• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Talsu novada dome
Novada dome publicē saistošos noteikumus un to paskaidrojuma rakstu, ja ar saistošajiem noteikumiem noteikusi oficiālo izdevumu "Latvijas Vēstnesis" par saistošo noteikumu publicēšanas vietu.
Saistošie noteikumi stājas spēkā nākamajā dienā pēc to publicēšanas, ja tajos nav noteikts cits spēkā stāšanās termiņš.
TIESĪBU AKTI, KAS PAREDZ OFICIĀLO PUBLIKĀCIJU PERSONAS DATU APSTRĀDE

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Talsu novada domes 2023. gada 30. novembra saistošie noteikumi Nr. 20 "Iedzīvotāju padomju nolikums". Publicēts oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", 6.12.2023., Nr. 236 https://www.vestnesis.lv/op/2023/236.30

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Ventspils novada domes saistošie noteikumi Nr. 7

Par pabalstiem bāreņiem un bez vecāku gādības palikušiem bērniem pēc pilngadības sasniegšanas Ventspils novadā

Vēl šajā numurā

06.12.2023., Nr. 236

PAR DOKUMENTU

Izdevējs: Talsu novada dome

Veids: saistošie noteikumi

Numurs: 20

Pieņemts: 30.11.2023.

OP numurs: 2023/236.30

2023/236.30
RĪKI

Talsu novada domes saistošie noteikumi: Šajā laidienā 1 Pēdējās nedēļas laikā 0 Visi

Talsu novada pašvaldības domes saistošie noteikumi Nr. 20

Talsos 2023. gada 30. novembrī (prot. Nr. 20, 18. p., lēmums Nr. 445)

Iedzīvotāju padomju nolikums

Izdoti saskaņā ar Pašvaldību likuma
58. panta sesto daļu

1. Vispārīgie jautājumi

1. Saistošie noteikumi nosaka Talsu novada pašvaldības (turpmāk – pašvaldība) iedzīvotāju padomju (turpmāk vienskaitlī – padome, daudzskaitlī – padomes) izveidošanas un darbības nosacījumus.

2. Padomes un to darbības teritorijas:

2.1. Abavas pagasta iedzīvotāju padome – Abavas pagasts;

2.2. Ārlavas pagasta iedzīvotāju padome – Ārlavas pagasts;

2.3. Balgales pagasta iedzīvotāju padome – Balgales pagasts;

2.4. Dundagas pagasta iedzīvotāju padome – Dundagas pagasts;

2.5. Ģibuļu pagasta iedzīvotāju padome – Ģibuļu pagasts;

2.6. Īves pagasta iedzīvotāju padome – Īves pagasts;

2.7. Kolkas pagasta iedzīvotāju padome – Kolkas pagasts;

2.8. Ķūļciema pagasta iedzīvotāju padome – Ķūļciema pagasts;

2.9. Laidzes pagasta iedzīvotāju padome – Laidzes pagasts;

2.10. Laucienes pagasta iedzīvotāju padome – Laucienes pagasts;

2.11. Lībagu pagasta iedzīvotāju padome – Lībagu pagasts;

2.12. Lubes pagasta iedzīvotāju padome – Lubes pagasts;

2.13. Mērsraga pagasta iedzīvotāju padome – Mērsraga pagasts;

2.14. Rojas pagasta iedzīvotāju padome – Rojas pagasts;

2.15. Sabiles pilsētas iedzīvotāju padome – Sabiles pilsēta;

2.16. Stendes pilsētas iedzīvotāju padome – Stendes pilsēta;

2.17. Strazdes pagasta iedzīvotāju padome – Strazdes pagasts;

2.18. Talsu pilsētas iedzīvotāju padome – Talsu pilsēta;

2.19. Valdemārpils pilsētas iedzīvotāju padome – Valdemārpils pilsēta;

2.20. Valdgales pagasta iedzīvotāju padome – Valdgales pagasts;

2.21. Vandzenes pagasta iedzīvotāju padome – Vandzenes pagasts;

2.22. Virbu pagasta iedzīvotāju padome – Virbu pagasts.

3. Padomes darbības teritorijas iedzīvotājs ir persona, kura pašvaldības domes lēmuma par vēlēšanu rīkošanu spēkā stāšanās dienā atbilst Pašvaldību likuma 58. panta piektās daļas 1. teikumā noteiktajiem kritērijiem un papildus atbilst kādam no šādiem kritērijiem – tā deklarētā dzīvesvieta vai deklarētā papildu adrese reģistrēta padomes darbības teritorijā vai tam pieder likumā noteiktajā kārtībā personiski reģistrēts nekustamais īpašums. Personas atbilstība padomes darbības teritorijas iedzīvotāja statusam tiek pārskatīta tikai jauna pašvaldības domes lēmuma par vēlēšanu rīkošanu pieņemšanas gadījumā.

4. Padomē ievēlējamo locekļu skaitu nosaka atbilstoši iedzīvotāju skaitam, kāds padomes darbības teritorijā domes lēmuma par vēlēšanu rīkošanu spēkā stāšanās dienā reģistrēts Fizisko personu reģistrā:

4.1. līdz 1000 iedzīvotāju – pieci locekļi;

4.2. no 1001 līdz 5000 iedzīvotāju – septiņi locekļi;

4.3. no 5001 iedzīvotāju – deviņi locekļi.

5. Padomes darbības termiņš ir četri gadi.

6. Padomes vēlēšanas vada un to norisi uzrauga Talsu novada pašvaldības iestāde "Centrālā pārvalde" (turpmāk – Centrālā pārvalde). Padomes vēlēšanas sagatavo un sarīko pašvaldības vēlēšanu komisija, kas likumā noteiktajā kārtībā izveidota Saeimas vēlēšanu, Eiropas Parlamenta vēlēšanu, tautas nobalsošanas, kā arī pašvaldības domes vēlēšanu sagatavošanai (turpmāk – Vēlēšanu komisija).

7. Padomes darba organizatorisko un tehnisko apkalpošanu (tajā skaitā padomes sēžu protokolēšanu, telpu un aprīkojuma nodrošināšanu) veic padomes darbības teritorijā izveidotā novada teritoriālās vienības vai to apvienības pārvalde (turpmāk – Pārvalde). Šajos saistošajos noteikumos noteiktos gadījumos vai pēc Pārvaldes lūguma, ja organizatoriskās un tehniskās apkalpošanas apmērs pārsniedz Pārvaldes iespējas, padomes darba organizatorisko un tehnisko apkalpošanu veic Centrālā pārvalde.

8. Atlīdzību par darbu padomē Dome nosaka iekšējā normatīvā aktā.

2. Padomes kompetence

9. Padomes kompetencē ietilpst no Pašvaldību likuma 4. panta pirmā daļā un 5. panta pirmā daļā noteiktajām pašvaldības funkcijām izrietošu jautājumu izskatīšana, kas skar padomes darbības teritorijas iedzīvotāju intereses.

10. Padome kompetenci īsteno:

10.1. iesniedzot lēmuma projektu izskatīšanai domes sēdē;

10.2. sniedzot viedokli domei;

10.3. iesniedzot iesniegumus valsts pārvaldes iestādēm, tajā skaitā pieprasot informāciju;

10.4. ierosinot rīkot publisko apspriešanu;

10.5. ar novērotāja un padomdevēja tiesībām piedaloties līdzdalības budžeta projektu ideju atlasē;

10.6. apspriežoties ar padomes darbības teritorijā izveidotās Pārvaldes vadītāju par Pārvaldes budžeta pieprasījumu pirms to skata pašvaldības dome;

10.7. apspriežoties ar padomes darbības teritorijā izveidotās Pārvaldes vadītāju par iestādes budžeta izpildi un pašvaldības plānošanas dokumentos noteiktajām rīcībām.

3. Padomes vēlēšanas

11. Lēmumu par padomes vēlēšanu rīkošanu pieņem pašvaldības dome.

12. Centrālā pārvalde mēneša laikā pēc pašvaldības domes lēmuma par vēlēšanu rīkošanu spēkā stāšanās izsludina pieteikšanos padomes locekļa amatam. Aicinājumu pieteikties padomes locekļa amatam publicē pašvaldības oficiālajā tīmekļa vietnē, pašvaldības informatīvajā izdevumā, vietējā laikrakstā un pašvaldības administrētajos sociālo tīklu kontos. Aicinājums uzskatāms par publicētu dienā, kad tas publicēts pašvaldības oficiālajā tīmekļa vietnē. Aicinājumu pašvaldības informatīvajā izdevumā, vietējā laikrakstā un pašvaldības administrētajos sociālo tīklu kontos publicē pēc iespējas reizē ar publikāciju pašvaldības oficiālajā tīmekļa vietnē.

13. Aicinājumā nosaka pieteikšanās termiņu, kas nav īsāks par 30 dienām kopš aicinājuma publicēšanas, un norāda pašvaldības oficiālās tīmekļa vietnes sadaļu, kurā pieejama uz pieteikšanos attiecināmā informācija (piemēram, padomes nolikums, pieteikšanās veidlapa, saziņai izmantojamā elektroniskā pasta adrese un pasta adrese).

14. Ikvienam padomes darbības teritorijas iedzīvotājam ir tiesības pieteikt savu kandidatūru (sevi) padomes locekļa amatam. Kandidatūra tiek pieteikta šādos veidos:

14.1. iesniedzot elektroniski parakstītu Centrālās pārvaldes noteikta parauga pieteikumu Centrālās pārvaldes noteiktā elektroniskā pasta adresē;

14.2. personīgi iesniedzot Centrālai pārvaldei vai jebkurai Pārvaldei fiziski parakstītu Centrālās pārvaldes noteikta parauga pieteikumu.

15. Centrālā pārvalde divu mēnešu laikā pēc pieteikšanās termiņa izbeigšanās, pārbauda visu padomes locekļa kandidātu atbilstību ārējos normatīvajos aktos noteiktajiem nosacījumiem un pieņem lēmumu par padomes locekļa kandidāta iekļaušanu vai neiekļaušanu padomes locekļu kandidātu sarakstā. Visi lēmumi par padomes locekļa kandidāta iekļaušanu vai neiekļaušanu padomes locekļu kandidātu sarakstā tiek pieņemti vienā reizē.

16. Ja ārējos normatīvajos aktos noteiktajiem nosacījumiem atbilstošu padomes locekļa kandidātu skaits:

16.1. pārsniedz šo saistošo noteikumu 4. punktā noteikto skaitu, Centrālā pārvalde vienas nedēļas laikā pēc šo saistošo noteikumu 15. punktā noteikto lēmumu pieņemšanas dienas apstiprina padomes locekļu kandidātu sarakstu un to nekavējoties publicē pašvaldības oficiālajā tīmekļa vietnē. Padomes locekļu kandidāti sarakstā tiek norādīti kandidātu uzvārdu alfabētiskā kārtībā;

16.2. nepārsniedz šo saistošo noteikumu 4. punktā noteikto skaitu, Centrālā pārvalde vienas nedēļas laikā pēc šo saistošo noteikumu 15. punktā noteikto lēmumu pieņemšanas dienas izsludina atkārtotu pieteikšanos padomes locekļa amatam analoģiski kārtībai, kāda noteikta pirmreizējai pieteikšanās. Ja arī pēc atkārtotas pieteikšanās padomes locekļa kandidātu skaits nepārsniedz šo saistošo noteikumu 4. punktā noteikto skaitu, Centrālā pārvalde vienas nedēļas laikā pēc šo saistošo noteikumu 15. punktā noteikto lēmumu pieņemšanas dienas pieņem lēmumu izbeigt vēlēšanu procesu un par to informē domi, kas pieņem lēmumu nekavējoties vai pēc noteikta perioda atkārtoti rīkot padomes vēlēšanas.

17. Padomes locekļu kandidātu saraksts uzskatāms par publicētu dienā, kad minētais saraksts publicēts pašvaldības oficiālajā tīmekļa vietnē. Informatīvos nolūkos minētais saraksts (pēc iespējas reizē ar publikāciju pašvaldības oficiālajā tīmekļa vietnē) tiek publicēts arī pašvaldības informatīvajā izdevumā un pašvaldības administrētajos sociālo tīklu kontos.

18. Reizē ar padomes locekļu kandidātu saraksta apstiprināšanu Centrālā pārvalde pieņem lēmumu par padomes vēlēšanu vietu (vietām) un dienu (ne ātrāk kā 30 dienas pēc padomes locekļu kandidātu saraksta publicēšanas). Informāciju par padomes vēlēšanu vietu (vietām) un dienu, kā arī citu būtisku informāciju par vēlēšanu norisi (piemēram, balsošanas kārtību) Centrālā pārvalde publicē reizē ar padomes locekļu kandidātu sarakstu analoģiski kārtībai, kādā tiek publicēts minētais saraksts.

19. Vēlēšanas notiek klātienē un, ja Centrālā pārvalde rod tehnisku risinājumu, elektroniski. Elektroniskās vēlēšanas tiek organizētas pēc iespējas analoģiski kārtībai, kāda noteikta klātienes vēlēšanām, ja šajos saistošajos noteikumos nav noteikts citādāk.

20. Centrālā pārvalde nodrošina padomes locekļu kandidātu saraksta nodrukāšanu uz atsevišķas veidlapas – vēlēšanu zīmes. Vēlēšanu zīmē norāda: padomes nosaukumu, kuras vēlēšanas notiek; padomes locekļu kandidātu kārtas numurus, vārdu un uzvārdu. Padomes locekļu kandidāti vēlēšanu zīmē tiek norādīti kandidātu uzvārdu alfabētiskā kārtībā. Vēlēšanu zīmē pretī padomes locekļa kandidāta vārdam ir vieta vēlētāja atzīmes izdarīšanai.

21. Padomi ir tiesīgs vēlēt ikviens padomes darbības teritorijas iedzīvotājs.

22. Centrālā pārvalde izveido vēlētāju sarakstu, kurā ieraksta padomes darbības teritorijas iedzīvotājus un izdara atzīmi par to, ka padomes darbības teritorijas iedzīvotājs – vēlētājs – ir nobalsojis.

23. Padomes klātienes vēlēšanu diena ir sestdiena. Klātienes vēlēšanu dienā vēlēšanas notiek no plkst. 8.00 līdz 17.00. Plkst. 7.00 Vēlēšanu komisijas priekšsēdētājs vai sekretārs Vēlēšanu komisijas locekļu klātbūtnē pārliecinās par to, vai vēlēšanu kastes, kurās paredzēts iemest vēlēšanu zīmes, ir tukšas. Pēc tam vēlēšanu kastes aizzīmogo.

24. Ja vēlēšanas notiek arī elektroniski, tad padomes elektronisko vēlēšanu dienas ir pirmdiena, otrdiena, trešdiena, ceturtdiena un piektdiena nedēļā, kad notiek padomes klātienes vēlēšanas.

25. Vēlēšanu komisija nodrošina, lai tiktu pārbaudīts vai atnākušie ir vēlētāji, pirms balsošanas pieprasot tiem uzrādīt derīgu personu apliecinošu dokumentu.

26. Vēlēšanu telpās ierīkojama atsevišķa telpa vai nodalījums, kur vēlētājs vienatnē vēlēšanu zīmē pretī padomes locekļa kandidātam, par kuru viņš balso, atzīmes izdarīšanas vietā izdara atzīmi "+". Balsojums ir derīgs, ja atzīme ir izdarīta tikai vienam kandidātam. Vēlētājs vēlēšanu zīmi ieliek Vēlēšanu komisijas apzīmogotā aploksnē, aizlīmē un Vēlēšanu komisijas locekļa klātbūtnē iemet aizzīmogotā vēlēšanu kastē.

27. Ja vēlētājs klātienes vēlēšanu dienā nevarēs nobalsot un vēlēšanas nav notikušas elektroniski, viņš var nobalsot vēlēšanu dienas nedēļas piektdienā – no plkst. 15.00 līdz 20.00. Vēlētāji, kuri balso pirms vēlēšanu dienas, vēlēšanu aploksni iemet atsevišķā aizzīmogotā vēlēšanu kastē. Vēlēšanu komisija vēlētāju sarakstā izdara atzīmi par to, ka vēlētājs balsojis iepriekš.

28. Ja vēlētājs veselības stāvokļa dēļ nevar ierasties vēlēšanu telpās un vēlēšanas nav notikušas elektroniski, Vēlēšanu komisija, pamatojoties uz šo vēlētāju vai viņu pilnvarotas personas rakstveida iesniegumu organizē balsošanu šo vēlētāju dzīvesvietā pašvaldības administratīvajā teritorijā.

29. Paziņojums par vēlēšanu vietu un darba laiku izliekams pie pašvaldības ēkas, kurā notiek vēlēšanas vai iepriekšējā balsošana. Netraucējot Vēlēšanu komisijas darbu, vēlēšanas (balsošanas norisi un balsu skaitīšanu) drīkst novērot jebkura persona, kura, iesniedzot iesniegumu Centrālajā pārvaldē, pieteikusies novērošanai vismaz piecas darba dienas iepriekš.

30. Vēlēšanu laikā kārtību vēlēšanu telpās uzrauga Vēlēšanu komisija. Pašvaldības vēlēšanu komisija atbild par vēlēšanu dokumentu, materiālu un nodotās mantas uzraudzību un glabāšanu.

31. Balsu skaitīšana sākas klātienes vēlēšanu dienā plkst. 17.00. Skaitīšanu izdara Vēlēšanu komisijas atklātā sēdē. Balsu skaitīšanā pēc iespējas tiek ievērota kārtība, kāda noteikta Pašvaldības domes vēlēšanu likuma 6. nodaļā.

32. Ievēlēti ir tie padomes locekļa kandidāti, kuri saņēmuši lielāko balsu skaitu, bet atlikušie ieskaitāmi padomes locekļu kandidātos tādā secībā, kādā viņi sarindojas atbilstoši par viņiem nodoto balsu skaitam. Ja padomes locekļu kandidāti ir ieguvuši vienādu balsu skaitu, padomes locekļa amatu saņem padomes locekļa kandidāts, kurš pirmais pieteicis savu kandidatūru padomes locekļa amatam. Padomes locekļa kandidātu ievēlēšanu un padomes locekļa kandidātu ieskaitīšanu padomes locekļu kandidātos ar lēmumu ne vēlāk kā trīs darba dienas pēc balsu skaitīšanas pabeigšanas apstiprina Vēlēšanu komisija. Ievēlētie padomes locekļa kandidāti uzsāk pienākumu pildīšanu Vēlēšanu komisijas lēmuma pieņemšanas datumam sekojošā tuvākā mēneša pirmajā datumā.

33. Personu atbrīvo no padomes locekļa amata, ja persona pati izteikusi šādu vēlmi. Ja padome tuvākajā sēdē nepieņem lēmumu par personas atbrīvošanu no padomes locekļa amata, persona ir atbrīvota no padomes locekļa amata nākamajā dienā pēc minētās sēdes.

34. Padome var lemt par personas atbrīvošanu no padomes locekļa amata arī tad, ja persona vismaz trīs reizes pēc kārtas nav piedalījusies padomes sēdē bez attaisnojoša iemesla.

35. Ja ievēlētā padomes locekļa pilnvaras tiek izbeigtas pirms pilnvaru termiņa beigām, šī padomes locekļa vietā stājas nākamais balsošanā lielāko balsu skaitu saņēmušais padomes locekļa kandidāts. Šāds padomes locekļa kandidāts pienākumus sāk pildīt no brīža, kad tiek pieņemts Vēlēšanu komisijas lēmums par tā pienākumu pildīšanas uzsākšanu. Vēlēšanu komisija lēmumu pieņem nekavējoties, bet ne vēlāk kā mēneša laikā pēc iepriekšējā padomes locekļa pilnvaru izbeigšanās.

36. Ja padomes locekļu skaits ilgāk kā trīs mēnešus ir mazāks nekā saistošo noteikumu 4. punktā noteiktais un padomes locekļa vietā nestājas nākamie balsošanā lielāko balsu skaitu saņēmušie padomes locekļa kandidāti, dome atlaiž padomi, bet līdz atlaišanai padome savu darbību aptur.

4. Padomes darba organizācija

37. Padomes priekšsēdētāju no padomes locekļu vidus ievēlē, kā arī atbrīvo no pienākumu pildīšanas padome. Padomes priekšsēdētājs ir ievēlēts vai atbrīvots, ja par to nobalso vairāk nekā puse ievēlēto padomes locekļu.

38. Padomes vadītāja vietnieku ievēlē šo saistošo noteikumu 37. punktā noteiktajā kārtībā. Padomes priekšsēdētāja vietnieks aizvieto padomes priekšsēdētāju tā prombūtnes laikā.

39. Padomes sēdes ir atklātas. Padomes sēdi vai tās daļu pasludina par slēgtu, ievērojot Pašvaldību likuma 27. panta ceturtajā daļā noteikto.

40. Padomi vada padomes priekšsēdētājs, tajā skaitā padomes priekšsēdētājs nosaka padomes sēdes darba kārtību, vietu un laiku.

41. Padomes priekšsēdētājs padomes sēdi sasauc atbilstoši nepieciešamībai, nosakot sēdes darba kārtību, norises laiku un vietu. Informāciju par padomes sēdes darba kārtību, norises laiku un vietu padomes priekšsēdētājs iesniedz Centrālajā pārvaldē.

42. Ne vēlāk kā trīs darbdienas pirms padomes sēdes padomes locekļiem tiek paziņota sēdes darba kārtība, norises laiks un vieta, kā arī nosūtīti lēmumu projekti (ja tādi sagatavoti), atzinumi par tiem un citi izziņas materiāli.

43. Informāciju par padomes sēdes norises laiku un darba kārtību ne vēlāk kā trīs darbdienas pirms tās norises vai, ja minēto termiņu nav iespējams ievērot, nekavējoties pēc sēdes sasaukšanas publicē pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē, ievērojot likumā noteiktos informācijas pieejamības ierobežojumus.

44. Par padomes sēdes darba kārtību, norises laiku un vietu Centrālā pārvalde nekavējoties informē padomes locekli, nosūtot paziņojumu uz pašvaldības tam izveidoto elektroniskā pasta adresi. Reizē ar minētās informācijas nosūtīšanu padomes loceklim tiek nodrošināta pieejamība izskatāmajiem lēmuma projektiem (ja tādi sagatavoti), atzinumiem par tiem un citiem izziņas materiāliem. Ja padomes loceklim nepieciešami izziņas materiāli, kas nav pievienoti, tas tos nekavējoties pieprasa Centrālajai pārvaldei, kas nekavējoties organizē pieejamību pieprasītajiem izziņas materiāliem.

45. Padomes priekšsēdētājs papildus citos normatīvajos aktos noteiktajam:

45.1. sagatavo jautājumus izskatīšanai padomes sēdē;

45.2. sasauc un vada padomes sēdi;

45.3. nodrošina padomes lēmumu ierakstīšanu padomes sēdes protokolā;

45.4. nodrošina padomes sagatavoto domes lēmumu projektu, atzinumu un priekšlikumu iesniegšanu domes priekšsēdētājam;

45.5. ja nepieciešams, ziņo par padomes kompetencē esošiem jautājumiem domes sēdē, ja padome nav lēmusi vai vienojusies, ka ziņo cits padomes loceklis;

45.6. organizē komunikāciju starp padomes locekļiem, citām pašvaldības amatpersonām (darbiniekiem);

45.7. uzdod jautājumus un sniedz priekšlikumus saistībā ar sagatavotajiem domes lēmuma projektiem;

45.8. sniedz priekšlikumus domes priekšsēdētājam vai tā pilnvarotam domes priekšsēdētāja vietniekam par sagatavotajiem domes lēmuma projektiem.

46. Padomes sēde notiek, ja tajā piedalās vairāk nekā puse padomes locekļu (kvorums). Padomes priekšsēdētājs pārliecinās par kvorumu pirms katra balsojuma. Ja nav kvoruma, padomes priekšsēdētājs sēdi pārtrauc. Ja kvorums nav arī pēc pārtraukuma, padomes sēdi slēdz.

47. Ja uz padomes sēdi locekļi nav ieradušies šo saistošo noteikumu 46. punktā minētajā skaitā, padomes priekšsēdētājs var sasaukt atkārtotu sēdi, ievērojot sēdes sasaukšanai noteikto termiņu, ja nepieciešams, papildinot sēdes darba kārtību.

48. Ja uz atkārtotu padomes sēdi locekļi nav ieradušies šo saistošo noteikumu 46. punktā minētajā skaitā vai locekļi ieradušies, bet sēdes laikā atkārtoti pietrūkst kvoruma, padomes priekšsēdētājs vienas darbdienas laikā par to informē domes priekšsēdētāju. Domes priekšsēdētājs nedēļas laikā pēc informācijas saņemšanas izvērtē, vai par situāciju informējama dome vai sagatavojams un mēneša laikā izskatāms domes lēmuma projekts par padomes atlaišanu un jaunu vēlēšanu rīkošanu.

49. Balsošana padomes sēdēs ir atklāta. Lēmumu pieņem ar klātesošo padomes locekļu balsu vairākumu. Ja balsis sadalās vienādi, izšķirošā ir padomes priekšsēdētāja balss.

50. Padomes sēdes tiek protokolētas, protokoli tiek publicēti pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē. Padomes sēdes protokolā ieraksta:

50.1. sēdes atklāšanas un slēgšanas laiku;

50.2. sēdē piedalījušos padomes locekļu vārdu un uzvārdu;

50.3. sēdē piedalījušos citu personu vārdu un uzvārdu;

50.4. sēdes vadītāja vārdu un uzvārdu;

50.5. sēdes protokolētāja vārdu un uzvārdu;

50.6. sēdes veidu (atklāta vai slēgta);

50.7. izskatīto darba kārtību;

50.8. pieņemtos lēmumus un balsošanas rezultātus, norādot, kuri locekļi balsojuši par vai pret attiecīgo lēmumu un kuri atturējušies no balsošanas vai nav piedalījušies balsošanā.

51. Padomes priekšsēdētājs un sēdes protokolētājs paraksta sēdes protokolu piecu darbdienu laikā pēc padomes sēdes. Ja padomes priekšsēdētājs vai sēdes protokolētājs ir prombūtnē, padomes sēdes protokolu paraksta attiecīgās personas amata pienākumu izpildītājs.

52. Padomes loceklim piecu darbdienu laikā pēc padomes sēdes protokola parakstīšanas ir tiesības rakstveidā iesniegt padomes priekšsēdētājam savu viedokli par padomes sēdē izskatītu jautājumu. Padomes locekļa viedokli pievieno padomes sēdes protokolam, un tas kļūst par neatņemamu padomes sēdes protokola sastāvdaļu.

53. Padomes sēdes jautājuma izskatīšanai ir šāda secība:

53.1. padomes priekšsēdētāja ziņojums;

53.2. padomes locekļu jautājumi;

53.3. padomes locekļu debates – līdz trīs minūtēm vienā uzstāšanās reizē, uzstāties var divas reizes;

53.4. padomes priekšsēdētāja viedoklis – līdz trīs minūtēm;

53.5. balsošana;

53.6. padomes priekšsēdētājs paziņo balsošanas rezultātu;

53.7. padomes locekļa izteikšanās par balsošanas motīviem, iebildumiem – līdz trīs minūtēm.

54. Padomes priekšsēdētājs vērtē, vai padomes loceklis runā par apspriežamo jautājumu, runā lietišķi un mērķtiecīgi, nediskutē ar jautājuma apspriešanā neiesaistītām personām (zāli, klausītājiem), neaizskar apspriešanā iesaistītās personas, ievēro ētikas normas. Ja padomes priekšsēdētājs konstatē būtisku minēto prasību pārkāpumu, tas par to brīdina padomes locekli. Ja padomes loceklis atkārtoti neievēro minētās prasības, padomes priekšsēdētājs var ierobežot padomes locekļa tiesības – liegt turpināt izteikties par apspriežamo jautājumu, atslēgt mikrofonu, liegt turpināt izteikties attiecīgajā sēdē, izraidīt no padomes sēdes telpas. Pirms jautājuma par padomes locekļa tiesību ierobežošanu izlemšanas padomes priekšsēdētājs ir tiesīgs pasludināt sēdes pārtraukumu līdz 48 stundām.

55. Padomes loceklim ir tiesības līdz debašu par konkrēto jautājumu beigām iesniegt rakstisku priekšlikumu par domes lēmuma projekta grozījumiem – priekšlikuma izskatīšanai analoģiski tiek piemērots 53. punkts. Priekšlikumu par pārrakstīšanās un matemātiskā aprēķina kļūdām var izteikt mutvārdos, šādu priekšlikumu var iekļaut bez balsošanas, to fiksē sēdes protokolā.

56. Ja ir iesniegti priekšlikumi par domes lēmuma projekta grozījumiem, vispirms balso par to iekļaušanu (priekšlikumu iesniegšanas secībā) sagatavotajā domes lēmuma projektā, bet pēc tam par domes lēmuma projektu kopumā ar iekļautajiem grozījumiem vai bez tiem, ja priekšlikums par grozījumu iekļaušanu sagatavotajā domes lēmuma projektā nav saņēmis nepieciešamo balsu skaitu.

5. Kārtība, kādā pašvaldības institūcijas izskata padomes iesniegumus un kādā padome tiek informēta par domes sēdē izskatāmajiem lēmuma projektiem

57. Pašvaldības institūcijas izskata padomes iesniegumus analoģiski kārtībai, kādā tiek izskatīti privātpersonu iesniegumi, ja likums nenosaka citādāk.

58. Pēc pašvaldības darba reglamentā noteiktās domes lēmuma projekta saskaņošanas procedūras pabeigšanas domes lēmuma projekta sagatavotājs domes lēmuma projektu, kura izskatīšana atbilst šo saistošo noteikumu 9. punktā noteiktajai padomes kompetencei, iesniedz izskatīšanai arī padomes priekšsēdētājam (tajā skaitā, lai izlemtu jautājumu par domes lēmuma projekta iekļaušanu padomes sēdes darba kārtībā). Minēto domes lēmuma projektu padome izskata, ja padomes priekšsēdētājs domes lēmuma projektu iekļauj padomes sēdes darba kārtībā. Padomes priekšsēdētājam minēto domes lēmuma projektu obligāti jāiekļauj padomes sēdes darba kārtībā, ja domes lēmuma projektā tiek izlemts jautājums, kas izriet no Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 2., 5., un 12. punktā noteiktajām pašvaldības funkcijām un skar padomes darbības teritorijas iedzīvotāju intereses.

Talsu novada pašvaldības domes priekšsēdētāja E. Kārkliņa

 

Paskaidrojuma raksts
Talsu novada pašvaldības domes 2023. gada 30. novembra saistošajiem noteikumiem Nr. 20 "Iedzīvotāju padomju nolikums"

1. Mērķis un nepieciešamības pamatojumu, tostarp raksturojot iespējamās alternatīvas, kas neparedz tiesiskā regulējuma izstrādi
 
1.1. Saistošo noteikumu izdošanas mērķis – ko pašvaldība vēlas sasniegt ar saistošajiem noteikumiem, kādi būs ieguvumi

Pašvaldību likuma 58. panta pirmā daļa nosaka, lai nodrošinātu vietējo kopienu iedzīvotāju interešu pārstāvību un pašvaldības teritorijas attīstību, veicinot iedzīvotāju savstarpējo sadarbību un saskaņotu rīcību kopējam labumam, pašvaldībā var izveidot konsultatīvas pašvaldības institūcijas – iedzīvotāju padomes. Ņemot vērā arī Valsts prezidenta 2022. gada 3. novembra paziņojumu Nr. 34 "Komentārs Pašvaldību likuma 58. pantam (iedzīvotāju padomes)" iedzīvotāju padomju izveidošana ir obligāts pašvaldību pienākums, lai nodrošinātu pienācīgu pārvaldību un sekmētu vietējo kopienu demokrātisko līdzdalību.

Iepriekš minētais nozīmē, ka saistošo noteikumu mērķis ir noteikts jau Pašvaldību likumā.

1.2. Problēmas raksturojums, kuras risināšanai nepieciešami saistošie noteikumi

Problēmas raksturojums sniegts Pašvaldību likuma anotācijā.

1.3. Pastāvošais tiesiskais regulējums, tā būtības skaidrojums un pastāvošā tiesiskā regulējuma nepilnību raksturojums

Pašvaldībā līdz šim nav pastāvējis iedzīvotāju padomju tiesiskais regulējums.

1.4. Ja norādītās problēmas risināšanai nav tiesiskā regulējuma, tad skaidro, kādas sekas rada tiesiskā regulējuma neesamība

Tiesiskā regulējuma neesamības gadījumā netiek ievērots no Pašvaldību likuma 58. panta pirmās daļas izrietošs pienākums.

1.5. Ja paredzēta administratīvā atbildība par saistošo noteikumu pārkāpšanu, pamato tās noteikšanas nepieciešamību un tvērumu, iekļaujot vismaz šādu kritēriju izvērtējumu:

Nav paredzēta administratīvā atbildība par saistošo noteikumu pārkāpšanu

1.5.1. Nodarījuma (problēmsituācijas), par kuru paredz administratīvo atbildību, aktualitāte

Neattiecināms.

1.5.2. Nodarījuma attiecināmība uz publiski tiesiskajām attiecībām

Neattiecināms.

1.5.3. Nodarījuma bīstamība un sabiedriskais kaitīgums, sekas – pamatots sabiedrības interešu aizskārums

Neattiecināms.

1.5.4. Administratīvā akta prioritātes principa ievērošanas iespējas;

Neattiecināms.

1.5.5. Paredzētā administratīvā pārkāpuma sastāva elementi – darbība vai bezdarbība, par kuru paredzēta administratīvā atbildība;

Neattiecināms.

1.5.6. Korespondējošās tiesību normas – saistošo noteikumu vienības, par kurās esošā regulējuma neīstenošanu ir noteikta administratīvā atbildība;

Neattiecināms.

1.5.7. Vai un ar kādiem administratīvā pārkāpuma procesā esošajiem līdzekļiem būs iespējams problēmsituācijas konstatēt un izmeklēt, kā arī pierādīt personas vainu nodarījumā

Neattiecināms.

1.5.8. Soda veida un apmēra izvēles pamatojums

Neattiecināms.

1.5.9. Administratīvā soda efektivitāte nodarījumu skaita samazināšanā, seku novēršanā, sabiedriskās kārtības nodrošināšanā sabiedrības interesēs

Neattiecināms.

1.5.10. Soda piemērotāja – kompetentās iestādes, kura piemēros sodus, – izvēles apsvērumi

Neattiecināms.

1.5.11. Saistošo noteikumu izvērtējums citu normatīvo aktu, kas nosaka administratīvo vai kriminālatbildību attiecīgajā jomā, kontekstā

Neattiecināms.

1.6. Iespējamo alternatīvu, kas neparedz tiesiskā regulējuma izstrādi, raksturojums, to ieviešanas trūkumi un priekšrocības

Alternatīvas nav iespējamas, jo Pašvaldību likuma 58. panta panta pirmā daļa nosaka, ka izveidojamas konsultatīvas pašvaldības institūcijas – iedzīvotāju padomes. Savukārt Pašvaldību likuma 58. panta sestā daļa nosaka, ka padomes nolikumu izdod saistošo noteikumu formā.

2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu, iekļaujot attiecīgus aprēķinus
 
2.1. Saistošo noteikumu īstenošanas fiskālās ietekmes prognoze uz pašvaldības budžetu, iekļaujot attiecīgus aprēķinus:
 
2.1.1. Samazina vai palielina ieņēmumu daļu

Neietekmē.

2.1.2. Samazina vai palielina izdevumu daļu

Izdevumu daļu palielina.

Izdevumu daļas palielinājums saistīts ar saistošo noteikumu projekta 8. punktā paredzēto atlīdzību par darbu iedzīvotāju padomē.

Izdevumu daļa palielināsies arī saistībā ar nepieciešamības nodrošināt iedzīvotāju padomju darba apstākļus, piemēram, kancelejas preces.

Izdevumu daļa palielināsies arī saistībā ar vēlēšanu organizēšanu (komisijas locekļu atalgojums, iespējams, ka būs arī izdevumi par elektroniskās balsošanas rīka izmantošanu).

2.1.3. Ietekme uz citām pozīcijām budžeta ieņēmumu vai izdevumu daļā (piemēram, vai, lai īstenotu saistošos noteikumus, jāsamazina finansējums citām pozīcijām)

Nav plānota ietekme uz citām pozīcijām budžeta ieņēmumu un izdevumu daļā, piemēram, nav plānots samazināt finansējumu citām pozīcijām.

2.2. Informācija par nepieciešamajiem resursiem sakarā ar jaunu institūciju vai darba vietu veidošanu, esošo institūciju kompetences paplašināšanu, lai nodrošinātu saistošo noteikumu izpildi (saistībā ar 5., 6. sadaļu)

Tiek paplašināta novada teritoriālo vienību vai vienību apvienību pārvalžu un Centrālās pārvaldes kompetence, jo minētajām institūcijām būs jāsniedz organizatorisku un tehnisku atbalstu iedzīvotāju padomēm. Centrālās pārvaldes kompetence paplašināsies arī tāpēc, ka tai būs nepieciešams vadīt un uzraudzīt iedzīvotāju padomju vēlēšanas. Paplašināsies arī Vēlēšanu komisijas kompetence, jo tā sagatavos un sarīkos iedzīvotāju padomju vēlēšanas.

Saistībā ar organizatoriskā un tehniskā atbalsta sniegšanu, vēlēšanu vadīšanu, uzraudzīšanu, sagatavošanu un sarīkošanu nav plānots veidot jaunas institūcijas vai darba vietas.

3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci (aktuālā situāciju, prognozes tirgū un atbilstība brīvai un godīgai konkurencei)
 
3.1. Sociālā ietekme – ietekme uz cilvēku dzīvesveidu, kultūru, labsajūtu, sabiedrību kopumā, kā arī ietekme uz konkrētām sabiedrības grupām, tai skaitā sociālās atstumtības riskam pakļautajām sabiedrības grupām, personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām, uz dzimumu līdztiesību

Saistošo noteikumu piemērošana veicinās vietējo kopienu iedzīvotāju interešu pārstāvību un pašvaldības teritorijas attīstību, veicinot iedzīvotāju savstarpējo sadarbību un saskaņotu rīcību kopējam labumam.

3.2. Ietekme uz vidi – ar saistošo noteikumu īstenošanu izraisītas tiešas vai netiešas pārmaiņas vidē, kuras ietekmē vai var ietekmēt cilvēku, viņa veselību un drošību, kā arī bioloģisko daudzveidību, augsni, zemes dzīles, ūdeni, gaisu, klimatu, ainavu, kultūras un dabas mantojumu, iespējamā pakļautība avāriju vai katastrofu riskiem un visu minēto jomu mijiedarbība
 
3.3. Ietekme uz iedzīvotāju veselību, iekļaujot informāciju par to, vai saistošie noteikumi:
 
3.3.1. Ietekmēs (piemēram, uzlabos, atjaunos, pasliktinās) vai neietekmēs cilvēku veselību

Neietekmē.

3.3.2. Nodrošinās vienlīdzīgas tiesības un iespējas veselības jomā

Neietekmē.

3.3.3. Radīs jaunas tiesības vai uzliks jaunus pienākumus veselības jomā

Neietekmē.

3.4. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, norādot:
 
3.4.1. Vai ar saistošajiem noteikumiem tiks veicinātas uzņēmējdarbības aktivitātes, jaunu uzņēmumu veidošanās un esošo uzņēmumu attīstība un izaugsme, kā arī paaugstināta to konkurētspēja

Neietekmē.

3.4.2. Kuri uzņēmēji ir saistošo noteikumu tiesiskā regulējuma mērķgrupa un vai tiesiskais regulējums radīs mērķgrupai jaunas tiesības, uzliks jaunus pienākumus vai nodrošinās vienlīdzīgas tiesības un iespējas, veicinās tiesību realizēšanu, uzlabos pakalpojumu pieejamību u.c.

Neietekmē.

3.5. Ietekme uz konkurenci – iekļauj aktuālās situācijas aprakstu, situāciju un prognozes tirgū (attiecībā uz saistīto pakalpojumu vai preču pieejamību), paredzēto pasākumu atbilstības izvērtējumu brīvai un godīgai konkurencei

Neietekmē.

4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām gan attiecībā uz saimnieciskās darbības veicējiem, gan fiziskajām personām un nevalstiskā sektora organizācijām, gan budžeta finansētām institūcijām
 
4.1. Institūcija, kurā privātpersona var vērsties saistošo noteikumu piemērošanā

Centrālā pārvalde.

4.2. Galvenie procedūras posmi un privātpersonām veicamās darbības, ko paredz saistošo noteikumu projekts, tai skaitā akcentē, kā piedāvātais regulējums maina līdzšinējo kārtību

Privātpersonām ir tiesības vēlēt padomes un tik ievēlētām padomē.

4.3. Paredzētās administratīvo procedūru izmaksas:
 
4.3.1. Saimnieciskās darbības veicējiem

Neietekmē.

4.3.2. Fiziskajām personām

Neietekmē.

4.3.3. Nevalstiskā sektora organizācijām

Neietekmē.

4.3.4. Budžeta finansētām institūcijām

Skatīt paskaidrojuma raksta 2.1.2. apakšpunktu.

5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem
 
5.1. Pašvaldību funkcijas, kuru izpildei tiek izstrādāti šie saistošie noteikumi

Saistošie noteikumi izstrādāti, lai izpildītu Pašvaldību likuma 58. panta pirmā daļā noteikto pienākumu. Saistošo noteikumu piemērošanas rezultātā tiks nodrošināta vietējo kopienu iedzīvotāju interešu pārstāvība un pašvaldības teritorijas attīstība, veicinot iedzīvotāju savstarpējo sadarbību un saskaņotu rīcību kopējam labumam. Padomes tiks iesaistītas to jautājumu izskatīšanās, kas izriet no Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas (pašvaldības autonomās funkcijas) un 5. panta pirmās daļas (brīvprātīgās iniciatīvas) un skar padomes darbības teritorijas iedzīvotāju intereses.

5.2. Pašvaldības cilvēkresursi, kas tiks iesaistīti saistošo noteikumu īstenošanā (tostarp, vai tiks uzlikti jauni pienākumi vai uzdevumi esošajiem darbiniekiem, veidotas jaunas darba vietas u.tml.)

Skatīt paskaidrojuma raksta 2.2. apakšpunktu. Papildus – tiks uzlikti papildu pienākumi un uzdevumi esošajām amatpersonām (darbiniekiem), jo būs nepieciešams sniegt organizatorisku un tehnisku atbalstu padomēm, vadīt un uzraudzīt padomju vēlēšanas, sagatavot un sarīkot vēlēšanas. Saistībā ar organizatoriskā un tehniskā atbalsta sniegšanu, vēlēšanu vadīšanu, uzraudzīšanu, sagatavošanu un sarīkošanu nav plānots veidot jaunas institūcijas vai darba vietas.

6. Izpildes nodrošināšana
 
6.1. Saistošo noteikumu izpildē iesaistītās institūcijas, tai skaitā, vai paredzēta jaunu institūciju izveide, esošo likvidācija vai reorganizācija

Dome – pieņems lēmumu par vēlēšanu rīkošanu.

Centrālā pārvalde – vadīs padomju vēlēšanas un uzraudzīs to norisi. Noteiktos gadījumos sniegs organizatorisko un tehnisko atbalstu padomei.

Vēlēšanu komisija – sagatavos un sarīkos padomju vēlēšanas.

Pārvaldes – sniegs organizatorisko un tehnisko atbalstu padomei.

6.2. Izpildes nodrošināšanai nepieciešamie resursi un to pamatotība (nedublējot 2. punktā norādīto)

Skatīt 2. punktu.

7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana
 
7.1. Vai saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir vajadzīgs minētā mērķa sasniegšanai

Saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai. Pašvaldību likuma 58. panta pirmā daļa nosaka padomes kompetenci, bet tā 58. panta sestās daļas 1. punkts nosaka, ka padomes kompetenci var paplašināt – saistošajos noteikumos padomes kompetence noteikta plašāka par Pašvaldību likumā minimāli noteikto. Minētajā aspektā saistošie noteikumi paredz vairāk kā minimāli vajadzīgs mērķa sasniegšanai.

7.2. Samērīguma tests
 
7.2.1. Vai pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir piemēroti leģitīmā mērķa sasniegšanai

Jā.

7.2.2. Vai nav saudzējošāku līdzekļu leģitīmā mērķa sasniegšanai

Nē, Pašvaldību likums paredz saistošo noteikumu izdošanu.

7.2.3. Vai pašvaldības rīcība ir atbilstoša

Jā.

8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām, tostarp norādot Pašvaldību likuma 46. panta trešajā daļā minēto informāciju
 
8.1. Sabiedrības pārstāvji (tostarp biedrības, nodibinājumi, apvienības u.tml.), ar kuriem notikušas konsultācijas saistošo noteikumu izstrādes procesā

2023. gada 13. septembrī plkst. 15.00 tiešsaistē notika saruna ar privātpersonām, kuras bija informētas par saistošo noteikumu projekta sākotnējās redakcijas pabeigšanu un kuras bija izteikušas vēlmi izteikt viedokli par sagatavoto saistošo noteikumu projektu.

8.2. Izmantotais sabiedrības līdzdalības veids (lai atspoguļotu, kā pašvaldības ir centusies sasniegt mērķgrupu, kā arī noskaidrot pēc iespējas plašākas sabiedrības viedokli)

Bez paskaidrojuma raksta 8.1. apakšpunktā minētās iesaistes saistošo noteikumu projektu un tam pievienoto paskaidrojuma rakstu pašvaldības nolikumā noteiktajā kārtībā publicēja pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē sabiedrības viedokļa noskaidrošanai, paredzot termiņu, kas nav mazāks par divām nedēļām.

8.3. Sabiedrības pārstāvju izteiktie priekšlikumi un iebildumi, norādot, kuri no tiem ņemti vērā

Tika saņemts priekšlikums saistošo noteikumu projekta 5. punktā noteikto "Padomes darbības termiņš ir trīs gadi." aizstāt ar "Padomes darbības termiņš ir četri gadi." Tika ņemts vērā un šāda redakcija saglabājusies arī līdz saistošo noteikumu projekta nodošanas izskatīšanai domei.

Tika apspriesti arī citi jautājumi un priekšlikumi, kas nav tikuši fiksēti.

8.4. Par saistošo noteikumu projektu saņemtie viedokļi pēc saistošo noteikumu projekta publicēšanas sabiedrības viedokļa noskaidrošanai, to apkopojums un izvērtējums (iesniedzēji, vērā ņemtie viedokļi, vērā neņemtie viedokļi, pamatojums)

Sabiedrības pārstāvju viedokļi nav saņemti.

Saņemti pieci priekšlikumi no Talsu novada pašvaldības domes deputāta Anda Astrātova. Šie priekšlikumi tika izskatīti Talsu novada pašvaldības domes Finanšu komitejas 2023. gada 22. novembra sēdē.

8.5. No institūcijām saņemtie viedokļi un atzinumi, to apkopojums un izvērtējums (vērā ņemtie viedokļi, vērā neņemtie viedokļi, pamatojums) – gan tādi, kas saņemti, pamatojoties uz normatīvajos aktos noteiktu pienākumu, gan lūgti pēc pašvaldības iniciatīvas, gan sniegti pēc institūcijas iniciatīvas

Nav lūgts sniegt viedokļus un atzinumus. Nav saņemti viedokļi un atzinumi.

8.6. Informācija par cita veida saziņu un konsultācijām, ja tādas bijušas

Nav notikusi cita saziņa un konsultācijas.

Talsu novada pašvaldības domes priekšsēdētāja E. Kārkliņa

Izdruka no oficiālā izdevuma "Latvijas Vēstnesis" (www.vestnesis.lv)

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!