Talsu novada domes saistošie noteikumi: Šajā laidienā 1 Pēdējās nedēļas laikā 0 Visi
Talsu novada pašvaldības domes saistošie noteikumi Nr. 1
Talsos 2024. gada 25. janvārī (prot. Nr. 1, 5. p., lēmums Nr. 5)
Bērnu reģistrācijas un uzņemšanas kārtība mācību uzsākšanai Talsu novada pašvaldības dibinātajās vispārējās izglītības iestādēs pamatizglītības programmas apguvei 1. klasē, 4. klasē un 7. klasē
Izdoti saskaņā ar Pašvaldību likuma
44. panta otro daļu
I. Vispārīgie jautājumi
1. Saistošie noteikumi nosaka bērnu reģistrācijas un uzņemšanas kārtību mācību uzsākšanai Talsu novada pašvaldības (turpmāk – Pašvaldība) dibināto vispārējās izglītības iestāžu (turpmāk – izglītības iestādes), izņemot Upesgrīvas pamatskolas, 1., 4. un 7. klasē pamatizglītības programmu apguvei.
2. Ņemot vērā izglītības iestādes telpu platību, normatīvajos aktos noteikto maksimālo bērnu skaitu klasē un izglītības iestādes ieteikumu, Pašvaldības iestāde "Talsu novada Izglītības pārvalde" (turpmāk – Izglītības pārvalde) līdz kalendārā gada 1. martam nosaka izglītības iestādē atveramo klašu komplektu skaitu. Izglītības iestādes direktors līdz 15. martam ar rīkojumu nosaka maksimālo uzņemamo bērnu skaitu katrā klases pakāpē nākamajā mācību gadā.
3. Informāciju par izglītības iestādēs īstenotajām izglītības programmām, klašu skaitu un skolēnu maksimālo pieļaujamo skaitu klasē Pašvaldība līdz 20. martam publicē oficiālajā tīmekļvietnē www.talsunovads.lv.
II. Bērnu reģistrēšanas un uzņemšanas kārtība
4. Iesniegumu par bērna reģistrāciju uzņemšanai konkrētajā izglītības iestādē (turpmāk – iesniegums) viens no vecākiem, aizbildnis vai pilnvarotā persona (turpmāk – vecāks) var iesniegt:
4.1. izglītības iestādē;
4.2. Izglītības pārvaldē, Kareivju ielā 7, Talsos, Talsu novadā;
4.3. Pašvaldības Apmeklētāju pieņemšanas centrā Kareivju ielā 7, Talsos, Talsu novadā;
4.4. jebkurā Pašvaldības pilsētu un pagastu vai to apvienību pārvaldē;
4.5. pa pastu, nosūtot uz adresi – Kareivju iela 7, Talsi, Talsu novads;
4.6. elektroniski, parakstītu ar drošu elektronisko parakstu, Pašvaldības e-adresē vai e-pasta adresē pasts@talsi.lv.
5. Iesniegumā norāda Ministru kabineta 2022. gada 11. janvāra noteikumu Nr. 11 "Kārtība, kādā izglītojamie tiek uzņemti vispārējās izglītības programmās un atskaitīti no tām, kā arī obligātās prasības izglītojamo pārcelšanai nākamajā klasē" 3. punktā noteikto informāciju, kā arī izglītības iestādi un klasi, kurā bērns uzņemams, un noteikumu 9.2. un 9.4. apakšpunktā minēto informāciju.
6. Iesniegumā vecāks var norādīt ne vairāk kā divas izglītības iestādes prioritārā secībā. Iesniegumā norādīto izglītības iestāžu prioritāro secību vecāks var grozīt, iesniedzot iesniegumu noteikumu 4. punktā noteiktajā kārtībā ne vēlāk kā noteikumu 12. punktā noteiktajos termiņos.
7. Bērni uz vietu izglītības iestādē tiek reģistrēti iesniegumu saņemšanas secībā. Rindu reģistru uztur Izglītības pārvalde.
8. Bērnu uzņemšanai izglītības iestādēs tiek uzturēts vienots reģistrs (turpmāk – reģistrs), kurš sastāv no šādām sadaļām:
8.1. izglītības iestādes, kuras atrodas Talsu pilsētā, veido vienotu reģistra sadaļu;
8.2. pārējās izglītības iestādes veido katra atsevišķu reģistra sadaļu.
9. Bērnu uzņemšana izglītības iestādēs, kuras īsteno pamatizglītības programmu attiecīgajā klases pakāpē, notiek iesniegumu saņemšanas secībā, sakārtojot saņemtos iesniegumus pa prioritārajām grupām un ievērojot bērnu uzņemšanas prioritāro grupu secību:
9.1. bērns un vismaz viens no vecākiem deklarēts Pašvaldības administratīvajā teritorijā un atbilst vienam no šiem kritērijiem:
9.1.1. attiecīgā izglītības iestāde ir bērna deklarētajai dzīvesvietai tuvākā izglītības iestāde;
9.1.2. attiecīgā izglītības iestāde un bērna deklarētā dzīvesvieta ir vienā pilsētas vai pagasta teritorijā;
9.2. bērns un vismaz viens no vecākiem deklarēts Pašvaldības administratīvajā teritorijā un attiecīgajā izglītības iestādē pamatizglītības programmu apgūst brālis vai māsa (audžuģimenē ievietotam vai aizbildnībā esošam bērnam – aizbildņa vai audžuģimenē dzīvojošs bērns);
9.3. bērns un vismaz viens no vecākiem deklarēts Pašvaldības administratīvajā teritorijā un atbilst abiem šiem kritērijiem:
9.3.1. novada pilsētā vai pagasta teritorijā, kurā bērns deklarēts, nav izglītības iestāde, kura īsteno attiecīgo izglītības programmu konkrētajā klases pakāpē;
9.3.2. nokļūšana tuvākajā izglītības iestādē Pašvaldības administratīvajā teritorijā, izmantojot sabiedrisko vai skolēnu pārvadājuma maršrutu, ir apgrūtināta (attālums līdz sabiedriskā transporta pieturai vai skolēnu pārvadājuma maršrutam tālāks kā 5 km);
9.4. bērns un vismaz viens no vecākiem deklarēts Pašvaldības administratīvajā teritorijā un viens no vecākiem nodarbināts vai tiks nodarbināts izvēlētajā izglītības iestādē laikā, kad bērns tajā uzsāks mācības;
9.5. bērns deklarēts Pašvaldības administratīvajā teritorijā un neatbilst noteikumu 9.1.–9.4. apakšpunktā minētajiem kritērijiem;
9.6. citas pašvaldības administratīvajā teritorijā deklarēts bērns, kura brālis vai māsa (audžuģimenē ievietotam vai aizbildnībā esošam bērnam – aizbildņa vai audžuģimenē dzīvojošs bērns) apgūst attiecīgajā izglītības iestādē pamatizglītības programmu;
9.7. citas pašvaldības administratīvajā teritorijā deklarēts bērns.
10. Lai piemērotu noteikumu 9. punktā minētās prioritātes, tām jāatbilst gan iesnieguma iesniegšanas brīdī, gan lēmuma pieņemšanas brīdī par bērna uzņemšanu attiecīgajā izglītības iestādē. Ja tiek konstatēta neatbilstība, Izglītības pārvalde veic izmaiņas reģistrā atbilstoši noteikumu 9. punktā minētajai prioritātei.
11. Uzņemot bērnu izglītības iestādē Talsu pilsētā un piemērojot noteikumu 9.1.1. apakšpunktā noteikto kritēriju, tiek pieņemts, ka tas ir attālums no bērna deklarētās dzīvesvietas līdz tuvākajai Talsu pilsētas izglītības iestādei. Šajā gadījumā vecāks saglabā iespēju izvēlēties jebkuru no Talsu pilsētas izglītības iestādēm, ja tajā pieejama vieta pamatizglītības apguvei attiecīgajā klases pakāpē.
12. Lēmumu par uzņemamajiem bērniem katrā izglītības iestādē pieņem Izglītības pārvalde un uzņemamo bērnu sarakstu nosūta izglītības iestādei šādos termiņos:
12.1. līdz kalendārā gada 15. maijam, ņemot vērā noteikumu 9.1., 9.2. un 9.3. apakšpunktā noteiktos kritērijus un situāciju uz 1. maiju;
12.2. līdz kalendārā gada 30. jūnijam, ņemot vērā noteikumu 9.4. apakšpunktā noteikto kritēriju un situāciju uz 20. jūniju;
12.3. līdz kalendārā gada 10. augustam, ņemot vērā noteikumu 9.5., 9.6. un 9.7. apakšpunktā noteiktos kritērijus un situāciju uz 1. augustu.
13. Noteikumu 9. punktā minētās prioritātes piemēro, ņemot vērā situāciju reģistrā noteikumu 12. punktā minētajos datumos līdz brīdim, kamēr izglītības iestādē ir brīvas vietas bērna uzņemšanai pamatizglītības programmas attiecīgajā klasē.
14. Ja iesniegums iesniegts pēc noteikumu 12. punktā minētajiem termiņiem, tad noteikumu 9. punktā minētās prioritātes tiek piemērotas attiecībā uz brīvajām vietām izglītības iestādes pamatizglītības programmas attiecīgajā klasē no iesnieguma saņemšanas brīža.
15. Ja bērns pieteikts uzņemšanai vairākās izglītības iestādēs, pēc iekļaušanas uzņemamo bērnu sarakstā vienā no izglītības iestādēm, ievērojot prioritāro secību, reģistrācija citā izglītības iestādē tiek anulēta.
16. Izglītības iestāde 10 darba dienu laikā no noteikumu 12. punktā minētā bērnu saraksta saņemšanas nosūta vecākam lēmumu par bērna uzņemšanu izglītības iestādes attiecīgajā klasē vai arī atteikumu, norādot iemeslu.
17. Par atteikumu uzņemt bērnu izglītības iestādē tās vadītājs rakstiski informē Izglītības pārvaldi, kas nekavējoties sniedz vecākam informāciju par brīvajām vietām citās izglītības iestādēs.
18. Saņemot lēmumu par bērna uzņemšanu izglītības iestādes attiecīgajā klasē, vecāks līdz attiecīgā gada 20. augustam iesniedz izglītības iestādē normatīvajos aktos noteiktos dokumentus.
19. Vecākam ir pienākums nekavējoties informēt izglītības iestādi, kura pieņēmusi lēmumu par bērna uzņemšanu izglītības iestādes attiecīgajā klasē, ja, mainoties apstākļiem, plānots, ka bērns uzsāks mācības citā izglītības iestādē.
III. Lēmumu vai faktiskās rīcības apstrīdēšanas un pārsūdzēšanas kārtība
20. Izglītības iestādes vai Izglītības pārvaldes lēmumu vai faktisko rīcību var apstrīdēt Pašvaldības izpilddirektoram Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.
21. Pašvaldības izpilddirektora lēmumu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.
IV. Noslēguma jautājums
22. Iesniegumi, kuri saņemti līdz šo noteikumu spēkā stāšanās brīdim, tiek reģistrēti to saņemšanas secībā.
Talsu novada pašvaldības domes priekšsēdētāja E. Kārkliņa
Paskaidrojuma raksts
Talsu novada pašvaldības domes 2024. gada 25. janvāra saistošajiem noteikumiem
Nr. 1 "Bērnu reģistrācijas un uzņemšanas kārtība mācību uzsākšanai Talsu novada
pašvaldības vispārējās izglītības iestādēs pamatizglītības programmas apguvei 1.
klasē, 4. klasē un 7. klasē"
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojumu, tostarp raksturojot iespējamās alternatīvas, kas neparedz tiesiskā regulējuma izstrādi |
1.1. Saistošo noteikumu izdošanas mērķis – ko pašvaldība vēlas sasniegt ar saistošajiem noteikumiem, kādi būs ieguvumi |
Saistošo noteikumu mērķis ir noteikt bērnu reģistrācijas un uzņemšanas kārtību mācību uzsākšanai Talsu novada pašvaldības vispārējās izglītības iestādēs pamatizglītības programmu apguvei 1. klasē, 4. klasē un 7. klasē, kā arī noteikt uzņemšanas prioritāro secību attiecīgajā izglītības iestādē. Piemērojot saistošo noteikumu kārtību, bērniem tiek nodrošināta vieta izglītības iestādē tuvāk mājām (ja attiecīgā iestāde īsteno konkrēto izglītības pakāpi), kā arī stiprinātas sākumizglītības posma saglabāšanas iespējas ārpus blīvāk apdzīvotajām vietām.
1.2. Problēmas raksturojums, kuras risināšanai nepieciešami saistošie noteikumi |
Saistošie noteikumi izdoti atbilstoši Pašvaldību likuma 44. panta otrajai daļai, kas nosaka, ka dome var izdot saistošos noteikumus, lai nodrošinātu pašvaldības autonomo funkciju – gādāt par iedzīvotāju izglītību, tostarp nodrošināt iespēju iegūt obligāto izglītību un gādāt par pirmsskolas izglītības, vidējās izglītības, profesionālās ievirzes izglītības, interešu izglītības un pieaugušo izglītības pieejamību.
Lai nodrošinātu Izglītības likuma 17. panta pirmajā daļā noteikto pašvaldības pienākumu – nodrošināt bērniem, kuru dzīvesvieta deklarēta pašvaldības administratīvajā teritorijā, iespēju iegūt pamatizglītību bērna dzīvesvietai tuvākajā pašvaldības izglītības iestādē, kā arī vietu sadali starp bērniem, kuri pretendē uz vietu Talsu novada pašvaldības izglītības iestādē dzīvesvietai tuvākajā izglītības iestādē, un bērniem, kas pretendē uz vietu izglītības iestādē, kas nav viņa dzīvesvietai tuvākā izglītības iestāde (sevišķi uz vietu 1. klasē un sākumizglītības posmā), ir nepieciešams noteikt prioritāro uzņemšanas kārtību. Minēto prioritāro secību nosaka noteikumu 8. punkts.
Saistošos noteikumus nav paredzēts piemērot bērnu uzņemšanai speciālās izglītības iestādēs, kur uzņemšana tiek īstenota Ministru kabineta noteikumos minētajā kārtībā.
1.3. Pastāvošais tiesiskais regulējums, tā būtības skaidrojums un pastāvošā tiesiskā regulējuma nepilnību raksturojums |
Izglītības likuma 17. panta pirmajā daļā noteikts pašvaldības pienākums – nodrošināt bērniem, kuru dzīvesvieta deklarēta pašvaldības administratīvajā teritorijā, iespēju iegūt pamatizglītību bērna dzīvesvietai tuvākajā pašvaldības izglītības iestādē. Uzņemšanas kārtību izglītības iestādēs reglamentē Ministru kabineta 2022. gada 11. janvāra noteikumi Nr. 11 "Kārtība, kādā izglītojamie tiek uzņemti vispārējās izglītības programmās un atskaitīti no tām, kā arī obligātās prasības izglītojamo pārcelšanai nākamajā klasē", tomēr ne minētais Izglītības likuma, ne Ministru kabineta noteikumu regulējums nenosaka prioritāro secību, kāda jāievēro, ja attiecīgajā pašvaldības izglītības iestādē telpu kapacitātes trūkuma dēļ vai cita pamatota iemesla dēļ nav iespējams uzņemt bērnu izglītības programmas apguvei.
1.4. Ja norādītās problēmas risināšanai nav tiesiskā regulējuma, tad skaidro, kādas sekas rada tiesiskā regulējuma neesamība |
Tiesiskā regulējuma neesamības gadījumā pastāv risks, ka pašvaldība nevar nodrošināt Izglītības likuma 17. panta pirmajā daļā noteikto pienākumu – nodrošināt bērniem, kuru dzīvesvieta deklarēta pašvaldības administratīvajā teritorijā, iespēju iegūt pamatizglītību bērna dzīvesvietai tuvākajā pašvaldības izglītības iestādē, ja šajā izglītības iestādē jau uzņemti pašvaldībā deklarētie bērni, kuriem attiecīgā izglītības iestāde nav dzīvesvietai tuvākā.
1.5. Ja paredzēta administratīvā atbildība par saistošo noteikumu pārkāpšanu, pamato tās noteikšanas nepieciešamību un tvērumu, iekļaujot vismaz šādu kritēriju izvērtējumu: |
Nav paredzēta administratīvā atbildība par saistošo noteikumu pārkāpšanu.
1.5.1. Nodarījuma (problēmsituācijas), par kuru paredz administratīvo atbildību, aktualitāte |
Neattiecināms.
1.5.2. Nodarījuma attiecināmība uz publiski tiesiskajām attiecībām |
Neattiecināms.
1.5.3. Nodarījuma bīstamība un sabiedriskais kaitīgums, sekas – pamatots sabiedrības interešu aizskārums |
Neattiecināms.
1.5.4. Administratīvā akta prioritātes principa ievērošanas iespējas |
Neattiecināms.
1.5.5. Paredzētā administratīvā pārkāpuma sastāva elementi – darbība vai bezdarbība, par kuru paredzēta administratīvā atbildība |
Neattiecināms.
1.5.6. Korespondējošās tiesību normas – saistošo noteikumu vienības, par kurās esošā regulējuma neīstenošanu ir noteikta administratīvā atbildība |
Neattiecināms.
1.5.7. Vai un ar kādiem administratīvā pārkāpuma procesā esošajiem līdzekļiem būs iespējams problēmsituācijas konstatēt un izmeklēt, kā arī pierādīt personas vainu nodarījumā |
Neattiecināms.
1.5.8. Soda veida un apmēra izvēles pamatojums |
Neattiecināms.
1.5.9. Administratīvā soda efektivitāte nodarījumu skaita samazināšanā, seku novēršanā, sabiedriskās kārtības nodrošināšanā sabiedrības interesēs |
Neattiecināms.
1.5.10. Soda piemērotāja – kompetentās iestādes, kura piemēros sodus, – izvēles apsvērumi |
Neattiecināms.
1.5.11. Saistošo noteikumu izvērtējums citu normatīvo aktu, kas nosaka administratīvo vai kriminālatbildību attiecīgajā jomā, kontekstā |
Neattiecināms.
1.6. Iespējamo alternatīvu, kas neparedz tiesiskā regulējuma izstrādi, raksturojums, to ieviešanas trūkumi un priekšrocības |
Alternatīvas problēmsituāciju risinājumam nav identificētas.
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu, iekļaujot attiecīgus aprēķinus |
Fiskālā ietekmes palielināšanās nav paredzēta.
2.1. Saistošo noteikumu īstenošanas fiskālās ietekmes prognoze uz pašvaldības budžetu, iekļaujot attiecīgus aprēķinus: |
2.1.1. Samazina vai palielina ieņēmumu daļu |
Neietekmē.
2.1.2. Samazina vai palielina izdevumu daļu |
Neietekmē.
2.1.3. Ietekme uz citām pozīcijām budžeta ieņēmumu vai izdevumu daļā (piemēram, vai, lai īstenotu saistošos noteikumus, jāsamazina finansējums citām pozīcijām) |
Nav plānota ietekme uz citām pozīcijām budžeta ieņēmumu un izdevumu daļā.
2.2. Informācija par nepieciešamajiem resursiem sakarā ar jaunu institūciju vai darba vietu veidošanu, esošo institūciju kompetences paplašināšanu, lai nodrošinātu saistošo noteikumu izpildi (saistībā ar 5., 6. sadaļu) |
Saistošo noteikumu izpildi organizē Talsu novada Izglītības pārvalde, iesniegumu reģistrācija tiek organizēta atbilstoši iesniegumu saņemšanas kārtībai Talsu novada pašvaldībā.
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci (aktuālā situāciju, prognozes tirgū un atbilstība brīvai un godīgai konkurencei) |
Nav paredzēta būtiska ietekme, pastāv iespējamība, ka, ieviešot saistošo noteikumu nosacījumus, var tikt stiprinātas vietējās apdzīvotās teritorijas izglītības iestādes.
3.1. Sociālā ietekme – ietekme uz cilvēku dzīvesveidu, kultūru, labsajūtu, sabiedrību kopumā, kā arī ietekme uz konkrētām sabiedrības grupām, tai skaitā sociālās atstumtības riskam pakļautajām sabiedrības grupām, personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām, uz dzimumu līdztiesību |
Saistošo noteikumu piemērošana rada iespējamību, ka, ieviešot saistošo noteikumu nosacījumus, var tikt stiprinātas vietējās apdzīvotās teritorijas izglītības iestādes.
3.2. Ietekme uz vidi – ar saistošo noteikumu īstenošanu izraisītas tiešas vai netiešas pārmaiņas vidē, kuras ietekmē vai var ietekmēt cilvēku, viņa veselību un drošību, kā arī bioloģisko daudzveidību, augsni, zemes dzīles, ūdeni, gaisu, klimatu, ainavu, kultūras un dabas mantojumu, iespējamā pakļautība avāriju vai katastrofu riskiem un visu minēto jomu mijiedarbība |
3.3. Ietekme uz iedzīvotāju veselību, iekļaujot informāciju par to, vai saistošie noteikumi: |
3.3.1. Ietekmēs (piemēram, uzlabos, atjaunos, pasliktinās) vai neietekmēs cilvēku veselību |
Neietekmē.
3.3.2. Nodrošinās vienlīdzīgas tiesības un iespējas veselības jomā |
Neietekmē.
3.3.3. Radīs jaunas tiesības vai uzliks jaunus pienākumus veselības jomā |
Neietekmē.
3.4. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, norādot: |
3.4.1. Vai ar saistošajiem noteikumiem tiks veicinātas uzņēmējdarbības aktivitātes, jaunu uzņēmumu veidošanās un esošo uzņēmumu attīstība un izaugsme, kā arī paaugstināta to konkurētspēja |
Neietekmē.
3.4.2. Kuri uzņēmēji ir saistošo noteikumu tiesiskā regulējuma mērķgrupa un vai tiesiskais regulējums radīs mērķgrupai jaunas tiesības, uzliks jaunus pienākumus vai nodrošinās vienlīdzīgas tiesības un iespējas, veicinās tiesību realizēšanu, uzlabos pakalpojumu pieejamību u.c. |
Neietekmē.
3.5. Ietekme uz konkurenci – iekļauj aktuālās situācijas aprakstu, situāciju un prognozes tirgū (attiecībā uz saistīto pakalpojumu vai preču pieejamību), paredzēto pasākumu atbilstības izvērtējumu brīvai un godīgai konkurencei |
Neietekmē.
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām gan attiecībā uz saimnieciskās darbības veicējiem, gan fiziskajām personām un nevalstiskā sektora organizācijām, gan budžeta finansētām institūcijām |
4.1. Institūcija, kurā privātpersona var vērsties saistošo noteikumu piemērošanā |
Talsu novada Izglītības pārvalde.
4.2. Galvenie procedūras posmi un privātpersonām veicamās darbības, ko paredz saistošo noteikumu projekts, tai skaitā akcentē, kā piedāvātais regulējums maina līdzšinējo kārtību |
Saistošo noteikumu 22. punkts paredz, ka iesniegumi, kuri saņemti līdz šo noteikumu spēkā stāšanās brīdim, tiek reģistrēti pieteikumu iesniegšanas secībā un, nodrošinot vietu izglītības iestādē, arī šiem bērniem tiek piemēroti saistošajos noteikumos noteiktie nosacījumi.
Saistošie noteikumi regulē atveramo komplektu skaitu attiecīgajās izglītības iestādē, kā arī uzņemamo bērnu skaitu, ņemot vērā gan pieejamās klašu telpas izglītības procesa īstenošanai iestādē, gan to platības un ietilpību saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem par prasībām, kādas jāievēro izglītības iestādē, tai skaitā, klašu komplektu piepildījumam, ņemot vērā klašu telpu platības. Lēmumu par minēto komplektu skaitu konkrētajā klases pakāpē pieņem Izglītības pārvalde līdz 1. martam, ņemot vērā iespējamās izmaiņas skolu tīklā, kas saskaņā ar normatīvajos aktos noteikto, jāpieņem sešus mēnešus pirms iespējamās reorganizācijas.
Noteikumos paredzēts, ka iesniegumu reģistrācijai uz konkrēto iestādi var iesniegt pašvaldības apmeklētāju centrā, pagasta pārvaldēs, kā arī nosūtot uz oficiālo e-pasta adresi vai e-adresi. Iesniegumi tiek reģistrēti iesniegumu iesniegšanas kārtībā, un, izvērtējot iespējas uzņemt konkrētajā bērna/bērna vecāka izvēlētajā izglītības iestādē, piemērojot noteikumos minēto prioritāro secību:
• pirmām kārtām nodrošinot ar vietu tos bērnus, kuriem attiecīgā iestāde ir tuvākā deklarētajai dzīvesvietai vai izglītības iestāde un deklarētā dzīvesvieta atrodas vienā pašvaldības pagastā vai pilsētā. Piemērojot nosacījumu par tuvāko izglītības iestādi, kura atrodas Talsu pilsētas teritorijā, ja bērns deklarēts ārpus Talsu pilsētas teritorijas, tiek pieņemts, ka attālums līdz tuvākajai iestādei ir tāds kā līdz tuvākajai iestādei Talsu pilsētas teritorijā, savukārt vecākam pastāv iespēja izvēlēties jebkuru no Talsu pilsētas skolām.
• tam secīgi nodrošinot ar vietu bērnus:
o kuru brālis vai māsa apgūst pamatizglītības programmu konkrētā izglītības iestādē;
o kuru pagasta teritorijā vai pilsētā nav iespēja apgūt pamatizglītības izglītības programmu attiecīgajā klases pakāpē vai nokļūšana līdz tuvākajai izglītības iestādei ir apgrūtināta (attālums līdz sabiedriskā transporta pieturai vai skolēnu pārvadājuma maršrutam tālāks kā 5 km);
o vecākam nodibinātas darba tiesiskās attiecības ar konkrēto izglītības iestādi;
o citi administratīvajā teritorijā deklarētie bērni;
o citā novadā deklarētie bērni.
Saistošie noteikumi regulē termiņus, kuros tiek pieņemts lēmums par iespēju bērnu nākamajā mācību gadā uzņemt vai atteikt uzņemšanu pašvaldības skolas attiecīgās klases pakāpē. Ja vecāks nav iesniedzis iesniegumu reģistrācijai rindā uz konkrēto iestādi līdz minētā lēmuma iesniegšanai, tad vecākam pastāv iespēja bērnu reģistrēt rindā jebkurā laikā, tomēr, ja reģistrācija notikusi pēc tam, kad vietas jau nodrošinātas bērniem ar zemāku prioritāti, jaunreģistrētais bērns var pretendēt uz vietu izglītības iestādē tikai tad, ja tajā vēl ir brīvas vietas.
Vecāks par iespēju, ka bērns var tikt uzņemts izglītības iestādē, tiek informēts ar Izglītības iestādes izdotu lēmumu 10 darba dienu laikā pēc noteikumos attiecīgās prioritātes izvērtēšanai minētajiem termiņiem.
Saistošie noteikumi precizē pašvaldības iestādi – Talsu novada Izglītības pārvaldi, kuru izglītības iestādes vadītājs informē, ja pieņemts lēmums atteikt bērna uzņemšanu izglītības iestādē.
Papildu tam saistošie noteikumi nosaka vecāka pienākumu nekavējoties informēt izglītības iestādi, ja pēc iesnieguma iesniegšanas par bērna uzņemšanu izglītības iestādē, viņš izvēlas citu izglītības iestādi. Minētais pienākums noteikts, lai pastāvētu iespēja uzņemt iestādē citus bērnus, kurus nav bijis iespējams uzņemt saskaņā ar saistošajos noteikumos noteikto.
Saistošie noteikumi nosaka, ka uz Talsu pilsētas skolām tiek veidota vienota rinda, lai, ievērojot saistošajos noteikumos noteikto prioritāro secību, būtu iespējams piedāvāt vietu kādā no Talsu pilsētas izglītības iestādēm, atbilstoši to kapacitātei. Lai bērns varētu pēc iespējas mācīties tajā Talsu pilsētas izglītības iestādē, kurā ir vēlme, vecāks, reģistrējot bērnu rindā uz izglītības iestādi norāda prioritāro kārtību, un, ja attiecīgajā izglītības iestādē, kura norādīta kā pirmā, nav vieta izglītības iegūšanai, bērnam tiks piedāvāta nākamā iesniegumā minētā, kurā būs vieta izglītības iegūšanai.
Saistošo noteikumu neizdošanas gadījumā pastāv risks, ka izglītības iestādēs, sevišķi Talsu pilsētas izglītības iestādēs, nav iespējams nodrošināt vietas attiecīgajā pašvaldības teritorijā deklarētajiem bērniem gan pamatizglītības, gan vidējās izglītības posmā.
Līdz šim bērnu uzņemšanas prioritārā kārtība nav bijusi noteikta, jo nav bijusi nepieciešamība.
4.3. Paredzētās administratīvo procedūru izmaksas: |
4.3.1. Saimnieciskās darbības veicējiem |
Neietekmē.
4.3.2. Fiziskajām personām |
Neietekmē.
4.3.3. Nevalstiskā sektora organizācijām |
Neietekmē.
4.3.4. Budžeta finansētām institūcijām |
Neietekmē.
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem |
5.1. Pašvaldību funkcijas, kuru izpildei tiek izstrādāti šie saistošie noteikumi |
Saistošie noteikumi izstrādāti, lai izpildītu Izglītības likuma 17. panta pirmajā daļā noteikto pašvaldības pienākumu – nodrošināt bērniem, kuru dzīvesvieta deklarēta pašvaldības administratīvajā teritorijā, iespēju iegūt pamatizglītību bērna dzīvesvietai tuvākajā pašvaldības izglītības iestādē.
5.2. Pašvaldības cilvēkresursi, kas tiks iesaistīti saistošo noteikumu īstenošanā (tostarp, vai tiks uzlikti jauni pienākumi vai uzdevumi esošajiem darbiniekiem, veidotas jaunas darba vietas u.tml.). |
Noteikumos paredzēts, ka iesniegumu reģistrācijai uz konkrēto iestādi var iesniegt pašvaldības apmeklētāju centrā, pagasta pārvaldēs, kā arī nosūtot uz oficiālo epasta adresi vai eAdresi. Saistošo noteikumu īstenošanu veic Talsu novada Izglītības pārvalde un Talsu novada pašvaldības vispārējās izglītības iestādes.
Papildus – tiks uzlikti papildu pienākumi un uzdevumi esošajām amatpersonām (darbiniekiem). Nav plānots veidot jaunas institūcijas vai darba vietas.
6. Izpildes nodrošināšana |
6.1. Saistošo noteikumu izpildē iesaistītās institūcijas, tai skaitā, vai paredzēta jaunu institūciju izveide, esošo likvidācija vai reorganizācija |
Saistošo noteikumu izpildi nodrošinās Talsu novada Izglītības pārvalde un Talsu novada pašvaldības vispārējās izglītības iestādes, kas īsteno pamatizglītības programmas. Uzraudzību nodrošinās Talsu novada Izglītības pārvalde.
Nav plānots veidot jaunas institūcijas vai darba vietas.
6.2. Izpildes nodrošināšanai nepieciešamie resursi un to pamatotība (nedublējot 2. sadaļā norādīto) |
Nav nepieciešami.
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana |
7.1. Vai saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir vajadzīgs minētā mērķa sasniegšanai |
Saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai.
7.2. Samērīguma tests |
7.2.1. Vai pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir piemēroti leģitīmā mērķa sasniegšanai |
Jā.
7.2.2. Vai nav saudzējošāku līdzekļu leģitīmā mērķa sasniegšanai |
Nav identificēti.
7.2.3. Vai pašvaldības rīcība ir atbilstoša |
Jā.
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām, tostarp norādot Pašvaldību likuma 46. panta trešajā daļā minēto informāciju |
8.1. Sabiedrības pārstāvji (tostarp biedrības, nodibinājumi, apvienības u.tml.), ar kuriem notikušas konsultācijas saistošo noteikumu izstrādes procesā |
Saņemts viens iesniegums bez ieteikumiem par nepieciešamajām izmaiņām, kurā paustas pārdomas par vecāka tiesībām izvēlēties bērnam skolu.
8.2. Izmantotais sabiedrības līdzdalības veids (lai atspoguļotu, kā pašvaldības ir centusies sasniegt mērķgrupu, kā arī noskaidrot pēc iespējas plašākas sabiedrības viedokli) |
Sabiedrības viedokļa noskaidrošana par saistošo noteikumu projektu Talsu novada mājaslapā www.talsunovads.lv no 28.12.2023. līdz 11.01.2023.
8.3. Sabiedrības pārstāvju izteiktie priekšlikumi un iebildumi, norādot, kuri no tiem ņemti vērā |
1. Kritērija, ka bērna brālis/māsa mācās izglītības iestādē, iekļaušana prioritāšu sarakstā – minētais kritērijs jau noteikumu projektā iekļauts 9.2. punktā.
2. Kritērija, ka bērna vecākam nodibinātas darba tiesiskās attiecības izglītības iestādē, iekļaušana prioritāšu sarakstā – minētais kritērijs iekļauts noteikumos (9.4. punkts).
3. Iesnieguma iesniegšanas vietu papildināt ar Izglītības pārvaldi un attiecīgo izglītības iestādi – ņemts vērā, papildinot noteikumu 4. punktu.
8.4. Par saistošo noteikumu projektu saņemtie viedokļi pēc saistošo noteikumu projekta publicēšanas sabiedrības viedokļa noskaidrošanai, to apkopojums un izvērtējums (iesniedzēji, vērā ņemtie viedokļi, vērā neņemtie viedokļi, pamatojums) |
8.5. No institūcijām saņemtie viedokļi un atzinumi, to apkopojums un izvērtējums (vērā ņemtie viedokļi, vērā neņemtie viedokļi, pamatojums) – gan tādi, kas saņemti, pamatojoties uz normatīvajos aktos noteiktu pienākumu, gan lūgti pēc pašvaldības iniciatīvas, gan sniegti pēc institūcijas iniciatīvas |
Nav.
8.6. Informācija par cita veida saziņu un konsultācijām, ja tādas bijušas |
Informācija tika publicēta arī sociālajā vietnē Facebook un laikrakstā "Talsu Vēstis".
Talsu novada pašvaldības domes priekšsēdētāja E. Kārkliņa