Ventspils novada domes saistošie noteikumi: Šajā laidienā 1 Pēdējās nedēļas laikā 0 Visi
Šī publikācija ir precizēta.
Precizējums: OP 2023/237.63
Precizējums: OP 2024/6.12
Ventspils novada domes saistošie noteikumi Nr. 8
Ventspils novadā 2023. gada 26. oktobrī (prot. Nr. 45, 14. §)
Ventspils novada pašvaldības nolikums
Precizēti ar 30.11.2023. Ventspils domes lēmumu (prot. Nr. 46, 3. §)
Izdoti saskaņā ar Pašvaldību likuma 49. panta pirmo daļu
1. Vispārīgie jautājumi
1. Saistošie noteikumi nosaka Ventspils novada pašvaldības, turpmāk – pašvaldības, institucionālo sistēmu un darba organizāciju.
2. Ventspils novadu veido šādas teritoriālas vienības:
2.1. Piltenes pilsētas/pagasta un Zlēku pagasta apvienība, kurā ietilpst:
2.1.1. Piltenes pilsēta;
2.1.2. Piltenes pagasts;
2.1.3. Zlēku pagasts.
2.2. Ugāles un Usmas pagastu apvienība, kurā ietilpst:
2.2.1. Ugāles pagasts;
2.2.2. Usmas pagasts;
2.3. Tārgales un Ances pagastu apvienība, kurā ietilpst:
2.3.1. Tārgales pagasts;
2.3.2. Ances pagasts.
2.4. Užavas un Jūrkalnes pagastu apvienība, kurā ietilpst:
2.4.1. Užavas pagasts;
2.4.2. Jūrkalnes pagasts.
2.5. Popes un Puzes pagastu apvienība, kurā ietilpst:
2.5.1. Popes pagasts;
2.5.2. Puzes pagasts;
2.6. Vārves un Ziru pagastu apvienība, kurā ietilpst:
2.6.1. Vārves pagasts;
2.6.2. Ziru pagasts.
2. Pašvaldības institucionālā sistēma
2.1. Pašvaldības dome
3. Pašvaldības domes, turpmāk – Domes, priekšsēdētājs ir pašvaldības paraksta tiesīgā persona un pirmā paraksta tiesīgā persona uz finanšu dokumentiem. Domes priekšsēdētājs arī ir tiesīgs atvērt un slēgt pašvaldības kontus kredītiestādēs, izdot pilnvaras, parakstīt nostiprinājuma lūgumus Zemesgrāmatai, parakstīt prasības pieteikumus un paskaidrojumus tiesai un jebkuru citu Domes izveidotās iestādes "Ventspils novada pašvaldības administrācija" – turpmāk Ventspils novada pašvaldības administrācija, vai Domes pārziņā esošu sarakstes dokumentu, un likumā noteiktajai kompetencei papildus:
3.1. ja nepieciešams, ieceļ no Ventspils novada pašvaldības administrācijas darbinieku vidus pašvaldības izpilddirektora vietnieka pienākumu izpildītāju viņa prombūtnes laikā vai līdz brīdim, kad Dome lēmusi par jauna pašvaldības izpilddirektora vietnieka iecelšanu amatā;
3.2. īsteno pašvaldības izpilddirektora pārraudzību (tajā skaitā, var atcelt pašvaldības izpilddirektora izdotos iekšējos normatīvos aktus, lēmumus un rīkojumus, izņemot administratīvos aktus), ciktāl padotības īstenošana neietilpst tikai Domes kompetencē;
3.3. veicina pašvaldības sadarbību ar valsts institūcijām (tajā skaitā, ministrijām) un nevalstiskajām organizācijām par pašvaldības attīstības projektu virzību;
3.4. atsevišķos nepieciešamības gadījumos, ar rīkojumu var piešķirt finanšu līdzekļus pārvalžu funkciju izpildes nodrošināšanai līdz 2000.00 EUR no pašvaldības budžeta nesadalītā rezerves atlikuma vai līdzekļiem neparedzētiem gadījumiem, piešķīrumus iekļaujot kārtējos pašvaldības budžeta grozījumos, kurus apstiprina Dome.
4. Domes priekšsēdētājam ir divi vietnieki:
4.1. Domes priekšsēdētāja 1. vietnieks sociālajos, izglītības, kultūras un sporta jautājumos;
4.2. Domes priekšsēdētāja vietnieks investīciju un attīstības jautājumos.
5. Domes priekšsēdētāja 1. vietnieks sociālajos, izglītības, kultūras un sporta jautājumos:
5.1. pilda Domes priekšsēdētāja pienākumus viņa prombūtnes laikā;
5.2. veic citus Domes vai Domes priekšsēdētāja uzdotos uzdevumus;
5.3. iesniedz Domes priekšsēdētājam priekšlikumus izveidot komisijas un darba grupas savu pienākumu un tiesību realizācijai, iesaistot tajās Ventspils novada pašvaldības administrācijas, iestāžu, uzņēmumu un pieaicinātos speciālistus un pašvaldības teritorijas iedzīvotājus;
5.4. pārrauga Izglītības pārvaldes, Kultūras nodaļas un to pakļautībā esošo iestāžu un struktūrvienību darbu;
5.5. pārrauga Sociālā dienesta darbu;
5.6. koordinē savstarpējo norēķinu veikšanu ar citām pašvaldībām par izglītības un sociālās palīdzības iestāžu sniegtajiem pakalpojumiem;
5.7. koordinē pašvaldības pašdarbības kolektīvu darbu, kultūras un sporta pasākumu, atceres pasākumu organizēšanu;
5.8. koordinē pieaugušo mūžizglītības jautājumus;
5.9. koordinē skolas vecuma bērnu uzskaiti un bērnu uzņemšanas kārtību pirmsskolas izglītības iestādēs;
5.10. bez īpaša pilnvarojuma pārstāv Domi tiesā;
5.11. veic arī citus likumos, Ministra kabineta noteikumos un Domes lēmumos paredzētos pienākumus;
5.12. koordinē pašvaldības institūciju un darbinieku darbību sociālo un izglītības pakalpojumu sniegšanai un veselības aprūpes pieejamībai.
6. Domes priekšsēdētāja vietnieks investīciju un attīstības jautājumos:
6.1. vada Domes izveidoto attiecīgo komiteju, komisiju un darba grupu darbu;
6.2. pilda Domes priekšsēdētāja un Domes priekšsēdētāja 1. vietnieka pienākumus viņu prombūtnes laikā;
6.3. bez īpaša pilnvarojuma pārstāv Domi tiesā;
6.4. organizē un nodrošina pasākumus investīciju piesaistei un koordinē attiecīgo projektu realizāciju;
6.5. organizē pašvaldības attīstības un investīciju plānu izstrādi un izpildes kontroli;
6.6. pārrauga un organizē pašvaldības plānošanas dokumentu izstrādi;
6.7. pilda citus Domes lēmumos noteiktos pienākumus;
6.8. pārrauga vides uzraudzības jautājumus pašvaldībā;
6.9. iesniedz Domes priekšsēdētājam priekšlikumus izveidot komisijas un darba grupas savu pienākumu un tiesību realizācijai, iesaistot tajās Ventspils novada pašvaldības administrācijas, iestāžu, struktūrvienību, uzņēmumu un pieaicinātos speciālistus un pašvaldības teritorijas iedzīvotājus;
6.10. veic citas funkcijas saskaņā ar likumiem, Ministru kabineta noteikumiem un Domes lēmumiem.
7. Dome ir izveidojusi:
7.1. Finanšu komiteju, kas darbojas 7 (septiņu) Domes deputātu sastāvā;
7.2. Teritorijas un ekonomikas attīstības komiteju, kas darbojas 7 (septiņu) Domes deputātu sastāvā;
7.3. Sociālo, izglītības, kultūras un sporta komiteju, kas darbojas 7 (septiņu) Domes deputātu sastāvā;
7.4. Nekustamo īpašumu apsaimniekošanas komiteju, kas darbojas 7 (septiņu) Domes deputātu sastāvā.
8. Finanšu komiteja, papildu likumā noteiktajam, sagatavo izskatīšanai Domes sēdē lēmumu projektus un sniedz atzinumus jautājumos, kas saistīti ar:
8.1. pašvaldības budžeta sastādīšanas un līdzekļu sadales principiem un kārtību;
8.2. saistību uzņemšanos ārpus apstiprinātā gada budžeta, ilgtermiņa saistību uzņemšanos;
8.3. budžeta izpildi, pašvaldības gada pārskata apstiprināšanu;
8.4. nekustamā īpašuma nodokļa, pašvaldības nodevu un maksas par pašvaldības sniegtajiem pakalpojumiem noteikšanu, samaksas termiņiem un atvieglojumiem;
8.5. pašvaldības kustamā mantas un nekustamā īpašuma atsavināšanu;
8.6. pašvaldības amatpersonu un darbinieku atlīdzību;
8.7. pašvaldības kapitāla daļu turētāja pārstāvja sniegto pārskatu par pašvaldības kapitālsabiedrību darbības rezultātiem;
8.8. aizņēmumu ņemšanu un galvojumu sniegšanu trešo personu interesēs (pašvaldības kapitālsabiedrību aizņēmumiem);
8.9. par metodikas, saistošo noteikumu un kārtības izstrādi ūdensapgādei, kanalizācijai, siltumapgādei un atkritumu apsaimniekošanai;
8.10. par ūdensapgādes, kanalizācijas, siltumapgādes un atkritumu apsaimniekošanas tarifiem un citiem komunālo maksājumu jautājumiem;
8.11. citiem Domes priekšsēdētāja uzdotiem, Domes lēmumos vai normatīvajos aktos noteiktiem jautājumiem.
9. Teritorijas un ekonomikas attīstības komiteja sagatavo izskatīšanai Domes sēdē lēmumu projektus un sniedz atzinumus jautājumos, kas saistīti ar:
9.1. Teritorijas plānojumu, lokālplānojumiem, detālplānojumiem;
9.2. Pašvaldības attīstības programmu;
9.3. Zemes izmantošanas, teritorijas apbūves kārtību;
9.4. Uzņēmējdarbības veicināšanas pasākumiem;
9.5. Nodarbinātības veicināšanu un bezdarba samazināšanu;
9.6. Būvniecības procesa tiesiskumu;
9.7. Investīciju piesaisti un projektu realizāciju;
9.8. Vides pārvaldību;
9.9. Publiskā lietošanā esošo mežu un ūdeņu izmantošanu;
9.10. par pašvaldības sniedzamiem transporta pakalpojumiem un satiksmes organizāciju;
9.11. par pašvaldības ielu, ceļu infrastruktūras uzturēšanas plānošanu un attīstību;
9.12. par pašvaldības energoapgādes, ūdensapgādes, kanalizācijas, siltumapgādes sistēmu un atkritumu apsaimniekošanas attīstību;
9.13. citiem Domes priekšsēdētāja uzdotiem, Domes lēmumos vai normatīvajos aktos noteiktiem jautājumiem.
10. Sociālā, izglītības, kultūras un sporta komiteja sagatavo izskatīšanai Domes sēdē lēmumu projektus un sniedz atzinumus jautājumos, kas saistīti ar:
10.1. veselības aprūpes pakalpojumu pieejamību;
10.2. sociālo palīdzību, sociālajiem pakalpojumiem;
10.3. izglītību, darbu ar jaunatni;
10.4. kultūru, kultūras vērtību mantojumu;
10.5. sportu, veselīga dzīvesveida veicināšanu;
10.6. sadarbību ar valsts, pašvaldības institūcijām, privātpersonām, biedrībām, fondiem un nodibinājumiem, jautājumos, kas ir saistīti ar šīs komitejas kompetencē esošiem jautājumiem;
10.7. citiem Domes priekšsēdētāja uzdotiem, Domes lēmumos vai normatīvajos aktos noteiktiem jautājumiem.
11. Nekustamo īpašumu apsaimniekošanas komiteja sagatavo izskatīšanai Domes sēdē lēmumu projektus un sniedz atzinumus jautājumos, kas saistīti ar:
11.1. pašvaldībai piederošo, valdījumā esošo nekustamo īpašumu izmantošanu; noteikt vadlīnijas pašvaldības funkciju pildīšanai nepieciešamo nekustamo īpašumu izmantošanai, apsaimniekošanai, atsavināšanai;
11.2. darbības ar nekustamo īpašumu zemes reformas procesa ietvaros (zemes lietošanas tiesības, to izbeigšanu, zemes piekritību, Valsts zemes dienesta ierosināto kadastra datu sakārtošanu), u.tml.;
11.3. noteikt, ciktāl to nenosaka ārējie normatīvie akti, pašvaldībai piederošo un piekrītošo, valdījumā nodoto nekustamo īpašumu iznomāšanas kārtību un nomas maksu, dzīvojamo telpu īres maksu, medību tiesību nodošanas kārtību un nomas maksu,
11.4. pašvaldības nekustamo īpašumu nodošana valstij funkciju pildīšanai, kā arī fiziskām/juridiskām personām bezatlīdzības lietošanā;
11.5. ar nekustamā īpašuma iegūšanu, ja tas nepieciešams pašvaldības funkciju pildīšanai; nekustamā īpašuma pārņemšanu no valsts bezatlīdzības kārtībā, iegādi izsolēs, maiņu un citos gadījumos;
11.6. pašvaldībai piederošo nekustamo īpašumu, tai skaitā apstādījumu, parku, kapu, mežu, ūdeņu un aizsargājamo teritoriju apsaimniekošanu un labiekārtošanu;
11.7. par pašvaldības ielu un ceļu infrastruktūras uzturēšanu;
11.8. par kapsētu uzturēšanu un apsaimniekošanu;
11.9. citiem Domes priekšsēdētāja uzdotiem, Domes lēmumos vai normatīvajos aktos noteiktiem jautājumiem.
12. Domes vai tās komitejas sēde, izmantojot videokonferences sarunu rīku, var notikt attālināti, gadījumos, kad:
12.1. kompetentas institūcijas ir noteikušas pārvietošanās vai uz Domes sēdes norisi attiecināmus pulcēšanās klātienē ierobežojumus vai aizliegumus;
12.2. pastāv būtisks sabiedriskās kārtības apdraudējums (masu nemieri, militāras darbības, ķīmisko vielu izplatība u.tml.);
12.3. sēdes vadītājs neatrodas novada teritorijā;
12.4. deputāts nevar ierasties uz sēdi veselības stāvokļa vai komandējuma dēļ.
13. Domes priekšsēdētājs Domes ārkārtas sēdes norisi var noteikt attālināti, izmantojot videokonferences sarunu rīku.
14. Pašvaldības izpilddirektors reizi ceturksnī informē domi par savu darbību, Ventspils novada pašvaldības administrācijas darba aktualitātēm un Domes lēmumu izpildes gaitu.
15. Domes un tās komiteju darba organizatorisko un tehnisko apkalpošanu nodrošina Ventspils novada pašvaldības administrācijas Domes kanceleja un komunikācijas nodaļa.
2.2. Pašvaldības administrācija
16. Pašvaldības funkciju un uzdevumu īstenošanu, tajā skaitā Domes lēmumu izpildi, nodrošina centrālā pārvalde – pašvaldības iestāde "Ventspils novada pašvaldības administrācija", kas sastāv no sekojošām institūcijām – nodaļām, struktūrvienībām un ārpus struktūrvienībām esošiem darbiniekiem:
16.1. Finanšu nodaļa;
16.2. Administratīvā nodaļa;
16.3. Domes kanceleja un komunikācijas nodaļa
16.4. Attīstības plānošanas un būvniecības nodaļa;
16.5. Informācijas tehnoloģiju nodaļa;
16.6. Nekustamo īpašumu nodaļa;
16.7. Dzimtsarakstu nodaļa;
16.8. Personāla nodaļa;
16.9. Būvinspekcija, kuru Dome pilnvaro izdot administratīvus aktus Būvinspekcijas funkciju izpildei būvniecību regulējošo normatīvo aktu noteiktajā kārtībā;
16.10. Iekšējais auditors;
16.11. Kultūras nodaļa:
16.11.1. Ugāles tautas nams "Gaisma";
16.11.2. Popes kultūras nams;
16.11.3. Puzes kultūras nams;
16.11.4. Usmas tautas nams;
16.11.5. Užavas pagasta saietu nams "Tautasdārzs";
16.11.6. Jūrkalnes tautas nams;
16.11.7. Ances kultūras nams;
16.11.8. Zlēku kultūras nams;
16.11.9. Piltenes kultūras nams;
16.11.10. Ziru tautas nams;
16.11.11. Vārves pagasta saietu nams "Mazā Vinda";
16.11.12. Ugāles bibliotēka;
16.11.13. Popes bibliotēka;
16.11.14. Puzes bibliotēka;
16.11.15. Usmas bibliotēka;
16.11.16. Užavas bibliotēka;
16.11.17. Jūrkalnes bibliotēka;
16.11.18. Ances bibliotēka;
16.11.19. Zlēku bibliotēka;
16.11.20. Piltenes bibliotēka;
16.11.21. Ziru bibliotēka;
16.11.22. Tārgales bibliotēka;
16.11.23. Vārves bibliotēka;
16.11.24. Zūru bibliotēka.
16.12. Užavas un Jūrkalnes pagastu apvienības pārvalde;
16.13. Popes un Puzes pagastu apvienības pārvalde;
16.14. Vārves un Ziru pagastu apvienības pārvalde;
16.15. Piltenes pilsētas/pagasta un Zlēku pagastu apvienības pārvalde;
16.16. Tārgales un Ances pagastu apvienības pārvalde;
16.17. Ugāles un Usmas pagastu apvienības pārvalde.
17. Pašvaldības funkciju izpildes nodrošināšanai, Dome ir izveidojusi šādas pašvaldības iestādes:
17.1. "Ventspils novada Sociālais dienests";
17.2. "Ventspils novada Bāriņtiesa";
17.3. "Ventspils novada Izglītības pārvalde" ar šādām tās padotībā esošām izglītības iestādēm:
17.3.1. pamatizglītības iestādes:
17.3.1.1. Ventspils novada Piltenes pamatskola;
17.3.1.2. Ventspils novada Popes pamatskola;
17.3.1.3. Ventspils novada Puzes pamatskola;
17.3.1.4. Ventspils novada Tārgales pamatskola;
17.3.1.5. Ventspils novada Užavas pamatskola;
17.3.1.6. Ventspils novada Zūru pamatskola;
17.3.2. vidējās izglītības iestāde – Ugāles vidusskola;
17.3.3. pirmsskolas izglītības iestādes:
17.3.3.1. Ugāles pirmskolas izglītības iestāde "Lācītis";
17.3.3.2. Vārves pirmskolas izglītības iestāde "Zīļuks";
17.3.3.3. Zlēku pirmskolas izglītības iestāde "Rūķītis";
17.3.3.4. Piltenes pirmsskolas izglītības iestāde "Taurenītis".
17.3.4. profesionālās ievirzes izglītības iestādes:
17.3.4.1. Piltenes mūzikas skola;
17.3.4.2. Ugāles Mūzikas un mākslas skola;
17.3.4.3. Bērnu un jaunatnes sporta skola.
17.4. Pašvaldības iestāde "Ventspils novada pašvaldības policija".
18. Dome ir izveidojusi jauniešu centrus, kuru metodisko darbu organizēšanu un koordinēšanu veic pašvaldības iestāde "Ventspils novada Izglītības pārvalde":
18.1. Vārves jauniešu iniciatīvas centrs "Ligzda" – Vārves un Ziru pagastu apvienības pārvaldes pakļautībā;
18.2. Bērnu un jauniešu centrs "Avots" – Puzes pamatskolas pakļautībā;
18.3. Vārves bērnu rotaļu un attīstības centrs "Tīne" – Vārves un Ziru pagastu apvienības pārvaldes pakļautībā.
19. Dome ir izveidojusi novadpētniecības ekspozīcijas, kuru metodisko darbu koordinēšanu veic Kultūras nodaļa:
19.1. Zūru novadpētniecības ekspozīcija – Vārves un Ziru pagastu apvienības pārvaldes pakļautībā;
19.2. Jūrkalnes ekspozīcija "Vētru muzejs" – Užavas un Jūrkalnes pagastu apvienības pārvaldes pakļautībā;
19.3. Piltenes pilsētas novadpētniecības ekspozīcija – Piltenes pilsētas/pagasta un Zlēku pagastu apvienības pārvaldes pakļautībā.
20. Dome ir izveidojusi sabiedrisko centru "Ances muiža" – Tārgales un Ances pagastu apvienības pārvaldes pakļautībā.
21. Pašvaldība ir 100 % kapitāla daļu turētāja kapitālsabiedrībā SIA "VNK serviss".
22. Pašvaldība ir dalībnieks šādās biedrībās un nodibinājumā:
22.1. Nodibinājums "Zlēku attīstības fonds";
22.2. Biedrība "Etniskās kultūras centrs "Suiti";
22.3. Biedrība "Latvijas amatieru teātru asociācija";
22.4. Biedrība "Latvijas Pašvaldību sociālo dienestu vadītāju apvienība";
22.5. Biedrība "Latvijas Bāriņtiesu darbinieku asociācija";
22.6. Biedrība "Latvijas sporta izglītības iestāžu "Direktoru padome"";
22.7. Biedrība "Latvijas Vieglatlētikas savienība";
22.8. Biedrība "Ziemeļkurzemes biznesa asociācija";
22.9. Biedrība "Usmas krasts";
22.10. Biedrība "Latvijas Pašvaldību savienība";
22.11. Biedrība "Reģionālo attīstības centru un novadu apvienība".
23. Atsevišķu pašvaldības funkciju veikšanai Dome ir izveidojusi sekojošas komisijas un darba grupu:
23.1. Pašvaldības dzīvojamo māju privatizācijas un mantas atsavināšanas komisija;
23.2. Nekustamo īpašumu iznomāšanas komisija;
23.3. Tehniskā komisija;
23.4. Sporta komisija;
23.5. Projektu, investīciju un būvniecības komisija;
23.6. Vides un uzņēmējdarbības attīstības komisija;
23.7. Iepirkumu komisija;
23.8. Licencēšanas komisija;
23.9. Vēlēšanu komisija;
23.10. Apbalvošanas komisija;
23.11. Dzīvokļu komisija;
23.12. Administratīvā komisija;
23.13. Administratīvo aktu strīdu komisija;
23.14. Bērnu un jaunatnes lietu komisija;
23.15. Interešu izglītības programmu izvērtēšanas komisija;
23.16. Pedagoģiski medicīniskā komisija;
23.17. Debitoru parādu izvērtēšanas komisija;
23.18. Medību koordinācijas komisija;
23.19. Darījumu ar lauksaimniecības zemi izvērtēšanas komisija;
23.20. Ilgtermiņa ieguldījumu un krājumu novērtēšanas komisija;
23.21. Budžeta komisija;
23.22. Ventspils valstspilsētas un Ventspils novada sadarbības teritorijas Civilās aizsardzības komisija;
23.23. Bērnu lietu sadarbības grupa.
24. Lai nodrošinātu administratīvi teritoriālās reformas mērķu sasniegšanu, Dome ir izveidojusi Konsultatīvo padomi Ventspils valstspilsētas un Ventspils novada kopīgās ilgtspējīgās attīstības stratēģijas līdz 2030. gadam un Ventspils valstspilsētas un Ventspils novada kopīgas attīstības programmas 2021. gada – 2027. gadam sagatavošanai, Ventspils valstspilsētas un Ventspils novada pašvaldības Sadarbības grupu izglītības jomā, Ventspils valstspilsētas un Ventspils novada pašvaldības Sadarbības grupu atkritumu apsaimniekošanas jomā.
25. Ventspils novada pašvaldības administrācija, papildu likumā noteiktajiem pārvaldes uzdevumiem, nodrošina iedzīvotājiem pašvaldības sniegto pakalpojumu pieejamību Ventspils novadā, veic pašvaldības grāmatvedības funkciju, administrē nekustamā īpašuma nodokli, nodrošina ar dzīvesvietas deklarēšanu saistīto funkciju izpildi, sniedz atbalsta funkciju pašvaldības izpilddirektoram tā pilnvaru realizēšanā, nodrošina pašvaldības attīstības plānošanas dokumentu izstrādi un to īstenošanas koordinēšanu, īsteno valsts budžeta, Eiropas Savienības un citu ārvalstu finanšu instrumentu līdzfinansētus projektus, kuros finansējuma saņēmējs ir pašvaldība, koordinē klientu apkalpošanas centrus novada teritoriālajās vienībās, un pilda citus Domes lēmumos noteiktos uzdevumus.
26. Domes izveidotas institūcijas kompetenci, darbību un pilnvarojumu pašvaldības vārdā izdot administratīvus aktus reglamentē Domes apstiprināts nolikums, izņemot gadījumus, ja attiecīgās institūcijas kompetenci un darbību reglamentē likumi vai Ministru kabineta noteikumi, vai tā izveidota noteikta vienreizēja uzdevuma izpildei.
27. Pašvaldības iestāžu struktūrvienības ir nodaļas, pārvaldes. Struktūrvienību darba organizāciju, funkcijas un uzdevumus nosaka attiecīgās iestādes vadītājs.
28. Ventspils novada pašvaldības administrācijas struktūrvienības darbojas saskaņā ar pašvaldības izpilddirektora apstiprinātiem nolikumiem, izņemot pilsētas un pagastu pārvaldes, apvienību pārvaldes, kuru nolikumus apstiprina Dome.
29. Atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē darba tiesiskās attiecības, pašvaldības iestāde ir darba devējs tajā nodarbinātajiem. Pašvaldības iestādes vadītājs pieņem darbā un atbrīvo no darba attiecīgās iestādes darbiniekus. Pašvaldības iestāžu vadītājus un Ventspils novada pašvaldības administrācijas darbiniekus pieņem darbā (slēdz darba līgumus) un atbrīvo no tā pašvaldības izpilddirektors.
2.2.1. Pašvaldības izpilddirektora un izpilddirektora vietnieka pilnvaras
30. Dome uz pieciem gadiem amatā ieceļ pašvaldības izpilddirektoru.
31. Papildus likumā noteiktajai kompetencei pašvaldības izpilddirektors:
31.1. vada Ventspils novada pašvaldības administrāciju;
31.2. ciktāl normatīvajos aktos nav noteikts citādāk:
31.2.1. organizē pašvaldības funkciju pildīšanu, vada Ventspils novada pašvaldības administratīvo darbu, nodrošinot tā nepārtrauktību, lietderību un tiesiskumu;
31.2.2. pārvalda Ventspils novada pašvaldības administrācijas finanšu, personāla un citus resursus;
31.2.3. nodrošina Ventspils novada pašvaldības administrācijas gadskārtējā darbības plāna izstrādi;
31.2.4. organizē iestāžu budžeta pieprasījumu izstrādi un iesniedz tos Domes priekšsēdētājam;
31.2.5. ir tiesīgs ar rīkojumu Ventspils novada pašvaldības administrācijas ietvaros izveidot komisijas, darba grupas, saimniecisku, organizatorisku u.tml. jautājumu risināšanai vai konkrētu uzdevumu veikšanai uz noteiktu laiku;
31.2.6. izdod pilnvaras, paraksta līgumus un citus juridiskos dokumentus atbilstoši pašvaldības nolikumam;
31.2.7. tiesīgs ar rīkojumu, par summu līdz 1500 euro piešķirt līdzekļus neparedzētiem gadījumiem no pašvaldības budžeta rezerves fonda, nepārsniedzot rezervēto līdzekļu apjomu;
31.2.8. veic citus Domes, Domes priekšsēdētāja vai tā pilnvarota domes priekšsēdētāja vietnieka noteiktus uzdevumus.
32. Darba līgumu ar pašvaldības izpilddirektoru slēdz Domes priekšsēdētājs.
33. Pašvaldības Izpilddirektoram ir vietnieks.
34. Pašvaldības Izpilddirektora vietnieku uz pieciem gadiem amatā ieceļ dome. Darba līgumu ar pašvaldības izpilddirektora vietnieku slēdz izpilddirektors.
35. Pašvaldības Izpilddirektora vietnieks:
35.1. Koordinē un pārrauga Nekustamā īpašuma nodaļas, Būvinspekcijas, Attīstības, plānošanas un būvniecības nodaļas darbu;
35.2. Pašvaldības izpilddirektora prombūtnes laikā aizvieto pašvaldības izpilddirektoru un pilda tā pienākumus;
35.3. pilda arī citus, Domes lēmumos noteiktos, Domes priekšsēdētāja, pašvaldības izpilddirektora uzdotos pienākumus.
3. Administratīvo aktu apstrīdēšanas kārtība
36. Pašvaldības administratīvos aktus var apstrīdēt Domes Administratīvo aktu strīdu komisijā Administratīvā procesa likuma noteiktajā kārtībā. Administratīvo aktu strīdu komisijas kompetenci nosaka komisijas nolikums, kurā noteikta komisijas lēmumu pieņemšanas kārtība un komisijas darba organizācija.
37. Ja persona apstrīd administratīvo aktu un prasa atlīdzināt mantiskos zaudējumus vai personisko kaitējumu, tad par to lēmumu pieņem Dome.
38. Administratīvo aktu strīdu komisijas lēmumus un domes izdotos administratīvos aktus var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.
4. Līgumu slēgšanas kārtība
39. Publisko tiesību jomā līgumus (starpresoru vienošanās līgumus, iepirkumu līgumus Publisko iepirkumu likuma ietvaros, u.c.) ar citām personām pašvaldības vārdā slēdz Domes priekšsēdētājs vai ar Domes vai Domes priekšsēdētāja pilnvarojumu – cita pašvaldības amatpersona. Tiesību aktos noteiktajos gadījumos par līguma slēgšanu publisko tiesību jomā jāsaņem iepriekšējs Domes saskaņojums.
40. Administratīvos līgumus pašvaldības vārdā slēdz piekritīgā pašvaldības iestāde vai amatpersona, ja Domes lēmumos vai normatīvajos aktos nav noteikta cita persona.
41. Privāto tiesību jomā pašvaldības vārdā:
41.1. Domes priekšsēdētājs slēdz darba līgumu ar pašvaldības izpilddirektoru, līgumus ar kredītiestādēm un Valsts kasi, līgumus par darījumiem (iegūšana, atsavināšana, ieguldīšana, maiņa, ieķīlāšana) ar nekustamajiem īpašumiem, līgumus par revīziju un auditu, nodomu protokolus, līgumus par sadarbību, konceptuālos līgumus par projektu realizāciju u.tml.;
41.2. Pašvaldības izpilddirektors slēdz Ventspils novada pašvaldības administrācijas pārziņā esošus civiltiesiskus darījumus, iestādes darba nodrošināšanai nepieciešamos (piemēram, pirkuma, būvdarbu, pakalpojumu, piegādes, nomas, patapinājuma) līgumus, darba līgumus ar Ventspils novada pašvaldības administrācijas darbiniekiem un pašvaldības iestāžu vadītājiem, pilnvarojuma līgumus par valdes locekļa pienākumu izpildi ar kapitālsabiedrību, kurās pašvaldībai ir kapitāldaļas, valdes locekļiem u.tml.;
41.3. pašvaldības iestādes kompetencē nodotos jautājumos un iestādes darbības nodrošināšanai nepieciešamos līgumus (piemēram, pirkuma, būvdarbu, pakalpojumu, piegādes, nomas, patapinājuma), t.sk. darba līgumus, slēdz attiecīgās iestādes vadītājs vai viņa pilnvarots iestādes struktūrvienības vadītājs.
42. Līgumus par pašvaldības dzīvojamo telpu un sociālo dzīvokļu izīrēšanu, pamatojoties uz Domes noteiktās institūcijas pieņemto lēmumu, pašvaldības vārdā slēdz un glabā pašvaldības dzīvojamā fonda pārvaldītājs.
5. Apmeklētāju pieņemšanas un iesniegumu izskatīšanas kārtība
43. Domes priekšsēdētāja un viņa vietnieku apmeklētāju pieņemšanas tiek organizētas ne retāk kā vienu reizi nedēļā, par pieņemšanas laikiem informējot pašvaldības tīmekļa vietnē www.ventspilsnovads.lv.
44. Domes deputāti organizē apmeklētāju pieņemšanu ne retāk kā vienu reizi mēnesī, par pieņemšanas laikiem informējot, izmantojot pašvaldības tīmekļa vietni www.ventspilsnovads.lv.
45. Pašvaldības izpilddirektors organizē apmeklētāju pieņemšanu ne retāk kā vienu reizi nedēļā. Ventspils novada pašvaldības administrācijas darbinieki, kuru pienākumi saistīti ar iedzīvotāju apkalpošanu, pieņem apmeklētājus Ventspils novada pašvaldības administrācijas darba laikā saskaņā ar iekšējiem darba kārtības noteikumiem.
46. Informācijas saņemšanai par reģistrēšanos uz pieņemšanu pie pašvaldības amatpersonām un darbiniekiem apmeklētāji var vērsties Ventspils novada pašvaldības administrācijas apmeklētāju pieņemšanas centrā (Ventspilī, Skolas ielā 4, tālr. 63629450, elektroniskā pasta adrese: info@ventspilsnd.lv).
47. Ventspils novada pašvaldības administrācijas apmeklētāju pieņemšanas centrs sniedz iedzīvotājiem informāciju un konsultācijas par pašvaldības institūcijām, to kompetenci, tai skaitā, par Domes un Ventspils novada pašvaldības administrācijas amatpersonu pieņemšanas laikiem, tālruņiem, pašvaldības sniegtajiem pakalpojumiem, to saņemšanas kārtību, procedūru secību un nepieciešamajiem dokumentiem, kā arī pieņem personu iesniegumus, sūdzības un priekšlikumus.
48. Iesniegumu, sūdzību un priekšlikumu reģistrēšanu organizē Ventspils novada pašvaldības administrācijas Domes kanceleja un komunikācijas nodaļa un to izskatīšana iestādēs notiek normatīvajos aktos noteiktajos termiņos un kārtībā.
49. Kārtību, kādā notiek iesniegumu virzība pašvaldības iestādēs un citās institūcijās nosaka iekšējie normatīvie akti.
50. Iesniegtajam iesniegumam jāatbilst valsts normatīvo aktu prasībām par dokumenta īstumu un spēkā esamību.
51. Izskatot iesniegumu, iegūt informāciju ir attiecīgās pašvaldības institūcijas vai amatpersonas pienākums, izņemot normatīvos aktos noteiktos gadījumus, kad informācijas iegūšana ir personas pienākums. Persona pēc iespējas piedalās informācijas iegūšanā un izvērtēšanā.
52. Ikvienai personai ir tiesības iegūt informāciju par viņa iesnieguma virzību pašvaldības institūcijās un tiesības iesniegt iesniegumam papildinājumus un precizējumus.
6. Rīcība ar pašvaldības mantu un finanšu resursiem
53. Par kārtību, kādā veicami darījumi ar pašvaldības mantu, kā arī par kārtību, kādā notiek aizdevumu, aizņēmumu un citu ekonomisko saistību uzņemšanās pašvaldības vārdā lemj Dome.
54. Pašvaldības kontus kredītiestādēs un Valsts kasē, kuros tiek saņemti pašvaldības vispārējie naudas līdzekļi, administrē Ventspils novada pašvaldības administrācijas Finanšu nodaļa. Darījumos ar naudas līdzekļiem pašvaldību pārstāv Domes priekšsēdētājs.
55. Jebkurai amatpersonas rīcībai ar pašvaldības mantu un finanšu līdzekļiem jābūt likumīgai, lietderīgai, samērīgai, efektīvai un atbilstošai pašvaldības budžetam.
56. Pašvaldības manta un finanšu līdzekļi izmantojami savas administratīvās teritorijas iedzīvotāju vajadzību apmierināšanai, Latvijas Republikas normatīvajos aktos pašvaldībām noteikto funkciju realizēšanai un Ventspils novada pašvaldības administrācijas uzturēšanai.
57. Rīkojoties ar pašvaldības mantu un finanšu līdzekļiem, pašvaldības amatpersonām savā darbībā ir jāizvērtē korupcijas un interešu konflikta riski un apstākļi saskaņā ar normatīvo aktu prasībām.
58. Pašvaldības amatpersonas savu darbību veic sabiedrības interesēs, novēršot jebkuras pašvaldības amatpersonas, tās radinieku vai darījuma partneru personiskās vai mantiskās ieinteresētības ietekmi uz pašvaldības amatpersonas darbību.
59. Domes priekšsēdētājs rīkojas ar visas pašvaldības mantu un finanšu līdzekļiem, slēdz publisko tiesību līgumus pašvaldības apstiprinātā ikgadējā budžeta ietvaros.
60. Pašvaldības izpilddirektors rīkojas ar pašvaldības mantu un finanšu resursiem, slēdz privāttiesiskus līgumus pašvaldības apstiprinātā ikgadējā budžeta ietvaros.
61. Pašvaldības iestāžu vadītāji rīkojas ar iestādes mantu un finanšu līdzekļiem apstiprinātā ikgadējā budžeta ietvaros un saskaņā ar iestādes nolikumu ir tiesīgi slēgt līgumus savas iestādes vārdā.
62. Pašvaldības kapitālsabiedrību valdes locekļi ir tiesīgi rīkoties ar kapitālsabiedrības mantu Komerclikumā un Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma noteiktajā kārtībā.
7. Sadarbība ar pilsoniskās sabiedrības organizācijām
63. Pašvaldība atbalsta Ventspils novada pilsoniskās sabiedrības organizāciju (biedrības un nodibinājumi) (turpmāk – sabiedrības organizācijas) mērķu sasniegšanu un atbalsta sabiedrības organizāciju rīkotās aktivitātes (labdarības akcijas, kultūras, sporta, informatīvi izglītojošus pasākumus, talkas u.c.), tai skaitā sniedz atbalstu telpu nodrošināšanā aktivitāšu norisei saskaņā ar to pieejamību.
64. Lai sekmētu iedzīvotāju aktivitāti un iesaistīšanos Ventspils novada attīstības, kultūras un sociālo jautājumu risināšanā, veicinātu iedzīvotāju pilsonisko līdzdalību, tradīciju saglabāšanos un sadarbību starp pašvaldību un sabiedrības organizācijām, kas darbojas Ventspils novada teritorijā, pašvaldība sniedz finansiālu atbalstu sabiedrības organizācijām.
65. Atbalsta uzdevums ir finansiāli atbalstīt sabiedrības organizāciju darbību un projektu realizāciju, lai:
65.1. sekmētu brīvprātīgās iniciatīvas Ventspils novada administratīvajā teritorijā un veicinātu sabiedrības organizāciju sadarbību ar pašvaldību;
65.2. veicinātu demokrātisku sabiedrības pārvaldes formu paplašināšanu;
65.3. veicinātu un atbalstītu indivīdu iesaisti sabiedrības organizāciju darbībā;
65.4. veicinātu sadarbību starp pašvaldību un sabiedrības organizācijām Ventspils novadā;
65.5. sekmētu pašvaldības informatīvo atvērtību, veicinot uzticības atmosfēru pašvaldības attiecībās ar sabiedrību.
66. Finanšu līdzekļu piešķiršanai sabiedrības organizāciju atbalstam tiek organizēti atklāti konkursi, izsludinot pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.ventspilsnovads, kā arī Finanšu komiteja izvērtē sabiedrības organizāciju iesniegumus un piešķir finanšu līdzekļus.
8. Publiskās apspriešanas kārtība
67. Lai nodrošinātu pašvaldības iedzīvotāju līdzdalību svarīgu vietējās nozīmes jautājumu izlemšanā un ievērotu iedzīvotāju intereses, gadījumos, kas noteikti šajos noteikumos vai citos normatīvajos aktos, ar domes lēmumu pašvaldībā var tikt organizēta publiskā apspriešana.
68. Publiskā apspriešana jārīko par:
68.1. pašvaldības administratīvās teritorijas robežas grozīšanu;
68.2. pašvaldības teritorijas attīstības plānošanas dokumentiem;
68.3. citiem normatīvos aktos noteiktajiem jautājumiem.
69. Dome var pieņemt lēmumu rīkot publisko apspriešanu arī par citiem pašvaldības iedzīvotājiem būtiskiem jautājumiem, izņemot jautājumus, kas saistīti ar:
69.1. pašvaldības budžetu;
69.2. pašvaldības pakalpojumu maksu, nodokļu vai nodevu likmēm, nodokļu maksājumu atbrīvojumiem;
69.3. pašvaldības amatpersonu iecelšanu amatā un atbrīvošanu no tā, Ventspils novada pašvaldības administrācijas struktūru un iekšējo darba organizāciju;
69.4. jautājumiem, par kuriem izdodams administratīvais akts vai kas ir citu institūciju kompetencē.
70. Dome var lemt par publiskās apspriešanas rīkošanu, ne vēlāk kā vienu mēnesi pēc attiecīga ierosinājuma saņemšanas:
70.1. pēc Domes deputātu iniciatīvas;
70.2. pēc Domes priekšsēdētāja vai viņa vietnieku iniciatīvas;
70.3. pēc ne mazāk kā piecu procentu pašvaldības iedzīvotāju;
70.4. citos normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos.
71. Pēc iedzīvotāju iniciatīvas publiskā apspriešana var notikt, ja ne mazāk kā pieci procenti no attiecīgā pagasta/pilsētas teritorijas deklarētajiem iedzīvotājiem šajā nolikumā noteiktajā kārtībā vēršas Domē. Šajā nolikumā noteiktā publiskās apspriešanas kārtība nav piemērojama attiecībā uz publisko apspriešanu, kas tiek organizēta Būvniecības likumā paredzētajos gadījumos.
72. Publiskās apspriešanas ilgums nav mazāks par trim nedēļām, izņemot gadījumus, ja ārējos normatīvajos aktos ir noteikts cits termiņš. Publiskās apspriešanas rezultātiem ir konsultatīvs raksturs.
73. Iesniedzot ierosinājumu publiskās apspriešanas sarīkošanai, norāda:
73.1. tās datumu un termiņus;
73.2. paredzamā jautājuma iespējamo formulējumu.
74. Par publiskās apspriešanas rīkošanu un rezultātu apkopošanu atbildīga ir norīkotā Ventspils novada pašvaldības administrācijas struktūrvienība, kuras pienākums ir nodrošināt pausto viedokļu apkopošanu, publicēt pašvaldības tīmekļvietnē, informatīvu ziņojumu (kopsavilkumu) par apspriešanas rezultātiem, kā arī publicēt pieņemto Domes lēmumu, kurā izmantoti publiskās apspriešanas rezultāti.
9. Sabiedrības viedokļa noskaidrošana par saistošo noteikumu projektu
75. Saistošo noteikumu projektu un tam pievienoto paskaidrojuma rakstu sabiedrības viedokļa noskaidrošanai, pirms izskatīšanas Domes un tās komitejas sēdē, publicē pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē.
76. Viedokli par saistošo noteikumu projektu izziņotajā termiņā, kas nav mazāks par divām nedēļām, sniedz nosūtot pašvaldībai kā elektronisku iesniegumu uz pašvaldības e-adresi, kā elektroniski parakstītu iesniegumu uz pašvaldības e-pasta adresi info@ventspilsnd.lv, nogādājot pašvaldībā pašrocīgi parakstītu iesniegumu vai aizpildot iesnieguma veidlapu kādā no pagastu pārvalžu apvienībām vai Ventspils novada pašvaldības administrācijā.
77. Viedokļa sniegšanas iesniegumā norāda iesniedzēja – fiziskas personas vārdu, uzvārdu, personas kodu un saziņas līdzekli (adresi, e-pasta adresi vai tālruni), juridiskas personas nosaukumu, reģistrācijas numuru un saziņas līdzekli (adresi, e-pasta adresi vai tālruni).
78. Saņemtos sabiedrības pārstāvju viedokļus pašvaldība apkopo un atspoguļo saistošo noteikumu paskaidrojuma rakstā. Individuālas atbildes uz saņemtajiem iesniegumiem netiek sniegtas.
10. Sabiedrības informēšana
79. Iedzīvotāju informēšanai un pašvaldības publicitātes veicināšanai tiek izveidoti un uzturēti pašvaldības profili sociālajos tīklos.
80. Pašvaldība izdod bezmaksas informatīvu izdevumu "Ventspils Novadnieks" drukātā formā.
81. Sabiedrības informēšanai un viedokļu apmaiņai pašvaldība organizē tikšanās ar apspriežamā jautājuma mērķauditoriju – pašvaldības teritorijā darbojošos pilsoniskās sabiedrības organizāciju pārvaldes institūcijām un dalībniekiem, nozaru speciālistiem, saimnieciskās darbības veicējiem, iedzīvotājiem.
82. Informācija par pašvaldības pakalpojumiem ir pieejama pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.ventspilsnovads.lv.
83. Likumā noteiktajos gadījumos informācija par Domes, tās komiteju vai komisiju sēžu darba kārtību, norises gaitu, protokoliem un pieņemtajiem lēmumiem ir publiski pieejama pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.ventspilsnovads.lv.
84. Par Domes pieņemtajiem lēmumiem, papildus likumā noteiktajam, ikviena persona var iegūt informāciju Ventspils novada pašvaldības administrācijas vai pagastu vai to apvienību pārvaldēs novada teritoriālajās vienībās.
11. Kārtība, kādā iedzīvotāji var piedalīties Domes un tās komiteju sēdēs
85. Domes un tās komitejas klātienes sēdes atklātajā daļā ir tiesības piedalīties ikvienai personai atbilstoši sēdes norises telpas ietilpībai.
86. Domes vai tās komitejas sēdē, kas izmantojot tiešsaistes videokonferences sarunu rīku notiek attālināti, iedzīvotājs var piedalīties izmantojot pieslēgšanās saiti, kas uz viņa norādīto elektroniskā pasta adresi tiek nosūtīta ne vēlāk kā stundu pirms sēdes sākuma, ja attiecīgs pieprasījums pašvaldībā saņemts ne vēlāk kā vienu darba dienu pirms attiecīgās sēdes. Sēdei tiek pieslēgtas identificējamas personas, kas norādījušas savu vārdu, uzvārdu un pārstāvēto institūciju.
87. Domes vai tās komitejas sēdes klausītājs nav tiesīgs iejaukties sēdes norises gaitā, pieprasīt sevis uzklausīšanu vai citādi komentēt izskatāmos jautājumus, ja vien viņam vārdu nav devis sēdes vadītājs. Personas, kas traucē sēdes norisi, izraida no sēdes norises telpas vai atslēdz no tās tiešsaistes.
88. Pašvaldība nodrošina Domes sēdes norises audiovizuālas tiešraides un Domes sēdes audiovizuāla ieraksta pieejamību pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.ventspilsnovads.lv.
12. Noslēguma jautājumi
89. Saistošo noteikumu 17.4. apakšpunkts stājas spēkā 2024. gada 1. janvārī.
90. Saistošo noteikumu 2.1., 2.4., 2.5., 2.6., 16.12., 16.13., 16.14., 16.15., 18.1., 18.3. apakšpunkts un 19. punkts stājas spēkā 2024. gada 1. jūnijā.
91. Līdz saistošo noteikumu 2.1., 2.4., 2.5., 2.6., 16.12., 16.13., 16.14., 16.15., 18.1., 18.3. apakšpunktu spēkā stāšanās dienai, Ventspils novada pašvaldība turpina pildīt savas funkcijas, ievērojot Ventspils novada administratīvi teritoriālo sadalījumu, kāds tas bija noteikts ar spēku zaudējušo Ventspils novada domes 2022. gada 29. septembra saistošo noteikumu Nr. 21 "Ventspils novada pašvaldības nolikums" 2. punktu un 9.1.13., 9.1.14., 9.1.15., 9.1.19., 9.1.20., 9.1.21., 9.1.22., 9.1.23., 10.1., 10.3. apakšpunktu.
92. Ar šo saistošo noteikumu spēkā stāšanos spēku zaudē Ventspils novada domes 2022. gada 29. septembra saistošie noteikumi Nr. 21 "Ventspils novada pašvaldības nolikums".
Ventspils novada domes priekšsēdētājs A. Mucenieks
Ventspils novada pašvaldības saistošo noteikumu Nr. 8
"Ventspils novada pašvaldības nolikums"
paskaidrojuma raksts
Sadaļas nosaukums | Sadaļas paskaidrojums |
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums | 1.1. Atbilstoši Pašvaldību likuma 49.
pantam pašvaldības nolikums ir saistošie noteikumi, kas nosaka
pašvaldības institucionālo sistēmu un darba organizāciju. Saistošo
noteikumu projekts izstrādāts ar mērķi izdot Pašvaldību likumam
atbilstošus saistošos noteikumus – Ventspils novada pašvaldības
nolikumu. 1.2. Spēkā esošie Ventspils novada domes 2022. gada 29. septembra saistošie noteikumi Nr. 21 "Ventspils novada pašvaldības nolikums" ir izdoti, pamatojoties uz likumu "Par pašvaldībām". 1.3. 2023. gada 1. janvārī spēkā stājās Pašvaldību likums, kas aizstāj iepriekš pašvaldību darbību regulējošo likumu "Par pašvaldībām". Pašvaldību likuma pārejas noteikumu 6. punkts noteic, ka dome izvērtē uz likuma "Par pašvaldībām" normu pamata izdoto saistošo noteikumu atbilstību šim likumam un izdod jaunus saistošos noteikumus atbilstoši šajā likumā ietvertajam pilnvarojumam. Ar saistošo noteikumos ietverto tiesisko regulējumu tiek: 1.3.1. aktualizēts pašvaldības nolikums un konsolidēta redakcija saskaņā ar Pašvaldību likumu, kas stājās spēkā 2023. gada 1. janvārī; 1.3.2. izslēgts regulējums attiecībā uz domes sēdes norises kārtību, domes un tās izveidoto institūciju, izņemot iestādes, darba organizatorisko un tehnisko apkalpošanu, kas iekļauts iekšējā normatīvajā aktā – pašvaldības darba reglamentā; 1.3.3. veikta citu nolikuma normu aktualizācija atbilstoši strukturālajām un darbības organizācijas kārtības izmaiņām; 1.4. Saistošo noteikumu apstiprināšana nodrošina Pašvaldību likuma 49. pantā un pārejas noteikumu 6. punktā ietvertās imperatīva rakstura prasību izpildi par pašvaldības pienākumu izdot saistošos noteikumus, kas regulē pašvaldības institucionālo sistēmu un darba organizāciju, to starpā: 1.4.1. Ventspils novada pašvaldības administrācijas struktūru; 1.4.2. publisko tiesību līgumu noslēgšanas procedūru; 1.4.3. Ventspils novada pašvaldības administrācijas izdoto administratīvo aktu apstrīdēšanas kārtību; 1.4.4. kārtību, kādā domes deputāti un Ventspils novada pašvaldības administrācija pieņem apmeklētājus un izskata iesniegumus; 1.4.5. kārtību, kādā pašvaldības amatpersonas rīkojas ar pašvaldības mantu un finanšu resursiem; 1.4.6. kārtību, kādā pašvaldība sadarbojas ar pilsoniskās sabiedrības organizācijām (biedrībām un nodibinājumiem) un nodrošina sabiedrības iesaisti pašvaldības darbā; 1.4.7. kārtību, kādā organizējama publiskā apspriešana; 1.4.8. kārtību, kādā iedzīvotāji var piedalīties domes un tās komiteju sēdēs; citus likumā noteiktos jautājumus. |
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu | Ietekme uz budžetu nav konstatēta. Saskaņā ar Pašvaldību likuma pārejas noteikumu 7. punktu, finansējums līdzdalības budžetam jāparedz sākot ar 2025. gadu. |
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci | 3.1. sociālā ietekme – tiks veicināta
sabiedrības iesaiste pašvaldības darbā, atsevišķu lēmumu pieņemšanas
procesā, pašvaldības sociālo pakalpojumu optimizācija un citu
pašvaldības funkciju realizācijas pilnveidošana un sekmēšana. 3.2. ietekme uz vidi – nav. 3.3. ietekme uz iedzīvotāju veselību – nav. 3.4. ietekme uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, konkurenci – nav. 3.5. saistošie noteikumi izstrādāti, lai iedzīvotājiem būtu viegli uztverami un veidotos skaidrs priekšstats par pašvaldības institucionālo sistēmu, kā arī nolūkā veicināt sabiedrības iesaisti un iniciatīvu, lemjot par pašvaldības funkciju izpildi un pašvaldības administratīvās teritorijas attīstības jautājumu izlemšanā atbilstoši Pašvaldību likuma sākotnējā novērtējuma ziņojumā (anotācijā) norādītajiem likumdevēja mērķiem. 3.6. ietekme uz vidi – nav attiecināma. 3.7. ietekme uz iedzīvotāju veselību – nav attiecināma. 3.8. nav konstatējama ierobežojoša ietekme uz tirgu un tā atbilstību brīvas un godīgas konkurences principiem, jo līdzdalības budžetā apstiprinātās projektu idejas realizēs pašvaldība, ievērojot piemērojamos ārējos normatīvos aktus, kas reglamentē publisko iepirkumu jomu. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām | Saistošie noteikumi nosaka Ventspils novada pašvaldības administrācijas darba organizāciju. Administratīvo procedūru izmaksas paredzētas pašvaldības budžetā. Aprēķini liecina, ka kārtējā saimnieciskā gadā nav prognozējamas ar izdodamā tiesību akta īstenošanu saistīto izdevumu būtiskas izmaiņas. |
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem | Saistošo noteikumu normās noteikta pašvaldības institucionālo struktūra un kādas pašvaldības institūcijas ir izveidotas, lai nodrošinātu pašvaldības kompetencē ietilpstošo autonomo funkciju un deleģēto valsts pārvaldes uzdevumu izpildi. Salīdzinājumā ar Ventspils novada domes 2022. gada 29. septembra saistošajos noteikumos Nr. 21 "Ventspils novada pašvaldības nolikums", kas zaudē spēku ar jaunā Ventspils novada pašvaldības nolikuma stāšanos spēkā, regulējums būtībā atspoguļo notikušo reorganizāciju, kas vērsta uz struktūrvienību daudzuma samazināšanu un turpmāku efektivitātes uzlabošanu, kopumā saglabājot nemainīgus tam nepieciešamos cilvēkresursus, bet atsevišķos gadījumos, kad pienākumu izpildi iespējams uzdot citiem darbiniekiem, īstenojot amatu skaita samazināšanu. |
6. Informācija par izpildes nodrošināšanu | Saistošo noteikumu izpildi nodrošina Ventspils novada dome un Ventspils novada pašvaldības administrācija. |
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana | Saistošie noteikumi sekmēs Ventspils novada administratīvās teritorijas iedzīvotāju izpratni par pašvaldības institucionālo sistēmu, pašvaldības domes priekšsēdētāja, viņa vietnieku, pašvaldības izpilddirektora un viņa vietnieka kompetenci, kā arī – nosakot vienotu kārtību, kādā sabiedrība iesaistās jautājumu risināšanā par pašvaldības funkciju izpildi un lēmumu pieņemšanā par teritorijas attīstību – radīs priekšnoteikumus sabiedrības viedokļa savlaicīgai noskaidrošanai un aktīvākai līdzdalībai pašvaldības darbā, kas, savukārt, veicinās tieši iedzīvotāju prioritāro interešu pilnīgāku apzināšanu, ievērošanu un ņemšanu vērā lēmumu pieņemšanas procesā. |
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām | 8.1. Saistošo noteikumu projekts un tam
pievienotais paskaidrojuma raksts 2023. gada 3. oktobrī tika publicēts
Ventspils novada pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē
www.ventspilsnovads.lv (Par mums → Dome → Saistošo noteikumu projekti)
sabiedrības viedokļa noskaidrošanai.
8.2. Laika periodā no 2023. gada 3. oktobra līdz 2023. gada 17. oktobrim Ventspils novada pašvaldībā saņemti 5 iesniegumi, tai skaitā: 8.2.1. trīs fizisko personu (reģistrēti lietvedības sistēmā – 2023. gada 16. oktobrī ar Nr. IN22703, 2023. gada 17. oktobrī ar Nr. IN22709, 2023. gada 18. oktobrī ar Nr. IN22820), kuru saturā nav iekļauti ierosinājumi par izdarāmajiem grozījumiem publicētā tiesību akta projektā, bet uzdoti jautājumi pašvaldībai saistībā ar tā piemērošanu pēc izdošanas; 8.2.2. viens fiziskas personas (saņemts un reģistrēts lietvedības sistēmā 2023. gada 17. oktobrī ar Nr. IN122740), kurā pausts viedoklis, ka vietējo iedzīvotāju interesēs ir izveidot nevis Tārgales un Ances pagastu apvienība, bet gan Ances un Popes pagastu vai Ances, Popes un Puzes pagastu apvienība; 8.2.3. viens juridiskas personas – biedrības "POPES MUIŽA", reģistrācijas Nr. 40008249341, (saņemts un lietvedības sistēmā reģistrēts ar Nr. IN22759), ar šādiem ierosinājumiem, kas attiecināmi uz izstrādāto normatīvā akta projektu: 8.2.3.1. aizstāt 2.3. punktā administratīvā iedalījumu "Tārgales un Ances pagasta apvienība" ar vienību "Tārgales un Popes pagasta apvienība"; 8.2.3.2. izteikt 2.5. punktu redakcijā "Ances un Puzes pagasta apvienība"; 8.2.3.3. 9. nodaļā iekļaut nosacījumu par publiskās apspriedes rīkošanas paziņošanu ne vien oficiālajā tīmekļvietnē, bet arī pašvaldības uzturētajās sociālo tīklu profilos un informatīvajā izdevumā "Ventspils Novadnieks"; 8.2.3.4. ietvert ziņas par fiskālo ietekmi un darbinieku skaita samazināšanu; 8.2.3.5. sniegt pamatojumu pašvaldības dalībai nolikumā minētajās biedrībās un nodibinājumos un uzskaitīt tās, no kurām izstāsies, un skaidrot nākotnē plānoto rīcību ar novadpētniecības ekspozīcijām. 8.3. Saņemto viedokļu un iebildumu izvērtēšana veikta Ventspils novada domes komiteju apvienotā sēdē 2023. gada 19. oktobrī (protokols Nr. 15, 2. §), kā rezultātā atzīts, ka paskaidrojuma raksta 8.2.2., 8.2.3.1. un 8.2.3.2. apakšpunktā norādītie priekšlikumi noraidāmi, jo saistošo noteikumu 2. punktā noteiktais administratīvi teritoriālais iedalījuma izveides pamatkritērijs ir lietderības apsvērumi par pašvaldības finanšu un citu resursu optimālu izlietojumu, lai, reorganizējot struktūru, tādā pašā kvalitātē nodrošinātu pārvaldēm uzdoto funkciju pienācīgu un savlaicīgu izpildi un vienlaikus saglabātu iedzīvotājiem dzīves vietās līdzšinēji sniegto visu pakalpojumu pieejamību neatkarīgi no Ventspils novada iedalījuma apvienībās un pagastos. Līdz ar to saistošo noteikumu attiecīgo normu grozījumi nav nepieciešami, jo – pretēji argumentiem, ar kādiem motivēti iebildumi – administratīvi teritoriālā iedalījuma izteikšana publicētajā redakcijā nekādi neietekmēs privātpersonu iespējas saņemt pašvaldības pakalpojumus pēc iespējas tuvāk dzīvesvietai un pārstāvības tiesības vai citu tiesību apjomu. Nav atbalstāmi arī 8.2.3.3. un 8.2.3.5. minētie ierosinājumi – normatīvā aktā nav nosakāms pašvaldības pienākums publicēt paziņojumu par publiskās apspriešanas rīkošanu sociālajos tīklos, t.i., interneta vietnēs, kuras nav izveidojis un neuztur publiska persona Valsts pārvaldes iekārtas likuma izpratnē. Situācijas risinājums nav arī publikācija informatīvajā izdevumā "Ventspils Novadnieks", jo to izdod tikai reizi mēnesī, līdz ar ko paziņojums iedzīvotājiem būs novēlots. Pašvaldības darba organizēšanas kārtībā mērķis sasniedzams, nosakot domes lēmumā uzdevumu komunikācijas speciālistam ievietot sociālajos tīklos saiti uz pašvaldības tīmekļa vietnes sadaļu, kurā pieejama informācija par rīkoto publisko apspriešanu. Paskaidrojuma raksta 8.2.3.4. apakšpunktā minētās ziņas norādītas 5. sadaļā. Savukārt, izpildot Pašvaldību likuma pārejas noteikumu 10. punktā paredzēto pienākumu likvidēt pašvaldību izveidotās biedrības un nodibinājumus, kas neatbilst šā likuma 79. pantā noteiktajam, vai izbeidz savu dalību šādās biedrībās un nodibinājumos, izvērtējumu par dalību biedrības un nodibinājumos jau ir veikusi Ventspils novada domes Finanšu komiteja (2023. gada 21. septembra sēdes protokols Nr. 12, 12. §; 2023. gada 3. oktobra sēdes protokols Nr. 13, 2. §), atbilstoši kuram saistošo noteikumu 22. punkta izteikts publicētajā redakcijā. Ierosinājums sniegt viedokli par pašvaldības iecerēm perspektīvā saistībā ar izveidotajām ekspozīcijām nav priekšlikums, kas pakļaujams vērtēšanai un norādāms tiesību akta projekta paskaidrojuma rakstā. |
Ventspils novada domes priekšsēdētājs A. Mucenieks