Ministru kabineta rīkojumi: Šajā laidienā 7 Pēdējās nedēļas laikā 29 Visi
Ministru kabineta rīkojums Nr. 168
Rīgā 2024. gada 5. martā (prot. Nr. 10 32. §)
Par 2.1.3.1.i. investīcijas projekta "Vēlēšanu procesa digitalizācija un automatizācija" pases un centralizētās funkcijas vai koplietošanas pakalpojumu attīstības plāna apstiprināšanu
1. Apstiprināt Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2.1.3.1.i. investīcijas "Datu pieejamība, koplietošana un analītika" projekta "Vēlēšanu procesu digitalizācija un automatizācija" (turpmāk – projekts) pasi (1. pielikums) un noteikt, ka par tajā norādīto plānoto rezultātu (tai skaitā finanšu, rezultāta un iznākuma rādītāju) sasniegšanu atbilstoši Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumu Nr. 435 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" īstenošanas noteikumi" (turpmāk – Ministru kabineta noteikumi Nr. 435) 28. punktam ir atbildīgs finansējuma saņēmējs, kā arī apstiprināt centralizētās funkcijas vai koplietošanas pakalpojumu attīstības plānu (2. pielikums).
2. Apstiprināt projekta izmaksas ne vairāk kā 3 995 040 euro apmērā, tai skaitā Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma finansējumu 3 360 000 euro apmērā un valsts budžeta finansējumu pievienotās vērtības nodokļa izmaksu segšanai ne vairāk kā 635 040 euro apmērā.
3. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai uzaicināt finansējuma saņēmēju – Valsts reģionālās attīstības aģentūru – iesniegt projekta iesniegumu Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" 2.1.3.1.i. investīcijas "Datu pieejamība, koplietošana un analītika" (turpmāk – 2.1.3.1.i. investīcija) ietvaros.
4. Projektu finansēt 2.1.3.1.i. investīcijas ietvaros, ja projekta iesniegums atbilst Ministru kabineta noteikumos Nr. 435 iekļautajiem nosacījumiem.
5. Pieņemt zināšanai, ka pēc projekta pabeigšanas projekta rezultātu uzturēšanas izmaksas plānotas 2026. gadā ne vairāk kā 317 917 euro apmērā un turpmākajos gados ne vairāk kā 545 000 euro apmērā gadā. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai (Valsts reģionālās attīstības aģentūrai) nepieciešamo finansējumu pieprasīt normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā, ievērojot Likuma par budžetu un finanšu vadību 9.1 panta otro daļu.
Ministru prezidente E. Siliņa
Vides aizsardzības un
reģionālās attīstības ministre I. Bērziņa
1. pielikums
Ministru kabineta
2024. gada 5. marta
rīkojumam Nr. 168
2.1.3.1.i. investīcijas projekta "Vēlēšanu procesu digitalizācija un automatizācija" pase
1. Finansējuma saņēmējs, kas īsteno projektu
1.1. Finansējuma saņēmējs, kas īsteno projektu (institūcija) | Valsts reģionālās attīstības aģentūra (VRAA)1 |
1.2. Projekta īstenošanas partneri | Centrālā vēlēšanu komisija (CVK), Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde (PMLP), valsts akciju sabiedrība "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs" (LVRTC), CERT.LV, Tiesu administrācija (TA) |
2. Saistīto projektu programma
2.1. Programmas nosaukums | N/A |
2.2. Saistība ar citiem projektiem | Attīstības projekta ietvaros netiks īstenotas darbības un aktivitātes, kas tikušas vai tiek īstenotas citu projektu un to finansējuma ietvaros. Apliecinām, ka nepastāv dubultā finansējuma risks |
3. Projekta mērķis un galvenie ieguvumi
3.1. Projekta mērķis un galvenais saturs | Projekta "Vēlēšanu procesu digitalizācija un automatizācija"
(turpmāk – projekts) mērķis ir izveidot mūsdienīgu un pilnvērtīgu
risinājuma platformu e-vidē
Latvijas un Eiropas Savienības pilsoņiem demokrātijas īstenošanai un
līdzdalībai, aktīvākai iesaistei suverēnās varas īstenošanai
pašvaldībās sabiedrībai svarīgu un izšķirošu jautājumu izlemšanā
vietējos pašvaldību referendumos.
Risinājuma platforma aptvers parakstu vākšanas sistēmas izveidi pašvaldības referenduma ierosināšanai klātienē un elektroniski (pilnveidojot portālā www.latvija.lv izvietoto e-pakalpojumu EP177 "Parakstīšanās par vēlētāju iniciatīvām") un interneta balsošanas sistēmas izveidi pašvaldības referendumu nodrošināšanai elektroniski pilna cikla apjomā atbilstoši Vietējo pašvaldību referendumu likumam. Projekts paredz izveidot arī vienotus, drošus un mūsdienīgus vēlēšanu digitālās platformas pamatus. Projekts paredz pilnveidot arī PMLP pārziņā esošo VR, kurš būs PMLP pārziņā laikposmā no 2025.–2029. gadam, un no 2024. gada 1. septembra VRAA pārziņā esošā ETVR programmatūras (atkarībā no esošās situācijas analīzes rezultātiem), pielāgojot to funkcionalitāti vietējo pašvaldību referendumu procedūras vajadzībām, tādējādi nodrošinot centralizētus IKT risinājumus izmantošanai pašvaldībās vietējo pašvaldību referendumu procedūru norisē |
||
3.2. Projekta pamatojums (aktualitāte/nepieciešamība/risināmā problēma) | 1) Atbilstoši Vietējo
pašvaldību referendumu likuma prasībām no 2024. gada 1. janvāra2
valstī jānodrošina Latvijas un Eiropas Savienības pilsoņiem tiesības
un iespējas izteikt viedokli un īstenot pilsonisko līdzdalību
vietējos referendumos pašvaldībās klātienē un elektroniski,
izmantojot CVK interneta balsošanas sistēmu. 2) Jaunās paaudzes vēlētāji un sabiedrības ekonomiski aktīvā daļa savu ikdienas dzīvi arvien vairāk organizē elektroniskā vidē – viedtālruņos un internetā. Procesos, kas nav pieejami elektroniski, viņi pašsaprotami nepiedalās. Vēlētāju aktivitātes dati: - 33 % aktivitāte 2019. gada Eiropas Parlamenta vēlēšanās (40 % Rīgas vēlēšanu apgabalā, 36 % Vidzemē, 24 % Latgalē, 30 % Kurzemē un Zemgalē); - 59 % aktivitāte 2022. gada Saeimas vēlēšanās (53 % Rīgas vēlēšanu apgabalā, 66 % Vidzemē, 57 % Latgalē, 64 % Kurzemē, 63 % Zemgalē); - 36 % aktivitāte 2020.–2021. gada pašvaldību vēlēšanās (41 % Rīgā, 37 % Vidzemē, 33 % Latgalē, 31 % Zemgalē, 32 % Kurzemē). Minētajos vēlēšanu aktivitātes datos vērojamā tendence liecina, ka vēlēšanu apmeklētība samazinās. Nodrošinot iespēju balsot elektroniski, tiktu radīta iespēja pašvaldību referendumos vienkāršā un ērtā veidā piedalīties arī jaunākajai vēlētāju daļai. 3) Ministru kabineta 2021. gada 7. jūlija rīkojums Nr. 490 "Par Digitālās transformācijas pamatnostādnēm 2021.–2027. gadam" paredz, izmantojot digitālās iespējas, nodrošināt sabiedrībai pilnvērtīgas līdzdalības iespējas, ļaujot sekot CVK darbam, aktīvi iesaistīties atgriezeniskās saites veidošanā, politikas veidošanā, likumdošanas iniciatīvu ierosināšanā un sabiedriskajā apspriešanā (tai skaitā pašvaldību saistošo noteikumu sabiedriskajā apspriešanā) un digitāli piedalīties referendumos, kā arī paredz digitalizēt vēlēšanu procesa organizēšanu, tai skaitā uzlabojot drošību un kvalitāti. Esošā CVK un sadarbības partnera PMLP personāla kapacitāte un regulārais finansējums bez projekta īstenošanas nav pietiekams, lai īstenotu interneta balsošanas un vēlēšanu digitalizācijas risinājumu atbilstoši Vietējo pašvaldību referendumu likumam un likumā noteiktajā termiņā, turklāt no vairākām savstarpēji integrētajām sistēmām (ETVR, VVS bāzes modulis, pašvaldību vēlēšanu modulis, Saeimas vēlēšanu modulis utt.) tiks izveidota moderna platforma nākamajiem vēlēšanu procesiem (vienlaikus paredzot, ka vairāku platformas komponenšu izstrādei un pilnveidošanai var tikt piesaistīti savstarpēji nesaistīti komersanti) |
||
3.3. Projekta ieguvumi3 | Ieguvuma mērīšanas vai verificēšanas metode un mērāmais rādītājs4 | Vērtība (pašreizējā/ plānotā) |
Sasniegšanas laiks (gads) |
3.3.1. Nodrošināta iespēja piedalīties parakstu vākšanas un pašvaldību referendumos e-vidē5 | Pieejamo e-pakalpojumu skaits, kuri nodrošina parakstu vākšanu un balsošanu pašvaldību referendumos | 0/vismaz 1 | 2025. |
3.3.2. Izveidots un vēlēšanu procesiem pieejams vēlēšanu platformas kodols | Iecirkņu skaits, kuri izmantos vēlēšanu platformas funkcionalitāti | 0/vismaz 1000 | 2025. |
3.3.3. Nodrošināta iespēja piedalīties iepriekšējā balsošanā vietējos pašvaldību referendumos atbilstoši Vietējo pašvaldību referendumu likumam | Balsstiesīgo personu īpatsvars, kurām tiek nodrošināta attiecīgā iespēja | 0 %/100 % | 2026. |
4. Nepieciešamā finansējuma apjoms un tā sadalījums pa projekta darbībām iznākumu sasniegšanai un būtisko izmaksu veidiem
4.1. Atveseļošanas fonda plāna finansējums | 4.2. Plānotais pievienotās vērtības nodokļa (PVN) apmērs (kopā), ja tiks pieprasīta tā segšana6, un avansa apmērs, ja plānots to pieprasīt7 | |
3 360 000 euro | 635 040,00 euro | n/a |
Projekta ietvaros veicamo darbību un būtisko izmaksu veidu raksturojošs apzīmējums | Izmaksu apmērs (indikatīvi) | Maksimālais apmērs8, *, ** | Darbības iznākums |
4.3. Darbību vai izmaksu veidu raksturojošs apzīmējums | |||
4.3.1. Platformas izveide un e-pakalpojuma EP177 pilnveidošana |
2 974 000 euro bez PVN |
Līdz 2 974 000 euro bez PVN | 1)
Ir izveidots vēlēšanu platformas pamats, kā arī ar pašvaldību
referendumiem saistītais vismaz viens e-pakalpojums, kas ļaus
nodrošināt vismaz vietējus referendumus, kā arī pašvaldību vēlēšanas
2025. gadā. Ir nodots atsevišķi izpildkods un izejas kods, kā arī ir
nodotas mantiskās tiesības uz kodu vai arī kods ir pieejams VRAA/CVK
un partneriem (ir sagatavotas
uzturēšanas un konfigurēšanas instrukcijas; ir izstrādāta sistēmas
dokumentācija (PPS/PPA)).
2) Ir izstrādāts un ar CVK ir saskaņots mācību materiālu komplekts, kas iekļauj vismaz: - CVK mācību materiālus; - vēlēšanu komisiju apmācības materiālus (atsevišķi referendumiem/tautas nobalsošanai un vēlēšanām). 3) Sadarbībā ar konsultantiem ir sagatavotas prasības programmatūras izstrādātājiem, kā arī ir nodrošināts konsultantu atbalsts nodevumu pieņemšanā. 4) Ir nodrošināta un licencēta mākoņpakalpojuma infrastruktūra projekta laikā. 5) Ir veikts no projektu partneriem neatkarīgs veiktspējas un drošības audits. 6) Ir nodrošināta publicitāte atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 12. februāra Regulas (ES) 2021/241, ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu, 34. panta 2. punktam un Eiropas Komisijas un Latvijas Republikas Atveseļošanas un noturības mehānisma finansēšanas nolīguma 10. pantam, kā arī ir nodrošināti divi komunikācijas pasākumi |
4.3.2. TA Valsts vienotās datorizētās zemesgrāmatas datu apmaiņas risinājuma izstrāde automatizētai masveida datu izgūšanai par īpašuma tiesībām konkrētā pašvaldībā | 50 000 euro | Līdz 50 000 euro | Ir izstrādāts jauns datu apmaiņas risinājums ar TA Valsts vienoto datorizēto zemesgrāmatu un CVK (ar sadarbības partneriem), ir nodots risinājums (izpildkods, izejas kods, kā arī koda autora mantiskās tiesības) un risinājuma dokumentācija (PPS/PPA un iekšējo testu rezultāti, konfigurēšanas un uzturēšanas instrukcijas) |
4.3.3. Projekta īstenošana, vadība un administrēšana | Līdz 336 000 euro | Līdz 336 000 euro | Ir īstenots projekts un nodrošināta projekta dokumentācija |
* Projekta īstenošanas laikā netiks pārsniegts projektam piešķirtais Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna finansējums 3 360 000 euro apmērā.
** Norādītais izmaksu maksimālais apmērs iespējams tikai tādā gadījumā, ja citā projekta izmaksu pozīcijā būs izmaksu samazinājums un netiks pārsniegts projektam paredzētais kopējais finansējums.
5. Projekta ieguldījums reformu un investīciju mērķu rādītāju sasniegšanā
5.1. Modernizēto pārvaldes procesu IKT risinājumi
Skaits | IKT risinājuma nosaukums |
Īss apraksts9 |
Valsts
mākonī (jā/nē) |
Termiņš IKT risinājumu attīstības saskaņošanai10 (gads, ceturksnis) | Termiņš ieviešanai produkcijā (gads, ceturksnis) | Risinājuma lietotāji (skaits) |
1 | Vēlēšanu platforma | Ir izveidots vēlēšanu platformas kodols, lai nodrošinātu pašvaldību vēlēšanas un pašvaldību referendumus, tostarp projekta ietvaros tiek attīstītas vēlēšanu un referendumu (arī tautas nobalsošanas) sistēmas un risinājumi, tai skaitā PMLP VR un PMLP pārziņā esošais ETVR, CVK īpašumā esošais VVS bāzes modulis, pašvaldību vēlēšanu modulis, Saeimas vēlēšanu modulis un TA Valsts vienotās datorizētās zemesgrāmatas datu apmaiņas risinājuma pieejamība | Jā11 | 2023. gada IV ceturksnis12 | 2026. gada I ceturksnis10 | 1 542 407 (balsstiesīgo skaits) |
5.2. Centralizētās funkcijas vai koplietošanas pakalpojumi
Skaits | Pakalpojums (pakalpojumu grupa) | Koplietošanas pakalpojumu lietotāji (institūcijas) | Norāde uz MK lēmumu par attīstības plānu13 | Termiņš ieviešanai (gads, ceturksnis) |
1 | Referendumu (tai skaitā vietējo pašvaldību referendumu) nodrošināšanas pakalpojums | Sabiedrība, pašvaldības, vēlēšanu komisijas, CVK, kā arī citas digitalizēto vēlēšanu procesā iesaistītās grupas un organizācijas (atbilstoši lomām) | Tiek iesniegts vienlaikus ar projekta pasi | 2026. gada I ceturksnis |
5.3. Centralizēti pārvaldāmās nozares būtiskās datu kopas (atvērto datu portāla dati – statistikas dati)
Skaits |
Saturu raksturojošs nosaukums |
Termiņš piekļuves nodrošināšanai (gads, ceturksnis) |
1 | 5.3.1. PMLP VR un ETVR centralizēti tiks automātiski uzturētas atsevišķu pašvaldību referendumu balsotāju statistikas datu kopas publicēšanai data.gov.lv | 2025. gada IV ceturksnis |
1 | 5.3.2. Parakstu vākšanas datu kopa automātiski nododama atvērto datu portālam (parakstu vākšanas pieteikumi, parakstu skaits) publicēšanai data.gov.lv | 2025. gada IV ceturksnis |
6. Projekta pārvaldības un īstenošanas kapacitāte14
Lai nodrošinātu projekta
īstenošanu, ievērojot noteiktos termiņus, drošības un kvalitātes
standartus un nepārsniegtu plānotos finanšu līdzekļus, projekta
pārvaldība plānota divos līmeņos – projekta pārvaldības grupā un
projekta darba grupā.
Projekta darba grupā ietilpst produkta portfeļa vadītājs un papildus konsultācijām piesaistītie pārstāvji no CVK, PMLP, LVRTC, CERT.LV, TA un VRAA, kas nodrošinās projekta vadītāju (bez projekta finansējuma) no esošajiem VRAA budžeta resursiem un kas ir gatava, ja nepieciešams, stiprināt projekta īstenošanas kapacitāti ar papildu cilvēkresursiem (maksimāli līdz četriem darbiniekiem). CVK nepieciešamo divu produkta portfeļa vadītāju (12. mēnešalgas grupa) atalgojumam (saskaņā ar Valsts kancelejas izstrādātajām Vadlīnijām atlīdzības aprēķinam amata vietām ANM, ES SF u. c. projektos15) atbilstoši projekta pases 4.3.3. apakšpunktam tiktu novirzīti līdz 10 % no kopējā projektam paredzētā budžeta |
7. Izmaksu/ieguvumu analīze, tai skaitā ietekme uz pārvaldes darbinieku skaitu
Lai izvērtētu projekta izmaksas un ieguvumus, tika veikta projekta
izmaksu un ieguvumu analīze projekta pārskata periodam – trim gadiem
pēc projekta īstenošanas – no 2026. gada līdz 2028. gadam
(ieskaitot). Ekonomiskās analīzes veikšanai izmantoti CVK un
publiski pieejamie dati, kā arī ekspertu pieņēmumi par ieguvumiem.
Izvērtējuma laikā netika ņemtas vērā fiskālās korekcijas, ēnu
ekonomika un ārējo faktoru ietekme.
Projekta ekonomiskā analīze tika veikta, izmantojot diskontētās naudas plūsmas metodi un ņemot vērā 3 % diskonta likmi. Ekonomiskās analīzes mērķis ir projekta pievienotās vērtības novērtējums pret tā investīciju apmēriem. Informācija ieguvumu aprēķinam, pamatojoties uz pasta izdevumu ietaupījumu un pieņemot, ka vidējais Latvijas pašvaldībās ierosināto referendumu skaits gadā ir 23 (aprēķinos neiekļaujot izsvērtos mārketinga un transporta izmaksu ietaupījumus): - prognozētais referendumu skaits gadā: 23 referendumi - aplokšņu skaits vidēji vienam pašvaldības referendumam: 33 830 gab. - izmaksas par vienas aploksnes sūtīšanu (Latvija): 1,65 euro - izmaksas par aploksni un materiālu sagatavošanu: 0,10 euro - pasta izdevumi gadā uz 23 referendumiem: 1 361 648 euro - diskontēšanas periods: 3 gadi - diskontēšanas likme: 3 % - pasta izdevumu nākotnes izmaksas tagadnes vērtībā: 3 967 119 euro Pašvaldību referendumu interneta balsošanas risinājums un vēlēšanu platformas izveide, pamatojoties uz minētajiem datiem, ietaupītu 3 967 119 euro (diskontētā vērtība), tomēr, ņemot vērā uzturēšanai nepieciešamās izmaksas pēcprojekta laikā – 679 510 euro gadā, ietaupījums no sistēmas izmantošanas trijos gados būs 1 928 589 euro. Papildus norādām, ka līdzvērtīgs ietaupījums būs sasniedzams arī visās nākamajās Saeimas, pašvaldību un Eiropas Parlamenta vēlēšanās, jo veidojas līdzīga apjoma pasta izdevumu ietaupījums, ņemot vērā, ka 14. Saeimas vēlēšanās bija 1 542 407 balsstiesīgas personas. Līdz ar to 10 gadu periodā finanšu ekonomija būs vismaz 5 168 485 euro apmērā. Papildu ieguvums interneta balsošanas ieviešanai būs arī iedzīvotājiem – laiku, ko pavadītu vēlēšanu iecirknī, varēs veltīt balsošanai internetā, ietaupot laiku ceļā un ceļa izdevumus uz tuvāko pašvaldības vēlēšanu iecirkni |
8. Cita būtiska informācija
Būtiskākie identificētie riski: - laika trūkums pilnīgai projekta ietvaros izstrādājamo vai pilnveidojamo sistēmu ieviešanai līdz Vietējo pašvaldību referendumu likumā noteiktajam termiņam; - resursu sadārdzinājuma risks – ņemot vērā, ka ir straujš cenu un izmaksu kāpums, plānotie līdzekļi var nebūt pietiekami, lai nodrošinātu projekta īstenošanu pilnā apmērā; - priekšizpētes laikā, sagatavojot tehnisko specifikāciju, var rasties sākotnējās izpētes laikā neparedzētas vajadzības vai problēmas risinājuma īstenošanai noteiktajā termiņā un budžetā. VRAA kā finansējuma saņēmējam sniegtais atbalsts nav kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, jo tas tiks piešķirts valsts deleģētas funkcijas veikšanai |
Lietotie saīsinājumi:
CERT.LV – Aizsardzības ministrijas pakļautības iestāde
CVK – Centrālā vēlēšanu komisija
ETVR – Elektroniskais tiešsaistes vēlētāju reģistrs
IKT – informācijas un komunikācijas tehnoloģijas
LVRTC – Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs
PMLP – Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde
PPA – programmas prasību apraksts
PPS – programmas prasību specifikācija
PVN – pievienotās vērtības nodoklis
TA – Tiesu administrācija
VARAM – Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija
VR – Vēlētāju reģistrs
VRAA – Valsts reģionālās attīstības aģentūra
VVS – Vēlēšanu vadības sistēma
1 Pamatojoties uz Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumu Nr. 435 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" īstenošanas noteikumi" 12. punktu.
2 Tiek gatavoti grozījumi Vietējo pašvaldību referendumu likumā par termiņa pagarināšanu līdz 2025. gada 1. augustam, kas tika novirzīti izskatīšanai 2. lasījumā.
3 Obligāti jāiekļauj vismaz viens (vēlami vismaz divi) būtisks ieguvums, kas tiek sasniegts jau projekta īstenošanas laikā. Šajā sadaļā ir jānorāda būtiski ieguvumi nozarei, institūcijai, sabiedrībai, bet nav jānorāda iznākumi – ieguldījumi Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2.1. mērķa rādītāju sasniegšanā, ko norāda 5. punktā.
4 Piemēram, ja ieguvums ir personāla administrēšanas funkcijas centralizācija, tad mērījums varētu būt, piemēram, tiešās pārvaldes darbinieku skaits, kas to izmanto, vērtība, piemēram, 10 000, un sasniegšanas laiks – 2026. gads.
5 E-vide nodrošinās Vietējo pašvaldību referendumu likuma 7. panta pirmajā daļā noteiktās pārbaudes.
6 PVN netiek attiecināts projektu īstenotājiem, kas to var attiecināt patstāvīgi. Pārējie projektu īstenotāji var pieprasīt to attiecināt, norādot apmēru un saskaņojot to ar Finanšu ministriju.
7 Avansa maksājumi ir attiecināmi uz projektu īstenotājiem, kas nav valsts tiešās pārvaldes institūcijas. Jānorāda apmērs, kas nepārsniedz 30 % no attiecināmo izmaksu kopsummas, un jāsaskaņo ar Finanšu ministriju.
8 Apmērs, ko nedrīkst pārsniegt, nesaskaņojot grozījumus Ministru kabinetā. Ja ierobežojumi uz konkrēto pozīciju nav attiecināmi, norāda "n/a".
9 Informācija, kas norādīta Ministru kabineta 2021. gada 31. augusta noteikumu Nr. 597 "Valsts informācijas sistēmu attīstības projektu uzraudzības kārtība" (tai skaitā IKT būvvaldes kārtība) 2. pielikuma "Valsts informācijas sistēmas attīstības aktivitātes apraksts" 6.1. apakšpunktā.
10 Tai skaitā IKT būvvaldes kārtībā jau saņemtā VARAM saskaņojuma datums vai plānotais termiņš, kad tas tiks saņemts.
11 Izvēlētais pakalpojumu sniedzējs ir valsts akciju sabiedrība "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs". Projekta īstenošanas laikā tiks identificēti precīzie nosacījumi mākoņpakalpojumiem.
12 Risinājuma izstrāde notiks vairākos posmos un daļa no tiem tiks nodota līdz norādītajam termiņam.
13 Ja koplietošanas pakalpojuma attīstības plāns tiek iesniegts vienlaikus ar Ministru kabineta rīkojumu par projekta atlases kārtu, par to pievieno attiecīgu norādi.
14 Kapitālsabiedrības un pašvaldības norāda arī finanšu kapacitāti atbilstoši finansēšanas nosacījumiem.
15 https://www.mk.gov.lv/lv/media/17064/download?attachment
2. pielikums
Ministru kabineta
2024. gada 5. marta
rīkojumam Nr. 168
Centralizētās funkcijas vai koplietošanas pakalpojumu attīstības plāns
1. Centralizētā funkcija vai koplietošanas pakalpojums (turpmāk arī – pakalpojums)
Pašvaldības referendumu nodrošināšana – koplietošanas pakalpojums, kas nodrošinās Vietējo pašvaldību referendumu likumā paredzēto mērķi – veicināt vietējās pašvaldības iedzīvotāju līdzdalību vietējas nozīmes jautājumu lemšanā no 2025. gada 1. augusta. Ar minētā pakalpojuma palīdzību tiks nodrošināta vietējās pašvaldības iedzīvotāju līdzdalība vietējas nozīmes jautājumu lemšanā interneta balsošanas vietnē, izmantojot IKT sistēmu piedāvātos risinājumus, saskaņā ar Vietējo pašvaldību referendumu likumu, kā arī digitalizēta vēlēšanu procesā iesaistīto grupu (vēlēšanu komisiju, vēlētāju, novērotāju) saziņa ar CVK, izmantojot drošu iekšēju IKT sistēmu, saskaņā ar Digitālās transformācijas pamatnostādnēm 2021.–2027. gadam, kas paredz, izmantojot digitālās iespējas, nodrošināt sabiedrībai pilnvērtīgas līdzdalības iespējas |
2. Pakalpojuma sniedzējs
Sistēmas pārzinis – Valsts reģionālās attīstības aģentūra (VRAA) |
3. Pakalpojuma rādītāji (pakalpojuma līmeņa vienošanās (SLA) līmeņi)
Visiem
Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2.1.3.1.i. investīcijas
projekta "Vēlēšanu procesu digitalizācija un automatizācija"
(turpmāk – projekts) ietvaros ieviestajiem pakalpojumiem tiks
noteikti šādi kvalitātes un pieejamības rādītāji (konkrēto
pakalpojumu rādītāju vērtības tiks noteiktas projektēšanas laikā):
• plānotie pakalpojumu kvalitātes rādītāji: - pakalpojuma pieprasīšanas laiks – laiks, kas nepieciešams pakalpojuma pieprasīšanai nepieciešamās informācijas un datņu apstrādei un iesniegšanai - pakalpojuma izpilde un saņemšanas laiks – laiks, kas nepieciešams pakalpojuma pieprasījuma apstrādei un pakalpojuma rezultāta piegādei - pakalpojuma izpildes automatizācijas līmenis – pakalpojuma piegādes automatizācija (bez pakalpojuma pieprasītāja atkārtota pieprasījuma atjaunošanas un datņu pievienošanas), plānotā vērtība > 90 % • plānotie pakalpojumu pieejamības rādītāji: - pakalpojuma pieejamības laiks: 24/7 - pakalpojuma darbspējas laiks (uptime): 99,5 % |
4. Pakalpojuma saņēmēju loks
Pakalpojuma saņēmēji būs
visas Latvijas pašvaldības un noteiktajos reģionos mītošās sociāli
un ekonomiski aktīvās sabiedrības grupas (tādējādi saskaņā ar
Vietējo pašvaldību referendumu likumu veicinot vietējās pašvaldības
iedzīvotāju līdzdalību vietējas nozīmes jautājumu lemšanā), kā arī
CVK, vēlēšanu komisijas un citas digitalizēto vēlēšanu procesā
iesaistītās grupas un organizācijas (atbilstoši lomām).
Ņemot vērā, ka pašvaldību referendumu nodrošināšanas pakalpojums būs jauns koplietošanas pakalpojums, pakalpojuma izmantošanas veicināšanu pēc projekta noslēguma paredzēts veikt, sniedzot informāciju par pakalpojuma pieejamību tā potenciālajiem izmantotājiem un, ja nepieciešams, sadarbībā ar CVK īstenojot komunikācijas kampaņas. Risinājuma (tai skaitā tā sastāvdaļu) obligāta izmantošana ir noteikta Vietējo pašvaldību referendumu likumā. Projekta īstenošanas laikā ir plānots pārskatīt visus vēlēšanu procesu regulējošos tiesību aktus un sagatavot priekšlikumus par tajos nepieciešamajiem grozījumiem |
5. Pakalpojuma sniegšanu nodrošinošais IKT risinājums
Pakalpojumu sniegšanā tiks
iesaistīti šādi risinājumi:
- projekta ietvaros izstrādājamā vēlēšanu platforma - e-pakalpojuma ietvars – e-pakalpojumu izstrādes un izpildes vide - e-pakalpojums EP177 "Parakstīšanās par vēlētāju iniciatīvām" – pakalpojums nodrošina iespēju tiešsaistē piedalīties parakstu vākšanā par vēlētāju iniciatīvām, kas tiek organizētas atbilstoši likumam "Par tautas nobalsošanu, likumu ierosināšanu un Eiropas pilsoņu iniciatīvu" - Elektroniskais tiešsaistes vēlētāju reģistrs (ETVR) – Vēlētāju reģistra informācijas sistēmas modulis, kas nodrošina vēlēšanu procedūras laikā veikt atzīmi vēlētāju sarakstā par vēlētāja dalību vēlēšanās: viens vēlētājs – viena balss - Tiesu administrācijas Valsts vienotās datorizētās zemesgrāmatas projekta laikā izstrādājamais datu apmaiņas risinājums, kas automatizēs masveida datu izgūšanu par īpašuma tiesībām konkrētā pašvaldībā |
6. Pakalpojuma sniegšanas un saņemšanas tiesiskais regulējums un pakalpojuma ieviešanas stratēģija
Atbilstoši Vietējo
pašvaldību referendumu likumam, kura mērķis ir veicināt vietējās
pašvaldības iedzīvotāju līdzdalību vietējas nozīmes jautājumu
lemšanā, un saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 7. jūlija
rīkojumu Nr. 490
"Digitālās transformācijas pamatnostādnes 2021.–2027. gadam", kas
paredz, izmantojot digitālās iespējas, nodrošināt sabiedrībai
pilnvērtīgas līdzdalības iespējas, izmantojot IKT sistēmu
risinājumus, plānots izveidot digitālo vidi – pašvaldību referendumu
nodrošināšanas pakalpojumu kā koplietošanas pakalpojumu (pašvaldībām
un sabiedrībai).
Risinājuma (tai skaitā tā sastāvdaļu) obligāta izmantošana ir noteikta Vietējo pašvaldību referendumu likumā |
7. Pakalpojuma finansēšanas pieeja1
Lai VRAA varētu uzturēt pakalpojuma darbināšanai nepieciešamo jauno funkcionalitāti (pašvaldību referendumu nodrošināšana), proti, cilvēkresursu pieprasījums tās ekspluatēšanai un uzturēšanai, projekta īstenošanas rezultātu uzturēšanai tiks izmantota koplietošanas pakalpojumu sniegšanas finansēšanas pieeja, kas nodrošina finansēšanu no pakalpojuma sniedzēja valsts budžeta programmas, paredzot atbilstošus resursus attiecīgās pārvaldes funkcijas vai koplietošanas pakalpojuma uzturēšanai. Projektam noslēdzoties 2026. gadā, līdzekļi uzturēšanai tiks pieprasīti normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā, iekļaujot detalizētus izmaksu aprēķinus |
8. Pakalpojuma sniegšanas uzsākšanai vai izvēršanai nepieciešamā papildu valsts budžeta finansējuma apmērs un pamatojums, ņemot vērā arī ieguvumus un izmaksas2
Sociālekonomisko
ieguvumu apraksts un aprēķini pieejami projekta
"Vēlēšanu procesu digitalizācija un automatizācija" pasē. Risinājuma uzturēšanai VRAA indikatīvi paredzēts papildus pieprasīt līdz 545 000 euro gadā. Projektam noslēdzoties 2026. gadā, līdzekļi uzturēšanai tiks pieprasīti normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā, iekļaujot detalizētus izmaksu aprēķinus, to skaitā par: - programmatūras uzturēšanu (tai skaitā dokumentācijas aktualizāciju atbilstoši veiktajām izmaiņām) un lietotāju atbalsta nodrošināšanu - mākoņpakalpojumu infrastruktūras nodrošināšanu - ikgadējiem ārējiem drošības un veiktspējas auditiem - trešo pušu licenču un papildu drošības pakalpojumu (tai skaitā DDOS, SOC, PAM, SIEM utt.) nodrošināšanu - apmācību materiālu pilnveidošanu atbilstoši programmatūras izmaiņām |
Lietotie saīsinājumi:
CVK – Centrālā vēlēšanu komisija
DDOS – pakalpojumatteices uzbrukuma aizsardzības pakalpojums (angl. – distributed denial of service)
IKT – informācijas un komunikācijas tehnoloģijas
PAM – priviliģētās piekļuves pārvaldība, kas sastāv no kiberdrošības stratēģijām un tehnoloģijām, lai kontrolētu paaugstināto ("priviliģēto") piekļuvi un atļaujas lietotājiem, kontiem, procesiem un sistēmām informācijas tehnoloģiju vidē (angl. – Privileged Access Management)
SLA – pakalpojuma līmeņa vienošanās (angl. – Service Level Agreement)
SIEM – drošības risinājums, kas palīdz organizācijām atpazīt un novērst iespējamos drošības apdraudējumus un ievainojamības, pirms tie ir notikuši (angl. – Security Information and Event Management)
SOC – kiberdrošības operāciju centrs
VRAA – Valsts reģionālās attīstības aģentūra
1 Saskaņā ar informatīvajā ziņojumā "Par valsts pārvaldes informācijas un komunikācijas tehnoloģiju koplietošanas pakalpojumu attīstības plānošanu un finansēšanu" (pieņemts zināšanai Ministru kabineta 2022. gada 7. jūnija sēdē (prot. Nr. 30 29. §)) definētajām centralizēto funkciju un IKT koplietošanas pakalpojumu finansēšanas pieejām.
2 Aizpilda, ja 7. punktā norādītā izvēlētā finansēšanas pieeja paredz, ka pakalpojuma uzturēšanu pakalpojuma sniedzējs nevar nodrošināt atbilstoši esošajiem budžeta līdzekļiem un ir nepieciešama finansējuma pārdale no pakalpojuma izmantotājiem (citām valsts budžeta iestādēm) vai ir nepieciešams papildu valsts budžeta finansējums, kas tiks pieprasīts normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.