Varakļānu novada domes saistošie noteikumi: Šajā laidienā 1 Pēdējās nedēļas laikā 1 Visi
Varakļānu novada pašvaldības domes saistošie noteikumi Nr. 6
2023. gada 30. novembrī
Varakļānu novada pašvaldības nolikums
APSTIPRINĀTI
ar Varakļānu novada domes
30.11.2023. sēdes lēmumu Nr. 14.13
Izdoti, pamatojoties uz Pašvaldību likuma
10. panta pirmās daļas 1. punktu un 49. panta pirmo daļu
I. PAŠVALDĪBAS INSTITUCIONĀLĀ SISTĒMA UN TERITORIĀLAIS IEDALĪJUMS
1. Varakļānu novada pašvaldība (turpmāk – Pašvaldība) ir atvasināta publiska persona, kas Pašvaldību likumā un Varakļānu novada pašvaldības nolikumā (turpmāk tekstā – Nolikums) noteiktajā kārtībā, nodrošina pašvaldībai noteikto funkciju, doto uzdevumu un pašvaldības brīvprātīgo iniciatīvu izpildi, ievērojot valsts un Varakļānu novada administratīvās teritorijas iedzīvotāju intereses.
2. Pašvaldības iedzīvotāju pārstāvību nodrošina to ievēlēta pašvaldības lēmējinstitūcija Varakļānu novada dome (turpmāk – Dome), kas pieņem lēmumus, nosaka pašvaldības institucionālo struktūru, lemj par autonomo funkciju un brīvprātīgo iniciatīvu īstenošanu un par kārtību, kādā nodrošina pašvaldībai deleģēto valsts pārvaldes funkciju un pārvaldes uzdevumu izpildi, apstiprina pašvaldības budžetu, seko tā izpildei. Pašvaldības dome atbilstoši kompetencei ir atbildīga par pašvaldības institūciju tiesisku darbību un finanšu līdzekļu izlietojumu.
3. Dome atbilstoši Pašvaldības domes vēlēšanu likumam sastāv no 15 deputātiem.
4. Dome no pašvaldības deputātu vidus ievēlē Domes priekšsēdētāju, Domes priekšsēdētāja vietnieku un pastāvīgo komiteju (turpmāk tekstā – komiteja) locekļus:
4.1. Finanšu komiteja 15 locekļu sastāvā;
4.2. Attīstības komiteja 7 locekļu sastāvā;
4.3. Sociālo, izglītības un kultūras jautājumu komiteju 8 locekļu sastāvā.
5. Domes darba organizāciju nosaka Pašvaldības darba reglaments.
6. Pašvaldības administrācija (turpmāk – Administrācija) ir pastarpinātā pārvalde, kura nodrošina Pašvaldībai noteikto funkciju un uzdevumu izpildi. Administrāciju veido Pašvaldības iestādes un amatpersonas. Administrācija darbojas uz Domes apstiprināta nolikuma pamata.
7. Pašvaldības iestāde centrālā pārvalde nodrošina Domes, komiteju organizatorisko un tehnisko apkalpošanu. Centrālā pārvalde pārrauga Pašvaldības iestāžu funkciju izpildi un finanšu vadību. Centrālo pārvaldi vada pašvaldības izpilddirektors.
8. Pašvaldības domes padotībā ir šādas Administrācijas iestādes:
8.1. Varakļānu novada pašvaldības centrālā pārvalde, tās struktūrvienības:
8.1.1. Varakļānu pagasta pārvalde;
8.1.2. Murmastienes pagasta pārvalde;
8.1.3. Centralizētā grāmatvedība;
8.1.4. Saimnieciskā daļa;
8.1.5. Varakļānu novada Būvvalde;
8.1.6. Varakļānu novada valsts un pašvaldības vienotais klientu apkalpošanas centrs.
8.2. Varakļānu vidusskola;
8.3. Varakļānu pirmsskolas izglītības iestāde "Sprīdītis";
8.4. Varakļānu mūzikas un mākslas skola;
8.5. Varakļānu novada Kultūras centrs, tā struktūrvienības:
8.5.1. Stirnienes kultūras nams;
8.5.2. Murmastienes kultūras nams.
8.6. Varakļānu tautas bibliotēka;
8.7. Stirnienes bibliotēka;
8.8. Murmastienes bibliotēka;
8.9. Varakļānu novada pansionāts "Varavīksne";
8.10. Varakļānu novada muzejs;
8.11. Stirnienes feldšerpunkts;
8.12. Murmastienes feldšerpunkts;
8.13. Varakļānu novada pašvaldības Sociālais dienests;
8.14. Varakļānu novada Bāriņtiesa;
8.15. Jauniešu centrs "Aplis", tā struktūrvienība:
8.15.1. Atpūtas komplekss.
8.16. Varakļānu novada Dzimtsarakstu nodaļa;
8.17. Varakļānu novada vēlēšanu komisija.
9. Varakļānu novada pašvaldība īsteno administratīvo pārvaldi Varakļānu pilsētā, kas ir novada administratīvais centrs, Varakļānu pagastā un Murmastienes pagastā.
10. Pašvaldība ir kapitāldaļu turētāja šādās kapitālsabiedrībās:
10.1. SIA "Varakļānu veselības aprūpes centrs";
10.2. Varakļānu "Dzīvokļu komunālais uzņēmums" SIA.
11. Pašvaldība ir dalībnieks šādās iestādēs, biedrībās (nodibinājumos):
11.1. biedrībā "Latvijas Pašvaldību savienība";
11.2. iestādē "Vidzemes plānošanas reģions";
11.3. SIA "Vidusdaugavas SPAAO".
12. Atsevišķu pašvaldības funkciju pildīšanai ar Madonas novada pašvaldību kopīgi izveidota:
12.1. "Madonas novada un Varakļānu novada kopīgo iestāžu uzraudzības padome";
12.2. Iestāde "Madonas novada un Varakļānu novada pašvaldību policija".
13. Atsevišķu pašvaldības funkciju pildīšanai dome ir izveidojusi šādas pastāvīgās komisijas:
13.1. administratīvā komisija;
13.2. iepirkumu komisija;
13.3. komisija koku ciršanas izvērtēšanai ārpus meža zemes;
13.4. komisija izglītojamo atbrīvošanai no valsts pārbaudes darbu kārtošanas;
13.5. darījumu ar lauksaimniecības zemi tiesiskuma uzraudzības komisija;
13.6. medību koordinācijas komisija;
13.7. bērnu tiesību aizsardzības sadarbības grupa;
13.8. mantas atsavināšanas un izsoles komisija;
13.9. datu drošības pārkāpumu izskatīšanas komisija;
13.10. civilās aizsardzības komisija.
14. Dome var lemt par komisiju un darba grupu izveidošanu atsevišķu pašvaldības uzdevumu veikšanai. Šādas komisijas un darba grupas tiek izveidotas noteiktu uzdevumu veikšanai uz noteiktu laiku, bet ne ilgāku par vienu gadu.
15. Pašvaldības iestāžu darba organizēšanai un uzraudzībai Domes priekšsēdētājs vai Pašvaldības izpilddirektors ir tiesīgs īslaicīgi (ne ilgāk par vienu gadu) izveidot komisiju un noteikt tās sastāvu.
II. DOMES PRIEKŠSĒDĒTĀJA, PRIEKŠSĒDĒTĀJA VIETNIEKA UN IZPILDDIREKTORA PILNVARAS
16. Domes priekšsēdētāja un Pašvaldības izpilddirektora amats ir algots. Domes priekšsēdētāja vietnieka amats nav algots, izņemot 18. punktā minētajos gadījumos.
17. Domes darbu vada Domes priekšsēdētājs. Domes priekšsēdētājs papildus Pašvaldību likumā noteiktajam:
17.1. ir politiski un Pašvaldību likumā noteiktā kārtībā tiesiski atbildīgs par pašvaldības domes darbu;
17.2. vada Finanšu komitejas darbu;
17.3. ierosina jautājumu izskatīšanu pašvaldības domē, pastāvīgajās komitejās un komisijās;
17.4. koordinē deputātu, Administrācijas darbinieku un Pašvaldības iestāžu darbību;
17.5. Domes vārdā paraksta līgumus un citus juridiskus dokumentus, šajā nolikumā noteiktajā kārtībā;
17.6. atver un slēdz kontus banku iestādēs;
17.7. dod saistošus rīkojumus Administrācijas darbiniekiem;
17.8. sagatavo izskatīšanai Domes sēdēs valsts iestāžu amatpersonu iesniegumus;
17.9. amata zaudēšanas gadījumā nodrošina dokumentācijas un materiālo vērtību nodošanu jaunajam Domes priekšsēdētājam;
17.10. veic citus pienākumus, kas paredzēti likumos, Ministru kabineta noteikumos, Domes lēmumos un šajā nolikumā;
17.11. Domes priekšsēdētājs var pilnvarot jebkuru Administrācijas darbinieku slēgt atsevišķus līgumus vai pārstāvēt Pašvaldību, par to sastādot attiecīgu pilnvaru;
17.12. lemt par Pašvaldības īpašuma īslaicīgu izmantošanu (līdz 3 mēnešiem) un slēgt līgumu par tā nomu;
17.13. jebkuru līgumu, ko slēdz Pašvaldība, var parakstīt Domes priekšsēdētājs.
18. Domes priekšsēdētāja vietnieks:
18.1. aizvieto Domes priekšsēdētāju viņa prombūtnes laikā, kā arī pilda pienākumus, ko uzdevis Domes priekšsēdētājs, kā arī citus pienākumus likumā paredzētajos gadījumos;
18.2. pilda ar Domes lēmumiem noteiktos uzdevumus.
19. Pašvaldības izpilddirektors šajā nolikumā noteiktajā kārtībā ir atbildīgs par Administrācijas: Pašvaldības centrālās pārvaldes, iestāžu un Pašvaldības kapitālsabiedrību darbu. Pašvaldības izpilddirektors papildus Pašvaldību likumā noteiktajam:
19.1. īsteno Pašvaldības centrālās pārvaldes vadītāja kompetenci;
19.2. pieņem darbā un atbrīvo no darba centrālās pārvaldes darbiniekus;
19.3. saskaņojot ar Domes priekšsēdētāju, paraksta koplīgumu ar Pašvaldības darbiniekiem;
19.4. organizē Domes lēmumu izpildi un ir tiesīgs iesniegt priekšlikumus Domes komitejās;
19.5. iesniedz Domei priekšlikumus par Pašvaldības iestāžu nelikumīgu un nelietderīgu lēmumu atcelšanu;
19.6. dod rīkojumus Pašvaldības iestāžu vadītājiem prettiesiskas bezdarbības gadījumā;
19.7. ierosina Domei iecelt amatā vai atbrīvot no amata Pašvaldības iestāžu vadītājus;
19.8. organizē teritorijas attīstības programmas, teritorijas plānojuma, publiskā pārskata un budžeta projektu izstrādi un iesniedz tos apstiprināšanai Domei;
19.9. regulāri, bet ne retāk kā vienu reizi divos mēnešos, ziņo Domei par Administrācijas darbu, kā arī pēc Domes vai priekšsēdētāja pieprasījuma sniedz ziņojumus un pārskatus par pieprasītajiem jautājumiem;
19.10. ir tiesīgs piedalīties Domes un komiteju sēdēs, jautājumu apspriešanā;
19.11. pēc kārtējām Domes vēlēšanām un priekšsēdētāja amata zaudēšanas gadījumā organizē dokumentācijas un materiālo vērtību nodošanu jaunajam Domes priekšsēdētājam;
19.12. šajā nolikumā noteiktajā kārtībā rīkojas ar finanšu līdzekļiem un mantu, bez saskaņošanas ar Domes priekšsēdētāju slēdz:
19.12.1. darba līgumus ar pašvaldības administrācijas darbiniekiem;
19.12.2. saimnieciskos līgumus par summu līdz 3000 euro.
19.13. saskaņā ar Domes lēmumiem veic citus pienākumus.
20. Noteikumu 19.11. punkta gadījumā divu nedēļu laikā tiek sastādīts nodošanas – pieņemšanas akts, ko paraksta pilnvaras zaudējušais Domes priekšsēdētājs, jaunais Domes priekšsēdētājs, izpilddirektors un galvenais grāmatvedis.
21. Domes priekšsēdētājs, priekšsēdētāja vietnieks un citas vēlētas pašvaldības amatpersonas, kā arī izpilddirektors un citi Administrācijas darbinieki saņem atlīdzību par savu pienākumu pildīšanu saskaņā ar Amatpersonu un darbinieku atlīdzības nolikumu.
III. DOMES DARBA ORGANIZĀCIJA
22. Domes deputātus komitejās ievēl atbilstoši Pašvaldību likumam un šim nolikumam. Komiteju locekļi un priekšsēdētāji par piedalīšanos komiteju sēdēs un citu deputātu pienākumu pildīšanu, saskaņā ar Domes lēmumiem un Amatpersonu un darbinieku atlīdzības nolikumu, saņem atlīdzību.
23. Vēlot komiteju locekļus, priekšroka tiek dota principam, ka deputāts izvēlas komiteju atbilstoši interesēm un vēlmēm. Ja domstarpību gadījumā šo principu nav iespējams ievērot, komitejās ievēl pēc proporcionalitātes principa.
24. Komitejas locekļi no sava vidus ievēl komitejas priekšsēdētāju. Finanšu komitejas darbu vada domes priekšsēdētājs. No komitejas locekļiem ar vienkāršu balsu vairākumu var ievēlēt komitejas priekšsēdētāja vietnieku, kas pilda komitejas priekšsēdētāja pienākumus prombūtnes laikā.
25. Komitejām savas kompetences ietvaros ir tiesības un pienākumi:
25.1. izskatīt un sniegt atzinumu par Pašvaldības budžeta projektu, gada un publisko pārskatu projektiem;
25.2. izskatīt komitejai iesniegtos priekšlikumus, iesniegumus un sūdzības;
25.3. izskatīt un sniegt atzinumus par investīciju projektu sagatavošanu un realizāciju.
26. Finanšu komiteja izstrādā Pašvaldības budžetu un sagatavo izskatīšanai Domes sēdē lēmumu projektus, kas saistīti ar finansiālajiem jautājumiem, kā arī skata jautājumus, kas netiek skatīti citās komitejās, ņemot vērā, ka tās sastāvā ir visi Domes deputāti.
27. Finanšu komiteja sniedz atzinumus un sagatavo jautājumus izskatīšanai Domes sēdēs:
27.1. par budžeta projektu grozījumiem un prioritātēm līdzekļu sadalījumā;
27.2. par Domes lēmumu projektiem, ja šo lēmumu realizācija saistīta ar budžetā neparedzētiem izdevumiem;
27.3. par Pašvaldību īpašumu apsaimniekošanu;
27.4. par Pašvaldības amatpersonu, iestāžu, kapitālsabiedrību, komisiju, darba grupu budžeta līdzekļu pieprasījumiem, projektiem, izdevumu tāmēm un to izpildi, savas kompetences ietvaros;
27.5. par Pašvaldības amatpersonu un darbinieku atlīdzības nolikumu vai tā grozījumu projektiem un amatu un mēnešalgu sarakstiem;
27.6. par Pašvaldības gada publisko pārskatu;
27.7. par investīciju projektu sagatavošanu un realizāciju;
27.8. par nekustamā īpašuma lēmumprojektiem zemes jautājumos;
27.9. par teritorijas attīstības plānošanas jautājumiem, ja tie skar Pašvaldības budžetu;
27.10. par nekustamā īpašuma nodokļa piemērošanas kārtību un atvieglojumiem, un pašvaldības nodevām;
27.11. par nekustamā īpašuma iegūšanu Pašvaldības īpašumā un īpašumu atsavināšanu;
27.12. par sadarbību ar valsts, pašvaldības institūcijām, biedrībām, fondiem un nodibinājumiem, ja tas saistīts ar šīs komitejas kompetencē esošajiem jautājumiem.
28. Attīstības komiteja sagatavo izskatīšanai Domes sēdē jautājumus:
28.1. par teritorijas attīstības plānošanas jautājumiem, tostarp plānošanas dokumentu izstrādi, ieviešanu un uzraudzību;
28.2. par īpašumu un teritorijas izmantošanu;
28.3. par komunālo pakalpojumu organizēšanu iedzīvotājiem;
28.4. par administratīvās teritorijas labiekārtošanu un sanitāro tīrību, kā arī teritoriju un būvju uzturēšanas prasību noteikšanu, ciktāl tas saistīts ar sabiedrības drošību, sanitārās tīrības uzturēšanu;
28.5. par Pašvaldības īpašumā esošo ceļu būvniecību, uzturēšanu un pārvaldību;
28.6. par būvniecības administratīvā procesa tiesiskumu;
28.7. par nekustamā īpašuma lietu jautājumiem;
28.8. par dzīvojamā un nedzīvojamā fonda uzturēšanu;
28.9. par saimniecisko darbību Pašvaldības administratīvajā teritorijā un atbalstu tai;
28.10. par atļauju un licenču izsniegšanu komercdarbībai;
28.11. par satiksmes organizāciju;
28.12. par vides attīstības politiku;
28.13. par klimata pārmaiņu ierobežošanu un pielāgošanos tām;
28.14. par valsts nozīmes sakaru sistēmu un transporta infrastruktūras uzturēšanu un attīstīšanu;
28.15. par investīciju projektu sagatavošanu un ieviešanu;
28.16. par starptautisko sadarbību, tūrisma un uzņēmējdarbības attīstības jautājumiem;
28.17. par sabiedrības virzītu iniciatīvu ieviešanu teritorijas attīstības jomā;
28.18. par ārkārtas situāciju novēršanu, pasākumiem civilās aizsardzības un katastrofu pārvaldīšanā, ugunsdrošības un ugunsdzēsības jomā;
28.19. par sabiedriskās kārtības un drošības nodrošināšanu;
28.20. par sadarbību ar valsts, pašvaldības institūcijām, biedrībām, fondiem un nodibinājumiem, ja tas saistīts ar šīs komitejas kompetencē esošajiem jautājumiem.
29. Sociālo, izglītības un kultūras jautājumu komiteja sagatavo izskatīšanai domes sēdē jautājumus:
29.1. par sociālo palīdzību;
29.2. palīdzības sniegšanu iedzīvotājiem mājokļa jautājumu risināšanā;
29.3. par izglītību, kultūru, sportu un brīvā laika pavadīšanas iespējām;
29.4. par interešu izglītības un pieaugušo neformālās izglītības programmu izvērtēšanu un licencēšanu;
29.5. par izglītības iestāžu pedagogu darba samaksas noteikšanu un mērķdotāciju no valsts budžeta līdzekļiem sadali;
29.6. par veselīga dzīvesveida veicināšanas pasākumu īstenošanu un veselības aprūpes pakalpojumu pieejamību;
29.7. par atbalsta nodrošināšanu iedzīvotājiem sociālo problēmu risināšanā, kā arī sociālās palīdzības un sociālo pakalpojumu sniegšanu;
29.8. par atbalstu biedrībām, nodibinājumiem labklājības un sociālo jautājumu jomā;
29.9. par bērnu un aizgādnībā esošo personu tiesību un interešu aizsardzību;
29.10. par ārvalstnieku un bezvalstnieku, un sabiedrības integrācijas jautājumiem;
29.11. par labklājības infrastruktūras uzturēšanu un attīstību;
29.12. par muzeju un bibliotēku nozares jautājumiem;
29.13. par darbu ar jaunatni;
29.14. par sporta infrastruktūras uzturēšanu un attīstību;
29.15. par valsts un starptautiskas nozīmes vēstures objektu, nacionālās nozīmes kultūrvēsturisko objektu, kā arī kultūras infrastruktūras uzturēšanu un attīstīšanu;
29.16. par sadarbību ar valsts, pašvaldības institūcijām, biedrībām, fondiem un nodibinājumiem, ja tas saistīts ar šīs komitejas kompetencē esošajiem jautājumiem.
30. Domes pastāvīgajām komitejām, veicot Pašvaldības amatpersonu, iestāžu un uzņēmumu darba kontroli, ir tiesības:
30.1. iepazīties ar tās pārraudzībā esošo amatpersonu, iestāžu un kapitālsabiedrību dokumentāciju, saņemt dokumentu norakstus, kas nepieciešami jautājumu izlemšanai komitejas sēdēs;
30.2. saņemt no tās pārraudzībā esošajām domes amatpersonām, iestādēm un kapitālsabiedrībām nepieciešamos dokumentus un paskaidrojumus jautājumos, kas ir komitejas kompetencē.
31. Domstarpību starp komitejām, deputātiem un Pašvaldības amatpersonām, iestādēm un kapitālsabiedrībām gadījumus izskata Domes priekšsēdētājs vai Dome. Domes priekšsēdētājs izvērtē, kādos gadījumos domstarpības izskata Dome.
32. Domes priekšsēdētājs var noteikt, ka Domes sēde notiek attālināti, izmantojot tiešsaistes videokonferences sarunu rīku (attēla un skaņas pārraide reālajā laikā), ja:
32.1. valstī vai Varakļānu novadā izsludināta ārkārtējā situācija vai valsts noteikusi pulcēšanās ierobežojumus;
32.2. sasaukta Domes ārkārtas sēde;
32.3. Domes deputāts nevar ierasties Domes sēdes norises vietā veselības stāvokļa vai komandējuma dēļ.
33. Domes vai tās komitejas sēdē, kas, izmantojot tiešsaistes videokonferences sarunu rīku notiek attālināti, iedzīvotājs var piedalīties, izmantojot pieslēgšanās saiti, kas uz viņa norādīto elektroniskā pasta adresi tiek nosūtīta ne vēlāk kā stundu pirms sēdes sākuma, ja attiecīgs pieprasījums Pašvaldībā saņemts ne vēlāk kā vienu darba dienu pirms attiecīgās sēdes. Sēdei tiek pieslēgtas identificējamas personas, kas norādījušas savu vārdu, uzvārdu un pārstāvēto institūciju.
34. Pašvaldības iedzīvotājiem un citām personām, kuras piedalās Domes sēdē, nav tiesības piedalīties debatēs un nekādā veidā traucēt sēdes gaitu. Pēc paziņojuma par konfidenciālu jautājumu izskatīšanu, interesentiem sēdes telpas ir jāatstāj vai jāatslēdzas no sēdes videokonferences.
35. Sēdēs izskatāmajiem lēmumu projektiem un citiem dokumentiem jābūt iesniegtiem valsts valodā. Ja sēdē tiek iesniegti jautājumi citā valodā, tad Domes sēdēs tos izskata, ja ir pievienots dokumenta tulkojums valsts valodā. Uzstājoties debatēs, var lietot citas valodas, ja tiek nodrošināta debašu tulkošana valsts valodā.
36. Domes lēmumu projekti ir publiski pieejami Pašvaldības tīmekļvietnē www.varaklani.lv ne vēlāk kā trīs darbdienas pirms domes kārtējās sēdes, izņemot likumā noteiktajos gadījumos.
37. Pašvaldība nodrošina Domes sēdes norises audiovizuālu tiešraidi. Domes sēdes audiovizuālais ieraksts tiek publicēts pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.varaklani.lv
38. Domes sēžu lēmumu protokoli tiek publicēti interneta vietnē www.varaklani.lv, ievērojot normatīvajos aktos noteikto ierobežotas pieejas informācijas aprites kārtību.
39. Likumā noteiktajos gadījumos informācija par pašvaldības Domes lēmumu projektiem, Domes, tās komiteju vai komisiju sēžu darba kārtību, norises gaitu, protokoliem un pieņemtajiem lēmumiem ir publiski pieejama pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.varaklani.lv.
40. Ja Pašvaldības Dome ir pieņēmusi administratīvo aktu, kas var skart trešo personu likumīgās tiesības un intereses, tad šo personu informēšanai par pieņemto administratīvo aktu pašvaldības Domes priekšsēdētājs vai administratīvā akta projekta izstrādātājs var ierosināt informāciju par tā pieņemšanu publicēt Varakļānu novada interneta vietnē www.varaklani.lv.
IV. IEDZĪVOTĀJU PIEŅEMŠANA UN IESNIEGUMU IZSKATĪŠANAS KĀRTĪBA
41. Sabiedrības viedokļa noskaidrošanai pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.varaklani.lv tiek publicēti saistošo noteikumu projekti un tiem pievienotie paskaidrojuma raksti vismaz divas nedēļas pirms komitejas sēdes.
42. Domes priekšsēdētājs un deputāti pieņem apmeklētājus ne retāk kā reizi mēnesī Pašvaldības centrālās pārvaldes telpās, par to informējot Pašvaldības centrālās pārvaldes sekretāri, kura veic iedzīvotāju apmeklējumu pierakstu. Deputāti par iedzīvotāju pieņemšanas laiku informē Domes priekšsēdētāju.
43. Pašvaldības izpilddirektors, Pašvaldības iestāžu vadītāji un Pašvaldības iestāžu struktūrvienību vadītāji pieņem apmeklētājus ne retāk kā reizi nedēļā. Pieņemšanas laikus saskaņojot ar Domes priekšsēdētāju.
44. Centrālās pārvaldes darbiniekiem iedzīvotāju pieņemšanas laikus nosaka izpilddirektors.
45. Par Pašvaldības oficiālo dokumentu vai apliecinātu to kopiju izsniegšanu Pašvaldība ir tiesīga iekasēt nodevu saskaņā ar likumu "Par nodokļiem un nodevām" un apstiprinātiem noteikumiem.
46. Iesniegumu, sūdzību un priekšlikumu reģistrēšanu organizē Pašvaldības centrālās pārvaldes sekretāre. Kārtību, kādā notiek iesniegumu virzība Pašvaldības struktūrvienībās un citās iestādēs nosaka Domes izdoti iekšējie normatīvie akti.
47. Dome, Pašvaldības centrālā pārvalde un iestādes izskata iesniegumus un dokumentus, kas saņemti pa pastu, Pašvaldības oficiālajā e-adresē, klātienē, e-pastā.
48. Mutvārdos izteiktos iesniegumus, sūdzības vai priekšlikumus, ja uz tiem nav iespējams sniegt atbildi tūlīt, darbinieks, kas tos pieņem, noformē rakstveidā (norādot vārdu, uzvārdu, dzīves vai uzturēšanās vietu) un ievēro tos pašus reģistrācijas un izskatīšanas noteikumus, kādi attiecas uz rakstveida iesniegumiem.
49. Saņemot anonīmu iesniegumu, vai iesniegumu, kura noformējums neatbilst normatīvo aktu prasībām, attiecīgā Pašvaldības darbinieka pienākums ir to noteiktajā kārtībā virzīt reģistrēšanai.
Pēc iesnieguma reģistrēšanas atbildīgais darbinieks izvērtē iesnieguma tālāku virzību vai sastāda dienesta ziņojumu un par to informē tiešo vadītāju.
50. Izskatot iesniegumu, iegūt informāciju ir attiecīgās Pašvaldības iestādes vai amatpersonas pienākums, izņemot normatīvos aktos noteiktos gadījumus, kad informācijas iegūšana ir personas pienākums. Persona pēc iespējas piedalās informācijas iegūšanā un izvērtēšanā.
51. Ikvienai personai ir tiesības iegūt informāciju par viņa iesnieguma virzību Pašvaldības institūcijās un tiesības iesniegt iesniegumam papildinājumus un precizējumus.
V. PUBLISKĀS APSPRIEŠANAS KĀRTĪBA
52. Lai nodrošinātu iedzīvotāju līdzdalību īpaši svarīgu vietējās nozīmes jautājumu izlemšanā, gadījumos, kas noteikti šajā nolikumā vai citos normatīvajos aktos, ar Domes lēmumu visā Pašvaldības teritorijā vai tās daļā, var tikt organizētas publiskā apspriešana. Publiskā apspriešana jārīko:
52.1. par Pašvaldības administratīvās teritorijas robežu grozīšanu;
52.2. par Pašvaldības attīstības programmām un projektiem, kas būtiski ietekmē Pašvaldības iedzīvotājus;
52.3. ja būvniecība būtiski ietekmē vides stāvokli, iedzīvotāju sadzīves apstākļus vai nekustamā īpašuma vērtību;
52.4. citiem normatīvos aktos noteiktajiem jautājumiem.
53. Pašvaldības dome var pieņemt lēmumu rīkot publisko apspriešanu par citiem jautājumiem, kas nav minēti šajā nolikumā, izņemot jautājumus, kas:
53.1. saistīti ar amatpersonu iecelšanas vai atcelšanas un citiem personāla jautājumiem;
53.2. attiecas uz konkrētu fizisku vai juridisku personu, administratīvu aktu;
53.3. saistīti ar valsts pārvalde funkciju īstenošanu;
53.4. budžetu un nodokļu maksājumu atbrīvojumiem;
53.5. ir citu publisko institūciju kompetencē.
54. Par publiskās apspriešanas rīkošanu ne vēlāk kā vienu mēnesi pēc attiecīga ierosinājuma saņemšanas attiecīgā Dome var lemt:
54.1. pēc ne mazāk kā 2/3 deputātu iniciatīvas;
54.2. pēc pašvaldības iedzīvotāju iniciatīvas;
54.3. pēc pašvaldības Domes priekšsēdētāja iniciatīvas;
54.4. citos likumā noteiktos gadījumos.
55. Pēc iedzīvotāju iniciatīvas publiskā apspriešana var notikt, ja ne mazāk kā pieci procenti no attiecīgās teritorijas iedzīvotājiem šajā nolikumā noteiktā kārtībā vēršas Domē.
56. Šajā nolikumā noteiktā publiskās apspriešanas kārtība nav piemērojama attiecībā uz publisko apspriešanu, kas tiek organizēta Būvniecības likumā paredzētajos gadījumos.
57. Publiskās apspriešanas rezultātiem ir konsultatīvs raksturs.
58. Iesniedzot ierosinājumu publiskās apspriešanas sarīkošanai, norāda:
58.1. tās datumu un termiņus;
58.2. paredzamā jautājuma iespējamo formulējumu;
58.3. publiskās apspriešanas rezultātu aprēķināšanas metodiku;
58.4. publiskās apspriešanas lapas formu;
58.5. minimālo iedzīvotāju skaitu, kuriem jāpiedalās publiskajā apspriešana, lai publisko apspriešanu uzskatītu par notikušu.
59. Par publiskās apspriešanas rīkošanu un rezultātu apkopošanu atbildīgs ir Pašvaldības izpilddirektors, kura pienākums ir nodrošināt pausto viedokļu apkopošanu, publicēt informatīvu ziņojumu interneta vietnē www.varaklani.lv par apspriešanas rezultātiem, kā arī publicēt pieņemto Domes lēmumu, kurā izmantoti publiskās apspriešanas rezultāti.
VI. ADMINISTRATĪVO AKTU APSTRĪDĒŠANAS KĀRTĪBA
60. Apstrīdot Pašvaldības izdotos administratīvos aktus, persona iesniedz iesniegumu Pašvaldības centrālās pārvaldes sekretārei, Pašvaldības oficiālajā e-adresē, pa pastu vai e-pastu: varaklani@varaklani.lv.
61. Domes priekšsēdētāja un Administrācijas izdotos administratīvos aktus vai Pašvaldības darbinieku faktisko rīcību var apstrīdēt augstākai amatpersonai, ja vien ārējos normatīvajos aktos nav noteikta cita apstrīdēšanas kārtība.
62. Augstākas amatpersonas izdotu administratīvo aktu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā.
VII. NOBEIGUMA NOTEIKUMI
63. Ar šo saistošo noteikumu stāšanos spēkā, spēku zaudē 2013. gada 25. jūlija Varakļānu novada pašvaldības saistošie noteikumi Nr. 5 "Varakļānu novada pašvaldības nolikums".
64. Saistošie noteikumi stājas spēkā Pašvaldību likuma 47. panta noteiktajā kārtībā.
Varakļānu novada pašvaldības domes priekšsēdētājs M. Justs
Varakļānu novada pašvaldības 2023. gada 30. novembra saistošo
noteikumu Nr. 6 "Varakļānu novada pašvaldības nolikums"
paskaidrojuma raksts
Paskaidrojuma raksta sadaļa |
Norādāmā informācija |
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums | Saistošie noteikumi "Varakļānu novada
pašvaldības nolikums" izstrādāts ar mērķi izdot Pašvaldības likumā
ietvertajam pilnvarojumam atbilstošu pašvaldības nolikumu, nosakot
pašvaldības institucionālo sistēmu un darba organizāciju, kas skaidrāk
nodala lēmējvaru no izpildvaras un nosaka skaidru kompetenču un funkciju
sadali. Pašvaldības institucionālo sistēmu veido dome, komitejas un pašvaldības administrācija ar tās iestādēm, komisijām un amatpersonām. Nolikumā ietvertās normas izstrādātas atbilstoši Pašvaldības likumā dotā pilnvarojuma apjomam, nosakot: 1) domes priekšsēdētāja vietnieku skaitu, kompetenci un domes priekšsēdētāja aizvietošanas kārtību; 2) komitejas, to kompetenci (papildus tai, kas noteikta likumā) un skaitlisko sastāvu; 3) pašvaldības administrācijas struktūru; 4) pašvaldības iestādes "Centrālā pārvalde" funkcijas (papildus tām, kas noteiktas likumā); 5) pašvaldības izpilddirektora pilnvaras (papildus tām, kas noteiktas likumā); 6) domes lēmumu projektu publisko pieejamību; 7) tiešsaistes videokonferences sarunu rīka izmantošanas gadījumus domes un tās komiteju sēdēs; 8) saistošo noteikumu projektu un tam pievienoto paskaidrojuma rakstu publicēšanas kārtību sabiedrības viedokļa noskaidrošanai; 9) publisko tiesību līgumu noslēgšanas procedūru; 10) apmeklētāju pieņemšanas un iesniegumu izskatīšanas kārtību; 11) amatpersonu rīcību ar pašvaldības mantu un finanšu resursiem; 12) sadarbību ar pilsoniskās sabiedrības organizācijām (biedrībām un nodibinājumiem); 13) publiskās apspriešanas organizēšanas kārtību; 14) iedzīvotāju piedalīšanos domes un tās komiteju sēdēs; 15) pašvaldības administrācijas izdoto administratīvo aktu apstrīdēšanas kārtību. |
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu | Fiskālās ietekmes prognoze: pašvaldības budžetā papildu līdzekļi nebūs nepieciešami. |
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci | Noteikumi paredz sabiedrības iesaisti
pašvaldības darbā, kas iezīmē pozitīvu ietekmi uz sociālo vidi.
Nav ietekmes uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī uz konkurenci. Atbalsta aktivitātes tiek īstenotas atklāta konkursa rezultātā. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām | Administratīvās procedūras netiek mainītas. |
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem | Sakarā ar saistošo noteikumu izpildi tiks
noteikti jauni pienākumi vai uzdevumi esošajiem darbiniekiem, jo
pašvaldībai saskaņā ar Pašvaldību likumu ir palielinājies un mainījies
noteikto funkciju un uzdevumu apjoms. Pašvaldību kopīgu interešu īstenošanai Pašvaldība ir dalībnieks biedrībās un nodibinājumos Pašvaldību likuma 79. panta noteiktajā kārtībā. Kopīgu uzdevumu risināšanai savstarpēji vienojoties ar Madonas novada pašvaldību tiek izveidota uzraudzība padome, kuras pārraudzībā ir kopīgas iestādes sadarbības līguma ietvaros. |
6. Informācija par izpildes nodrošināšanu | Saistošo noteikumu izpildē nav paredzēts izveidot jaunu institūciju. |
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana | Saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir vajadzīgs minētā mērķa sasniegšanai. |
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām | Sabiedrības viedokļa noskaidrošanai un
priekšlikumu iesniegšanai saistošo noteikumu projekts un paskaidrojuma
raksts tika publicēts no 2023. gada 7. novembra līdz 30. novembrim
pašvaldības tīmekļvietnē www.varaklani.lv.
Noteiktā termiņa ietvaros priekšlikumi par saistošo noteikumu projekta redakciju nav saņemti. |
Varakļānu novada pašvaldības domes priekšsēdētājs M. Justs