Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas lēmumi: Šajā laidienā 3 Pēdējās nedēļas laikā 1 Visi
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas padomes lēmums Nr. 1/11
Rīgā 2023. gada 16. novembrī (prot. Nr. 45, 3. p.)
Grozījumi Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas 2022. gada 28. novembra lēmumā Nr. 1/41 "Elektroenerģijas sadales sistēmas pakalpojumu tarifu aprēķināšanas metodika"
Izdoti saskaņā ar Elektroenerģijas tirgus likuma 20. panta
pirmo daļu
un likuma "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem"
9. panta pirmās daļas 2. punktu un 25. panta pirmo daļu
1. Izdarīt Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas 2022.gada 28.novembra lēmumā Nr.1/41 "Elektroenerģijas sadales sistēmas pakalpojumu tarifu aprēķināšanas metodika" (Latvijas Vēstnesis, 2022, 232.nr.) šādus grozījumus:
1.1. izteikt 6.punktu šādā redakcijā:
"6. Sadales sistēmas operators lieto ar regulatoru saskaņotu izmaksu attiecināšanas modeli, kura pamatprincipus, tajā skaitā kapitāla izmaksu attiecināšanas metodi, un ieviešanu iesniedz regulatoram vismaz trīs mēnešus pirms tarifu projekta iesniegšanas un vienlaikus publicē vienkāršā un lietotājiem saprotamā veidā savā tīmekļa vietnē. Sadales sistēmas operators atbilstoši sniegtajiem sadales sistēmas pakalpojumiem veido tādu izmaksu un to attiecināšanas uzskaiti, kas dod skaidru un nepārprotamu priekšstatu par izmaksu izmaiņām.";
1.2. izteikt 25.punktu šādā redakcijā:
"25. Sadales sistēmas operators izveido regulatīvo rēķinu, kurā atbilstoši šīs metodikas 26., 26.1, 27., 31., 32. un 33.punktam uzskaita starpību starp atļautajiem (plānotajiem) un faktiskajiem ieņēmumiem un starpību starp plānotajām un faktiskajām izmaksām un kura atlikumu attiecina uz nākamajiem tarifu un regulatīvajiem periodiem atbilstoši šīs metodikas 29. un 34.punktam. Uzsākot jaunu regulatīvo periodu, regulatīvā rēķina atlikums tiek noteikts vienāds ar nulli euro.";
1.3. papildināt lēmumu ar 26.1punktu šādā redakcijā:
"26.1 Sadales sistēmas operatoram ne vēlāk kā sešus mēnešus pirms tarifu perioda beigām regulatīvajā rēķinā ir tiesības uzskaitīt paredzamo nākamo tarifu periodu izmaksu starpību, ko nosaka kā izmaksu starpību starp tarifu projektā plānotajām nākamo tarifu periodu izmaksām un regulatīvā rēķina sagatavošanas brīdī prognozējamām nākamo tarifu periodu izmaksām šādās pozīcijās:
1) elektroenerģijas zudumu un tehnoloģiskā procesa nodrošināšanas izmaksas;
2) pārvades sistēmas pakalpojumu izmaksas;
3) prognozētās kumulatīvās inflācijas ietekmes izmaksas apstiprinātajā tarifā un prognozēto inflāciju nākamajiem regulatīvā perioda gadiem.
1.4. izteikt 27.punkta ievaddaļu šādā redakcijā:
"27. Šīs metodikas 26. un 26.1punktā minētā starpība tiek noteikta uz šādu periodu:";
1.5. izteikt 27.2.apakšpunktu šādā redakcijā:
"27.2. šīs metodikas 26.7.apakšpunktā un 26.1punktā minētās izmaksas tiek noteiktas uz aprēķinu iesniegšanas brīdi;"
1.6. izteikt 28.punktu šādā redakcijā:
"28. Sadales sistēmas operators ne vēlāk kā četrus mēnešus un divas nedēļas pirms tarifu perioda beigām iesniedz regulatoram informāciju par regulatīvā rēķina atlikumu un tā pamatojumu, kas noteikts atbilstoši šīs metodikas 26., 26.1 un 27.punktam.";
1.7. izteikt 30.punktu šādā redakcijā:
"30. Ja regulatīvajā periodā ir vairāki tarifu periodi, tad, piemērojot šīs metodikas 29.punktā noteikto plānoto ieņēmumu korekciju uz nākamo tarifu periodu, sadales sistēmas operatoram ir tiesības veikt lietotājiem nodotā elektroenerģijas daudzuma un lietotājiem atļautās patēriņa jaudas korekciju. Koriģēto lietotājiem nodoto elektroenerģijas daudzumu nosaka atbilstoši trīs iepriekšējo kalendāro gadu gada vidējam lietotāju patēriņam, ņemot vērā sistēmas lietotāju tīklā nodotās un no tīkla saņemtās elektroenerģijas daudzuma izmaiņas regulatīvajā periodā, un atļauto patēriņa jaudu korekciju, ņemot vērā sistēmas lietotāju atļauto patēriņa jaudu izmaiņas regulatīvajā periodā. Būtisku sistēmas lietotāju paradumu izmaiņu gadījumā sadales sistēmas operators, to pamatojot, var papildus koriģēt elektroenerģijas daudzumu, kas nepārsniedz sešus procentus. Ja būtisku sistēmas lietotāju paradumu maiņas dēļ plānots veikt elektroenerģijas daudzuma korekciju, sadales sistēmas operators iesniedz regulatoram precizētu elektroenerģijas daudzuma prognozi ne vēlāk kā trīs mēnešus pirms šīs metodikas 62.punktā noteiktās atļaujas izmantošanas.";
1.8. Izteikt 5.2.apakšnodaļas virsrakstu šādā redakcijā:
"5.2. Tarifu projekta un diferencēto tarifu izvērtēšana";
1.9. papildināt lēmumu ar 64.1, 64.2, 64.3 un 64.4punktu šādā redakcijā:
"64.1 Ar regulatora 2023.gada 22.maija lēmumu Nr.65 "Par akciju sabiedrības "Sadales tīkls" elektroenerģijas sadales sistēmas pakalpojumu tarifiem" apstiprinātā tarifa pirmais tarifu periods ir seši mēneši.
64.2 Akciju sabiedrība "Sadales tīkls" līdz 2023.gada 24.novembrim iesniedz regulatoram informāciju par pirmā tarifu perioda regulatīvā rēķina atlikumu un tā pamatojumu, kas noteikts atbilstoši šīs metodikas 26., 26.1 un 27.punktam.
64.3 Akciju sabiedrībai "Sadales tīkls", saskaņā ar šīs metodikas 30.punktu paredzot noteikto plānoto ieņēmumu korekciju no 2024.gada 1.janvāra, ir tiesības veikt lietotājiem nodotā elektroenerģijas daudzuma un atļautās jaudas korekciju, iesniedzot regulatoram precizētu elektroenerģijas daudzuma un atļautās jaudas prognozi un pamatojošo informāciju līdz 2023.gada 24.novembrim.
64.4 Akciju sabiedrībai "Sadales tīkls" saskaņā ar šīs metodikas 55.punktu ir tiesības veikt izmaiņas diferencēto tarifu struktūrā no 2024.gada 1.janvāra, iesniedzot regulatoram jauno diferencēto tarifu struktūru ne vēlāk kā līdz 2023.gada 27.novembrim. Pirms jaunās tarifu struktūras iesniegšanas akciju sabiedrība "Sadales tīkls" veic minētās tarifu struktūras publisko konsultāciju."
2. Lēmums stājas spēkā nākamajā dienā pēc tā publicēšanas oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis"
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas
padomes priekšsēdētāja A. Ozola