Ministru kabineta noteikumi: Šajā laidienā 13 Pēdējās nedēļas laikā 17 Visi
Ministru kabineta noteikumi Nr. 106
Rīgā 2024. gada 20. februārī (prot. Nr. 8 12. §)
Grozījumi Ministru kabineta 2004. gada 17. augusta noteikumos Nr. 725 "Transportlīdzekļu pārbūves noteikumi"
Izdoti saskaņā ar Ceļu satiksmes likuma
15. panta sesto daļu
Izdarīt Ministru kabineta 2004. gada 17. augusta noteikumos Nr. 725 "Transportlīdzekļu pārbūves noteikumi" (Latvijas Vēstnesis, 2004, 136. nr.; 2015, 127. nr.; 2018, 137. nr.) šādus grozījumus:
1. Papildināt ar 4.19. apakšpunktu šādā redakcijā:
"4.19. stūres maiņu mopēdam, motociklam vai triciklam (kvadriciklam), ja stūre rūpnieciski izgatavota un nostiprināta atbilstoši transportlīdzekļa izgatavotāja prasībām;".
2. Papildināt ar 4.20. apakšpunktu šādā redakcijā:
"4.20. sēdvietu skaita maiņu mopēdam, motociklam vai triciklam (kvadriciklam)."
3. Izteikt 32. punktu šādā redakcijā:
"32. Ja CSDD rodas šaubas par to, vai plānotā pārbūve atbilst transportlīdzekļa izgatavotāja prasībām vai rekomendācijām, CSDD ir tiesīga pieprasīt pārbūves iepriekšēju saskaņošanu ar transportlīdzekļa izgatavotāju vai tā pilnvaroto pārstāvi Latvijā, vai akreditētu tehnisko dienestu."
4. Papildināt ar 36.1 punktu šādā redakcijā:
"36.1 Ja netiek uzsākta tehniskā ekspertīze, inspektors noformē pārbūves atteikumu, norādot tā iemeslu."
5. Izteikt 43. punktu šādā redakcijā:
"43. Ja tehniskās ekspertīzes atzinums ir pozitīvs, inspektors papildina reģistru ar nepieciešamo informāciju un izsniedz tehniskās ekspertīzes aktu."
6. Izteikt 1. pielikumu jaunā redakcijā (1. pielikums).
7. Izteikt 2. pielikumu jaunā redakcijā (2. pielikums).
8. Izteikt 3. pielikumu jaunā redakcijā (3. pielikums).
9. Izteikt 4. pielikumu jaunā redakcijā (4. pielikums).
Ministru prezidente E. Siliņa
Satiksmes ministrs K. Briškens
1. pielikums
Ministru kabineta
2024. gada 20. februāra
noteikumiem Nr. 106
"1. pielikums
Ministru kabineta
2004. gada 17. augusta
noteikumiem Nr. 725
Galvenie konstruktīvie parametri
Nr. |
Nosaukums |
1. |
Transportlīdzekļa kategorija |
2. |
Transportlīdzekļa veids |
3. |
Asu un/vai riteņu skaits |
4. |
Garenbāze, mm |
5. |
Garums, mm |
6. |
Platums, mm |
7. |
Augstums, mm |
8. |
Pilna masa, kg |
9. |
Motora darba tilpums, cm3 |
10. |
Motora maksimālā lietderīgā jauda, kW |
11. |
Degvielas veids |
12. |
Atgāzu emisijas klase |
13. |
Degvielas tvertņu skaits un/vai tilpums |
14. |
Sēdvietu skaits un/vai sēdvietu rindu skaits |
15. |
Autobusa klase |
16. |
Stāvvietu skaits |
17. |
Pasažieru iekāpšanai un izkāpšanai izmantojamo durvju skaits |
18. |
Ratiņkrēslu vietas |
19. |
Papildiekārtas (piemēram, manipulatori, kravas lifti) |
20. |
Dublējošās vadības ierīces |
"
2. pielikums
Ministru kabineta
2024. gada 20. februāra
noteikumiem Nr. 106
"2. pielikums
Ministru kabineta
2004. gada 17. augusta
noteikumiem Nr. 725
Pirmās kategorijas pārbūves veidi
1. tabula
Pirmās kategorijas pārbūves veidi vieglajam automobilim
Nr. |
Pārbūves veids |
Transportlīdzekļa tips vai veids |
||
vieglais pasažieru automobilis |
vieglais plašlietojuma automobilis |
vieglais speciālais automobilis |
||
1. |
Pārbūve par kravas furgonu |
X |
X |
|
2. |
Pielāgošana labās puses kustībai |
X |
X |
X |
3. |
Pielāgošana personai ar invaliditāti |
X |
X |
|
4. |
Motora maiņa pret tās pašas transportlīdzekļa markas un modeļa cita veida motoru vai pret tā paša transportlīdzekļa tipa cita veida motoru |
X |
X |
X |
5. |
Virsbūves maiņa |
X |
X |
X |
6. |
Rāmja maiņa |
X |
X |
X |
7. |
Jebkura pieļaujamā pārbūve sporta automobilim |
X |
X |
|
8. |
Sēdvietu demontāža, nemainot pārējo (atlikušo) sēdekļu izvietojumu |
X |
X |
X |
9. |
Konstrukcijas, sistēmas vai aprīkojuma uzstādīšana, pārveidošana, nomaiņa vai demontāža, ja par to izsniegts transportlīdzekļa izgatavotāja vai tā pārstāvja Latvijā atzinums un tas saskaņots ar CSDD |
X |
X |
X |
Apzīmējums.
X – pārbūve pieļaujama.
2. tabula
Pirmās kategorijas pārbūves veidi kravas automobilim
Nr. |
Pārbūves veids |
Transportlīdzekļa tips vai veids |
||||
kravas šasija |
kravas transporta automobilis |
kravas seglu vilcējs |
kravas universālais automobilis |
kravas speciālais automobilis |
||
1. |
Pārbūve par kravas šasiju |
X |
X |
X |
X |
X |
2. |
Pārbūve par kravas kasti |
X |
X |
X |
X |
X |
3. |
Pārbūve par kravas furgonu |
X |
X |
X |
X |
X |
4. |
Pārbūve par kravas cisternu |
X |
X |
X |
X |
X |
5. |
Pārbūve par kravas platformu |
X |
X |
X |
X |
X |
6. |
Kabīnes maiņa |
X |
X |
X |
X |
X |
7. |
Rāmja maiņa |
X |
X |
X |
X |
X |
8. |
Virsbūves maiņa |
X |
X |
X |
||
9. |
Motora maiņa pret tās pašas transportlīdzekļa markas un modeļa cita veida motoru vai pret tā paša transportlīdzekļa tipa cita veida motoru |
X |
X |
X |
X |
X |
10. |
Degvielas tvertnes maiņa |
X |
X |
X |
X |
X |
11. |
Papildu degvielas tvertnes uzstādīšana/demontāža |
X |
X |
X |
X |
X |
12. |
Hidromanipulatora maiņa vai demontāža |
X |
X |
X |
X |
X |
13. |
Sēdvietu demontāža, nemainot pārējo (atlikušo) sēdekļu izvietojumu |
X |
X |
X |
X |
X |
14. |
Pēc 2004. gada 1. septembra izgatavotam kravas automobilim – kravas liftu un paceļamo bortu demontāža |
X |
X |
X |
||
15. |
Konstrukcijas, sistēmas vai aprīkojuma uzstādīšana, pārveidošana, nomaiņa vai demontāža, ja par to izsniegts transportlīdzekļa izgatavotāja vai tā pārstāvja Latvijā atzinums un saskaņots ar CSDD |
X |
X |
X |
X |
X |
16. |
Pielāgošana labās puses kustībai |
X |
X |
X |
X |
X |
Apzīmējums.
X – pārbūve pieļaujama.
3. tabula
Pirmās kategorijas pārbūves veidi autobusam
Nr. |
Pārbūves veids |
Transportlīdzekļa tips vai veids |
|
autobuss, pasažieru |
autobuss, speciālais |
||
1. |
Pārbūve par kravas furgonu |
X |
X |
2. |
Pārbūve par vieglo plašlietojuma automobili (sēdvietu demontāža) |
X |
X |
3. |
Motora maiņa pret tās pašas transportlīdzekļa markas un modeļa cita veida motoru vai pret tā paša transportlīdzekļa tipa cita veida motoru |
X |
X |
4. |
Virsbūves maiņa |
X |
X |
5. |
Rāmja maiņa |
X |
X |
6. |
Sēdvietu demontāža, nemainot pārējo (atlikušo) sēdekļu izvietojumu |
X |
X |
Apzīmējums.
X – pārbūve pieļaujama.
4. tabula
Pirmās kategorijas pārbūves veidi piekabei (puspiekabei)
Nr. |
Pārbūves veids |
Transportlīdzekļa tips vai veids |
|||
piekabe (puspiekabe) šasija |
piekabe (puspiekabe), transporta |
piekabe (puspiekabe), universālā |
piekabe (puspiekabe), speciālā |
||
1. |
Pārbūve par piekabi (puspiekabi) kravas kasti |
X |
X |
X |
X |
2. |
Pārbūve par piekabi (puspiekabi) furgonu |
X |
X |
X |
X |
3. |
Pārbūve par piekabi (puspiekabi) cisternu |
X |
X |
X |
X |
4. |
Pārbūve par piekabi (puspiekabi) platformu |
X |
X |
X |
X |
5. |
Rāmja maiņa |
X |
X |
X |
X |
6. |
Ass un balstiekārtas veida maiņa piekabēm, kuru pilna masa nepārsniedz 3500 kg |
X |
X |
X |
X |
Apzīmējums.
X – pārbūve pieļaujama.
5. tabula
Pirmās kategorijas pārbūves veidi mopēdiem, motocikliem, tricikliem (kvadricikliem)
Nr. |
Pārbūves veids |
Transportlīdzekļa tips vai veids |
||
mopēds |
motocikls |
tricikls, kvadricikls |
||
1. |
Motora maiņa pret tās pašas markas un modeļa cita veida (dzirksteļaizdedzes/ kompresijas aizdedzes) motoru |
X |
X |
X |
2. |
Rāmja maiņa |
X |
X |
X |
3. |
Blakusvāģa uzstādīšana, ja to paredz transportlīdzekļa izgatavotājs |
X |
Apzīmējums.
X – pārbūve pieļaujama."
3. pielikums
Ministru kabineta
2024. gada 20. februāra
noteikumiem Nr. 106
"3. pielikums
Ministru kabineta
2004. gada 17. augusta
noteikumiem Nr. 725
Būtiskās tehniskās prasības transportlīdzekļu pārbūvei
Nr. |
Prasības |
1. | Vispārīgās prasības |
1.1. | Pārbūvē ieteicams izmantot attiecīgās markas un modeļa transportlīdzekļa izgatavotāja ražotās detaļas, mezglus un agregātus |
1.2. | Transportlīdzekļa gabarīti pēc pārbūves nedrīkst pārsniegt ceļu satiksmes noteikumos noteiktās robežvērtības. Tas neattiecas uz speciālajiem transportlīdzekļiem un transportlīdzekļiem, kas pārbūvēti nedalāmu lielgabarīta kravu pārvadāšanai |
1.3. | Transportlīdzekļa pilna masa pēc pārbūves
nedrīkst pārsniegt šādus lielumus: 1) transportlīdzekļa izgatavotāja noteikto tehniski pieļaujamo maksimālo masu; 2) ceļu satiksmes noteikumos noteiktās robežvērtības, izņemot gadījumus, ja transportlīdzeklis pārbūvēts nedalāmu smagsvara kravu pārvadāšanai |
1.4. | Vieglā automobiļa pilnas masas maiņa ir
atļauta, ja to paredz transportlīdzekļa izgatavotājs un tiek mainīta
izgatavotāja plāksnīte, kurā norādīta atbilstošā masa. Ja pēc virsbūves
maiņas transportlīdzekļa izgatavotāja plāksnītē norādītā pilnā masa
atšķiras no transportlīdzekļa reģistrācijas apliecībā norādītās
pilnās masas, par automobiļa pilno masu tiek uzskatīta masa, kas
norādīta uzstādītās virsbūves transportlīdzekļa izgatavotāja
plāksnītē. Vieglajam automobilim pašmasa tiek mainīta tikai tad, ja pārbūvējot mainīts sēdvietu skaits. Pašmasu nosaka, transportlīdzekli nosverot. Piezīme. Vieglā automobiļa pašmasa ir pilnībā nokomplektēta transportlīdzekļa masa kopā ar vadītāju bez pasažieriem un kravas. Tajā ietilpst: 1) automobiļa masa; 2) vadītāja masa (75 kg); 3) dzesēšanas šķidruma masa; 4) eļļu masa; 5) degvielas masa* (degvielas tvertnei jābūt piepildītai 90 % apmērā no izgatavotāja noteiktā tilpuma); 6) instrumentu komplekta masa; 7) rezerves riteņa(-u) masa. Piezīme. * Benzīna blīvums ρ = 0,74 g/cm3; dīzeļdegvielas blīvums ρ = 0,83 g/cm3; sašķidrinātās naftas gāzes blīvums ρ = 0,65 g/cm3 |
1.5. | Kravas automobiļa, autobusa, piekabes un
puspiekabes pilnas masas maiņa ir atļauta, ja to paredz
transportlīdzekļa izgatavotājs un tiek mainīta izgatavotāja plāksnīte,
kurā norādīta atbilstošā masa. Kravas automobiļa, autobusa, piekabes un puspiekabes pašmasu pēc jebkura veida pārbūves nosaka, transportlīdzekli nosverot. Piezīme. Kravas automobiļa un autobusa pašmasa ir pilnībā nokomplektēta transportlīdzekļa masa kopā ar vadītāju bez pasažieriem un kravas. Tajā ietilpst: 1) kravas automobiļa vai autobusa masa; 2) vadītāja masa (75 kg); 3) dzesēšanas šķidruma masa; 4) eļļu masa; 5) degvielas masa* (degvielas tvertnei jābūt piepildītai 90 % apmērā no izgatavotāja noteiktā tilpuma); 6) instrumentu komplekta masa; 7) rezerves riteņa(-u) masa. Piekabes un puspiekabes pašmasā ietilpst: 1) piekabes (puspiekabes) masa; 2) degvielas masa* (degvielas tvertnei jābūt piepildītai 90 % apmērā no izgatavotāja noteiktā tilpuma); 3) instrumentu komplekta masa; 4) rezerves riteņa(-u) masa. Piezīme. * Benzīna blīvums ρ = 0,74 g/cm3; dīzeļdegvielas blīvums ρ = 0,83 g/cm3; sašķidrinātās naftas gāzes blīvums ρ = 0,65 g/cm3 |
1.6. | Ar pilnu masu slogotam kravas automobilim, autobusam, piekabei un puspiekabei ass slodze pēc pārbūves nedrīkst pārsniegt transportlīdzekļa izgatavotāja noteikto tehniski pieļaujamo maksimālo ass slodzi |
1.7. | Automobiļa pašmasas slodze uz stūrējamo asi pēc pārbūves nedrīkst būt mazāka par 20 % no automobiļa pašmasas |
1.8. | Nomainītie un/vai uzstādītie agregāti,
mezgli, sistēmas, iekārtas un to tehniskais stāvoklis atbilst
normatīvajiem aktiem par transportlīdzekļu valsts tehnisko apskati un
tehnisko kontroli uz ceļa (turpmāk – tehniskās apskates noteikumi). Bruņoto spēku, neatliekamās medicīniskās palīdzības, ugunsdzēsības, sabiedriskās kārtības uzturēšanas un tiesībaizsardzības dienestu transportlīdzekļiem, kas paredzēti speciālu funkciju veikšanai, var piemērot atkāpes no šajā punktā minētajām prasībām |
1.9. | Transportlīdzekļa tipam pēc pārbūves jāatbilst valsts standarta LVS 87:1997 "Transportlīdzekļu tipi un to definīcijas" prasībām |
2. | Kabīnes maiņa |
2.1. | Kravas automobilim oriģinālās kabīnes vietā pieļaujams uzstādīt tās pašas markas cita modeļa kabīni |
2.2. | Uzstādāmās kabīnes stiprinājuma elementiem, to skaitam un izvietojumam jāatbilst oriģinālās kabīnes stiprinājuma elementiem, to skaitam un izvietojumam. Pretējā gadījumā šāds pārbūves veids tiek uzskatīts par otrās kategorijas pārbūvi |
3. | Motora maiņa |
3.1. | Automobilim, kas izgatavots līdz 2001. gada
1. janvārim, par pirmās kategorijas pārbūvi tiek uzskatīta motora maiņa
pret tās pašas markas un modeļa cita veida
(dzirksteļaizdedzes/kompresijas aizdedzes) motoru, turklāt tikai tad, ja
šāda veida motoru automobilim paredz tā izgatavotājs un, veicot motora
maiņu, nav nepieciešams mainīt motora stiprinājuma vietas un motora
stiprināšanai nav nepieciešams lietot pašizgatavotus stiprinājuma
elementus. Automobilim, kas izgatavots pēc 2001. gada 1. janvāra, par pirmās kategorijas pārbūvi tiek uzskatīta motora maiņa pret tā paša transportlīdzekļa tipa cita veida (dzirksteļaizdedzes/kompresijas aizdedzes) motoru, turklāt tikai tad, ja, veicot motora maiņu, nav nepieciešams mainīt motora stiprinājuma vietas un motora stiprināšanai nav nepieciešams lietot pašizgatavotus stiprinājuma elementus. Jebkura cita veida motora maiņa tiek uzskatīta par otrās kategorijas pārbūvi. Transportlīdzeklim, kas izgatavots pēc 2001. gada 1. janvāra, mainot motoru, atļauts uzstādīt tikai tādus motorus, kuri sertificēti saskaņā ar normatīvajiem aktiem par riteņu transportlīdzekļu un to sastāvdaļu atbilstības novērtēšanu un atbilst tādai pašai vai augstākai emisijas klasei |
3.2. | Uzstādītā motora jaudas un griezes momenta
izmaiņas ne tieši, ne netieši nedrīkst būtiski ietekmēt automobiļa
iekārtu (piemēram, bremžu iekārtas, stūres iekārtas) un sistēmu darbību
un efektivitāti. Ja vieglajam vai kravas automobilim ar pilnu masu līdz 3500 kg uzstādītā motora jauda ir lielāka par tās pašas transportlīdzekļa markas un tipa izgatavotāja paredzēto motoru ar vislielāko motora jaudu, tad CSDD nepieciešams iesniegt akreditēta tehniskā dienesta atzinumu par bremžu iekārtas darbību un efektivitāti un transportlīdzekļa trokšņu līmeni, stāvot un gaitā |
3.3. | Motora stiprinājuma vietu skaitam un izvietojumam jāatbilst uzstādītā motora izgatavotāja noteiktajām prasībām. Motora stiprināšanai pie automobiļa rāmja atļauts lietot pārejas kronšteinus. Pārejas kronšteinus metināt pie automobiļa rāmja ir aizliegts |
3.4. | Akumulatora baterijai jānodrošina motora palaišanai nepieciešamā palaišanas strāva un spriegums (12 V vai 24 V) |
3.5. | Ģeneratoram jānodrošina attiecīgs automobiļa elektroiekārtai nepieciešamais barošanas un akumulatora baterijas lādēšanas spriegums |
3.6. | Ja automobiļa salonā vai slēgtas virsbūves bagāžas nodalījumā tiek uzstādīta papildu akumulatora baterija, tai jāatrodas izolētā un vēdināmā akumulatora kastē |
3.7. | Ja automobiļa darba bremžu iekārta aprīkota ar vakuuma pastiprinātāju, mainot motoru pret kompresijas aizdedzes motoru, papildus jāuzstāda vakuumsūknis, kura ražībai jānodrošina bremžu pastiprinātāja efektīva darbība |
3.8. | Ja automobiļa stūres iekārta aprīkota ar stūres pastiprinātāju, eļļas sūkņa darbībai jānodrošina stūres pastiprinātāja efektīva darbība |
3.9. | Motora izplūdes gāzu sistēmai jābūt hermētiskai |
3.10. | Ja tiek mainītas transmisijas elementu (piemēram, pārnesumu kārbas, sadales kārbas, diferenciāļa) stiprinājuma vietas vai lietoti pašizgatavoti stiprinājuma elementi, vai tiek izmantoti speciāli savienojoši atloki, tā tiek uzskatīta par otrās kategorijas pārbūvi. Nav atļauts veikt konstruktīvas izmaiņas sajūga kartera korpusā |
3.11. | Mainot motoru, aizliegts pagarināt kardānpārvadu. Atļauts izmantot citu marku un modeļu attiecīga garuma un griezes momenta kardānpārvadu |
3.12. | Transportlīdzeklim, kas izgatavots pēc 2012. gada 1. janvāra, mainot motoru, jānodrošina izgatavotāja paredzētās pašdiagnostikas sistēmas (OBD) pareiza darbība |
3.13. | Transportlīdzeklim atļauts uzstādīt tikai tādu motoru, kas ir identificējams (piemēram, pēc motora koda, motora numura vai transportlīdzekļa izgatavotāja vai tā pārstāvja Latvijā izsniegta atzinuma par motora tehniskajiem parametriem) |
3.14. | Transportlīdzeklim, kas izgatavots pēc 2008. gada 31. decembra, mainot motoru pret cita veida (dzirksteļaizdedzes/kompresijas aizdedzes) vai tā paša veida (dzirksteļaizdedzes/kompresijas aizdedzes) citas jaudas vai tilpuma motoru, ieraksts par transportlīdzekļa izgatavotāja noteikto oglekļa dioksīda (CO2) izmešu daudzumu reģistrā tiek dzēsts |
3.15. | Uzstādītajam motoram jābūt aprīkotam ar motora izgatavotāja paredzēto emisiju kontroles aprīkojumu un kartera ventilāciju. Emisiju kontroles aprīkojuma elementiem jābūt atbilstoši nostiprinātiem. Nav pieļaujami emisiju kontroles aprīkojuma bojājumi vai pārveidojumi |
4. | Kravas tilpnes (kravas kastes, furgona, cisternas, platformas) maiņa vai uzstādīšana |
4.1. | Kravas tilpnes stiprinājuma elementu konstrukcijai un skaitam jāatbilst kravas tilpnes izgatavotāja noteiktajām prasībām un jānodrošina ar maksimālo tehniski pieļaujamo masu slogotas kravas tilpnes noturēšana garenvirzienā un šķērsvirzienā, automobili maksimāli paātrinot (palēninot), bez nobīdes |
4.2. | Ja kravas tilpne tiek stiprināta pie
virsrāmja, pirmajam (aiz vadītāja kabīnes) virsrāmja stiprinājuma
elementam pie automobiļa rāmja jābūt elastīgam, bet pēdējam –
nekustīgam. Elastīgo stiprinājuma elementu skaita attiecībai pret
nekustīgajiem visā virsrāmja sijas garumā jābūt 1:3. Ja virsrāmim ir
tikai trīs stiprinājuma vietas visas virsrāmja sijas garumā, pieļaujamā
attiecība ir 1:2. Ja kravas tilpni stiprina tieši pie automobiļa rāmja, elastīgie savienojumi nav nepieciešami un ir pieļaujami nekustīgie kravas tilpnes stiprinājuma elementi visa automobiļa rāmja garumā |
4.3. | Ja kravas tilpnes pārkare pār pakaļējo asi pārsniedz vienu trešo daļu no automobiļa garenbāzes, pārbūve tiek uzskatīta par otrās kategorijas pārbūvi |
4.4. | Ja veikta otrās kategorijas pārbūve, kravas tilpnes pārkare pār pakaļējo asi nedrīkst pārsniegt lielumu, pie kura ar maksimālo tehniski pieļaujamo masu slogota transportlīdzekļa slodze uz stūrējamo asi būs mazāka par 25 % no transportlīdzekļa maksimālās tehniski pieļaujamās masas |
4.5. | Kravas cisternu uzstādīšana vai nomaiņa bīstamu kravu pārvadājumiem paredzētiem kravas automobiļiem un to piekabēm (puspiekabēm) uzskatāma par otrās kategorijas pārbūvi |
4.6. | Ja veikta otrās kategorijas pārbūve, kravas
automobiļa šķērsstabilitātes koeficientam k jābūt ne mazākam par 0,45.
To aprēķina, izmantojot šādu formulu: k = B / 2Hsc, kur B – automobiļa šķērsbāze; Hsc – automobiļa smaguma centra augstums. Bīstamu kravu pārvadājumiem paredzēta kravas automobiļa vai piekabes (puspiekabes) šķērsstabilitātes parametriem jāatbilst Apvienoto Nāciju Organizācijas Eiropas Ekonomiskās komisijas Iekšzemes transporta komitejas Ženēvā ANO Eiropas Ekonomiskās komisijas ietvaros 1958. gada 20. martā noslēgtajam nolīgumam "Par vienveida tehnisko priekšrakstu pieņemšanu riteņu transportlīdzekļiem, aprīkojumam un daļām, kuras var uzstādīt un/vai izmantot riteņu transportlīdzekļos, un saskaņā ar šiem priekšrakstiem piešķiramo atbilstības novērtēšanas apstiprinājumu savstarpējās atzīšanas nosacījumiem" pievienoto noteikumu (turpmāk – ANO EEK noteikumi) Nr. 111 prasībām |
5. | Pārbūve par kravas pašizgāzēju |
5.1. | Kravas tilpnes stiprinājuma elementu konstrukcijai un skaitam jāatbilst kravas tilpnes izgatavotāja noteiktām prasībām un jānodrošina ar pilnu masu slogotas kravas tilpnes noturēšana garenvirzienā un šķērsvirzienā, automobili maksimāli paātrinot (palēninot), bez nobīdes |
5.2. | Ja kravas tilpnes pārkare pār pakaļējo asi pārsniedz vienu trešo daļu no automobiļa garenbāzes, pārbūve tiek uzskatīta par otrās kategorijas pārbūvi |
5.3. | Ja veikta otrās kategorijas pārbūve, kravas tilpnes pārkare pār pakaļējo asi nedrīkst pārsniegt lielumu, pie kura ar maksimālo tehniski pieļaujamo masu slogota transportlīdzekļa slodze uz stūrējamo asi būs mazāka par 25 % no transportlīdzekļa pilnas masas |
5.4. | Pašizgāzēja kravas tilpnei jābūt droši nofiksējamai paceltā un nolaistā stāvoklī. Kravas tilpnes maksimālais pacelšanas augstums jāierobežo ar speciālu maksimālā pacelšanas augstuma ierobežotāju |
5.5. | Hidrosistēmas šļūtenēm un cauruļvadiem jābūt bez mehāniskiem bojājumiem. Hidraulisko šļūteņu un cauruļvadu savienojuma vietās eļļas noplūde nav pieļaujama |
5.6. | Darba cilindriem jābūt droši nostiprinātiem, bez korozijas un mehāniskiem bojājumiem |
5.7. | Kravas tilpnes pacelšanas (nolaišanas) vadības ierīcei jāatrodas vadītāja kabīnē viegli pieejamā vietā |
5.8. | Kravas tilpnes pacelšanas (nolaišanas) hidrosistēmai jābūt darba kārtībā |
5.9. | Kravas pašizgāzēja šķērsstabilitātes
koeficientam k jābūt ne mazākam par 0,45. To aprēķina, izmantojot šādu
formulu: k = B / 2Hsc, kur B – automobiļa šķērsbāze; Hsc – automobiļa smaguma centra augstums |
6. | Pārbūve par kravas seglu vilcēju |
6.1. | Seglu ierīci atļauts montēt tikai pie virsrāmja, kuru attiecīgi stiprina pie automobiļa rāmja |
6.2. | Seglu ierīces stiprinājuma elementiem pie virsrāmja un to skaitam jāatbilst seglu ierīces izgatavotāja noteiktajām prasībām |
6.3. | Virsrāmja stiprinājuma elementiem un to skaitam jānodrošina ar pilnu masu slogotas seglu ierīces noturēšana garenvirzienā un šķērsvirzienā, automobili maksimāli paātrinot (palēninot), bez nobīdes |
6.4. | Virsrāmja stiprinājuma elementiem jābūt nekustīgiem |
6.5. | Seglu ierīces izvietojumam attiecībā pret automobiļa pakaļējo tiltu jāatbilst transportlīdzekļa izgatavotāja noteiktajām prasībām un jānodrošina vilcēja un puspiekabes pagrieziena leņķis ap pulkas asi horizontālā plaknē ne mazāk kā 90 grādi uz abām pusēm |
6.6. | Seglu ierīcei jānodrošina puspiekabes pulkas automātiska bloķēšana pēc puspiekabes un vilcēja sakabes. Atbloķēšana jāveic ar speciālas sviras palīdzību, kurai jāatrodas uz seglu ierīces |
6.7. | Automobilim, kas izgatavots pēc 2001. gada 1. janvāra, atļauts uzstādīt tikai tādu seglu ierīci, kas sertificēta un marķēta saskaņā ar normatīvajiem aktiem par riteņu transportlīdzekļu un to sastāvdaļu atbilstības novērtēšanu |
7. | Pārbūve par konteinervedēju |
7.1. | Konteinera stiprinājuma elementiem jābūt izgatavotiem un marķētiem atbilstoši tehnisko normatīvu un piemērojamo standartu prasībām |
7.2. | Konteineru stiprinājuma elementu izvietojumam jānodrošina standartveida konteineru stiprināšana uz transportlīdzekļa visās šim nolūkam paredzētajās konteineru stiprināšanas vietās |
7.3. | Konteinervedēja šķērssiju konstrukcijai jānodrošina ar pilnu masu slogota konteinera noturēšana garenvirzienā un šķērsvirzienā, automobili maksimāli paātrinot (palēninot), bez nobīdes |
7.4. | Konteinervedēja rāmim jābūt aprīkotam ar speciālām konteinera atbalsta virsmām. Tām jābūt izvirzītām par 12,5 mm virs konteinera stiprinājuma elementu atbalsta plaknes |
7.5. | Attāluma starpība starp konteinera stiprinājuma elementu centriem, mērot attālumu starp konteinera stiprinājuma elementiem pa diagonāli, nedrīkst pārsniegt 13 mm |
8. | Automobiļa pārbūve par kravas furgonu vai papildu sēdvietu rindas uzstādīšana kravas furgonā |
8.1. | Kravas furgona virsbūve ir slēgta (vienapjoma) – vadītāja un pasažieru telpa apvienota vienā apjomā ar slēgtu kravas telpu (sienas un jumts ir monolīts, cietas konstrukcijas, netiek izmantots tents vai viegli demontējams plastikāta vai cita materiāla pārsegums) |
8.2. | Kravas furgonā jābūt ne vairāk kā: a) septiņām sēdvietām (ieskaitot vadītāju) – automobilim, kura pilna masa nepārsniedz 3500 kg; b) deviņām sēdvietām (ieskaitot vadītāju) – automobilim, kura pilna masa pārsniedz 3500 kg |
8.3. | Pēc pārbūves automobiļa vestspējas
sadalījumam jāatbilst šādiem nosacījumiem: a) ja N = 0: P – M ≥ 100 kg; b) ja 0 < N ≤ 2: P – (M + N x 68) ≥ 150 kg; c) ja N > 2: P – (M + N x 68) ≥ N x 68, kur P – automobiļa pilna masa (kg); M – automobiļa pašmasa pēc pārbūves (kg); N – sēdvietu skaits, neskaitot vadītāja vietu; 68 – pasažiera masa (kg) |
8.4. | Sēdekļiem jābūt izvietotiem rindās. Sēdekļu
izvietojuma pamatprasības norādītas 1. attēlā. Minimālais attālums starp
sēdekļu rindām, kas vērstas: a) vienā virzienā, ir 0,65 m (attālums starp divām vertikālām plaknēm, kas pieskaras sēdekļa atzveltnes priekšējai daļai un priekšā esošā sēdekļa atzveltnes aizmugures daļai, mērot horizontālā plaknē, jebkurā augstumā no sēdekļa spilvena augstākā punkta līdz punktam, kas atrodas 0,62 m virs grīdas līmeņa); b) pretējā virzienā (viena sēdekļu rinda vērsta pret otru ar atzveltņu priekšpusēm), ir 1,3 m (attālums starp sēdekļu atzveltņu priekšējām daļām, mērot horizontālā plaknē, kas pieskaras sēdekļu spilvenu augstākajiem punktiem).
1. att. Sēdekļu izvietojuma minimālie attālumi Sēdekļu izvietojumam jānodrošina droša un ērta pasažieru iekāpšana un izkāpšana. Ja automobilī nav paredzētas speciālas ejas, lai pasažieri varētu pārvietoties, un pretī sēdekļu rindai nav durvju iekāpšanai un izkāpšanai, tad priekšā esošajam sēdekļu rindas sēdeklim jābūt transformējamam (ielokāmam grīdā, pa sliedēm pārbīdāmam vai sagāžamam uz priekšu). Sēdekļus pasažieru pārvadāšanai nedrīkst izvietot automobiļa kravas nodalījumā |
8.5. | Mērījumu veikšanas kritēriji sēdekļu
izvietojumam: a) pirmās rindas sēdekļi tiek noregulēti galējā aizmugurējā stāvoklī; b) regulējama sēdekļa atzveltni noregulē ne mazāk kā 25 grādu leņķī virzienā uz automobiļa aizmuguri no vertikālas plaknes, kas ir perpendikulāra automobiļa garenasij, un sēdekļa augstumu iestata zemākajā stāvoklī; c) neregulējama sēdekļa stāvoklim jāatbilst automobiļa izgatavotāja noteiktajam |
8.6. | Kravas nodalījums ir automobiļa daļa, kas
atrodas aiz sēdekļu rindas(-ām) vai starpsienas, vai aiz vadītāja
sēdekļa, ja automobilis ir aprīkots tikai ar vadītāja sēdekli. Pēc pārbūves automobiļa kravas nodalījumam ir jāatbilst šādiem nosacījumiem: a) ar vienu sēdekļu rindu, ieskaitot rindu, kurā izvietots vadītāja sēdeklis: Y ≥ 0,6 m; ≥ 0,4; b) ar divām vai vairāk sēdekļu rindām, ieskaitot rindu, kurā izvietots vadītāja sēdeklis: Y ≥ 0,8 m; Y x X ≥ 1,28 m2; ≥ 0,3, kur Y – kravas nodalījuma durvju augstums (m) – vertikālais attālums starp divām horizontālām plaknēm, kas pieskaras attiecīgi durvju ailes apakšdaļas augstākajam punktam un durvju ailes augšdaļas zemākajam punktam (skat. 2. att.); X – kravas nodalījuma durvju platums (m) – horizontālais attālums starp divām vertikālām plaknēm, kas pieskaras attiecīgi durvju ailes kreisās un labās puses visvairāk uz iekšpusi izvirzītajam punktam. (skat. 2. att.);
2. att. Kravas nodalījuma durvju augstums un platums Z – kravas nodalījuma garums (m) – horizontālais attālums starp divām vertikālām plaknēm, kas pieskaras attiecīgi pēdējās sēdekļu rindas vai starpsienas visvairāk uz aizmuguri izvirzītajam punktam un aizvērta kravas nodalījuma durvju visvairāk uz iekšpusi (priekšu) izvirzītajam punktam. Ja pēdējā sēdekļu rinda ir transformējama (piemēram, sēdekļus ir iespējams ielocīt grīdā, pa sliedēm pārbīdīt vai sagāzt uz priekšu, tādējādi palielinot kravas nodalījuma garumu), tad kravas nodalījuma garumu nosaka, sēdekļus iestatot pasažieru pārvadāšanai paredzētā pozīcijā, atbilstoši šā pielikuma 8.4. un 8.5. punktā noteiktajām prasībām (skat. 3. att.); L – automobiļa garenbāze (m) – divasu automobilim attālums starp priekšējā tilta ass centra līniju un otrā tilta ass centra līniju. Trīsasu automobilim – attālums starp priekšējā tilta ass centra līniju un līniju, kas atrodas vienādā attālumā starp otrā un trešā tilta ass centriem (skat. 3. att.)
3. att. Kravas nodalījuma garums un automobiļa garenbāze |
8.7. | Mērījumu veikšanas kritēriji kravas
nodalījumam: a) sēdekļu izvietojumam un regulējumam jāatbilst šā pielikuma 8.4. un 8.5. punktā noteiktajām prasībām; b) ja pēdējās rindas sēdekļi ir vērsti pretēji braukšanas virzienam, tad kravas nodalījuma garumu mēra horizontālā plaknē, kas pieskaras sēdekļu spilvena augstākajam punktam, sākot no vertikālas plaknes, kas atrodas 0,65 m attālumā no sēdekļa atzveltnes priekšējās daļas (skat. 4. att.);
4. att. Mērījumu veikšanas kritēriji pretēji braukšanas virzienam vērstam sēdeklim c) ja kravas nodalījums no pasažieru nodalījuma ir atdalīts ar starpsienu, tad kravas nodalījuma garums tiek mērīts no starpsienas |
8.8. | Automobilim, kas izgatavots līdz 2001. gada
1. janvārim, atļauts uzstādīt tikai rūpnieciski ražotus sēdekļus
(sēdeklis sastāv no sēdekļa spilvena, atzveltnes, atbalsta kājām,
regulēšanas, pārvietošanas un fiksēšanas mehānisma,
savienotājelementiem, kas paredzēti sēdekļa sastāvdaļu savstarpējai
stiprināšanai, un pagalvja, ja to ir paredzējis izgatavotājs). Sēdekļu
uzstādīšana tiek uzskatīta par pirmās kategorijas pārbūvi, ja to
stiprinājuma vietas pie automobiļa virsbūves (grīdas) atbilst sēdekļa
izgatavotāja vai šādām prasībām: a) tiek izmantotas grīdai caurejošas skrūves, kuru diametrs atbilst sēdekļa kājās esošajiem un stiprināšanai pie grīdas paredzētajiem urbumiem; b) bultskrūves no automobiļa apakšas tiek pastiprinātas ar metāla leņķiem (minimālie izmēri 120 x 32 x 32 x 4 mm) vai ar paplāksnēm (četrstūrainas formas paplāksnes minimālie izmēri 60 x 60 x 4 mm, apaļas formas paplāksnes minimālais ārējais diametrs 70 mm, minimālais biezums 4 mm); c) tiek izmantotas bultskrūves ar stiprības klasi, ne mazāku par 8.8.; d) sēdekļu stiprinājuma elementiem jānodrošina drošs sēdekļu stiprinājums, automobili maksimāli paātrinot (palēninot), bez nobīdes. Automobilim, kas izgatavots pēc 2001. gada 1. janvāra, sēdekļiem un to stiprinājuma vietām jābūt sertificētām saskaņā ar normatīvajiem aktiem par riteņu transportlīdzekļu un to sastāvdaļu atbilstības novērtēšanu |
8.9. | Sēdekļiem jābūt aprīkotiem ar drošības jostām atbilstoši tehniskās apskates noteikumu prasībām. Automobilim, kas izgatavots pēc 2001. gada 1. janvāra, drošības jostām un to stiprinājuma vietām jābūt sertificētām un marķētām saskaņā ar normatīvajiem aktiem par riteņu transportlīdzekļu un to sastāvdaļu atbilstības novērtēšanu |
8.10. | Demontēto sēdekļu stiprinājuma vietām jābūt
likvidētām (aizmetinātām, aizkniedētām, nogrieztām, nosegtām ar cieta
materiāla plāksni, kas nekustīgi nostiprināta pie automobiļa virsbūves,
vai līdzvērtīgā veidā likvidētām) tā, lai ar vienkāršu instrumentu
palīdzību sēdekļus nebūtu iespējams uzstādīt atpakaļ. Sēdekļu drošības jostām un to inerces mehānismiem un ievilcējiem jābūt demontētiem. Kravas nodalījuma grīdai (slogošanas virsmai) ir jābūt līdzenai un paralēlai attiecībā pret automobiļa grīdu |
8.11. | Pasažieru nodalījumā pretī sēdekļu rindai
jābūt sānu logiem. Logiem jābūt sertificētiem un marķētiem saskaņā ar
normatīvajiem aktiem par riteņu transportlīdzekļu un to sastāvdaļu
atbilstības novērtēšanu. Ja automobilis izgatavots pēc 2001. gada 1.
janvāra, stikli var būt sertificēti un marķēti atbilstoši tehnisko
normatīvu prasībām, kas piemēroti, veicot transportlīdzekļa izgatavošanu
(sertificēšanu). Kravas nodalījumā atļauts likvidēt logus un sānu durvis, izmantojot automobiļa izgatavotāja paredzētos materiālus un tehnoloģiju. Pakaļējām durvīm jābūt aprīkotām ar ierīcēm to noturēšanai atvērtā stāvoklī |
8.12. | Ja pēdējā sēdekļu rinda ir vērsta pretēji
braukšanas virzienam, tad automobilis jāaprīko ar starpsienu vai kravas
stiprināšanas ierīcēm. Starpsienai un kravas stiprināšanas ierīcēm ir jāatbilst Komisijas 2011. gada 14. jūlija Regulas (ES) Nr. 678/2011, ar kuru aizstāj II pielikumu un groza IV, IX un XI pielikumu Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvā 2007/46/EK, ar ko izveido sistēmu mehānisko transportlīdzekļu un to piekabju, kā arī tādiem transportlīdzekļiem paredzētu sistēmu, sastāvdaļu un atsevišķu tehnisku vienību apstiprināšanai (pamatdirektīva), 3.4. punktā noteiktajām prasībām |
8.13. | Šā pielikuma 8. punkta prasības netiek piemērotas nepārbūvētiem automobiļiem, kas ir rūpnieciski izgatavoti, sertificēti un marķēti kā kravas furgoni saskaņā ar normatīvajiem aktiem par riteņu transportlīdzekļu un to sastāvdaļu atbilstības novērtēšanu |
9. | Vienapjoma virsbūves tipa kravas furgona vai autobusa pārbūve par vieglo plašlietojuma automobili |
9.1. | Pieļaujamo pasažieru sēdvietu skaitu
aprēķina, izmantojot šādu formulu: N ≤ (P – M) / 68, kur P – automobiļa pilna masa (kg); M – automobiļa pašmasa pēc pārbūves (kg); N – pasažieru vietu skaits, neskaitot vadītāja vietu; 68 – pasažiera masa (kg). Kopējais sēdvietu skaits kopā ar vadītāju nav mazāks par četrām vietām, bet nedrīkst pārsniegt deviņas vietas |
9.2. | Pēc pārbūves automobiļa vestspējas
sadalījumam jāatbilst šādiem nosacījumiem: P – (M + N × 68) < N × 68, kur P – automobiļa pilna masa (kg); M – automobiļa pašmasa pēc pārbūves (kg); N – sēdvietu skaits, neskaitot vadītāja vietu; 68 – pasažiera masa (kg) |
9.3. | Automobilim, kas izgatavots pēc 2001. gada
1. janvāra, atļauts uzstādīt tikai rūpnieciski ražotus sēdekļus
(sēdeklis sastāv no sēdekļa spilvena, atzveltnes, atbalsta kājām,
regulēšanas, pārvietošanas un fiksēšanas mehānisma,
savienotājelementiem, kas paredzēti sēdekļa sastāvdaļu savstarpējai
stiprināšanai, un pagalvja, ja to ir paredzējis izgatavotājs). Sēdekļu
uzstādīšana tiek uzskatīta par pirmās kategorijas pārbūvi, ja to
stiprinājuma vietas pie automobiļa virsbūves (grīdas) atbilst sēdekļa
izgatavotāja vai šādām prasībām: a) tiek izmantotas grīdai caurejošas skrūves, kuru diametrs atbilst sēdekļa kājās esošajiem un stiprināšanai pie grīdas paredzētajiem urbumiem; b) bultskrūves no automobiļa apakšas tiek pastiprinātas ar metāla leņķiem (minimālie izmēri 120 x 32 x 32 x 4 mm) vai ar paplāksnēm (četrstūrainas formas paplāksnes minimālie izmēri 60 x 60 x 4 mm, apaļas formas paplāksnes minimālais ārējais diametrs 70 mm, minimālais biezums 4 mm); c) tiek izmantotas bultskrūves ar stiprības klasi, ne mazāku par 8.8.; d) sēdekļu stiprinājuma elementiem jānodrošina drošs sēdekļu stiprinājums, automobili maksimāli paātrinot (palēninot), bez nobīdes |
9.4. | Automobilim, kas izgatavots pēc 2001. gada 1. janvāra, sēdekļiem un to stiprinājuma vietām jābūt sertificētām saskaņā ar normatīvajiem aktiem par riteņu transportlīdzekļu un to sastāvdaļu atbilstības novērtēšanu |
9.5. | Sēdekļu izvietojumam jānodrošina droša un ērta pasažieru iekāpšana un izkāpšana. Ja transportlīdzeklī nav paredzētas speciālas ejas, lai pasažieri varētu pārvietoties, un pretī sēdekļu rindai nav durvju iekāpšanai un izkāpšanai, tad priekšā esošam sēdekļu rindas sēdeklim jābūt transformējamam (ielokāmam grīdā, pa sliedēm pārbīdāmam vai sagāžamam uz priekšu) |
9.6. | Sēdekļu stiprinājuma elementiem jānodrošina drošs sēdekļu stiprinājums |
9.7. | Sēdekļiem jābūt aprīkotiem ar drošības jostām atbilstoši tehniskās apskates noteikumu prasībām. Automobilim, kas izgatavots pēc 2001. gada 1. janvāra, drošības jostām un to stiprinājuma vietām jābūt sertificētām un marķētām saskaņā ar normatīvajiem aktiem par riteņu transportlīdzekļu un to sastāvdaļu atbilstības novērtēšanu |
9.8. | Pasažieru nodalījumā pretī sēdekļu rindai
jābūt sānu logiem. Logiem jābūt sertificētiem un marķētiem saskaņā ar
normatīvajiem aktiem par riteņu transportlīdzekļu un to sastāvdaļu
atbilstības novērtēšanu. Ja automobilis izgatavots līdz 2000. gada 31.
decembrim, stikli var būt sertificēti un marķēti atbilstoši tehnisko
normatīvu prasībām, kas piemēroti, veicot transportlīdzekļa izgatavošanu
(sertificēšanu). Izmantojot automobiļa izgatavotāja paredzētos materiālus un tehnoloģiju, atļauts likvidēt logus vietās, kur pretī neatrodas sēdvietu rinda |
9.9. | Sēdekļiem jābūt izvietotiem vismaz divās
rindās. Sēdekļu izvietojuma pamatprasības norādītas šā pielikuma 8.4.
punkta 1. attēlā. Minimālais attālums starp sēdekļu rindām, kas vērstas: a) vienā virzienā, ir 0,65 m (attālums starp divām vertikālām plaknēm, kas pieskaras sēdekļa atzveltnes priekšējai daļai un priekšā esošā sēdekļa atzveltnes aizmugures daļai, mērot horizontālā plaknē, jebkurā augstumā no sēdekļa spilvena augstākā punkta līdz punktam, kas atrodas 0,62 m virs grīdas līmeņa); b) pretējā virzienā (viena sēdekļu rinda vērsta pret otru ar atzveltņu priekšpusēm), ir 1,3 m (attālums starp sēdekļu atzveltņu priekšējām daļām, mērot horizontālā plaknē, kas pieskaras sēdekļu spilvenu augstākajiem punktiem). Sēdekļu izvietojumam jānodrošina droša un ērta pasažieru iekāpšana un izkāpšana. Ja automobilī nav paredzētas speciālas ejas, lai pasažieri varētu pārvietoties, un pretī sēdekļu rindai nav durvis iekāpšanai un izkāpšanai, tad priekšā esošam sēdekļu rindas sēdeklim jābūt transformējamam (ielokāmam grīdā, pa sliedēm pārbīdāmam vai sagāžamam uz priekšu). Sēdekļus pasažieru pārvadāšanai nedrīkst izvietot automobiļa kravas nodalījumā |
9.10. | Mērījumu veikšanas kritēriji sēdekļu
izvietojumam: a) pirmās rindas sēdekļi tiek noregulēti galējā aizmugurējā stāvoklī; b) regulējama sēdekļa atzveltni noregulē ne mazāk kā 25 grādu leņķī virzienā uz automobiļa aizmuguri no vertikālas plaknes, kas ir perpendikulāra automobiļa garenasij, un sēdekļa augstumu iestata zemākajā stāvoklī; c) neregulējama sēdekļa stāvoklim jāatbilst automobiļa izgatavotāja noteiktajam |
9.11. | Demontēto sēdekļu stiprinājuma vietām jābūt
likvidētām (aizmetinātām, aizkniedētām, nogrieztām, nosegtām ar cieta
materiāla plāksni, kas nekustīgi nostiprināta pie automobiļa virsbūves,
vai līdzvērtīgā veidā likvidētām) tā, lai ar vienkāršu instrumentu
palīdzību sēdvietas nebūtu iespējams uzstādīt atpakaļ. Sēdekļu drošības jostām un to inerces mehānismiem un ievilcējiem jābūt demontētiem |
10. | Pārbūve par speciālo dzīvojamo transportlīdzekli |
10.1. | Atļauts pārbūvēt vieglo plašlietojuma automobili, kravas automobili (izņemot kravas seglu vilcējus), autobusu vai piekabi (puspiekabi) |
10.2. | Automobilim, autobusam vai piekabei
(puspiekabei) jābūt uzstādītam vismaz šādam speciālajam aprīkojumam: a) galds (var būt saliekams) un sēdvietas; b) guļvietas (tās var tikt pārveidotas par sēdvietām); c) ierīce ēdienu gatavošanai (elektriska vai gāzes plīts vai tml.); d) ierīce pārtikas produktu ilgstošai uzglabāšanai (ledusskapis vai tml.). Šim aprīkojumam jābūt stacionāri nostiprinātam |
10.3. | Speciālais dzīvojamais transportlīdzeklis var būt aprīkots ar atsevišķu pēc tilpuma mazāku kravas nodalījumu transportlīdzekļu (automobiļa, motociklu u. tml.) vai dzīvnieku pārvadāšanai vai arī atsevišķu pēc tilpuma mazāku nodalījumu, kurš aprīkots ar īpašu aprīkojumu speciālu darbu veikšanai un kuram šim nolūkam ir uzstādītas un stacionāri nostiprinātas speciālas iekārtas (piemēram, skrūvspīles, gaisa kompresors u. tml.) |
11. | Vienapjoma virsbūves tipa kravas furgona un plašlietojuma vieglā automobiļa pārbūve par pasažieru autobusu |
11.1. | Pieļaujamo pasažieru sēdvietu un stāvvietu
skaitu aprēķina, izmantojot šādu formulu: N ≤ (P – M – K*) / Mpasažiera*, kur P – automobiļa pilna masa (kg); M – automobiļa pašmasa pēc pārbūves (kg); N – pasažieru vietu skaits, neskaitot vadītāja vietu; K – papildu masa (piemēram, bagāžas masa) (kg); Mpasažiera – pasažiera masa (kg).; Piezīme. * Masa ir atkarīga no autobusa klases atbilstoši ANO EEK noteikumu Nr. 36 vai noteikumu Nr. 52, vai noteikumu Nr. 107 prasībām. Sēdvietu skaitam kopā ar vadītāja vietu jābūt lielākam par deviņām vietām |
11.2. | Autobusa konstrukcijai, aprīkojumam (piemēram, avārijas izejas un to skaits, durvju skaits un izvietojums, ugunsdzēšamo aparātu skaits un izvietojums, lūka) un sēdekļu izvietojumam jāatbilst ANO EEK noteikumu Nr. 36 vai noteikumu Nr. 52, vai noteikumu Nr. 107 prasībām |
11.3. | Atļauts uzstādīt tikai rūpnieciski ražotus sēdekļus kopā ar sēdekļu kronšteiniem un to stiprinājuma elementiem |
11.4. | Automobilim, kas izgatavots pēc 2001. gada 1. janvāra. sēdekļiem un to stiprinājuma vietām jābūt sertificētām saskaņā ar normatīvajiem aktiem par riteņu transportlīdzekļu un to sastāvdaļu atbilstības novērtēšanu |
11.5. | Automobiļa grīdai sēdekļu kronšteinu stiprinājuma vietās jābūt pastiprinātai (skavas, kronšteini, paplāksnes) |
11.6. | Sēdekļu stiprinājuma elementiem jānodrošina drošs sēdekļu stiprinājums |
11.7. | Sēdekļiem jābūt aprīkotiem ar drošības jostām atbilstoši tehniskās apskates noteikumu prasībām. Automobilim, kas izgatavots pēc 2001. gada 1. janvāra, drošības jostām un to stiprinājuma vietām jābūt sertificētām un marķētām saskaņā ar normatīvajiem aktiem par riteņu transportlīdzekļu un to sastāvdaļu atbilstības novērtēšanu |
11.8. | Automobilim, kas izgatavots pēc 2001. gada 1. janvāra, bremžu iekārtai jābūt sertificētai saskaņā ar normatīvajiem aktiem par riteņu transportlīdzekļu un to sastāvdaļu atbilstības novērtēšanu un jābūt aprīkotai ar bremžu antibloķēšanas (ABS) sistēmu |
12. | Automobiļa pielāgošana labās puses kustībai |
12.1. | Pārbūvi atļauts veikt tikai tad, ja izgatavotājs izgatavo arī tādus attiecīgās markas un modeļa automobiļus, kas paredzēti braukšanai pa ceļa labo pusi |
12.2. | Pārbūvei atļauts izmantot tikai tās pašas markas un modeļa sastāvdaļas |
12.3. | Stūres mehānismam jābūt piemērotam labās puses kustībai |
12.4. | Automobilis jāaprīko ar Eiropas tipa labās puses kustībai paredzētiem lukturiem. Tiem jābūt sertificētiem un marķētiem saskaņā ar normatīvajiem aktiem par riteņu transportlīdzekļu un to sastāvdaļu atbilstības novērtēšanu |
12.5. | Mēraparātu panelī izvietotajām mērīšanas un indikācijas ierīcēm jābūt izvietotām atbilstoši labās puses kustībai un jāveic paredzētās funkcijas |
12.6. | Stikla tīrītājiem jābūt izvietotiem atbilstoši labās puses kustībai |
12.7. | Kravas automobiļa kabīnes pacelšanas mehānismam jābūt izvietotam atbilstoši labās puses kustībai |
13. | Pārbūve par mācību automobili vai speciālā aprīkojuma demontāža |
13.1. | Par mācību automobili atļauts pārbūvēt jebkuru vieglo automobili, kravas automobili vai autobusu |
13.2. | Mācību automobili jāaprīko ar papildu (dublējošo) sajūga un bremžu pedāli braukšanas mācību instruktoram. Pieļaujams mācību automobiļa dublējošo vadību papildus aprīkot arī ar akseleratora pedāli. Papildu (dublējošām) vadības ierīcēm jābūt mehāniski (ar svirām, stiepņiem, trosēm) saistītām ar automobiļa pamatvadības ierīcēm un jānodrošina automobiļa pamatvadības un dublējošās vadības ierīču neatkarīga darbība |
13.3. | Bremžu iekārtas dublējošai vadībai jābūt saistītai ar bremzēšanas signāllukturu ieslēgšanas mehānismu un jānodrošina automobiļa bremzēšanas efektivitāte atbilstoši izgatavotāja noteiktajām prasībām |
13.4. | Nav pieļaujama palielināta brīvkustība dublējošās vadības ierīču mehānismu šarnīros |
13.5. | Dublējošās vadības iekārtas elementu savienojumiem jābūt nostiprinātiem, stiprinājuma elementiem jābūt atbilstoši nospriegotiem un nodrošinātiem pret atskrūvēšanos |
13.6. | Automobili jāaprīko ar normatīvajiem aktiem atbilstošu pazīšanas zīmi. Tai jābūt no iekšpuses apgaismotai un novietotai vertikālā plaknē perpendikulāri transportlīdzekļa garenasij uz transportlīdzekļa kabīnes vai salona jumta. Pazīšanas zīmei jābūt droši nostiprinātai. Vienā līmenī ar pazīšanas zīmi jebkurā plaknē aizliegts izvietot jebkuru papildu informāciju. Citu informāciju atļauts piestiprināt zem pazīšanas zīmes, šī informācijas bloka augstums no transportlīdzekļa kabīnes vai salona jumta nedrīkst pārsniegt 100 mm, un tas nedrīkst būt izgaismots |
13.7. | Mācību automobili, kas paredzēts BE, C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D un DE kategorijas autovadītāju apliecības iegūšanai, jāaprīko ar vienu transportlīdzeklim paredzētu un regulējamu papildu ārējo atpakaļskata spoguli katrā pusē |
13.8. | Mācību automobili, kas paredzēts B kategorijas autovadītāja apliecības iegūšanai, jāaprīko ar vienu transportlīdzeklim paredzētu un regulējamu papildu ārējo atpakaļskata spoguli katrā pusē un vienu transportlīdzeklim paredzētu un regulējamu atpakaļskata spoguli salonā |
13.9. | Ja veikta demontāža, visiem dublējošās vadības ierīču elementiem, pazīšanas zīmei un dublējošiem atpakaļskata spoguļiem jābūt demontētiem. Demontēto ierīču dēļ nedrīkst būt traucēta automobiļa pamatvadības ierīču darbība |
13.10. | Ja transportlīdzeklis ir aprīkots ar citu netiešās redzamības ierīci (piemēram, videokameru ar monitoru), kas ir sertificēta un marķēta saskaņā ar normatīvajiem aktiem par riteņu transportlīdzekļu un to sastāvdaļu atbilstības novērtēšanu un nodrošina tai atbilstošu redzamību braukšanas apmācības instruktoram, papildu atpakaļskata spoguļa uzstādīšana nav obligāta |
14. | Pārbūve par katafalkautomobili |
14.1. | Pieļaujamo pasažieru sēdvietu skaitu
aprēķina, izmantojot šādu formulu: N ≤ (P – M – 150) / 68, kur P – automobiļa pilna masa (kg); M – automobiļa pašmasa pēc pārbūves (kg); N – pasažieru vietu skaits, neskaitot vadītāja vietu; 150 – kravas masa (kg); 68 – pasažiera masa (kg) |
14.2. | Pasažieru nodalījumam no speciālā nodalījuma jābūt hermētiski atdalītam ar starpsienu. Speciālajā nodalījumā jāizveido piespiedu ventilācijas sistēma |
14.3. | Cilvēka mirstīgo atlieku pārvadāšanai paredzētajam aprīkojumam ir jābūt stacionāri nostiprinātam, stiprinājuma elementiem jānodrošina aprīkojuma noturēšana garenvirzienā un šķērsvirzienā, automobili maksimāli paātrinot (palēninot) bez nobīdes |
14.4. | Automobilim, kas izgatavots līdz 2001. gada
1. janvārim, atļauts uzstādīt tikai rūpnieciski ražotus sēdekļus
(sēdeklis sastāv no sēdekļa spilvena, atzveltnes, atbalsta kājām,
regulēšanas, pārvietošanas un fiksēšanas mehānisma,
savienotājelementiem, kas paredzēti sēdekļa sastāvdaļu savstarpējai
stiprināšanai, un pagalvja, ja to ir paredzējis izgatavotājs). Sēdekļu
stiprinājuma vietām pie automobiļa virsbūves (grīdas) ir jāatbilst
sēdekļa izgatavotāja vai šādām prasībām: a) tiek izmantotas grīdai caurejošas skrūves, kuru diametrs atbilst sēdekļa kājās esošajiem un stiprināšanai pie grīdas paredzētajiem urbumiem; b) bultskrūves no automobiļa apakšas tiek pastiprinātas ar metāla leņķiem (minimālie izmēri 120 x 32 x 32 x 4 mm) vai ar paplāksnēm (četrstūrainas formas paplāksnes minimālie izmēri 60 x 60 x 4 mm, apaļas formas paplāksnes minimālais ārējais diametrs 70 mm, minimālais biezums 4 mm); c) tiek izmantotas bultskrūves ar stiprības klasi, ne mazāku par 8.8.; d) sēdekļu stiprinājuma elementiem jānodrošina drošs sēdekļu stiprinājums, automobili maksimāli paātrinot (palēninot), bez nobīdes. Automobilim, kas izgatavots pēc 2001. gada 1. janvāra, sēdekļiem un to stiprinājuma vietām jābūt sertificētām saskaņā ar normatīvajiem aktiem par riteņu transportlīdzekļu un to sastāvdaļu atbilstības novērtēšanu |
14.5. | Sēdekļiem jābūt aprīkotiem ar drošības jostām atbilstoši tehniskās apskates noteikumu prasībām. Automobilim, kas izgatavots pēc 2001. gada 1. janvāra, drošības jostām un to stiprinājuma vietām jābūt sertificētām un marķētām saskaņā ar normatīvajiem aktiem par riteņu transportlīdzekļu un to sastāvdaļu atbilstības novērtēšanu |
14.6. | Sēdekļiem ir jābūt izvietotiem rindās.
Sēdekļu izvietojuma pamatprasības norādītas šā pielikuma 8.4. punkta 1.
attēlā. Minimālais attālums starp sēdekļu rindām, kas vērstas: a) vienā virzienā, ir 0,65 m (attālums starp divām vertikālām plaknēm, kas pieskaras sēdekļa atzveltnes priekšējai daļai un priekšā esošā sēdekļa atzveltnes aizmugures daļai, mērot horizontālā plaknē, jebkurā augstumā no sēdekļa spilvena augstākā punkta līdz punktam, kas atrodas 0,62 m virs grīdas līmeņa); b) pretējā virzienā (viena sēdekļu rinda vērsta pret otru ar atzveltņu priekšpusēm) ir 1,3 m (attālums starp sēdekļu atzveltņu priekšējām daļām, mērot horizontālā plaknē, kas pieskaras sēdekļu spilvenu augstākajiem punktiem). Sēdekļu izvietojumam jānodrošina droša un ērta pasažieru iekāpšana un izkāpšana. Ja automobilī nav paredzētas speciālas ejas, lai pasažieri varētu pārvietoties, un pretī sēdekļu rindai nav durvju iekāpšanai un izkāpšanai, tad priekšā esošam sēdekļu rindas sēdeklim jābūt transformējamam (ielokāmam grīdā, pa sliedēm pārbīdāmam vai sagāžamam uz priekšu) |
14.7. | Mērījumu veikšanas kritēriji sēdekļu
izvietojumam: a) pirmās rindas sēdekļi tiek noregulēti galējā aizmugurējā stāvoklī; b) regulējama sēdekļa atzveltni noregulē ne mazāk kā 25 grādu leņķī virzienā uz automobiļa aizmuguri no vertikālas plaknes, kas ir perpendikulāra automobiļa garenasij, un sēdekļa augstumu iestata zemākajā stāvoklī; c) neregulējama sēdekļa stāvoklim jāatbilst automobiļa izgatavotāja noteiktajam |
14.8. | Demontēto sēdekļu stiprinājuma vietām jābūt
likvidētām (aizmetinātām, aizkniedētām, nogrieztām, nosegtām ar cieta
materiāla plāksni, kas nekustīgi nostiprināta pie automobiļa virsbūves,
vai līdzvērtīgā veidā likvidētām) tā, lai ar vienkāršu instrumentu
palīdzību sēdekļus nebūtu iespējams uzstādīt atpakaļ. Sēdekļu drošības jostām un to inerces mehānismiem un ievilcējiem jābūt demontētiem |
14.9. | Pasažieru nodalījumā pretī sēdekļu rindai
jābūt sānu logiem. Logiem jābūt sertificētiem un marķētiem saskaņā ar
normatīvajiem aktiem par riteņu transportlīdzekļu un to sastāvdaļu
atbilstības novērtēšanu. Ja automobilis izgatavots līdz 2001. gada 1.
decembrim, stikli var būt sertificēti un marķēti atbilstoši tehniskajiem
normatīviem, kas piemēroti, veicot transportlīdzekļa izgatavošanu
(sertificēšanu). Speciālajā nodalījumā atļauts likvidēt logus un sānu durvis, izmantojot automobiļa izgatavotāja paredzētos materiālus un tehnoloģiju |
15. | Pielāgošana personai ar invaliditāti (personai ar invaliditāti paredzētās vadības sistēmas demontāža) |
15.1. | Personai ar invaliditāti pielāgoto vadības iekārtu atkarībā no kustību ierobežojuma veida veido uz sajūga, bremžu, ātrumu pārslēgšanas, stūres, barošanas un apgaismes sistēmām vai paralēli tām |
15.2. | Bremžu iekārtas alternatīvajai vadībai jābūt saistītai ar bremzēšanas signāllukturu ieslēgšanas mehānismu un jānodrošina automobiļa bremzēšanas efektivitāte atbilstoši izgatavotāja noteiktajām prasībām |
15.3. | Izslēgtai sajūga vadības ierīcei jābūt ar fiksējamu gala stāvokli |
15.4. | Nav pieļaujama palielināta brīvkustība vadības mehānismu šarnīros |
15.5. | Visiem vadības iekārtu elementu savienojumiem jābūt nostiprinātiem, stiprinājuma elementiem jābūt atbilstoši nospriegotiem un nodrošinātiem pret atskrūvēšanos |
15.6. | Vadības iekārtu sviras nedrīkst pieskarties citām automobiļa daļām, un to iekārtu elementi nedrīkst ierobežot automobiļa vadības pamatiekārtu darbību |
15.7. | Vadības iekārtu elementiem jābūt izveidotiem bez asiem izvirzījumiem un izvietotiem tā, lai ceļu satiksmes negadījumā iespējami mazāk traumētu vadītāju |
15.8. | Stūres ratam atļauts uzstādīt speciālu rokturi automobiļa vadīšanai ar vienu roku |
15.9. | Ja veikta demontāža, visiem alternatīvās vadības ierīču elementiem jābūt demontētiem. Demontēto ierīču dēļ nedrīkst būt traucēta automobiļa pamatvadības ierīču darbība |
16. | Pārbūve par kravas kokvedēju |
16.1. | Kravas kokvedēja statņu maksimālo augstumu
aprēķina, izmantojot šādu formulu: Hmax ≤ P / (L × B × k1 × k2), kur Hmax – kravas statņu maksimālais augstums (m); P – transportlīdzekļa kravnesība pēc pārbūves (t); L – kravas garums (m); B – kravas statņu iekšējais platums (m); k1 – koksnes krāvuma koeficients (k1 = 0,52); k2 – koksnes blīvuma koeficients (k2 = 0,58) |
16.2. | Statņu minimālais augstums Hmin = 180 cm |
16.3. | Kravas kokvedējam, izņemot piekabes, jābūt aprīkotam ar priekšējo aizsargsienu, kas pasargā vadītāja kabīni, ja notiek kravas nobīde. Priekšējās aizsargsienas augstums nedrīkst būt mazāks par kokvedēja statņu augstumu H mīnus 10 cm, un priekšējai aizsargsienai jānotur puse kravas maksimālā svara, ja notiek kravas nobīde. Tas attiecas arī uz puspiekabēm |
16.4. | Kravas kokvedēja virsrāmja stiprinājuma
elementiem pie automobiļa rāmja un to skaitam jānodrošina ar pilnu masu
slogota virsrāmja noturēšana garenvirzienā un šķērsvirzienā,
transportlīdzekli maksimāli paātrinot (palēninot), bez nobīdes |
16.5. | Kravas statņu siju maksimālajam pieļaujamam
spriegumam σmax jābūt mazākam par siju materiāla pieļaujamo
spriegumu σpieļ. Slodzi, kas darbojas uz statņu vertikālo siju, aprēķina, izmantojot šādu formulu: Qs = Qkr x sinβ / n, kur Qkr = L x B x H1 x k1 x k2; Qs – slodze, kas darbojas uz vertikālo siju; Qkr – kravas maksimālais svars; H1 – statņu konstruktīvais augstums; β – šķērsstabilitātes leņķis; n – kravas statņu skaits. Šķērsstabilitātes leņķi β aprēķina, izmantojot šādu formulu: β=arctan(k), kur k – šķērsstabilitātes koeficients Maksimālo lieces momentu (Mmax), kas darbojas uz statnes vertikālo siju, aprēķina, izmantojot šādu formulu: Mmax = qs x H12 / 2, kur qs = Qs : H1 , kur qs – vienmērīgi izkliedēta slodze uz statņa vertikālo siju; σmax = Mmax : Wx, < σpieļ , kur σmax – statņu vertikālās sijas maksimāli pieļaujamais spriegums; σpieļ – statņu vertikālās sijas materiāla pieļaujamais spriegums; Wx – statņu vertikālās sijas pretestības moments |
16.6. | Kravas statņu stiprinājumam pie
transportlīdzekļa pamatrāmja vai virsrāmja jābūt mehāniskam (skavas,
bultskrūves). Kravas statnes pie transportlīdzekļa rāmja vai virsrāmja
metināt aizliegts. Statņu stiprinājuma skrūvju cirpes spriegumu aprēķina, izmantojot šādu formulu: τs = N / As ≤ Rbs x yb x yc , kur τs – skrūves cirpes spriegums; N – spēks, kas darbojas uz skrūvi; As – summārais skrūvju cirpes laukums; Rbs– materiāla cirpes spriegums; yb – skrūvju nevienmērīgās darbības koeficients (yb = 0,2); yc – daudzskrūvju savienojumu darbības koeficients (yc = 1,5) |
16.7. | Kravas kokvedēja šķērsstabilitātes
koeficientam k jābūt ne mazākam par 0,45. Šķērsstabilitātes koeficientu
aprēķina, izmantojot šādu formulu: k = B / 2Hsc , kur B – automobiļa šķērsbāze; Hsc – automobiļa smaguma centra augstums |
17. | Degvielas tvertnes maiņa |
17.1. | Oriģinālās degvielas tvertnes maiņa pret citu degvielas tvertni atļauta tikai tad, ja šādas degvielas tvertnes uzstādīšanu transportlīdzeklim paredz izgatavotājs un tā ir iekļauta transportlīdzekļa tipa apstiprinājumā |
17.2. | Degvielas tvertnei jābūt droši nostiprinātai ar izgatavotāja paredzētiem speciāliem stiprinājuma elementiem |
17.3. | Degvielas tvertnei jābūt izvietotai izgatavotāja paredzētajā vietā. Novietojumam jābūt tādam, lai tvertne ar transportlīdzekļa konstrukcijas elementiem iespējami vairāk būtu aizsargāta no ārējo faktoru (piemēram, akmeņu, ledus) nelabvēlīgās iedarbības transportlīdzekļa ekspluatācijas laikā un no tiešas sadursmes ceļu satiksmes negadījumā. Ja virsbūvei ir vienapjoma tips, degvielas tvertne nedrīkst atrasties transportlīdzekļa salonā |
17.4. | Degvielas tvertnes uzpildes kakliņam jāatrodas transportlīdzekļa ārpusē |
18. | Papildu degvielas tvertnes uzstādīšana (demontāža) |
18.1. | Automobiļa motora darbināšanai paredzētu papildu degvielas tvertni atļauts uzstādīt tikai tad, ja to paredz transportlīdzekļa izgatavotājs un šāda transportlīdzekļa modifikācija ir iekļauta transportlīdzekļa tipa apstiprinājumā |
18.2. | Kopējais transportlīdzekļa motora darbināšanai paredzēto degvielas tvertņu skaits transportlīdzekļiem, kuru pilna masa nepārsniedz 12 t, nedrīkst būt lielāks par divām vienībām, bet transportlīdzekļiem, kuru pilna masa ir 12 t un vairāk, nedrīkst būt lielāks par trim vienībām. Šī prasība neattiecas uz gāzes baloniem |
18.3. | Kopējais degvielas tvertņu tilpums nedrīkst
pārsniegt šādus lielumus: a) kravas automobilim, kura pilna masa nepārsniedz 3500 kg, – 150 l; b) autobusam, kura pilna masa nepārsniedz 5000 kg, un kravas automobilim, kura pilna masa ir no 3501 kg līdz 7000 kg, – 500 l; c) autobusam, kura pilna masa pārsniedz 5000 kg, un kravas automobilim, kura pilna masa ir no 7001 kg līdz 12000 kg, – 800 l; d) kravas automobilim, kura pilna masa pārsniedz 12000 kg, – 1500 l |
18.4. | Degvielas tvertnei jābūt droši nostiprinātai ar izgatavotāja paredzētiem speciāliem stiprinājuma elementiem izgatavotāja paredzētajā vietā |
18.5. | Papildu degvielas tvertnes izvietojumam jābūt tādam, lai tvertne ar transportlīdzekļa konstrukcijas elementiem iespējami vairāk būtu aizsargāta no ārējo faktoru (piemēram, akmeņu, ledus) nelabvēlīgās iedarbības transportlīdzekļa ekspluatācijas laikā un no tiešas sadursmes ceļu satiksmes negadījumā. Ja virsbūvei ir vienapjoma tips, degvielas tvertne nedrīkst atrasties transportlīdzekļa salonā |
18.6. | Degvielas tvertnes uzpildes kakliņam jāatrodas transportlīdzekļa ārpusē |
18.7. | Demontējot papildu degvielas tvertni, jādemontē tvertnes stiprinājuma elementi, attiecīgās degvielas šļūtenes un cauruļvadi, papildus uzstādītie sūkņi, krāni u. tml. |
19. | Gāzes barošanas iekārtas uzstādīšana vai demontāža |
19.1. | Sašķidrinātās naftas gāzes (SNG) un saspiestās dabas gāzes (SDG) barošanas iekārtu atļauts uzstādīt jebkuram mehāniskajam transportlīdzeklim |
19.2. | Visām iekārtas sastāvdaļām jābūt sertificētām un marķētām atbilstoši ANO EEK noteikumu Nr. 67 un (vai) noteikumu Nr. 110 prasībām |
19.3. | Uzstādītājai iekārtai jāatbilst ANO EEK noteikumu Nr. 67 un (vai) noteikumu Nr. 110 prasībām un tehniskajam stāvoklim – tehniskās apskates noteikumu prasībām |
19.4. | Ja veikta demontāža, visiem iekārtas elementiem jābūt demontētiem. Demontēto ierīču dēļ nedrīkst būt traucēta automobiļa pamatvadības ierīču darbība |
20. | Hidromanipulatora uzstādīšana vai demontāža |
20.1. | Hidromanipulatora stiprinājumam pie automobiļa rāmja jāatbilst hidromanipulatora izgatavotāja noteiktajām prasībām |
20.2. | Hidromanipulatora hidrosistēmas šļūtenēm un cauruļvadiem jābūt bez mehāniskiem bojājumiem. Hidraulisko šļūteņu un cauruļvadu savienojuma vietās eļļas noplūde nav pieļaujama. Hidrosistēmai jābūt darba kārtībā |
20.3. | Šķērsstabilitātes koeficientam k jābūt ne
mazākam par 0,5. Šķērsstabilitātes koeficientu aprēķina, izmantojot šādu
formulu: k = B / 2Hsc, kur B – automobiļa šķērsbāze; Hsc – automobiļa smaguma centra augstums |
20.4. | Demontējot hidromanipulatoru, jābūt demontētām hidromanipulatora stiprinājuma vietām, hidrosistēmas elementiem, sūkņiem, slēdžiem u. tml. |
21. | Rāmja pagarināšana vai saīsināšana |
21.1. | Rāmja pagarināšana (saīsināšana) jāveic saskaņā ar attiecīgās transportlīdzekļu markas izgatavotāja rekomendācijām par ieteicamām rāmja griezuma vietām un veidiem, pagarinājuma un pastiprinājumu materiāliem, metināšanas tehnoloģiju, stiprināšanai paredzēto bultskrūvju skaitu, izmēru un izvietojumu |
21.2. | Rāmja daļu stiprinājuma veidam un izpildījumam jābūt tādam, kas nodrošina stiprinājumu vietu izturību un drošību visā transportlīdzekļa ekspluatācijas laikā |
21.3. | Pagarinot transportlīdzekļa rāmi, transportlīdzekļa garums nedrīkst palielināties vairāk kā par 22 % |
21.4. | Ja, pagarinot (saīsinot) rāmi, mainās kardānpārvada garums, atļauts kārdānpārvadu saīsināt līdz nepieciešamajam izmēram. Ja nepieciešama kardānpārvada pagarināšana, atļauts izmantot citu marku un modeļu attiecīga garuma un griezes momenta kardānpārvadu |
21.5. | Nav pieļaujama bremžu cauruļvadu pagarināšana (saīsināšana), cauruļvadu metinot (lodējot). Pagarinot cauruļvadu, atļauts izmantot izgatavotājrūpnīcas paredzētos vai analogus cauruļvadus. Cauruļvadu savienojuma vietu konstrukcijai jānodrošina bremžu sistēmas hermētiskums |
21.6. | Pagarinot elektroinstalācijas vadus, atļauts izmantot izgatavotājrūpnīcas paredzētos vai analogus elektroinstalācijas vadus. Elektroinstalācijas vadu savienojuma vietām jābūt izolētām. Elektroinstalācijas vadiem jābūt attiecīgi nostiprinātiem |
22. | Priekšējās dakšas maiņa mopēdam, motociklam, triciklam vai kvadriciklam |
22.1. | Priekšējās dakšas stiprinājuma vietām pie rāmja jāatbilst izgatavotāja noteiktajām prasībām |
22.2. | Stiprinājuma elementiem jānodrošina drošs dakšas stiprinājums |
22.3. | Priekšējās dakšas sagāzuma leņķis pret horizontālo plakni nedrīkst pārsniegt lielumu, pie kura, iedarbojoties vertikālai dinamiskai slodzei uz priekšējo dakšu, amortizatoru darbība kļūst neefektīva |
22.4. | Atļauts mainīt priekšējo dakšu komplektā ar priekšējo riteni un esošo bremžu sistēmu |
23. | Pakaļējo amortizatoru maiņa mopēdam, motociklam, triciklam vai kvadriciklam |
23.1. | Mainot motocikla pakaļējo amortizatoru pret cita gabarītizmēra amortizatoru, tā stiprinājuma vietām jāatbilst izgatavotāja prasībām |
23.2. | Stiprinājuma elementiem jānodrošina drošs amortizatora stiprinājums |
23.3. | Mainot amortizatoru, jānodrošina atbilstoša riteņa piedziņas ķēdes vai siksnas spriegošana |
24. | Motora maiņa mopēdam, motociklam, triciklam vai kvadriciklam |
24.1. | Mopēdam, motociklam, triciklam un
kvadriciklam, kas izgatavots līdz 2001. gada 1. janvārim, par pirmās
kategorijas pārbūvi tiek uzskatīta motora maiņa pret tās pašas markas un
modeļa cita veida (dzirksteļaizdedzes/kompresijas aizdedzes) motoru,
turklāt tikai tad, ja šāda veida motoru transportlīdzeklim paredz tā
izgatavotājs un, veicot motora maiņu, nav nepieciešams mainīt motora
stiprinājuma vietas un motora stiprināšanai nav nepieciešams lietot
pašizgatavotus stiprinājuma elementus. Mopēdam, motociklam, triciklam un kvadriciklam, kas izgatavots pēc 2001. gada 1. janvāra, par pirmās kategorijas pārbūvi tiek uzskatīta motora maiņa pret tā paša transportlīdzekļa tipa cita veida (dzirksteļaizdedzes/kompresijas aizdedzes) motoru, turklāt tikai tad, ja, veicot motora maiņu, nav nepieciešams mainīt motora stiprinājuma vietas un motora stiprināšanai nav nepieciešams lietot pašizgatavotus stiprinājuma elementus. Mopēdam, motociklam, triciklam un kvadriciklam, kas izgatavots pēc 2001. gada 1. janvāra, mainot motoru, atļauts uzstādīt tikai tādus motorus, kuri sertificēti saskaņā ar normatīvajiem aktiem par riteņu transportlīdzekļu un to sastāvdaļu atbilstības novērtēšanu. Jebkura cita veida motora maiņa mopēdam, motociklam, triciklam un kvadriciklam tiek uzskatīta par otrās kategorijas pārbūvi |
24.2. | Motora stiprinājuma vietu skaitam un izvietojumam jāatbilst uzstādītā motora izgatavotāja noteiktajām prasībām. Motora stiprināšanai pie transportlīdzekļa rāmja atļauts lietot pārejas kronšteinus. Pārejas kronšteinus metināt pie rāmja aizliegts |
24.3. | Ja mopēdam, motociklam, triciklam vai kvadriciklam uzstādītā motora jauda ir lielāka par transportlīdzekļa markas un tipa transportlīdzekļa izgatavotāja paredzēto motoru ar vislielāko motora jaudu, tad CSDD nepieciešams iesniegt akreditēta tehniskā dienesta atzinumu par bremžu iekārtas darbību un efektivitāti un transportlīdzekļa trokšņu līmeni, stāvot un gaitā. |
24.4. | Mopēdam, motociklam, triciklam vai kvadriciklam mainot motoru pret cita veida (dzirksteļaizdedzes/kompresijas aizdedzes) vai tā paša veida (dzirksteļaizdedzes/kompresijas aizdedzes) citas jaudas vai tilpuma motoru, ieraksts par transportlīdzekļa izgatavotāja noteikto oglekļa dioksīda (CO2) izmešu daudzumu reģistrā tiek dzēsts" |
4. pielikums
Ministru kabineta
2024. gada 20. februāra
noteikumiem Nr. 106
"4. pielikums
Ministru kabineta
2004. gada 17. augusta
noteikumiem Nr. 725
Transportlīdzekļa pārbūves kodi un to apraksts
Nr. |
Kods |
Koda nosaukums (ieraksts datubāzē) |
Veikta pārbūve |
2 |
3 |
4 |
|
1. |
A1 |
Virsbūves maiņa |
Transportlīdzeklim nomainīta virsbūve pret tās pašas markas, modeļa un tipa virsbūvi |
2. |
A3 |
Uzstādīts motors (%) |
Transportlīdzeklim nomainīts motors. Piezīme. Simbola "%" vietā datubāzē norāda uzstādītā motora kodu (piemēram, 306D3) |
3. |
A6 |
Uzstādīts rāmis (%) |
Transportlīdzeklim nomainīts rāmis pret tās
pašas markas cita modeļa rāmi. Piezīme. Simbola "%" vietā datubāzē norāda uzstādītā rāmja marku un modeli (piemēram, VOLVO FH) |
4. |
A7 |
Kabīnes maiņa |
Transportlīdzeklim nomainīta kabīne pret tās pašas markas un modeļa kabīni |
5. |
A8 |
Rāmja maiņa |
Transportlīdzeklim nomainīts rāmis pret tās pašas markas un modeļa rāmi |
6. |
B4 |
Mācību |
Norāda, ja transportlīdzeklis pārbūvēts par mācību automobili un tam uzstādīta dublējošās vadības sistēma un speciālais aprīkojums |
7. |
B5 |
Uzstādīts kravas lifts (paceļamais borts) (%) |
Norāda, ja transportlīdzeklim uzstādīts
kravas lifts vai paceļamais borts. Piezīme. Simbola "%" vietā datubāzē norāda uzstādītās iekārtas modeli |
8. |
B6 |
Uzstādīta gāzes barošanas sistēma (%) |
Norāda, ja transportlīdzeklim uzstādīta
gāzes barošanas sistēma. Piezīme. Simbola "%" vietā datubāzē transportlīdzekļiem, kam uzstādīta gāzes barošanas sistēma darbam ar sašķidrinātu naftas gāzi, norāda simbolus "SNG", bet transportlīdzekļiem, kam uzstādīta gāzes barošanas sistēma darbam ar saspiestu dabas gāzi, – simbolus "SDG" |
9. |
B7 |
Uzstādīts hidromanipulators (%) |
Norāda, ja transportlīdzeklim uzstādīts
hidromanipulators. Piezīme. Simbola "%" vietā datubāzē norāda uzstādītā hidromanipulatora modeli |
10. |
B8(%) |
Uzstādīta vairāk nekā viena degvielas tvertne (%) |
Norāda, ja transportlīdzeklim uzstādīta
vairāk nekā viena degvielas tvertne. Norāda arī izgatavotāja uzstādītās
degvielas tvertnes. Piezīme. Simbola "%" vietā transportlīdzekļa reģistrācijas apliecībā norāda kopējo degvielas tvertņu skaitu (piemēram, B8(2)) |
11. |
B11 |
Pielāgots labās puses kustībai |
Norāda, ja transportlīdzeklis pielāgots labās puses kustībai |
12. |
B12(10) |
Pielāgots personai ar invaliditāti |
Norāda, ja transportlīdzeklis pielāgots personai ar invaliditāti un tam mainīts pārnesumkārbas ieslēgšanas mehānisms |
13. |
B12(15) |
Pielāgots personai ar invaliditāti |
Norāda, ja transportlīdzeklis pielāgots personai ar invaliditāti un tam mainīts sajūga pedālis (ar roku darbināms, automātisks, sadalāms, salokāms vai noņemams) |
14. |
B12(20) |
Pielāgots personai ar invaliditāti |
Norāda, ja transportlīdzeklis pielāgots personai ar invaliditāti un tam izmainīta bremžu sistēmas vadība (piemēram, palielināts bremžu pedālis, pedālis spiešanai ar kreiso kāju, ar roku darbināms bremžu pedālis, sadalāms, salokāms vai noņemams bremžu pedālis) |
15. |
B12(25) |
Pielāgots personai ar invaliditāti |
Norāda, ja transportlīdzeklis pielāgots personai ar invaliditāti un tam mainīts akseleratora pedālis (piemēram, spiešanai ar visu pēdu pielāgots akseleratora pedālis, darbināšanai ar roku (celi) pielāgots akseleratora pedālis, kreisajā pusē novietots akseleratora pedālis, sadalāms, salokāms vai noņemams akseleratora pedālis) |
16. |
B12(30) |
Pielāgots personai ar invaliditāti |
Norāda, ja transportlīdzeklis pielāgots personai ar invaliditāti un tam izmainīta bremžu sistēma un akselerators (piemēram, vienā līmenī novietoti pedāļi, nobīdāmi (pārvietojami) akseleratora un bremžu pedāļi, atvāžami (noņemami) akseleratora un bremžu pedāļi) |
17. |
B12(35) |
Pielāgots personai ar invaliditāti |
Norāda, ja transportlīdzeklis pielāgots personai ar invaliditāti un tam mainīti gaismu, logu tīrītāju, skaņas signāla un virziena rādītāja slēdži |
18. |
B12(40) |
Pielāgots personai ar invaliditāti |
Norāda, ja transportlīdzeklis pielāgots personai ar invaliditāti un tam mainīts stūres mehānisms (piemēram, rokturis uz stūres rata, pagarināts stūres statnis, mainīts stūres rata noliekuma leņķis, ar kāju vadāms stūres mehānisms, ar kursorsviru ierīci vadāms stūres mehānisms) |
19. |
B12(42) |
Pielāgots personai ar invaliditāti |
Norāda, ja transportlīdzeklis pielāgots personai ar invaliditāti un tam mainīts atpakaļskata spogulis (spoguļi) |
20. |
B12(43) |
Pielāgots personai ar invaliditāti |
Norāda, ja transportlīdzeklis pielāgots personai ar invaliditāti un tam mainīts vadītāja sēdeklis (pacelts vadītāja sēdeklis, ķermeņa formām pielāgots vadītāja sēdeklis, vadītāja sēdeklis ar rokas balstu, regulējamas drošības jostas) |
21. |
B14 |
Degvielas tvertnes maiņa (%) |
Norāda, ja transportlīdzeklim oriģinālā
degvielas tvertne nomainīta pret tās pašas markas un modeļa cita tilpuma
degvielas tvertni. Piezīme. Simbola "%" vietā datubāzē norāda uzstādītās degvielas tvertnes tilpumu litros |
22. |
B15 |
Uzstādīts autoceltnis (%) |
Norāda, ja transportlīdzeklim uzstādīts
autoceltnis. Piezīme. Simbola "%" vietā datubāzē norāda autoceltņa modeli |
23. |
B16 |
Uzstādīts autotornis (%) |
Norāda, ja transportlīdzeklim uzstādīts
autotornis. Piezīme. Simbola "%" vietā datubāzē norāda autotorņa modeli |
24. |
C1 |
Priekšējās dakšas maiņa |
Norāda, ja motociklam uzstādīta citas markas un modeļa priekšējā dakša |
25. |
C2 |
Pakaļējo amortizatoru maiņa |
Norāda, ja motociklam uzstādīti citas markas un modeļa pakaļējie amortizatori |
26. |
D1 |
Rāmja pagarināšana |
Norāda, ja transportlīdzeklim pagarināts rāmis |
27. |
D2 |
Rāmja saīsināšana |
Norāda, ja transportlīdzeklim saīsināts rāmis |
28. |
E0 |
Cita pārbūve (%) |
Šo kodu lieto, ja transportlīdzeklim
veiktajai pārbūvei nav paredzēts speciāls pārbūves kods. Tas neattiecas
uz tipa maiņu. Piezīme. Simbola "%" vietā datubāzē norāda veiktās izmaiņas (piemēram, mainīta rāmja konstrukcija) |
"