Saldus novada domes saistošie noteikumi: Šajā laidienā 2 Pēdējās nedēļas laikā 0 Visi
Saldus novada domes saistošie noteikumi Nr. 40
Saldū 2023. gada 21. decembrī
Par sociālajiem pakalpojumiem Saldus novadā
Izdoti ar Saldus novada domes
2023. gada 21. decembra sēdes lēmumu (prot. Nr. 14, 1. §)
Precizēti ar Saldus novada domes
2024. gada 25. janvāra sēdes lēmumu (prot. Nr. 1, 8. §)
Izdoti saskaņā ar Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības
likuma
3. panta otro un trešo daļu, Ministru kabineta 2003. gada 25. maija
noteikumu Nr. 275 "Sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas
pakalpojumu samaksas kārtība un kārtība, kādā pakalpojuma
izmaksas tiek segtas no pašvaldības budžeta" 6. punktu
I. Vispārīgie jautājumi
1. Saistošie noteikumi (turpmāk – noteikumi) nosaka Saldus novada pašvaldības nodrošināto sociālo pakalpojumu (turpmāk – pakalpojumi) veidus, apjomu, piešķiršanas, saņemšanas un samaksas kārtību, kā arī lēmumu par pakalpojumu piešķiršanu vai atteikumu apstrīdēšanas kārtību.
2. Saldus novada pašvaldība sniedz vai nodrošina pakalpojumus dzīvesvietā, ilgstošas sociālās aprūpes vai sociālās rehabilitācijas institūcijās, vai pērk no cita pakalpojuma sniedzēja.
3. Tiesības saņemt noteikumos paredzētos pakalpojumus ir personām, kuras:
3.1. savu pamata dzīvesvietu ir deklarējušas un faktiski dzīvo Saldus novada administratīvajā teritorijā (turpmāk – Saldus novadā), kā arī citām normatīvajos aktos noteiktajām personām;
3.2. atbilst personu grupai, kura var saņemt noteikumos noteikto konkrēto pakalpojumu.
4. Saldus novada pašvaldībā pakalpojumu sniegšanu un nodrošināšanu veic Saldus novada pašvaldības aģentūra "Sociālais dienests" (turpmāk – Aģentūra).
5. Maksa par Aģentūras sniegtajiem pakalpojumiem tiek noteikta ar Saldus novada domes 2021. gada 22. jūlija saistošajiem noteikumiem Nr. 17 "Par Saldus novada pašvaldības aģentūras "Sociālais dienests" maksas pakalpojumiem" (turpmāk – noteikumi Nr. 17).
6. Pakalpojumi tiek nodrošināti pamatojoties uz sociālā darbinieka individuālo personas (mājsaimniecības) novērtēšanu, lai veicinātu vai atjaunotu spēju sociāli funkcionēt, kā arī veicinātu sociālās atstumtības mazināšanu attīstot personas pašas resursus un iesaistot atbalsta sistēmās.
II. Sociālo pakalpojumu veidi
7. Aģentūra sniedz vai organizē šādus sociālos pakalpojumus:
7.1. aprūpe mājās;
7.2. aprūpes mājās pakalpojums nepilngadīgām personām ar invaliditāti;
7.3. ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojums pilngadīgām personām;
7.4. atbalsta un pašpalīdzības grupas;
7.5. dienas aprūpes centra pakalpojums;
7.6. sociālās rehabilitācijas pakalpojumi bērniem ar funkcionālajiem traucējumiem;
7.7. specializētās darbnīcas;
7.8. ģimenes asistents;
7.9. psihologa pakalpojumi;
7.10. īslaicīgās uzturēšanās mājokļa pakalpojums;
7.11. grupu dzīvoklis;
7.12. specializētā transporta pakalpojums;
7.13. higiēnas pakalpojums.
8. Normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā Aģentūra izvērtē personas statusa atbilstību valsts finansētu pakalpojumu saņemšanai.
III. Sociālo pakalpojumu pieprasīšanas un saņemšanas kārtība
9. Lai saņemtu pakalpojumus, persona (tās likumiskais pārstāvis, pilnvarotā persona, apgādnieks) ar iesniegumu vēršas Aģentūrā, iesniegumā norāda vēlamo pakalpojumu.
10. Aģentūra 10 (desmit) darba dienu laikā pēc personas iesnieguma un konkrētajam pakalpojumam norādīto dokumentu saņemšanas:
10.1. novērtē personas vajadzības pēc pieprasītā pakalpojuma;
10.2. ja nepieciešams, izvērtē personas (mājsaimniecības) ienākumus un materiālo stāvokli;
10.3. ja nepieciešams, veic sadzīves apstākļu apsekošanu pakalpojuma pieprasītāja dzīvesvietā;
10.4. papildus pieprasa citus dokumentus, kas nepieciešami lēmuma pieņemšanai atbilstoši pieprasītā pakalpojuma veidam, ja informācija par tiem nav pieejama datu bāzē;
10.5. pieņem lēmumu par pakalpojuma piešķiršanu, nosakot pakalpojuma veidu un apmaksas kārtību, vai pieņem motivētu lēmumu par atteikumu piešķirt pakalpojumu.
IV. Aprūpe mājās
11. Aprūpe mājās (turpmāk šajā nodaļā – Pakalpojums) ir sociālās aprūpes pakalpojums dzīvesvietā, nodrošinot personas pamatvajadzību apmierināšanu, dzīves kvalitātes nepazemināšanos, palīdzību mājas darbu veikšanā un personīgajā aprūpē, kura vecuma vai funkcionālo traucējumu dēļ nespēj to nodrošināt pati.
12. Tiesības saņemt Pakalpojumu ir:
12.1. pilngadīgai personai, kura vecuma vai funkcionālu traucējumu dēļ nevar veikt ikdienas mājas darbus vai nodrošināt savu personisko aprūpi un kurai nav likumīgo apgādnieku vai tie objektīvu apstākļu dēļ nespēj nodrošināt personai nepieciešamo aprūpi;
12.2. pilngadīgai personai, kurai slimības laikā vai atveseļošanās periodā ir grūtības veikt ikdienas mājas darbus un personisko aprūpi un kurai nav likumīgo apgādnieku vai tie objektīvu apstākļu dēļ nespēj nodrošināt personai nepieciešamo aprūpi.
13. Pakalpojums tiek piešķirts nepieciešamajā aprūpes līmenī, izvērtējot personas individuālās vajadzības un resursus un nosakot veicamo darbu apjomu saskaņā ar noteikto aprūpes līmeni atbilstoši normatīvo aktu nosacījumiem:
13.1. aprūpes līmenis līdz 16 stundām mēnesī;
13.2. aprūpes līmenis līdz 24 stundām mēnesī;
13.3. aprūpes līmenis līdz 40 stundām mēnesī.
14. Pakalpojuma pieprasīšanai papildus iesniegumam persona vai tās likumiskais pārstāvis Aģentūrā iesniedz:
14.1. iztikas līdzekļu deklarāciju;
14.2. ģimenes ārsta izziņu par personas veselības stāvokli un par normatīvajos aktos noteikto medicīnisko kontrindikāciju neesamību, kā arī vēlamās rekomendācijas personas sociālajai aprūpei;
14.3. citus dokumentus, ja tie nepieciešami lēmuma pieņemšanai.
15. 12.1. un 12.2. apakšpunktā minētajām personām var piešķirt pastāvīgu vai pagaidu aprūpi, pamatojoties uz sociālās rehabilitācijas plānu un individuālo vajadzību izvērtēšanu.
16. Pašvaldība no tās budžeta līdzekļiem pilnībā apmaksā pakalpojumu, ja personas ienākumi nepārsniedz minimālās mēneša darba algas normālā darba laika ietvaros apmēru, bet katram nākamajam ģimenes loceklim pusi no minimālās mēneša darba algas normālā darba laika ietvaros apmēra.
17. Ja personas (ģimenes) ienākumi pārsniedz šo noteikumu 16. punktā noteikto ienākumu līmeni, persona veic līdzmaksājumu par summu, kas pārsniedz normatīvajos aktos noteikto ienākumu līmeni. Pašvaldība apmaksā starpību no klienta maksājuma daļas līdz pilnai Pakalpojuma maksai.
18. Lēmumu par Pakalpojuma pārtraukšanu Aģentūra pieņem, ja:
18.1. netiek veikts noteiktais līdzmaksājums;
18.2. persona Pakalpojuma sniegšanas laikā ir noslēgusi uzturlīgumu, kurā paredzēta personas aprūpe;
18.3. ir mainījusies personas sociālā situācija un Pakalpojums vairs nav nepieciešams;
18.4. pēc personas vēlēšanās Pakalpojumu pārtraukt.
19. Pakalpojuma maksa tiek noteikta saskaņā ar Aģentūras iepirkumu procedūras rezultātiem.
V. Aprūpes mājās pakalpojums nepilngadīgām personām ar invaliditāti
20. Aprūpes mājās pakalpojuma nepilngadīgām personām ar invaliditāti (turpmāk šajā nodaļā – Pakalpojums) saņemšanas kārtība, kritēriji pakalpojuma nepieciešamības novērtēšanai, pakalpojuma nodrošināšanas nosacījumi un kārtība tiek noteikta ar Saldus novada domes 2021. gada 28. oktobra saistošajiem noteikumiem Nr. 49 "Par aprūpes mājās pakalpojumu nepilngadīgām personām ar invaliditāti Saldus novadā".
21. Pakalpojums tiek nodrošināts no Aģentūras budžeta līdzekļiem, neizvērtējot personas (mājsaimniecības) ienākumus un saskaņā ar noteikumiem Nr. 17.
VI. Ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojums pilngadīgām personām
22. Ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojums pilngadīgām personām (turpmāk šajā nodaļā – Pakalpojums) ir pakalpojums, kas nodrošina pilnu aprūpi un sociālo rehabilitāciju personai, kura vecuma vai veselības stāvokļa dēļ nespēj sevi aprūpēt (turpmāk šajā nodaļā – Pakalpojums).
23. Tiesības saņemt Pakalpojumu ir:
23.1. pensijas vecuma personām;
23.2. personām ar invaliditāti;
23.3. personām ar funkcionāliem traucējumiem, kurām nepieciešamā aprūpe pārsniedz aprūpei mājās noteikto apjomu.
24. Pakalpojuma pieprasīšanai papildus iesniegumam persona vai tās likumiskais pārstāvis Aģentūrā iesniedz:
24.1. iztikas līdzekļu deklarāciju;
24.2. ģimenes ārsta izziņu par personas veselības stāvokli un par normatīvajos aktos noteikto medicīnisko kontrindikāciju neesamību;
24.3. nepieciešamības gadījumā psihiatra atzinumu par speciālo (psihiatrisko) kontrindikācijas neesamību normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā;
24.4. citus dokumentus, ja tie nepieciešami lēmuma pieņemšanai.
25. Aģentūra izvērtē personu iespējas samaksāt par aprūpes institūcijā saņemto Pakalpojumu, pamatojoties uz iztikas līdzekļu deklarāciju, ievērojot nosacījumus, ka persona sedz izdevumus par aprūpes institūcijā sniegtajiem Pakalpojumiem normatīvajos aktos noteiktajā apmērā no pensijas vai valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta, un/vai citiem ienākumiem.
26. Pakalpojumu apmaksā no pašvaldības budžeta līdzekļiem, ja:
26.1. apgādnieka ģimene normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā ir atzīti par trūcīgu vai maznodrošinātu;
26.2. apgādnieka ģimenes locekļu ienākumi, kas pēc pakalpojuma samaksas paliek ģimenes rīcībā ir mazāki par normatīvajos aktos noteikto ienākumu līmeni. Šajā gadījumā pilngadīgie bērni tiek atbrīvoti no maksas par Pakalpojumu uz laiku līdz gadam.
27. Ja pilngadīgo bērnu un viņu ģimenes locekļu ienākumi pārsniedz normatīvajos aktos noteikto ienākumu līmeni, personas veic līdzmaksājumu par summu, kas pārsniedz normatīvajos aktos noteikto ienākumu līmeni. Pašvaldība apmaksā starpību no veiktā līdzmaksājuma daļas līdz pilnai Pakalpojuma maksai.
28. Pakalpojums netiek apmaksāts no pašvaldības budžeta līdzekļiem vai tiek pārtraukts, ja:
28.1. netiek veikts noteiktais līdzmaksājums;
28.2. persona ir noslēgusi uzturlīgumu, kurā paredzēta nekustamā īpašuma nodošana uzturdevējam.
29. Lēmums piešķirt, atteikt vai pārtraukt līdzfinansējumu par sniegto Pakalpojumu tiek pieņemts, pamatojoties uz sociālā darbinieka izvērtējumu, izvērtējot personas (ģimenes) ienākumus un maksātspēju.
VII. Atbalsta un pašpalīdzības grupas
30. Atbalsta un pašpalīdzības grupas (turpmāk šajā nodaļā – Pakalpojums) nodrošina personām iespēju mazināt sociālo izolētību, grupā risināt esošās problēmas, vairot izpratni par sevi, gūt motivāciju un saņemt atbalstu to risināšanai, lai uzlabotu savu sociālo funkcionēšanu un dzīves kvalitāti.
31. Tiesības saņemt Pakalpojumu ir ikvienai motivētai personai, kura izteikusi vēlēšanos tajā darboties.
32. Pakalpojums tiek nodrošināts no Aģentūras budžeta līdzekļiem, neizvērtējot personas (mājsaimniecības) ienākumus.
VIII. Dienas aprūpes centra pakalpojums
33. Dienas aprūpes centra pakalpojums personām ar garīgās attīstības traucējumiem (turpmāk šajā nodaļā – Pakalpojums) ir sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojums, kas dienas laikā nodrošina personai sociālo prasmju attīstīšanu, izglītošanu, brīvā laika pavadīšanas iespējas, ēdināšanu, kā arī personas un viņu tuvinieku līdzdalību konkrētu sociālo problēmu risināšanā.
34. Pakalpojumu ir tiesības saņemt personai ar garīga rakstura traucējumiem no 16 gadu vecuma.
35. Pakalpojums tiek nodrošināts dienas aprūpes centrā "Saulespuķe".
36. Pakalpojums tiek nodrošināts no Aģentūras budžeta līdzekļiem, neizvērtējot personas (mājsaimniecības) ienākumus un saskaņā ar noteikumiem Nr. 17 tiek noteikts līdzmaksājums.
IX. Sociālās rehabilitācijas pakalpojumi bērniem ar funkcionālajiem traucējumiem
37. Sociālās rehabilitācijas pakalpojums (turpmāk šajā nodaļā – Pakalpojums) ietver:
37.1. psihologa, smilšu terapijas, sensorās istabas, montesori un dienas centra pakalpojumu, personai piešķirot saskaņā ar noteikumiem un tiek apmaksāts no Aģentūras budžeta līdzekļiem;
37.2. ABA jeb lietišķās uzvedības analīzes pamatprincipu terapijas, mūzikas terapijas, logopēda, audiologopēda un kanisterapijas pakalpojumus (turpmāk šajā nodaļā – nodarbības) personai piešķirot nodarbību apmaksai līdz 700 euro (septiņi simti) apmērā kalendārā gadā, neizvērtējot personas (mājsaimniecības) ienākumus.
38. Pakalpojumu ir tiesības saņemt bērniem ar funkcionāliem traucējumiem līdz 18 gadu vecumam. Noteikumu 37.2. apakšpunktā minētās nodarbības netiek nodrošinātas Kalnsētas pamatskolas izglītojamajiem.
39. Pakalpojums tiek nodrošināts daudzfunkcionālā centrā "Jumis".
X. Specializētās darbnīcas
40. Specializētās darbnīcas pakalpojums (turpmāk šajā nodaļā – Pakalpojums) ir darbnīca ar speciāli pielāgotām darba vietām un nodrošinātu speciālistu atbalstu pilngadīgām personām ar funkcionālajiem traucējumiem, lai attīstītu pakalpojuma saņēmēja sociālās un funkcionālās prasmes.
41. Tiesības saņemt Pakalpojumu ir pilngadīgām personām ar I vai II grupas invaliditāti un funkcionāliem traucējumiem.
42. Pakalpojums tiek nodrošināts no Aģentūras budžeta līdzekļiem, neizvērtējot personas (mājsaimniecības) ienākumus.
XI. Ģimenes asistents
43. Ģimenes asistenta pakalpojums (turpmāk šajā nodaļā – Pakalpojums) tiek nodrošināts, lai sniegtu atbalstu riska vai augsta riska ģimenēm sociālo prasmju uzlabošanai gadījumos, kad vecāki nepietiekami nodrošina bērna vajadzības.
44. Pakalpojums ietver ģimenes asistenta pakalpojumu līdz 40 stundām mēnesī.
45. Pakalpojumu piešķir uz laiku līdz 6 mēnešiem. Pamatojoties uz sociālā darbinieka atzinumu, Pakalpojumu var piešķirt atkārtoti.
46. Pakalpojumu par Aģentūras līdzekļiem piešķir:
46.1. ģimenēm, kurām ir nepietiekamas prasmes bērna audzināšanai;
46.2. ģimenēm, kurās aug bērns ar smagiem funkcionāliem traucējumiem;
46.3. ģimenēm, kurām sociālais darbinieks konstatējis krīzes situāciju;
46.4. jauniešiem pēc ārpusģimenes aprūpes, kuriem nav pietiekamu prasmju un iemaņu patstāvīgas dzīves uzsākšanai.
47. Pakalpojums tiek nodrošināts no Aģentūras budžeta līdzekļiem, neizvērtējot personas (mājsaimniecības) ienākumus.
48. Pamatojoties uz sociālā darbinieka atzinumu, pakalpojumu var piešķirt atkārtoti.
XII. Psihologa pakalpojums
49. Psihologa pakalpojumu (turpmāk šajā nodaļā – Pakalpojums) piešķir, pamatojoties uz Aģentūras sociālā darbinieka nosūtījumu.
50. Tiesības saņemt Pakalpojumu ir:
50.1. ģimenēm un personām krīzes situācijā;
50.2. ģimenēm, kurās ir bērni ar uzvedības grūtībām;
50.3. ģimenēm, kurām iekārtota sociālā darba lieta;
50.4. pieaugušām personām, kurām noteiktas multiplas problēmas.
51. Pakalpojums tiek nodrošināts no Aģentūras budžeta līdzekļiem, neizvērtējot personas (mājsaimniecības) ienākumus.
XIII. Īslaicīgās uzturēšanās mājokļa pakalpojums
52. Īslaicīgās uzturēšanās mājokļa pakalpojums (turpmāk šajā nodaļā – Pakalpojums) ir sociāls pakalpojums krīzes situācijā nonākušai personai (mājsaimniecībai), kas pati saviem spēkiem nespēj pārvarēt šo notikumu radītās sekas un tai ir nepieciešama palīdzība.
53. Pakalpojums ietver sociālā darba speciālista atbalstu un sociālās rehabilitācijas pakalpojumus.
54. Tiesības saņemt Pakalpojumu ir:
54.1. personai (mājsaimniecībai), kura cietusi no vardarbības. Pakalpojumu piešķir uz laiku līdz 30 (trīsdesmit) dienām ar iespēju pagarināt līdz 180 (viens simts astoņdesmit) dienām sociālās rehabilitācijas institūcijā ar izmitināšanu, saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem.
54.2. personai (mājsaimniecībai), kas nokļuvusi krīzes situācijā un nespēj sevi nodrošināt ar mājokli. Pakalpojumu piešķir uz laiku līdz diviem mēnešiem. Ja persona pilda līdzdarbības pienākumus, tad Pakalpojuma sniegšanas laiku var pagarināt vēl uz vienu mēnesi.
55. Pakalpojums tiek nodrošināts no Aģentūras budžeta līdzekļiem, neizvērtējot personas (mājsaimniecības) ienākumus.
XIV. Grupu dzīvoklis
56. Grupu dzīvoklī (turpmāk šajā nodaļā – Pakalpojums) nodrošina mājokli un individuālu atbalstu sociālo problēmu risināšanā un individuālu atbalstu pilngadīgām personām ar I vai II grupas invaliditāti un garīga rakstura traucējumiem, kurām ir objektīvas grūtības dzīvot patstāvīgi, bet nav nepieciešama atrašanās ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijā.
57. Tiesības saņemt Pakalpojumu ir:
57.1. personām ar garīga rakstura traucējumiem, kuru vajadzībām atbilstošākais ir grupu dzīvokļa pakalpojums, pēc pilngadīgo aprūpes institūcijas pakalpojuma saņemšanas;
57.2. citām pilngadīgām personām darbspējīgā vecumā ar garīga rakstura traucējumiem, kuras vēlas dzīvot patstāvīgi un/vai kurām ģimenes locekļi vecuma, veselības stāvokļa vai nodarbinātības dēļ nevar nodrošināt nepieciešamo aprūpi un/vai sadzīves un sociālo prasmju attīstīšanu personas patstāvīgas dzīves uzsākšanai.
58. Pakalpojums tiek nodrošināts, neizvērtējot personas (mājsaimniecības) ienākumus. Personai par dzīvojamās telpas lietošanu tiek noteikta maksa saskaņā ar pakalpojuma sniedzēja noteiktajiem tarifiem.
XV. Specializētā transporta pakalpojums
59. Specializētā transporta pakalpojums (turpmāk – Transporta pakalpojums) ir atbalsta pakalpojums personām ar funkcionāliem traucējumiem, kuriem ir apgrūtināta pārvietošanās un nespēja patstāvīgi izmantot sabiedrisko transportu, nokļūšanai uz/no ārstniecības iestādes vai stacionāra pēc ārstniecības kursa beigšanas.
60. Transporta pakalpojums ietver:
60.1. palīdzību personai iekļūt un izkļūt no dzīvesvietas, ārstniecības vai rehabilitācijas iestādes;
60.2. palīdzību personai iekļūt un izkļūt no specializētā transporta līdzekļa;
60.3. personas gaidīšanu pie ārstniecības vai rehabilitācijas iestādes;
60.4. personas asistēšanu, pavadīšanu līdz ārstam, ja personai nav pieejams pavadonis.
61. Tiesības saņemt Transporta pakalpojumu ir:
61.1. personām, kurām ir veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu Valsts komisijas izdota izziņa par medicīnisko indikāciju noteikšanu speciāli pielāgota vieglā automobiļa iegādei un valsts sociālā pabalsta transporta izdevumu kompensēšanai personām ar invaliditāti;
61.2. personām, kurām ir noteikta atbilstība trūcīgas personas (mājsaimniecības) statusam;
61.3. personām, kurām ir noteikta atbilstība maznodrošinātas personas (mājsaimniecības) statusam;
61.4. personām, kuras atrodas pašvaldības apgādībā ilgstošas aprūpes institūcijā;
61.5. personām atsevišķas situācijas risināšanai ar sociālā darbinieka pamatotu situācijas aprakstu.
62. Šo noteikumu 61.1., 61.2., 61.4. apakšpunktā minētajām personām Aģentūra apmaksā Transporta pakalpojumus līdz 427,00 euro kalendāra gadā.
63. Šo noteikumu 61.3. un 61.5. apakšpunktā minētajām personām Aģentūra apmaksā Transporta pakalpojumus līdz 299,00 euro kalendāra gadā, mainoties situācijai, Aģentūra par Transporta pakalpojumiem apmaksā starpību nepārsniedzot 427,00 euro kalendārā gadā.
64. Personām, kuras minētas 61.1. apakšpunktā un pieprasa Aģentūrā specializētā transporta pakalpojumu, ir jāiesniedz rakstisks apliecinājums, ka iepriekš izlietots valsts piešķirtais pabalsts transporta izdevumu kompensēšanai personām ar invaliditāti. Iesniegumam klāt jāpievieno degvielas iegādes čekus vai citus transporta izmantošanas apliecinošus norēķinu dokumentus.
65. Noteikumu 61.2. un 61.3. apakšpunktā minētās personas papildus iesniegumam iesniedz primārās veselības aprūpes ārsta vai ārstējošā ārsta izsniegtu izrakstu no ambulatorās vai stacionārās slimnieka medicīniskās kartes (veidlapa 027/u) par personas nespēju pārvietoties ar sabiedrisko transportu.
XVI. Higiēnas pakalpojums
66. Higiēnas pakalpojums (turpmāk šajā nodaļā – Pakalpojums) ietver personiskās higiēnas pakalpojumus: veļas mazgāšanas un dušas izmantošanas iespējas.
67. Tiesības saņemt Pakalpojumu ir trūcīgām, maznodrošinātām personām (mājsaimniecībām) un personām ar invaliditāti.
68. Lai saņemtu Pakalpojumu, jāuzrāda izziņu par atbilstību trūcīgas vai maznodrošinātas personas (mājsaimniecības) statusam, vai invalīda apliecību, ja šī informācija nav Aģentūras rīcībā.
69. Pakalpojums tiek nodrošināts no Aģentūras budžeta līdzekļiem, neizvērtējot personas (mājsaimniecības) ienākumus.
XVII. Noslēguma jautājumi
70. Aģentūras lēmumu var apstrīdēt Saldus novada domes Administratīvo aktu strīdu izskatīšanas komisijā Striķu ielā 3, Saldū, Saldus novads, LV-3801.
71. Ar šo saistošo noteikumu spēkā stāšanos spēku zaudē Saldus novada domes 2021. gada 28. oktobra saistošie noteikumi Nr. 50 "Par sociālajiem pakalpojumiem Saldus novadā".
Saldus novada domes priekšsēdētājs M. Zusts
Paskaidrojuma raksts
Saldus novada domes 2023. gada 21. decembra saistošajiem noteikumiem Nr. 40 "Par
sociālajiem pakalpojumiem Saldus novadā"
Norādāmā informācija | |
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums | Saistošo noteikumu mērķis ir noteikt Saldus
novada pašvaldības nodrošināto sociālo pakalpojumu (turpmāk –
pakalpojumi) veidus, apjomu, piešķiršanas, saņemšanas un samaksas
kārtību, kā arī lēmumu par pakalpojumu piešķiršanu vai atteikumu
apstrīdēšanas kārtību. Šobrīd spēkā ir Saldus novada domes 2021. gada 28. oktobra saistošie noteikumi Nr. 50 "Par sociālajiem pakalpojumiem Saldus novadā" (turpmāk – noteikumi Nr. 50). Pamatojoties uz to, ka Noteikumu Nr. 50 daļa sociālo pakalpojumi ir saistīti ar Eiropas Sociālā fonda Deinstitucionalizācijas īstenošanas projektu, kurš beidzas 2023. gada 31. decembrī, nepieciešams veikt Noteikumu Nr. 50 grozījumus. Kā arī, lai personai būtu iespēja saņemt tās vajadzībām atbilstošus sociālos pakalpojumus, ir nepieciešams precizēt sociālos pakalpojumu veidus, piešķiršanas, saņemšanas un samaksas kārtību. Ievērojot Ministru kabineta 2009. gada 3. marta noteikumus Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 140.punktu grozījumu noteikumu projektu nesagatavo, ja tā normu apjoms pārsniedz pusi no spēkā esošo noteikumu normu apjoma. Šādā gadījumā sagatavo jaunu noteikumu projektu. |
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu | Noteikumu īstenošanas fiskālās ietekmes
prognoze uz pašvaldības budžetu: Ieņēmumu (pašvaldības dotācija) un izdevumu daļas palielinātas par 35000 euro, jo līdz 2023. gada beigām DFC Jumis rehabilitācijas pakalpojumu izdevumi tika segti no Eiropas Sociālā fonda finansējuma Deinstitucionalizācijas īstenošanas projekta ietvaros. |
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci | Sociālā ietekme – personai būs iespēja
saņemt tās vajadzībām atbilstošus sociālos pakalpojumus. Ietekme uz vidi – nav paredzēta. Ietekme uz iedzīvotāju veselību – nav paredzēta. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā – nav paredzēta. Ietekme uz konkurenci – nav paredzēta. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām | Administrēšanu turpinās nodrošināt Saldus
novada pašvaldības aģentūra "Sociālais dienests" (turpmāk – Aģentūra). Aģentūra ir atbildīga par Noteikumu izpildes ievērošanu. Noteikumu izpildi attiecībā uz privātpersonu iesnieguma izskatīšanu veic Aģentūra. Noteikumi neskar administratīvās procedūras un nemaina privātpersonām veicamās darbības līdzšinējo kārtību. Noteikumi neparedz administratīvo procedūru izmaksas. |
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem | Tieša ietekme uz pašvaldības autonomajām
funkcijām – nodrošināt iedzīvotājiem atbalstu sociālo problēmu
risināšanā, kā arī iespēju saņemt sociālo palīdzību un sociālos
pakalpojumus – īstenošanu. Saistošo noteikumu izpildes administrēšanu nodrošinās Sociālais dienests, jaunas darba vietas netiks veidotas, jauni pienākumi vai uzdevumi esošajiem darbiniekiem netiks noteikti. |
6. Informācija par izpildes nodrošināšanu | Saistošo noteikumu izpilde tiks nodrošināta Aģentūras esošo funkciju un uzdevumu ietvaros, nav paredzēta jaunu institūciju izveide vai esošās institūcijas likvidācija vai reorganizācija. |
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana | Noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa
sasniegšanas nodrošināšanai, jo nav citu veidu, kā noteikt kārtību, kādā
tiek papildināti un aktualizēti Aģentūras sniegtie pakalpojumi. Saskaņā
ar Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 3. panta trešo daļu
kārtību, kādā saņemami pašvaldību sniegtie sociālie pakalpojumi, nosaka
pašvaldību saistošajos noteikumos. Samērīguma tests: pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir piemēroti leģitīmā mērķa sasniegšanai; nav saudzējošāku līdzekļu leģitīmā mērķa sasniegšanai; pašvaldības rīcība ir atbilstoša. |
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām | Jautājums tiks izskatīts Sociālo jautājumu
komisijā un Sociālo, izglītības un kultūras jautājumu komitejā. Saistošo noteikumu projekts no 2023. gada 4. decembra līdz 2023. gada 18. decembrim (divas nedēļas) publicēts Saldus novada pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.saldus.lv, sabiedrības viedokļa noskaidrošanai. Viedokļi nav saņemti. |
Saldus novada domes priekšsēdētājs M. Zusts