Ventspils novada domes saistošie noteikumi: Šajā laidienā 1 Pēdējās nedēļas laikā 0 Visi
Ventspils novada domes saistošie noteikumi Nr. 1
Ventspils novadā 2024. gada 25. janvārī (prot. Nr. 48, 1. §)
Ventspils novada pašvaldības 2024. gada konsolidētais budžets
Izdoti saskaņā ar likuma "Pašvaldību likums"
10. panta pirmās daļas 1. punktu, 48. pantu,
likuma "Par pašvaldību budžetiem" 16. un 17. pantu,
likumu "Par budžetu un finanšu vadību"
1. Saistošie noteikumi nosaka Ventspils novada pašvaldības (turpmāk – Pašvaldība) 2024. gada pamatbudžeta un ziedojumu, dāvinājumu budžeta ieņēmumu, izdevumu, saistību apmēru saimnieciskajā gadā un turpmākajos gados, kā arī budžeta izpildītāju pienākumus un atbildību.
2. Apstiprināt Ventspils novada pašvaldības konsolidēto pamatbudžetu budžetu 2024. gadam, šādā apmērā (1. pielikums):
2.1. kārtējā gada ieņēmumi – 19 387 453 euro;
2.2. kārtējā gada izdevumi – 23 255 126 euro;
2.3. naudas līdzekļu atlikums uz gada sākumu – 4 237 017 euro.
3. Apstiprināt Ventspils novada pašvaldības konsolidēto pamatbudžeta izdevumu plānu pa iestādēm un struktūrvienībām pēc funkcionālajām kategorijām (2. pielikums).
4. Apstiprināt Ventspils novada pašvaldības konsolidēto ziedojumu, dāvinājumu budžetu 2024. gadam, šādā apmērā (3.–4. pielikums):
4.1. kārtējā gada ieņēmumi – 0 euro;
4.2. kārtējā gada izdevumi – 2 930 euro;
4.3. naudas līdzekļu atlikums uz gada sākumu – 2 930 euro.
5. Apstiprināt Ventspils novada pašvaldības aizņēmumu un galvojumu apmēru 2024. gadā un turpmākajos gados (5. pielikums).
6. Apstiprināt Ventspils novada pašvaldības autoceļa fonda līdzekļu plānu vidējam termiņam 2024. gadā un divos turpmākajos gados (6. pielikums).
7. Paredzēt Ventspils novada pašvaldības 2024. gada budžetā 374 766 euro atbalstu mājsaimniecībām – 2023/2024.gada apkures, dzeramā ūdens un kanalizācijas izmaksu sadārdzinājuma kompensācijai.
8. Ventspils novada domes Finanšu komiteja ir tiesīga lemt par līdzekļu piešķiršanu neparedzētiem gadījumiem 2024. gada budžeta rezerves fonda ietvaros.
9. Ventspils novada domes priekšsēdētājs ir tiesīgs neparedzētiem gadījumiem no pašvaldības budžeta rezerves fonda ar rīkojumu piešķirt finanšu līdzekļus līdz 2000 EUR, nepārsniedzot rezervēto līdzekļu apjomu.
10. Ventspils novada pašvaldības izpilddirektors ir tiesīgs neparedzētiem gadījumiem no pašvaldības budžeta rezerves fonda ar rīkojumu piešķirt finanšu līdzekļus līdz 1500 euro, nepārsniedzot rezervēto līdzekļu apjomu.
11. Noteikt, ka Ventspils novada Finanšu nodaļa katru mēnesi sagatavo un iesniedz atskaiti Ventspils novada Finanšu komitejā par šo saistošo noteikumu 9. un 10. punkta finansējuma piešķīrumiem iepriekšējā mēnesī.
12. Ventspils novada pašvaldības Finanšu nodaļa 2024. gadā nodrošina pašvaldības aizņēmumu pamatsummas atmaksu un kredītu procentu samaksu, saskaņā ar noslēgtajiem aizņēmumu līgumiem un budžetā šim mērķim plānotajiem līdzekļiem.
13. Budžeta izpildītāji ir atbildīgi par to, lai piešķirto līdzekļu ietvaros nodrošinātu efektīvu un racionālu pašvaldības budžeta līdzekļu izlietojumu un, lai izdevumi pēc naudas plūsmas nepārsniedz attiecīgajam mērķim tāmē plānotos pašvaldības budžeta izdevumus atbilstoši ekonomiskajām un funkcionālajām kategorijām.
14. Saistošie noteikumi par pašvaldības budžeta apstiprināšanu un budžeta grozījumiem stājas spēkā nākamajā dienā pēc to izsludināšanas oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" un tie publicējami pašvaldības tīmekļa vietnē www.ventspilsnovads.lv.
Ventspils novada domes priekšsēdētājs A. Mucenieks
Paskaidrojuma raksts
par Ventspils novada pašvaldības budžetu 2024. gadam
Attīstības rādītāji
Ventspils novads atrodas Kurzemes reģionā ziemeļrietumos, Baltijas jūras piekrastē. Ventspils novada jūras robežas krasta līnija gar Baltijas jūru stiepjas nepilnu 95 km garumā un sauszemē robežojas ar Ventspils valstspilsētu, Kuldīgas, Talsu un Dienvidkurzemes novadiem.
Ventspils novada kopējā platība ir 2457,56 km2, no kuras 64 % aizņem meži, 8 % mitrāji un 20,9 % – lauksaimniecībā izmantojamās zemes.
Viena no novada vērtībām ir atrašanās vieta pie Baltijas jūras, tās piekraste ir 95 km gara, ar plašām pludmalēm, kas ietekmē uzņēmējdarbības virzienus pagastos, bieži uzņēmējdarbības jomas ir saistītas ar tūrismu un zvejniecību.
Ventspils novadu šķērso valsts nozīmes autoceļš A10 (E22) Rīga–Ventspils un dzelzceļa līnija Rīga–Ventspils (tiek veikti kravu pārvadājumi). Ņemot vērā plašo novada teritoriju, galvaspilsētas Rīgas sasniedzamība no apdzīvotām vietām atšķiras, kopumā ceļā pavadāmam laikam ar automašīnu variējot no 2 h maršrutā Ugāle–Rīga (attālums 150 km) līdz 2 h 40 min, lai nokļūtu no Užavas uz Rīgu (attālums 200 km). Tāpat atšķiras attālums un ceļā pavadāmais laiks līdz tuvākajam nacionālas nozīmes centram Ventspils pilsētai, kurā atrodas novada administrācija.
Viens no raksturīgākajiem teritorijas attīstības rādītājiem ir teritorijas attīstības indekss, kuru aprēķina Valsts reģionālās attīstības aģentūra, balstoties uz datiem par ekonomiski aktīvo individuālo komersantu un komercsabiedrību skaitu uz 1000 iedzīvotājiem, bezdarba līmeni, trūcīgo personu īpatsvaru, dabiskās kustības saldo, ilgtermiņa migrācijas saldo, noziedzīgo nodarījumu skaitu, iedzīvotāja ienākuma nodokļu lielumu, demogrāfisko slodzi. Pēdējā attīstības līmeņa indeksa redakcija atjaunota 2021. gadā. Ventspils novada teritorijas attīstības līmeņa izmaiņu indekss pēc 2020. gada datiem bija –0,180. Kopumā Ventspils novads vietu rangā starp citiem novadiem būtiski nav mainījis, kā arī turpmākajos gados krasas izmaiņas nav paredzamas.
Iedzīvotāju struktūra un skaita dinamika
Ventspils novadā apdzīvotības struktūru ietekmē dažādi faktori – lieli mežu masīvi, purvi, lauksaimniecības zemju teritorijas, jūras piekraste, vēsturiskās un militārās būves, ceļu tīkls un dzelzceļa līnijas.
1. attēls. Iedzīvotāju skaita izmaiņas Ventspils novadā
01.01.2019.–30.06.2023. periodā (PMPL)
Uz 2023. gada 1. janvāri iedzīvotāju skaits Ventspils novadā ir ar lejupejošu tendenci pret 2022. gada 1. janvāri, bet uz 2023. gada 1. jūliju iedzīvotāju skaits jau sasniedza 11358 iedzīvotājus, tādējādi saglabājot neitrālu tendenci iedzīvotāju skaita pieaugumā (skat. 1. attēlu). Izvērtējot iedzīvotāju skaita dinamiku ilgākā termiņā, jāsecina, ka attiecībā pret 2019. gadu, iedzīvotāju skaits novada teritorijā ir samazinājies par 4,7 %, ko veicināja negatīvais dabiskā pieauguma un migrācijas saldo.
2. attēls. Iedzīvotāju skaits Ventspils novadā pa pagastiem
uz 30.06.2023. (PMPL)
Ņemot vērā novada teritorijas īpatnību – mežu un lauksaimniecības zemju platības, 2023. gadā iedzīvotāju blīvums novada teritorijā ir vidēji 4,62 cilvēki/km2. Visblīvāk apdzīvots ir Vārves pagasts (12,81 cilv./km2) un Piltenes pilsēta, visretāk – Ances pagasts (1,51 cilv./km2) (skat. 2. attēlu).
Apskatot iedzīvotāju galvenās vecumu grupas uz 2023. gada 31. oktobri ir sekojošas: darbspējas vecuma cilvēki sastāda 63 % (skaits palielinājies par 1,55 % salīdzinājumā ar 2022. gadu), līdz darbspējas vecumam – 15,22 % (par 0,43 % vairāk nekā 2022. gadā), virs darbspējas vecuma – 21,86 % iedzīvotāju, kas ir par 1,90 % mazāk kā iepriekšējā gadā (skat. 3. attēlu). Salīdzinot iedzīvotāju galvenās vecuma grupas Kurzemes reģionā ar tuvākajām pašvaldībām, Ventspils novada rādītāji ir kopumā atbilstoši reģionam.
3. attēls. Iedzīvotāju skaits Ventspils novadā pa vecuma grupām
uz 31.10.2023. (PMPL)
2023. gada janvārī bezdarba līmenis Ventspils novadā bija pieaudzis līdz 5,7 %, kas salīdzinājumā ar 2022. gada vidējo bezdarba līmeni (5,4 %) palielinājās par 0,3 % un, salīdzinājumā ar Kurzemes reģionu par 1 %. 2023. gada desmit mēnešu griezumā bezdarba līmenis Ventspils novadā turpināja samazināties, uz 1. oktobri sasniedzot 4 % (skat. 4. attēlu), kas skaidrojams darba tirgus stabilizēšanos, kā arī vasaras periodā, īpaši tūrisma un ēdināšanas jomās – darba spēka pieprasījuma palielināšanos. Salīdzinot ar valstī vidējo un Kurzemes reģiona bezdarba līmeni, to var vērtēt kā līdzvērtīgu.
4. attēls. Bezdarba līmenis Ventspils novadā (PMPL)
Lielāko bezdarbnieku grupu veido iedzīvotāji pirmspensijas vecumā. Galvenie iemesli, kāpēc bezdarbniekiem ir grūtības uzsākt darba attiecības – sociālās problēmas, zemā kvalifikācija, veselības problēmas. Iedzīvotāju darbspējas vecumā, t.sk. jauniešu – bezdarbnieku (t.sk. personas pēc bērnu kopšanas atvaļinājuma) skaits, salīdzinot ar iepriekšējo gadu, ir krietni samazinājies. Ja iepriekšējos gados aktuāla problēma bija darba vietu trūkums tuvāk dzīvesvietai, tad jāatzīmē, ka arvien vairāk tiek piedāvātas attālinātā darba iespējas, jo pieaug nepieciešamība pēc izglītotiem speciālistiem attiecīgajā nozarē. Darba devējam tiek dota iespēja izvēlēties atbilstošāko un piemērotāko pretendentu no visiem Latvijas reģioniem. Ventspils novada pašvaldība piedalās Nodarbinātības valsts aģentūras organizētajā nodarbinātības veicināšanas pasākumā "Algoti pagaidu sabiedriskie darbi". 2023. gadā bija 7 (septiņas) darba vietas izveidotas, bet 2024. gadā plānotas tikai 3 (trīs).
2021. un 2022. gads ir bijis izaicinošs kā jauniem tā esošiem uzņēmumiem, kas iespējams ir saistīts ar Covid-19 un sarežģītas ģeopolitiskas situācijas radītām sekām. 2022. gadā novadā ir sarucis jaunreģistrēto, uzņēmumu skaits, liecina Lursoft apkopotā statistika, un jau septīto gadu pēc kārtas uzņēmumu bilance bijusi negatīva. 2022. gadā tika reģistrēti 30 jaundibināti uzņēmumi, kas, salīdzinot ar 2021. gadu ir mazāks (35). Šī gada dati (uz 01.12.2023.) rāda, ka jaundibināto uzņēmumu skaits ir palicis nemainīgs – 30, kas liecina, ka tendence līdz gada beigām varētu būt augšupejoša.1
Vidējā darba alga bruto gan privātā sektorā, gan valsts pārvaldē Ventspils novadā 2021. gadā bija 807,63 EUR. 2022. gadu un 2023. gada pirmos divus ceturkšņu apskatot, var secināt, ka atalgojums ir pieaudzis proporcionāli pret vidējo atalgojumu valstī. Atalgojuma, Ventspils novadā strādājošiem un valstī vidēji, lielāko atšķirību veido vidējās darba samaksas straujais pieaugums Rīgā un Pierīgā (skat. 5. attēlu).
4. attēls. Vidējais bruto atalgojums2
Vērtējot pēc ekonomiskās attīstības rādītājiem, Ventspils novadu raksturo kā labu ekonomisko vidi – bezdarba līmenis ir samazinājies, iedzīvotāju skaits nemainīgs, strādājošo darba samaksa ir pieaugusi, nodarbināto skaits, uzņēmumu lielums un apgrozījums u.c. ir ar augšupejošu tendenci. Lai veicinātu Ventspils novada attīstību, būtiska uzmanība jāpievērš dzīvojamā fonda attīstībai, radot iedzīvotājiem iespēju izvēlēties sev piemērotu mājokli, tādējādi palielinot apdzīvotību pašvaldības teritorijā.
Pēc Ventspils novada pašvaldības nekustamo īpašumu nodaļas apkopotiem datiem 2020. gadā dzīvokļu jautājumu risināšanai palīdzību meklējuši 54 iedzīvotāji, 2021. gadā – 42 un 2022. gadā – 53 iedzīvotāji, toties uz 2023. gada 1. decembri dzīvokļu rindā Ventspils novada pagastos kopā gaida 17 iedzīvotāji.
Ne mazāk svarīga loma ir mobilitātes nodrošināšanai, sabiedriskā transporta nodrošinājumam, ceļu kvalitātei un satiksmes drošībai brīvai iedzīvotāju pārvietošanās iespējai novada teritorijā, kas ir atrunāts Ventspils novada stratēģiskos mērķos un ilgtermiņa prioritātēs 2030. Attīstot kvalitatīvu ceļu tīklu, tiek sekmēta uzņēmējdarbības attīstība,3 veicināta tūrisma attīstība un iedzīvotāju interese iegādāties nekustamos īpašumus Ventspils novada teritorijā.
Iedzīvotāja skaita dati liecina par nepieciešamību pēc pašvaldībai veicamā darba uzdevumiem:
– radīt labvēlīgu vidi uzņēmējdarbības attīstībai;
– drošas vides, infrastruktūras veidošana visā novada teritorijā;
– radīt saturīgu brīvā laika pavadīšanas iespējas visām paaudzēm, t.sk. jauniešiem.
Rezultātā mazinātos iedzīvotāju aizplūšanas temps, palielinātos iedzīvotāju piesaiste novadam, t.sk. jaunu ģimeņu un ģimeņu ar bērniem.
2024. gada galvenie uzdevumi, prioritātes, pasākumi
Lai veicinātu augšupejošu attīstību Ventspils novadā, kā prioritātes nepieciešams izvirzīt:
Iedzīvotājs – nodrošināt labu dzīves kvalitāti un labklājības līmeni.
Teritorija – vienmērīgi attīstīta, nodrošinot ikvienam iedzīvotājam pieejamus pakalpojumus
Pārvaldība – mūsdienīga, atvērta un profesionāla. Pašvaldībā nodrošināts uz iedzīvotāju orientēts darbs.
Ventspils novada Attīstības programmā 2020.–2026. gadam izvirzīti vidēja termiņa prioritātes, rīcības virzieni un uzdevumi:
VTP (vidēja termiņa prioritāte) 1 – VESELĪGA, RADOŠA UN LĪDZDDARBĪGA KOPIENA
1. RV1 (rīcības virziens) – KOPIENA. Uzdevums Nr. 1.1. – Veicināt sabiedrības iesaisti, pašiniciatīvu un lokālpatriotismu:
1.1. Projektu konkursa "Mēs savā novadā" organizēšana, lai sekmētu nevalstiskā sektora darbību un aktivitātes.
Uzdevums Nr. 1.4. – Īstenot ģimeņu atbalsta pasākumus:
1.2. Ances pagastā pie daudzdzīvokļu mājas "Dālderi" un "Vītoli" esošā rotaļu laukuma pārbūve, papildināšana.
2. RV2 (rīcības virziens) – IZGLĪTĪBA UN PRASMES. Uzdevums Nr. 2.2. – Nodrošināt dažādotu un kvalitatīvu interešu un profesionālās ievirzes izglītību:
2.1. Turpinās īstenot ERASMUS+ projektu "Mācīšanās ārpus klases" – Piltenes pamatskolā.
Uzdevums Nr. 2.4. – Pilnveidot izglītības iestāžu infrastruktūru un materiāli tehnisko bāzi:
2.2. Tiks pabeigti darbi pie Ugāles vidusskolas aktu zāles pārbūves;
2.3. Ugāles vidusskolas skolas korpusa – 2., 3., 4. stāva logu nomaiņa;
2.4. Ugāles PII "Lācītis" grupiņas "Bitītes" virtuves telpas, garderobes kosmētiskais remonts (t.sk. kanalizācijas cauruļvadu nomaiņa) un ēkas 2. stāva kosmētiskais remonts;
2.5. Dokumentācijas izstrāde energoefektivitātes uzlabošanas pasākumiem ēkā "Bērnudārzs" un teritorijas labiekārtošana (laternu nomaiņa, sporta laukuma izbūve) Ugāles pagastā;
2.6. Piltenes pamatskolas ēkai jumta, skursteņu remonts, tekņu nomaiņa;
2.7. Piltenes pamatskolas internāta 2 (divu) atpūtas telpu, 3 (trīs) dzīvokļu un 1 (vienas) istabas remonts;
2.8. Popes pamatskolas ēdamzāles griestu, sienu, elektroinstalāciju remonts (telpās Nr. 7, 8, 14 pēc inventariz. datiem);
2.9. Puzes pamatskolā mājturības un tehnoloģiju kabinetā un pirmsskolas grupiņas telpā logu nomaiņa 6 gab.;
2.10. Pie Puzes pamatskolas pirmsskolas grupiņas vecās nojumes demontāža un jauna moduļa tipa āra nojumes iegāde un uzstādīšana;
2.11. Tārgales pamatskolā LED apgaismojuma ierīkošana;
2.12. Tārgales pamatskolā 6-gadnieku grupas korpusa remonts, t.sk. kāpņu, grupas telpas, guļamistabas, gaiteņa;
2.13. Pie pirmsskolas izglītības iestādes "Zīļuks" (Vārvē, Ventavā) rotaļu laukuma papildināšana ar rotaļu mājiņām;
2.14. Pirmsskolas izglītības iestādes "Zīļuks" Ventavā mazās grupiņas zāles remonts;
2.15. Dokumentācijas izstrāde pirmsskolas izglītības iestādes "Zīļuks" Vārves pagastā ēkas fasādes siltināšanai (nek. īpaš. "Rozītes");
2.16. Zūru pamatskolā dizaina un tehnoloģiju (zēnu) un matemātikas kabinetu remonts.
3. RV3 (rīcības virziens) – KULTŪRA UN KULTŪRVĒSTURISKAIS MANTOJUMS. Uzdevums Nr. 3.2. – Uzlabot kultūras iestāžu infrastruktūru un materiāli tehnisko bāzi:
3.1. Plānots piesaistīt LEADER finansējumu projekta "Teritorijas labiekārtojums pie Jūrkalnes tautas nama" īstenošanai;
3.2. Plānots piesaistīt LEADER finansējumu projekta "Vārves novadpētniecības muzejs" īstenošanai;
3.3. Piltenes kultūras nama ēkas jumta un kamīnzāles remonts, kā arī ārdurvju nomaiņa, t.sk. kāpņu remonts un zāles parketa grīdas lakošana;
3.4. Dokumentācijas izstrāde Popes muižas apbūves Kungu mājas (skolas ēka) cokola restaurācijai un lietus ūdens kanalizācijas izveidei Popes pagastā.
RV4 (rīcības virziens) – SPORTS UN VESELĪGS DZĪVESVEIDS. Uzdevums Nr. 4.2. – Pilnveidot sporta un aktīvās atpūtas infrastruktūru un materiāli tehnisko bāzi:
4.1. Tārgales pagastā izbūvēt 3x3 basketbola laukumu, piesaistot LEADER finansējumu;
4.2. Piltenes pamatskolas sporta zāles remonts;
4.3. Zūru pamatskolas sporta zālē elektromontāžas darbi – apgaismojuma nomaiņa uz LED lampām.
5. RV5 (rīcības virziens) – SOCIĀLĀ AIZSARDZĪBA UN VESELĪBAS APRŪPE. Uzdevums 5.1. Pilnveidot sociālās palīdzības un pakalpojumu nodrošinājumu un kvalitāti:
5.1. Dokumentācijas izstrāde sociālo mājokļu atjaunošanai vai jaunu sociālo mājokļu būvniecībai Ugāles pagastā;
5.2. Tārgales pagastā īstenot atbalsta pasākumu cilvēkam ar invaliditāti mājokļu vides pieejamības nodrošināšanai;
5.3. Ugāles pagastā izveidot daudzfunkcionālu centru iekļaujošai sabiedrībai;
5.4. Turpināt sadarbību ar Nodarbinātības valsts aģentūru, piedaloties nodarbinātības pasākumā "Algoti pagaidu sabiedriskie darbi", radot 1 jaunu darba vietu bezdarbniekam Ugāles pagastā;
Uzdevums Nr. 5.4. Veicināt veselības aprūpes pakalpojumu un infrastruktūras pilnveidi:
5.5. Pārbūves darbi telpu grupas pielāgošanai ģimenes ārsta prakses vajadzībām īpašumā "Valde" Blāzmas ciemā, Puzes pagastā;
5.6. Grīdas seguma, durvju maiņa un kosmētiskais remonts Sociālā dienesta telpās īpašumā "Valde" Blāzmas ciemā, Puzes pagastā;
6. RV6 (rīcības virziens) – PĀRVALDĪBA UN SADARBĪBA. Pašvaldība ir dalībnieks šādās biedrībās un nodibinājumā:
6.1. Nodibinājums "Zlēku attīstības fonds";
6.2. Biedrība "Etniskās kultūras centrs "Suiti";
6.3. Biedrība "Latvijas amatieru teātru asociācija";
6.4. Biedrība "Latvijas Pašvaldību sociālo dienestu vadītāju apvienība";
6.5. Biedrība "Latvijas Bāriņtiesu darbinieku asociācija";
6.6. Biedrība "Latvijas sporta izglītības iestāžu "Direktoru padome"";
6.7. Biedrība "Latvijas Vieglatlētikas savienība";
6.8. Biedrība "Ziemeļkurzemes biznesa asociācija";
6.9. Biedrība "Usmas krasts";
6.10. Biedrība "Latvijas Pašvaldību savienība";
6.11. Biedrība "Reģionālo attīstības centru un novadu apvienība".
VTP(vidēja termiņa prioritāte)2 – ILGTSPĒJĪGA DZĪVES VIDE UN DROŠA INFRASTRUKTŪRA
7. RV7 (rīcības virziens) – MOBILITĀTE. Uzdevums Nr. 7.1. – Uzlabot transporta infrastruktūru un satiksmes drošību:
Tārgales pagastā:
7.1. Plānots pabeigt darbus pie autoceļa T-21 "Reiņi–Upes" atjaunošanas, tilta aizstāšanas ar caurteku Tārgales pagastā;
7.2. Pašvaldības autoceļa T-51 "Jaunozoli–Ceļinieki" un T-3 Laimiņas–Kamārce" pārbūve;
7.3. Pašvaldības ceļa T-85 "Apiņi" posma ar nobrauktuvi un stāvlaukuma pārbūvi;
7.4. Dokumentācijas izstrāde autoceļa T-12 "Niedriņi–Tuči" asfalta klātnes atjaunošanai 1,4 km garumā;
7.5. Dokumentācijas izstrāde Liepenes ceļa 2,6 km (dubultā virsma) + piebraucamais ceļa līdz jūrai+ koka laipu (horizontālais princips) izbūvei.
Ances pagastā:
7.6. Ceļa A-45 Ances muiža 0,09 km pārbūves dokumentācijas izstrāde;
Puzes pagastā:
7.7. Gājēju tilta atjaunošana Blāzmas ciemā, piesaistot finansējumu no ELFLA (Eiropas fonds lauku attīstībai);
7.8. Caurteku remonts, nomaiņa Pu-06 "Kvēpu ciems3", Pu-59 Kvēpu ciems 3, Pu-53 Stiklu kapi;
7.9. Caurteku ierīkošana Pu-54 (Akācijas Stiklu ciemā), Pu-57 (Mazdārziņi–Gravas);
Popes pagastā:
7.10. Dokumentācijas izstrāde, gājēju celiņa izveidošana gar valsts valsts autoc. V1313 Virpe–Pope līdz kapsētai;
Piltenes pilsētā:
7.11. Rožu ielas pārbūve posmā no Maija ielas līdz Zemnieku ielai;
7.12. Piebraucamā ceļa pārbūve uz nekustamajiem īpašumiem Maija ielā 5 un Maija ielā 7.
Ugāles pagastā:
7.13. Dokumentācijas izstrāde autoceļa Ug-62 "Rūpnīcas iela 11" posma atjaunošanai ar grants segumu un stāvlaukumu izbūvi;
Vārves pagastā:
7.14. Dokumentācijas izstrāde gājēju celiņa izveidošanai gar Ventas ielu Ventavas ciemā (kad. 98840140271) – 50 m;
7.15. Dokumentācijas izstrāde Va-7 "Pasiekstes ceļš" – virsmas apstrādei;
7.16. Dokumentācijas izstrāde Vārves pagasta Līvānu ciema ceļiem;
7.17. Pašvaldības autoceļa Va-5 "Buku ceļš" posma pārbūve.
Ziru pagastā:
7.18. Dokumentācijas izstrāde gājēju celiņu izveidošanai gar valsts autoceļu pašv. nek. īpaš. 98900010526 + laukums, kur bērni gaida autobusu.
8. RV8 (rīcības virziens) – DROŠĪBA. Uzdevums Nr. 8.1. – Uzlabot sabiedrisko kārtību un pilnveidot drošības infrastruktūru:
8.1. Dokumentācijas izstrāde Ugunsdzēsības ūdens ņemšanas vietas sakārtošanai pie upes Užavas pagastā;
9. RV9 (rīcības virziens) – INŽENIERINFRASTRUKTŪRA. Uzdevums Nr. 9.1. – Attīstīt pašvaldības inženierinfrastruktūru un pakalpojumus
9.1. Ances pagasta katlu mājas remonts ar pāreju uz citu kurināmā veidu;
9.2. Piltenes pilsētā siltumtrases ierīkošana no Skolas ielas 8 līdz Lielā ielai 25.;
9.3. Puzes pamatskolas un Kultūras nama siltummezglu remonts;
9.4. Tārgales pagastā siltummezglu izbūve ēkā Dzintarkalni, Dzintarlāses un Sirēnas.
10. RV11 (rīcības virziens) – VIDE UN PUBLISKĀ ĀRTELPA. Uzdevums Nr. 11.1. – Sekmēt dabas resursu ilgtspējīgu izmantošanu:
10.1. Projekta "Piekrastes apsaimniekošanas praktisko aktivitāšu realizēšana" ar Latvijas vides aizsardzības fonda finansējumu īstenošana (6 gads);
10.2. Turpināsies darbs pie energoauditu, energosertifikātu, energopārvaldības sistēmas ieviešanas un uzturēšanas modeļa izstrādes.
Uzdevums Nr. 11.3. – Uzlabot publiskās ārtelpas teritoriju pieejamību un labiekārtojumu:
10.3. Plānots piesaistīt finansējumu projekta "Pašvaldības publiskās ārtelpas attīstība un labiekārtošana pie mājas "Purenes", Zlēku pagastā, Ventspils novadā īstenošanai.
Uzdevums Nr. 11.4. – Sekmēt publisko ūdeņu apsaimniekošanas un piekļuves iespēju attīstību:
10.4. Pašvaldība īstenos pārrobežu projektu Latvija–Lietuva "Usmas Elkraga takas pielāgošana cilvēkiem ar īpašām vajadzībām";
10.5. Turpināsies darbs pie Ventas upes apsaimniekošanas plāna izstrādes;
VTP (vidēja termiņa prioritāte) 3 – LABVĒLĪGA VIDE UZŅĒMĒJDARBĪBAS ATTĪSTĪBAI
11. RV12 (rīcības virziens) – UZŅĒMĒJDARBĪBA. Uzdevums Nr. 12.2. – Pilnveidot uzņēmējdarbības vides atbalsta instrumentus un infrastruktūru:
11.1. Projektu konkurss "Solis–2024" ar mērķi, finansiāli atbalstīt Ventspils novada uzņēmēju iniciatīvas, kas saistītas ar jaunu darbavietu izveidošanu, radot inovatīvus produktus un pakalpojumus ar paaugstinātu pievienoto vērtību, veicinot saimnieciskās darbības attīstību un dažādošanu, ražošanas resursu izmantošanas efektivitāti;
11.2. Plānots organizēt dažādus informatīvus pasākumus uzņēmējiem;
11.3. Plānots piedalīties izstādē "Rīga Food" ar novada uzņēmēju ražojumiem;
11.4. Konkurss "Remigrācijas atbalsta pasākums – uzņēmējdarbības atbalsts" īstenošana.
12. RV13 (rīcības virziens) – TŪRISMS. Uzdevums Nr. 13.1. – Veicināt tūrisma un pakalpojumu nozares izaugsmi:
12.1. Turpināt sadarbību ar Ventspils Tūrisma informācijas centru, lai popularizētu novada tūrisma uzņēmējus, viņu pakalpojumus, apskates objektus u.c;
12.2. Aktualizēt informāciju un no jauna izdot pašvaldības bukletu.
Uzdevums Nr. 13.2. – Veicināt iesaistīto pušu sadarbību tūrisma vides attīstībā:
12.3. Plānots organizēt pasākumu (otro reizi) "Mājas kafejnīcu dienas" visā Ventspils novadā.
Plānotās pašvaldības aktivitātes tūrisma un uzņēmējdarbības attīstībā
2024. gadā turpināsies darbs pie individuālu konsultāciju sniegšanas tiem uzņēmējiem, fiziskām personām, kuras vēlas attīstīt vai uzsākt uzņēmējdarbību novadā, piesaistot ES un citus finansējumus. Tiks organizētas uzņēmēju tikšanās ar pašvaldības pārstāvjiem ar mērķi veicināt uzņēmējus iesaistīties kooperatīva izveidē.
Pašvaldība turpinās uzrunāt un aicināt lauku iedzīvotājus, īpaši jauniešus, uzņēmējus un organizācijas celt savu kapacitāti, iesaistot izglītojošos pasākumos sadarbībā ar Latvijas Lauku konsultāciju un izglītības centru, lai dažādotu lauku ekonomiku, mudināt darboties radoši, attīstīt esošos un veidot jaunus pakalpojumus.
Ventspils novada pašvaldība jau vienpadsmito gadu organizēs pašvaldības projektu konkursu "SOLIS", kurā aicinās piedalīties kā uzņēmējus, tā arī fiziskas personas. Konkursa uzvarētāji saņems pašvaldības līdzfinansējumu savas uzņēmējdarbības uzsākšanai, attīstībai un jaunu darba vietu izveidošanai. Kā arī, tiek plānots iesaistīties Kurzemes plānošanas reģiona izsludinātajos uzņēmējdarbības veicināšanas konkursos.
Ņemot vērā lielo uzņēmēju ieinteresētību un apmeklētību, novada organizētajā seminārā 2023. gadā, arī 2024. gadā tiek plānots organizēt šāda veida seminārus.
2022. un 2023. gadā Ventspils novads pārstāvēja uzņēmējus starptautiskajā izstādē "Riga Food", kur apmeklētāji izrādīja lielu interesi par novada mājražotāju produkciju, līdz ar to, tiek plānots izstādi apmeklēt arī 2024. gadā. Ventspils novada mājražotāji un uzņēmēji tiks aicināti savu produkciju, pakalpojumus popularizēt gan Kurzemes uzņēmēju dienās, gan citos pasākumos.
2024. gadā tiek plānots sumināt uzņēmējus, rīkojot tiem apbalvošanas ceremoniju.
Visā Latvijā jau 3 gadu norisinās Māju kafejnīcu dienas, kurās 2023. gadā dalību ņēma arī Ventspils novads, redzot lielo atsaucību, tiek plānots organizēt tās arī 2024. gadā.
Lai sekmētu novada iedzīvotāju dzīves vides kvalitātes uzlabošanu, ik gadu pašvaldība organizē pašvaldības projektu konkursu biedrībām un nodibinājumiem – "Mēs savā novadā". Piesaistot finansējumu, iedzīvotāji saviem spēkiem realizē dažādus sabiedriskā labuma projektus, tādējādi veicinot attiecīgās vietas, kur plānotas investīcijas, atpazīstamību, popularizēšanu un apmeklētāju piesaisti.
Pašvaldība turpinās sadarboties ar Ventspils Tūrisma informācijas centru, Kurzemes tūrisma asociāciju, Kurzemes plānošanas reģionu un Latvijas lauku tūrisma asociāciju "Lauku ceļotājs", lai popularizētu novada tūrisma uzņēmējus, viņu pakalpojumus, apskates objektus u.c.
Pašvaldības raksturojums
Ventspils novadā pašpārvaldi un pašvaldības iedzīvotāju pārstāvību nodrošina to ievēlētā Ventspils novada dome, kas pieņem lēmumus, nosaka pašvaldības institucionālo struktūru, lemj par autonomo funkciju un brīvprātīgo iniciatīvu īstenošanu un par kārtību, kādā nodrošina pašvaldībai deleģēto valsts pārvaldes funkciju un pārvaldes uzdevumu izpildi; izstrādā un izpilda pašvaldības budžetu.
Ventspils novada dome savu darbu organizē, ievērojot LR likumus, Ministru kabineta noteikumus, Ventspils novada pašvaldības nolikumu un citus normatīvos dokumentus.
Ventspils novada pašvaldība ir izveidota 2009. gada 1. jūlijā pēc vietējo pašvaldību administratīvi teritoriālās reformas pabeigšanas saskaņā ar administratīvi teritoriālā iedalījuma noteikumiem. Ventspils novadā ir 12 pagasti un viena pilsēta. Pēc pašvaldību vēlēšanām 2021. gadā Ventspils novada dome atbilstoši Pašvaldības domes vēlēšanu likumam sastāv no 15 deputātiem.
Ventspils novada pašvaldība savu darbu virza atbilstoši LR likumam "Pašvaldību likums" un Ventspils novada pašvaldības nolikumam – organizē novada pašvaldības autonomo funkciju un nodrošina deleģēto valsts pārvaldes funkciju un pārvaldes uzdevumu izpildi, kā arī likumos noteiktajos gadījumos veic pienākumus, kas saistīti ar novada, pilsētas un pagastu iedzīvotāju izglītības un sociālās palīdzības jautājumiem, kultūras iestāžu darbību un sniedz šīm iestādēm metodisku palīdzību.
Domes funkciju realizēšanu un darbības nodrošināšanu nodrošina pastāvīgās deputātu komitejas sniedzot atzinumus jautājumos, kas saistīti ar komiteju kompetenci, sagatavo un iesniedz novada domē izskatīšanai lēmumu projektus, izskata domes un pašvaldības iestāžu budžetu projektus. Atsevišķu pašvaldības funkciju veikšanai novada dome ir izveidojusi komisijas, kuru sēdes ir slēgtas un to darbību reglamentē domes apstiprināts nolikums. Tās darbojas pastāvīgo komiteju vai tiešā domes pakļautībā.
Komitejas:
• Finanšu komiteja (7 deputāti);
• Sociālo, izglītības, kultūras un sporta komiteja (7 deputāti);
• Teritorijas un ekonomikas attīstības komiteja (7 deputāti);
• Nekustamo īpašumu apsaimniekošanas komiteja (7 deputāti);
Komisijas:
• Pašvaldības dzīvojamo māju privatizācijas
un mantas atsavināšanas komisija; • Nekustamo īpašumu iznomāšanas komisija; • Tehniskā komisija; • Sporta komisija; • Projektu, investīciju un būvniecības komisija; • Vides un uzņēmējdarbības attīstības komisija; • Iepirkumu komisija; • Licencēšanas komisija; • Vēlēšanu komisija; • Dzīvokļu komisija; • Administratīvā komisija; • Administratīvo aktu strīdu komisija; |
• Bērnu un jaunatnes lietu komisija; • Interešu izglītības programmu izvērtēšanas komisija; • Pedagoģiski medicīniskā komisija; • Debitoru parādu izvērtēšanas komisija; • Medību koordinācijas komisija; • Darījumu ar lauksaimniecības zemi izvērtēšanas komisija; • Ilgtermiņa ieguldījumu un krājumu novērtēšanas komisija; • Ventspils valstspilsētas un Ventspils novada sadarbības teritorijas Civilās aizsardzības komisija; • Bērnu lietu sadarbības grupa; • Apbalvošanas komisija; • Budžeta komisija. |
Ventspils novada dome ir izveidojusi sekojošas iestādes:
• Ventspils novada pašvaldības administrācija;
• Ventspils novada Sociālais dienests;
• Ventspils novada Bāriņtiesa;
• Ventspils novada Izglītības pārvalde;
• Ventspils novada pašvaldības policija.
Novada pašvaldības administrācija – ir pašvaldības iestāde, kas nodrošina domes pieņemto lēmumu izpildi, kā arī domes darba organizatorisko un tehnisko apkalpošanu. Administrācija iekļauj 10 nodaļas un ārpus nodaļām esošus darbiniekus:
• Finanšu nodaļa; • Administratīvā nodaļa; • Domes kanceleja un komunikācijas nodaļa; • Attīstības, plānošanas un būvniecības nodaļa; • Informācijas tehnoloģiju nodaļa; |
• Nekustamo īpašumu nodaļa; • Personāla nodaļa; • Iekšējais auditors; • Dzimtsarakstu nodaļa; • Būvinspekcija; • Kultūras nodaļa. |
Novada pašvaldības Kultūras nodaļas pakļautībā ir novada domes izveidotie 11 kultūras centri, 13 bibliotēkas un 3 novadpētniecības ekspozīcijas.
Ventspils novada pašvaldības sniegto pakalpojumu pieejamību pašvaldības teritoriālajās vienībās uz 2024. gada 1. janvāri nodrošina 2 pagastu apvienību pārvaldes, 7 pagastu pārvaldes un 1 pilsētas un pagasta apvienība, kuras Ventspils novada pašvaldībā uzskatāmas par struktūrvienībām. Ar 2024. gada 1. jūniju mainās pagastu struktūra – 5 pagastu apvienību pārvaldes un 1 pilsētas un pagasta apvienība:
• Užavas un Jūrkalnes pagastu apvienības
pārvalde; • Popes un Puzes pagastu apvienības pārvalde; • Piltenes pilsētas/pagasta un Zlēku pagastu apvienības pārvalde; |
• Tārgales un Ances pagastu apvienības
pārvalde; • Ugāles un Usmas pagastu apvienības pārvalde; • Vārves un Ziru pagastu apvienības pārvalde; |
Novada pašvaldības Izglītības pārvaldes padotībā ir 6 pamatizglītības iestādes; 1 vidējās izglītības iestāde; 4 pirmskolas izglītības iestādes; 3 profesionālās izglītības iestādes un 3 bērnu un jauniešu centri.
Novada pašvaldības administrācija nodrošina pašvaldības domes un tās izveidoto komiteju organizatorisko un tehnisko apkalpošanu. Citas pašvaldības institūcijas nodrošina pašvaldības kompetences jautājumu (autonomo un uzdoto funkciju) izpildi. Pašvaldības institucionālā sistēma, precizējot katras institūcijas tiesisko statusu, ir noteikta novada pašvaldības nolikumā, kā arī attiecīgās nodaļas kompetenci regulējošā iekšējā normatīvajā aktā.
Novada pašvaldības administrācijas un struktūrvienību darbu vada pašvaldības izpilddirektors. Viņš organizē pašvaldības saistošo noteikumu un citu normatīvo aktu izpildi, domes noteiktajā kārtībā rīkojas ar pašvaldības mantas un finanšu resursiem, slēdz saimnieciskus darījumus ar juridiskajām un fiziskajām personām, organizē budžeta projekta izstrādāšanu, kā arī saimnieciskā gada un gada publiskā pārskata sagatavošanu, atbild par pārraudzībā esošo pašvaldības iestāžu un pakļautībā esošo centrālās administrācijas nodaļu darbu pašvaldības nolikumā noteiktajā kārtībā, kā arī veic arī citus pienākumus, kas paredzēti pašvaldības nolikumā un domes lēmumos.
Budžets
Pašvaldības darbības finansiālo pamatu veido budžets, kas ir svarīgākais instruments pašvaldības autonomo funkciju izpildes nodrošināšanai, ekonomisko un sociālo vajadzību sabalansēšanai, kā arī teritorijas ilgtermiņa attīstībai.
Ventspils novada pašvaldības budžets 2024. gadam sastāv no konsolidēta pamatbudžeta un konsolidēta ziedojuma budžeta, ko veido attiecīgas ieņēmumu un izdevumu daļas. Konsolidācijā ir iekļautas sekojošas Ventspils novada pašvaldības iestādes:
• Ventspils novada pašvaldības administrācija;
• Ventspils novada Sociālais dienests;
• Ventspils novada Bāriņtiesa;
• Ventspils novada Izglītības pārvalde;
• Ventspils novada pašvaldības policija.
Sagatavojot budžeta projektu 2024. gadam, pašvaldība ir ņēmusi vērā visu nozaru intereses un centusies sabalansēt pieejamos finanšu līdzekļus tā, lai nodrošinātu uzlabojumus sabiedrībai svarīgās jomās. Pieejamie resursi tika plānoti atbilstoši novada attīstības prioritātēm, nodrošinot visu pašvaldības iestāžu un to struktūrvienību darbību, attīstību veicinošu investīciju projektu ieviešanu un realizāciju.
Skaitliskā informācija par budžeta ieņēmumiem, izdevumiem, saistībām un galvojumiem ir norādīta Ventspils novada domes saistošo noteikumu "Ventspils novada pašvaldības 2024. gada konsolidētais budžets" 1. līdz 6. pielikumā.
Pamatbudžets
Ieņēmumi
Konsolidētā pamatbudžeta ieņēmumi plānoti 19 387 453 euro kopsummā un tos veido nodokļu ieņēmumi, nenodokļu ieņēmumi (no nodevām, sodiem un sankcijām), pārējie nenodokļu ieņēmumi (no pašvaldības īpašuma pārdošanas), ieņēmumi no iestāžu sniegtajiem maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi, kā arī transferti (mērķdotācijas, kas tiek saņemtas no atsevišķām ministrijām un pašvaldībām un paredzētas galvenokārt pedagogu darba samaksai, autoceļu uzturēšanai, transferti ES fondu finansēto projektu īstenošanai un transferti pašvaldību maksājumiem par izglītības pakalpojumiem) (skat 4. attēlu).
4. attēls. Ventspils novada pašvaldības konsolidētā pamatbudžeta
ieņēmumu plāns 2024. gadam
Pašvaldības konsolidētā pamatbudžeta kontu atlikums uz 2024. gada 1. janvāri ir 4 237 017 euro.
Iedzīvotāju ienākuma nodokļa (IIN) prognoze ir 8 339 235 euro, par 892 551 euro vairāk, nekā 2023. gadā plānotais.
Nekustamā īpašuma nodokļa (NĪN) prognoze (t.sk. iepriekšējo gadu parādi un soda naudas) par zemi – 1 178 500 euro, par ēkām – 148 300 euro, par mājokļiem – 52 750 euro. Dabas resursu nodokļa prognoze ir 152 000 euro.
Valsts budžeta transferti 2024. gadā plānoti 7 861 850 euro. Lielāko ieņēmumu daļu sastāda valsts budžeta dotācija no pašvaldību finanšu izlīdzināšanas fonda (PFI fonda) 2 857 765 euro. Pārējos valsts budžeta transfertus 5 004 085 euro apmērā sastāda: mērķdotācija izglītības nozarei (pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām, 1.–4. klašu skolēnu ēdināšanai, asistentu pakalpojumiem) 2 403 369 euro; 759 819 euro autoceļu uzturēšanai; 7 771 euro māksliniecisko kolektīvu vadītāju darba samaksai; 522 495 euro sociālo pakalpojumu nodrošināšanai, 12 896 euro pašvaldības ambulatorā punnkta uzturēšanai, pabalstu izmaksām; 1 290 775 euro no ieņēmumiem plānoti ES projektu īstenošanai un aizņēmuma pamatsummas daļējai atmaksai par realizētiem projektiem un 6 960 euro – vēlēšanu un referenduma organizēšanai.
Pašvaldību budžeta transfertu ieņēmumi ir plānoti 297 000 euro – savstarpējiem norēķiniem par izglītību 290 000 euro un savstarpējiem norēķiniem par sociālajiem pakalpojumiem 7 000 euro.
Nenodokļu ieņēmumus 844 434 euro apmērā veido – 755 000 euro ieņēmumi no nekustamā īpašuma pārdošanas, 30 200 euro ieņēmumi no ūdenstilpju un zvejas tiesību nomas un zvejas tiesību rūpnieciskas izmantošanas u.c. nenodokļu ieņēmumi (valsts un pašvaldības nodevas un naudas sodi).
Maksas pakalpojumus un citus pašu ieņēmumus 513 384 euro apmērā veido ieņēmumi par zemes nomu un telpu nomu, vecāku maksa par bērnu ēdināšanu izglītības iestādēs un interešu pulciņu apmeklēšanu mūzikas skolās, ieņēmumi par ieejas biļetēm kultūras pasākumos u.c. ieņēmumi. Maksas pakalpojumu ieņēmumu plāns pret 2023. gada izpildi ir palielinājies par 21 %, jo Ventspils novada dome 2022. gada oktobrī ir pieņēmusi lēmumu par Ventspils novada pašvaldībai piederošās, valdījumā esošās lauksaimniecībā izmantojamās zemes nomas maksas cenas palielināšanu un vēl 2023. gadā turpinās līgumu pārslēgšana.
Izdevumi
Konsolidētā pamatbudžeta izdevumi plānoti 23 255 126 euro apmērā (neieskaitot Valsts kases aizņēmumu pamatsummas atmaksas).
5. attēls. Ventspils novada pašvaldības konsolidētā pamatbudžeta
izdevumu plāns 2024. gadam atbilstoši funkcionālajām kategorijām
Vispārējie valdības dienesti – 4 596 492 euro.
Izdevumi paredzēti pašvaldības darbības nodrošināšanai, finanšu vadībai un klientu apkalpošanai, t.sk.:
• novada administrācijai (dome, komisijas, komitejas un administrācijas nodaļas) 2 618 633 euro, t.sk.:
– deputātu atlīdzībai 273 387 euro (t.sk. domes priekšsēdētāja un priekšsēdētāja vietnieku atlīdzība un valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas);
– komisiju darba atalgojuma atlīdzībai 27 215 euro (t.sk. valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas);
• pagastu administrācijām 858 487 euro;
• aizņēmumu procentu maksājumiem un parāda apkalpošanas maksājumiem Valsts kasei 692 000 euro;
• rezerves konkrētiem mērķiem 164 594 euro (datortehnikas iegādei pašvaldības struktūrvienībām, bēru pabalstiem pašvaldības darbiniekiem par piederīgo zaudēšanu, mācību maksas kompensācijas, rezerves redzes korekciju līdzekļu iegādei pašvaldības darbiniekiem, u.c. rezerves).
Neparedzēti gadījumi (rezerves fonds) 255 818 euro.
Sākot ar 2023. gadu Pašvaldība ir noteikusi pašvaldības darbinieku (izņemot pašvaldības izglītības pedagoģiskos darbiniekus un darbiniekus ar noteiktu minimālo darba algu) amatu un mēnešalgu koeficientu sarakstu ar sadalījumu mēnešalgu grupās, nosakot attiecīgās mēnešalgu grupas mēnešalgu kā koeficientu pret valstī noteiktās bāzes mēnešalgu. 2024. gadā plānots 6 % pieaugums darbinieku atlīdzībai pret 2023. gada atlīdzības plānu un 13 % pieaugums darbiniekiem ar minimālo darba algu.
Sabiedriskā kārtība un drošība – 168 175 euro.
Ventspils novada dome 2023. gada nogalē lēma par Ventspils novada pašvaldības policijas iestādes izveidošanu. Plānots iegādāties 2 automašīnas, nodarbināt 4 darbiniekus: pašvaldības policijas priekšnieku, 2 inspektorus un nepilnu slodzi lietvedi.
Ekonomiskā darbība – 2 406 075 euro.
Zivsaimniecība – 113 513 euro, t.sk.:
• 93 513 euro – pašvaldības teritorijā esošo ūdenstilpņu un to teritoriju apsaimniekošanai;
• 20 000 euro – dalība zivju fonda projektā – zivju resursu papildināšana.
Autoceļu uzturēšana/kapitālais remonts – 2 080 809 euro, t.sk.:
• 787 697 euro – pašvaldības autoceļu un ielu uzturēšana;
• 1 293 112 euro – Kapitālie ieguldījumi pašvaldības autoceļos:
– 295 011 euro – Pašvaldības autoceļa T-12 "Niedriņi–Tuči" tilta pārbūve. Plānots aizņēmums Valsts kasē un 15 % līdzfinansējums no mērķdotācijas autoceļiem.
– 41 420 euro – Pašvaldības autoceļa A-45 "Ances muiža" 0.09km pārbūve. 36 000 euro sastāda mērķdotācija autoceļiem un 5 420 euro pašvaldības finansējums dokumentācijas izstrādei.
– 154 605 euro – Pašvaldības autoceļa Va-5 "Buku ceļš" posma pārbūve. Plānots aizņēmums Valsts kasē un 15 % līdzfinansējums no mērķdotācijas autoceļiem.
– 54 500 euro – Pašvaldības autoceļa T-85 "Apiņi" posma ar nobrauktuvi un stāvlaukuma pārbūve. Plānots aizņēmums Valsts kasē un 15 % līdzfinansējums no mērķdotācijas autoceļiem.
– 154 000 euro – Piltenes pilsētas Rožu ielas pārbūve posmā no Maija ielas līdz Zemnieku ielai. Plānots aizņēmums Valsts kasē un 74 000 euro līdzfinansējums no mērķdotācijas autoceļiem.
– 20 000 euro – 6 caurteku nomaiņa Pašvaldības autoceļiem Puzes pagastā.
– 13 962 euro – Pašvaldības autoceļa T-21 "Reiņi–Upes" tilta pārbūve. Darbi uzsākti 2023. gadā. 85 % aizņēmums Valsts kasē un 15 % līdzfinansējums no mērķdotācijas autoceļiem.
– 250 000 euro – plānota dalība ES projektā "M3/EJZAF3 Vides resursu līdzsvarota izmantošana un piekrastes dabas vērtību saglabāšana" – Pašvaldības autoceļa "Liepenes ceļš" nobrauktuve pie jūras kapitālais remonts. 10 % no projekta kopējām izmaksām sastāda pašvaldības finansējums. Projekta priekšfinansēšanai plānots ņemt aizņēmumu Valsts kasē 205 000 euro apmērā.
– 309 614 euro – plānota dalība ES projektā "Infrastruktūras izveide uzņēmējdarbības attīstībai Ventspils novadā" SAM 5.1.1.1. pasākuma "Infrastruktūra uzņēmējdarbības atbalstam" īstenošana – T-51 Jaunozoli–Ceļinieki pārbūve. 15 % no projekta kopējām izmaksām sastāda pašvaldības finansējums. Projekta priekšfinansēšanai plānots ņemt aizņēmumu Valsts kasē 230 662 euro apmērā.
Projektu vadība un attīstība – 200 914 euro, t.sk.:
• 133 914 euro – pašvaldības finansējums projektu līdzfinansēšanai, teritorijas plānojuma redakciju izstrādēm, uzņēmējdarbības atbalstam, sadarbībai ar Kurzemes plānošanas reģionu, Kurzemes tūrisma asociācijas biedrību, Ventspils tūrisma informācijas centru, Lauku konsultantu centru, Kurzemes biznesa asociācijas biedrību, uzņēmuma gada balvas organizēšana u.c. aktivitātēm tūrisma un uzņēmējdarbības atbalstam.
• 15 000 euro – pašvaldības projektu konkurss – SOLIS – atbalsts uzņēmējdarbības uzsākšanai, attīstībai un jaunu darba vietu izveidošanai;
• 10 000 euro – pašvaldības projektu konkurss – Mēs savā novadā – lai sekmētu nevalstiskā sektora darbību un aktivitātes;
• 10 000 euro – pašvaldības projektu konkurss – Kultūras projekts;
• 3 000 euro – pašvaldības projektu konkurss – Jaunietis darbībā;
• 20 000 euro – pašvaldības līdzfinansējums LEADER projektiem;
• 9 000 euro – daļējs valsts un pašvaldības atbalsts konkursā "Remigrācijas atbalsta pasākums – uzņēmējdrabības atbalsts" īstenošanai.
Pārējā ekonomiskā darbība – 10 839 euro.
Pašvaldība plāno dalību NVO projektā "Algotie pagaidu sabiedriskie darbi" paredzot 2024. gadā 3 darba vietas Ugāles pagastā.
Vides aizsardzība – 324 686 euro.
• 52 826 euro – atkritumu apsaimniekošanai piejūras krastā, parkos, kapos;
• 44 744 euro – uzkrājums atkritumu poligona "Pentuļi" apsaimniekošanai pēc tā darbības slēgšanas;
• 15 000 euro – bīstamo koku un koku vainagu kopšanai;
• 11 000 euro – sanitārā dienesta pakalpojumiem (beigto un klaiņojošo dzīvnieku savākšanai);
• 88 000 euro – Siltumtrases ierīkošana no Skolas ielas 8 (ugunsdzēs. Depo) līdz Lielā ielai 25, Piltenē, nodrošinot pieslēgumu centralizētai siltumapgādes sistēmai. Tādā veidā pārejot no fosilā kurināmā uz dabai draudzīgāku kurināmo – virszemes un atjaunojamo enerģijas avotu – šķeldu, kas ir lojāli ekoloģiskiem principiem, kas nekaitē dabai;
• 113 116 euro – citas ar vides aizsardzību plānotas darbības (melorācijas grāvju tīrīšana, dalība "Lielajā talkā").
Pašvaldības teritoriju un mājokļu apsaimniekošana – 3 516 624 euro.
Pagastu/pilsētas teritoriju labiekārtošana – 909 944 euro, (pļaušana, sētnieku, labiekārtošanas strādnieku pakalpojumi, stādījumi, parku un gājēju ietvju inventāra labošana, labiekārtošanas tehnikas iegāde un uzturēšana).
Komunālie pakalpojumi mājsaimniecībām – 54 347 euro. Pašvaldības kapitālsabiedrībai nenodoto dzīvojamo māju apsaimniekošana, komunālo pakalpojumu nodrošināšana.
Nedzīvojamā fonda uzturēšana – 379 569 euro , t.sk.: 159 569 euro kapitālie ieguldījumi:
• Piltenes Lielā iela 2a 2. stāvā PVC logu nomaiņa;
• Puzes pagasta pārvaldes ēka – grīdas seguma maiņa un kosmētiskais remonts sociālā darbinieka telpās;
• Ugāles pagasts – garāžas iegāde traktortehnikas uzglabāšanai;
• Ugāles pagasts – durvju bloka nomaiņa īpašumā "Mežrūpnieki";
• Tārgales pagasts – Siltummezglu izbūve ēkās Dzintarkalni, Dzintarlāses un Sirēnas;
• Ances pagasts – skolas ēkas apkures katla maiņa pret ekonomiskāku apkures risinājumu.
648 700 euro – rezerves finansējums dokumentācijas izstrādei un būvniecības darbiem.
Kapitālie ieguldījumi – 255 000 euro:
• 255 000 euro – Piebraucamā ceļa pārbūve uz nekustamajiem īpašumiem Maija ielā 5 un Maija ielā 7, Piltenē, Ventspils novadā. Pašvaldības plāno ņemt aizņēmumu Valsts kasē 216 750 euro apmērā, atlikumu kompensējot no pašvaldības pamatbudžeta.
Dalība ES finansētos projektos – 541 047 euro:
• 33 104 euro – Piekrastes apsaimniekošanas praktisko aktivitāšu realizēšana. Projekts tiek ieviests kopš 2018. gada. Ir pieejams LVAF finansējums 2024. gadā. 100 % ES finansējums.
• 119 200 euro – Dalība ES projektā "M3/EJZAF4 Zvejas un kultūras mantojuma saglabāšana un pieejamība" – Teritorijas labiekārtojums pie Jūrkalnes tautas nama. 10 % no projekta kopējām izmaksām sastāda pašvaldības finansējums. Projekta priekšfinansēšanai plānots ņemt aizņēmumu Valsts kasē 97 744 euro apmērā;
• 100 000 euro – Dalība ES projektā "M3/EJZAF4 Zvejas un kultūras mantojuma saglabāšana un pieejamība" – Teritorijas labiekārtojums "M2/ELFLA4 Uz vietējās kopienas vajadzībām balstītas publiskās infrastruktūras izveide" – Gājēju tilta atjaunošana Blāzmā, Puzes pagastā. 30 % no projekta kopējām izmaksām sastāda pašvaldības finansējums. Projekta priekšfinansēšanai plānots ņemt aizņēmumu Valsts kasē 86 000 euro apmērā;
• 188 743 euro – Dalība ES projektā "Pašvaldības publiskās ārtelpas attīstība un labiekārtošana pie mājas "Purenes" Zlēku pagastā, Ventspils novadā". SAM 5.1.1.3. pasākuma "Publiskās ārtelpas attīstība"īstenošana. 5 % no projekta kopējām izmaksām sastāda pašvaldības finansējums, kuru plānots segt ar aizņēmumu Valsts kasē.
• 100 000 euro – Dalība ES projektā "M2/ELFLA4 Uz vietējās kopienas vajadzībām balstītas publiskās infrastruktūras izveide" – Univerāli pielietojamas velotrases jaunbūve Tārgalē" 2. kārta, 3x3 basketbola laukums. 30 % no projekta kopējām izmaksām sastāda pašvaldības finansējums. Projekta priekšfinansēšanai plānots ņemt aizņēmumu Valsts kasē 86 000 euro apmērā;
728 017 euro – pašvaldības teritorijas un īpašumu apsaimniekošanai un rezerves konkrētiem mērķiem, t.sk.
• 31 145 euro – skolēnu nodarbinātībai vasaras mēnešos;
• 35 000 euro – apkure tukšajos dzīvokļos;
• 106 000 euro – Pašvaldības atbalsts mājsaimniecībām – 2023/2024. gada apkures izmaksu sadārdzinājuma kompensācija;
• 114 370 euro – Pašvaldības atbalsts mājsaimniecībām – 2023/2024. gada dzeramā ūdens izmaksu sadārdzinājuma kompensācija;
• 154 396 euro – Pašvaldības atbalsts mājsaimniecībām – 2023/2024. gada kanalizācijas izmaksu sadārdzinājuma kompensācija;
• 36 606 euro – apsaimniekošanas maksa par tukšajiem dzīvokļiem;
• 20 000 euro – līdzfinansējums māju siltināšanai;
• 131 000 euro – Nī novērtēšana, uzmērīšana, ierakstīšana Zemes grāmatā; Nī apdrošināšana; Mežu apsaimniekošana; Ģeodēziskie pakalpojumi un topogrāfija;
• 22 000 euro – graustu nojaukšanai;
• 70 000 euro – budžeta iestāžu pievienotās vērtības nodokļa maksājumi;
• 1 500 euro – Ventspils valstspilsētas pašvaldības teritorijas un Ventspils novada pašvaldības teritorijas civilās aizsardzības plāna sadaļu par darbību militāra iebrukuma vai kara gadījumā;
• 6 000 euro – citi izdevumi (īrnieka ieguldījumu kompensācija, sanitārā dienesta pakalpojumi).
Veselība – 16 186 euro.
Izdevumi plānoti 16 186 euro apmērā, t.sk. 12 896 euro Nacionālā veselības dienesta finansējums.
2023. gada nogalē Ventspils novada Dome ir pieņēmusi lēmumu par pašvaldības feldšerpunkta izveidi Ziru pagastā. Ir noslēgts līgums ar Nacionālo veselības dienestu par primārās veselības aprūpes pakalpojumu finansēšanas kārtību.
Atpūta, kultūra, sports un reliģija – 1 784 833 euro.
Atpūtas un sporta pasākumi – 278 257 euro:
• 108 940 euro sabiedrisko un jauniešu centru darbības nodrošināšanai;
• 58 896 euro Piltenes stadiona un Popes sporta angāra uzturēšanai un darbības nodrošināšanai;
• 70 421 euro – sporta organizēšana pagastos iedzīvotājiem;
• 40 000 euro – Dalība ES finansētā projektā – SAM 4.1.2.2. "Veselības veicināšanas un slimību profilakses pasākumu īstenošana vietējai sabiedrībai" (SVEIKS UN VESELS VENTSPILS NOVADĀ).
Bibliotēkas – 360 735 euro:
• 355 808 euro – 13 novada bibliotēku darbības nodrošināšanai;
Remonta ieguldījumi – 4 927 euro:
• 1 927 euro – Ances bibliotēkas bērnu lasītavas telpas kosmētiskais remonts;
• 3 000 euro – Jūrkalnes bibliotēkas 1. stāva koka grīdas slīpēšana, lakošana.
Novadpētniecības ekspozīcijas – 166 110 euro:
• 56 110 euro – 3 novadpētniecības ekspozīciju uzturēšana un darbības nodrošināšana;
• 110 000 euro – Dalība ES finansētā projektā "M3/EJZAF4 Zvejas un kultūras mantojuma saglabāšana un pieejamība" – Zūru novadpētniecības muzejs.
Kultūras/tautas/saieta nami – 957 731 euro:
• 863 188 euro – kultūras un tautas namu uzturēšana, darbības nodrošināšana darbības nodrošināšana, pasākumu atbalstīšana;
• 28 363 euro – pasākumu finansēšanai no ieņēmumiem par plānotiem biļešu ieņēmumiem un ieņēmumiem par telpu nomu;
• 8 180 euro – Valsts mērķdotācija pulciņu vadītāju atalgojuma izmaksām, t.sk. 2023. gada atlikums 409 euro;
Remonta ieguldījumi – 58 000 euro:
• 50 000 euro – Piltenes kultūras nama jumta remonts un tam sekojošii kamīnzāles remonts;
• 3 000 euro – Piltenes kultūras nama ārdurvju nomaiņa, t.sk. kāpņu remonts un parketa grīdas lakošana;
• 5 000 euro – Vārves saietu nama "Mazā Vinda" zāles, telpu kosmētiskais remonts.
Informatīvā laikraksta "Ventspils Novadnieks" izdošanai – 22 000 euro.
2024. gadā Ventspils novada 12 pagastos Ventspils novada administrācijas kultūras nodaļas pakļautībā darbojas 24 struktūrvienības: tai skaitā 11 kultūras, tautas un saietu nami kā arī 13 bibliotēkas.
Novada pagastos kopā darbojas 40 amatierkolektīvi, kas ir par diviem vairāk nekā 2023. gadā. Šogad veikti grozījumi Nolikumā par amatiermākslas kolektīvu vadītāju, speciālistu finansēšanu. Kolektīvi, atkarībā no grupas (1., 2. gr.) piedalās kultūras nodaļas organizētās skatēs, kurās iegūst vērtējumu atbilstoši nolikumam.
2024. gadā pagastos kultūras pasākumi plānoti ņemot vērā iedzīvotāju grupu dažādību (vecuma grupas, intereses, sociālās grupas, u.c.). Nozīmīgāko pasākumu organizēšanu Kultūras nodaļa plāno kā kopdarbu, veidojot darba grupas, apvienojot vairāku pagastu kultūras darbinieku resursus, tā panākot kvalitatīvāku pasākumu izveidi.
2024. gadā kultūras nodaļa lielāku uzmanību pievērsīs novada lielākajiem pasākumiem, kas jau ir kļuvuši vai kļūs par Ventspils novada vizītkarti tādejādi popularizējot novadu un attīstot kultūras tūrismu novadā.
• Ventas svētkus (Piltenē 25. maijā);
• Vasaras saulgriežu svētki (Jūrkalnē 21. jūnijā);
• Morica svētki (Usmā 10. augustā );
• Ventspils novada svētki (Ugālē 7. septembrī);
• Zivju tirgus (Užavā 22. septembrī).
Pārējie nozīmīgākie 2024. gadā plānotie pasākumi:
• Koru festivāls ar kori "Kamēr";
• Senioru sporta spēles;
• Amatierteātru pasākums "Bez maskām";
• Ērģeļmūzikas festivāls "No baroka līdz romantismam";
• Novada senioru dienas pasākums;
• Ventavas gadatirgus;
• Amatierteātra skate;
• Deju kolektīvu skate;
• Vokālo ansambļu skate;
• Bērnu dziedātāju konkurss Cālis un putnēns 2024;
• Dārza svētki Zlēkās (bij Sudraba spieķis);
• Valentīndienas sadancis Ancē;
• Starptautiskais Burdona dziedāšanas festivāls;
• Jūrkalnes, Ugāles un Usmas bibliotēkām 100;
• Puzes mežaparkam 50;
• Pagastu svētki (Ance, Jūrkalne, Piltene, Pope, Puze, Tārgale, Vārve, Ugāle, Usma, Užava Ziras, Zlēkas.);
• u.c. pasākumi.
Izglītība – 8 168 880 euro.
Pirmsskolas izglītība – 1 180 501 euro:
• 501 794 euro – 4 pirmskolu darbības nodrošināšanai, t.sk. tehnisko darbinieku darba algām;
• 526 880 euro – pašvaldības finansējums pedagogu darba atalgojumam;
• 139 827 euro – Valsts mērķdotācija pedagogu darba atalgojumam;
Remonta ieguldījumi – 12 000 euro:
• 8 000 euro – Ugāles PII – Grupiņas "Bitītes" virtuves telpas, garderobes kosmētiskais remonts (t.sk. kanalizācijas cauruļvadu nomaiņa);
• 4 000 euro – Ugāles PII – Ēkas 2. stāva kosmētiskais remonts.
Pamatskolas/vidusskolas izglītība – 4 762 560 euro:
• 1 884 039 euro – 6 pamatskolau un 1 vidusskolas darbības nodrošināšanai, t.sk. tehnisko darbinieku darba algām;
• 489 740 euro – pašvaldības finansējums pedagogu darba atalgojumam;
• 40 119 euro – Pašvaldības finansējums izglītības veicināšanas pasākumiem (radošajām darbnīcām, rezerve pedagogu darba algas pieaugumam 2024. gada septembrī)
• 1 719 453 euro – Valsts mērķdotācija pedagogu darba atalgojumam, t.sk. 2023. gada atlikums 12 198 euro;
• 157 714 euro – Valsts mērķdotācija 5–6 gadnieku pedagogu darba algām;
• 76 251 euro – Valsts mērķdotācija interešu izglītības pedagogu darba algām;
• 12 euro – 2023. gada Valsts mērķdotācijas atlikums mācību līdzekļiem;
• 21 852 euro – Valsts mērķdotācija asistentu pakalpojumiem izglītības iestādēs;
• 32 204 euro – plānoto ieņēmumu par maksas pakalpojumiem (telpu noma, sporta infrastruktūras noma, ēdināšanas pakalpojumi) novirzīšana izdevumos;
Remonta un kapitālie ieguldījumi – 267 634 euro:
• 20 000 euro – Piltenes internāts – 1. stāva dzīvokļa remonts;
• 25 000 euro – Puzes pamatskola – Jauna moduļa tipa āra nojumes iegāde un uzstādīšana pie pirmssk.grupiņas;
• 50 000 euro – Tārgales pamatskola – 6-gadnieku grupas korpusa remonts, t.sk. kāpnes, grupas telpas, guļamistabas, gaitenis;
• 50 000 euro – Ugāles vidusskola – Ķīmijas kabineta remonts, ventilācija, logu nomaiņa;
• 2 634 euro – Zūru pamatskola – Apgaismojuma uzstādīšana sporta zālē
• 10 000 euro – Piltenes skola – Skolas ēkas jumta, skursteņu remonts, tekņu nomaiņa;
• 10 000 euro – Tārgales pamatskola – LED apgaismojums Sporta zālē;
• 10 000 euro – Zūru pamatskola – Dizaina un tehnoloģiju (zēnu) klases remonts;
• 90 000 euro – Piltenes skola – Sporta zāles remonts.
Dalība ES projektos – 73 542 euro:
• 32 899 euro – Dalība ES projektā ERASMUS – Mācīšanās ārpus klases;
• 28 206 euro – Dalība projektā – Atbalsts izglītojamo individuālo kompetenču attīstībai;
• 12 437 euro – Dalība projektā – Skolas soma.
Interešu un profesionālās ievirzes izglītība – 484 752 euro:
• 140 033 euro – 3 interešu izglītības mācību iestāžu (Piltenes mūzikas sklola, Ugāles mūzikas un mākslas skola, Bērnu un jaunatnes sporta skola) darbības nodrošināšanai, t.sk. tehnisko darbinieku darba algām;
• 114 570 euro – pašvaldības finansējums pedagogu darba atalgojumam;
• 214 627 euro – Valsts mērķdotācija pedagogu darba atalgojumam, t.sk. 2023. gada atlikums 15 519 euro;
• 15 522 euro – ieņēmumi no vecāku maksām par līdzmaksājumiem mūzikas un mākslas skolās novirzīšana izdevumos skolu darbības nodrošināšanai;
Izglītības papildus pakalpojumi – 918 929 euro:
• 334 976 euro – skolēnu pārvadājumu nodrošināšana;
• 326 459 euro – pašvaldības finansējums skolu/vidusskolu skolēnu brīvpusdienu nodrošināšanai;
• 156 132 euro – pašvaldības finansējums 4 pirmskolas izglītības iestāžu bezmaksas ēdināšanas nodrošināšanai audzēkņiem;
• 99 785 euro – Valsts finansējums 1.–4. klašu izglītojamo ēdināšanai;
• 1 577 euro – Valsts finansējums 1.–4. klašu izglītojamo ēdināšanai Ukrainas civiliedzīvotāju audzēkņiem;
Pārējā izglītības vadība – 822 138 euro:
• 172 138 euro – Izglītības pārvalde;
• 650 000 euro – savstarpējie norēķini par izglītību.
Ventspils novada pašvaldības iestāde "Ventspils novada Izglītības pārvalde" īsteno valsts un pašvaldības izglītības politiku Ventspils novada domes deleģētās kompetences ietvaros.
Lai sniegtu objektīvu ieskatu par Ventspils novada izglītības iestādēm, to piedāvātajiem pakalpojumiem un izglītības jomas situāciju kopumā, kā arī atspoguļotu novada izglītības prioritātes 2023.–2028. gadam, ir izstrādāts dokuments "Izglītības nozares izvērtējums Ventspils novadā", kas balstīts uz visaptverošu ekosistēmas izpēti, analizējot nozari raksturojošus rādītājus, izglītības programmu un pakalpojumu nodrošinājumu, izglītības vidi, pārvaldību, ņemot vērā nacionālā līmenī definētās prioritātes izglītības nozares turpmākai attīstībai. Analizētie izglītības pakalpojumi ietver pirmsskolas izglītību, pamata un vidējo, profesionālās ievirzes un interešu izglītību, speciālo izglītību, profesionālo, augstāko un mūžizglītību, kā arī izstrādāta un apstiprināta tematiska rīcības programma "Priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas prevencijas sistēma un ieviešanas plāns".
2023./2024. m.g. darbojas 7 vispārizglītojošās skolas – 6 pamatskolas, 1 vidusskola un 4 pirmsskolas izglītības iestādes, 3 profesionālās ievirzes izglītības iestādes – 1 mūzikas un mākslas, 1 mūzikas skola un Bērnu jaunatnes sporta skola. Kopējais skolēnu skaits no 1.–12. klasei ir 838 skolēni, 414 pirmsskolas audzēkņi, 317 profesionālās ievirzes izglītības audzēkņi.
Pamatojoties uz Ventspils novada domes 2023. gada 23. februāra sēdes lēmumu (protokola Nr. 36, 4. §), ar 2023. gada 31. augustu likvidēta Ventspils novada Ances pamatskola.
Ar 2023. gada 1.septembri Valsts kompensē ½ no 1.–4. klašu ēdināšanas – 1,545 euro dienā, otru pusi kompensē pašvaldība. Pašvaldība nodrošina brīvpusdienas skolēniem no 5.–7. klasei un 100 % kompensē ēdināšanu pirmskolas izglītības iestādēs. Skolēniem no 8.–12. klasei tiek daļēji kompensētas pusdienas līdz 80 %.
Aktuālais 2023./2024. mācību gadā:
Kvalitatīvas mācības – kompetenču pieejā balstīta mācību satura īstenošana un vērtēšanas sistēmas pilnveide:
- daudzpusīgs izglītības piedāvājums, moderns mācību process;
- izglītojamo spēju kompleksi lietot zināšanas, prasmes un paust uzskatu, risināt problēmas mainīgās, reālās dzīves situācijās veicināšana;
- pedagogu atbalsta sistēmas pilnveidošana;
- izglītojamo mācību sasniegumu vērtēšanas sistēmas pilnveide.
Atbilstība izglītības mērķiem – mērķtiecīgi virzīta izglītības kvalitātes un efektivitātes paaugstināšana, pamatojoties datos, procesā un rezultātos balstītā pieejā:
- rezultātu un sniegumu atbilstības izvirzītajiem izglītības mērķiem analizēšana, uzlabojumu ieviešana;
- izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas pilnveide.
Iekļaujoša un atbalstoša vide – ikviena indivīda vienreizīguma ievērošana izglītības procesa īstenošanā:
- atbalsta sistēmas efektīvas darbības nodrošināšana un pilnveide;
- izglītojamo un pedagogu psihoemocionālās labizjūtas stiprināšana un droša mācību vide;
- iekļaujošu un uz vienlīdzības principiem balstītu izglītības programmu īstenošana.
Veiksmīga izglītības pārvaldība – sadarbības attīstīšana visos līmeņos:
- izglītības pakalpojumu savstarpējas koordinācijas nodrošināšana;
- atbalsts izglītības iestāžu kā mācīšanās organizācijas pilnveidei.
Plānotie atbalsta pasākumi:
• Metodisks atbalsts izglītības iestādēm izglītības kvalitātes nodrošināšanā un valsts pārbaudes darbu analīzē
• Atbalsta pasākumi – kompetencēs balstīta izglītības satura īstenošanā (1.–12. klasēs) un pirmsskolā
• Datu analīze un izmantošana izglītības kvalitātes uzlabošanā
• Rezultātu un snieguma atbilstības izvērtējums, mērķu analizēšana un uzlabojumu ieviešana
• Jēgpilna IT integrēšana mācību procesā
• Izglītojamo mācību sasniegumu vērtēšanas sistēmas pilnveide
• Sadarbība ar izglītības iestāžu vadītājiem institucionālās akreditācijas, pašnovērtējuma struktūras un iestāžu vadītāju vērtēšanas kārtības īstenošana novadā
• Izglītības iestāžu lomas stiprināšana vietējā kopienā
• Pašvaldības pakalpojuma savstarpējās koordinācijas nodrošināšana
• Ventspils valstspilsētas un Ventspils novada pedagogu labo ideju un inovāciju pieredzes diena, vieslektoru pieredzes semināri un darbnīcas
• Mācību jomu koordinatoru atbalsts – mācību satura saskaņota plānošana, pieredzes apmaiņa mācību procesam nozīmīgās jomās
• Iedeju un pieredzes dienas skolās, pirmsskolas izglītības iestādēs, "Labās prakses" piemēru popularizēšana
• Mācību priekšmetu olimpiāžu un konkursu uzvarētāju apbalvošanas pasākumi
• Izglītības darbinieku konferences
• Konkurss "Gada Skolotājs"
• Vecāku konferences
• Dalība ESF projektos
• Valsts Kultūrkapitāla fonda mērķprogramma "Latvijas skolas soma"
• Dažādi izglītojošie pasākumi skolēniem izglītības iestādēs
• Konkursa "Jaunietis darbībā" organizēšana
• Jauniešu dienu organizēšana
• Vasaras skolas radošo darbnīcu nodrošināšana jaunu zināšanu un komunikācijas prasmju ieguvei matemātikā, dabaszinātnēs, svešvalodās
• Pasākumi gatavojoties Latvijas olimpiādei vieglatlētikā
• Gatavošanās Latvijas XIII Skolu jaunatnes dziesmu un deju svētkiem.
Sociālā aizsardzība – 2 273 175 euro.
Sociālā aizsardzība invaliditātes gadījumā – 308 500 euro – asistentu pakalpojumi. 100 % Valsts finansējums;
Atbalsts ģimenēm ar bērniem – 145 847 euro – Pašvaldības bāriņtiesa;
Mājokļa atbalsts – 344 100 euro:
• 295 100 euro – Mājokļu atbalsts – 30 % Valsts budžeta kompensācija;
• 49 000 euro – Grupu dzīvokļi – 100 % Valsts un citu pašvaldību segums.
Pārējais citur neklasificēts atbalsts sociāli atstumtām personām – 823 580 euro:
• 773 580 euro – sociālie pabalsti un pakalpojumi;
• 50 000 euro – Atbalsts Ukrainas civiliedzīvotājiem;
• 49 000 euro – Grupu dzīvokļi – 100 % Valsts un citu pašvaldību segums.
Pārējā citur neklasificētā sociālā aizsardzība – 651 148 euro:
• 442 960 euro – Sociālā dienesta administrācija;
Dalība ES projektos – 208 188 euro:
• 116 463 euro – Dalība projektā "SAM 4.3.1.3.pasākumu "Sociālo mājokļu atjaunošana vai jaunu sociālo mājokļu būvniecība" Ugāle Rūpnīcas iela, īstenošana"; Projekts turpināsies 2025. gadā. Kopējas projekta izmaksas ir 317 625 euro. Pašvaldības līdzfinansējums 18 %. Projekta priekšfinansēšanai 2024. gadā plānots ņemt aizņēmumu Valsts kasē 66 966 euro apmērā;
• 65 883 euro – Dalība projektā Plānotais LAT-LIT pārrobežu projekts Sociālā jomā "Atbalstoša, daudzfunkcionāla centra iekļaujošai sabiedrībai izveide" (Rūpnīcas 6, Ugālē, dienas centrs senioriem). Pašvaldības līdzfinansējums 10 %. Projekta priekšfinansēšanai plānots ņemt aizņēmumu Valsts kasē 65 883 euro apmērā;
• 25 842 euro – Dalība projektā "Mājokļa pielāgošana nodarbinātības un publisko pakalpojumu pieejamības veicināšanai personai ar funkcionāliem traucējumiem Tārgales pagastā". 3.1.2.1.i pasākuma "Atbalsta pasākumi cilvēkiem ar invaliditāti mājokļu vides pieejamības nodrošināšanai" pielāgošana cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem. Pašvaldības līdzfinansējums 14 %.
2024. gadā ir saglabāti visi iepriekšējā gadā nodrošināto pabalstu veidi un papildināti brīvprātīgās iniciatīvas un papildus sociālās palīdzības pabalstu veidi ( Piemēram: "Pabalsts nozīmīgās laulību jubilejās" brīvpusdienas daudzbērnu ģimeņu bērniem, bāreņiem, bērniem no audžu un aizbildņu ģimenēm). Vairākiem pabalstu veidiem tiks paaugstinātas summas. Piem: Represēto pabalstam un pabalstam krīzes situācijā. Saistošajos noteikumos tiks iestrādāti dažādi sociālo pakalpojumu veidi un to saņemšanas kārtība, lai nodrošinātu iedzīvotājiem sociālo pakalpojumu pieejamību arī pēc deinstitucionalizācijas procesa noslēguma. Turpināsies jaunu pakalpojumu ieviešana personām ar garīga rakstura traucējumiem, ģimenēm ar bērniem un senioriem. Kopumā Ventspils novadā tiek nodrošināti ap 60 dažādu sociālo pakalpojumu un pabalstu veidi. Saskaņā ar Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumu, pašvaldībai primāri jānodrošina pabalsts garantētā minimālā ienākumu līmeņa nodrošināšanai un mājokļa pabalsts, kā arī jānodrošina atbalsts bāreņiem, audžuģimenēm, daudzbērnu ģimenēm, senioriem, personām ar invaliditāti un citām mazaizsargātām personu grupām.
2024. gadā plānots GMI pabalsta pieaugums ar 1. janvāri un 1. jūliju.
Ņemot vērā, ka vairums sociālo pakalpojumu Ventspils novada pašvaldībā tiek iepirkti no sociālo pakalpojumu sniedzējiem, plānojams, ka 2024. gadā šo pakalpojumu izmaksas pieaugs par 15–20 %.
Plānots turpināt iesasitīties Labklājības Ministrijas projektā "Profesionāla sociālā darba attīstība pašvaldībās". Šī projekta ietvaros sociālā darba speciālistiem ir iespēja piedalīties supervīzījās un apmācībās ar 70 % Valsts līdzfinansējumu. Šī paša projekta ietvaros plānots iesaistīties apmācībās "Vasaras skolās" un dažādu metodiku, pieeju un prakšu ieviešanā darbā ar dažādām mērķgrupām un aprobēšanā.
2024. gadā turpināsim administrēt Ventspils novadā asistenta pakalpojumu ap 100 personām ar I vai II grupas invaliditāti. Aprūpes mājās pakalpojumu plānots paplašināt ar "Drošības pogas" pakalpojumu.
2024. gadā pēc Kurzemes plānošanas reģiona projekta "Kurzeme visiem" noslēgšanās pašvaldībās, kur sabiedrībā balstītus sociālos pakalpojumus saņēma 7 personas ar garīga rakstura traucējumiem un 9 bērni ar funkcionāliem traucējumiem un to ģimenes locekļi, esam plānojuši rast iespējas nodrošināt šīm mēŗkgrupām pieejamos pakalpojumu noteiktā līmenī, kā arī ieviest pakalpojumu "Specializētās darbnīcas" personām ar invaliditāti.
2024. gadā ir plānots palielināt atbalstu bērnu un jauniešu īslaicīgai nodarbinātībai vasaras brīvlaikā.
2024. gadā Sociālais dienests paredz turpināt sniegt atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem, kā arī nodrošināt atbalsta sniegšanu Ventspils novada iedzīvotājiem dažādu situāciju risināšanā.
2024. gadā esam plānojuši startēt Eiropas atbalsta fonds vistrūcīgākajā personām projekta pieteikumu konkursā.
Esam veikuši priekšdarbus, lai 2024. gadā sekmīgi startētu projekta pieteikumu konkursā "Mājokļu pielāgošanai cilvēkiem ar kustību traucējumiem" 1. personai.
Ziedojumu budžets
Ziedojuma budžeta izdevumi plānoti 2 930 euro apmērā un tos sastāda naudas līdzekļu atlikums uz gada sākumu.
Gada laikā saņemtie ziedojumi tiks apstiprināti kā grozījumi budžetā 2024. gada novembra mēnesī.
Pašvaldības aizņēmumi un galvojumi
Saskaņā ar noslēgtiem aizņēmumu līgumiem ar Valsts kasi, 2024. gadā paredzēts atmaksāt aizņēmumu pamatsummas 1 342 794 euro apmērā, kredītprocentu maksu 658 397 euro un Valsts kases apkalpošanas maksu 31 315 euro apmērā.
Pašvaldība paredz veikt aizņēmumus 1 673 988 euro apmērā:
• 936 873 euro – ES projektu realizācijai, pēc projekta rezlizēšanas priekšfinansēto ieguldījumu dzēšot 700 538 euro apmērā.
• 737 115 euro – Pašvaldības kapitālajiem remonta darbiem;
Ventspils novada pašvaldība ir sniegusi galvojumus SIA "VNK serviss" pašvaldības autonomo funkciju veikšanai 5 635 378 euro apmērā. Galvojuma atlikusī summa uz 2024. gada 1. janvāri sastāda 4 199 462 euro.
1 LURSOFT, iegūts:https://www.lursoft.lv/lursoft_statistika/?&novads=100016333&id=263/
2 Oficiālais statistikas portāls, iegūts: https://stat.gov.lv/lv/statistikas-temas/darbs/alga/preses-relizes/14299-darba-samaksas-parmainas-2023-gada-2-ceturksni
3 Ventspils novada ilgtspējīgas attīstības stratēģija2030., iegūts: https://ventspilsnovads.lv/images/stories/Attistibas_nodala/2015/IAS/Ventspils_novada_IAS.pdf
Ventspils novada domes priekšsēdētājs A. Mucenieks