Ropažu novada domes saistošie noteikumi: Šajā laidienā 2 Pēdējās nedēļas laikā 1 Visi
Ropažu novada pašvaldības domes saistošie noteikumi Nr. 12/24
Ulbrokā 2024. gada 21. februārī
Grozījumi Ropažu novada pašvaldības domes 2022. gada 7. decembra saistošajos noteikumos Nr. 59/22 "Par sociālajiem pakalpojumiem Ropažu novada pašvaldībā"
Apstiprināti ar Ropažu novada pašvaldības domes
21.02.2024. sēdes lēmumu Nr. 3053 (prot. Nr. 89/2024)
Izdoti saskaņā Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības
likuma
3. panta otro un trešo daļu, Invaliditātes likuma 12. panta sesto
divi prim daļu, Ministru kabineta 2003. gada 27. maija noteikumu Nr. 275
"Sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu
samaksas kārtība un kārtība, kādā pakalpojuma izmaksas
tiek segtas no pašvaldības budžeta" 6. punktu
Izdarīt Ropažu novada pašvaldības domes 2022. gada 7. decembra saistošajos noteikumos Nr. 59/22 "Par sociālajiem pakalpojumiem Ropažu novada pašvaldībā" šādus grozījumus:
1. Papildināt 3.1. punktu ar 3.1.15., 3.1.16., 3.1.17. un 3.1.18. apakšpunktiem šādā redakcijā:
"3.1.15. dienas aprūpes centra pakalpojums pilngadīgām personām ar garīga rakstura traucējumiem;
3.1.16. specializētās darbnīcas pilngadīgām personām ar garīga rakstura traucējumiem;
3.1.17. sociālā rehabilitācija bērniem ar funkcionāliem traucējumiem;
3.1.18. atelpas brīža pakalpojums".
2. Svītrot 3.2.1. apakšpunktā vārdus "un aprūpes".
3. Svītrot 3.2.5., 3.2.6., 3.2.7. un 3.2.8. apakšpunktus.
4. Izteikt 4. punktu šādā redakcijā:
"4. Sociālā darba pakalpojums tiek sniegts ar mērķi palīdzēt personām, ģimenēm, personu grupām, sabiedrībai kopumā veicināt vai atjaunot spēju sociāli funkcionēt, kā arī veicināt sociālās atstumtības mazināšanu, attīstot personas pašas resursus un iesaistot atbalsta sistēmās".
5. Aizstāt IV sadaļas nosaukumā vārdu "Aprūpe" ar vārdu "Aprūpes".
6. Aizstāt 6. punktā vārdu "Aprūpe" ar vārdu "Aprūpes".
7. Aizstāt 11. punktā vārdu "Aprūpe" ar vārdu "Aprūpes".
8. Izteikt 21. punktu šādā redakcijā:
"21. Tiesības saņemt ģimenes asistenta pakalpojumu ir personām vai ģimenēm, kurām ir nepieciešams atbalsts un apmācība sociālo prasmju atjaunošanai un/vai apgūšanai".
9. Svītrot 43. punktā vārdus "neizvērtējot likumīgos apgādniekus".
10. Izteikt 47. punktu šādā redakcijā:
"47. Pakalpojumu apmaksā 85% apmērā no visa veida klienta ienākumiem (slimības lapas, pensijas un kopšanas pabalsta), neizvērtējot likumīgos apgādniekus, atlikušo summu sedz no pašvaldības budžeta".
11. Svītrot 54. punktā vārdus "neizvērtējot likumīgos apgādniekus".
12. Izteikt 57. punktu šādā redakcijā:
"57. Pakalpojums tiek piešķirts uz laiku līdz 90 kalendārajām dienām gada laikā".
13. Papildināt noteikumus ar 57.1 punktu šādā redakcijā:
"57.1 Pakalpojumu apmaksā 85% no visa veida klienta ienākumiem (slimības lapas, pensijas un kopšanas pabalsta), neizvērtējot likumīgos apgādniekus, atlikušo summu sedz no Sociālā dienesta budžeta".
14. Izteikt 59. punktu šādā redakcijā:
"59. Sociālais dienests slēdz trīspusēju līgumu ar pakalpojuma sniedzēju".
15. Svītrot 75. punktā vārdus "kā arī citiem trūkumcietējiem".
16. Izteikt 78. punktu šādā redakcijā:
"78. Ēdienu izsniedz līdzi ņemšanai slēgtos traukos".
17. Izteikt XVIII sadaļas nosaukumu šādā redakcijā:
"XVIII. Asistenta, pavadoņa pakalpojums bērniem ar invaliditāti".
18. Svītrot 88. punktu.
19. Svītrot XIX nodaļas nosaukumā, 92. un 93. punktā vārdu "pilngadīgām".
20. Izteikt 97. punktu šādā redakcijā:
"97. Pakalpojums tiek finansēts no pašvaldības budžeta, ne vairāk kā 680,00 euro mēnesī, Sociālajam dienestam slēdzot līgumu ar pakalpojuma sniedzēja iestādi".
21. Izteikt 103. punktu šādā redakcijā:
"103. Pakalpojums tiek finansēts no pašvaldības budžeta, ne vairāk kā 545,00 euro mēnesī, Sociālajam dienestam slēdzot līgumu ar pakalpojuma sniedzēja iestādi".
22. Izteikt 105. punktu šādā redakcijā:
"105. Tiesības saņemt pakalpojumu ir bērniem ar invaliditāti un funkcionāliem traucējumiem".
23. Izteikt 109. punktu šādā redakcijā:
"109. Pakalpojums tiek finansēts no pašvaldības budžeta, līdz 10 reizēm nepārsniedzot 500,00 euro gadā".
24. Izteikt 129. punktu šādā redakcijā:
"129. Pakalpojums tiek finansēts no pašvaldības budžeta 100% apmērā, Sociālajam dienestam slēdzot līgumu ar pakalpojuma slēdzēju".
Ropažu novada pašvaldības domes priekšsēdētāja V. Paulāne
Paskaidrojuma raksts
Ropažu novada pašvaldības domes 2024. gada 21. februāra saistošajiem noteikumiem
Nr. 12/24 "Grozījumi Ropažu novada pašvaldības domes 2022. gada 7. decembra
saistošajos noteikumos Nr. 59/22 "Par sociālajiem pakalpojumiem Ropažu novada
pašvaldībā""
Paskaidrojuma raksta sadaļa |
Norādāmā informācija |
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums | 1.1. Saistošo noteikumu izdošanas mērķis ir
precizēt Ropažu novada pašvaldības domes 2022. gada 7. decembra
saistošos noteikumus Nr. 59/22 "Par sociālajiem pakalpojumiem Ropažu
novada pašvaldībā". 1.2. Ņemot vērā, ka ar 2024. gadu ir beidzies Eiropas Savienības finansējums deinstitucionalizācijas procesa īstenošanai un pašvaldībai, lai turpmāk īstenotu sociālo pakalpojumu attīstību, jāizmanto pašvaldības vai citi pieejamie resursi, ir jāpieņem grozījumi Ropažu novada pašvaldības domes 2022. gada 7. decembra saistošos noteikumus Nr. 59/22 "Par sociālajiem pakalpojumiem Ropažu novada pašvaldībā". 1.2.1. Ņemot vērā, ka saistošajos noteikumos 3.2. apakšpunktā dažus pakalpojumus (dienas aprūpes centra pakalpojums pilngadīgām personām ar garīga rakstura traucējumiem; specializētās darbnīcas pilngadīgām personām ar garīga rakstura traucējumiem; sociālā rehabilitācija bērniem ar funkcionāliem traucējumiem; atelpas brīža pakalpojums) vairs nenodrošina no valsts finansējuma ir jāgroza 3.2. apakšpunkts un jāpapildina 3.1. apakšpunkts ar minētajiem pakalpojumiem, kurus nodrošinās no pašvaldības budžeta. 1.2.2. Pakalpojumiem (dienas aprūpes centra pakalpojums pilngadīgām personām ar garīga rakstura traucējumiem; specializētās darbnīcas pilngadīgām personām ar garīga rakstura traucējumiem; sociālā rehabilitācija bērniem ar funkcionāliem traucējumiem; atelpas brīža pakalpojums) saistošajos noteikumos ir jānorāda konkrētas summas, kādā apmērā pašvaldība apmaksās šos pakalpojumus, līdz ar to jāgroza ir 97., 103., 109. un 129. punkts. 1.2.3. Vienlaikus ir jāveic saistošajos noteikumos citi nebūtiski precizējumi atbilstoši faktiskajai situācijai. |
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu | 2.1. Saistošo noteikumu īstenošanas fiskālās ietekmes prognoze uz pašvaldības budžetu – sagaidāms izdevumu palielinājums 270300.00 euro apmērā. |
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci | 3.1. Sociālā ietekme – nav sagaidāma
ietekme, jo saistošajos noteikumos noteiktie pakalpojumi arī turpmāk
tiks nodrošināti. 3.2. Ietekme uz vidi – šo saistošo noteikumu izpilde neietekmēs vidi. 3.3. Ietekme uz iedzīvotāju veselību – nav sagaidāma ietekme, jo saistošajos noteikumos noteiktie pakalpojumi arī turpmāk tiks nodrošināti. 3.4. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā – šo saistošo noteikumu izpilde neietekmē uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā. 3.5. Ietekme uz konkurenci – šo saistošo noteikumu izpilde neietekmē konkurenci. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām | 4.1. Saistošo noteikumu piemērošanā
personas var vērsties Ropažu novada pašvaldības Sociālajā dienestā. 4.2. Ar šiem saistošajiem noteikumiem netiek paredzētas papildus administratīvo procedūru izmaksas. |
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem | 5.1. Saskaņā ar Sociālo pakalpojumu un
sociālās palīdzības likuma 3. panta otro daļu sociālo pakalpojumu un
sociālās palīdzības saņemšanas kārtību nosaka Ministru kabinets un
pašvaldību domes. Pamatojoties uz šī panta trešo daļu kārtību, kādā
saņemami pašvaldību sniegtie sociālie pakalpojumi, nosaka pašvaldību
saistošajos noteikumos. Saskaņā ar Invaliditātes likuma 12. panta 6.2
daļu pašvaldība saistošajos noteikumos nosaka šā panta pirmās
daļas 4.2 punktā minētā aprūpes pakalpojuma piešķiršanas,
atteikšanas, izbeigšanas un pārtraukšanas nosacījumus un kārtību,
kritērijus aprūpes pakalpojuma nepieciešamības novērtēšanai un prasības
aprūpes pakalpojuma sniedzējam. Saskaņā ar Ministru kabineta 2003. gada
27. maija noteikumu Nr. 275 "Sociālās aprūpes un sociālās
rehabilitācijas pakalpojumu samaksas kārtība un kārtība, kādā
pakalpojuma izmaksas tiek segtas no pašvaldības budžeta" 6. punktu
pašvaldība atbilstoši finansiālajām iespējām var noteikt klientam citu (labvēlīgāku)
samaksas kārtību par pakalpojumu.
5.2. Ņemot vērā minēto pašvaldība ir izvērtējusi iespējas un secinājusi, ka ir nepieciešami šādi grozījumi. 5.3. Saistošo noteikumu īstenošana neparedz papildus cilvēkresursu iesaisti, saistošo noteikumu īstenošanā tiks iesaistīti darbinieki, kuri administrē sociālos pakalpojumus. |
6. Informācija par izpildes nodrošināšanu | 6.1. Saistošo noteikumu izpildi turpinās nodrošināt Ropažu novada pašvaldības Sociālais dienests, līdz ar to nav nepieciešama jaunu institūciju izveide. Papildus resursi nav nepieciešami. |
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana | 7.1. Saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanai un pašvaldības rīcība ir atbilstoša Pašvaldību likumam un citiem normatīvajiem aktiem. |
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām | 8.1. Sabiedrības līdzdalības veids –
priekšlikumu un iebildumu ievērtēšana un iekļaušana pēc projekta
publicēšanas pašvaldības tīmekļa vietnē internetā www.ropazi.lv. 8.2. Saistošo noteikumu projekts sabiedrības viedokļa noskaidrošanai tika publicēts pašvaldības tīmekļa vietnē internetā www.ropazi.lv no 2024. gada no 22. janvāra līdz 2024. gada 5. februārim. 8.3. Šajā laika periodā ir saņemts viens personas viedoklis, kurā izteikts lūgums papildināt saistošos noteikumus ar punktu, ka atelpas brīža pakalpojuma izpildes vieta var būt gan institūcijā, gan bērna dzīvesvietā, izvērtējot bērna funkcionēšanas smaguma pakāpi un no diagnozes izrietošās uztveres un uzvedības īpatnības. Persona norāda šādu pamatojumu: ņemot vērā, ka ne visi bērni ir spējīgi atrasties instancēs sev svešā vidē ar nepazīstamiem cilvēkiem (daži bērni mēdz slikti pierast pie svešas vides, cilvēkiem un režīma un mēdz būt arī agresīvi), tādēļ persona uzskata, ka atelpas brīža pakalpojums būtu saņemams gan institūcijās, gan veicot atsevišķu izvērtēšanu bērna dzīvesvietā. 8.4. Veselības aizsardzības, sociālo lietu un dzīvokļu komiteja ir izskatījusi personas viedokli un secina, ka saistošajos noteikumos nav norādīts, kur tieši atelpas brīža pakalpojums ir sniedzams (persona izvēlas vietu), līdz ar to papildus precizējumi saistošajos noteikumos nav nepieciešami. |
Ropažu novada pašvaldības domes priekšsēdētāja V. Paulāne