Ministru kabineta rīkojumi: Šajā laidienā 10 Pēdējās nedēļas laikā 53 Visi
Ministru kabineta rīkojums Nr. 891
Rīgā 2023. gada 14. decembrī (prot. Nr. 61 69. §)
Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 8. jūnija rīkojumā Nr. 407 "Par informācijas sabiedrības attīstības pamatnostādņu ieviešanu publiskās pārvaldes informācijas sistēmu jomā (mērķarhitektūras 59.0. versija)"
Izdarīt Ministru kabineta 2021. gada 8. jūnija rīkojumā Nr. 407 "Par informācijas sabiedrības attīstības pamatnostādņu ieviešanu publiskās pārvaldes informācijas sistēmu jomā (mērķarhitektūras 59.0. versija)" (Latvijas Vēstnesis, 2021, 111. nr.; 2023, 11. nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt 1. punktu šādā redakcijā:
"1. Apstiprināt un iekļaut informācijas un komunikācijas tehnoloģiju mērķarhitektūras 59.0. versijā projekta "Nodokļu pakalpojumu automatizācija" (turpmāk – projekts) aprakstu un projekta izmaksas 3 788 513 euro apmērā."
2. Izteikt 5. punktu šādā redakcijā:
"5. Pēc projekta pabeigšanas noteikt projekta uzturēšanas izmaksas, sākot ar 2024. gadu, ne vairāk kā 320 391 euro gadā, tai skaitā:
5.1. 25 818 euro segt no Finanšu ministrijas budžeta programmai 33.00.00 "Valsts ieņēmumu un muitas politikas nodrošināšana" piešķirtajiem līdzekļiem;
5.2. 294 573 euro Finanšu ministrijai normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā pieprasīt papildus."
3. Papildināt ar 7. punktu šādā redakcijā:
"7. Atbalstīt informācijas un komunikācijas tehnoloģiju mērķarhitektūras 59.0. versijā iekļautā projekta konsolidēto aprakstu (kopsavilkumu)."
Ministru prezidente E. Siliņa
Finanšu ministrs A. Ašeradens
(Apstiprināts ar
Ministru kabineta
2021. gada 8. jūnija
rīkojumu Nr. 407
Nodokļu pakalpojumu automatizācija
Projekta apraksts (kopsavilkums)
Valsts ieņēmumu dienesta (turpmāk – VID) projekta "Nodokļu pakalpojumu automatizācija" mērķis ir samazināt administratīvo slogu uzņēmējdarbībai un paaugstināt Latvijas komersantu konkurētspēju Eiropas Savienības kopējā tirgū, kā arī paātrināt VID pakalpojumu sniegšanu, kas saistīti ar nodokļu samaksu un atmaksu. Projekta īstenošanas rezultātā paredzēts sniegt ātrāku atbalstu un apgrozāmo līdzekļu apriti uzņēmējdarbībā un mājsaimniecībās, veicinot ārkārtējās situācijas (Covid-19) radīto seku mazināšanu.
Projekta mērķi
1. Sniegt atbalstu ārkārtas stāvokļa (Covid-19) radīto seku mazināšanai (M1):
a) efektivizējot atbalsta instrumentus uzņēmējiem;
b) uzlabojot apgrozāmo līdzekļu apriti.
2. Pilnveidot VID pamatdarbības procesu automatizāciju (M2).
3. Izveidot proaktīvu VID e-pakalpojumu (M3).
4. Uzlabot VID datu pieejamību un atkalizmantojamību (M4).
5. Uzlabot VID informācijas sistēmu (turpmāk – IS) sniegto pakalpojumu pieejamību (M5).
Darbības projekta mērķu sasniegšanai
Lai sasniegtu projekta mērķus, nepieciešams:
1) izstrādāt VID IS uz mūsdienu informācijas tehnoloģijām balstītu efektīvas nodokļu samaksas termiņa pagarināšanas un nodokļu atmaksas funkcionalitāti, tādējādi sniedzot ātrāku atbalstu un nodrošinot ātrāku apgrozāmo līdzekļu apriti uzņēmējdarbībā un mājsaimniecībās un veicinot ārkārtas stāvokļa (Covid-19) radīto seku mazināšanu;
2) pilnveidot VID nodokļu administrēšanas un pakalpojumu sniegšanas procesus;
3) pilnveidot VID pārvaldīto deponēto naudas līdzekļu administrēšanu;
4) publicēt VID datu kopas atkalizmantojamu datu formātos;
5) nodrošināt VID kritisko IS datubāzu migrāciju un datu dublēšanu rezerves datu centrā.
Projekta rezultāta rādītāji
Nr. p. k |
Rezultāta rādītājs |
Mērvienība |
Sākotnējā vērtība |
Sasniedzamā vērtība divus gadus pēc projekta beigām |
Sasniedzamā vērtība trīs gadus pēc projekta beigām |
1. |
Automātiskās atmaksas rezultātā apgrozāmo finanšu līdzekļu palielinājums apritē |
euro |
0 |
862 500 |
862 500 |
2. |
Nodokļu maksātāja (turpmāk – NM) laiks gada ienākumu deklarācijas (turpmāk – GID) aizpildīšanai un iesniegšanai, īstenojot iedzīvotāju ienākuma nodokļa (turpmāk – IIN) pārmaksas automātisko atmaksu |
minūtes |
4 |
0 |
0 |
3. |
Automātiski izveidotas deklarācijas |
skaits |
0 |
11 500 |
11 500 |
4. |
Vidējais laiks pievienotās vērtības nodokļa (turpmāk – PVN) taksācijas perioda deklarācijas apstrādei un kvalitātes pārbaude vienam gadījumam |
minūtes |
81 |
50 |
50 |
5. |
Datu kopas publicēšana atkalizmantojamo datu formātos |
skaits |
0 |
12 |
12 |
Projekta iznākuma rādītāji
Nr. p. k. |
Iznākuma rādītājs |
Mērvienība |
Sasniedzamā vērtība projekta beigās |
1. |
Pilnveidoti darbības procesi | skaits |
11 |
2. |
Pilnveidoti e-pakalpojumi | skaits |
8 |
3. |
Izveidotas datu kopas publicēšanai atkalizmantojamo datu formātos | skaits |
12 |
4. |
Izveidots proaktīvais pakalpojums (GID automātiskā atmaksa) | skaits |
1 |
5. |
Modernizētas datu kopas | skaits |
4 |
6. |
Rezerves datu centrā (DC2) replicētas kritisko VID IS datubāzes | skaits |
12 |
Projekts tiks īstenots līdz 2023. gada 31. decembrim.
Plānotās projekta izmaksas ir 3 788 513 euro. Pēc projekta īstenošanas ikgadējās uzturēšanas izmaksas tiek plānotas 10 % apmērā no IS izstrādes izmaksām un ir 320 391 euro. Kopā izstrādes un uzturēšanas izmaksas 15 gadu laikā ir 7 633 205 euro.
Saistība ar iepriekšējā plānošanas perioda projektiem, projekta lietderība un ieguldījums specifiskā atbalsta mērķa (SAM) rezultāta rādītājos
Sociālekonomiskais ieguvums |
Ekvivalents naudas izteiksmē |
Aprēķins |
Finanšu ieguvums NM |
862 500 euro gadā |
Automātisko pārmaksāto IIN atmaksu skaits
(S) – 11 500 iesniegumu/gadā. Vidējais pārmaksātais IIN (N) – 75 euro. S x N = 11 500 x 75 |
Ņemot vērā, ka ekonomiskais ieguvums paredzams ar 2023. gadu, kopējā ieguvuma aprēķinos tika izmantota reālā sociālā diskonta likme 5 % (http://www.fm.gov.lv/lv/sadalas/ppp/tiesibu_akti/makroekonomiskie_pienemumi_un_prognozes/, publicēts 15.07.2020.).
Kopējais sociālekonomiskais ieguvums no projekta īstenošanas (finanšu ieguvums) 2023. gadā veidos 862 500 euro gadā, bet projekta dzīvescikla laikā – 11 212 500 euro (diskontēti 7 716 149 euro), kas pārsniedz projekta īstenošanas un uzturēšanas izmaksas 6 524 600 euro (diskontēti 5 424 109 euro – ar reālo finansiālo diskonta likmi 4 %).
Sociālekonomiskais ieguvums |
Ekvivalents naudas izteiksmē |
Aprēķins |
VID darba laika ietaupījums, automatizējot PVN taksācijas perioda deklarācijas apstrādi un kvalitātes pārbaudi | 25 818 euro gadā | Ietaupītais darba laiks (T) – 1,02 slodzes/
gadā. Vidējā vispārējās valdības sektorā strādājošo darba alga (A) – 2 109,29 euro/mēnesī. Periods (P) – 12 mēneši. T x A x P = 1,02 x 2 109,29 x 12 |
Automatizējot PVN taksācijas perioda deklarācijas apstrādi un kvalitātes pārbaudi, samazināsies VID cilvēkresursu patērētais laiks – kopējais ieguvums projekta dzīvescikla laikā būs 364 332 euro (diskontēti 240 066 euro). Ņemot vērā, ka ieguvums paredzams ar 2024. gadu, kopējā ieguvuma aprēķinos tika izmantots makroekonomiskais rādītājs "Darba algas (bruto) izmaiņas, salīdzināmās cenās (procentos)" un reālā sociālā diskonta likme 5 % (http://www.fm.gov.lv/lv/sadalas/ppp/tiesibu_akti/makroekonomiskie_pienemumi_un_prognozes/, publicēts 15.07.2020.).