Valsts prezidenta vēstule
Dokuments nr.435
Latvijas Republikas Saeimai
Pamatojoties uz Latvijas Republikas Satversmes 47.pantu, nosūtu izskatīšanai likumprojektu "Papildinājums Latvijas Kriminālkodeksā".
Domājot par ārpusreglamenta attiecību likvidēšanu Nacionālajos Bruņotajos spēkos, ierosinu Saeimai un it īpaši Saeimas aizsardzības un iekšlietu komisijai izvērtēt nepieciešamību izdarīt atbilstošus grozījumus un papildinājumus arī citos likumos.
Pielikumā: likumprojekts uz 1 lpp.
Rīgā 1995.gada 24.aprīlī Guntis Ulmanis
Projekts: Papildinājums Latvijas Kriminālkodeksā
Papildināt Latvijas Kriminālkodeksu ar šādu jaunu pantu:
"235.pants. Karavīra piekaušana vai spīdzināšana.
(1) Par tīšu sišanu vai piekaušanu, kā arī par citādu vardarbību, kas saistīta ar fizisku sāpju nodarīšanu, ko izdarījis karavīrs pret karavīru,-
soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz diviem gadiem.
(2) Par šā panta pirmajā daļā paredzētajām darbībām, kam ir spīdzināšanas raksturs, ja tām nav bijušas šā kodeksa 105. un 106.pantā paredzētās sekas,-
soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz pieciem gadiem.
(3) Par šā panta pirmajā daļā paredzētajām darbībām, ko izdarījis karavīrs pret sev dienesta ziņā pakļautu karavīru,-
soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz pieciem gadiem.
(4) Par šā panta pirmajā daļā paredzētajām darbībām, kam ir spīdzināšanas raksturs, vai ir iestājušās šā kodeksa 105. vai 106.pantā paredzētās sekas, un ko izdarījis karavīrs pret sev dienesta ziņā pakļautu karavīru, -
soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz 12 gadiem."
Ministra atbilde
Dokumenti ar nr.417a
Par autovadītāju
pirmās medicīniskās palīdzības aptieciņām
Saeimai deputātiem:
J.Urbanovičam,
I.Bukovskim,
J.Jurkānam,
A.Amerikam,
L.Kuprijanovai
Atbildot uz Jūsu jautājumu, Labklājības ministrija paskaidro:
1. Vai Veselības departamenta viedoklis pirmās medicīniskās palīdzības aptieciņu jautājumā ir uzskatāms par pietiekoši pamatotu?
Sākot ar 1990.gadu, Latvijas Republikā pieaug nelaimes gadījumu un traumu skaits. Pieaug mirstība no "novēršamiem cēloņiem" un invaliditāte darbaspējīgā vecumā. Satiksmes negadījumos uz 1000 iedzīvotājiem iet bojā 25 cilvēki (Eiropā vidēji - 4 cilvēki). Bez tam statistikas dati liecina, ka, jo tālāk no apdzīvotām vietām notiek avārija, jo smagākas ir šo avāriju sekas (skat. pielikumu nr.1, ko sagatavojusi Ceļu satiksmes drošības direkcija).
Pirmā palīdzība (dažkārt arī neatliekamā palīdzība) vairumā gadījumu tiek sniegta novēloti, šīs palīdzības sniegšanai transporta līdzekļu vadītājiem nav nekādu medicīnisko materiālu.
Pēc Satiksmes ministrijas Ceļu satiksmes drošības direkcijas skaidrojuma, atbilstoši satiksmes noteikumiem termins "transporta līdzeklis" attiecināms arī uz traktortehniku (traktoriem, traktoriem ar uzmontētām iekārtām, speciālām pašgājējmašīnām, pašgājējkombainiem u.c. pašgājējmašīnām).
Būtiska nozīme, lai mazinātu traumatisma sekas, var būt savlaicīgai pirmās palīdzības sniegšanai negadījumu vietās. Labklājības ministrijas Katastrofu medicīnas centrs sadarbībā ar ārstu Neatliekamās palīdzības un katastrofu medicīnas asociāciju ir izstrādājuši vienotu pirmās palīdzības mācību programmu un medicīnisko materiālu minimumu pirmās palīdzības sniegšanai.
Labklājības ministrijas Veselības departaments 1994.gada 12.jūlijā kopīgi ar Ceļu satiksmes drošības direkciju pieņēma kopēju lēmumu (Pielikums nr.2), ar kuru nosaka kārtību, kādā turpmāk veicama pirmās palīdzības apmācība transporta līdzekļu vadītājiem, un lēmuma punktā 2.9. paredz ieviest obligāto medicīnisko materiālu minimumu šīs sistēmas darbības nodrošināšanai.
Ar šo lēmumu vienlaicīgi tiek atcelts pieprasījumā minētais Veselības departamenta 1993.gada 17.decembra rīkojums.
2. Vai šādu dārgu pirmās palīdzības komplektu realizācijā nav materiāli ieinteresēti arī Veselības departamenta darbinieki?
Veselības departaments ir noteicis medicīnisko materiālu minimumu un ar aptieciņu tirdzniecību nenodarbojas.
Labklājības ministrijā nav datu par to, ka kāds no Veselības departamenta darbiniekiem ir materiāli ieinteresēts dārgu aptieciņu realizācijā.
Veselības departamenta direktors 1994.gada 14.oktobrī nosūtījis Ceļu satiksmes drošības direkcijai vēstuli, kuras 2.punktā izskaidro Veselības departamenta viedokli (Pielikums nr.3).
Labklājības ministrijas Veselības departaments turpina uzskatīt, ka pirmās palīdzības sniegšanā medicīnisko materiālu minimums ir nepieciešams. Tas izstrādāts saskaņā ar Eiropas standartiem (salīdzinājumā ar bijušo PSRS pirmās palīdzības komplektu aptieciņas ir mazākas, tām nav paredzēti medikamenti), un to var komplektēt katrs individuāli.
Rezumējot Labklājības ministrija uzskata, ka negadījumu un traumatisma profilakse jāveic ar vēl daudz enerģiskākiem pasākumiem.
Tie sevī ietvers:
personu un profesiju grupu noteikšanu, kuru darbība saistīta ar paaugstinātu risku;
šo darbinieku obligātu apmācību pirmā palīdzībā, nodrošināšanu ar nepieciešamiem medicīniskiem materiāliem pirmās palīdzības sniegšanai;
medicīnisko apskašu sistēmas izveidošanu (atjaunošanu);
sanitāri izglītojošo un veselību veicinošo profilaktisko pasākumu sistēmas ieviešanu.
Liels darbs tiek veikts arī Labklājības ministrijas sistēmā:
uzsākta akreditācijas noteikumu izstrādāšana, kura, pirmkārt, prasīs valsts neatliekamās palīdzības dienesta reorganizāciju (ātrās palīdzības, slimnīcu uzņemšanas nodaļu, neatliekamās palīdzības sniegšanai nepieciešamo manipulāciju, medikamentu un instrumentu minimuma noteikšanu jebkurai ārstniecības iestādei neatkarīgi no tās pakļautības un īpašuma formas);
valsts neatliekamās un katastrofu medicīnas apmācības sistēmas izveidošana un ieviešana ārstniecības personām un citi pasākumi.
Ar cieņu, - |
Latvijas Republikas Labklājības ministrs A.Bērziņš
1995.gada 13.aprīlī
1. pielikums
Ceļu satiksmes drošības rādītāji Latvijas rajonos
iedz. sk. | tr. līdz. sk. | CSN sk. | gāj. bojā | ievainoti | gāj. bojā uz | gāj. bojā uz | gāj. bojā uz | ||
01.01.94. | 01.01.95. | 1994.g. | 1994.g. | 1994.g. | 100 000 iedz. | 10 000 tr. l. | 100 ievain. | ||
1. | Aizkraukles r. | 44581 | 5368 | 64 | 21 | 64 | 47,1 | 39,1 | 32,8 |
2. | Alūksnes r. | 27955 | 4129 | 41 | 7 | 70 | 25,0 | 17,0 | 10,0 |
3. | Balvu r. | 32999 | 4183 | 26 | 10 | 22 | 30,3 | 23,9 | 45,5 |
4. | Bauskas r. | 54627 | 10510 | 99 | 15 | 126 | 27,5 | 14,3 | 11,9 |
5. | Cēsu r. | 62398 | 9177 | 111 | 23 | 140 | 36,9 | 25,1 | 16,4 |
6. | Daugavpils r. | 45304 | 4628 | 73 | 22 | 93 | 48,6 | 47,5 | 23,7 |
7. | Dobeles r. | 42681 | 5410 | 61 | 24 | 66 | 56,2 | 44,4 | 36,4 |
8. | Gulbenes r. | 29861 | 3947 | 35 | 7 | 36 | 23,4 | 17,7 | 19,4 |
9. | Jelgavas r. | 38109 | 4695 | 85 | 16 | 107 | 42,0 | 34,1 | 15,0 |
10. | Jēkabpils r. | 58967 | 6228 | 87 | 18 | 119 | 30,5 | 28,9 | 15,1 |
11. | Krāslavas r. | 40040 | 3381 | 25 | 6 | 26 | 15,0 | 17,7 | 23,1 |
12. | Kuldīgas r. | 41305 | 6551 | 43 | 13 | 55 | 31,5 | 19,8 | 23,6 |
13. | Liepājas r. | 51870 | 6745 | 78 | 31 | 86 | 59,8 | 46,0 | 36,0 |
14. | Limbažu r. | 41390 | 6119 | 72 | 20 | 63 | 48,3 | 32,7 | 31,7 |
15. | Ludzas r. | 40747 | 4613 | 59 | 14 | 57 | 34,4 | 30,3 | 24,6 |
16. | Madonas r. | 49361 | 6482 | 63 | 23 | 64 | 46,6 | 35,5 | 35,9 |
17. | Ogres r. | 64476 | 7505 | 101 | 37 | 121 | 57,4 | 49,3 | 30,6 |
18. | Preiļu r. | 21026 | 5517 | 35 | 13 | 31 | 61,8 | 23,6 | 41,9 |
19. | Rēzeknes r. | 42685 | 3244 | 45 | 16 | 51 | 37,5 | 49,3 | 31,4 |
20. | Rīgas r. | 147010 | 21193 | 302 | 97 | 361 | 66,0 | 45,8 | 26,9 |
21. | Saldus r. | 40123 | 6568 | 71 | 11 | 90 | 27,4 | 16,7 | 12,2 |
22. | Talsu r. | 50617 | 6614 | 75 | 20 | 77 | 39,5 | 30,2 | 26,0 |
23. | Tukuma r. | 57402 | 7001 | 112 | 23 | 128 | 40,1 | 32,9 | 18,0 |
24. | Valkas r. | 36406 | 5566 | 65 | 26 | 68 | 71,4 | 46,7 | 38,2 |
25. | Valmieras r. | 62413 | 7074 | 115 | 20 | 141 | 32,0 | 28,3 | 14,2 |
26. | Ventspils r. | 14767 | 1894 | 39 | 6 | 44 | 40,6 | 31,7 | 13,6 |
Kopā | 1239122 | 164342 | 1982 | 539 | 2306 | 43,5 | 32,8 | 23,4 | |
Ceļu satiksmes negadījumu dinamika Latvijā | |||||||||
Gads | CSN | gājuši bojā | ievainoti | gājuši bojā | |||||
sk. | % 1985=100% | sk. (7 dienās) | % 1985=100% | uz 100 000 iedzīvot.1) | sk. | % 1985=100% | uz 100 ievainotajiem | ||
1970. | 4669 | ... | 646 | 120 | 29,3 | 4323 | 104 | 14,9 | |
1971. | 4376 | ... | 637 | 118 | 28,9 | 4170 | 100 | 15,3 | |
1972. | 4061 | ... | 644 | 119 | 28,9 | 3865 | 93 | 16,7 | |
1973. | 3965 | ... | 590 | 109 | 26,4 | 3817 | 92 | 15,5 | |
1974. | 4260 | ... | 641 | 119 | 28,4 | 3979 | 96 | 16,1 | |
1975. | 4770 | ... | 669 | 124 | 29,5 | 4358 | 105 | 15,4 | |
1976. | 4794 | ... | 671 | 124 | 29,4 | 4100 | 98 | 13,4 | |
1977. | 4790 | ... | 659 | 122 | 28,8 | 4212 | 101 | 15,6 | |
1978. | 4683 | ... | 641 | 119 | 27,5 | 4042 | 97 | 15,9 | |
1979. | 4717 | ... | 662 | 123 | 28,3 | 4030 | 97 | 16,4 | |
1980. | 4601 | ... | 653 | 121 | 27,8 | 3894 | 94 | 16,7 | |
1981. | 4418 | ... | 645 | 119 | 27,2 | 3808 | 91 | 16,9 | |
1982. | 4367 | ... | 637 | 118 | 26,8 | 3755 | 90 | 17,0 | |
1983. | 4791 | ... | 656 | 122 | 27,4 | 3926 | 94 | 16,7 | |
1984. | 4638 | ... | 586 | 109 | 24,3 | 4026 | 97 | 14,6 | |
1985. | 3767 | 100 | 539 | 100 | 22,7 | 4164 | 100 | 12,9 |
Ceļu satiksmes negadījumu dinamika Latvijā
1986. | 3740 | 99 | 471 | 87 | 19,8 | 4088 | 96 | 11,5 |
1987. | 3655 | 97 | 512 | 95 | 21,2 | 4008 | 96 | 12,8 |
1988. | 4036 | 107 | 577 | 107 | 23,5 | 4578 | 110 | 13,6 |
1989. | 4600 | 122 | 802 | 149 | 32,5 | 4987 | 120 | 16,1 |
1990. | 4325 | 115 | 877 | 163 | 35,4 | 4716 | 113 | 18,6 |
1991. | 4271 | 113 | 923 | 171 | 37,4 | 4543 | 109 | 20,3 |
1992. | 3474 | 92 | 729 | 135 | 29,6 | 3766 | 90 | 19,4 |
1993. | 3389 | 90 | 670 | 124 | 27,5 | 3721 | 89 | 18,0 |
1994. | 3814 | 101 | 717 | 133 | 30,2 | 4380 | 105 | 16,4 |
no 1985. gada fiksē tikai tos CSN, kuros ir cietušie
Latvijā par gājušiem bojā CSN uzskata tos, kuri miruši negadījuma vietā vai 7 dienu laikā pēc negadījuma, bet citās valstīs 30 dienu laikā. Tādēļ, lai salīdzinātu CSN ar citām valstīm, izmanto starptautiski atzītu koeficientu. Pārejot no 7 dienu perioda uz 30 dienu periodu, bojā gājušo skaits jāpalielina par 8% (korekcija (7 dienas) + 8%).
Ceļu satiksmes drošības rādītāji Latvijas lielākajās pilsētās
iedz. sk. | tr. līdz. sk. | CSN sk. | gāj. bojā | ievainoti | gāj. bojā uz | gāj. bojā uz | gāj. bojā uz | ||
01.01.94. | 01.01.95. | 1994.g. | 1994.g. | 1994.g. | 100 000 iedz. | 10 000 tr.l. | 100 ievain. | ||
1. | Rīga | 856281 | 118454 | 1395 | 120 | 1579 | 14,7 | 10,6 | 8,0 |
2. | Daugavpils | 121974 | 13130 | 91 | 6 | 108 | 4,9 | 4,6 | 5,6 |
3. | Jelgava | 71332 | 9350 | 95 | 14 | 96 | 19,6 | 15,0 | 14,6 |
4. | Jūrmala | 59581 | 6355 | 80 | 14 | 95 | 23,5 | 22,0 | 14,7 |
5. | Liepāja | 104628 | 11976 | 98 | 10 | 111 | 9,6 | 8,4 | 9,0 |
6. | Rēzekne | 42331 | 5400 | 25 | 3 | 30 | 7,1 | 5,6 | 10,0 |
7. | Ventspils | 47484 | 7278 | 48 | 5 | 55 | 10,5 | 6,9 | 9,1 |
Kopā | 1303611 | 171943 | 1832 | 178 | 2010 | 13,7 | 10,4 | 8,9 |
Bojā gājušo skaits uz 100 ievainotajiem
1. Baltkrievija (93) | 24,1 | |||||||||
2. Igaunija (94) | 19,9 | |||||||||
3. Krievija (93) | 19,3 | |||||||||
4. Lietuva (94) | 18,3 | |||||||||
5. Ukraina (93) | 17,1 | |||||||||
6. Latvija (94) | 16,4 | |||||||||
7. Polija (93) | 10,8 | |||||||||
8. Somija (92) | 6,1 | |||||||||
9. Dānija (92) | 5,5 | |||||||||
10. Francija (92) | 4,6 | |||||||||
11. Zviedrija (92) | 3,7 | |||||||||
12. Šveice (92) | 2,9 | |||||||||
13. Norvēģija (92) | 2,8 | |||||||||
14. Vācija (92) | 2,1 | |||||||||
15. Lielbritānija (92) | 1,4 | |||||||||
1987. | 1988. | 1989. | 1990. | 1991. | 1992. | 1993. | 1994. | vid. | ||
1. Rīga | gāj. bojā | 88 | 84 | 128 | 159 | 152 | 149 | 118 | 126 | 126 |
ievainoti | 1201 | 1308 | 1539 | 1428 | 1395 | 1275 | 1313 | 1578 | 1380 | |
smg. pak.* | 7,3 | 6,4 | 8,3 | 11,1 | 10,9 | 11,7 | 9,0 | 8,0 | 9,1 | |
2. Republikas | gāj. bojā | 34 | 47 | 66 | 64 | 70 | 71 | 61 | 52 | 58 |
pakļautības | ievainoti | 382 | 487 | 577 | 561 | 590 | 486 | 452 | 497 | 504 |
pilsētas | smg. pak.* | 8,9 | 9,7 | 11,4 | 11,4 | 11,9 | 14,6 | 13,5 | 10,5 | 11,5 |
3. Citas | gāj. bojā | 43 | 53 | 58 | 60 | 53 | 44 | 47 | 53 | 51 |
pilsētas | ievainoti | 339 | 435 | 443 | 441 | 375 | 293 | 326 | 370 | 378 |
smg. pak.* | 12,7 | 12,2 | 13,1 | 13,6 | 14,1 | 15,0 | 14,4 | 14,3 | 13,6 | |
4. Apdzīvotās | gāj. bojā | 31 | 33 | 49 | 62 | 81 | 81 | 63 | 61 | 58 |
vietas | ievainoti | 275 | 288 | 295 | 308 | 392 | 264 | 247 | 270 | 292 |
smg. pak.* | 11,3 | 11,5 | 16,6 | 20,1 | 20,7 | 30,7 | 25,5 | 22,6 | 19,7 | |
5. Autoceļi | gāj. bojā | 316 | 360 | 501 | 531 | 567 | 334 | 331 | 425 | 433 |
ievainoti | 1811 | 2060 | 2133 | 1978 | 1519 | 1156 | 1051 | 1665 | 1672 | |
smg. pak.* | 17,4 | 17,5 | 23,5 | 26,8 | 37,3 | 33,2 | 36,3 | 25,5 | 25,9 |
*- smg. pak.- gājuši bojā uz 100 ievainotajiem
2. pielikums
LR Satiksmes ministrijas Ceļu satiksmes drošības direkcija
Lēmums nr.5 1994.gada 12.jūlijā
LR Labklājības ministrijas Veselības departaments | |
Lēmums nr.1 | 1994.gada 12.jūlijā |
Par transporta līdzekļu vadītāju pirmās palīdzības
apmācības un kontroles sistēmas ieviešanu Latvijā
Lai ieviestu vienotu transporta līdzekļu vadītāju pirmās palīdzības apmācību un integrētu to valsts pirmās palīdzības apmācības sistēmā:
1. Apstiprināt:
1.1. Pirmās palīdzības apmācības programmu (1. pielikums);
1.2. Pirmās palīdzības apmācībai nepieciešamā materiālā nodrošinājuma sarakstu (2. pielikums);
1.3. Vienotu pirmās palīdzības kursu beigšanas apliecības paraugu (3. pielikums);
1.4. Pirmās palīdzības pasniedzēja sertifikāta paraugu (4. pielikums);
1.5. Instrukciju par transporta līdzekļu vadītāju pirmās palīdzības apmācības kursu beigšanas apliecību saņemšanas, uzskaites un izdošanas kārtību (5. pielikums);
1.6. Apstiprināt pirmās palīdzības pasniedzēju apmācības pagaidu programmu;
1.7. Apstiprināt medicīnisko materiālu minimumu, kam jābūt transporta līdzeklī (7. pielikums).
2. Noteikt, ka:
2.1 Transporta līdzekļu vadītāju pirmās palīdzības pasniedzēju sagatavošanas kārtību nosaka un koordinē Valsts katastrofu medicīnas centrs.
2.2. Par transporta līdzekļu vadītāju pirmās palīdzības pasniedzēju var būt ārsti, medicīnas māsas (feldšeri), kuri sagatavoti pirmās palīdzības pasniedzēju kursos un sertificēti Latvijas Neatliekamās un katastrofu medicīnas asociācijas (LNKMA) sertifikācijas komisijā.
2.3. Anesteziologi - reanimatologi, ķirurgi, neatliekamās medicīniskās palīdzības ārsti un neatliekamās medicīniskās palīdzības feldšeri, kuri ir atestēti (sertificēti) attiecīgajās specialitātēs, var tikt sertificēti kā transporta līdzekļu vadītāju pirmās palīdzības pasniedzēji LNKMA sertifikācijas komisijā pēc saīsināta kursa (pedagoģijā) pabeigšanas.
2.4. LNKMA sertifikācijas komisija sertificētiem pirmās palīdzības pasniedzējiem izsniedz noteikta parauga sertifikātus.
2.5. Transporta līzdzekļu vadītāju pirmās palīdzības apmācību var veikt tikai juridiskas personas, kuras akreditētas Veselības departamenta Katastrofu medicīnas nodaļā un saņēmušas akreditācijas apliecību. Akreditācijas kārtību noteiks Veselības departaments, saskaņojot ar CSDD un LNKMA.
2.6. Vienota transporta līdzekļu vadītāju pirmās palīdzības apmācības programma un nepieciešamais tehniskais aprīkojums ir obligāts visām juridiskām un fiziskām personām, kuras veic transporta līdzekļu vadītāju pirmās palīdzības apmācību.
2.7. Juridiskās personas, kurām ir akreditācijas apliecība, transporta līdzekļu vadītāju pirmās palīdzības apmācības uzsākšanai noteiktā kārtībā Ceļu satiksmes drošības direkcijā (CSDD) saņem, uzskaita, uzglabā un izdod transporta līdzekļu vadītāju pirmās medicīniskās palīdzības kursu beigšanas apliecības, kā arī atskaitās par to izlietošanu CSDD un Veselības departamentā.
2.8. Transporta līdzekļu vadītāju pirmās palīdzības mācību procesa kontroli valstī veic LR LM Veselības departaments un Ceļu satiksmes drošības direkcija sadarbībā ar LNKMA.
2.9. Sākot ar 1994.g. 1.septembri, visos transporta līdzekļos ir obligāts LM Veselības departamenta 1993.g. 17.decembra rīkojumā nr.18 apstiprinātais transporta līdzekļa vadītāja pirmās palīdzības materiālu minimums.
2.10. Sākot ar šā lēmuma pieņemšanas dienu, pirmās palīdzības apmācības programma tiek ieviesta un ir obligāta Rīgas pilsētā, bet pārējos republikas rajonos un pilsētās (pēc CSDD zonālo nodaļu principa), vadoties no gatavības pakāpes ar atsevišķu CSDD un Veselības departamenta lēmumu.
Par transporta līdzekļu vadītāju pirmās palīdzības
apmācības un kontroles sistēmas ieviešanu Latvijā
2.11. Rīgas pilsētā, sākot ar šā lēmuma pieņemšanas dienu, personām, kas pirmo reizi iegūst transporta līdzekļa vadītāja apliecību, ir jāapgūst pirmās palīdzības kurss saskaņā ar šā lēmuma 1.1.punktā minēto programmu. Pārējos valsts rajonos/pilsētās minētā prasība stājas spēkā pēc jaunās apmācības programmas ieviešanas attiecīgajos rajonos/pilsētās.
2.12. No pirmās palīdzības programmas apgūšanas tiek atbrīvoti ārsti, medicīnas māsas, feldšeri, uzrādot attiecīgu dokumentu.
2.13. Pēc jaunās pirmās palīdzības apmācības sistēmas ieviešanas visā valstī uzsākt visu pārējo transporta līdzekļu vadītāju obligātu apmācību, nosakot kontroles kārtību ar atsevišķu Veselības departamenta un CSDD lēmumu.
3. Uzdodam:
LR LM Veselības departamentam kopā ar LNKMA līdz šā gada 1.decembrim izstrādāt:
* Pirmās palīdzības pasniedzēju apmācības programmu;
* Nolikumu par pirmās palīdzības pasniedzēju sertifikāciju.
4. Uzskatīt par spēkā neesošiem:
4.1. LR Satiksmes ministrijas Ceļu satiksmes drošības direkcijas 1993.gada 8.novembra lēmumu nr.2 un LR LM Veselības departamenta 1993.gada 17.novembra lēmumu nr.4 "Par jaunas transporta līdzekļu vadītāju pirmās palīdzības apmācības sistēmas ieviešanu";
4.2. LR LM Veselības departamenta 1994.gada 11.aprīļa rīkojumu nr.34 "Par transporta līdzekļu vadītāju pirmās palīdzības apmācību".
5. Kontroli par šī lēmuma izpildi uzdodam:
5.1. LR LM Veselības departamenta katastrofu medicīnas nodaļas galvenajam speciālistam A.Timberam;
5.2. LR Satiksmes ministrijas Ceļu satiksmes drošības direkcijas kvalifikācijas daļas priekšniekam M.Hermanim.
Veselības departamenta direktors J.Pupurs
Ceļu satiksmes drošības direkcijas direktors Ģ.Rorbaks
3. pielikums
Par transporta līdzekļu vadītāju pirmās palīdzības apmācību
Šā gada 12. jūnijā tika kopīgi pieņemts lēmums "Par transporta līdzekļu vadītāju pirmās palīdzības apmācības un kontroles sistēmas ieviešanu Latvijā".
Šā lēmuma punktā 2.9. paredzēts ar šā gada 1. septembri ieviest visos transporta līdzekļos vadītāja pirmās palīdzības materiālu minimumu.
Sakarā ar augsto traumu skaitu satiksmes negadījumos - Latvijā uz 1000 cietušajiem iet bojā 25 cilvēki (Eiropā vidēji - 4 cilvēki) - uzskatām pieņemto lēmumu par pareizu un savlaicīgu.
Taču Veselības departamentā ir saņemtas iedzīvotāju un ārstu pretenzijas par monopolstāvokli, kāds izveidojies firmām un organizācijām maksas apmācības organizācijā un pirmās palīdzības aptieciņu realizācijā.
Šo jautājumu risināšana nav tiešā abu departamentu kompetencē, taču, lai mazinātu sociālo spriedzi, lūdzu Jūs:
1. Līdz vienotās pirmās palīdzības pasniedzēju mācību programmas izstrādāšanai un nolikuma "Par pirmās palīdzības pasniedzēju sertifikāciju" apstiprināšanai Veselības departamentā izsniegt transporta līdzekļu vadītāju pirmās palīdzības kursu beigšanas apliecības juridiskām personām, kuras saņēmušas pagaidu atļaujas apmācības uzsākšanai Veselības departamenta Katastrofu medicīnas centrā.
1.1. Saindēšanās un zāļu informācijas centram, kurā pasniedzēji būs Latvijas Medicīnas akadēmijas Katastrofu medicīnas katedras pasniedzēji - ārsti reanimatologi.
1.2. Svētā Jāņa palīdzības pirmās palīdzības mācību centram - Rīgā.
1.3. Ogres rajona Sarkanā krusta organizācijai - Ogrē.
2. Izskaidrot rajonu ceļu satiksmes drošības centriem, ka autovadītājiem obligāts ir Veselības departamenta noteiktais autovadītāju pirmās palīdzības komplekta minimums (pielikumā), nevis medicīniskās sabiedrības "Ģaiļezers" vai citu firmu piedāvātie pirmās palīdzības komplekti.
Šādu komplektu var veidot katrs individuāli. Medicīniskā sabiedrība "Gaiļezers" nodrošinās aptiekā Rīgā, Elizabetes ielā 12b, tālr.334931 komplekta papildināšanai nepieciešamo materiālu atsevišķu pārdošanu, kā arī aptieciņu pārdošanu par pašizmaksu pensionāriem un invalīdiem, uzrādot dokumentu.
Veselības departaments izsniegs atļaujas arī citām firmām, kuras vēlas nodarboties ar pirmās palīdzības komplektu realizāciju.
Veselības departamenta direktors J.Pupurs