Ministru kabineta noteikumi: Šajā laidienā 6 Pēdējās nedēļas laikā 71 Visi
Ministru kabineta noteikumi Nr. 691
Rīgā 2023. gada 28. novembrī (prot. Nr. 59 50. §)
Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.3. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot visu darba meklētāju, jo īpaši jauniešu – it sevišķi, īstenojot Garantiju jauniešiem –, ilgstošo bezdarbnieku un darba tirgū nelabvēlīgā situācijā esošo grupu, un ekonomiski neaktīvo personu piekļuvi nodarbinātībai un aktivizācijas pasākumiem, kā arī veicinot pašnodarbinātību un sociālo ekonomiku" 4.3.3.2. pasākuma "Nelabvēlīgākā situācijā esošu bezdarbnieku un ekonomiski neaktīvo iedzīvotāju iekļaušanās darba tirgū sekmēšana" īstenošanas noteikumi
Izdoti saskaņā ar Eiropas Savienības fondu
2021.–2027. gada plānošanas perioda
vadības likuma 19. panta 6. un 13. punktu
I. Vispārīgie jautājumi
1. Noteikumi nosaka:
1.1. kārtību, kādā īsteno Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam (turpmāk – programma) 4.3.3. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot visu darba meklētāju, jo īpaši jauniešu – it sevišķi, īstenojot Garantiju jauniešiem –, ilgstošo bezdarbnieku un darba tirgū nelabvēlīgā situācijā esošo grupu, un ekonomiski neaktīvo personu piekļuvi nodarbinātībai un aktivizācijas pasākumiem, kā arī veicinot pašnodarbinātību un sociālo ekonomiku" 4.3.3.2. pasākumu "Nelabvēlīgākā situācijā esošu bezdarbnieku un ekonomiski neaktīvo iedzīvotāju iekļaušanās darba tirgū sekmēšana" (turpmāk – pasākums);
1.2. pasākuma mērķi;
1.3. pasākumam plānoto un pieejamo finansējumu;
1.4. prasības Eiropas Sociālā fonda Plus (turpmāk – ESF+) projekta (turpmāk – projekts) iesniedzējam un finansējuma saņēmējam;
1.5. pasākuma atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus, tai skaitā komercdarbības atbalsta piešķiršanas nosacījumus;
1.6. vienkāršoto izmaksu piemērošanas nosacījumus un kārtību.
2. Pasākuma mērķis ir veicināt bezdarbnieku, nodarbināto personu ar invaliditāti un ekonomiski neaktīvo iedzīvotāju iekļaušanos sabiedrībā, iekārtošanos pastāvīgā darbā vai noturēšanos esošajā darba vietā.
3. Pasākuma mērķa grupa ir:
3.1. bezdarbnieki, tai skaitā nelabvēlīgākā situācijā esošie bezdarbnieki, tostarp personas ar invaliditāti vai prognozējamu invaliditāti, personas ar garīga rakstura traucējumiem, ilgstošie bezdarbnieki, personas, kuras ir vecākas par 55 gadiem un nav sasniegušas vecumu, kad rodas tiesības saņemt valsts sociālās apdrošināšanas pensiju, personas, kuras ieguvušas bēgļa vai alternatīvās personas statusu, personas ar atkarībām un personas vecumā līdz 29 gadiem, kuras ir absolvējušas speciālo izglītības programmu vai kuras ir atbrīvotas no brīvības atņemšanas iestādes vai ir probācijas klienti;
3.2. Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 15.1 panta 1.2 daļas 1. punktā minētie bezdarbnieki;
3.3. bezdarba riskam pakļautās nodarbinātās personas ar invaliditāti;
3.4. ekonomiski neaktīvie iedzīvotāji;
3.5. darba devēji.
4. Pasākuma ietvaros līdz 2029. gada 31. decembrim sasniedzami šādi uzraudzības rādītāji:
4.1. programmas iznākuma rādītājs – bezdarbnieki, tostarp ilgstošie bezdarbnieki, – 7846, bet projekta iesniegumā plāno – 6161, tai skaitā līdz 2024. gada 31. decembrim – 628;
4.2. programmas iznākuma rādītājs – nodarbinātas personas, tostarp pašnodarbinātas personas, – 500, bet projekta iesniegumā plāno – 393;
4.3. programmas rezultāta rādītājs – dalībnieki, kuri pēc dalības pārtraukšanas ir nodarbināti, tai skaitā pašnodarbinātie, – 1318.
5. Pasākumu īsteno ierobežotas projektu iesniegumu atlases veidā.
6. Pasākuma ietvaros atbildīgās iestādes funkcijas pilda Labklājības ministrija (turpmāk – atbildīgā iestāde).
7. Pasākuma ietvaros plānotais kopējais finansējums ir 65 220 765 euro, tai skaitā ESF+ finansējums – 55 437 650 euro un valsts budžeta līdzfinansējums – 9 783 115 euro. Projekta iesniegumā pasākuma īstenošanai kopējo pasākumam pieejamo finansējumu plāno ne vairāk kā 51 220 765 euro apmērā, tai skaitā ESF+ finansējumu – 43 537 650 euro (no tā elastības finansējums 11 900 000 euro) apmērā, valsts budžeta līdzfinansējumu – 7 683 115 euro (no tā elastības finansējums 2 100 000 euro) apmērā.
8. Atbildīgā iestāde pēc Eiropas Komisijas lēmuma par vidusposma pārskatu var ierosināt no 2026. gada 1. janvāra palielināt pasākumam pieejamo kopējo finansējumu līdz šo noteikumu 7. punktā minētajam plānotajam kopējam finansējuma apmēram.
9. Pasākuma atbalsta veids ir grants.
10. Maksimālais attiecināmais ESF+ finansējuma apmērs nepārsniedz 85 procentus no pasākumam pieejamā kopējā attiecināmā finansējuma.
11. Pasākuma ietvaros izmaksas ir attiecināmas par darbībām, kas atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulai (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula 2021/1060), nav uzskatāmas par pabeigtām, ja tās atbilst šajos noteikumos minētajām izmaksu pozīcijām un ir radušās ne agrāk kā 2023. gada 1. jūnijā.
II. Prasības projekta iesniedzējam un finansējuma saņēmējam
12. Projekta iesniedzējs pasākuma ietvaros ir iestāde, kas saskaņā ar Bezdarbnieku un darba meklētāju atbalsta likumu īsteno valsts politiku bezdarba samazināšanas un bezdarbnieku, darba meklētāju un bezdarba riskam pakļauto personu atbalsta jomā, – Nodarbinātības valsts aģentūra.
13. Projekta iesniedzējs, kura projekta iesniegums ir apstiprināts, ir finansējuma saņēmējs.
III. Atbalstāmās darbības un izmaksas
14. Pasākuma ietvaros ir atbalstāmas šādas darbības:
14.1. subsidētās nodarbinātības pasākumi, tai skaitā darba vietu pielāgošana;
14.2. darba vietu pielāgošana nodarbinātām personām ar invaliditāti;
14.3. atbalsts reģionālajai mobilitātei;
14.4. profesionālās piemērotības noteikšana;
14.5. darbam nepieciešamo iemaņu attīstība;
14.6. atbalsts atkarību pārvarēšanai, tai skaitā Minesotas 12 soļu programma, narkologa atzinuma saņemšana, emocionālā stresa terapija (kodēšana), ietverot narkologa konsultācijas, psihoterapeitiskās metodes, suģestīvo terapiju un sensibilizējošo medikamentu terapiju;
14.7. psihologa individuālās un grupu konsultācijas un mentora atbalsts;
14.8. speciālistu pakalpojumi, tostarp ergoterapeita, surdotulka un atbalsta personas pakalpojumi;
14.9. iedzīvotāju, darba devēju un institūciju sasniegšanas pasākumi, tai skaitā pasākumi sabiedrības izpratnes veicināšanai attiecībā uz šo noteikumu 3.1., 3.2., 3.3. un 3.4. apakšpunktā minēto mērķa grupu nodarbinātības veicināšanu;
14.10. komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas pasākumi;
14.11. projekta vadība un tā īstenošanas nodrošināšana.
15. Pasākuma ietvaros plāno šādas attiecināmās izmaksas:
15.1. tiešās attiecināmās izmaksas;
15.2. netiešās attiecināmās izmaksas.
16. Šo noteikumu 15.1. apakšpunktā minētās tiešās attiecināmās izmaksas ietver šādas izmaksu pozīcijas:
16.1. finansējuma saņēmēja projekta vadības un projekta īstenošanas personāla izmaksas (turpmāk – personāla izmaksas), piemērojot vienoto likmi 20 procentu apmērā no šo noteikumu 15.1. apakšpunktā minētajām tiešajām attiecināmajām izmaksām, kas nav personāla izmaksas. Minētās personāla izmaksas saskaņā ar regulas 2021/1060 55. panta 1. punktu projekta iesniegumā plāno kā vienu izmaksu pozīciju;
16.2. šo noteikumu 3.1. un 3.2. apakšpunktā minētās mērķa grupas nodrošinājuma izmaksas, tai skaitā:
16.2.1. šo noteikumu 14.3. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai – transporta kompensācijas izmaksas pirmos četrus darba tiesisko attiecību mēnešus, piemērojot vadošās iestādes izstrādāto vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodiku 1 km izmaksām darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" īstenošanai (turpmāk – 1 km izmaksu metodika), un izdevumu kompensācijas izmaksas par dzīvojamās telpas īri vai dzīvošanu dienesta viesnīcā;
16.2.2. transporta kompensācijas izmaksas bezdarbniekiem, kuri saņēmuši nosūtījumu dalībai šo noteikumu 14.4. un 14.6. apakšpunktā minētajā darbībā un izmanto sabiedrisko vai personisko transportu nokļūšanai no dzīvesvietas vai finansējuma saņēmēja filiāles līdz darbības īstenošanas vietai un atpakaļ, piemērojot vadošās iestādes izstrādāto 1 km izmaksu metodiku;
16.2.3. pirms darba tiesisko attiecību uzsākšanas – normatīvajos aktos par obligātajām veselības pārbaudēm noteikto obligāto veselības pārbaužu kompensācijas izmaksas;
16.3. pārējās projekta īstenošanas izmaksas:
16.3.1. šo noteikumu 14.1. apakšpunktā minētās darbības nodrošināšanai:
16.3.1.1. ikmēneša dotācija darba devējam, tai skaitā darba algai bezdarbniekam, darba vadītājam par bezdarbnieku darba vadīšanu, valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām proporcionāli algas dotācijas daļai, ko finansējuma saņēmējs līdzfinansē par pasākumā iesaistītajiem bezdarbniekiem ar invaliditāti;
16.3.1.2. vienreizēja dotācija darba devējam:
16.3.1.2.1. par normatīvajos aktos par obligātajām veselības pārbaudēm noteiktajām veselības pārbaudēm bezdarbniekiem;
16.3.1.2.2. iekārtu un aprīkojuma iegādei, kā arī tehnisko palīglīdzekļu izgatavošanai un iegādei, lai pielāgotu darba vietu bezdarbniekiem ar invaliditāti;
16.3.2. šo noteikumu 14.2. apakšpunktā minētās darbības nodrošināšanai – dotācija darba devējam iekārtu un aprīkojuma iegādei, kā arī tehnisko palīglīdzekļu izgatavošanai un iegādei, lai pielāgotu darba vietu nodarbinātām personām ar invaliditāti;
16.3.3. šo noteikumu 14.4. apakšpunktā minētās darbības nodrošināšanai – profesionālās piemērotības noteikšanas pakalpojuma un ar tā nodrošināšanu saistītās izmaksas šo noteikumu 3.2. apakšpunktā minētajiem bezdarbniekiem profesionālās piemērotības noteikšanas laikā, piemērojot atbildīgās iestādes izstrādātu un ar vadošo iestādi saskaņotu vienas vienības izmaksu metodiku;
16.3.4. šo noteikumu 14.5. apakšpunktā minētās darbības nodrošināšanai:
16.3.4.1. dotācija darba devējam – ikmēneša stipendijai bezdarbniekiem un darba vadītāja izmaksām;
16.3.4.2. bezdarbnieka atbalstam – izmaksas par normatīvajos aktos par obligātajām veselības pārbaudēm noteiktajām veselības pārbaudēm, izdevumu segšanai par bezdarbnieka dzīvības un veselības apdrošināšanu pret nelaimes gadījumiem pasākuma īstenošanas laikā, kā arī valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu izmaksas pensiju apdrošināšanai saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām no valsts pamatbudžeta un valsts sociālās apdrošināšanas speciālajiem budžetiem;
16.3.5. šo noteikumu 14.6. apakšpunktā minētās darbības nodrošināšanai:
16.3.5.1. pacienta iemaksa un izmitināšanas un ēdināšanas izdevumi bezdarbniekiem, saņemot ārstniecības pakalpojumus atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtību;
16.3.5.2. pacienta nodeva par narkologa atzinuma saņemšanu;
16.3.6. iepirkuma līgumu izmaksas šo noteikumu 14.1., 14.2., 14.5., 14.6., 14.7., 14.8., 14.9., 14.10. un 14.11. apakšpunktā minēto darbību nodrošināšanai;
16.3.7. iekšzemes komandējumu un darba braucienu izmaksas finansējuma saņēmēja projekta vadības un projekta īstenošanas personālam šo noteikumu 14. punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai. Iekšzemes komandējumu un darba braucienu izmaksām piemēro vadošās iestādes izstrādāto 1 km izmaksu metodiku un vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodiku iekšzemes komandējumu izmaksām.
17. Šo noteikumu 16.3.6. apakšpunktā minēto iepirkuma līgumu ietvaros izmaksu plānošanā ņem vērā, ka:
17.1. darba vietas aprīkojuma iegādei vai nomai (tai skaitā aprīkojuma uzturēšanai un remontam, finansējuma saņēmēja projekta vadības un projekta īstenošanas personālam jaunu darba vietu radīšanai vai esošu darba vietu aprīkojuma atjaunošanai, uzturēšanai un remontam) var paredzēt ne vairāk kā 3000 euro vienai darba vietai visā projekta īstenošanas laikā. Ja personāls ir nodarbināts normālu darba laiku, darba vietas aprīkojuma izmaksas ir attiecināmas 100 procentu apmērā. Ja personāls ir nodarbināts nepilnu darba laiku, darba vietas aprīkojuma izmaksas ir attiecināmas atbilstoši nepilnā darba laika noslodzei. Ja personāla atlīdzībai piemēro daļlaika izmaksu attiecināmības principu, darba vietas aprīkojuma izmaksas ir attiecināmas proporcionāli slodzes procentuālajam sadalījumam, kā arī ņemot vērā darbinieka iesaistes periodu projektā pret projekta kopējo īstenošanas ilgumu;
17.2. transporta pakalpojumu iegādi (transportlīdzekļa noma un transportlīdzekļa pakalpojuma pirkšana) var plānot finansējuma saņēmēja projekta īstenošanas un vadības personālam šo noteikumu 14. punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai;
17.3. šo noteikumu 14.1., 14.2. un 14.5. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai var plānot ergoterapeita pakalpojuma izmaksas šo noteikumu 3.1. un 3.3. apakšpunktā minētajām personām ar invaliditāti;
17.4. šo noteikumu 14.1., 14.5., 14.6., 14.7. un 14.8. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai var plānot surdotulka pakalpojuma izmaksas šo noteikumu 3.1. un 3.3. apakšpunktā minētajām personām ar invaliditāti;
17.5. izmaksas horizontālā principa "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" darbību īstenošanai var plānot šo noteikumu 14. punktā minēto atbalstāmo darbību nodrošināšanai (tai skaitā surdotulka, vieglās valodas tulkošanas, reāllaika transkripcijas, subtitru, bērnu uzraudzības pakalpojuma nodrošināšanai).
18. Pievienotās vērtības nodokļa izmaksas šo noteikumu 15. punktā minētajām izmaksu pozīcijām ir attiecināmas, ja tās nav atgūstamas saskaņā ar nodokļu politiku reglamentējošiem normatīvajiem aktiem.
19. Šo noteikumu 15.2. apakšpunktā minētās netiešās attiecināmās izmaksas finansējuma saņēmējs plāno kā vienu izmaksu pozīciju, piemērojot netiešo izmaksu vienoto likmi septiņu procentu apmērā no šo noteikumu 15.1. apakšpunktā minētajām tiešajām attiecināmajām izmaksām.
IV. Pasākuma īstenošanas nosacījumi
20. Finansējuma saņēmējs šo noteikumu 14.1., 14.2., 14.3., 14.5., 14.6., 14.7. un 14.8. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īsteno un izmaksas plāno (tostarp uzskaita darba devēja privāto līdzfinansējumu, ja dotācija pilnībā nesedz bezdarbnieka nodarbināšanas izmaksas šo noteikumu 14.1. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības ietvaros) atbilstoši normatīvajiem aktiem par aktīvo nodarbinātības pasākumu un preventīvo bezdarba samazināšanas pasākumu organizēšanas un finansēšanas kārtību un pasākumu īstenotāju izvēles principiem, ciktāl šie noteikumi nenosaka citādi.
21. Šo noteikumu 14.4. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īsteno un izmaksas plāno Sociālās integrācijas valsts aģentūra kā pakalpojuma sniedzējs atbilstoši normatīvajiem aktiem par aktīvo nodarbinātības pasākumu un preventīvo bezdarba samazināšanas pasākumu organizēšanas un finansēšanas kārtību un pasākumu īstenotāju izvēles principiem un saskaņā ar kārtību, kādā persona saņem valsts finansētus profesionālās rehabilitācijas pakalpojumus un profesionālās piemērotības noteikšanas pakalpojumus, ciktāl šie noteikumi nenosaka citādi.
22. Šo noteikumu 14.1. apakšpunktā minētajā atbalstāmajā darbībā iesaista šo noteikumu 3.1. apakšpunktā minētās personas ar invaliditāti, ilgstošos bezdarbniekus, personas, kuras ir vecākas par 55 gadiem un nav sasniegušas vecumu, kad rodas tiesības saņemt valsts sociālās apdrošināšanas pensiju, personas, kuras ieguvušas bēgļa vai alternatīvās personas statusu, un personas vecumā līdz 29 gadiem, kuras ir absolvējušas speciālo izglītības programmu vai kuras ir atbrīvotas no brīvības atņemšanas iestādes vai ir probācijas klienti.
23. Šo noteikumu 14.2. apakšpunktā minētajā atbalstāmajā darbībā atbilstoši ergoterapeita atzinumam iesaista šo noteikumu 3.3. apakšpunktā minētās personas.
24. Šo noteikumu 14.3. apakšpunktā minēto atbalstu nodrošina šo noteikumu 22. punktā minētajiem bezdarbniekiem.
25. Šo noteikumu 14.4. apakšpunktā minētajā atbalstāmajā darbībā iesaista šo noteikumu 3.2. apakšpunktā minētos bezdarbniekus.
26. Šo noteikumu 14.5. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības ietvaros darbam nepieciešamo iemaņu attīstībā biedrībās un nodibinājumos iesaista šo noteikumu 3.1. apakšpunktā minētos bezdarbniekus ar invaliditāti un bezdarbniekus vecumā no 18 līdz 29 gadiem. Ja darbam nepieciešamo iemaņu attīstību īsteno augstākās izglītības iestādē, tajā iesaista bezdarbniekus vecumā līdz 29 gadiem, kas šajā izglītības iestādē uzņemti augstākās izglītības programmā klātienē.
27. Šo noteikumu 14.6. apakšpunktā minētajā atbalstāmajā darbībā iesaista šo noteikumu 3.1. apakšpunktā minētos bezdarbniekus, kuriem atbilstoši narkologa atzinumam ir alkohola, narkotisko vai psihotropo vielu vai uzvedības procesu atkarība vai kuriem šāda atkarība ir iespējama, bet nav saņemts narkologa atzinums.
28. Šo noteikumu 14.7. apakšpunktā minētajā atbalstāmajā darbībā:
28.1. psihologa konsultatīvu atbalstu sniedz šo noteikumu 3.1. apakšpunktā minētajiem bezdarbniekiem;
28.2. mentora atbalstu sniedz šo noteikumu 3.1. un 3.3. apakšpunktā minētajām personām, ja tām ir noteikta invaliditāte, un šo noteikumu 3.5. apakšpunktā minētajai mērķa grupai.
29. Šo noteikumu 14.4. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanas maksājumu pieprasījumu sagatavošanas nolūkā darbības īstenotājs veic šo noteikumu 3.2. apakšpunktā minētās mērķa grupas personu identificēšanu un uzskaiti, norādot vārdu, uzvārdu, personas kodu, personas atbilstību konkrētam mērķa grupas statusam (pārbaudot, vai personai ir noteikta invaliditāte, prognozējama invaliditāte, garīga rakstura traucējumi vai atkarības) un citu maksājuma pieprasījuma sagatavošanai nepieciešamo informāciju, kas nesatur personas datus.
30. Īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs:
30.1. nodibinot civildienesta vai darba tiesiskās attiecības ar projekta vadības personālu un projekta īstenošanas personālu un paredzot tam atlīdzības izmaksas, nodrošina, ka šis personāls tiek nodarbināts normālu vai nepilnu darba laiku, tai skaitā atlīdzībai var piemērot daļlaika attiecināmības principu;
30.2. nodrošina komunikācijas un vizuālās identitātes pasākumus atbilstoši regulas 2021/1060 47. un 50. pantam, normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā, un Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijām;
30.3. savā tīmekļvietnē un sociālajos tīklos ievieto informāciju par projekta īstenošanu un aktualizē to, tiklīdz pieejama jaunākā informācija;
30.4. novērš dubultā finansējuma risku un nodrošina, ka projektā sniegtais atbalsts šo noteikumu 3. punktā minētajai mērķa grupai netiek finansēts vai līdzfinansēts, kā arī to nav plānots finansēt vai līdzfinansēt no citiem valsts, pašvaldības vai ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem;
30.5. iepirkumus veic saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, īstenojot konkurenci nodrošinošu, pārredzamu, atklātu, nediskriminējošu konkursa procedūru, un, ja tas ir attiecināms un atbilstošs projekta darbības specifikai, īsteno sociāli atbildīgus un inovatīvus iepirkumus;
30.6. šo noteikumu 16.3.6. apakšpunktā minētajos iepirkuma līgumos avansa maksājumus paredz ne vairāk kā 20 procentu apmērā no attiecīgā līguma summas;
30.7. uzkrāj un iesniedz sadarbības iestādē informāciju par atbalstu saņēmušām šo noteikumu 4.1. un 4.2. apakšpunktā minētajām personām atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1057, ar ko izveido Eiropas Sociālo fondu Plus (ESF+) un atceļ Regulu (ES) Nr. 1296/2013, 1. pielikumam un Ministru kabineta 2023. gada 21. marta noteikumu Nr. 135 "Eiropas Savienības fondu projektu pārbaužu veikšanas kārtība 2021.–2027. gada plānošanas periodā" 1. pielikumam;
30.8. uzkrāj datus par šādiem horizontālā principa "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" rādītājiem:
30.8.1. personu ar invaliditāti skaits atbalsta saņēmēju vidū;
30.8.2. personu, kas vecākas par 50 gadiem, skaits atbalsta saņēmēju vidū;
30.8.3. sieviešu skaits atbalsta saņēmēju vidū;
30.8.4. etnisko minoritāšu pārstāvju skaits atbalsta saņēmēju vidū;
30.8.5. konsultatīva rakstura pasākumu skaits par jautājumiem, kas saistīti ar dzimumu līdztiesību, personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām, vecuma nediskrimināciju, etnisko un citu piederību un pamattiesībām, tostarp par to tiesiskajiem un praktiskajiem aspektiem;
30.8.6. specifiskus atbalsta pakalpojumus saņēmušo personu ar invaliditāti skaits;
30.8.7. mediju kampaņu, semināru, konferenču un komunikācijas pasākumu skaits, kuros sabiedrības informēšanai tika nodrošināti cilvēkiem ar dažādu veidu funkcionāliem traucējumiem piekļūstami formāti (piemēram, tulkošana zīmju valodā, subtitrēšana, reāllaika transkripcija, raidījumu un pasākumu ieraksti);
30.9. nodrošina ar projekta īstenošanu saistītā privātā līdzfinansējuma (t. i., izmaksu, kuras sedz darba devējs atbilstoši normatīvajiem aktiem par aktīvo nodarbinātības pasākumu un preventīvo bezdarba samazināšanas pasākumu organizēšanas un finansēšanas kārtību un pasākumu īstenotāju izvēles principiem) uzskaiti, ja nepieciešams, nodrošinot šīs informācijas sniegšanu iestādēm, kas nodrošina Eiropas Savienības fondu vadību;
30.10. projekta īstenošanas nolūkā veic projekta īstenošanā iesaistīto personu datu apstrādi, identificēšanu un uzskaiti saskaņā ar normatīvajiem aktiem par aktīvo nodarbinātības pasākumu un preventīvo bezdarba samazināšanas pasākumu organizēšanas un finansēšanas kārtību un pasākumu īstenotāju izvēles principiem un normatīvajiem aktiem par bezdarbnieku uzskaites un reģistrēto vakanču informācijas sistēmu;
30.11. apliecina, ka projekta iesnieguma iesniegšanas brīdī ir izstrādāta iekšējās kontroles sistēma korupcijas un interešu konflikta riska novēršanai publiskas personas institūcijā atbilstoši Ministru kabineta 2017. gada 17. oktobra noteikumu Nr. 630 "Noteikumi par iekšējās kontroles sistēmas pamatprasībām korupcijas un interešu konflikta riska novēršanai publiskas personas institūcijā" prasībām, nosakot vismaz:
30.11.1. pasākumus interešu konflikta riska kontrolei atbalsta piešķiršanas procedūrā un publiskajos iepirkumos – preventīvus pasākumus un konstatēšanas pasākumus interešu konflikta riska kontrolei, tai skaitā paziņošanas procedūru, labošanas pasākumus, ietverot informāciju par interešu konflikta novēršanu saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012 (turpmāk – regula 2018/1046), 61. pantu;
30.11.2. krāpšanas un korupcijas risku novēršanas mehānismus;
30.11.3. iekšējās informācijas aprites un komunikācijas pasākumus interešu konflikta, krāpšanas un korupcijas riska novēršanai;
30.11.4. ētikas kodeksu vai ētikas pamatprincipus;
30.11.5. kārtību, kādā darbiniekiem jārīkojas, ja tie vēlas ziņot par iespējamiem pārkāpumiem (tai skaitā par iespējamām koruptīvām darbībām), ietverot pasākumus ziņotāja anonimitātes un aizsardzības nodrošināšanai;
30.11.6. pasākumus aizliegto vienošanos riska kontrolei;
30.11.7. mehānismu dubultā finansējuma novēršanai ar citiem finansēšanas avotiem, tai skaitā ar Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmu 2021.–2027. gadam, Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.–2020. gada plānošanas perioda darbības programmu "Izaugsme un nodarbinātība" un citiem ārvalstu finanšu instrumentiem;
30.11.8. trauksmes celšanas sistēmu;
30.11.9. procedūru disciplināratbildības piemērošanai;
30.11.10. ziņošanas mehānismu kompetentajām iestādēm par potenciāliem administratīviem vai kriminālpārkāpumiem;
30.12. piesaista šo noteikumu 14. punktā minēto atbalstāmo darbību veikšanai nepieciešamo personālu vai īsteno iepirkumus, nodrošinot, ka projekta īstenošanas laikā tiek ievēroti interešu konflikta, korupcijas un krāpšanas novēršanas nosacījumi, un paredzot, ka projekta vadībā iesaistītais personāls un iepirkumu līgumu izpildītāji ir parakstījuši apliecinājumus par interešu konflikta neesību saskaņā ar regulas 2018/1046 61. pantu un normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā.
31. Pasākuma ietvaros projektu īsteno saskaņā ar vienošanos par projekta īstenošanu, bet ne ilgāk kā līdz 2029. gada 31. decembrim.
32. Projekta īstenošanas vieta ir Latvijas Republikas teritorija.
V. Ar komercdarbības atbalsta saņemšanu saistītie nosacījumi
33. Finanšu atbalstu (turpmāk – de minimis atbalsts) darba devējam (turpmāk – atbalsta saņēmējs) par šo noteikumu 16.3.1., 16.3.2. un 16.3.4.1. apakšpunktā minētajām izmaksām finansējuma saņēmējs (turpmāk – atbalsta sniedzējs) sniedz saskaņā ar Komisijas 2013. gada 18. decembra Regulu (ES) Nr. 1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (ES Oficiālais Vēstnesis, 2013. gada 24. decembris, Nr. L 352) (turpmāk – regula Nr. 1407/2013), Komisijas 2014. gada 27. jūnija Regulu (EK) Nr. 717/2014 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam zvejniecības un akvakultūras nozarē (ES Oficiālais Vēstnesis, 2014. gada 28. jūnijs, Nr. L 190) (turpmāk – regula Nr. 717/2014) attiecībā uz zivsaimniecības uzņēmumiem, kas darbojas saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 11. decembra Regulu (ES) Nr. 1379/2013 par zvejas un akvakultūras produktu tirgu kopīgo organizāciju un ar ko groza Padomes Regulas (EK) Nr. 1184/2006 un (EK) Nr. 1224/2009 un atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 104/2000 (ES Oficiālais Vēstnesis, 2013. gada 28. decembris, Nr. L 354) (turpmāk – regula Nr. 1379/2013), vai Komisijas 2013. gada 18. decembra Regulu (ES) Nr. 1408/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam lauksaimniecības nozarē (ES Oficiālais Vēstnesis, 2013. gada 24. decembris, Nr. L 352) (turpmāk – regula Nr. 1408/2013).
34. Pieņemot lēmumu par de minimis atbalsta piešķiršanu, ievēro šādus nosacījumus:
34.1. de minimis atbalstu piešķir, ievērojot regulas Nr. 1407/2013 1. panta 1. punktā, regulas Nr. 717/2014 1. panta 1. punktā un regulas Nr. 1408/2013 1. panta 1. punktā minētos nozaru un darbības ierobežojumus;
34.2. pirms de minimis atbalsta piešķiršanas atbalsta sniedzējs pārbauda, vai atbalsta saņēmējam minētais atbalsts nepalielina attiecīgajā fiskālajā gadā, kā arī iepriekšējos divos fiskālajos gados saņemtā de minimis atbalsta kopējo apmēru līdz līmenim, kas pārsniedz regulas Nr. 1407/2013 3. panta 2. punktā, regulas Nr. 717/2014 3. panta 2. punktā (saimnieciskās darbības veicējiem, kuri darbojas zvejniecības un akvakultūras nozarē saskaņā ar regulu Nr. 1379/2013) vai regulas Nr. 1408/2013 3. panta 3.a punktā (saimnieciskās darbības veicējiem, kuri nodarbojas ar lauksaimniecības produktu primāro ražošanu) noteikto maksimālo de minimis atbalsta apmēru. Izvērtējot finanšu atbalsta apmēru, jāvērtē saņemtais de minimis atbalsts viena vienota uzņēmuma līmenī. Vienots uzņēmums ir tāds uzņēmums, kas atbilst regulas Nr. 1407/2013 2. panta 2. punktā, regulas Nr. 1408/2013 2. panta 2. punktā vai regulas Nr. 717/2014 2. panta 2. punktā minētajiem kritērijiem;
34.3. de minimis atbalstu nepiešķir, ja atbalsta saņēmējam ar tiesas spriedumu ir pasludināts saimnieciskās darbības veicēja maksātnespējas process, ir ierosināta tiesiskās aizsardzības procesa lieta vai tiek īstenots tiesiskās aizsardzības process, ir apturēta vai pārtraukta saimnieciskā darbība vai saimnieciskās darbības veicējs tiek likvidēts;
34.4. atbalsta saņēmējam piešķirto de minimis atbalstu nekumulē ar citu de minimis atbalstu un citu valsts atbalstu attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām vai citu valsts atbalstu tam pašam riska finansējuma pasākumam.
35. De minimis atbalsta uzskaiti veic saskaņā ar normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību un de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem. Atbalsta saņēmējs dokumentus par piešķirto atbalstu shēmas ietvaros glabā 10 fiskālos gadus no atbalsta piešķiršanas dienas. Atbalsta sniedzējs datus par de minimis atbalsta shēmu glabā 10 fiskālos gadus, sākot no dienas, kad saskaņā ar šo shēmu piešķirts pēdējais individuālais atbalsts.
36. Atbalsta saņēmējs, kuram piešķir de minimis atbalstu saskaņā ar regulu Nr. 1407/2013 un kas darbojas arī nozarēs, kuras minētas regulas Nr. 1407/2013 1. panta 1. punkta "a", "b" vai "c" apakšpunktā, nodrošina šo nozaru darbību vai izmaksu nodalīšanu.
37. Lēmumu par de minimis atbalsta piešķiršanu var pieņemt saskaņā ar regulas Nr. 1407/2013 7. panta 4. punktu un 8. pantu, regulas Nr. 717/2014 7. panta 4. punktu un 8. pantu un regulas Nr. 1408/2013 7. panta 4. punktu un 8. pantu atbilstoši šo regulu darbības termiņam.
38. Par de minimis atbalsta piešķiršanas brīdi uzskata dienu, kad stājies spēkā lēmums par šo noteikumu 34. punktā minētā atbalsta piešķiršanu, un to nosaka atbilstoši normatīvajiem aktiem par aktīvo nodarbinātības pasākumu un preventīvo bezdarba samazināšanas pasākumu organizēšanas un finansēšanas kārtību un pasākumu īstenotāju izvēles principiem.
39. Konstatējot regulā Nr. 1407/2013, regulā Nr. 717/2014 vai regulā Nr. 1408/2013 noteikto nosacījumu pārkāpumu, komercdarbības gala labuma guvējam ir pienākums atmaksāt atbalsta sniedzējam visu projekta ietvaros saņemto nelikumīgo de minimis atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
Ministru prezidente E. Siliņa
Labklājības ministra pienākumu izpildītājs ‒
zemkopības ministrs A. Krauze