Rīgas domes saistošie noteikumi: Šajā laidienā 1 Pēdējās nedēļas laikā 0 Visi
Rīgas domes saistošie noteikumi Nr. RD-24-257-sn
Rīgā 2024. gada 31. janvārī (prot. Nr. 112, 17. §)
Par Rīgas valstspilsētas pašvaldības 2024. gada budžetu
Izdoti saskaņā ar Pašvaldību likuma 10. panta pirmās daļas
1. punktu,
likuma "Par pašvaldību budžetiem" 16. un 17. pantu
1. Apstiprināt Rīgas valstspilsētas pašvaldības budžeta 2024. gadam ieņēmumus 1 354 472 025 euro apmērā saskaņā ar 1., 2., 3. un 4. pielikumu.
2. Apstiprināt Rīgas valstspilsētas pašvaldības budžeta 2024. gadam izdevumus 1 545 679 017 euro apmērā saskaņā ar 1., 2., 3. un 4. pielikumu.
3. Apstiprināt 5. pielikumu "Rīgas valstspilsētas pašvaldības 2024. gada valsts budžeta transferti".
4. Apstiprināt 6. pielikumu "Rīgas valstspilsētas pašvaldības 2024. gada budžeta programmu darbības iznākums, mērķis, darbības rezultāti un rezultatīvie rādītāji saskaņā ar pašvaldības autonomajām funkcijām".
5. Apstiprināt 7. pielikumu "Rīgas valstspilsētas pašvaldības konsolidētā investīciju programma 2024. gadam".
6. Noteikt 8. pielikumā Rīgas valstspilsētas pašvaldības indikatīvos augstas gatavības un prioritāros investīciju projektus 2024.–2026. gadam.
7. Iekļaut Rīgas valstspilsētas pašvaldības Finanšu departamenta (turpmāk – Finanšu departaments) pārstāvi iepirkuma komisijas sastāvā, ja publiskā iepirkuma līgumcena pārsniedz 170 000 euro.
8. Noteikt, ka Finanšu departamentam ir tiesības atvērt pamatbudžeta ikmēneša asignējumus proporcionāli Rīgas valstspilsētas pašvaldības pamatbudžeta ieņēmumu izpildei, nepārsniedzot gada budžetā paredzētās summas. Šis nosacījums nav attiecināms uz Rīgas valstspilsētas pašvaldības īstermiņa un ilgtermiņa saistību izpildi.
9. Noteikt, ka Finanšu departaments saskaņā ar noslēgtajiem finanšu saistību līgumiem 2024. gadā nodrošina Rīgas valstspilsētas pašvaldības kredītu pamatsummu un citu finanšu saistību atmaksu.
10. Noteikt, ka Rīgas valstspilsētas pašvaldības iestādes, uz kurām attiecas Rīgas domes 2022. gada 29. jūnija nolikums Nr. 189 "Rīgas valstspilsētas pašvaldības darbinieku darba samaksas nolikums", divu nedēļu laikā pēc saistošo noteikumu apstiprināšanas, ievērojot valstī spēkā esošos normatīvos aktus attiecībā uz atlīdzību un atalgojumu, iesniedz darbinieku amatu un algu sarakstus (pirms to apstiprināšanas) saskaņošanai Finanšu departamentā, pievienojot aprēķinus par attiecīgajai budžeta programmai apstiprinātajiem izdevumiem atlīdzībai un atalgojumam un nepieciešamības gadījumā paredzot līdzekļus minimālajām valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām. Budžeta gada laikā ar Finanšu departamentu saskaņo arī grozījumus darbinieku darba samaksu regulējošajos iekšējos normatīvajos aktos, darba koplīgumā un amatu un algu sarakstā (izņemot gadījumus, kad tiek veiktas izmaiņas personāla sastāvā un/vai pārskatot darbinieka mēnešalgu pēc pārbaudes laika vai atgriežoties darbā pēc ilgstošas prombūtnes, nepalielinot iestādes saskaņoto mēnešalgu fondu), pirms minēto dokumentu apstiprināšanas, pievienojot aprēķinus par attiecīgajai budžeta programmai apstiprinātajiem izdevumiem atlīdzībai un atalgojumam.
11. Budžeta izpildītāji normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavo un iesniedz budžeta programmu tāmes un budžeta programmu finansēšanas plānus (euro; veselos skaitļos) apstiprināšanai Finanšu departamentā mēneša laikā pēc saistošo noteikumu apstiprināšanas. Budžeta izpildītāji piešķirto finansējumu paredz funkciju nodrošināšanai visam gadam, izņemot gadījumus, kad plānota iestādes likvidācija vai reorganizācija. Budžeta izpildītāji apstiprina to padotībā esošo iestāžu tāmes.
12. Noteikt, ka par pamatbudžeta programmu 01.14.00. "Ārtelpas labiekārtošana un uzturēšana un iekškvartālu, piebraucamo ceļu remonts", 01.24.00. "Rīgas pilsētas līdzdalības budžeta programma" un 01.36.00. "Dabas stihiju un avāriju radīto postījumu novēršana un civilās aizsardzības pasākumi" līdzekļu izlietojumu lemj saskaņā ar Rīgas pilsētas izpilddirektora 2021. gada 13. maija iekšējiem noteikumiem Nr. RD-21-25-nti "Rīgas pilsētas izpilddirektora kompetencē esošās Rīgas pilsētas pašvaldības budžeta programmas līdzekļu pieprasīšanas, sadalīšanas un samaksas kārtība".
13. Noteikt, ka Finanšu departaments ir tiesīgs izdot rīkojumu par apropriāciju komunālo pakalpojumu (elektroenerģijas un apkures) un piegulošajās teritorijās esošo ietvju attīrīšanas no sniega pakalpojumu apmaksai 2024. gadā no pamatbudžeta programmas 01.19.00. "Izdevumi neparedzētiem gadījumiem (Rīgas domes rezerves fonds)" pēc budžeta izpildītāja pieprasījuma par papildu finansējuma saņemšanu, ja budžeta izpildītājs ir novirzījis izdevumiem šim mērķim pamatotu līdzekļu apjomu, kas tomēr nav bijis pietiekams saistību segšanai. Finanšu departaments, nepārsniedzot 3 000 000 euro apmēru, apkopo rīkojumus par apropriāciju un veic izmaiņas kārtējos Rīgas valstspilsētas pašvaldības budžeta grozījumos.
14. Noteikt, ka Rīgas domes Finanšu un administrācijas lietu komiteja lemj par augstas gatavības investīciju projektu pieteikumu iesniegšanu aizņēmumu programmām ar pašvaldības līdzfinansējuma rezervāciju, līdzekļu rezervāciju investīciju projektiem ar 100 % pašvaldības finansējumu un būvniecības ieceru dokumentācijas izstrādi un projektēšanu (saskaņā ar iepirkuma rezultātiem un naudas plūsmas plānu, kā arī citiem normatīvajiem dokumentiem) – no pamatbudžeta programmas 01.27.00. "Investīciju programmas realizācija" un pamatbudžeta programmas 01.19.00. "Izdevumi neparedzētiem gadījumiem (Rīgas domes rezerves fonds)". Investīciju projektu pieteikumus izvirza no 8. pielikumā "Rīgas valstspilsētas pašvaldības indikatīvo augstas gatavības un prioritāro investīciju projektu kopsavilkums 2024.–2026. gadam" iekļautajiem projektiem.
15. Pasūtītājs ir tiesīgs slēgt līgumu par augstas gatavības un prioritāro investīciju projektu realizāciju pēc Rīgas domes Finanšu un administrācijas lietu komitejas lēmuma, bet, ja projekta realizācijai tiek piesaistīti aizņēmuma līdzekļi, – tikai pēc aizņēmuma pieprasījuma apstiprināšanas Pašvaldību aizņēmumu un galvojumu kontroles un pārraudzības padomē.
16. Rīgas domes Finanšu un administrācijas lietu komiteja, izvērtējot projekta virzības gaitu un faktisko naudas plūsmu, ir tiesīga pārskatīt rezervētā finansējuma apjomu 2024. gadam.
17. Noteikt, ka Finanšu departaments nodrošina investīciju projektiem rezervētā finansējuma, projektu realizācijas grafika un saistību uzskaiti, kā arī nepieciešamības gadījumos veic izmaiņas 7. pielikumā "Rīgas valstspilsētas pašvaldības konsolidētā investīciju programma 2024. gadam" ar kārtējiem Rīgas valstspilsētas pašvaldības budžeta grozījumiem.
18. Noteikt, ka Rīgas domes Finanšu un administrācijas lietu komiteja var lemt par būvniecības ieceru dokumentu izstrādes un projektēšanas darbu uzsākšanu Rīgas attīstības programmas 2022.–2027. gadam Rīcības plānā un Investīciju plānā apstiprinātajiem projektiem, izvērtējot projekta realizācijas gaitu un pieejamā finansējuma apjomu.
19. Noteikt, ka pamatbudžeta programmu 01.27.00. "Investīciju programmas realizācija" un 01.39.00. "Līdzfinansējums Eiropas Savienības fondiem un citiem projektiem" izpildei var piesaistīt aizņēmumu ne vairāk kā 105 194 535 euro apmērā.
20. Noteikt, ka no pamatbudžeta programmas 01.11.00. "Rīgas valstspilsētas pašvaldības konkurētspējas un ekonomisko izaugsmi sekmējoši pasākumi" finansējums tiek piešķirts ar atsevišķu Rīgas domes lēmumu. Rīgas valstspilsētas pašvaldības aģentūra "Rīgas investīciju un tūrisma aģentūra" programmas ietvaros slēdz līgumus un nodrošina to izpildes kontroli.
21. Noteikt, ka pamatbudžeta programmas 16.10.00. "Līdzfinansējums Rīgas kā Baltijas sporta metropoles atpazīstamības pasākumiem" finansējums var tikt piešķirts ar atsevišķu Rīgas domes lēmumu par ilgtermiņa sadarbību. Rīgas valstspilsētas pašvaldības Izglītības, kultūras un sporta departaments programmas ietvaros slēdz ikgadēju finansēšanas līgumu un nodrošina tā izpildes kontroli.
22. Noteikt, ka līdzekļu izlietojumu pamatbudžeta programmās 16.07.03. "Centralizēto pasākumu īstenošana un pašvaldību savstarpējie norēķini par izglītības pakalpojumiem", 16.11.00. "Sporta pasākumi" un 16.17.00. "Kultūras pasākumi" apstiprina Rīgas domes Izglītības, kultūras un sporta komiteja, programmā 18.08.00. "Veselības aprūpes pieejamības nodrošināšana, veselības un ģimenes veselības veicināšana" – Rīgas domes Sociālo jautājumu komiteja, programmā 33.02.00. "Ilgtspējīgas enerģētikas un klimata rīcības plāna ieviešana" – Rīgas domes Mājokļu un vides komiteja, programmā 01.13.00. "Mērķdotācija pašvaldības autoceļiem un ielām" (t. sk. sadalījumā pa objektiem un projektu kopējās summas) – Rīgas domes Satiksmes un transporta lietu komiteja. Kapitālo līdzekļu izlietojumu programmā 03.01.00. "Rīgas valstspilsētas pašvaldības Īpašuma departamenta darbības un nekustamā īpašuma izmantošanas procesu nodrošinājums" (t. sk. projektu nosaukumu sadalījumā pa objektiem un projektu kopējās summas) apstiprina Rīgas domes Pilsētas īpašuma komiteja.
23. Noteikt, ka SIA "Rīgas Nacionālais zooloģiskais dārzs", lai uzturētu Latvijā vienīgo nacionālo zooloģisko dārzu, izglītotu sabiedrību par Latvijas un pasaules faunu un tās aizsardzību, veiktu pētniecību un sniegtu ieguldījumu reto un izzūdošo sugu saglabāšanā, vienlaikus nodrošinot augstu labturības līmeni zooloģiskā dārza dzīvniekiem, reizi ceturksnī iesniedz pārskatu par Rīgas valstspilsētas pašvaldības dotācijas izlietojumu iepriekšējā ceturksnī.
24. Noteikt, ka Rīgas domes Finanšu un administrācijas lietu komiteja var lemt par SIA "Rīgas namu pārvaldnieks" dividenžu maksājuma (par 2023. gada pārskata gadu) Rīgas valstspilsētas pašvaldības pamatbudžeta ieņēmumos novirzīšanu iekškvartālu un piebraucamo ceļu remontiem pēc Rīgas domes saistošo noteikumu par finansējuma piešķiršanas kārtību apstiprināšanas.
25. Biedrības "TTT-Rīga" Rīgas valstspilsētas pašvaldības pārstāvis ir tiesīgs lemt par pamatbudžeta programmā 01.03.00. "Dalības maksa sabiedriskajās organizācijās" biedrībai "TTT-Rīga" plānotā finansējuma 400 000 euro apmērā sadalījumu.
26. Budžeta izpildītāji ir atbildīgi par Rīgas valstspilsētas pašvaldības budžeta līdzekļu efektīvu un racionālu izlietojumu atbilstoši paredzētajiem mērķiem un sasniedzamajiem rezultātiem. Izdevumi pēc naudas plūsmas nedrīkst pārsniegt attiecīgajai budžeta programmai tāmē apstiprinātos, plānotos pašvaldības budžeta izdevumus atbilstoši ekonomiskajām un funkcionālajām kategorijām. Par papildu finansējumu nozīmīgu pilsētas investīciju projektu realizācijas gaitas nepārtrauktai turpināšanai, pilsētai nozīmīgu pasākumu vai projektu realizācijai budžeta izpildītāji iesniedz priekšlikumu izskatīšanai atbildīgajā nozares komitejā, norādot finansēšanas avotu apstiprinātā budžeta ietvaros vai vidējā termiņa bāzes izdevumos, un par pieņemto lēmumu informē Finanšu departamentu, kas priekšlikumu iekļauj kārtējos Rīgas valstspilsētas pašvaldības budžeta grozījumos.
27. Noteikt, ka no Rīgas valstspilsētas pašvaldības budžeta līdzekļiem avansa maksājuma apjoms nedrīkst pārsniegt 20 % no līguma summas, ja kopējā līguma summa pārsniedz 10 000 euro. Rēķina apmaksas termiņu noteikt ne mazāku kā 14 kalendāra dienas pēc rēķina saņemšanas, ja normatīvajos aktos nav noteikts citādi. Galīgo norēķinu veikt pēc pieņemšanas un nodošanas akta parakstīšanas un rēķina saņemšanas. Pamatbudžeta programmās 01.27.00. "Investīciju programmas realizācija" un 01.39.00. "Līdzfinansējums Eiropas Savienības fondiem un citiem projektiem" avansa maksājuma apjomu var noteikt līdz 30 % no līguma summas.
28. Noteikt, ka izglītības iestāžu pedagoģisko darbinieku pabalsta izmaksu nodrošina no Rīgas valstspilsētas pašvaldības Izglītības, kultūras un sporta departamenta programmas 16.27.00. "Pabalstu izmaksa Rīgas valstspilsētas pašvaldības izglītības iestāžu pedagoģiskajiem darbiniekiem" līdzekļiem (pabalsts 75 euro apmērā, neieskaitot nodokļus, katram Rīgas valstspilsētas pašvaldības vispārizglītojošo skolu, speciālo internātskolu, pirmsskolas izglītības iestāžu, mūzikas un mākslas skolu, kā arī sporta un interešu izglītības iestāžu pedagoģiskajam darbiniekam).
29. Finanšu departaments nodrošina ieņēmumu no pašvaldības nodevas par pašvaldības infrastruktūras uzturēšanu un attīstību Rīgā, Rīgas valstspilsētas pašvaldības īpašumu atsavināšanas, Rīgas valstspilsētas pašvaldības īpašumu privatizācijas detalizētu uzskaiti, un tie novirzāmi Rīgas pilsētas infrastruktūras uzturēšanas un īpašuma vērtības atjaunošanas nodrošināšanai; pamatojoties uz Rīgas domes lēmumiem par līdzekļu piešķīrumiem no Rīgas vides aizsardzības fonda, nodrošina saistību uzskaiti un to izpildi turpmākajos gados.
30. Uzdot Rīgas domes priekšsēdētājam izdot rīkojumu par saimnieciskā gada beigās neizmantoto Rīgas valstspilsētas pašvaldības pamatbudžeta līdzekļu pārskaitīšanas kārtību Rīgas valstspilsētas pašvaldības vispārējos ieņēmumos.
31. Saistošo noteikumu darbība attiecināma uz visu saimniecisko gadu.
Rīgas domes priekšsēdētājs V. Ķirsis
Paskaidrojuma raksts un Rīgas domes priekšsēdētāja ziņojums par Rīgas valstspilsētas pašvaldības 2024. gada budžetu
Rīgas pilsētas ekonomiskā un sociālā situācija
Latvijas un Rīgas pilsētas ekonomikā 2023. gadā bija vērojama ekonomiskās aktivitātes samazināšanās, vērtējot pēc iekšzemes kopprodukta datiem pa ceturkšņiem. Latvijas iekšzemes kopprodukts gada pirmajos divos ceturkšņos samazinājās par 0,4 % un 0,8 % pret attiecīgo iepriekšējā gada ceturksni, gada trešo ceturksni noslēdzot ar līdzīgu rezultātu, kāds bija pirms gada. Ekonomiskās aktivitātes kritums bija vērojams apstrādes rūpniecībā (vidēji pa ceturkšņiem ap 6 % pret iepriekšējo gadu), kā arī transporta jomā (vidēji 7 % samazinājums).
Pagājušajā gadā palielinājās ekonomiskā aktivitāte būvniecības sektorā (vidēji par 13 % pa ceturkšņiem), kā arī izmitināšanas un ēdināšanas pakalpojumu jomā. Šajā sektorā gada pirmajā ceturksnī ekonomiskā aktivitāte palielinājās par 25 % pret iepriekšējo gadu, taču 3. ceturksnī šis pieaugums bija samazinājies līdz 2 %. Izmitināšanas jomas aktivitātes pieaugumu sekmēja tūristu skaita pieaugums Rīgas viesnīcās, kur 2023. gada pirmajos trīs ceturkšņos apkalpoto viesu skaits palielinājās par 22 % pret attiecīgo iepriekšējā gada periodu.
Finanšu ministrija 2024. gadā prognozē iekšzemes kopprodukta pieaugumu par 2,5 %, vērtējot salīdzināmās cenās. 2023. gada laikā strauji samazinājās inflācija – no 21,5 % janvārī līdz 0,6 % decembrī pret attiecīgo iepriekšējā gada mēnesi. Turpinājās relatīvi straujš vidējās darba samaksas pieaugums, kas gada pirmajos deviņos mēnešos sasniedza 11 % pret iepriekšējā gada attiecīgo periodu, vidējai bruto darba samaksai Rīgas pilsētā 3. ceturksnī sasniedzot 1715 euro mēnesī. Samazinoties inflācijai un saglabājoties algu pieauguma tempam, gada otrajā pusē palielinājās arī strādājošo reālā darba samaksa.
Paredzams, ka 2024. gadā reālās darba samaksas pieaugums turpināsies. Saskaņā ar Finanšu ministrijas prognozēm vidējā darba samaksa valstī palielināsies par 7,5 % un gada vidējā inflācija būs 2,2 %.
Finanšu tirgū 2023. gada laikā joprojām saglabājās augstas procentu likmes, gada otrajā pusē Euribor 12 mēnešu likmei samazinoties no 4 % jūlijā līdz 3,5 % gada beigās. Līdzīga dinamika bija vērojama arī Valsts kases aizdevumu likmēm pašvaldībām, 10 gadu aizdevuma fiksētajai likmei samazinoties no 4,7% pagājušā gada augustā līdz 3,8% šī gada sākumā. Procentu likmju attīstība šajā gadā atkarīga no inflācijas samazināšanās tempiem eirozonā un Eiropas Centrālās bankas monetārās politikas lēmumiem.
Nodarbināto skaits valstī pagājušajā gadā nedaudz palielinājās, gada 3. ceturksnī pārsniedzot attiecīgo iepriekšējā gada rādītāju par 0,3 %. Bezdarbnieku skaits Rīgas pilsētā 2023. gada laikā samazinājās par 317 cilvēkiem, bezdarba rādītājiem pilsētā samazinoties līdz 4,2 % no ekonomiski aktīvajiem iedzīvotājiem (salīdzinot ar 4,3 % gadu iepriekš). Pēc Finanšu ministrijas prognozēm 2024. gadā nav sagaidāms nodarbināto iedzīvotāju skaita pieaugums.
Saskaņā ar Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes datiem Rīgas pilsētā reģistrēto iedzīvotāju skaits 2023. gada 1. jūlijā bija 676,2 tūkstoši cilvēku, par 0,4 % mazāk nekā gadu iepriekš.
Rīgas valstspilsētas pašvaldības 2024. gada budžeta ieņēmumu prognoze
Iedzīvotāju ienākuma nodokļa (IIN) ieņēmumi saskaņā ar Finanšu ministrijas plānoto un Valsts budžeta likumā prognozēto IIN ieņēmumu apjomu pašvaldībām Rīgas valstspilsētas pašvaldības budžetā 2024. gadā sasniegs 826,9 miljonus euro (par 75 miljoniem euro jeb 10 % vairāk nekā 2023. gada plānā).
Rīgas valstspilsētas pašvaldības īpatsvara samazinājums no 42,52 % līdz 41,85 % IIN sadalē starp pašvaldībām samazinās Rīgas valstspilsētas pašvaldības potenciālos šī nodokļa ieņēmumus 2024. gadā par 13,2 miljoniem euro.
Salīdzinājumā ar 2023. gada faktiskajiem IIN ieņēmumiem 2024. gadā plānotie IIN ieņēmumi ir par 29,3 miljoniem euro (par 3,7 %) lielāki.
Tāpat kā iepriekšējos gados, arī 2024. gadā pašvaldībām tiek garantēti IIN ieņēmumi no plānotās prognozes 100 % apmērā, taču nosakot jaunu sadalījumu pa ceturkšņiem: I ceturksnī – 21 %, II ceturksnī – 23 %, III ceturksnī – 28 % un IV ceturksnī – 28 %.
Nekustamā īpašuma nodokļa ieņēmumi Rīgas valstspilsētas pašvaldības 2024. gada budžetā tiek plānoti 115,5 miljonu euro apjomā, kas, salīdzinot ar 2023. gada plānu, ir par 2,9 miljoniem euro vairāk (3 % pieaugums). 2024. gadā nav paredzamas būtiskas izmaiņas šī nodokļa bāzē. Nodokļa ieņēmumu faktiskā izpilde 2023. gadā pārsniedza plānoto par 4,6 miljoniem euro.
Azartspēļu nodokļa ieņēmumi 2024. gadā tiek plānoti 0,7 miljonu euro apmērā, kas atbilst 2023. gada faktiskajai izpildei.
Dabas resursu nodokļa ieņēmumi Rīgas valstspilsētas pašvaldības budžetā 2024. gadā tiek plānoti 0,37 miljonu euro apjomā – 2023. gada budžetā plānotajā apjomā.
Kopējie nodokļu ieņēmumi Rīgas valstspilsētas pašvaldības budžetā 2024. gadā tiek plānoti 943,5 miljonu euro apmērā, par 77,3 miljoniem euro (par 8,9 %) vairāk, nekā bija 2023. gada faktiskā izpilde, galvenokārt IIN plānoto ieņēmumu palielinājums.
Nenodokļu ieņēmumu apjoms Rīgas valstspilsētas pašvaldības budžetā 2024. gadā tiek plānots 23,1 miljona euro apjomā un budžeta iestāžu ieņēmumi 28 miljonu euro apjomā.
Mērķdotācijas (valsts budžeta transferti) apjoms no valsts budžeta 2024. gadā tiek plānots 350,7 miljonu euro apmērā, no tiem Eiropas Savienības līdzfinansēto projektu realizācijai 70,3 miljoni euro, balstoties uz projektu realizētāju iesniegtajiem naudas plūsmas plāniem un laika grafikiem, un valsts budžeta transfertiem investīciju projektiem 27,1 miljons euro.
Lielāko mērķdotāciju apjomu Rīgas valstspilsētas pašvaldībā saņem izglītības nozare – 188 miljonus euro. Valsts budžeta transfertu apjoms plānots, ņemot vērā valsts budžetā paredzēto finansējumu un faktiski ieskaitīto Rīgas valstspilsētas pašvaldības norēķinu kontos 2024. gada janvārī, saskaņā ar Ministru kabineta 2016. gada 5. jūlija noteikumiem Nr. 445 "Pedagogu darba samaksas noteikumi" noteikto pedagoga darba slodzi un zemāko mēneša darba algu. Jānorāda, ka mērķdotācijas sadalījums pašvaldībām pedagogu darba samaksai ar Ministru kabineta rīkojumu tiek piešķirts laika periodam no janvāra līdz augustam.
Sociālajā jomā mērķdotācija plānota 46,5 miljonu euro apmērā. Balstoties uz Ministru kabineta 2021. gada 18. maija noteikumiem Nr. 316 "Noteikumi par asistenta, pavadoņa un aprūpes pakalpojumu personām ar invaliditāti", asistentu pakalpojumu grozs tiek saglabāts iepriekšējā līmenī – 18 miljoni euro, kā arī tiks nodrošināta mērķdotācija 30 % apmērā no faktiskajiem izdevumiem mājokļa pabalstam un mājsaimniecībām izmaksātā garantētā minimālā ienākuma pabalstam un plānots turpināt sniegt atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem.
Plānotais valsts budžeta līdzfinansējums par valsts apmaksātiem pasažieru pārvadājumiem 2024. gadā – 13,9 miljoni euro, mērķdotācija pašvaldību autoceļiem un ielām – 12,3 miljoni euro, un Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu uzturēšanai plānots valsts budžeta transferts 0,98 miljoni euro.
Detalizēts mērķdotāciju apjoms norādīts saistošo noteikumu "Par Rīgas valstspilsētas pašvaldības 2024. gada budžetu" 5. pielikumā "Rīgas valstspilsētas pašvaldības 2024. gada valsts budžeta transferti".
Rīgas valstspilsētas pašvaldības 2024. gada budžeta sagatavošana
Rīgas valstspilsētas pašvaldības 2024. gada budžets izstrādāts, ievērojot likumā "Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam", likumā "Par pašvaldību budžetiem", Pašvaldību likumā, Likumā par budžetu un finanšu vadību, kā arī nodokļu likumos, Ministru kabineta noteikumos un citos normatīvajos aktos noteiktās prasības. Rīgas valstspilsētas pašvaldības 2024. gada budžets veidots pēc naudas plūsmas principa veselos skaitļos (euro) un programmu griezumā. Rīgas valstspilsētas pašvaldības budžets ietver pamatbudžetu, ziedojumus un dāvinājumus. Ziedojumu un dāvinājumu ieņēmumus veido fizisko un juridisko personu maksājumi.
Likuma "Par pašvaldību budžetiem" 15. pants nosaka pašvaldības domes priekšsēdētāja atbildību "par to, lai gadskārtējais pašvaldības budžets tiktu izstrādāts un iesniegts apstiprināšanai domei ne vēlāk kā divu mēnešu laikā pēc gadskārtējā valsts budžeta likuma izsludināšanas".
Rīgas valstspilsētas pašvaldības 2024. gada budžeta projekta izdevumu noteikšanas pamatprincipos tika noteikts, ka budžeta izdevumi 2024. gada pamatbudžetā tiek plānoti, nepārsniedzot Rīgas domes 2023. gada 22. marta saistošajos noteikumos Nr. RD-23-191-sn "Par Rīgas valstspilsētas pašvaldības 2023. gada budžetu" paredzētos izdevumus ar atbilstošām korekcijām izdevumu pārrēķinam pilnam gadam un izslēdzot iepriekšējā gada naudas līdzekļu atlikumus un vienreizējos pakalpojumus, un kapitālos izdevumus ar konkrētu mērķi 2023. gadam. Kā arī 2023. gada laikā reorganizēto/likvidēto iestāžu funkciju pārņēmējiem tika pārdalīts Rīgas valstspilsētas pašvaldības 2023. gada budžetā apstiprinātais finansējums pa atbilstošām budžeta programmām. Rīgas valstspilsētas pašvaldības Stratēģijas ieviešanas padomē atkārtoti bija jāizskata 2023. gada investīciju projekti, kuru realizācijas gaita iepriekšējā saimnieciskajā gadā netika uzsākta, bet aktualitāti tie nav zaudējuši arī turpmāk.
Pēc Rīgas domes Budžeta komisijas 2023. gada 19. oktobra sēdes lēmuma Rīgas valstspilsētas pašvaldības Finanšu departaments aprēķināja un nosūtīja budžeta izpildītājiem kontrolskaitļus katrai budžeta programmai. Kā arī centralizēti pēc vienotām vadlīnijām atlīdzības apjoma palielinājumam pašvaldībā 2024. gadā budžeta izpildītājiem tika nosūtīta papildu informācija par finansējuma palielinājumu šim mērķim, balstoties uz pieejamajiem resursiem un nodrošinot stabilu budžeta attīstību.
Rīgas valstspilsētas pašvaldības 2024. gada budžeta projektu par papildu līdzekļu piešķiršanu virs aprēķinātā kontrolskaitļa Rīgas domes Budžeta komisija izskatīja 2024. gada 12. janvāra sēdē. Atbilstoši pieņemtajiem lēmumiem sagatavoto saistošo noteikumu projektu "Par Rīgas valstspilsētas pašvaldības 2024. gada budžetu" nosūtīja izskatīšanai Rīgas domes Finanšu un administrācijas lietu komitejai ar kopējo ieņēmumu apjomu 1 354 472 025 euro un kopējo izdevumu apjomu 1 545 617 017 euro.
Rīgas domes Finanšu un administrācijas lietu komitejas 2024. gada 25. janvāra sēdē tika akceptēts priekšlikums par līdzekļu pārcelšanu no Rīgas valstspilsētas pašvaldības aģentūras "Rīgas gaisma" programmas uz Rīgas valstspilsētas pašvaldības Īpašuma departamenta programmu. Rīgas domes sēdē kopējo izdevumu apjomu apstiprināja 1 545 679 017 euro apmērā.
Rīgas valstspilsētas pašvaldības budžeta prioritātes
Rīgas domes Budžeta komisija 2024. gada 12. janvāra sēdē apstiprināja Rīgas valstspilsētas pašvaldības 2024. gada budžeta izdevumu prioritātes:
- izglītības nozares stiprināšana;
- sociālais atbalsts;
- infrastruktūras attīstība;
- mājokļu stratēģijas ieviešana;
- iekšējā drošība.
Par Rīgas valstspilsētas pašvaldības izdevumu sadalījumu nozarēm
Rīgas valstspilsētas pašvaldības pamatbudžeta ieņēmumi tiek novirzīti pašvaldības funkciju izpildes nodrošināšanai – izdevumiem no budžeta finansētu institūciju, t. sk. pašvaldības izglītības, kultūras, sporta iestāžu, departamentu, sociālo dienestu uzturēšanai, pilsētas pasākumu finansēšanai, pilsētas infrastruktūras uzturēšanai, samaksai par pakalpojumiem pilsētas vajadzībām, tostarp pašvaldības funkciju izpildei sociālajā un izglītības jomā, sabiedriskajām organizācijām un privātajam sektoram, pabalstiem maznodrošinātajiem iedzīvotājiem, investīciju projektu finansēšanai, līdzfinansējumam Eiropas Savienības fondu projektu apguvei, kā arī dotācijām pašvaldības sabiedriskajam transportam un citiem izdevumiem, kas paredzēti attiecīgajās pamatbudžeta programmās Rīgas domes saistošo noteikumu "Par Rīgas valstspilsētas pašvaldības 2024. gada budžetu" 3. pielikumā "Rīgas valstspilsētas pašvaldības 2024. gada pamatbudžeta ieņēmumu un izdevumu atšifrējums pa programmām".
Pašvaldību finanšu izlīdzināšanas fonda (PFIF) aprēķina algoritmā, nemainot pašu normatīvo aktu, ir būtiski mainījies gan fonda līdzekļu apjoms, gan arī Rīgas valstspilsētas pašvaldības iemaksas PFIF. Rīgas valstspilsētas pašvaldības plānotās iemaksas minētajā fondā 2024. gadā – 133,4 miljoni euro (16,1 % no plānotajiem IIN ieņēmumiem), sasniedzot Rīgas valstspilsētas pašvaldības iemaksu maksimumu. Iemaksu apjoms 2023. gadā bija 125,5 miljoni euro (16,7 % no IIN ieņēmumiem) un 2022. gadā 95,7 miljoni euro (16,5 % no IIN ieņēmumiem). Izdevumi atbilstoši funkcionālajai kategorijai plānoti sadaļā "Vispārējie valdības dienesti".
Rīgas valstspilsētas pašvaldības 2024. gada budžets veidots pēc programmu principa (euro, veselos skaitļos), paredzot finansējumu attiecīgu budžeta programmu realizācijai. Budžeta programmas ir savstarpēji saistītu, uz kopīgu mērķi orientētu pasākumu vai pakalpojumu kopums, kurš tiek plānots, izpildīts, uzskaitīts un kontrolēts no budžeta finansētās institūcijas saskaņā ar Likumu par budžetu un finanšu vadību un par kuru izpildi atbild budžeta izpildītāji.
Rīgas domes saistošo noteikumu "Par Rīgas valstspilsētas pašvaldības 2024. gada budžetu" 2. pielikumā "Rīgas valstspilsētas pašvaldības 2024. gada pamatbudžeta ieņēmumi un izdevumi" izdevumi sadalīti atbilstoši nozarēm. Nozaru sadalījums veidots saskaņā ar normatīvajiem aktiem par budžeta izdevumu klasifikāciju.
Rīgas valstspilsētas pašvaldības budžeta programmu 01.27.00. "Investīciju programmas realizācija", 01.39.00. "Līdzfinansējums Eiropas Savienības fondiem un citiem projektiem", 01.04.00. "Rīgas pilsētas infrastruktūras fonds", kā arī 03.01.00. "Rīgas valstspilsētas pašvaldības Īpašuma departamenta darbības un nekustamā īpašuma izmantošanas procesu nodrošinājums" un 03.02.00. "Līdzfinansējums kultūras pieminekļu saglabāšanai un dzīvojamo māju energoefektivitātes pasākumu veikšanai un atjaunošanai" izdevumi sadalīti un attiecināti uz vairākām nozarēm.
Pašvaldības budžeta programma 01.19.00. "Izdevumi neparedzētiem gadījumiem (Rīgas domes rezerves fonds)" 6,98 miljonu euro apmērā iekļauta sadaļā "Vispārējie valdības dienesti", bet pēc lēmuma par līdzekļu piešķiršanu tie tiek novirzīti atbilstoši nozarei, kur izdevumi veidojušies. Programmas ietvaros paredzēti līdzekļi Rīgas valstspilsētas pašvaldības līdzfinansējumam – Rīgas filmu fondam 0,8 miljoni euro.
Sociālā aizsardzība ir bijusi prioritāte pēdējos gadus un arī kā prioritāte tiek noteikta 2024. gadā. Sabiedrības novecošanās un iedzīvotāju skaita samazināšanās darba spējīgā vecumā rada lielāku slogu sociālai nozarei. Nemitīgi pieaug tieši pieprasījums pēc sociālajiem pakalpojumiem dzīvesvietā. Tā kā joprojām turpinās Krievijas Federācijas izraisītais bruņotais konflikts Ukrainā, sociālais atbalsts Ukrainas civiliedzīvotājiem tiks saglabāts iepriekšējā apjomā. Rīgas valstspilsētas pašvaldības 2024. gada pamatbudžeta programmās paredzēti izdevumi 195,2 miljoni euro (12,6 %) no kopējiem pamatbudžeta izdevumiem, kas ir par 21,9 miljoniem euro vairāk, nekā bija 2023. gada 22. martā apstiprinātajā Rīgas valstspilsētas pašvaldības budžetā (Rīgas domes 2023. gada 22. marta saistošie noteikumi Nr. RD-23-191-sn), un izdevumu īpatsvars sasniedzis jau 12 % no kopējiem izdevumiem.
Sociālajiem pabalstiem 2024. gada budžetā paredzēts finansējums 34,4 miljoni euro (programmā 18.02.00. "Sociālie pabalsti Rīgas pilsētas iedzīvotājiem"), no tiem 18,5 miljoni euro valsts budžeta transferti.
Vislielākais izdevumu apjoms 2024. gada pamatbudžetā kā katru gadu plānots izglītības nozarei – izglītības iestāžu uzturēšanas un ar izglītību saistīto pasākumu finansēšanas programmām. Izdevumi izglītībai ir Rīgas valstspilsētas pašvaldības Izglītības, kultūras un sporta departamenta padotībā esošo izglītības iestāžu izdevumi, izdevumi izglītības pasākumiem, kā arī bērnu mūzikas un mākslas skolām, Rīgas valstspilsētas pašvaldības Īpašuma departamenta izdevumi izglītības iestāžu remontdarbiem, uzturēšanai un investīciju programmai. Papildu finansējums paredzēts pedagogu darba samaksai gan no pašvaldības budžeta, gan no valsts budžeta transfertiem. Tiek domāts par mācību vides modernizēšanu un iesaistīšanos ekosistēmas pasākumos.
Izglītības nozarei paredzētais izdevumu apjoms 2024. gadā ir 547,4 miljoni euro, kas ir 35,4 % no pamatbudžeta programmām paredzētā kopējā izdevumu apjoma.
Rīgas valstspilsētas pašvaldība nodrošina visas pamatfunkcijas, kā arī papildu brīvprātīgās funkcijas. Saistībā ar grozījumiem Ministru kabineta 2016. gada 5. jūlija noteikumos Nr. 445 "Pedagogu darba samaksas noteikumi", sākot ar 2024. gada 1. janvāri, noteikta zemākā mēneša darba algas likme pirmsskolu un skolu pedagogam ar 40 stundu darba slodzi nedēļā 1526 euro un algu likmes palielinājums par 445 euro salīdzinājumā ar 2023. gada sākumu.
Tiks turpināta veselības apdrošināšanas polišu iegāde vispārējās izglītības programmu pedagogiem, pirmsskolu pedagogiem, pirmsskolu pedagogu palīgiem, interešu izglītības iestāžu pedagogiem un izglītības iestāžu tehniskajiem darbiniekiem (izņemot ēku uzraugus), kuri nodarbināti uz darba līguma pamata pilnu darba laiku vai nepilnu darba laiku – vismaz 0,5 amata slodzes un darba attiecības ilgāk par trim mēnešiem. Kopējais novirzītais finansējums 3,4 miljoni euro.
Budžetā ir paredzēti 0,9 miljoni euro pabalstiem 75 euro apmērā pedagogiem, uzsākot jauno mācību gadu.
Sadarbībai ar privāto sektoru, lai nodrošinātu pirmsskolu pakalpojuma pieejamību mazajiem rīdziniekiem, 2024. gadā no pašvaldības budžeta paredzēti 32,6 miljoni euro (aptuveni 7000 bērniem), kā arī darbojas auklīšu atbalsta programma. Līdzfinansējuma apmērs vienam izglītojamam vecumā no 1,5 līdz 4 gadiem 403,58 euro un obligātās izglītības vecumā no 5 līdz 7 gadiem 288,11 euro. Izglītības nozarei ir ieplānots vislielākais valsts budžeta transfertu apjoms – 188 miljoni euro.
Vispārējiem valdības dienestiem izdevumi 2024. gadā plānoti 250,3 miljonu euro apmērā, no tiem iemaksām pašvaldību finanšu izlīdzināšanas fondā 2024. gadā plānoti 133,4 miljoni euro. Kopējie izdevumi šajā nozarē, neiekļaujot iemaksas PFIF, ir 116,9 miljoni euro.
Vispārējiem valdības dienestiem izdevumi ietverti programmās 01.01.00. "Rīgas valstspilsētas pašvaldības Centrālā administrācija un Rīgas valstspilsētas pašvaldības Finanšu departaments", 01.03.00. "Dalības maksa sabiedriskajās organizācijās", 01.15.00. "Kredīta procentu nomaksa un pakalpojumu apmaksa", 01.19.00. "Izdevumi neparedzētiem gadījumiem (Rīgas domes rezerves fonds)", 01.22.00. "Pašvaldību institūciju iekšējais un ārējais audits", 01.26.00. "Vēlēšanu komisijas darbības nodrošināšana", 24.01.00. "Rīgas valstspilsētas pašvaldības aģentūra "Rīgas digitālā aģentūra"", 01.39.00 "Līdzfinansējums Eiropas Savienības fondiem un citiem projektiem", 03.01.00. "Rīgas valstspilsētas pašvaldības Īpašuma departamenta darbības un nekustamā īpašuma izmantošanas procesu nodrošinājums", 27.01.00. "Rīgas valstspilsētas pašvaldības Dzīvojamo māju privatizācijas komisijas darbības nodrošināšana" u. c.
Sabiedriskajai kārtībai, kas ietver programmu 14.01.00. "Rīgas valstspilsētas pašvaldības policija" un projektu finansēšanu no pilsētas investīciju programmas u. c., paredzēts finansējums 28,8 miljoni euro jeb 1,9 % no kopējiem izdevumiem. Šajā gadā viena no prioritātēm – iekšējā drošība. Ministru kabinets ir aktualizējis Civilās aizsardzības plānu ar būtiskiem papildinājumiem civilās aizsardzības sistēmas funkcionēšanā, pievēršot lielāku uzmanību patvertņu sakārtošanā, apmācību nodrošināšanā un masveida iedzīvotāju evakuācijas plāna izstrādei, kur pašvaldībām aktīvi jāiesaistās. Papildu finansējums, galvenokārt, tiks novirzīts Rīgas valstspilsētas pašvaldības policijas darbinieku atlīdzības palielināšanai. Algu reforma tika uzsākta jau 2023. gada II pusgadā un tiek turpināta arī 2024. gadā. No dotācijas no vispārējiem ieņēmumiem plānots novirzīt 2,2 miljonus euro un budžeta iestāžu ieņēmumiem 0,6 miljonus euro. Savukārt no investīciju programmas līdzekļiem plānots būvēt jaunu policijas ēku ar vadības centru un videocentru. Civilās aizsardzības pasākumiem paredzēts novirzīt 0,4 miljonus euro, t. sk. mācību organizēšanai, pārtikas rezervju un pirmās nepieciešamības preču iegādei, kā arī tiks uzsākta patvertņu sakārtošana Rīgas valstspilsētas pašvaldības administratīvajā teritorijā.
Pašvaldības budžetā ekonomiskās darbības nozarei 2024. gadā kopējie izdevumi plānoti 378,9 miljoni euro, kas ir par 17,1 miljonu euro vairāk, nekā tika plānots 2023. gada 22. martā apstiprinātajā budžetā. Ievērojami līdzekļi paredzēti ceļu infrastruktūras sakārtošanai investīciju programmās 01.27.00. "Investīciju programmu realizācija" un 01.39.00. "Līdzfinansējums Eiropas Savienības fondiem un citiem projektiem".
Saskaņā ar budžeta klasifikāciju plānoti izdevumi satiksmes infrastruktūras, t. sk. velotransporta, attīstībai, sabiedriskā transporta programmu realizācijai, ielu uzturēšanai, programmai 02.01.01. "Rīgas valstspilsētas pašvaldības Pilsētas attīstības departaments", programmai 21.01.00. "Rīgas valstspilsētas pašvaldības aģentūra "Rīgas investīciju un tūrisma aģentūra"" un programmai 01.32.00. "Zemes, uz kuras atrodas pašvaldības institūcijas, atpirkšana un nekustamā īpašuma iegāde pašvaldības izpildinstitūciju vajadzībām".
Nozarei finansējums tiek paredzēts arī no valsts budžeta transfertiem – mērķdotācija pašvaldības autoceļiem un ielām plānota 12,3 miljonu euro apmērā un sabiedriskā transporta pakalpojumiem 13,9 miljoni euro, kā arī finansējums Eiropas Savienības līdzfinansēto projektu realizācijai 56,9 miljoni euro.
Rīgas valstspilsētas pašvaldības 2024. gada budžetā finansējuma apjoms dotācijai pilsētas sabiedriskajam transportam pakalpojuma nodrošināšanai paredzēts 140,1 miljons euro. Valsts budžeta transferti pasažieru regulārajiem pārvadājumiem budžetā plānoti 13,9 miljoni euro, kā arī 0,8 miljoni euro valsts budžeta līdzekļu atlikums uz 2024. gada 1. janvāri Valsts kases kontā.
Vides aizsardzības nozarei plānots finansējums 8,9 miljoni euro jeb 0,6 % no kopējiem izdevumiem pilsētas uzturēšanas programmu realizācijai, t. sk. pilsētas apstādījumu uzturēšanai viens miljons euro un jaunu apstādījumu ierīkošanai 0,8 miljoni euro, bērnu laukumu izveidei Viesturdārzā, Tekstilnieku parkā un Uzvaras parkā 0,6 miljoni euro, meliorācijas sistēmu apsaimniekošanai, vides objektu uzturēšanai u. c.
Pašvaldības teritoriju un mājokļu apsaimniekošanas izdevumiem plānoti 81,6 miljoni euro jeb 5 % no kopējiem izdevumiem. Finansējums paredzēts pašvaldības teritoriju un pilsētai piederošo dabas pamatņu sakopšanai, kapsētu uzturēšanai, Rīgas valstspilsētas pašvaldības Mājokļu un vides departamenta, Rīgas valstspilsētas pašvaldības aģentūras "Rīgas gaisma" un Rīgas valstspilsētas pašvaldības aģentūras "Rīgas enerģētikas aģentūra" izdevumiem un iekškvartālu sakārtošanai, uzturēšanai un gājēju ietvju uzturēšanai. Tiek turpināta 2019. gadā uzsāktā programma sabiedrības iesaistei pilsētvides sakārtošanā – "Rīgas pilsētas līdzdalības budžeta programma", un tai plānots finansējums 1,3 miljonu euro apmērā. Rīgas valstspilsētas pašvaldībā 2023. gadā tika izstrādātas Rīgas valstspilsētas pašvaldības Mājokļu politikas pamatnostādnes 2024.–2030. gadam. Lai ieviestu mājokļu politiku, Rīgas valstspilsētas pašvaldības Mājokļu un vides departamentā 2024. gadā plānots izveidot Mājokļu kompetences centru un no programmas 01.39.00. "Līdzfinansējums Eiropas Savienības fondiem un citiem projektiem" uzsākt divu dzīvojamo māju Prūšu ielā 25A un Lielupes ielā 1 k-10 pārbūvi.
Pašvaldības izdevumi veselības nozarei paredzēti 8,9 miljonu euro apmērā. Veselības nozares izdevumus veido programma 16.08.00. "Departamenta padotībā esošo iestāžu darbinieku obligātās veselības pārbaudes un citi darba devēja izdevumi", centralizētā programma 01.16.00. "Rīgas valstspilsētas pašvaldības amatpersonu un darbinieku veselības apdrošināšanas programma" un programma 18.08.00. "Veselības aprūpes pieejamības nodrošināšana, veselības un ģimenes veicināšana".
Atpūtas un kultūras nozares programmām Rīgas valstspilsētas pašvaldības 2024. gada budžetā plānots finansējums 45,2 miljoni euro jeb 2,9 % no kopējiem izdevumiem.
Uz šo nozari attiecināmas Rīgas valstspilsētas pašvaldības Izglītības, kultūras un sporta departamenta pārziņā esošās kultūras iestāžu un pasākumu programmas, kā arī departamenta pārziņā esošās sporta programmas un pasākumi, Rīgas valstspilsētas pašvaldības Finanšu departamenta programmas – "Dotācija SIA "Rīgas Nacionālais zooloģiskais dārzs"", Rīgas valstspilsētas pašvaldības Mājokļu un vides departamenta programma "Dotācija SIA "Rīgas meži"", Rīgas valstspilsētas pašvaldības Īpašuma departamenta programma "Līdzfinansējums kultūras pieminekļu saglabāšanai un dzīvojamo māju energoefektivitātes pasākumu veikšanai un atjaunošanai", programma "Rīgas valstspilsētas pašvaldības aģentūra "Rīgas pieminekļu aģentūra"" un jauna programma "Rīgas valstspilsētas pašvaldības konkurētspēju un ekonomisko izaugsmi sekmējoši pasākumi".
Par atlīdzību Rīgas valstspilsētas pašvaldības struktūrvienībās
Rīgas valstspilsētas pašvaldība, izstrādājot 2024. gada budžeta projektu, pieņēma vairākus lēmumus, kas palielina pašvaldības izdevumus atlīdzībai. Finansējums atlīdzībai palielināts par 6 % un Rīgas valstspilsētas pašvaldības Izglītības, kultūras un sporta departamentam un to pakļautības iestādēm par 12 %, kuru atbilstoši normatīvajiem aktiem novirza darbinieka atalgojuma palielinājumam un atvaļinājuma pabalstam 50 % apmērā katram darbiniekam, ja darba stāžs ir vairāk par vienu gadu. Atalgojuma pārskatīšanai piešķirts finansējums 0,8 miljoni euro prioritārajām algu grupām – būvniecības projektu kapacitātes stiprināšanai un realizācijai. Iepriekš 2022. gadā un 2023. gadā no Labklājības ministrijas piešķirtais finansējums sociālajiem darbiniekiem un aprūpētājiem ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijās aizstāts ar pašvaldības finansējumu 0,7 miljonu euro apmērā, lai saglabātu atalgojumu 2023. gada līmenī.
No 2024. gada 1. janvāra atbilstoši izmaiņām Ministru kabineta 2015. gada 24. novembra noteikumos Nr. 656 "Noteikumi par minimālās mēneša darba algas apmēru normālā darba laika ietvaros un minimālās stundas tarifa likmes aprēķināšanu" pašvaldība ir paredzējusi 5,5 miljonus euro, lai darbiniekiem palielinātu mēnešalgu no 620 euro līdz 700 euro. Vislielākais šajās amatu grupās nodarbināto īpatsvars ir izglītības sektorā.
Sākot ar 2024. gada 1. janvāri paredzēts papildu finansējums gan no valsts budžeta mērķdotācijas, gan pašvaldības līdzekļiem pedagogu atalgojuma palielināšanai. Kopā pieņemto lēmumu ietekme uz pašvaldības izdevumiem bez valsts mērķdotācijas finansējuma ir 38,7 miljoni euro, no tiem finansējums pedagogu atalgojuma izmaiņu nodrošināšanai 16,9 miljoni euro.
Rīgas domes priekšsēdētāja, viņa vietnieku, domes komiteju priekšsēdētāju, viņu vietnieku un domes deputātu mēnešalgas likmes 2024. gadā netiek mainītas un atalgojuma apjoms tiek saglabāts 2023. gada līmenī.
Par plānotajām izmaiņām pašvaldības iestādēs un struktūrvienībās
Rīgas valstspilsētas pašvaldībā 2024. gadā turpināsies nozaru administratīvās struktūras sakārtošana un pilnveidošana. Rīgas valstspilsētas pašvaldības Mājokļu un vides departamentā uzsāks darbu Mājokļu kompetences centrs, tiks stiprināta būvniecības kompetence Rīgas valstspilsētas pašvaldības Īpašuma departamentā un Rīgas valstspilsētas pašvaldības Pilsētas attīstības departamentā. Līdz 2024. gada 1. martam plānots reorganizēt Rīgas valstspilsētas pašvaldības aģentūru "Rīgas gaisma" un to apvienot ar Rīgas valstspilsētas pašvaldības Ārtelpas un mobilitātes departamentu, pamatojoties uz Rīgas domes 2023. gada 1. marta lēmumu Nr. RD-23-2355-lē "Par Rīgas valstspilsētas pašvaldības iestāžu reorganizāciju un Rīgas valstspilsētas pašvaldības Ārtelpas un mobilitātes departamenta izveidi".
Par Rīgas valstspilsētas pašvaldības konsolidēto investīciju programmu
Rīgas valstspilsētas pašvaldības konsolidētā investīciju programma 2024. gadā plānota 156,8 miljonu euro apmērā, kas ir par 70,4 miljoniem euro vairāk, nekā bija apstiprināts 2023. gada 22. martā. Investīciju programmas realizācija plānota, galvenokārt, atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem par kritērijiem un kārtību, kādā 2024. gadā tiks izvērtēti un izsniegti valsts aizdevumi pašvaldībām. Investīciju programmā plānots finansējums 2023. gadā uzsākto investīciju projektu saistību izpildei, kur lielākais objekts ir Mūkusalas ielas krastmalas nostiprināšana un saistītās infrastruktūras būvniecība ar finansējumu 7,6 miljoni euro. Valsts budžeta mērķdotācija un aizņēmuma līdzekļi plānoti 47,2 miljoni euro satiksmes pārvada no Tvaika ielas uz Kundziņsalu izbūvei. Rīgas domes Finanšu un administrācijas lietu komiteja lemj par būvniecības ieceru dokumentācijas izstrādes, projektēšanas uzsākšanu, kā arī par augstas gatavības investīciju projektu realizāciju, izvirzot projektu pieteikumus no Rīgas valstspilsētas pašvaldības indikatīvā augstas gatavības un prioritāro investīciju projektu kopsavilkuma 2024.–2026. gadam.
Par līdzfinansējumu Eiropas Savienības fondiem un citiem projektiem
Budžeta programmas 01.39.00. "Līdzfinansējums Eiropas Savienības fondiem un citiem projektiem" 2023. gada izpilde, kas saistīta ar Eiropas Savienības fondu projektu realizāciju, sasniedza 91,6 miljonus euro, kas bija 78 % no plānotajiem izdevumiem, bet 2,2 reizes pārsniedzot iepriekšējā gada programmas izpildi. 2024. gada budžetā projektu finansēšanai programmā 01.39.00. "Līdzfinansējums Eiropas Savienības fondiem un citiem projektiem" plānots finansējums 92,8 miljoni euro.
2024. gadā turpināsies vai tiks uzsākti Eiropas Savienības fondu finansēti projekti:
- sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūras attīstība Priedaines ielā 11;
- sociālo dzīvojamo māju pārbūve Dolomīta ielā 1, Prūšu ielā 25A, Lielupes ielā 1 k-10;
- Rīgas pirmsskolas ēku kompleksa izveide Grostonas ielā 6;
- Jāņa Čakstes gatves izbūve;
- vides pieejamības nodrošināšanas pasākumi Rīgas valstspilsētas pašvaldības 17 sociālo pakalpojumu ēkās;
- reģionālas un pilsētas nozīmes veloinfrastruktūras izveide Rīgā un Pierīgā virzienos Rīga–Babīte–Piņķi, Rīga–Ulbroka, Rīga–Ķekava;
- pilsētas sabiedriskā transporta savienojuma punktu izbūve dzelzceļa stacijās "Bolderāja", "Dauderi", "Sarkandaugava", "Šķirotava", "Zemitāni" un "Ziemeļblāzma".
Izglītības nozare ir līdere pēc iesniegto projektu skaita, tomēr lielākā daļa projektu ir nelieli un saistīti ar programmu "Erasmus+". Tās galvenais mērķis ir atbalstīt personu izglītību, profesionālo un personīgo attīstību izglītībā, apmācībā un sportā Eiropā un ārpus tās, tādējādi veicinot ilgtspējīgu izaugsmi, nodarbinātību un sociālo vienprātību, un stiprināt Eiropas identitāti.
Pašvaldības budžeta sasaiste ar ANO ilgtspējīgas attīstības mērķiem
Rīgas domes 2015. gada 9. jūnija iekšējos noteikumos Nr. RD-15-15-nt "Rīgas valstspilsētas pašvaldības budžeta iestrādes, apstiprināšanas, izpildes un kontroles kārtība" tika veikti grozījumi un uzsākta Rīgas valstspilsētas pašvaldības budžeta programmu sasaiste ar ANO ilgtspējīgas attīstības mērķiem un Rīgas attīstības programmu 2022.–2027. gadam, kas sakrīt ar Valsts kontroles ieteikumiem par pašvaldības budžeta plānošanu.
Pašvaldības budžeta finansēšanas daļa
Likumā par budžetu un finanšu vadību noteikts, ka pašvaldību budžeti katram saimnieciskajam gadam ietver visus pašvaldību (pašvaldību institūciju) iekasētos vai saņemtos ieņēmumus un aizņēmumus, kurus pašvaldības apropriē pašvaldību mērķiem. Likuma "Par pašvaldību budžetiem" 11. pantā noteikts, ka pašvaldību budžetos ir ieņēmumu daļa, izdevumu daļa un finansēšanas daļa. Pašvaldības savus budžetus izstrādā atbilstoši budžeta ieņēmumu, izdevumu un finansēšanas klasifikācijai, kuru nosaka Ministru kabinets.
Ministru kabineta 2005. gada 22. novembra noteikumi Nr. 875 "Noteikumi par budžeta finansēšanas klasifikāciju", kā arī Valsts kases norādījumi (piemēram, 2014. gada 30. jūnija vēstule Nr. 8-5.19/782 "Par 2013. gada pārskatu") nosaka finansēšanas sadalījumu.
Rīgas valstspilsētas pašvaldības 2024. gada budžetā saskaņā ar visu iepriekšminēto normatīvo aktu un Valsts kases prasībām plānoti darījumi finansēšanas daļā:
- aizņēmumi, kas budžetā lietošanas ērtībai tiek iedalīti kā "Eiropas Savienības projektu līdzfinansēšana un priekšfinansēšana", kā arī "Rīgas valstspilsētas pašvaldības investīciju programmas finansēšanai";
- aizņēmumu atmaksa, kas tiek iedalīta pirmstermiņa atmaksā, noslēdzoties Eiropas Savienības fondu projektu realizācijai un saņemot priekšfinansēšanā ieguldītos aizņēmuma līdzekļus, kā arī pārējo aizņēmumu pamatsummu saistību atmaksā.
Par pašvaldības īstenoto finanšu resursu vadību
Finanšu tirgū 2023. gadā turpinājās augstu procentu likmju periods, Euribor 12 mēnešu likmei palielinoties no 3,3 % gada sākumā līdz 4 % jūlijā, gada otrajā pusē pakāpeniski samazinoties līdz 3,5 % gada beigās. Aizņēmumu procentu likmju pieaugums palielināja arī procentu daļu Rīgas valstspilsētas pašvaldības kopējo saistību apjomā. Tomēr pašvaldības iepriekšējos gados īstenotās saistību vadības politikas rezultātā, saglabājot fiksēto likmju īpatsvaru ap 70 % no kopējā aizņēmumu portfeļa, procentu likmju pieauguma ietekme uz Rīgas valstspilsētas pašvaldības budžeta izdevumu daļu bija būtiski zemāka nekā pārējās Latvijas pašvaldībās.
Rīgas valstspilsētas pašvaldības kopējo saistību* apjoms (miljoni euro)
* Pamatsummas un procenti.
Rīgas valstspilsētas pašvaldības ilgtermiņa saistību dinamiku turpmākajos gados ietekmēs vairāki faktori. Turpināsies Dienvidu tilta būvniecības un finansēšanas saistību atmaksa, līdz 2024. gada beigām pašvaldība būs atmaksājusi 89 % no šo saistību apjoma. Tiks uzņemtas jaunas saistības Eiropas Savienības fondu līdzfinansēto projektu un investīciju projektu finansēšanai. Pašvaldības kopējo saistību apjoma procentu daļu ietekmēs procentu likmju dinamika finanšu tirgū.
Paredzams, ka pašvaldības kopējais ilgtermiņa finanšu parādsaistību pamatsummu apjoms, kas 2023. gada beigās veidoja 552,7 miljonus euro, 2024. gada beigās palielināsies līdz 586,3 miljoniem euro. Tomēr, palielinoties arī budžeta ieņēmumiem, saistību īpatsvars pret plānotajiem budžeta ieņēmumiem saglabāsies ap 43 % līmenī.
Rīgas valstspilsētas pašvaldības Finanšu departaments nodrošina saistību portfeļa regulāru uzraudzību un izvērtēšanu, ņemot vērā aktuālo finanšu tirgus situāciju. Pašvaldības kopējo saistību līmeņa samazināšanās rezultātā ir būtiski palielinājusies Rīgas valstspilsētas pašvaldības potenciālā aizņemšanās spēja. Uzlabojusies arī saistību maksājumu 20 % kritērija izpilde, kas tiek vērtēta kā kārtējā gada pamatsummu un procentu saistību maksājumu attiecība pret budžeta ieņēmumiem gadā (bez iemaksām pašvaldību finanšu izlīdzināšanas fondā un mērķdotācijām). 2024. gadā šī kritērija izpilde paredzama 11 % līmenī, un tuvākajos gados tā nepārsniegs 10 % – 11 %.
2024. gadā un turpmākajos gados pašvaldība piesaistīs papildu finanšu resursus Eiropas Savienības projektu līdzfinansēšanai, projektu īstenošanai Atjaunošanas un noturības mehānisma plāna ietvaros un citiem attīstības projektiem.
Rīgas valstspilsētas pašvaldības finanšu un budžeta politiku turpina vērtēt starptautiskā kredītreitinga aģentūra "Standard & Poor’s". Izvērtējot pilsētas finanšu un budžeta situāciju, kredītreitinga aģentūra 2023. gadā saglabāja nemainīgu Rīgas valstspilsētas pašvaldībai piešķirto kredītreitingu "A" līmenī ar stabilu attīstības perspektīvu.
Rīgas valstspilsētas pašvaldības kredītreitinga vēsture
Kredītreitinga piešķiršanas gads | Standart & Poor’s reitings saistībām vietējā un ārvalstu valūtā |
Moody’s Investors Service reitings saistībām vietējā un ārvalstu valūtā |
1997 | BBB-/Positive/A-3 | - |
1999 | BBB/Stable/A-3 | - |
2001 | BBB/Positive/A-3 | - |
2003 | BBB-/Stable/A-3 | - |
2004 | BBB-/Stable/A-3 | - |
2005 | BBB/Stable/A-3 | - |
2006 | BBB/Stable/A-3 | A2 Stable |
2007 | BBB/Stable/A-3 | A2 Stable |
2008 | BBB-/Negative/A-3 | A3 Negative |
2009 | BB/Negative/B | Baa3 Negative |
2010 | BB/Stable/B | Baa3 Stable |
2011 | BB+/Stable/B | Baa3 Stable |
2012 | BBB/ Positive/ A-2 | Baa3 Stable |
2013 | BBB/ Positive/ A-2 | Baa3 Positive |
2014 | BBB+/Stable/A-2 | Baa2 Stable |
2015 | BBB+/Stable/A-2 | Baa1 Stable |
2016 | BBB+/Stable/A-2 | Baa1 Stable |
2017 | BBB+/Stable/A-2 | Baa1 Stable |
2018 | BBB+/Positive/A-2 | Baa1 Stable |
2019 | A-/Stable/A-2 | Baa1 Stable |
2020 | A-/Stable/A-2 | Baa1 Stable |
2021 | A-/Positive/A-2 | Baa1 Stable |
2022 | A/Stable/A-2 | - |
2023 | A/Stable/A-2 |
Rīgas domes priekšsēdētājs V. Ķirsis
Paskaidrojuma raksta 1. pielikums