Rīgas domes saistošie noteikumi: Šajā laidienā 1 Pēdējās nedēļas laikā 0 Visi
Rīgas domes saistošie noteikumi Nr. RD-24-254-sn
Rīgā 2024. gada 24. janvārī (prot. Nr. 111, 10. §)
Grozījumi Rīgas domes 2023. gada 12. jūlija saistošajos noteikumos Nr. RD-23-220-sn "Par mājsaimniecības atzīšanu par trūcīgu vai maznodrošinātu un sociālās palīdzības pabalstiem Rīgas valstspilsētas pašvaldībā"
Izdoti saskaņā ar Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības
likuma
3. panta otro daļu, 33. panta ceturto daļu, 36. panta piekto un sesto daļu,
Ministru kabineta 2011. gada 25. janvāra noteikumu Nr. 75
"Noteikumi par aktīvo nodarbinātības pasākumu un preventīvo
bezdarba samazināšanas pasākumu organizēšanas un finansēšanas
kārtību un pasākumu īstenotāju izvēles principiem" 141.6 punktu
Izdarīt Rīgas domes 2023. gada 12. jūlija saistošajos noteikumos Nr. RD-23-220-sn "Par mājsaimniecības atzīšanu par trūcīgu vai maznodrošinātu un sociālās palīdzības pabalstiem Rīgas valstspilsētas pašvaldībā" (Latvijas Vēstnesis, 2023, Nr. 139) šādus grozījumus:
1. Svītrot izdošanas tiesiskajā pamatā skaitli un vārdus "35. panta pirmo un otro daļu".
2. Aizstāt 2. punktā skaitli "70" ar skaitli "80".
3. Svītrot 18. punktu.
4. Papildināt 19. punktu aiz vārda "profesionālo" ar vārdu "vidējo".
Rīgas domes priekšsēdētājs V. Ķirsis
Paskaidrojuma raksts
Rīgas domes 2024. gada 24. janvāra saistošajiem noteikumiem Nr. RD-24-254-sn
"Grozījumi Rīgas domes 2023. gada 12. jūlija saistošajos noteikumos
Nr. RD-23-220-sn "Par mājsaimniecības atzīšanu par trūcīgu vai maznodrošinātu un
sociālās palīdzības pabalstiem Rīgas valstspilsētas pašvaldībā""
1. Mērķi un nepieciešamības pamatojums, tostarp
raksturojot iespējamās alternatīvas, kas neparedz tiesiskā regulējuma
izstrādi Rīgas domes saistošo noteikumu "Grozījumi Rīgas domes 2023. gada 12. jūlija saistošajos noteikumos Nr. RD-23-220-sn "Par mājsaimniecības atzīšanu par trūcīgu vai maznodrošinātu un sociālās palīdzības pabalstiem Rīgas valstspilsētas pašvaldībā"" (turpmāk – Saistošie noteikumi) mērķis ir noteikt jaunu maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu slieksni Rīgas valstspilsētas pašvaldībā (turpmāk – Pašvaldība). Pamatojoties uz Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 33. panta ceturto daļu, pašvaldība ir tiesīga maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu slieksni noteikt ne augstāku par 80 procentiem no ienākumu mediānas. Pašlaik Pašvaldībā spēkā esošais normatīvais regulējums paredz, ka maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu slieksnis pirmajai vai vienīgajai personai mājsaimniecībā ir 70 procenti no Centrālās statistikas pārvaldes publicētās aktuālās minimālo ienākumu mediānas. Ar Saistošajiem noteikumiem: - noteikts maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu slieksnis – pirmajai vai vienīgajai personai mājsaimniecībā 80 procenti no Centrālās statistikas pārvaldes publicētās aktuālās minimālo ienākumu mediānas (noapaļots līdz veseliem euro) uz vienu ekvivalento patērētāju mēnesī. Pārējām personām mājsaimniecībā tiek piemērots koeficients 0,7 no pirmajai personai noteiktā ienākumu sliekšņa. Pēc Saistošo noteikumu stāšanās spēkā 2024. gadā maznodrošinātas mājsaimniecības slieksnis būs 549 euro pirmajai vai vienīgajai personai mājsaimniecībā un 384 euro pārējām personām mājsaimniecībā; - ņemot vērā Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas 2023. gada 18. jūlija vēstulē Nr. 1-18/4100 pausto, tiesiskā pamatojuma daļā tiek svītrota atsauce uz Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 35. panta pirmo un otro daļu, jo tajās nav dots deleģējums pašvaldībai saistošo noteikumu izdošanai; - precizēti nosacījumi pabalsta izglītības ieguves atbalstam saņemšanai, precizējot kritēriju "profesionālā izglītība" un nosakot, ka minētais pabalsts tiek piešķirts izglītojamam, kurš iegūst profesionālo vidējo izglītību; - svītrots nosacījums, ka "pabalsts veselības aprūpei, kas aprēķināts, pamatojoties uz dokumentiem par izdevumiem kalendārā gada decembrī, kuri iesniegti nākamā gada janvārī, ir attiecināms uz iepriekšējo kalendāro gadu. Minētos dokumentus par decembri var iesniegt līdz nākamā gada 31. janvārim", tādējādi uz visiem gadījumiem ir attiecināms Saistošo noteikumu 17. punktā noteiktais pabalsta veselības aprūpei pieprasīšanas termiņš – pabalstu veselības aprūpei var pieprasīt ne vēlāk kā divu mēnešu laikā no izdevumu rašanās brīža. |
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu, iekļaujot
attiecīgus aprēķinus Izmaiņām, ko paredz Saistošie noteikumi, t. i., tiek paaugstināts maznodrošinātas mājsaimniecības slieksnis līdz valstī noteiktajam maksimumam (80 % no Centrālās statistikas pārvaldes publicētās aktuālās minimālo ienākumu mediānas), 2024. gadā Pašvaldības budžeta programmā 18.02.00 "Sociālie pabalsti Rīgas valstspilsētas iedzīvotājiem" būs nepieciešams papildu finansējums. Prognozējams, ka papildu sociālās palīdzības pabalstu saņēmēju skaits (pabalsti – veselības aprūpei, izglītības ieguves atbalstam, sociālās rehabilitācijas mērķu sasniegšanai) pieaugs par ~25 %. Ņemot vērā 2023. gada 10 mēnešu izpildi šiem pabalstu veidiem, jāplāno, ka 2024. gadā šiem pabalstiem kopā būs nepieciešami 648 789 euro, kas ir par 199 198 euro (44 %) vairāk, nekā paredzēts 2023. gada pamatbudžeta plānā (449 591 euro). 2023. gada 10 mēnešos Pašvaldībā maznodrošinātas mājsaimniecības statuss ir piešķirts 12 950 personām. |
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju
veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā
regulējuma ietekme uz konkurenci (aktuālā situācija, prognozes tirgū un
atbilstība brīvai un godīgai konkurencei) Maznodrošinātām mājsaimniecībām tiek nodrošināta iespēja saņemt sociālās palīdzības pabalstus, t. sk. mājokļa pabalstu, pabalstu veselības aprūpei, pabalstu ar mājokļa lietošanu saistīto izdevumu parāda samaksai, pabalstu izglītības ieguves atbalstam, pabalstu patstāvīgas dzīves uzsākšanai pēc ilgstošas sociālās aprūpes un rehabilitācijas pakalpojuma institūcijā pilngadīgām personām izbeigšanas, pabalstu sociālās rehabilitācijas mērķu sasniegšanai. Ņemot vērā minēto, Saistošo noteikumu stāšanās spēkā labvēlīgi ietekmēs Pašvaldības iedzīvotāju ar zemiem ienākumiem sociālās funkcionēšanas spējas. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to
izmaksām gan attiecībā uz saimnieciskās darbības veicējiem, gan
fiziskajām personām un nevalstiskā sektora organizācijām, gan budžeta
finansētām institūcijām Papildu administratīvās procedūras un izdevumi administratīvo procedūru nodrošināšanai nav nepieciešami. |
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un
cilvēkresursiem Saistošo noteikumu izpildei nav nepieciešams veidot jaunas Pašvaldības institūcijas, darba vietas vai paplašināt esošo institūciju kompetenci. |
6. Izpildes nodrošināšana Saistošo noteikumu izpildi nodrošina Rīgas Sociālais dienests, pieņemot un izskatot iesniegumus, pieņemot lēmumu par maznodrošinātas mājsaimniecības statusa piešķiršanu vai atteikumu piešķirt statusu. Lēmuma apstrīdēšanas gadījumā lēmuma pieņemšanu nodrošina Rīgas valstspilsētas pašvaldības Labklājības departaments. |
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko
sniedz mērķa sasniegšana Saistošie noteikumi ir atbilstoši iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai – sniegt lielāku atbalstu mazaizsargātām iedzīvotāju grupām. Pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir leģitīmi un rīcība ir atbilstoša augstāka juridiskā spēka tiesību normām. |
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar
privātpersonām un institūcijām, tostarp sabiedrības viedokļa
noskaidrošanā gūtā informācija Atbilstoši Pašvaldību likuma 46. panta trešajai daļai Saistošie noteikumi un tam pievienotais paskaidrojuma raksts sabiedrības viedokļa noskaidrošanai no 2023. gada 6. novembra līdz 2023. gada 21. novembrim tika publicēts Rīgas valstspilsētas pašvaldības tīmekļvietnē https://www.riga.lv/lv/saistoso-noteikumu-projekti, nosakot, ka viedoklis jāsniedz Rīgas domes Labklājības departamentam, rakstot uz e-pasta adresi: dl@riga.lv. Publikācijā norādītajā laikposmā nav saņemts neviens komentārs, priekšlikums vai iebildums. |
Rīgas domes priekšsēdētājs V. Ķirsis