Kuldīgas novada domes saistošie noteikumi: Šajā laidienā 1 Pēdējās nedēļas laikā 0 Visi
Kuldīgas novada domes saistošie noteikumi Nr. 15/2023
Kuldīgā 2023. gada 26. oktobrī
Kuldīgas novada Iedzīvotāju padomes nolikums
APSTIPRINĀTI
ar Kuldīgas novada domes
2023. gada 26. oktobra sēdes lēmumu (prot. Nr. 14, p. 110)
Izdoti saskaņā ar Pašvaldību likuma
58. panta sesto daļu
I. Vispārīgie jautājumi
1. Saistošie noteikumi "Kuldīgas novada Iedzīvotāju padomes nolikums" (turpmāk – Nolikums) nosaka Kuldīgas novada Iedzīvotāju konsultatīvās padomes (turpmāk – Padome) kompetenci, darbības teritoriju, Padomes locekļu skaitu, kandidātu izvirzīšanas un ievēlēšanas kārtību, darbības termiņu, darba organizāciju un kārtību, kādā pašvaldības institūcijas izskata Padomes iesniegumus.
2. Padome ir pēc iedzīvotāju un Kuldīgas novada domes (turpmāk – Dome) iniciatīvas izveidota konsultatīva institūcija, kuras darbības mērķis ir nodrošināt Kuldīgas novada teritoriālā iedalījuma vienību (pagastu un pilsētu) iedzīvotāju interešu pārstāvību un sekmēt efektīvu, atklātu un atbildīgu sabiedrības iesaistīšanos Kuldīgas novada pašvaldības (turpmāk – Pašvaldības) darbā, tādējādi veicinot vietējās sabiedrības saikni ar Pašvaldību, paaugstinot Pašvaldības darba kvalitāti un atbilstību tās iedzīvotāju interesēm.
3. Padome ir sabiedriski aktīva cilvēku grupa, kas darbojas uz brīvprātības principiem un tiek veidota katrā Kuldīgas novada teritoriālajā iedalījuma vienībā: Alsungas pagastā, Ēdoles pagastā, Gudenieku pagastā, Īvandes pagastā, Kabiles pagastā, Kurmāles pagastā, Laidu pagastā, Nīkrāces pagastā, Padures pagastā, Pelču pagastā, Raņķu pagastā, Rendas pagastā, Rudbāržu pagastā, Rumbas pagastā, Skrundas pagastā, Snēpeles pagastā, Turlavas pagastā, Vārmes pagastā, Skrundas pilsētā un Kuldīgas pilsētā (turpmāk – Pagasts/pilsēta).
II. Padomes kompetence
4. Padomes uzdevums ir nodrošināt attiecīgā Pagasta/pilsētas iedzīvotāju interešu pārstāvību Pašvaldībā šādos jautājumos:
4.1. pašvaldības administratīvās teritorijas labiekārtošana un sanitārā tīrība (publiskai lietošanai paredzēto teritoriju apgaismošana un uzturēšana; parku, skvēru un zaļo zonu ierīkošana un uzturēšana; pretplūdu pasākumi; kapsētu un beigto dzīvnieku apbedīšanas vietu izveidošana un uzturēšana);
4.2. teritorijas un būvju uzturēšanas prasību noteikšana, ciktāl tā saistīta ar sabiedrības drošību, sanitārās tīrības uzturēšanu un pilsētvides ainavas saglabāšanu;
4.3. iedzīvotājiem sniedzamais kultūras un sporta piedāvājums un iespējas piedalīties kultūras dzīvē;
4.4. Pašvaldības teritorijā esošā kultūras mantojuma saglabāšana;
4.5. atbalsts kultūras un sporta norisēm;
4.6. saimnieciskās darbības sekmēšana un atbalsta sniegšana;
4.7. citi iedzīvotājiem svarīgi jautājumi.
5. Padomei, pildot uzdevumus, ir šādi pienākumi:
5.1. pastāvīgi apzināt un apkopot Pagasta/pilsētas iedzīvotāju vajadzības un aktuālās problēmas, kā arī izskatīt iedzīvotāju priekšlikumus un rakstiska ziņojuma veidā informēt par to Pašvaldību;
5.2. informēt par Padomes sanāksmēm un to darba kārtību Nolikumā noteiktajā kārtībā;
5.3. informēt Pagasta/pilsētas iedzīvotājus par Padomes darbu, sniedzot pārskatu vienu reizi gadā Pagasta/pilsētas iedzīvotāju kopsapulcē, ko sasauc attiecīgā Pagasta/pilsētas pārvalde.
6. Padomei ir tiesības:
6.1. sniegt Pašvaldībai/Domei viedokli vai redzējumu, ja lūdz Padomes viedokli par izmaiņām Pašvaldības likumā noteikto pašvaldības funkciju izpildes kārtībā un risinājums var skart Padomes darbības teritorijas iedzīvotāju intereses;
6.2. iesniegt iesniegumus Pašvaldībai;
6.3. ierosināt rīkot publisko apspriešanu;
6.4. sagatavot un iesniegt lēmumu projektus izskatīšanai Domē par Nolikuma 4.1.–4.6. punktā minētajiem jautājumiem;
6.5. pieprasīt un saņemt no Pašvaldības informāciju, kas saistīta ar Padomes uzdevumiem;
6.6. izmantot Pagasta/pilsētas pārvaldes telpas Padomes sēžu, sanāksmju organizēšanai, iepriekš saskaņojot ar attiecīgās Pagasta/pilsētas pārvaldes vadītāju vismaz 5 (piecas) darba dienas pirms sapulces norises. Kuldīgas pilsētā Pašvaldība nodrošina Padomes sapulces norisi Pašvaldības īpašumā esošajās telpās.
III. Padomes locekļu skaits, ievēlēšanas kārtība un darbības termiņš
7. Padomes sastāvā ievēlējamo minimālo Padomes locekļu skaitu nosaka atbilstoši iedzīvotāju skaitam, kāds attiecīgā Pagasta/pilsētas teritorijā ir reģistrēts Fizisko personu reģistrā (atbilstoši aktuālajiem publiski pieejamiem Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes (turpmāk – PMLP) datiem):
7.1. līdz 1000 iedzīvotāju – 5 (pieci) Padomes locekļi;
7.2. no 1001 līdz 2000 iedzīvotāju – 7 (septiņi) Padomes locekļi;
7.3. vairāk nekā 2001 iedzīvotāju – 9 (deviņi) Padomes locekļi.
Par Padomes locekļu skaitu attiecīgās Pagasta/pilsētas Padomes sastāvā lemj iedzīvotāju kopsapulce.
8. Par Padomes locekli var ievēlēt personu, kura atbilst Pašvaldību likuma 58. panta trešās un ceturtās daļas nosacījumiem. Personai ir tiesības tikt ievēlētai tikai vienā Kuldīgas novada teritoriālās vienības Padomes sastāvā. Katram Padomes loceklim ir viena balss. Padomes locekļu darbs nav atalgots.
9. Par Padomes locekli nedrīkst būt – Domes deputāts, Pašvaldības izpilddirektors, Pašvaldības izpilddirektora vietnieks un Pagasta/pilsētas pārvaldes vadītājs.
10. Kandidātus Padomes locekļa amatam var izvirzīt ikviens attiecīgā Pagasta/pilsētas iedzīvotājs, iesniedzot ar Padomes locekļa kandidātu rakstveidā saskaņotu pieteikumu attiecīgās Pagasta/pilsētas pārvaldē pirms iedzīvotāju kopsapulces, kā arī izvirzot kandidatūras Pagasta/pilsētas iedzīvotāju kopsapulcē.
11. Pieteikšanos Padomes locekļa amatam izsludina attiecīgā Pagasta/pilsētas pārvalde, publicējot paziņojumu (turpmāk – pieteikšanās paziņojums) oficiālajā tīmekļvietnē www.kuldigasnovads.lv, pašvaldības informatīvajā izdevumā "Kuldīgas Novada vēstis", Kuldīgas novada laikrakstā "Kurzemnieks", Pašvaldības un Pagasta/pilsētas oficiālajos sociālo tīklu kontos, kā arī izliekot pieteikšanās paziņojumu redzamā vietā Pagasta/pilsētas pārvaldes ēkā.
12. Pieteikšanās paziņojumā norāda Padomes locekļu kandidātu pieteikuma iesniegšanas termiņu, kas nav īsāks par 30 (trīsdesmit) dienām no pieteikšanās paziņojuma publicēšanas dienas Pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.kuldigasnovads.lv.
13. Ja noteiktajā termiņā pieteikušos kandidātu skaits ir mazāks kā Nolikuma 7. punktā noteiktais minimālais Padomē ievēlējamo locekļu skaits, attiecīgā Pagasta/pilsētas pārvalde pagarina pieteikšanās termiņu vēl par 30 (trīsdesmit) dienām, par to publicējot paziņojumu atbilstoši 11. punktā noteiktajam.
14. Ja, pēc atkārtota termiņa noteikšanas, nav saņemts pietiekams pieteikumu skaits, Padomes izveidošanu atliek, līdz tiek saņemts iedzīvotāju ierosinājums atkārtotai kandidātu izvirzīšanas uzsākšanai.
15. Pagasta/pilsētas pārvaldes vadītājs organizē iesniegto pretendentu pieteikumu darbībai Padomē apkopošanu:
15.1. veic pārbaudi par pretendentu atbilstību nosacījumiem darbībai Padomē;
15.2. sagatavo Padomes locekļu kandidātu sarakstu, kurā ir norādīti kandidātu vārdi un uzvārdi; Padomes locekļu kandidātu sarakstu drukātā veidā izvieto attiecīgā Pagasta/pilsētas pārvaldes telpās ne vēlāk kā 20 (divdesmit) dienas pirms iedzīvotāju kopsapulces.
16. Padomes locekļu vēlēšanas notiek attiecīgā Pagasta/pilsētas iedzīvotāju kopsapulcē. Kopsapulce tiek uzskatīta par lemttiesīgu, ja tajā piedalās vismaz 5 % (pieci) no attiecīgajā Pagastā/pilsētā reģistrēto iedzīvotāju skaita, kas ņemti pēc pēdējiem publiski pieejamiem PMLP datiem, izņemot Kuldīgas un Skrundas pilsētu. Kuldīgas pilsētas Kopsapulce tiek uzskatīta par lemttiesīgu, ja tajā piedalās vismaz 1 % (viens) no Kuldīgas pilsētā reģistrēto iedzīvotāju skaita, kas ņemti pēc pēdējiem publiski pieejamiem PMLP datiem, bet Skrundas pilsētas Kopsapulce tiek uzskatīta par lemttiesīgu, ja tajā piedalās vismaz 2 % (divi) no Skrundas pilsētā reģistrēto iedzīvotāju skaita, kas ņemti pēc pēdējiem publiski pieejamiem PMLP datiem.
17. Iedzīvotāju kopsapulci Padomes ievēlēšanai sasauc un vada Pagasta/pilsētas pārvaldes vadītājs, paziņojumu ne vēlāk kā 30 (trīsdesmit) dienas pirms kopsapulces norises dienas publicējot oficiālajā tīmekļvietnē www.kuldigasnovads.lv un izliekot redzamā vietā Pagasta/pilsētas pārvaldes ēkā. Paziņojums tiek publicēts arī pašvaldības informatīvajā izdevumā "Kuldīgas Novada vēstis", Kuldīgas novada laikrakstā "Kurzemnieks", kā arī Pašvaldības un Pagasta/pilsētas oficiālajos sociālo tīklu kontos.
18. Padomes locekļu vēlēšanas tiek organizētas klātienē, paziņojumā par vēlēšanām norādītajā vietā un laikā.
19. Tiesības vēlēt Padomi ir personai, kura atbilst Pašvaldību likuma 58. panta piektās daļas nosacījumiem un kuras dzīvesvieta vismaz 90 dienas pirms Padomes vēlēšanu dienas ir reģistrēta attiecīgās Pagasta/pilsētas teritorijā.
20. Iedzīvotāji atbilstību Nolikuma 19. punktā noteiktajām prasībām apliecina, uzrādot derīgu personu apliecinošu dokumentu, kā arī parakstot apliecinājumu par atbilstību tām. Balsstiesīgajiem iedzīvotājiem tiek izsniegta balsošanas veidlapa.
21. Iedzīvotāju kopsapulces dalībnieki par Padomes kandidātiem balso atklāti, protokolā norādot gan kopsapulces dalībnieku skaitu, gan nodotās balsis par katru Padomes locekļa kandidātu.
22. Padomē ir ievēlēti tie kandidāti, kuri balsošanā saņēmuši lielāko balsu skaitu. Informācija par ievēlēto Padomes sastāvu tiek publicēta oficiālajā tīmekļvietnē www.kuldigasnovads.lv, kā arī izlikta redzamā vietā attiecīgā Pagasta/pilsētas pārvaldes ēkā.
23. Padomes loceklis var izbeigt darbību Padomē, rakstveidā paziņojot par to Padomei. Padomes locekļa darbība Padomē tiek izbeigta iesniegumā norādītajā termiņā vai ar jauna Padomes locekļa apstiprināšanu, ja termiņš nav norādīts.
24. Ja ievēlētā Padomes locekļa pilnvaras tiek izbeigtas pirms pilnvaru termiņa beigām, viņa vietā līdz attiecīgā pilnvaru termiņa beigām stājas nākamais balsošanā lielāko balsu skaitu saņēmušais kandidāts. Ja balsošanā vairāki kandidāti saņēmuši vienādu balsu skaitu, kopsapulces dalībnieki nosaka, kādā kārtībā tiek izvēlēts pārstāvis darbam Padomē.
25. Ja Padomes darbības laikā Padomes locekļu skaits ir mazāks kā 7. punktā noteiktais, un nav iespējams izpildīt 23. punkta nosacījumus, tiek rīkotas ārkārtas Padomes locekļu vēlēšanas.
26. Padomes darbības termiņš ir 2 (divi) gadi.
IV. Padomes darba organizācija
27. Padomi vada tās priekšsēdētājs vai, viņa prombūtnē, priekšsēdētāja vietnieks. Saziņā ar Pašvaldību Padomes priekšsēdētājs pārstāv Padomes viedokli.
28. Padomes priekšsēdētāju, priekšsēdētāja vietnieku un sekretāru no sava vidus ievēlē Padomes locekļi ar balsu vairākumu pirmajā Padomes sēdē.
29. Padomes sēdes sasauc Padomes priekšsēdētājs ne retāk kā reizi ceturksnī vai biežāk, ja to pieprasa vismaz 3 Padomes locekļi vai, ja Padomei ir jāpieņem lēmuma projekts izskatīšanai Domē.
30. Informācija par plānoto Padomes sēdi tiek publicēta oficiālajā tīmekļvietnē www.kuldigasnovads.lv, kā arī izlikta redzamā vietā Pagasta/pilsētas pārvaldes ēkā vismaz 5 darba dienas pirms Padomes sēdes, norādot Padomes sēdes norises vietu, laiku un izskatāmos jautājumus.
31. Padome ir lemttiesīga, ja Padomes sēdē piedalās vismaz puse no Padomes locekļiem. Padomes lēmumi tiek pieņemti, Padomes locekļiem atklāti balsojot. Ja balsu skaits ir vienāds, noteicošā ir Padomes priekšsēdētāja balss.
32. Padomes sēdes gaitu protokolē Padomes sekretārs. Protokolu paraksta Padomes sēdes vadītājs un Padomes sekretārs.
33. Protokolu piecu darba dienu laikā pēc Padomes sēdes iesniedz attiecīgās Pagasta/pilsētas pārvaldes vadītājam tālākai jautājumu un ierosinājumu virzīšanai, vai pēc nepieciešamības, izskatīšanai Pašvaldībā, vai Domes komiteju vai komisiju sēdēs.
34. Protokolu oriģināli glabājas attiecīgās Pagasta/pilsētas pārvaldes lietvedībā.
35. Padomes sēdes protokols ir publiski pieejams, ievērojot likumā noteiktos informācijas pieejamības ierobežojumus. Padomes sēdes protokolu Padomes priekšsēdētājs nosūta Pašvaldības Sabiedrisko attiecību nodaļai ievietošanai pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.kuldigasnovads.lv piecu darba dienu laikā pēc Padomes sēdes.
36. Padomes sēdes ir atklātas. Ikvienam attiecīgās Pagasta/pilsētas iedzīvotājam ir tiesības piedalīties Padomes sēdē. Lai nodrošinātu visu ieinteresēto pušu līdzdalību jautājumu apspriešanā, uz Padomes sēdi var tikt aicināti sabiedrisko organizāciju, uzņēmējsabiedrību, Pašvaldības pārstāvji.
37. Padomes lēmumiem ir konsultatīvs raksturs.
38. Padomes locekli var atbrīvot no pienākumu pildīšanas Padomē, kad Padomes loceklis 2 (divas) reizes pēc kārtas nav piedalījies Padomes sēdēs bez attaisnojoša iemesla. Par Padomes locekļa atbrīvošanu lēmumu pieņem Padome.
39. Ja Padomes priekšsēdētājs nepilda savus pienākumus, Padomes priekšsēdētāju no pienākumu pildīšanas var atbrīvot ar Padomes lēmumu par kuru nobalsojuši 2/3 Padomes locekļu.
40. Padomes loceklis, pildot Padomes locekļa amatu, darbojas attiecīgās teritorijas iedzīvotāju interesēs un izvairās no interešu konflikta. Padomes loceklis atturas no dalības sēdē vai atturas no tādu lēmumu pieņemšanas, kas ietekmē vai var ietekmēt Padomes locekļa, tā radinieka, tam piederoša uzņēmuma personiskās vai mantiskās intereses.
41. Ja padomes loceklis ir pieļāvis interešu konflikta situāciju, Padomei ir tiesības lemt par Padomes locekļa pilnvaru izbeigšanu.
42. Padomes sēžu organizēšanai Padome izmanto Pašvaldības īpašumā esošas telpas, iekārtas un aprīkojumu, iepriekš saskaņojot to ar Pagasta/pilsētas pārvaldes vadītāju. Informatīvo saikni starp Padomi un Pašvaldību nodrošina Pagasta/pilsētas pārvaldes vadītājs.
V. Kārtība, kādā pašvaldības institūcijas izskata Padomes iesniegumus
43. Pašvaldībai ir pienākums mēneša laikā izskatīt iesniegumus (tai skaitā lēmumprojektus), ko iesniegusi Padome, un lemt par iesnieguma (arī lēmumprojekta) turpmāko virzību, nosakot par to atbildīgo pašvaldības institūciju.
44. Padomes locekļiem, pārstāvot Padomi, ir tiesības piedalīties Domes sēdēs un komiteju sēdēs ar padomdevēja tiesībām.
VI. Noslēguma jautājums
45. Nolikums stājas spēkā nākošajā dienā pēc tā publicēšanas Latvijas Republikas oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis".
Kuldīgas novada domes priekšsēdētāja I. Astaševska
Paskaidrojuma raksts
Kuldīgas novada saistošajiem noteikumiem Nr. 15/2023 "Kuldīgas novada
Iedzīvotāju padomes nolikums"
Paskaidrojuma raksta sadaļa |
Norādāmā informācija |
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums | Saistošo noteikumu (turpmāk – Nolikums)
izdošanas mērķis ir izveidot konsultatīvu institūciju – Kuldīgas novada
Iedzīvotāju padomi. Iedzīvotāju padomes tiek veidotas šādās Kuldīgas
novada teritoriālajās vienībās: Alsungas pagastā, Ēdoles pagastā,
Gudenieku pagastā, Īvandes pagastā, Kabiles pagastā, Kurmāles pagastā,
Laidu pagastā, Nīkrāces pagastā, Padures pagastā, Pelču pagastā, Raņķu
pagastā, Rendas pagastā, Rudbāržu pagastā, Rumbas pagastā, Skrundas
pagastā, Snēpeles pagastā, Turlavas pagastā, Vārmes pagastā, Skrundas
pilsētā un Kuldīgas pilsētā. Kuldīgas novada Iedzīvotāju padomes nodrošinās iedzīvotāju interešu pārstāvību un sekmēs efektīvu, atklātu un atbildīgu sabiedrības iesaistīšanos Kuldīgas novada pašvaldības darbā, paaugstinot pašvaldības darba kvalitāti un atbilstību tās iedzīvotāju interesēm. Līdz šim Kuldīgas novadā nav darbojušās iedzīvotāju padomes, ar saistošajiem noteikumiem tiek izveidota jauna institūcija, kas dos iespēju sabiedrībai aktīvāk iesaistīties pašvaldības darbā un tās lēmumu pieņemšanā. 2023. gada 1. janvārī spēkā stājās Pašvaldību likums, kura 58. pants paredz pašvaldībām iespēju izveidot iedzīvotāju padomes. Pašvaldību likuma 58. panta sestā daļa nosaka, ka dome izdod padomes nolikumu – saistošos noteikumus, kuros nosaka padomes izveidošanas un darbības nosacījumus, tostarp, padomes darbības teritoriju, padomes locekļu skaitu un kandidātu izvirzīšanas kārtību, padomes locekļu ievēlēšanas kārtību, termiņu, darba organizāciju un kārtību, kādā institūcijas izskata iedzīvotāju padomes iesniegumus. |
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu | Iedzīvotāju padomes ir brīvprātīgs vietējo
iedzīvotāju ieguldījums aizstāvēt vietējās kopienas intereses,
pašvaldības teritorijas attīstību, savstarpējo sadarbību un saskaņotu
rīcību kopējam labumam. Nolikuma īstenošana neietekmēs Pašvaldībai
pieejamos resursus, jo nav nepieciešama jaunu institūciju vai darba
vietu izveide vai esošo institūciju kompetences paplašināšana, lai
nodrošinātu Nolikuma izpildi. Padomes locekļu darbs nav algots. Padomes sēžu organizēšanai padome izmanto pašvaldības īpašumā esošas telpas, iekārtas un aprīkojumu, iepriekš to saskaņojot ar attiecīgās pagasta/pilsētas pārvaldes vadītāju. Tādējādi tiek izmantoti pašvaldības rīcībā esošie resursi un netiek radītas papildu izmaksas. |
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci | Pozitīva sociālā ietekme, sabiedrībai tiek
dota iespēja iesaistīties pašvaldības darbā. Kandidēt padomes locekļu vēlēšanās var jebkura persona, kura atbilst Pašvaldību likuma 58. panta trešajā un ceturtajā daļā noteiktajām prasībām. Iedzīvotājiem un uzņēmējiem ir vieglāk iesaistīties un izteikt savus ierosinājumus pašvaldības darbā. Nolikuma pieņemšana labvēlīgi ietekmēs apkārtējo vidi – tiks gādāts par pašvaldības administratīvās teritorijas labiekārtošanu un sanitārās tīrības uzturēšanu, pilsētvides ainavas un esošā kultūras mantojuma saglabāšanu. Tiks dota iespēja Iedzīvotāju padomēm iesaistīties dokumentu izstrādes darba grupās attīstības plānošanas jautājumos, kas skar attiecīgo pagasta/pilsētas teritoriju. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām | Administratīvo procedūru izmaksas nav paredzētas. Pašvaldība par saviem līdzekļiem organizē padomes locekļu vēlēšanas un nodrošina padomes locekļus ar darbam nepieciešamajām telpām un iekārtām. |
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem | Pašvaldību funkcijas, kuru izpildei tiek
izstrādāti šie saistošie noteikumi: 1. gādāt par pašvaldības administratīvās teritorijas labiekārtošanu un sanitāro tīrību (publiskai lietošanai paredzēto teritoriju apgaismošana un uzturēšana; parku, skvēru un zaļo zonu ierīkošana un uzturēšana; pretplūdu pasākumi; kapsētu un beigto dzīvnieku apbedīšanas vietu izveidošana un uzturēšana), kā arī noteikt teritoriju un būvju uzturēšanas prasības, ciktāl tas saistīts ar sabiedrības drošību, sanitārās tīrības uzturēšanu un pilsētvides ainavas saglabāšanu; 2. sniegt iedzīvotājiem daudzveidīgu kultūras piedāvājumu un iespēju piedalīties kultūras dzīvē, sekmēt pašvaldības teritorijā esošā kultūras mantojuma saglabāšanu un sniegt atbalstu kultūras norisēm; 3. sekmēt saimniecisko darbību pašvaldības administratīvajā teritorijā un sniegt tai atbalstu. Padomes darbības nodrošināšanā tiek iesaistīti Kuldīgas novada pašvaldības administrācijas darbinieki, attiecīgā pagasta/pilsētas pārvaldes vadītājs un darbinieki. Netiek veidotas jaunas darba vietas. |
6. Informācija par izpildes nodrošināšanu | Izpildes nodrošināšanai papildu resursi nav nepieciešami. Nolikuma izpildi nodrošina katras attiecīgā Pagasta/pilsētas iedzīvotāju kopsapulce, kurā Padome sniedz pārskatu par Padomes darbu. |
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana | Nolikums ir piemērots iecerētā mērķa sasniegšanai un paredz tikai to, kas ir vajadzīgs minētā mērķa sasniegšanai. |
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām | Nolikuma projekts atbilstoši Pašvaldību
likuma 46. panta trešajai daļai, 2023. gada 25. septembrī nodots
sabiedrības viedokļa noskaidrošanai, publicējot Kuldīgas novada
pašvaldības oficiālajā tīmekļa vietnē www.kuldigasnovads.lv.
Viedokļa izteikšanas termiņš noteikts divas nedēļas no publicēšanas dienas. Publikācijā noteiktajā termiņā – līdz 09.10.2023. pašvaldībā ir saņemti seši viedokļi/komentāri par Nolikuma projektu. Savukārt uz Nolikuma projektu ir attiecināmi četru iedzīvotāju jautājumi/priekšlikumi. 1. Priekšlikums – Ieteikums 4.5. punktu šādā redakcijā "atbalsts kultūras un sporta norisēm"; 4.3. punktu "iedzīvotājiem sniedzamais kultūras un sporta piedāvājums un iespēja piedalīties kultūras un sporta dzīvē". Pašvaldību likuma 58. panta otrā daļa nosaka, ka padome izskata no šā likuma 4. panta pirmās daļas 2., 5. un 12. punktā noteiktajām pašvaldības funkcijām izrietošus jautājumus. Vienlaicīgi šī panta sestās daļas 1. punkts nosaka, ka dome izdod padomes nolikumu – saistošos noteikumus, kuros nosaka padomes izveidošanas un darbības nosacījumus, tostarp padomes kompetenci vietējās kopienas jautājumu izlemšanā papildus šajā likumā noteiktajam, tādējādi ir secināms, ka dome ir tiesīga noteikt papildus kompetenci, tādējādi ierosinājums būtu akceptējams un par šo priekšlikumu lems Kuldīgas novada dome. 2. Lūgums papildināt 4.3. punktu ar terminu sports (kultūras un sporta), izveidot 4.6. punktu atbalsts sporta norisēm Dublē pirmajā punktā izteikto priekšlikumu, kurš ir ņemts vērā un iestrādāts Nolikuma projektā izlemšanai Kuldīgas novada domes sēdē, attiecīgi papildinot Nolikuma 4.3. un 4.5. punktu redakciju. 3. Nolikuma 8. punktā pateikts, ko var ievēlēt par locekli, taču 9. punkta norma ir plašāka kā 8. punktā norādītā Pašvaldību likuma norma. Nepieciešams redakcionāli labot. Nolikuma 9. punktā, papildus Pašvaldību likuma 58. panta ceturtā daļā nostiprinātajam, ir noteikts ierobežojums Pagasta/pilsētas pārvaldes vadītājam būt arī par Padomes locekli, jo Pagasta/pilsētas pārvaldes vadītājam ir jau dota iespēja pārstāvēt iedzīvotāju interese vadot pārvaldi. Vienlaicīgi Pagasta/pilsētas pārvaldes vadītāji tiešā veidā organizē Padomju izveidošanu, kā arī nodrošina informatīvo saikni starp Padomi un pašvaldību, tādējādi Pagasta/pilsētas pārvaldes vadītāji, kļūstot par Padomes locekli, nonāk interešu konfliktā. Ņemot vērā norādīto, nekādi labojumi Nolikuma projektā netiek veikti. 4. Jautājums par 19. punktā iekļautās normas samērīgumu! Par locekli var būt ikviens, bez nosacījuma par attiecīgo dzīvesvietu? Bet, lai balsotu – ir jābūt attiecīgā Pagasta/Pilsētas reģistrētam iedzīvotājam vismaz 90 dienas? Jo? Padome ir pēc iedzīvotāju un Kuldīgas novada domes iniciatīvas izveidota konsultatīva institūcija, kuras darbības mērķis ir nodrošināt Kuldīgas novada teritoriālā iedalījuma vienību (pagastu un pilsētu) iedzīvotāju interešu pārstāvību un sekmēt efektīvu, atklātu un atbildīgu sabiedrības iesaistīšanos Kuldīgas novada pašvaldības darbā, tādējādi veicinot vietējās sabiedrības saikni ar pašvaldību, paaugstinot pašvaldības darba kvalitāti un atbilstību tās iedzīvotāju interesēm. Uzsvars tiek likts uz to, ka Padomes locekļi būs kā pilnvarotie pārstāvji ar zināmām personīgām kvalitātēm, lai varētu pārstāvēs vietējas kopienas intereses un tieši iedzīvotājs, kurš jau kādu laiku ir bijis saiknē ar konkrēto teritoriālo vienību, varētu labāk apzināties, kurš pārstāvis viņaprāt ir spējīgs pārstāvēt viņa kā teritoriālā iedalījuma vienības iedzīvotāja intereses. Ņemot vērā, ka nav izteikts priekšlikums par balsojumu, tad nekādi labojumi Nolikuma projektā netiek veikti. 5. Par kopsapulci – tajā tiek "ieskaitīti" visi sanākušie, bez nosacījumiem par dzīvesvietas reģistrēšanu? Jautājums kontekstā ar 5 % barjeru… Nolikuma 16. punktā ir noteikt, ka kopsapulce tiek uzskatīta par lemttiesīgu, ja tajā piedalās noteikts procents no attiecīgajā Pagastā/pilsētā reģistrēto iedzīvotāju skaita, kas ņemti pēc pēdējiem publiski pieejamiem PMLP datiem. Iedzīvotāji kopsapulcē tiks reģistrēti saskaņā ar reģistriem, kas saņemti no PMLP. Ņemot vērā, ka uz uzdoto jautājumu atbilde ir atrodama Nolikuma projektā, nekādi labojumi Nolikuma projektā netiek veikti. 6. No V nodaļas nav skaidrs, kāda ir atgriezeniskā saite pēc pašvaldības pieņemtā lēmuma. Kārtība kādā tiek paziņots lēmums, kam paziņots? Publiski pieejamai šai informācijai būtu jābūt, pēc konteksta ar Padomes sēdes protokoliem! Attiecīgi atbildes sniegšanas kārtību uz iesniegumu nosaka Iesniegumu likums, savukārt, ja atbilde ir noformulēta ar Kuldīgas novada domes lēmumu, tas tiek paziņots iesnieguma iesniedzējam Iesniegumu likumā noteiktā kārtībā un publicēts Pašvaldību likumā noteiktā kārtībā. Ņemot vērā, ka atgriezenisko saiti jau reglamentē citi ārējie normatīvie akti, tad attiecībā uz šo jautājumu nekādi labojumi Nolikuma projektā netiek veikti. 7. Tiek izteikt viedoklis, ka noteikumi veidoti sarežģīti un apgrūtinoši padomes izveidei, pastāv risks, ka noteikumu 16. punktu būs grūti izpildīt, līdz ar to risks, ka padome netiks ievēlēta, ir augsts. Vēlēšanām būtu jāvelta daudz resursu, lai iedzīvotājus informētu par to, kas vispār ir iedzīvotāju padomes, kādēļ tās ir nepieciešamas viņu pagastā/teritorijā. Šāda veida kampaņas prasa daudz resursu – gan finanšu, gan laiku. Kas veiks iepriekš minētās darbības – pagasta pārvaldes darbinieki? Pastāv arī risks, ka ne visos pagastos būs iespējams savākt kā minimums 5 aktīvistus, kas būs gatavi brīvprātīgi darboties un ieguldīt savu laiku MK noteikumu lasīšanā un komunicēšanā gan ar iedzīvotājiem, gan pašvaldību. Tiek izteikts priekšlikums, ka 3 aktīvi iedzīvotāji no pagasta spēj aizstāvēt iedzīvotāju intereses (labāk, kā situācija, ka pagastā nav iedzīvotāju padomes). Kuldīgas novada pašvaldības darbinieki organizēs un iesaistīsies Padomju tehniskā izveidē, kā arī nodrošinās tās darbības uzsākšanu. Vienlaicīgi ir plānota pašvaldības mārketinga kampaņa sadarbībā ar pagasta pārvaldēm, lai uzrunātu iedzīvotājus un viņiem stāstītu par Padomes procesuālo izveidošanu, Padomju darbības mērķiem un kādi var būt ieguvumi no tās darbības iedzīvotājiem, tādējādi tas neprasīs papildus finanšu resursus, kā arī tiks nodrošināta maksimāla informācijas apmaiņa ar iedzīvotājiem, lai varētu tikt sasauktas kopsapulces un nodrošināts to tiesiskums. Tāpat Nolikums neizvirza papildus Pašvaldību likumā noteiktajam prasības attiecībā uz Padomes locekli, tādējādi ir pieļaujams iespējami plašs pretendentu loks kandidātiem iedzīvotāju interešu pārstāvniecībai, neparedzot kādu piesaisti konkrētai Pagasta/pilsētas teritoriālajai vienībai. Ņemot vērā, ka uz uzdotie jautājumi ir pārdomas par Padomju izveidošanas procesu un minējumi par to, kā iespējamo varbūtību, nekādi labojumi noteikumu projektā netiek veikti. |
Kuldīgas novada domes priekšsēdētāja I. Astaševska