Siguldas novada domes saistošie noteikumi: Šajā laidienā 2 Pēdējās nedēļas laikā 2 Visi
Siguldas novada pašvaldības domes saistošie noteikumi Nr. 1
Siguldā 2024. gada 25. janvārī
Par statusa "Siguldas novada pašvaldības ģimene, kuras aprūpē ir trīs un vairāk bērni" piešķiršanu un atjaunošanu
Apstiprināti ar Siguldas novada pašvaldības domes
2024. gada 25. janvāra lēmumu
(prot. Nr. 1, 4. §)
Izdoti saskaņā ar Pašvaldību likuma
44. panta otro daļu
I. Vispārīgie jautājumi
1. Noteikumos lietotie termini:
1.1. bērns – persona, kura:
1.1.1. atrodas vecāku (vai aizbildņu) aprūpē un nav sasniegusi 18 gadu vecumu (izņemot tās personas, kuras saskaņā ar likumu izsludinātas par pilngadīgām vai stājušās laulībā pirms 18 gadu vecuma sasniegšanas);
1.1.2. līdz 24 gadu vecumam atrodas vecāku (vai aizbildņu) aprūpē un līdz 24 gadu vecumam turpina iegūt vispārējo, profesionālo vai augstāko izglītību augstskolā pilna laika klātienē;
1.2. ģimene – ģimene, kas sastāv no:
1.2.1. personas, kurai pašai vai kopā ar laulāto vai kuras laulātajam aprūpē ir trīs vai vairāk bērni, to skaitā audžuģimenē ievietoti un aizbildnībā esoši bērni (bērnu skaitā neieskaita bērnus, par kuriem personai ir pārtrauktas vai atņemtas aizgādības tiesības), un ja vismaz trīs bērnu un viena vecāka dzīvesvieta ir deklarēta Siguldas novada teritorijā;
1.2.2. personas, kurai pašai vai kopā ar kopdzīves partneri vai kuras kopdzīves partnerim aprūpē ir trīs vai vairāk bērni, to skaitā audžuģimenē ievietoti un aizbildnībā esoši bērni, un ja šo pieaugušo un vismaz trīs bērnu dzīvesvieta ir deklarēta vienā adresē Siguldas novada teritorijā;
1.3. reģistrs – Siguldas novada pašvaldības (turpmāk – pašvaldība) ģimeņu, kuru aprūpē ir trīs un vairāk bērni, uzskaites sistēma, kurā tiek reģistrētas ģimenes, kurām piešķirts vai atjaunots statuss "Siguldas novada pašvaldības ģimene, kuru aprūpē ir trīs un vairāk bērni" (turpmāk – statuss).
2. Šie noteikumi (turpmāk – noteikumi) nosaka kārtību, kādā tiek piešķirts vai atjaunots ģimenei statuss. Statuss ģimenēm nodrošina dažādus pašvaldības atbalstus, priekšrocības, atvieglojumus pakalpojumu saņemšanā (turpmāk – atbalsti), tādejādi veicinot šo ģimeņu labklājību un samazinot minēto ģimeņu ikdienas izdevumus.
II. Pieteikumu iesniegšanas kārtība
3. Ģimeņu reģistrācija un statusa piešķiršana tiek nodrošināta visu gadu. Statuss tiek piešķirts vai atjaunots uz laiku, kamēr ģimene atbilst šo noteikumu prasībām, bet ne ilgāk kā līdz nākamā gada 31. augustam. Noteikumos noteikto statusu iegūst tie ģimenes locekļi, kuru dzīvesvieta deklarēta Siguldas novadā.
4. Statuss tiek piešķirts vai atjaunots:
4.1. līdz kalendārā gada 31. augustam, ja pieteikums iesniegts no 1. janvāra līdz 30. aprīlim;
4.2. līdz nākamā kalendārā gada 31. augustam, ja pieteikums iesniegts no 1. maija līdz 31. decembrim.
5. Lai ģimene saņemtu vai atjaunotu statusu, nepieciešams iesniegt pieteikumu pašvaldības pakalpojumu portālā e.sigulda.lv vai kādā no pašvaldības klientu apkalpošanas vietām. Pieteikumu var iesniegt persona, uz kuru attiecināms statuss, vai viņa pilnvarotā persona (turpmāk – iesniedzējs), izņemot bērni. Pieteikumam pievienojami tie statusa iegūšanai apliecinošie dokumenti, par kuriem informācija nav pieejama pašvaldības rīcībā esošajos pašvaldības un valsts datu reģistros.
6. Pieteikumus pārbauda un izvērtē Siguldas novada pašvaldības Centrālās pārvaldes Klientu apkalpošanas pārvaldes Klientu apkalpošanas nodaļas speciālists (turpmāk – speciālists).
7. Speciālistam ir tiesības:
7.1. pārbaudīt ziņas par ģimeni no pašvaldībai rīcībā esošās informācijas un pieejamiem pašvaldības un valsts datu reģistriem;
7.2. pieprasīt iesniedzējam iesniegt citus statusa iegūšanai vai atjaunošanai apliecinošus dokumentus, ja nepieciešamā informācija pašvaldībai nav pieejama;
7.3. iegūt papildu informāciju no valsts un pašvaldību institūcijām, ja šī informācija nav iesniedzēja rīcībā vai tā ir neskaidra.
8. Speciālists pēc nepieciešamo dokumentu saņemšanas un pārbaudes ne vēlāk kā divu nedēļu laikā ģimenei piešķir vai atjauno statusu. Tikai pēc statusa piešķiršanas vai atjaunošanas ģimene var saņemt pašvaldības noteiktajā kārtībā ģimenēm paredzēto atbalstu.
9. Paziņojums par statusa piešķiršanu vai atjaunošanu iesniedzējam pēc tā izvēles tiek nosūtīts uz pieteikumā norādīto e-pastu, uz deklarēto dzīvesvietas adresi vai izsniegts pēc iesniedzēja izvēles kādā no pašvaldības klientu apkalpošanas centriem.
10. Pēc statusa piešķiršanas vai atjaunošanas speciālistam jebkurā brīdī ir tiesības pārbaudīt ģimenes atbilstību noteikumos noteiktajām prasībām.
11. Ģimenei statuss netiek piešķirts vai atjaunots, vai piešķirtais vai atjaunotais statuss tiek atcelts, ja speciālists konstatē, ka pieteikumā norādītā ģimene neatbilst noteikumos noteiktajām prasībām, kas ir par pamatu statusa piešķiršanai. Šādu lēmumu pieņem Siguldas novada pašvaldības Centrālās pārvaldes Klientu apkalpošanas pārvaldes vadītājs.
12. Ģimenei, kura saņēmusi statusu, ir pienākums paziņot pašvaldībai par jebkuriem apstākļiem, kas ietekmē statusu.
III. Izziņu izsniegšana, anulēšana
13. Pēc pieprasījuma ģimenei ir tiesības saņemt rakstveida izziņu par statusu (turpmāk – izziņa). Izziņa pēc iesniedzēja izvēles tiek nosūtīta uz pieteikumā norādīto e-pastu, deklarēto dzīvesvietas adresi vai izsniegta pēc iesniedzēja izvēles kādā no pašvaldības klientu apkalpošanas centriem.
14. Izziņu sagatavo speciālists un paraksta Siguldas novada pašvaldības Centrālās pārvaldes Klientu apkalpošanas pārvaldes vadītājs.
15. Lai viena gada ietvaros atkārtoti saņemtu izziņu, persona uzrāda personu apliecinošu dokumentu un iesniedz iesniegumu, kurā pamatota nepieciešamība izziņu saņemt atkārtoti.
16. Noteikumu 11. punktā noteiktajā gadījumā iepriekš izsniegtās izziņas tiek anulētas.
IV. Lēmumu apstrīdēšanas un pārsūdzēšanas kārtība
17. Siguldas novada pašvaldības Centrālās pārvaldes Klientu apkalpošanas pārvaldes lēmumus vai faktisko rīcību var apstrīdēt pašvaldības domē normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
18. Pašvaldības domes lēmumu par apstrīdēto lēmumu vai faktisko rīcību var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā normatīvajos aktos noteiktā kārtībā.
V. Noslēguma jautājums
19. Ar noteikumu spēkā stāšanās brīdi spēku zaudē Siguldas novada pašvaldības domes 2021. gada 26. augusta saistošie noteikumi Nr. 10 "Par statusa "Siguldas novada pašvaldības ģimene, kuras aprūpē ir trīs un vairāk bērni" piešķiršanu un atjaunošanu".
Siguldas novada pašvaldības domes
priekšsēdētāja pienākumu izpildītājs K. Zaļais
Paskaidrojuma raksts
"Par statusa "Siguldas novada pašvaldības ģimene, kuras aprūpē ir trīs un vairāk
bērni" piešķiršanu un atjaunošanu"
Sadaļas nosaukums |
Sadaļas paskaidrojums |
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums | Pamatojoties uz likuma
"Par pašvaldībām" 43. panta trešo daļu Siguldas novada pašvaldības
(turpmāk – pašvaldība) dome 2021. gada 26. augustā izdevusi saistošos
noteikumus Nr. 10 "Par statusa "Siguldas novada pašvaldības ģimene,
kuras aprūpē ir trīs un vairāk bērni" piešķiršanu un atjaunošanu". 2023. gada 1. janvārī spēku zaudēja likums "Par pašvaldībām" un tā vietā stājās Pašvaldību likums. Pašvaldību likuma Pārejas noteikumu 6. punkts noteic, ka "dome izvērtē uz likuma "Par pašvaldībām" normu pamata izdoto saistošo noteikumu atbilstību šim likumam un izdod jaunus saistošos noteikumus atbilstoši šajā likumā ietvertajam pilnvarojumam. Līdz jaunu saistošo noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2024. gada 30. jūnijam piemērojami uz likuma "Par pašvaldībām" normu pamata izdotie saistošie noteikumi, ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu". Izpildot likumā noteikto, ir izstrādāti jaunā redakcijā saistošie noteikumi, kas noteic kārtību, kādā tiek piešķirts vai atjaunots ģimenei, kuras aprūpē ir trīs un vairāk bērni statuss "Siguldas novada pašvaldības ģimene, kuras aprūpē ir trīs un vairāk bērni". Noteikumi izstrādāti saskaņā ar Pašvaldību likuma 44. panta otro daļu, kas dod tiesības pašvaldībai izdot saistošos noteikumus, lai nodrošinātu brīvprātīgo iniciatīvu1 izpildi. Noteikumos ir saglabāta līdzšinējā statusa piešķiršanas un atjaunošanas kārtība. Statuss ģimenēm sniedz vairākus būtiskus atvieglojumus un atlaides (t.sk. nekustamā īpašuma nodokļa atlaides, atlaides profesionālās ievirzes, interešu izglītības nodarbību samaksai, atbalstu ēdināšanas izdevumu segšanai izglītības iestādēs, atbalstu individuālo mācību piederumu iegādei, atlaides Siguldas Sporta centra, Fischer slēpošanas centra un Siguldas Pilsētas slēpošanas trases pakalpojumiem, 100 % atlaidi no biļetes cenas Siguldas novada sabiedriskā transporta maršrutos, atlaides līdz pat 40 % kultūras un sporta pasākumu apmeklējumiem). |
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu | Uz 2023. gada 30.
novembri statusu ir saņēmušas 691 ģimene. Noteikumu īstenošanai nav tiešas fiskālās ietekmes uz pašvaldības budžetu. Lai nodrošinātu saistošo noteikumu izpildi, nav nepieciešami papildu resursi sakarā ar jaunu institūciju vai darba vietu veidošanu, esošo institūciju kompetences paplašināšanu. |
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci | Sociālā ietekme – statuss
ģimenēm sniedz vairākus būtiskus atvieglojumus un atlaides. No statusa
izrietošie atbalsti samazina ģimeņu ikdienas izdevumus un sniedz iespēju
piedalīties dažādos pasākumos, veselīga dzīvesveida veicinošās
aktivitātēs. Ietekme uz vidi – tiešā veidā nav attiecināms. Statusu ieguvušajām ģimenēm ir iespēja izmantot pašvaldības sabiedrisko transportu bez maksas. Tādējādi tiek veicināta vides un gaisa piesārņojuma samazināšanās. Ietekme uz iedzīvotāju veselību – statuss sniedz ģimenēm atlaides Siguldas Sporta centra, Fischer slēpošanas centra un Siguldas Pilsētas slēpošanas trases pakalpojumiem, radot iespēju ģimenēm nodarboties ar veselīgu un aktīvu dzīvesveidu ik dienas. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā – nav attiecināms. Ietekme uz konkurenci – nav attiecināms. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām | Jautājumos par saistošo
noteikumu piemērošanu var vēsties Siguldas novada pašvaldības Centrālās
pārvaldes Klientu apkalpošanas pārvaldē, kas vērtē statusa piešķiršanu
vai atjaunošanu. Galvenie administratīvo procedūru posmi un privātpersonām veicamās darbības noteiktas saistošajos noteikumos. Ar saistošo noteikumu spēkā stāšanās brīdi, līdzšinējā kārtība statusa noteikšanai nemainās. Noteikumu izpildei nav paredzētas papildu administratīvo procedūru izmaksas. |
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem | Statuss nodrošina ģimenēm
atbalstus, kas izriet no pašvaldības autonomās funkcijas, proti,
pašvaldības pienākuma – gādāt par iedzīvotāju izglītību, sniegt
iedzīvotājiem iespēju piedalīties kultūras dzīvē, gādāt par iedzīvotāju
veselību, īstenojot veselīga dzīvesveida veicināšanas pasākumus un
organizējot veselības aprūpes pakalpojumu pieejamību, nodrošināt iespēju
saņemt sociālo palīdzību. Saistošo noteikumu izpilde notiks, iesaistot esošos cilvēkresursus. Ar noteikumu ieviešanu jauni pienākumi un uzdevumi esošajiem darbiniekiem netiks uzlikti, kā arī netiks veidotas jaunas darba vietas. |
6. Informācija par izpildes nodrošināšanu | Noteikumu izpildi
nodrošinās Siguldas novada pašvaldības Centrālās pārvaldes Klientu
apkalpošanas pārvalde. Noteikumu izpildes nodrošināšanā netiek paredzēta jaunu institūciju izveide, esošo likvidācija vai reorganizācija. |
7. Prasību un izmaksu samērīgumu pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana | Noteikumu mērķis ir
noteikt kārtību, kādā tiek piešķirts vai atjaunots ģimenei statuss
"Siguldas novada pašvaldības ģimene, kuras aprūpē ir trīs un vairāk
bērni". Statuss tiek piešķirts novadā deklarētajām ģimenēm nolūkā, lai
ģimene ar šo statusu varētu gūt dažādus pašvaldības atbalstus,
priekšrocības, atvieglojumus pakalpojumu saņemšanā, tādejādi veicinot šo
ģimeņu labklājību un samazinot ģimeņu ikdienas izdevumus. Prasības statusa regulārai atjaunošanai izvirzītas, lai nerastos situācijas, ka nepamatoti tiek piešķirti atbalsti ģimenēm, kas vairs neatbilst statusa iegūšanas nosacījumiem, piemēram, ģimene savu dzīvesvietu pārdeklarē uz citu novada teritoriju. Pēc Pašvaldību likuma 2. panta pašvaldībai savu funkciju un uzdevumu izpilde ir jānodrošina savu administratīvo teritoriju iedzīvotāju interesēs. Līdz ar to iestrādātā prasība par deklarēšanos izpilda Pašvaldību likuma 2. pantā noteikto pienākumu par funkciju un uzdevumu izpildi iedzīvotāju interesēs. |
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām | Noteikumu izstrādes
procesā notikušas konsultācijas ar to izpildes nodrošināšanā
iesaistītajām institūcijām – pašvaldības Centrālās pārvaldes Klientu
apkalpošanas pārvaldi un Siguldas novada Attīstības aģentūru. Sabiedrības līdzdalības veids – informācijas publicēšana pašvaldības tīmekļvietnē un iesniegto priekšlikumu izvērtēšana. Sabiedrības viedokļa noskaidrošanai noteikumu projekts publicēts pašvaldības tīmekļvietnē www.sigulda.lv no 2023. gada 6.decembra līdz 2023. gada 27. decembrim (ieskaitot). Priekšlikumi, iebildumi izsludināšanas termiņā nav saņemti. |
1 Pašvaldību likuma 5. panta pirmā daļa noteic, ka pašvaldība savas administratīvās teritorijas iedzīvotāju interesēs var brīvprātīgi īstenot iniciatīvas ikvienā jautājumā, ja tās nav citu institūciju kompetencē un šādu darbību neierobežo citi likumi.
Siguldas novada pašvaldības domes
priekšsēdētāja pienākumu izpildītājs K. Zaļais