta īstenošanas;
17.2.4. datu pārraides tīklu iekārtu iegādes izmaksas datu savienojumu vai datu transformācijas pieslēguma nodrošināšanai;
17.3. projekta vadības un īstenošanas personāla izmaksas, kuras saskaņā ar regulas Nr. 2021/1060 55. panta 1. punktu plāno kā vienu izmaksu pozīciju, piemērojot vienoto izmaksu likmi 5 procentu apmērā no projekta pārējām tiešajām attiecināmajām izmaksām, bet neieskaitot tiešās attiecināmās personāla izmaksas;
17.4. ar projekta darbībām tieši saistīto komunikācijas un vizuālās identitātes pasākumu izmaksas, kas veiktas saskaņā ar regulas Nr. 2021/1060 47. un 50. pantu un normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā, kā arī Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijām.
18. Šo noteikumu 16. punktā minētās darbības tiek veiktas, piemērojot Publisko iepirkumu likumu, ciktāl attiecīgās darbības neveic pasākuma pirmās kārtas īstenošanā iesaistīto institūciju personāls. Projekta ietvaros nodrošina vides prasību integrāciju preču un pakalpojumu iepirkumos (zaļais publiskais iepirkums).
19. Pievienotās vērtības nodoklis, kas tiešā veidā saistīts ar projektu, uzskatāms par attiecināmajām izmaksām saskaņā ar regulas Nr. 2021/1060 64. panta 1. punkta "c" apakšpunktā minētajiem nosacījumiem.
IV. Pasākuma pirmās kārtas īstenošanas nosacījumi
20. Pasākuma pirmās kārtas projekta īstenošanas vieta ir Latvijas Republikas teritorija.
21. Finansējuma saņēmējs projektu īsteno saskaņā ar noslēgto vienošanos par projekta īstenošanu, bet ne ilgāk kā līdz 2024. gada 31. decembrim.
22. Finansējuma saņēmējs ir atbildīgs par dubultā finansējuma riska novēršanu un nodrošina, lai pasākuma ietvaros plānotais atbalsts nepārklātos ar citiem valsts un ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem.
23. Īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs nodrošina komunikācijas un vizuālās identitātes pasākumus saskaņā ar regulas Nr. 2021/1060 47. un 50. pantu un normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā, kā arī Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijām.
24. Finansējuma saņēmējs Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā uzkrāj datus par:
24.1. faktiski sasniegtajiem šo noteikumu 6. punktā minētajiem rādītājiem;
24.2. horizontālā principa "vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" rādītāju "civilās aizsardzības pasākumu skaits, kuros ir ņemtas vērā personām ar funkcionāliem traucējumiem vienlīdz efektīvas pakalpojumu un informācijas nodrošināšanas iespējas".
25. Sadarbības partneris nodrošina tā atbildības jomā esošo darbību īstenošanu:
25.1. izstrādā nepieciešamo normatīvo regulējumu informācijas sistēmu darbināšanai;
25.2. nodrošina projekta ietvaros izvirzīto prasību definēšanu.
26. Informācijas sistēmas izstrādātājs saņem no finansējuma saņēmēja gala maksājumu, kas nevar būt mazāks par 20 procentiem no informācijas sistēmas izstrādes līgumcenas, tikai pēc tam, kad ir parakstīts nodošanas un pieņemšanas akts par informācijas sistēmu izstrādi un ieviešanu un finansējuma saņēmējs ir pārliecinājies, ka izstrādātās informācijas sistēmas vai elektroniskais pakalpojums atbilst iepirkuma līgumā ietvertajiem uzdevumiem.
27. Finansējuma saņēmējs nodrošina, ka pasākuma pirmās kārtas īstenošanas pabeigšanas brīdī pirmās kārtas ietvaros izveidotā informācijas sistēma ir ieviesta produktīvā darbībā atbilstoši apstiprinātajam projekta iesniegumam.
28. Finansējuma saņēmējs nodrošina, ka informācija par pasākuma pirmās kārtas ietvaros izstrādāto informācijas sistēmu un tajā apstrādātajiem informācijas resursiem gan sistēmas projektēšanas, gan ieviešanas posmos tiek pilnīgi un savlaicīgi reģistrēta valsts informācijas resursu, sistēmu un sadarbspējas reģistrā no brīža, kad tas ir pieejams.
29. Finansējuma saņēmējam un sadarbības partnerim ir pienākums pirms pasākuma pirmās kārtas izsludināšanas izstrādāt nosacījumus, kas paredz kārtību, kādā tiks nodrošināta interešu konflikta neesība, identificēti apstākļi, kuri izraisa vai var izraisīt interešu konfliktu, kas rada apdraudējumu vai kaitējumu projekta īstenošanai, noteikti veicamie pasākumi un izstrādāti darbības plāni interešu konflikta preventīvai novēršanai un gadījumiem, kad interešu konflikts ir atklāts.
30. Finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris paraksta interešu konflikta neesības apliecinājumu.
31. Finansējuma saņēmēja pienākums ir publiskos iepirkumus veikt saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, īstenojot konkurenci nodrošinošu, pārredzamu, atklātu, nediskriminējošu konkursa procedūru un, ja attiecināms, īstenojot sociāli atbildīgus un inovatīvus iepirkumus.
32. Saskaņā ar principa "nenodarīt būtisku kaitējumu" novērtējumu projektam ir paredzama nenozīmīga ietekme uz vides mērķiem.
Ministru prezidente E. Siliņa
Iekšlietu ministrs R. Kozlovskis