Ventspils pilsētas domes saistošie noteikumi: Šajā laidienā 3 Pēdējās nedēļas laikā 0 Visi
Ventspils valstspilsētas pašvaldības domes saistošie noteikumi Nr. 12
Ventspilī 2023. gada 16. novembrī (prot. Nr. 16; 4. §)
Kārtība, kādā Ventspils valstspilsētas pašvaldība piešķir atbalstu zemas īres mājokļu būvniecībai
Izdoti saskaņā ar Pašvaldību likuma
44. panta otro daļu
I. Vispārīgie jautājumi
1. Saistošie noteikumi (turpmāk – Noteikumi) nosaka:
1.1. kārtību, kādā Ventspils valstspilsētas pašvaldība (turpmāk – Pašvaldība) ar nekustamā īpašuma attīstītāju slēdz pilnvarojuma līgumu par vispārējās tautsaimniecības nozīmes pakalpojuma sniegšanu, kas paredz jaunas dzīvojamās īres mājas būvniecību vai dzīvojamās mājas būvniecības pabeigšanu un dzīvokļu izīrēšanu mājsaimniecībām (turpmāk – VTNP), atbilstoši Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumiem Nr. 459 "Noteikumi par atbalstu dzīvojamo īres māju būvniecībai Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 3.1. reformu un investīciju virziena "Reģionālā politika" 3.1.1.4.i. investīcijas "Finansēšanas fonda izveide zemas īres mājokļu būvniecībai" ietvaros" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 459) un ievērojot Eiropas Komisijas 2011. gada 20. decembra lēmumu Nr. 2012/21/ES par Līguma par Eiropas Savienības darbību 106. panta 2. punkta piemērošanu valsts atbalstam attiecībā uz kompensāciju par sabiedriskajiem pakalpojumiem dažiem uzņēmumiem, kuriem uzticēts sniegt pakalpojumus ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi (turpmāk – EK lēmums);
1.2. Pašvaldības atbalsta par VTNP sniegšanu piešķiršanas nosacījumus un kārtību.
2. Noteikumos lietotie termini:
2.1. Pašvaldības atbalsts – Pašvaldības budžetā paredzētie finanšu līdzekļi VTNP sniegšanai;
2.2. projekts – ar dzīvojamās īres mājas būvniecību saistīto darbu un pasākumu kopums;
2.3. dzīvojamā īres māja – triju vai vairāk dzīvokļu māja atbilstoši normatīvajam regulējumam par būvju klasifikāciju, kas tiek izīrēta normatīvajā regulējumā par dzīvojamo telpu īri paredzētajā kārtībā un termiņos;
2.4. cits finansētājs – kredītiestāde, tās filiāle vai meitas sabiedrība, līzinga sabiedrība, kura ir tiesīga sniegt finanšu pakalpojumus Latvijā, ieguldījumu fonds, kas ir tiesīgs sniegt finanšu pakalpojumus Latvijā vai starptautiska finanšu institūcija;
2.5. nekustamā īpašuma attīstītājs – komercsabiedrība, kooperatīvā sabiedrība, publiskas personas kontrolēta kapitālsabiedrība vai publiski privātā kapitālsabiedrība, kas Pašvaldības teritorijā vēlas īstenot projektu, noslēdzot ar Pašvaldību pilnvarojuma līgumu par VTNP sniegšanu Noteikumos noteiktajā kārtībā;
2.6. pilnvarojuma līgums – līgums starp Pašvaldību un nekustamā īpašuma attīstītāju par VTNP sniegšanu atbilstoši EK lēmumam un ievērojot MK noteikumus Nr. 459.
3. Noteikumu mērķis ir veicināt jaunu, būvniecības standartiem un energoefektivitātes prasībām atbilstošu dzīvojamo īres māju būvniecību vai dzīvojamo īres māju būvniecības pabeigšanu, un ilgtermiņa īres dzīvokļu pieejamību Pašvaldībā, tādējādi veicinot Pašvaldības iedzīvotāju skaita pieaugumu.
II. Pilnvarojuma līguma noslēgšanas un pašvaldības atbalsta piešķiršanas nosacījumi
4. Lai pretendētu uz pilnvarojuma līguma noslēgšanu un Pašvaldības atbalsta piešķiršanu par VTNP sniegšanu, nekustamā īpašuma attīstītājam jāatbilst visām šādām prasībām:
4.1. nekustamā īpašuma attīstītājs vai persona, kura ir nekustamā īpašuma attīstītāja valdes loceklis, padomes loceklis vai cita pārstāvēttiesīgā persona ar tādu prokurora priekšrakstu par sodu vai tiesas spriedumu, kas stājies spēkā un kļuvis neapstrīdams un nepārsūdzams, nav atzīta par vainīgu vai tai nav piemērots piespiedu ietekmēšanas līdzeklis par jebkuru no šādiem noziedzīgiem nodarījumiem:
4.1.1. noziedzīgas organizācijas izveidošanu, vadīšanu, iesaistīšanos tajā vai tās sastāvā ietilpstošā organizētā grupā vai citā noziedzīgā formējumā vai piedalīšanos šādas organizācijas izdarītos noziedzīgos nodarījumos;
4.1.2. kukuļņemšanu, kukuļdošanu, kukuļa piesavināšanos, starpniecību kukuļošanā, neatļautu piedalīšanos mantiskos darījumos, neatļautu labumu pieņemšanu, komerciālu uzpirkšanu, prettiesiska labuma pieprasīšanu, pieņemšanu vai došanu, tirgošanos ar ietekmi;
4.1.3. krāpšanu, piesavināšanos vai noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizēšanu;
4.1.4. terorismu, terorisma finansēšanu, teroristu grupas izveidi vai organizēšanu, ceļošanu terorisma nolūkā, terorisma attaisnošanu, aicinājumu uz terorismu, terorisma draudiem vai personas vervēšanu vai apmācīšanu terora aktu veikšanai,
4.1.5. cilvēku tirdzniecību;
4.1.6. izvairīšanos no nodokļu vai tiem pielīdzināto maksājumu samaksas.
4.2. nekustamā īpašuma attīstītājam nav ar tiesas spriedumu pasludināts maksātnespējas process, ar tiesas spriedumu netiek īstenots tiesiskās aizsardzības process vai ar tiesas lēmumu netiek īstenots ārpustiesas tiesiskās aizsardzības process, nav uzsākta bankrota procedūra, nav izbeigta saimnieciskā darbība, vai tas neatbilst valsts tiesību aktos noteiktiem kritērijiem, lai tam pēc kreditoru pieprasījuma piemērotu maksātnespējas procedūru;
4.3. nekustamā īpašuma attīstītājam pieteikuma iesniegšanas brīdī nav nodokļu parādu, tai skaitā valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu parādu, kas kopsummā pārsniedz EUR 150, izņemot nodokļu maksājumus, kuru segšanai ir piešķirts samaksas termiņa pagarinājums, ir noslēgta vienošanās par labprātīgu nodokļu samaksu vai noslēgts vienošanās līgums;
4.4. uz nekustamā īpašuma attīstītāju, tā valdes vai padomes locekli, patieso labuma guvēju vai citu pārstāvēttiesīgo personu, nedrīkst būt noteiktas starptautiskās vai nacionālās sankcijas vai būtiskās finanšu un kapitāla tirgus intereses ietekmējošas Eiropas Savienības vai Ziemeļatlantijas līguma organizācijas dalībvalsts noteiktās sankcijas;
4.5. nevainojama reputācija – nekustamā īpašuma attīstītāja valdes locekļa, padomes locekļa vai citas pārstāvēttiesīgās personas rīcība, kas neatkarīgam vērotājam nerada šaubas par pienākumu profesionālu izpildi kā krietnam un rūpīgam saimniekam. Vērtējot nekustamā īpašuma attīstītāja reputāciju tiek ņemta vērā pieejamā informācija par tās pārstāvēttiesīgo personu līdzšinējo darbību, kas liecinātu par nelikumīgu rīcību ar finanšu resursiem, mantas izšķērdēšanu, atcelšanu (atsaukšanu) no amata nepienācīgas pienākumu izpildes dēļ vai cita rīcība, kas nav savienojama ar labas pārvaldības un ētiskas principiem, sabiedrības kopīgām vērtībām u.tml.;
4.6. nekustamā īpašuma attīstītāja pašu kapitāls uz pieteikuma iesniegšanas dienu nav mazāks par 50 000 EUR.
5. Lai noslēgtu ar Pašvaldību pilnvarojuma līgumu, t.sk. par Pašvaldības atbalsta piešķiršanu, nekustamā īpašuma attīstītājs sagatavo un iesniedz pieteikumu saskaņā ar Noteikumu 1.pielikumu, pievienojot šādus dokumentus:
5.1. provizoriskā projekta būvniecības tāmi;
5.2. ar projekta realizēšanu un VTNP sniegšanu saistīto izmaksu un ieguvumu analīzi;
5.3. projekta īstenošanas laika grafiku pa ceturkšņiem un izpildāmiem darbu veidiem atbilstoši Noteikumu 2. pielikuma veidlapai;
5.4. provizorisko projekta izmaksu sadalījumu atbilstoši Noteikumu 3. pielikuma veidlapai;
5.5. operatīvā bilance, kas apliecina, ka nekustamā īpašuma attīstītāja pašu kapitāls uz pieteikuma iesniegšanas dienu nav mazāks par 50 000 EUR.
6. Noteikumu 4.6. un 5.5. apakšpunktā minētās prasības ir jāizpilda, ja nekustamā īpašuma attīstītājs vēlas saņemt Pašvaldības atbalstu.
7. Pašvaldības atbalsts tiek piešķirts kārtējā kalendāra gadā Pašvaldības budžetā paredzēto finanšu līdzekļu ietvaros, atbilstoši Pašvaldības rīcībā esošajiem resursiem, kas paredzēti attiecīgajam mērķim.
8. Pašvaldības atbalstu piešķir VTNP nodrošināšanai (piemēram, zemes iegādei, infrastruktūras izbūvei, VTNP sniegšanai), ja viena zemes gabala robežās paredzēts izbūvēt dzīvojamo īres māju/mājas ar 60 vai vairāk dzīvokļiem.
9. Pašvaldības atbalsta intensitāte ir ne vairāk kā 110 EUR bez PVN par katru dzīvojamās īres mājas dzīvokļa kvadrātmetru, bet ne vairāk kā 500 000 EUR visā pilnvarojuma līguma darbības periodā.
10. Piešķirot Pašvaldības atbalstu, tiek ņemts vērā maksimāli iespējamais attiecīgajam projektam pieejamais atbalsta apmērs MK noteikumu Nr. 459 ietvaros, ko sniedz akciju sabiedrība "Attīstības finanšu institūcija ALTUM" (turpmāk – sabiedrība "Altum") balstoties uz nekustamā īpašuma attīstītāja atbalsta pieteikumu, kas satur projekta aprakstu un informāciju par plānoto naudas plūsmu, paredzot, ka Pašvaldības atbalsts tiek piešķirts apmērā, kas, papildus MK noteikumu Nr. 459 ietvaros noteiktajam atbalstam, ir nepieciešama, lai segtu nekustamā īpašuma attīstītāja neto izmaksas, kas rodas, pildot VTNP pienākumu, tostarp sapratīgu peļņu un nerada pārkompensāciju atbilstoši MK noteikumos Nr. 459 minētajai metodikai par kompensācijas un pārkompensācijas aprēķināšanu.
11. Nekustamā īpašuma attīstītāja pieteikumā iekļautajiem dokumentiem un to noformējumam jāatbilst Dokumentu juridiskā spēka likumam, Ministru kabineta 2018. gada 4. septembra noteikumiem Nr. 558 "Dokumentu izstrādāšanas un noformēšanas kārtība" un Noteikumu prasībām. Projekta iesniegumu sagatavo latviešu valodā, uz A4 vai A3 formāta lapām, datorsalikumā. Ja kāds no pieteikuma veidlapas punktiem, sadaļām vai pielikumiem ir svešvalodā, tad atbilstoši Valsts valodas likumam ir jāpievieno tulkojums valsts valodā Ministru kabineta 2000. gada 22. augusta noteikumu Nr. 291 "Kārtība, kādā apliecināmi dokumentu tulkojumi valsts valodā" noteiktajā kārtībā vai notariāli apliecināts tulkojums valsts valodā.
12. Pieteikumam pievienotās dokumentu kopijas un dokumentu tulkojumus apliecina nekustamā īpašuma attīstītāja persona ar pārstāvības tiesībām vai tās pilnvarotais pārstāvis.
13. Nekustamā īpašuma attīstītāja pieteikumā summas norāda euro ar precizitāti līdz divām zīmēm aiz komata.
14. Nekustamā īpašuma attīstītājs sagatavoto pieteikumu iesniedz Pašvaldībai kādā no šādiem veidiem:
14.1. papīra formātā, iesniedzot projekta iesniegumu personīgi Pašvaldības iestādē "Ventspils domes administrācija" (turpmāk – Administrācija) vai izmantojot pasta pakalpojumus ar piegādi;
14.2. elektroniskā formātā (ar drošu elektronisko parakstu), nosūtot pieteikumu uz e-pasta adresi: dome@ventspils.lv vai oficiālo elektronisko adresi (e-adrese).
III. Pieteikuma vērtēšanas kārtība
15. Administrācijas Ekonomikas un iepirkumu nodaļa 10 darba dienu laikā, Noteikumos paredzētajā kārtībā un atbilstoši Noteikumu prasībām, nodrošina nekustamā īpašuma attīstītāja un pieteikuma atbilstības pārbaudi.
16. Pieteikums ir noraidāms, ja nekustamā īpašuma attīstītājs neatbilst Noteikumu 4. punkta apakšpunktos noteiktajiem nosacījumiem vai nav pievienojis visus 5. punkta apakšpunktos norādītos dokumentus.
17. Ja Administrācijas Ekonomikas un iepirkumu nodaļa konstatē, ka iesniegtajā pieteikumā ietvertā informācija ir neskaidra vai nepilnīga, tā pieprasa, lai nekustamā īpašuma attīstītājs izskaidro vai papildina pieteikumā ietverto informāciju. Administrācijas Ekonomikas un iepirkumu nodaļa termiņu nepieciešamās informācijas iesniegšanai nosaka samērīgi ar laiku, kas nepieciešams šādas informācijas sagatavošanai un iesniegšanai, bet ne ilgāku par diviem mēnešiem.
18. Administrācijas Ekonomikas un iepirkumu nodaļa virza pieteikumu izskatīšanai Pašvaldības Uzņēmējdarbības veicināšanas komisijas (turpmāk – Komisija) sēdē, pievienojot atzinumu par pieteikumu.
19. Administrācijas Ekonomikas un iepirkumu nodaļai nepieciešamības gadījumā ir tiesības piesaistīt ekspertus.
20. Komisijas loceklis un pieaicinātais eksperts nepiedalās iesniegtā pieteikuma izskatīšanā un atzinuma sniegšanā, ja šīs darbības var ietekmēt attiecīgās personas, tās radinieku (likuma "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībās" izpratnē) vai personas, ar kuru viņam ir kopīga saimniecība, personiskās un mantiskās intereses.
21. Komisija, pēc pieteikuma un Administrācijas Ekonomikas un iepirkumu nodaļas atzinuma par pieteikumu izskatīšanas, sniedz ieteikumu tālākai jautājuma virzīšanai izskatīšanai Pašvaldības komitejā. Ekonomikas un iepirkumu nodaļa nodrošina Komisijas informēšanu par atbalstītā pieteikuma tālāko virzīšanu un tās rezultātiem.
22. Lēmums par pilnvarojuma līguma noslēgšanu, tiek pieņemts Pašvaldības domes sēdē. Ja ir paredzēts piešķirt Pašvaldības atbalstu, lēmumā tiek norādīts Pašvaldības atbalsta apmērs, kas noteikts atbilstoši Noteikumu 9. un 10. punktam ar nosacījumu, ka, pēc sabiedrības "Altum" lēmuma par attiecīgo projektu, kurā ir noteikta atbalsta intensitāte un maksimālā pieejamā kapitāla atlaide MK noteikumu Nr. 459 ietvaros, saņemšanas, Pašvaldības atbalsta apmērs var tikt samazināts, ja tas rada pārkompensācijas risku atbilstoši MK noteikumos Nr.459 minētajai metodikai par kompensācijas un pārkompensācijas aprēķināšanu. Pašvaldības atbalsta pārrēķinu pēc izskatīšanas Komisijā, apstiprina Pašvaldības izpilddirektors.
IV. Pilnvarojuma līguma slēgšanas kārtība
23. Pamatojoties uz Noteikumu 22. punktā minēto lēmumu un ievērojot EK lēmuma 4. pantu, mēneša laikā no lēmuma pieņemšanas ar nekustamā īpašuma attīstītāju tiek slēgts pilnvarojuma līgums. Pilnvarojuma līgumu Pašvaldības vārdā slēdz Pašvaldības izpilddirektors.
24. Mēneša laikā no Noteikumu 22. punktā minētā lēmuma pieņemšanas nekustamā īpašuma attīstītājs var lūgt Pašvaldību pagarināt pilnvarojuma līguma noslēgšanas termiņu ne ilgāk kā par trīs mēnešiem, iesniedzot atbilstošu iesniegumu. Iesniegums iesniedzams Noteikumu 14. punktā norādītajos veidos.
25. Pilnvarojuma līgums uzskatāms par spēku zaudējušu, ja nekustamā īpašuma attīstītājs sešu mēnešu laikā no pilnvarojuma līguma noslēgšanas nav noslēdzis līgumu sabiedrību "Altum" par aizdevuma saņemšanu atbilstoši MK noteikumos Nr. 459 noteiktajam un nav iesniedzis to Pašvaldībai. Pilnvarojuma līgumā var paredzēt, ka noteiktais termiņš var tikt pagarināts, ja tam ir pamatots iemesls.
26. Ja sabiedrība "Altum" lauž ar nekustamā īpašuma attīstītāju atbilstoši MK noteikumos Nr. 459 noslēgto aizdevuma līgumu, pilnvarojuma līgums uzskatāms par spēku zaudējušu.
27. Pašvaldība var lemt par pilnvarojuma līguma pārtraukšanu, informējot par to sabiedrību "Altum" un sabiedrību ar ierobežotu atbildību "Publisko aktīvu pārvaldītājs Possessor" (turpmāk – Possessor), šādos gadījumos:
27.1. ja būvdarbu izpildes laika grafiks tiek kavēts vairāk kā 12 mēnešus;
27.2. ja nekustamā īpašuma attīstītājs 30 mēnešu laikā pēc pilnvarojuma līguma noslēgšanas nav nodevis ekspluatācijā dzīvojamo īres māju;
27.3. ja Possessor uzraudzības ietvaros secina, ka projekta īstenošanas vietā nav nodrošināta VTNP sniegšana atbilstoši MK noteikumos Nr. 459 noteiktajām prasībām;
27.4. ja nekustamā īpašuma attīstītājs nav veicis citus pienākumus, kas noteikti MK noteikumos Nr. 459 un var apgrūtināt pilnvarojuma līguma izpildi.
28. Pilnvarojuma līguma darbības laikāPašvaldībai ir tiesības pieprasīt un saņemt no nekustamā īpašuma attīstītāja jebkāda veida informāciju un paskaidrojumus saistībā ar pilnvarojuma izpildi un VTNP sniegšanu.
29. Nekustamā īpašuma attīstītāja, ar kuru Pašvaldība noslēgusi Noteikumos noteikto pilnvarojuma līgumu, vietā stājoties citai personai (turpmāk – saistību pārņēmējs), pilnvarojuma līgums ar saistību pārņēmēju tiek slēgts pēc attiecīga saistību pārņēmēja iesnieguma, kas iesniegts atbilstoši Noteikumu 14. punktā noteiktajam, saņemšanas, kas tiek izskatīts Noteikumu III nodaļā noteiktajā kārtībā, ievērojot sekojošo:
29.1. ja iesniegums tiek saņemts pirms dzīvojamās īres mājas nodošanas ekspluatācijā –iesniegums saistību pārņemšanai tiek noraidīts, ja saistību pārņēmējs neatbilst Noteikumu 4. punkta apakšpunktos noteiktajiem nosacījumiem un nav iesniedzis visus Noteikumu 5. punkta apakšpunktos norādītos dokumentus;
29.2. ja saistību pārņemšana notiek pēc dzīvojamās īres mājas nodošanas ekspluatācijā – iesniegums tiek noraidīts, ja saistību pārņēmējs neatbilst šo Noteikumu 4. punkta prasībām un nav iesniedzis ar VTNP sniegšanu saistīto izmaksu un ieguvumu analīzi.
V. Pašvaldības atbalsta piešķiršanas kārtība
30. Nekustamā īpašuma attīstītājam Pašvaldības atbalstu piešķir brīdī, kad Pašvaldības dome pieņem Noteikumu 22. punktā norādīto lēmumu par pilnvarojuma līguma noslēgšanu, kurā ir noteikts Pašvaldības atbalsta maksimālais apjoms.
31. Pašvaldības atbalsts var tikt izmaksāts tikai pēc tam, kad nekustamā īpašuma attīstītājs ir noslēdzis ar sabiedrību "Altum" aizdevuma līgumu projekta īstenošanai atbilstoši MK noteikumiem Nr. 459.
32. Pašvaldības atbalsts var tikt izmaksāts maksimāli trīs maksājumos šādā kārtībā:
32.1. pirmajā maksājumā tiek izmaksāts avanss līdz 50 % apmērā no kopējās Pašvaldības atbalsta summas pēc pilnvarojuma līguma noslēgšanas, atzīmes par būvdarbu nosacījumu izpildi saņemšanas projekta būvatļaujā un kredītiestādes vai apdrošināšanas sabiedrības, kas veic uzņēmējdarbību Latvijas Republikā, priekšapmaksas maksājumu garantijas pieprasītā avansa maksājuma apmērā saņemšanas, ievērojot, ka garantijas termiņš nav īsāks par projekta īstenošanas termiņu un mājas nodošanas ekspluatācijas termiņu un avansa summa pēc pirmā Pašvaldības pieprasījuma tiek atmaksāta pašvaldībai;
32.2. pēc ar dzīvojamo īres māju funkcionāli saistītā zemes gabala labiekārtojuma, t.sk. funkcionāli nepieciešamo inženiertīklu, izbūves darbu pabeigšanas, atbilstoši būvprojektā paredzētajam un nekustamā īpašuma attīstītāja atskaites iesniegšanas, atbilstoši Noteikumu 4. pielikumam, ko apliecina Pašvaldības iestāde "Ventspils Komunālā pārvalde", starpmaksājumā var tikt veikts maksājums, kas kopā ar Noteikumu 32.1. apakšpunktā izmaksāto avansa apmēru nepārsniedz 80 % no kopējās Pašvaldības atbalsta summas;
32.3. pēc dzīvojamās īres mājas nodošanas ekspluatācijā un nekustamā īpašuma attīstītāja atskaites, atbilstoši Noteikumu 4. pielikumam, par Noteikumu 32.2. apakšpunktā izmaksātās Pašvaldības atbalsta daļas izlietojumu saņemšanas, tiek izmaksāta atlikusī Pašvaldības atbalsta summa atbilstoši Noteikumu 33. punktā veiktajam Pašvaldības atbalsta pārrēķinam.
33. Pēc dzīvojamās īres mājas nodošanas ekspluatācijā, Pašvaldība veic nekustamā īpašuma attīstītājam piešķirtā Pašvaldības atbalsta pārrēķinu atbilstoši Noteikumu 9. un 10. punktā noteiktajai Pašvaldības atbalsta intensitātei. Ja pārrēķina rezultātā tiek konstatēts, ka kopējais izmaksājamais Pašvaldības atbalsta apmērs ir mazāks nekā atbilstoši Noteikumu 22. punkta kārtībā noteiktais, Pašvaldībai ir tiesības samazināt Noteikumu 32.3. apakšpunktā noteiktā pēdējā maksājuma apmēru. Nekustamā īpašuma attīstītājam ir pienākums atmaksāt Pašvaldībai nepamatoti izmaksāto Pašvaldības atbalstu.
34. Nekustamā īpašuma attīstītājs, sniedzot VTNP, ievēro MK noteikumos Nr. 459 noteiktās prasības (dzīvojamās telpas īres līguma nosacījumus, kvalitātes prasības dzīvojamai īres mājai, ierobežojumus rīcībai ar dzīvojamo īres māju un citus MK noteikumos Nr. 459 noteiktos nosacījumus).
35. Ja pilnvarojuma līguma darbības laikā tiek konstatēts EK lēmuma pārkāpumus, nekustamā īpašuma attīstītājam ir pienākums atmaksāt Pašvaldībai saņemto Pašvaldības atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļu.
36. Ja noslēgtais pilnvarojuma līgums tiek izbeigts Noteikumu 26. un 27. punktā noteiktajos gadījumos, nekustamā īpašuma attīstītājam ir pienākums atmaksāt Pašvaldībai tam izmaksāto Pašvaldības atbalstu un samaksāt līgumsodu, kas noteikts pilnvarojuma līgumā.
VI. Publicitāte
37. Noslēdzot pilnvarojuma līgumu, nekustamā īpašuma attīstītājs ir atbildīgs par publicitātes prasību ievērošanu.
38. Uzsākot projekta būvdarbus un līdz dzīvojamās īres mājas nodošanai ekspluatācijā, nekustamā īpašuma attīstītājs, kuram piešķirts Pašvaldības atbalsts Noteikumu noteiktajā kārtībā, nodrošina būvtāfeles (no ūdensnecaurlaidīga un apkārtējās vides ietekmi noturīga materiāla, ne mazāku kā 1,2 x 1,2 m) izvietošanu zemes gabalā, kurā tiek īstenots projekts, publiski redzamā un pieejamā vietā, atbilstoši Noteikumu 5. pielikumam.
39. Pēc dzīvojamās īres mājas nodošanas ekspluatācijā un līdz pilnvarojuma līguma termiņa beigām nekustamā īpašuma attīstītājs, kuram piešķirts Pašvaldības atbalsts Noteikumu noteiktajā kārtībā, nodrošina pastāvīgās informatīvās plāksnes A4 izmērā izvietošanu publiski redzamā un pieejamā vietā pie jaunuzbūvētās dzīvojamās īres mājas atbilstoši Noteikumu 6. pielikumam.
40. Administrācijas Ekonomikas un iepirkumu nodaļa nodrošina sabiedrības informēšanu un preses relīžu publicēšanu Pašvaldības oficiālajā tīmekļa vietnē par šādām tēmām:
40.1. par noslēgtajiem pilnvarojuma līgumiem un piešķirto Pašvaldības atbalstu;
40.2. par būvdarbu uzsākšanu;
40.3. par būvdarbu izpildes gaitu;
40.4. par būvdarbu pabeigšanu un dzīvojamās īres mājas pieņemšanu ekspluatācijā;
40.5. par projekta īstenošanas rezultātiem, tai skaitā par noslēgtiem īres līgumiem.
VII. Uzraudzības kārtība
41. Projekta atbilstības un nekustamā īpašuma attīstītāja uzraudzību un pārmērīgas kompensācijas kontroli atbilstoši EK lēmuma 6. pantam nodrošina MK noteikumos Nr. 459 norādītās institūcijas.
42. Nekustamā īpašuma attīstītājs un Pašvaldība, ievērojot EK lēmuma 8. pantā noteikto, pilnvarojuma periodā un 10 gadus pēc pilnvarojuma perioda beigām nodrošina dokumentu glabāšanu, lai noteiktu, vai piešķirtais Pašvaldības atbalsts ir saderīgs ar EK lēmumu.
Ventspils valstspilsētas pašvaldības domes
priekšsēdētāja 1. vietnieks sadarbības jautājumos G. Blumbergs
1. pielikums
Ventspils valstspilsētas pašvaldības domes
2023. gada 16. novembra
saistošajiem noteikumiem Nr. 12
(prot. Nr. 16; 4. §)
PIETEIKUMS |
(Visi punkti ir obligāti aizpildāmi!)
Nr. |
Nosaukums |
Sniegtā informācija |
||
1 |
2 |
3 |
||
1. |
Projekta nosaukums: |
|
||
2. |
Nekustamā īpašuma attīstītāja nosaukums: |
|||
3. |
Nekustamā īpašuma attīstītāja reģistrācijas numurs: |
|||
4. |
Nekustamā īpašuma attīstītāja klasifikācija atbilstoši Vispārējās ekonomiskās darbības klasifikācijai NACE: |
NACE kods |
Ekonomiskās darbības nosaukums |
|
5. |
Nekustamā īpašuma attīstītāja juridiskā adrese: |
Iela, mājas nosaukums, Nr./dzīvokļa Nr. |
||
Valstspilsēta |
Novads |
Novada pilsēta vai pagasts |
||
Pasta indekss |
||||
E-pasts |
||||
Tīmekļa vietne |
||||
6. |
Kontaktinformācija: |
|||
Ieņemamais amats |
||||
Tālrunis |
||||
E-pasts |
||||
7. |
Korespondences adrese (aizpilda, ja atšķiras no juridiskās adreses) |
Iela, mājas nosaukums, Nr./dzīvokļa Nr. |
||
Valstspilsēta |
Novads |
Novada pilsēta vai pagasts |
||
Pasta indekss |
||||
8. |
Plānotā zemas īres dzīvojamās mājas būvniecības vieta: |
Adrese: |
||
Zemes vienības, uz kuras atradīsies dzīvojamā īres māja kadastra numurs vai apzīmējums: |
||||
9. |
Kopējais plānoto dzīvokļu skaits dzīvojamā īres mājā, kopējā dzīvokļu platība (m2), vidējā viena dzīvokļa platība (m2), stāvu skaits, kāpņutelpu skaits |
Kopējais plānoto dzīvokļu skaits _____________ Kopējā plānoto dzīvokļu platība _____________ m2 Vidējā viena dzīvokļa platība _____________ m2 Stāvu skaits _____________ Kāpņutelpu skaits _____________ |
||
10. |
Projekta apraksts, sagaidāmais rezultāts1, ietverot citā starpā arī kādam mērķim tiek pieprasīts Pašvaldības atbalsts |
|
||
11. |
Informācija par būvprojektu (atzīmēt vienu variantu) |
Ir izstrādāts būvprojekts minimālā sastāvā, uz kura pamata ir izsniegta būvatļauja Nr. _____________ ar projektēšanas nosacījumiem Ir izstrādāts būvprojekts pilnā apjomā un būvatļaujā Nr. _____________ ir veikta atzīme par projektēšanas nosacījumu izpildi Nav izstrādāts būvprojekts minimālā sastāvā vai būvprojekts pilnā apjomā |
||
12. |
Plānotās projekta kopējās izmaksas, EUR |
|||
12.1. |
t.sk. plānotās ALTUM atbalsta programmas attiecināmās izmaksas, EUR |
|||
12.2. |
t.sk. plānotās ALTUM atbalsta programmas ietvaros neattiecināmās izmaksas, EUR |
|||
13. |
Pašvaldības atbalsts VTNP nodrošināšanai, EUR2 |
|||
14. |
Kredītiestādes vai apdrošināšanas sabiedrības garantija |
Ir plānota summas _____________ EUR apmērā Nav plānota |
||
15. |
Pašvaldības atbalsta saņemšana pa daļām |
Pirmais maksājums (avanss)3: apmērs ____ % summa _____________ EUR orientējošais datums pēc laika grafika _____________ Starpmaksājums: apmērs ____ % summa _____________ EUR orientējošais datums pēc laika grafika _____________ Noslēdzošais maksājums: apmērs ____ % summa _____________ EUR orientējošais datums pēc laika grafika ____________ |
||
16. |
Plānotais projekta īstenošanas laiks |
Projekta īstenošanas uzsākšanas datums - _____________ Projekta īstenošanas beigu datums - _____________ |
APLIECINĀJUMS |
Nekustamā īpašuma attīstītāja |
, |
||
nekustamā īpašuma attīstītāja nosaukums |
|||
atbildīgā amatpersona, |
, |
||
amata nosaukums |
|||
, |
|||
vārds, uzvārds |
Apliecinu, ka pilnībā esmu iepazinies (-usies) ar Saistošajiem noteikumiem, saprotu šī dokumenta prasības, atzīstu tās par pamatotām, tiesiskām un saistošām man, ja vēlos pretendēt uz pilnvarojuma līguma noslēgšanu un Ventspils valstspilsētas pašvaldības atbalsta saņemšanu, pretenziju nav.
Apliecinu, ka Pieteikuma iesniegšanas brīdī,
1. nekustamā īpašuma attīstītājs vai persona, kura ir nekustamā īpašuma attīstītāja valdes vai padomes loceklis, pārstāvēttiesīgā persona ar tādu prokurora priekšrakstu par sodu vai tiesas spriedumu, kas stājies spēkā un kļuvis neapstrīdams un nepārsūdzams, nav atzīta par vainīgu vai tai nav piemērots piespiedu ietekmēšanas līdzeklis par jebkuru no šādiem noziedzīgiem nodarījumiem:
1.1. noziedzīgas organizācijas izveidošanu, vadīšanu, iesaistīšanos tajā vai tās sastāvā ietilpstošā organizētā grupā vai citā noziedzīgā formējumā vai piedalīšanos šādas organizācijas izdarītos noziedzīgos nodarījumos,
1.2. kukuļņemšanu, kukuļdošanu, kukuļa piesavināšanos, starpniecību kukuļošanā, neatļautu piedalīšanos mantiskos darījumos, neatļautu labumu pieņemšanu, komerciālu uzpirkšanu, prettiesiska labuma pieprasīšanu, pieņemšanu vai došanu, tirgošanos ar ietekmi,
1.3. krāpšanu, piesavināšanos vai noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizēšanu,
1.4. terorismu, terorisma finansēšanu, teroristu grupas izveidi vai organizēšanu, ceļošanu terorisma nolūkā, terorisma attaisnošanu, aicinājumu uz terorismu, terorisma draudiem vai personas vervēšanu vai apmācīšanu terora aktu veikšanai,
1.5. cilvēku tirdzniecību,
1.6. izvairīšanos no nodokļu vai tiem pielīdzināto maksājumu samaksas.
2. nekustamā īpašuma attīstītājam nav ar tiesas spriedumu pasludināts maksātnespējas process, ar tiesas spriedumu netiek īstenots tiesiskās aizsardzības process vai ar tiesas lēmumu netiek īstenots ārpustiesas tiesiskās aizsardzības process, nav uzsākta bankrota procedūra, nav izbeigta saimnieciskā darbība, vai tas neatbilst valsts tiesību aktos noteiktiem kritērijiem, lai tam pēc kreditoru pieprasījuma piemērotu maksātnespējas procedūru;
3. nekustamā īpašuma attīstītājam pieteikuma iesniegšanas brīdī nav nodokļu parādu, tai skaitā valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu parādu, kas kopsummā pārsniedz EUR 150, izņemot nodokļu maksājumus, kuru segšanai ir piešķirts samaksas termiņa pagarinājums, ir noslēgta vienošanās par labprātīgu nodokļu samaksu vai noslēgts vienošanās līgums;
4. uz nekustamā īpašuma attīstītāju, tā valdes vai padomes locekli, patieso labuma guvēju, pārstāvēttiesīgo personu, nav noteiktas starptautiskās vai nacionālās sankcijas vai būtiskās finanšu un kapitāla tirgus intereses ietekmējošas Eiropas Savienības vai Ziemeļatlantijas līguma organizācijas dalībvalsts noteiktās sankcijas, kuras kavēs pilnvarojuma līguma izpildi;
5. projekta ietvaros tiks būvēti zemas īres mājokļi un tiks sniegts vispārējas tautsaimnieciskas nozīmes pakalpojums Ventspils valstspilsētas pašvaldības administratīvajā teritorijā atbilstoši Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumiem Nr. 459 "Noteikumi par atbalstu dzīvojamo īres māju būvniecībai Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 3.1. reformu un investīciju virziena "Reģionālā politika" 3.1.1.4.i. investīcijas "Finansēšanas fonda izveide zemas īres mājokļu būvniecībai" ietvaros", ievērojot Eiropas Komisijas 2011. gada 20. decembra lēmumu Nr. 2012/21/ES par Līguma par Eiropas Savienības darbību 106. panta 2. punkta piemērošanu valsts atbalstam attiecībā uz kompensāciju par sabiedriskajiem pakalpojumiem dažiem uzņēmumiem, kuriem uzticēts sniegt pakalpojumus ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi, kā arī Ventspils valstspilsētas pašvaldības domes 2022. gada 15. decembra noteikumus Nr. 14 "Par dzīvokļu izīrēšanas kārtību zemas īres dzīvojamās mājās Ventspilī";
6. nekustamā īpašuma attīstītāja rīcībā ir pietiekami un stabili finanšu resursi;
7. pieteikumā un tā pielikumos sniegtās ziņas atbilst patiesībai;
8. nav zināmu iemeslu, kādēļ šis projekts nevarētu tikt īstenots vai varētu tikt aizkavēta tā īstenošana, un apstiprinu, ka projektā noteiktās saistības un pasākuma īstenošanu iespējams veikt noteiktajos termiņos;
9. nekustamā īpašuma attīstītāja projekta īstenošanai izmantojamie līdzekļi nav atzīstami par noziedzīgi iegūtiem likuma "Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likums" izpratnē.
Apzinos, ka nepatiesas apliecinājumā sniegtās informācijas gadījumā administratīva rakstura sankcijas var tikt uzsāktas gan pret mani, gan arī pret minēto juridisko personu – nekustamā īpašuma attīstītāju.
Apzinos, ka projekta izmaksu pieauguma gadījumā nekustamā īpašuma attīstītājs sedz visas izmaksas, kas var rasties izmaksu svārstību rezultātā.
Apliecinu, ka esmu iepazinies (-usies) ar Saistošajos noteikumos noteiktajām prasībām.
Piekrītu pieteikumā norādīto datu apstrādei.
Apliecinu, ka pieteikumam pievienotās kopijas atbilst manā rīcībā esošiem dokumentu oriģināliem un pieteikuma elektroniskā versija atbilst iesniegtā pieteikuma oriģinālam.
Pilnībā apzinis (-usi) savas saistības un pienākumus.
Apliecinu, ka nekustamā īpašuma attīstītājam ir pienācīga rīcībspēja un tiesībspēja, lai slēgtu pilnvarojuma līgumu atbilstoši Saistošo noteikumu prasībām.
Pielikumi:
1. Provizoriskā projekta būvniecības tāme – ____ lp.;
2. Ar projekta realizēšanu un VTNP sniegšanu saistīto izmaksu un ieguvumu analīze – ____ lp.;
3. Projekta īstenošanas laika grafiks pa ceturkšņiem un izpildāmiem darbu veidiem – ____ lp.;
4. Provizoriskais projekta izmaksu sadalījums – ____ lp.;
5. Operatīvā bilance – ____ lp.
/Nekustamā īpašuma attīstītāja atbildīgās amatpersonas vārds, uzvārds, paraksts, ieņemamais amats, datums/ |
1 Jāapraksta būvniecības projekta gaita, posmi, ekonomiskais pamatojums, sagaidāmais rezultāts, prognozētie dzīvokļu izīrēšanas termiņi, u.tml.
2 Ja viena zemes gabala robežās paredzēts izbūvēt 60 vai vairāk dzīvokļus. Atbalsta intensitāte ir ne vairāk kā 110 EUR bez PVN par katru dzīvojamās īres mājas dzīvokļa kvadrātmetru, bet ne vairāk kā 500 000 EUR visā pilnvarojuma līguma darbības periodā.
3 Var pretendēt uz avansa saņemšanu, ja tiks iesniegta kredītiestādes vai apdrošināšanas sabiedrības, kas veic uzņēmējdarbību Latvijas Republikā, priekšapmaksas maksājumu garantija pieprasītā avansa maksājuma apmērā
Ventspils valstspilsētas pašvaldības domes
priekšsēdētāja 1. vietnieks sadarbības jautājumos G. Blumbergs
2. pielikums
Ventspils valstspilsētas pašvaldības domes
2023. gada 16. novembra
saistošajiem noteikumiem Nr. 12
(prot. Nr. 16; 4. §)
Projekta nosaukums: ______________________
Zemas īres dzīvojamās mājas būvniecības vieta (ielas nosaukums, mājas numurs un kadastra numurs vai apzīmējums): ______________________
Nekustamā īpašuma attīstītāja nosaukums: ______________________
Ventspils, 20____.gada ____. _____________
Projekta īstenošanas laika grafiks pa ceturkšņiem un izpildāmiem darbu veidiem
Nr. |
Darbu veids* |
Summa, EUR |
20____. gads |
20____. gads |
20____. gads |
|||||||||||
/ceturksnis/ |
/ceturksnis/ |
/ceturksnis/ |
/ceturksnis/ |
… |
… |
|||||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
… |
… |
|||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
… |
… |
* Atbilstoši Ministru kabineta 2017. gada 3. maija noteikumu Nr. 239 "Noteikumi par Latvijas būvnormatīvu LBN 501-17 "Būvizmaksu noteikšanas kārtība"" 2. pielikumam
Sagatavoja |
(vārds, uzvārds, amats, tālr.) |
Ventspils valstspilsētas pašvaldības domes
priekšsēdētāja 1. vietnieks sadarbības jautājumos G. Blumbergs
3. pielikums
Ventspils valstspilsētas pašvaldības domes
2023. gada 16. novembra
saistošajiem noteikumiem Nr. 12
(prot. Nr. 16; 4. §)
Projekta izmaksu sadalījums
Projekta nosaukums |
|
Nekustamā īpašuma attīstītāja nosaukums |
Nr. |
Izmaksu pozīcijas nosaukums |
Summa bez PVN, |
PVN, |
Summa KOPĀ, |
"Summa KOPĀ" sadalījums |
Attiecināmo izmaksu sadalījums pa finansētājiem |
Neattiecināmo izmaksu sadalījums pa finansētājiem |
||||||
attie- |
attie- |
neattie- |
Nekus- |
ALTUM |
Pašval- |
Cita |
Nekus- |
Cita |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
1 |
Projekta vadības izmaksas |
||||||||||||
2 |
Būvprojekta dokumentācijas sagatavošanas un izstrādes izmaksas (darba uzdevums projektētājam, projektēšana un būvekspertīze, ja tāda nepieciešama) |
||||||||||||
3 |
Zemes iegādes izmaksas |
||||||||||||
4 |
Autoruzraudzības izmaksas |
||||||||||||
5 |
Būvuzraudzības izmaksas |
||||||||||||
6 |
Būvniecības kopējas izmaksas |
||||||||||||
7 |
Dzīvojamās īres mājas teritorijas labiekārtošanas izmaksas, t.sk. funkcionāli nepieciešamo inženiertīklu un to pievadu izbūves izmaksas |
||||||||||||
8 |
Iekārtu un ierīču izmaksas (virtuves un sanitāro telpu funkcionalitātei un iebūvējamo mēbeļu nodrošināšanai) |
||||||||||||
9 |
Izmaksas, kas saistītas ar dzīvojamās īres mājas nodošanu ekspluatācijā |
||||||||||||
10 |
KOPĀ |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
11 |
Attiecināmās izmaksas EUR uz vidējo dzīvokļa kvadrātmetru |
- |
- |
Sagatavoja |
(vārds, uzvārds, amats, tālr.) |
Ventspils valstspilsētas pašvaldības domes
priekšsēdētāja 1. vietnieks sadarbības jautājumos G. Blumbergs
4. pielikums
Ventspils valstspilsētas pašvaldības domes
2023. gada 16. novembra
saistošajiem noteikumiem Nr. 12
(prot. Nr. 16; 4. §)
Atbalsta izlietojuma atskaite
Pilnvarojuma līgums |
Nr. _____________, noslēgts ____.____.20____. |
|
Nekustamā īpašuma attīstītāja juridiskais nosaukums |
||
Projekta nosaukums |
||
Ventspils valstspilsētas pašvaldības pieškirtais atbalsts |
EUR ir izlietots sekojoši: |
Nr. |
Izmaksu pozīcijas, |
Pieškirtais atbalsts, |
Faktiskais atbalsta izlietojums, |
Izmaiņas, |
Izmaksu apliecinošā dokumenta nosaukums |
Datums |
Summa, |
kam un par ko maksāts |
|||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
Kopā |
|||||||
Kopā |
|||||||
Kopā |
|||||||
KOPĀ |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
Pavisam kopā: |
EUR |
||
(summa vārdiem) |
|||
Projekta vadītājs |
|||
(vārds, uzvārds) |
(paraksts) |
Apstiprinu, ka Ventspils valstspilsētas pašvaldības pārskaitītais atbalsts projekta realizācijas gaitā izlietots atbilstoši Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumiem Nr. 459, Ventspils valstspilsētas pašvaldības domes 2023. gada ____. _____________ saistosšajiem noteikumiem Nr. ____ (turpmāk - Saistošie noteikumi Nr. ____) un pilnvarojuma līgumam. Ar projektu saistītā finanšu dokumentācija tiks saglabāta Saistošajos noteikumos Nr. ____ noteiktajā termiņā.
(nekustamā īpašuma attīstītāja nosaukums, reģistrācijas nr., juridiskā adrese) |
(faktiskā adrese, tālrunis, e-pasts ) |
(nekustamā īpašuma attīstītāja galvenā grāmatveža paraksts) |
(vārds, uzvārds) |
|
(nekustamā īpašuma attīstītāja atbildīgās amatpersonas paraksts) |
(vārds, uzvārds) |
Datums: ____.____.20____.
z.v.
Atskaite sagatavota 2 eksemplāros, no kuriem viens eksemplārs glabājas pie nekustamā īpašuma attīstītāja, otrs – Ventspils valstspilsētas pašvaldībā.
Ventspils valstspilsētas pašvaldības domes
priekšsēdētāja 1. vietnieks sadarbības jautājumos G. Blumbergs
5. pielikums
Ventspils valstspilsētas pašvaldības domes
2023. gada 16. novembra
saistošajiem noteikumiem Nr. 12
(prot. Nr. 16; 4. §)
Objekta nosaukums Adrese: _____________, kadastra Nr. _____________ Būvatļaujas Nr. _____________ FINANSĒJUMA SAŅĒMĒJS/PASŪTĪTĀJS: BŪVDARBU VEICĒJS: BŪVDARBU VADĪTĀJS: BŪVUZRAUGS: BŪVPROJEKTA AUTORS: PROJEKTA NOSAUKUMS: Projekts tiek atbalstīts no Ventspils valstspilsētas pašvaldības budžeta |
Ventspils valstspilsētas pašvaldības domes
priekšsēdētāja 1. vietnieks sadarbības jautājumos G. Blumbergs
6. pielikums
Ventspils valstspilsētas pašvaldības domes
2023. gada 16. novembra
saistošajiem noteikumiem Nr. 12
(prot. Nr. 16; 4. §)
Objekta nosaukums Adrese: _____________, kadastra Nr. _____________ FINANSĒJUMA SAŅĒMĒJS/PASŪTĪTĀJS: PROJEKTA NOSAUKUMS: PROJEKTA KOPĒJĀS IZMAKSAS: t.sk. VENTSPILS VALSTSPILSĒTAS PAŠVALDĪBAS ATBALSTS: |
Ventspils valstspilsētas pašvaldības domes
priekšsēdētāja 1. vietnieks sadarbības jautājumos G. Blumbergs
Paskaidrojuma raksts
Ventspils valstspilsētas pašvaldības domes 2023. gada 16. novembra
saistošajiem noteikumiem Nr. 12 "Kārtība, kādā Ventspils valstspilsētas
pašvaldība piešķir atbalstu zemas īres mājokļu būvniecībai"
Paskaidrojuma raksta sadaļa |
Norādāmā informācija |
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums |
2022. gada 20. jūlijā spēkā stājās Ministru kabineta noteikumi Nr. 459 "Noteikumi par atbalstu dzīvojamo īres māju būvniecībai Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 3.1. reformu un investīciju virziena "Reģionālā politika" 3.1.1.4.i. investīcijas "Finansēšanas fonda izveide zemas īres mājokļu būvniecībai" ietvaros" (turpmāk – MK noteikumi), kura mērķis ir veicināt būvniecības standartiem un energoefektivitātes prasībām atbilstošu zemas īres maksas mājokļu pieejamību mājsaimniecībām, kas nevar atļauties mājokli uz tirgus nosacījumiem. MK noteikumu ietvaros dzīvojamās īres mājas īres dzīvokļu nodrošināšana mājsaimniecībām, ko sniedz nekustamā īpašuma attīstītāji, ir definēta kā vispārējas tautsaimnieciskas nozīmes pakalpojums, kas tiek sniegts atbilstoši Eiropas Komisijas lēmumam (2011. gada 20. decembris) par Līguma par Eiropas Savienības darbību 106. panta 2. punkta piemērošanu valsts atbalstam attiecībā uz kompensāciju par sabiedriskajiem pakalpojumiem dažiem uzņēmumiem, kuriem uzticēts sniegt pakalpojumus ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi (2012/21/ES) (turpmāk – Eiropas Komisijas lēmums). Attiecīgi MK noteikumi paredz prasības, kas izriet no Eiropas Komisijas lēmuma, tā piemēram, mājsaimniecību ienākumu līmeņu ierobežojumus, lai pretendētu uz dzīvojamās īres mājas īres dzīvokli, kompensācijas un pārkompensācijas aprēķināšanas kārtību, kā arī nosacījumus pilnvarojuma līgumam, kas noslēgts starp nekustamā īpašuma attīstītāju un pašvaldību par vispārējas tautsaimnieciskas nozīmes pakalpojuma sniegšanu. Lai nekustamā īpašuma attīstītāji varētu saņemt atbalstu MK noteikumu ietvaros, ir nepieciešams noteikt kārtību, kādā Pašvaldība slēdz pilnvarojuma līgumu par vispārējas tautsaimnieciskas nozīmes pakalpojuma sniegšanu. Lai realizētu zema īres mājokļu būvniecību Ventspilī, ir nepieciešams paredzēt arī papildu atbalsta mehānismus, tādējādi veicinot nekustamo īpašumu attīstītāju vēlmi iesaistītes zemas īres mājokļu būvniecībā. Saistošo noteikumu uzdevumi ir: 1) noteikt kārtību, kādā Ventspils valstspilsētas pašvaldība (turpmāk – Pašvaldība) ar nekustamā īpašuma attīstītāju slēdz pilnvarojuma līgumu par vispārējās tautsaimniecības nozīmes pakalpojuma sniegšanu, kas paredz jaunas dzīvojamās īres mājas būvniecību vai dzīvojamās mājas pabeigšanu un dzīvokļu izīrēšanu mājsaimniecībām (turpmāk – VTNP) atbilstoši MK noteikumiem; 2) noteikt nosacījumus un kārtību, kādā Pašvaldība piešķir atbalstu VTNP sniegšanai. Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācija jeb OECD (angliski – Organisation for Economic Co-operation and Development) 2020. gada jūnijā publicēja ziņojumu "Politikas virzieni mājokļu pieejamības veicināšanai Latvijā"1, kurā norādīts, ka Latvijā ir novērots privāto investīciju trūkums daudzdzīvokļu īres māju celtniecībā, savukārt ir pieprasījums pēc cenu ziņā pieejamiem īres mājokļiem, kā rezultātā mājsaimniecībām trūkst izmaksu ziņā pieejamu mājokļu alternatīvu. OECD izvērtējuma galvenais vēstījums ir, ka Latvijai ir jāizstrādā visaptveroša mājokļu politikas stratēģija, kurai jābūt ilgtermiņa, ar pietiekamu finansējuma nodrošinājumu, uz kvalitāti orientētai, koordinētai un inovatīvai. OECD pētījuma secinājums īpaši aktuāls Latvijas reģionos, t.sk. Ventspils pilsētā. OECD pētījumā ir norādīts, ka ir novērots privāto investīciju trūkums daudzdzīvokļu īres māju celtniecībā un 44 % no mājsaimniecībām nevar atļauties dzīvot iegādāties mājokli uz tirgus nosacījumiem un ir novērojams pieprasījums pēc cenu ziņā pieejamiem īres mājokļiem, taču nelielā komerciālā īres tirgus rezultātā šīm mājsaimniecībām trūkst izmaksu ziņā pieejamu mājokļu alternatīvu. Balstoties uz OECD rekomendācijām, Latvijai ir nepieciešams attīstīt īres tirgu un meklēt risinājumus kā atbalstīt tās mājsaimniecības, kuras nevar atļauties mājokli īrēt pēc tirgus nosacījumiem. Pašvaldības rīcībā nav objektīvu datu par īres dzīvokļu pieejamību pilsētā. Kā PricewaterhouseCoopers SIA (turpmāk – PwC) 2023. gada 8. jūnijā sadarbībā ar Pašvaldību organizētā darbsemināra (PwC ziņojums "Izaicinājumi mājokļa jomā darbaspēkā piesaistei un mobilitātei Ventspilī" reģistrēts Pašvaldības iestādes "Ventspils domes administrācija" Vispārējā nodaļā ar Nr. 1-91/147-1) ietvaros norādījuši darba devēji: apmierinošas kvalitātes dzīvokļi bieži vien tiek pārdoti vai izīrēti ļoti īsā laikā, galvenokārt, caur pazīšanos, tādējādi daļa pieejamo mājokļu nemaz nenonāk līdz tirgum. Ventspils valstspilsētas pašvaldības un Ventspils novada pašvaldības kopīgajā ilgtspējīgas attīstības stratēģijā līdz 2030. gadam2 ir norādīts: Ventspils iedzīvotājiem un iebraucējiem ir sarežģīti atrast mājokli ilgtermiņā. Tajā šobrīd pieejamas padomju laikā celtas daudzdzīvokļu ēkas, daļa no kurām ir sliktā tehniskā stāvoklī. Valsts monocentriskā attīstības tendence ierobežo dzīvojamā fonda attīstību reģionos, jo investoriem ir zema interese ieguldīt nekustamajos īpašumos, kas atrodas reģionos. Mājokļi, kas ir piemēroti izīrēšanai, bieži tiek izīrēti īstermiņā, lai piemērotos tūristu pieprasījumam vasaras sezonā. Jaunu mājokļu nepietiekamība negatīvi ietekmē iespējas piesaistīt speciālistus, darbaspēku un jauniešus, kas ir svarīgs pilsētas attīstības priekšnosacījums. Mājokļu pieejamība var ievērojami veicināt iedzīvotāju piesaisti un esošo iedzīvotāju noturēšanu pilsētā, jo tā ir prioritāra lieta cilvēkiem, kas vēlas pārcelties uz Ventspili, piemēram, lai strādātu, kā arī jauniešiem, kas vēlas nodalīties no ģimenes un, ja viņi nevar atļauties mājokļa īri vai tie vienkārši nav pieejami, pārceļas uz citu valsti. Ievērojot iepriekš minēto, Ventspils valstspilsētas pašvaldības un Ventspils novada pašvaldības kopīgās attīstības programmas 2021.–2027. gadam Ventspils valstspilsētas pašvaldības Rīcības plāna sadaļā "Prioritāte 3 – Vide: Iedzīvotāji jūtas fiziski un emocionāli nodrošināti un pārliecināti par savu nākotni" kā viens no uzdevumiem ir minēts "Veicināt un atbalstīt ilgtspējīgu, zemu ekspluatācijas un būvniecības izmaksu mājokļu būvniecību un atjaunošanu Ventspilī" (V-1-1), kas cita starpā ietver tādus pasākumus kā veicināt jaunu daudzdzīvokļu dzīvojamo māju būvniecību (V-1-1-5) un īres māju būvniecību (V-1-1-4). Tas saskan ar Apvienoto Nāciju Organizācija (ANO) 11. Ilgtspējīgas attīstības mērķi "Padarīt pilsētas un apdzīvotas vietas iekļaujošas, drošas, pielāgoties spējīgas un ilgtspējīgas"3. Mērķa ietvaros ir izvirzīts apakšmērķis – līdz 2030. gadam nodrošināt visiem piekļuvi pienācīgiem un drošiem mājokļiem un pamatpakalpojumiem par pieejamu cenu un sakārtot graustus. Kā norādīts Ekonomikas ministrijas izstrādātajās un ar Ministru kabineta 2023. gada 8. novembra rīkojumu Nr. 739 apstiprinātajās "Mājokļu pieejamības pamatnostādnes 2023.–2027. gadam"4: Arvien vairāk iedzīvotāju, īpaši jaunie speciālisti līdz 35 gadiem, izvēlas mājokli īrēt, nevis iegādāties, lai būtu lielākas mobilitātes iespējas. Šāda tendence ir lielā daļā attīstīto Eiropas valstu, kur 30 %–40 % iedzīvotāju mājokli īrē, nevis iegādājas. Ņemot vērā īres mājokļu ierobežoto piedāvājumu, Latvijas pilsētas no mājokļu skatu punkta ir mazāk pievilcīgas, kas savukārt neveicina speciālistu piesaisti un ģimeņu palikšanu šajās pašvaldībās. Pašvaldības atbalsts, izīrējot Pašvaldībai piederošu dzīvokli, tiek sniegts atbilstoši likumam "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā". Pašvaldībai piederošās vai tās nomātās dzīvojamās telpas primāri tiek izīrētas maznodrošinātām vai pie pašvaldības noteiktām kategorijām piederošām personām. Pašvaldības iespējas izīrēt mājokli jaunajiem speciālistiem ir ierobežotas, turklāt, kā PwC 2023. gada 8. jūnijā sadarbībā ar Pašvaldību organizētā darbsemināra ietvaros norādīja darba devēji, administratīvā procedūra, lai speciālistam piešķirtu pašvaldības dzīvokli, ir ilgstošs process, kas neveicina potenciālo speciālistu piesaisti, turklāt, bieži vien šajos dzīvokļos ir nepieciešamas veikt renovāciju, kas papildus paildzina šo procesu. Izvērtējot zemas īres mājokļu pieejamību kontekstā ar esošo Pašvaldības administratīvās teritorijas dzīvojamā fonda situāciju kopumā, jāuzsver, ka šī brīža dzīvojamais fonds ir būtiski novecojis, kas palielina tā uzturēšanas izmaksas un, ņemot vērā zemos mājsaimniecību ienākumus, ir ierobežotas tā atjaunošanas perspektīvas. Ar Ministru kabineta 2023. gada 8. novembra rīkojumu Nr. 739 apstiprinātajās "Mājokļu pieejamības pamatnostādnes 2023.–2027. gadam"5 kā šķērslis īres tirgus attīstībai ir norādīta nepietiekama iedzīvotāju pirktspēja, jo īpaši reģionos, kas nosaka, ka šobrīd privātā sektora investīcijas īres namu būvniecībā ir nepietiekamas. Šobrīd tirgū ir vērojams izmaksu ziņā pieejamu mājokļu trūkums, ko kā problēmu ir uzsvērusi arī Eiropas Komisija 2019.gada ziņojumā par Latviju. Apstākli, ka Pašvaldības administratīvajā teritorijā ir konstatējams trūkums tieši zemas īres mājokļu pieejamības segmentā, norāda arī 2023. gada 8. jūnijā PwC sadarbībā ar Pašvaldību organizētā darbsemināra ietvaros darba devēju norādītie piesaistāmo darba ņēmēju profili, no kuriem lielākā daļa, skatoties pēc ienākumiem uz mājsaimniecību, varētu atbilst MK noteikumos noteiktajai kategorijai, kuriem varētu tikt izīrēts dzīvoklis zemas īres daudzdzīvokļu mājā. Pašlaik privātais sektors nav ieinteresēts veikt investīcijas īres namu būvniecībā Ventspilī, jo ņemot vērā augstās būvniecības izmaksas un attīstītāja vēlamo investīciju atmaksāšanās periodu, īres maksa no jauna uzbūvētos mājokļos pārsniedz iedzīvotāju maksātspēju. To apliecina arī PwC 2023. gada 8. jūnijā sadarbībā ar Pašvaldību organizētā darbsemināra ietvaros Ventspilī darbojošos uzņēmumu pārstāvju norādītais, ka darba devēju iesaiste īres mājokļu būvniecībā prasītu lielus darba devēja resursus, tādēļ nepieciešams pašvaldības atbalsts būvniecības ieceres īstenošanai un īres nama uzturēšanai. Minētā darbsemināra ietvaros uzņēmēji norādīja: 1) nekustamā īpašuma attīstītāji un būvnieki atturas īstenot jaunu mājokļu projektus Ventspilī zemākas iedzīvotāju pirktspējas un būvniecības rentabilitātes dēļ, salīdzinot ar Rīgu; 2) ierobežojumus zemu īres mājokļu būvniecībai ir uzstādītie īres maksas griesti un kopējais būvniecības izmaksu kāpums; 3) ierobežotais apmierinošas kvalitātes mājokļu piedāvājums ir veicinājis dzīvokļu īres un pārdošanas cenu kāpumu. Dzīvokļu īres maksa ir visai tuvu Rīgas līmenim, kā rezultātā dzīvokļi kļūst mazāk pieejami darba ņēmējiem, ņemot vērā algu atšķirības starp pilsētām. Tas savukārt ierobežo darbaspēka mobilitāti un darba devēju iespējas piesaistīt speciālistus. Ņemot vērā iepriekš minēto, ir secināms, ka šobrīd Ventspilī ir vērojams izmaksu ziņā pieejamu mājokļu trūkums, ko kā izaicinājumu darbaspēka piesaistei un mobilitātei ir uzsvēruši arī Pašvaldībā darbojošos uzņēmumu pārstāvji un ir pamatoti konstatēt tirgus nepilnību izmaksu ziņā pieejamu īres mājokļu piedāvājumā sabiedrības daļai, kuru ienākumu līmenis nedod iespēju īrēt kvalitatīvu mājokli uz tirgus nosacījumiem. Konstatētās tirgus nepilnības mazināšanai saistošie noteikumi paredz nosacījumus pilnvarojuma līguma noslēgšanai ar nekustamā īpašuma attīstītāju par VTNP sniegšanu atbilstoši MK noteikumiem, kā arī pašvaldības atbalsta piešķiršanu saskaņā ar Eiropas Komisijas lēmumu. Saistošo noteikumu ietvaros nekustamā īpašuma attīstītāji varēs saņemt pašvaldības atbalstu VTNP nodrošināšanai (piemēram, zemes iegādei, infrastruktūras izbūvei, pakalpojuma sniegšanai), ja viena zemes gabala robežās paredzēts izbūvēt 60 vai vairāk dzīvokļus. Lai atvieglotu nekustamā īpašuma attīstītājam naudas plūsmu, kas ir būtiski projekta attīstīšanas sākuma stadijā, kad dzīvojamās īres mājas būvniecības posmā vēl nav īres ieņēmumu, tad saistošie noteikumi paredz iespēju pašvaldībai sniegt nekustamā īpašuma attīstītājam atbalstu, izmaksājot avansu līdz pat 50 % apmērā no projektam piešķirtā kopējā pašvaldības atbalsta apmērā. Lai nodrošinātu Pašvaldības finansējuma lietderīgu izlietojumu, un nodrošinātu publisko līdzekļu ieguldījumu mājokļu pieejamības veicināšanā Ventspilī, saistošie noteikumi paredz nosacījumu, ka atbalsta saņēmējam ir 6 mēnešu laikā no pilnvarojuma līguma noslēgšanas ar Pašvaldību ir jāsaņem pozitīvs akciju sabiedrības "Attīstības finanšu institūcija Altum" lēmums par atbalsta piešķiršanu. Pilnvarojuma līgumā var paredzēt iespēju šo termiņu pagarināt, ja tam ir pamatots iemesls. |
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu |
Saistošo noteikumu īstenošanai finansējums ik gadu tiks paredzēts Pašvaldības budžetā. Saistošo noteikumu īstenošanai prognozētā fiskālā ietekme uz Pašvaldības budžetu 2023.–2026. gadam paredzama līdz 500 000 euro. Gadījumā, ja atbalsts tiks sniegts vairākiem nekustamā īpašuma attīstītājiem, par papildu pašvaldības atbalstu lems Pašvaldības dome. |
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci |
Sociālā ietekme – Saistošie noteikumi paredz veicināt zemas īres mājokļu pieejamību, kas uzlabos Pašvaldības iedzīvotāju sociālo situāciju un dzīves kvalitāti. Piekļuve kvalitatīvam mājoklim par pieņemamu cenu ir viena no iedzīvotāju pamatvajadzībām, kas ir nostiprināta starptautiskajos cilvēktiesību dokumentos, kā arī Latvijas Republikā spēkā esošajos normatīvajos aktos. Piekļuve pienācīgam un drošam mājoklim un pamatpakalpojumiem par pieejamu cenu ir viens no ANO Ilgtspējīgas attīstības mērķa apakšmērķiem. Ietekme uz vidi – tiks veicināta jaunu būvniecības standartiem un energoefektivitātes prasībām atbilstošu daudzdzīvokļu māju būvniecība. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā - mājokļu pieejamība ir būtisks elements ekonomikas attīstībai, tā ne tikai ietekmē mājsaimniecību labklājības līmeni, bet arī pieeju ekonomiskās izaugsmes iespējām, nodrošinot vai liedzot tām iespēju aktīvi piedalīties darba tirgū un ekonomikā kopumā. Saistošie noteikumi paredz ietekmi uz nekustamo īpašumu attīstītāju aktivitāti Pašvaldības administratīvajā teritorijā, jo noteikumi paredz finansiāla atbalsta sniegšanu nekustamā īpašuma attīstītājiem. Mājokļu pieejamība veicinās nodarbinātības pieaugumu, ņemot vērā, ka uzņēmēji regulāri ir vērsušies Pašvaldībā norādot, ka nevar piesaistīt nepieciešamos darbiniekus, jo nav pieejami mājokļi. Minēto apliecina arī PwC 2023. gada 8. jūnijā organizētā darbsemināra ietvaros uzņēmēju paustais viedoklis, ka mājokļu trūkuma dēļ darba devējiem rodas papildus izmaksas un zaudējumi, jo darba devēji ir spiesti iesaistīties mājokļu meklēšanā, kā mājokļa pieejamības problēmas risinājumus paredzot arī papildus atlīdzības izmaksāšanu darbiniekiem, piemēram, degvielas kompensēšana, piedāvājot vienreizēju pārcelšanās pabalstu, paredzot daļēju īres maksas kompensēšanas iespēju u.c. Zemas īres mājokļu pieejamība veicinās jaunu darba vietu radīšanu, jaunu uzņēmumu veidošanos un esošo uzņēmumu attīstību un izaugsmi, tādējādi veicinot iedzīvotāju skaita palielināšanos Ventspils pilsētā. Vienlaikus mājokļu pieejamība mazinās uzņēmumu nepieciešamību ieguldīt administratīvos un finanšu resursus mājokļu nodrošināšanai piesaistītajiem darbiniekiem. Turklāt uzņēmējus un pilsētas iedzīvotājus attiecībā uz mājokļu pieejamību mazāk ietekmēs tūrisma sezona, kad lielai daļai iedzīvotāju īres līgumi tiek uzteikti, lai piedāvātu mājokļus īstermiņa īrei. Ietekme uz iedzīvotāju veselību – nav attiecināms. Ietekme uz konkurenci – nav attiecināms. Nekustamā īpašuma attīstītājs, ar kuru Pašvaldība slēgs pilnvarojuma līgumu, tiek noteikts Saistošajos noteikumos noteiktajā kārtībā. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām |
Saistošo noteikumu izpildi attiecībā uz nekustamo īpašumu attīstītāju pieteikumu izskatīšanu jautājumos par pilnvarojuma līguma slēgšanu un Pašvaldības atbalsta piešķiršanu nodrošinās Ventspils valstspilsētas pašvaldības iestādes "Ventspils domes administrācija" Ekonomikas un iepirkumu nodaļa (turpmāk – Ekonomikas un iepirkumu nodaļa). |
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem |
Jaunu būvniecības standartiem un energoefektivitātes prasībām atbilstošu daudzdzīvokļu dzīvojamo māju būvniecības veicināšana un zemas īres maksas mājokļu pieejamība mājsaimniecībām ir tiešā veidā saistīti ar Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 10. punktā – sniegt iedzīvotājiem palīdzību mājokļa jautājumu risināšanā, 12. punktā – sekmēt saimniecisko darbību pašvaldības administratīvajā teritorijā un sniegt tai atbalstu un 22. punktā – veicināt klimata pārmaiņu ierobežošanu un pielāgošanos tām – noteikto pašvaldības autonomo funkciju izpildi. Jauna ietekme uz Pašvaldības funkcijām netiek paredzēta. Saistošie noteikumi neparedz jaunu darba vietu radīšanu. |
6. Informācija par izpildes nodrošināšanu |
Saistošo noteikumu izpildi attiecībā uz nekustamo īpašumu attīstītāju pieteikumu izskatīšanu jautājumos par pilnvarojuma līguma slēgšanu un Pašvaldības atbalsta piešķiršanu nodrošinās Ekonomikas un iepirkumu nodaļa. |
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana |
Saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir vajadzīgs minētā mērķa sasniegšanai. |
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām |
Pašvaldības organizētā 2023. gada 8. jūnijā darbsemināra "Izaicinājumi mājokļu jomā darbaspēkā piesaistei un mobilitātei Ventspilī" ietvaros saņemts darba devēju vērtējums par esošo mājokļu nodrošinājumu, vajadzībām mājokļu jomā darbaspēka piesaistei un iespējamajiem risinājumiem mājokļu pieejamības vecināšanai. Izstrādes gaitā notikušas konsultācijas ar Ventspilī strādājošiem uzņēmējiem, Latvijas Republikas Ekonomikas ministrijas, Latvijas Republikas Finanšu ministrijas un akciju sabiedrības "Attīstības finanšu institūcija Altum" pārstāvjiem. 02.11.2023. saņemts Latvijas Republikas Finanšu ministrijas saskaņojums atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likumam. Atbilstoši Pašvaldību likuma 46. panta trešajai daļai, lai informētu sabiedrību par Saistošo noteikumu projektu un dotu iespēju izteikt viedokli, Saistošo noteikumu projekts no 24.08.2023.–07.09.2023. tika publicēts Pašvaldības tīmekļa vietnē www.ventspils.lv sadaļas "Iedzīvotāju līdzdalība" apakšsadaļā "Viedokļa izteikšana par saistošo noteikumu projektiem". Viedokļa noskaidrošanas periodā no Pašvaldības Uzņēmējdarbības veicināšanas komisijas tika saņemti vairāki priekšlikumi, piemēram, paredzēt, ka gadījumā, ja nekustamā īpašuma attīstītājs vēlas saņemt Pašvaldības atbalstu, nekustamā īpašuma attīstītāja pašu kapitāls uz pieteikuma iesniegšanas brīdi nevar būt mazāks par 50 000 EUR, tāpat saņemts priekšlikums neparedzēt iespēju izmaksāt Pašvaldības atbalstu vienā maksājumā un paredzēt iespēju atbalsta avansu izmaksāt tikai, ja tiek iesniegta kredītiestādes vai apdrošināšanas sabiedrības priekšapmaksas maksājumu garantija. Visi komisijas priekšlikumi ir tikuši ņemti vērā un ir iestrādāti Saistošajos noteikumos, kā arī veikti citi redakcionāli precizējumi, nemainot noteikumu saturu pēc būtības. Saistošo noteikumu projekts izskatīts 23.08.2023. Pašvaldības Likumības komisijā, 28.08.2023. un 12.09.2023. Pašvaldības Uzņēmējdarbības veicināšanas komisijā un 9.11.2023. Pašvaldības Finanšu komitejā. |
1 OECD projekts: Mājokļu pieejamība Latvijā. Kopsavilkums pieejams: file://vpdmds/profiles/liva.petersone/Downloads/Latvia%20Housing%20Key%20Messages%20[LVA-2a]%20(1).pdf
2 https://www.ventspils.lv/app/uploads/2022/11/kop_ias_2030-1.pdf (aplūkots 28.07.2023)
3 pieejams: https://www.pkc.gov.lv/lv/attistibas-planosana-latvija/ano-ilgtspejigas-attistibas-merki (aplūkots 09.08.2023)
4 pieejams: https://tapportals.mk.gov.lv/legal_acts/d9854ae6-6adb-4f67-aff5-69e04ebe14c1 (aplūkots 15.11.2023)
5 pieejams: https://tapportals.mk.gov.lv/legal_acts/d9854ae6-6adb-4f67-aff5-69e04ebe14c1 (aplūkots 15.11.2023)
Ventspils valstspilsētas pašvaldības domes
priekšsēdētāja 1. vietnieks sadarbības jautājumos G. Blumbergs