Ministru kabineta rīkojumi: Šajā laidienā 17 Pēdējās nedēļas laikā 19 Visi
Ministru kabineta rīkojums Nr. 288
Rīgā 2024. gada 10. aprīlī (prot. Nr. 15 53. §)
Par 2.1.2.2.i. investīcijas projekta "Lauksaimniecības datu centra mākoņdatošanas pakalpojumu attīstība valsts federētā mākoņa ietvaros" pases un centralizētās funkcijas vai koplietošanas pakalpojumu attīstības plāna apstiprināšanu
1. Apstiprināt Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2.1.2.2.i. investīcijas projekta "Lauksaimniecības datu centra mākoņdatošanas pakalpojumu attīstība valsts federētā mākoņa ietvaros" (turpmāk – projekts) pasi (1. pielikums) un centralizētās funkcijas vai koplietošanas pakalpojumu attīstības plānu (2. pielikums), kā arī projekta izmaksas 3 760 680 euro apmērā, tai skaitā Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma finansējumu investīcijai 3 108 000 euro apmērā un valsts budžeta finansējumu pievienotās vērtības nodokļa izmaksu segšanai 652 680 euro apmērā.
2. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai uzaicināt Zemkopības ministriju iesniegt projekta iesniegumu Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" 2.1.2.r. reformas "Valsts IKT resursu izmantošanas efektivitātes un sadarbspējas paaugstināšana" 2.1.2.2.i. investīcijas "Latvijas nacionālais federētais mākonis" (turpmāk – 2.1.2.2.i. investīcija) ietvaros.
3. Projektu finansēt 2.1.2.2.i. investīcijas ietvaros, ja projekta iesniegums atbilst Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumos Nr. 435 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" īstenošanas noteikumi" iekļautajiem nosacījumiem.
4. Pēc projekta pabeigšanas noteikt projekta rezultātu uzturēšanas izmaksas ne vairāk kā 676 922,40 euro gadā, un Zemkopības ministrijai papildu finansējumu pieprasīt normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
Ministru prezidente E. Siliņa
Zemkopības ministra pienākumu izpildītājs ‒
labklājības ministrs U. Augulis
1. pielikums
Ministru kabineta
2024. gada 10. aprīļa
rīkojumam Nr. 288
2.1.2.2.i. investīcijas projekta "Lauksaimniecības datu centra mākoņdatošanas pakalpojumu attīstība valsts federētā mākoņa ietvaros" pase
1. Finansējuma saņēmējs, kas īsteno projektu
1.1. Finansējuma saņēmējs, kas īsteno projektu (institūcija) | Zemkopības ministrija |
1.2. Projekta īstenošanas partneri | Lauksaimniecības datu centrs |
2. Saistīto projektu programma
2.1. Programmas nosaukums | Valsts pārvaldes IKT infrastruktūras attīstības programma |
2.2. Saistība ar citiem projektiem | Projekta ietvaros tiek tālāk attīstīti IKT
infrastruktūras risinājumi, kuros veiktas investīcijas projekta
"Zemkopības ministrijas un tās padotībā esošo iestāžu informācijas un
komunikācijas tehnoloģiju attīstība (1. kārta) Nr. 2.2.1.1/17/I/001"
ietvaros. Projekta ietvaros plānotās aktivitātes nepārklājas ar projektu "Zemkopības ministrijas un tās padotībā esošo iestāžu informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstība (1. kārta)" un "Zemkopības ministrijas un tās padotībā esošo iestāžu informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstība (2. kārta)" ietvaros īstenotajām aktivitātēm, un dubultā finansējuma risks netiek identificēts. Projekta īstenošana programmas ietvaros tiks koordinēta ar pārējiem valsts federētā mākoņa attīstības projektu īstenotājiem |
3. Projekta mērķis un galvenie ieguvumi
3.1. Projekta mērķis un galvenais saturs | Attīstīt Lauksaimniecības datu centra mākoņdatošanas pakalpojumus valsts federētā mākoņa ietvaros | ||
3.2. Projekta pamatojums
(aktualitāte/nepieciešamība/ risināmā problēma) |
ES un Latvija īsteno politiku,
kas paredz jaunu pieeju – līdz šim nereģistrētas informācijas apkopošanu
un apstrādi lauksaimniecības procesos, veicinot viedas un ilgtspējīgas
lauksaimniecības attīstību, virzoties uz mērķi nodrošināt uzskaiti un
kontroli līdz galaproduktam. Tā rezultātā prognozējams lauksaimniecības
datu apjoma pieaugums, kuru būs nepieciešams apstrādāt un glabāt. Lai
mazinātu Zemkopības ministrijas (turpmāk – ZM) pakļautībā esošo iestāžu
IKT resursu sadrumstalotību, pakāpeniski tiek īstenota ZM nozares
skaitļošanas infrastruktūras koplietošanas pakalpojumu attīstība
ZM nozares datu centrā, kura turētājs ir Lauksaimniecības datu centrs
(turpmāk – LDC). LDC kļūs par vienu no valsts federētā mākoņa pakalpojumu sniedzējiem, nodrošinot sniedzamo pakalpojumu sadarbspēju vismaz tādā līmenī, lai nepieciešamības gadījumā varētu piesaistīt papildu skaitļošanas resursus no citiem valsts federētā mākoņa pakalpojumu sniedzējiem, kā arī veikt sistēmu darbības atjaunošanu pie citiem valsts federētā mākoņa pakalpojumu sniedzējiem. Līdz projekta īstenošanas noslēgumam LDC uzsāks pakalpojumu sniegšanu arī citu nozaru institūcijām |
||
3.3. Projekta ieguvumi1 | Ieguvuma mērīšanas vai verificēšanas metode un mērāmais rādītājs2 |
Vērtība |
Sasniegšanas laiks (gads) |
3.3.1. Ieguvumi ZM un citu
nozaru institūcijām ZM nozares IKT resursu konsolidācija |
ZM nozares institūciju informācijas sistēmas un platformas, kas izmanto valsts federētā mākoņa unificētā pakalpojuma ietvaram atbilstošus LDC mākoņdatošanas pakalpojumus. Pašreizējā vērtība 0 |
1 5 |
2024. 2026. |
Citu nozaru institūciju sistēmas, kas
izmanto valsts federētā mākoņa unificētā pakalpojuma ietvaram
atbilstošus LDC mākoņdatošanas pakalpojumus. Pašreizējā vērtība 0 |
1 |
2026. |
|
3.3.2. IKT pārvaldības ieguvumi
Pieejama operatīvā informācija par ZM un tās padotības iestāžu IKT
resursiem un to stāvokli, uzlabojot nepieciešamo resursu plānošanas
procesu. |
Institūcijām – klientiem tiek nodrošināta
pieeja IKT resursu pārvaldības videi, nodrošinot iespēju redzēt
attiecīgās iestādes IT resursu patēriņu un to virtuālo resursu noslodzi,
uz kuru pamatojoties ir iespējams plānot nākotnes IT resursus. LDC DC
klientiem ir pieejama pārvaldības vide (izveidoti vismaz 2 klientu
pārvaldības vides konti). Pašreizējā vērtība 0 |
2 |
2026. |
3.3.3. Drošība – darbības nepārtrauktība | Institūcijas – klienta izvēlētai sistēmai
tiek nodrošināta papildus skaitļošanas jaudas piesaistes un darbības
atjaunošanas iespēja pie cita pakalpojuma sniedzēja valsts federētā
mākoņa ietvaros (pie cita pakalpojuma sniedzēja dublējamo sistēmu
skaits). Pašreizējā vērtība 0 |
1 |
2024. |
3.3.4. Energoefektivitātes un procesu efektivitātes ieguvumi | Tiek veikta skaitļošanas pakalpojumiem
izmantotās elektroenerģijas, kā arī pakalpojuma sniedzēja un tā
kontraktoru ieguldītā laika uzskaite, to pamatoti un caurskatāmi
attiecinot pa institūcijām – pakalpojumu saņēmējām (institūciju –
caurskatāmo pakalpojumu izmaksu atskaišu saņēmēju – skaits). Pašreizējā vērtība 0 |
7 |
2026. |
4. Nepieciešamā finansējuma apjoms un tā sadalījums pa projekta darbībām iznākumu sasniegšanai un būtisko izmaksu veidiem
4.1. Atveseļošanas fonda plāna finansējums (kopā) | 4.2. Plānotais pievienotās vērtības nodokļa (PVN) apmērs (kopā), ja tiks pieprasīta tā segšana3, un avansa apmērs, ja plānots to pieprasīt4 | |
3 108 000 euro |
652 680 euro |
|
Projekta ietvaros veicamo darbību un būtisko izmaksu veidu raksturojošs apzīmējums |
Izmaksu apmērs (indikatīvi) |
Maksimālais apmērs5 |
Darbības iznākums |
4.3.1. Projekta vadības un īstenošanas personāla (darbinieku) izmaksas |
310 800 euro |
310 800 euro |
1) Nodrošināta kapacitāte projekta vadībai un īstenošanai |
4.3.2. IKT infrastruktūras
papildināšana
- LDC DC IKT infrastruktūras paplašināšanas un esošās infrastruktūras migrācijas plāna sagatavošana; - LDC DC tīkla infrastruktūras paplašināšana un integrācija valsts federētā mākoņa ietvaros; - datu centru (turpmāk – DC) un skaitļošanas infrastruktūras tehniskās infrastruktūras un tās darbināšanai nepieciešamās ražotāja sērijveida programmatūras iegāde; - tīkla infrastruktūras iegāde savienošanai ar valsts federētā mākoņa dalībnieku DC; - tehniskās infrastruktūras ieviešana, programmatūras instalācija, konfigurācija; - esošo informācijas sistēmu un informācijas resursu (tai skaitā rezerves kopiju) migrācija jaunās infrastruktūras ietvaros; - integrācijas ar valsts federētā mākoņa pakalpojumu sniedzējiem ieviesta/nodrošināta sadarbspēja vismaz savstarpējas rezerves atjaunošanās un papildus skaitļošanas jaudas piešķiršanas līmenī |
1 526 004 euro |
2 500 000* euro |
1) Nodrošināta resursu kapacitāte valsts federētā mākoņa unificētā pakalpojuma ieviešanai. 2) Nodrošināta datu dublēšana rezerves DC. 3) LDC DC izveidots savienojums ar valsts federētā mākoņa pakalpojumu sniedzēju infrastruktūru |
4.3.3. Pakalpojumu sagatavošana un
izvēršana, t. sk. pārvaldības risinājumu ieviešana - pārvaldības programmatūras iegāde, uzstādīšana un konfigurēšana; - apmācības DC izmantotajās tehnoloģijās un organizatoriskajās prasmēs; - LDC DC pārvaldības (virtualizācija, pakalpojumu vadība, automatizācija) plāna izstrāde kontekstā ar valsts federētā mākoņa attīstības vīzijas pamatnostādnēm (plānots VARAM informatīvais ziņojums par valsts federētā mākoņa attīstību); - LDC DC pakalpojumu kataloga sagatavošana/attīstība – dokumentācijas un vadlīniju izstrāde; - LDC DC pakalpojumu sagatavošana produkcijai, pakalpojumu konfigurēšana; - sistēmu migrācija |
1 271 196 euro |
2 000 000* euro |
1) Iegādāta un ieviesta LDC pakalpojumu
pārvaldības programmatūra. 2) Ieviests un nodrošināts unificētais valsts federētā mākoņa pakalpojums. 3) Apmācīti LDC DC IT speciālisti darbam ar izvēlētajām valsts federētā mākoņa pakalpojuma tehnoloģijām. 4) LDC DC infrastruktūrā izvietota vismaz viena valsts informācijas sistēma no citas nozares. 5) Ieviests standartizēts sistēmas atbalsta un uzturēšanas process. 6) Veikta sistēmu migrācija uz valsts federētā mākoņa unificēto pakalpojumu |
Piezīme. * Ja pārējo minēto projekta darbību izmaksu apmērs projekta īstenošanas gaitā attiecīgi ir zemāks par indikatīvo un joprojām nepārsniedz kopējo projektam plānoto izmaksu apmēru. |
5. Projekta ieguldījums reformu un investīciju mērķu rādītāju sasniegšanā
5.1. Modernizēto pārvaldes procesu IKT risinājumi
Skaits |
IKT risinājuma nosaukums |
Īss apraksts6 |
Valsts mākonī (jā/nē) |
Termiņš IKT risinājumu attīstības saskaņošanai7 (gads, ceturksnis) |
Termiņš ieviešanai produkcijā (gads, ceturksnis) |
Risinājuma lietotāji (skaits) |
1 | 5.1.1. LDC DC mākoņdatošanas pakalpojumu platforma, kas ir integrēta valsts federētajā mākonī | Tiek attīstīta LDC DC mākoņdatošanas pakalpojumu platforma, kas tiek integrēta valsts federētajā mākonī, lai nodrošinātu iespēju sniegt savstarpēji sadarbspējīgus pakalpojumus |
Jā |
31.12.2023. |
2026. gada II cet. |
Vismaz 8 institūcijas – lietotājas.
Indikatīvais saraksts: Lauku atbalsta dienests; Lauksaimniecības datu centrs; Pārtikas veterinārais dienests; Valsts augu aizsardzības dienests; Valsts meža dienests; Valsts tehniskās uzraudzības aģentūra; Zemkopības ministrija; Valsts reģionālās attīstības aģentūra |
5.2. Centralizētās funkcijas vai koplietošanas pakalpojumi
Skaits |
Pakalpojums (pakalpojumu grupa) |
Koplietošanas pakalpojumu lietotāji (institūcijas) |
Norāde uz MK lēmumu par attīstības plānu8 |
Termiņš ieviešanai (gads, ceturksnis) |
1 |
5.2.1. Valsts federētā mākoņa unificētais pakalpojums |
skat. 5.1.1. |
Tiek apstiprināts vienlaikus ar projekta pasi |
2024. gada IV cet. |
5.3. Centralizēti pārvaldāmās nozares būtiskās datu kopas
Skaits |
Saturu raksturojošs nosaukums |
Termiņš piekļuves nodrošināšanai (gads, ceturksnis) |
N/a |
N/a |
6. Projekta pārvaldības un īstenošanas kapacitāte9
ANM plāna īstenošana un uzraudzība tiks īstenota
saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumiem Nr. 621
"Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna
īstenošanas un uzraudzības kārtība", ZM iekšējiem normatīvajiem aktiem,
kuros noteiktas atbildīgo institūciju funkcijas plāna īstenošanā un
uzraudzībā, kā arī saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija
noteikumiem Nr. 435 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības
mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un
investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā
transformācija" īstenošanas noteikumi". Vadības un kontroles sistēmas
pamatam tiks izmantotas valsts pārvaldē esošās kārtības, specifiski
pielāgojot tās ANM plāna ieviešanas prasībām. Projektu īsteno un programmas uzraudzību nodrošina Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija un Aizsardzības ministrija (programmas uzraudzības padome). Projekta pārvaldību nodrošina ZM. Projekta pārvaldības struktūra ZM: - ZM IKT padome, kas pieņem lēmumus par IKT attīstību un šā projekta īstenošanas jautājumiem. Ar ZM rīkojumu plānots izveidot – projekta uzraudzības padomi un projekta vadības grupu; - projekta vadītājs – finansēts no ANM (ZM/LDC darbinieks), īsteno apakšprojektu kopējo koordināciju un vadību; - projekta īstenošanas personāls (LDC IT/IKT administratori, analītiķi, arhitekti). Projekta pārvaldība: Projekta vadības personāls: esošais ZM projekta vadības personāls un sadarbības partnera (LDC) projekta vadītājs; plānots iepirkt projekta pārvaldības atbalsta pakalpojumus. Projekta īstenošanas personāls: LDC plāno uz projekta laiku piesaistīt papildu darbiniekus – IT speciālistus, kā arī iepirkt IKT infrastruktūras pārvaldības konsultantu pakalpojumus |
7. Izmaksu/ieguvumu analīze, tai skaitā ietekme uz pārvaldes darbinieku skaitu
Projekta investīcijas: 3 108 000 euro un
indikatīvās uzturēšanas izmaksas gadā pēc projekta beigām 676 922,40
euro apmērā ar PVN, kas projekta dzīves cikla (13 gadi) laikā veido
6 769 224,00 euro.
Ekonomiskie ieguvumi, kas tiks sasniegti līdz ar projekta īstenošanu: - Uzturēšanas izdevumu samazinājums iestāžu informācijas sistēmu izvietošanai DC, izveidojot unificēto pakalpojumu (ieguvumi 14 794 711,54 euro apmērā). Uzturēšanas izdevumu samazinājums ir pamatots ar iestāžu skaitu, kuras nākotnē izmantos unificēto pakalpojumu, izvietoto IS skaitam projekta dzīves cikla laikā pieaugot līdz 30. - Veiktie indikatīvie ieguvumu un izdevumu analīzes aprēķini liecina par projekta stratēģisko un ekonomisko vērtību – visā projekta dzīves ciklā (13 gadi) projekta kopējais sociālekonomiskais lietderīgums (no aprēķinātajiem projekta ieguvumiem (14 794 711,54 euro) atņemot projekta investīcijas (3 108 000,00 euro + PVN 652 680,00 euro) un prognozētās projekta rezultātu uzturēšanas izmaksas 13 gadu periodā (8 799 991,20 euro jeb 20 % no projekta investīciju summas)) ir 2 234 040,34 euro |
8. Cita būtiska informācija
Projekta savlaicīgu īstenošanu apdraud šādi riski:
1. Globālā IKT iekārtu ražotāju produkcijas piegāžu kavēšanās, kas atsevišķos gadījumos var aizņemt līdz pat gadam. 2. Pārējo projekta dalībnieku spēja nodrošināt projekta mērķu sasniegšanu. 3. IT ekspertu (tai skaitā ārēju konsultantu) resursu trūkums |
Lietotie saīsinājumi:
ANM – Atveseļošanas un noturības mehānisms
IKT – informācijas un komunikācijas tehnoloģijas
VARAM – Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija
1 Obligāti jāiekļauj vismaz viens (vēlami vismaz divi) būtisks ieguvums, kas tiek sasniegts jau projekta īstenošanas laikā. Šajā sadaļā ir jānorāda būtiski ieguvumi nozarei, institūcijai, sabiedrībai, bet nav jānorāda iznākumi – ieguldījumi ANM plāna 2.1. mērķa rādītāju sasniegšanā, ko norāda 5. punktā.
2 Piemēram, ja ieguvums ir personāla administrēšanas funkcijas centralizācija, tad mērījums varētu būt, piemēram, tiešās pārvaldes darbinieku skaits, kas to izmanto, vērtība, piemēram, 10 000, un sasniegšanas laiks – 2026. gads.
3 PVN netiek attiecināts projektu īstenotājiem, kas to var attiecināt patstāvīgi. Pārējie projektu īstenotāji var pieprasīt to attiecināt, norādot apmēru un saskaņojot to ar Finanšu ministriju.
4 Avansa maksājumi ir attiecināmi uz projektu īstenotājiem, kas nav valsts tiešās pārvaldes institūcijas. Jānorāda apmērs, kas nepārsniedz 30 % no attiecināmo izmaksu kopsummas, un jāsaskaņo ar Finanšu ministriju.
5 Apmērs, ko nedrīkst pārsniegt, nesaskaņojot grozījumus Ministru kabinetā. Ja ierobežojumi uz konkrēto pozīciju nav attiecināmi, tad norāda "n/a".
6 Informācija, kas norādīta Ministru kabineta 2021. gada 31. augusta noteikumu Nr. 597 "Valsts informācijas sistēmu attīstības projektu uzraudzības kārtība" (tā sauktā IKT būvvaldes kārtība) 2. pielikuma "Valsts informācijas sistēmas attīstības aktivitātes apraksts" 6.1. apakšpunktā.
7 Tā sauktajā IKT būvvaldes kārtībā jau saņemtā VARAM saskaņojuma datums vai plānotais termiņš, kad tas tiks saņemts.
8 Ja koplietošanas pakalpojuma attīstības plāns tiek iesniegts vienlaikus ar Ministru kabineta rīkojumu par projekta atlases kārtu, par to pievieno attiecīgu norādi.
9 Kapitālsabiedrības un pašvaldības norāda arī finanšu kapacitāti atbilstoši finansēšanas nosacījumiem.
2. pielikums
Ministru kabineta
2024. gada 10. aprīļa
rīkojumam Nr. 288
Centralizētās funkcijas vai koplietošanas pakalpojumu attīstības plāns
1. Centralizētā funkcija vai koplietošanas pakalpojums (turpmāk – pakalpojums)
Lauksaimniecības datu centra mākoņdatošanas
infrastruktūras attīstība valsts datu apstrādes mākoņa unificētā
skaitļošanas infrastruktūras pakalpojuma nodrošināšanai. Valsts datu apstrādes mākoņa unificētais skaitļošanas infrastruktūras pakalpojums (turpmāk – unificētais pakalpojums) ir skaitļošanas jaudas un datu krātuves pakalpojums mākoņdatošanas tehnoloģiju izmantošanai pielāgotu lietojumprogrammatūras risinājumu attīstīšanai un darbināšanai. Unificēto pakalpojumu, savstarpēji sadarbojoties, sniegs valsts datu apstrādes mākoņa pakalpojuma sniedzēji, un to varēs saņemt, slēdzot vienošanos ar pakalpojumu sniedzējiem |
2. Pakalpojuma sniedzējs
Lauksaimniecības datu centrs (turpmāk – LDC) |
3. Pakalpojuma rādītāji (pakalpojuma līmeņa vienošanās (SLA) līmeņi)
Unificētais pakalpojums tiks sniegts atbilstoši
rādītājiem un līmeņiem, kas tiks noteikti pakalpojumu sniegšanas līgumos.
Tiek plānots, ka unificētā pakalpojuma līmeņi nebūs zemāki par līmeņiem,
ko LDC jau šobrīd nodrošina virtuālās skaitļošanas jaudas pakalpojumiem.
Unificēto pakalpojumu specifikācijas, rādītāji un līmeņi tiks definēti pakalpojumu nodrošinošā IKT risinājuma attīstības plānošanas un risinājuma saskaņošanas laikā, kā arī precizēti projekta īstenošanas laikā
|
4. Pakalpojuma saņēmēju loks
Unificētā pakalpojuma saņēmēju loku veido valsts
pārvaldes (tai skaitā pašvaldību) institūcijas, kas attīsta vai jau ir
attīstījušas valsts pārvaldes (tai skaitā pašvaldību) pārvaldes funkciju
izpildei nepieciešamos lietojumprogrammatūras risinājumus, kuru tehniskā
arhitektūra ir piemērota darbināšanai, izmantojot unificēto pakalpojumu. Pašreiz LDC pakalpojumu izmanto un turpinās izmantot zemkopības nozares iestādes. Tiek plānots, ka līdz 2026. gada jūnijam unificēto pakalpojumu izmantos vismaz astoņu valsts un pašvaldību informācijas sistēmu un platformu attīstīšanai un darbināšanai |
5. Pakalpojuma sniegšanu nodrošinošais IKT risinājums
Pakalpojuma sniegšanu nodrošina LDC infrastruktūra, kas papildus datu centra pamata infrastruktūrai (droši fiziski aizsargātas un droši energoapgādātas energoefektīvi dzesējamas telpas, kurās izvietotas ar drošiem rezervētiem datu pārraides savienojumiem savienotas datu apstrādes un uzkrāšanas ierīces) nodrošina mākoņdatošanas un rezerves kopēšanas pakalpojumus, tai skaitā nodrošinot iespēju atjaunot sistēmu darbību vai piesaistīt papildu skaitļošanas jaudas sadarbībā ar citiem valsts datu apstrādes mākoņa dalībniekiem |
6. Pakalpojuma sniegšanas un saņemšanas tiesiskais regulējums un pakalpojuma ieviešanas stratēģija
Pakalpojuma lietošanu reglamentē: - līdz plānotajām VESPC tiesiskā regulējuma izmaiņām – Valsts pārvaldes iekārtas likums (attiecībā uz iestāžu savstarpējo sadarbību, par to slēdzot starpresoru vienošanos) un LDC nolikums; - informatīvais ziņojums "Par valsts informācijas un komunikācijas tehnoloģiju resursu un kompetenču konsolidāciju" (izskatīts MK 2021. gada 19. oktobra sēdē (prot. Nr. 70 34. §), https://tapportals.mk.gov.lv/legal_acts/cafd09bc-845f-4609-8672-3e4b1fe903c3); - informatīvais ziņojums "Par valsts pārvaldes informācijas un komunikācijas tehnoloģiju koplietošanas pakalpojumu attīstības plānošanu un finansēšanu" (izskatīts MK 2022. gada 7. jūnija sēdē (prot. Nr. 30 29. §), https://tapportals.mk.gov.lv/legal_acts/7a8c213a-6b4c-4eda-99d3-dcb58266f844). - 2022. gada 15. novembrī apstiprinātais Latvijas Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskais plāns 2023.–2027. gadam. Unificētā pakalpojuma ieviešanu un izvēršanu veicinās VARAM īstenotā valsts pārvaldes IKT resursu un kompetenču konsolidācijas politika un vispārējās tehniskās prasības valsts pārvaldes IKT risinājumiem, kas ietver gan ieteikumus jaunizstrādājamo IKT risinājumu tehniskajai arhitektūrai, gan IKT infrastruktūras pakalpojumu izmantošanas prasības |
7. Pakalpojuma finansēšanas pieeja1
Plānotā unificētā pakalpojuma finansēšanas pieeja: Zemkopības ministrija – centralizētās funkcijas nodrošinātājs un LDC mākoņdatošanas pakalpojuma uzturētājs – tajā ietilpstošo tehnoloģisko komponenšu uzturēšanu nodrošina un turpinās nodrošināt no šādiem līdzekļiem: - projekta īstenošana tiek finansēta (2023.–2026. gadā) no ANM budžeta 3 108 000 euro apmērā; - projekta īstenošanas PVN tiek finansēts (2023.–2026. gadā) no valsts budžeta līdzekļiem 652 680 euro apmērā; - nepieciešamais finansējums LDC mākoņdatošanas pakalpojuma uzturēšanai (tai skaitā programmatūras licenču, serveru un datu pārraides tīkla aparatūras, datu centra infrastruktūras un ar mākoņdatošanas pakalpojumu saistītie ekspluatācijas izdevumi) pēc projekta beigām būs 676 922,40 euro gadā ar PVN, kas ietver 20 % no projekta ietvaros paredzētajām Lauksaimniecības datu centra mākoņdatošanas pakalpojumu izstrādes izmaksām: • 559 440,00 euro – plānotais valsts pamatbudžeta finansējums bez PVN; • 117 482,40 euro – plānotais PVN valsts pamatbudžeta finansējums. Centralizēti (projekta īstenošanas laikā – no projekta finansējuma, bet pēc projekta pabeigšanas – no turpmākiem projektiem vai no pakalpojuma sniedzēja vai deleģētās funkcijas izpildes valsts budžeta programmas) tiek finansēta pakalpojuma attīstība un pārējās ar pakalpojuma sniegšanu saistītās izmaksas (izņemot izmaksas, kuru apjoms ir tieši atkarīgs no pakalpojuma saņēmēja izdarītajām izvēlēm par pakalpojuma apjomu, saturu un līmeni): - pakalpojuma sniedzēja speciālistu darbs pakalpojuma pielāgošanā, kā arī attīstāmo un darbināmo sistēmu migrācijā vai izvietošanā mākoņdatošanas vidē – pakalpojuma sniedzējam veicot ieguldāmā darba apjoma uzskaiti un pakalpojuma saņēmējam apmaksājot darbu saskaņā ar pakalpojuma sniedzēja speciālistu pakalpojumu izcenojumu; - papildu izmaksas, kas saistītas ar trešo pušu produktu (piemēram, programmatūras licenču) un pakalpojumu (piemēram, telekomunikāciju pakalpojumu) izmantošanu un ir nepieciešamas pakalpojuma saņēmēja vajadzību apmierināšanai, bet iziet ārpus unificētā mākoņpakalpojuma tvēruma; - uz saņemto skaitļošanas pakalpojumu apjomu attiecināti elektroenerģijas izdevumi, ieskaitot dzesēšanai izmantotās elektroenerģijas izdevumus |
8. Pakalpojuma sniegšanas uzsākšanai vai izvēršanai nepieciešamā papildu valsts budžeta finansējuma apmērs un pamatojums, ņemot vērā arī ieguvumus un izmaksas2
Nepieciešamais finansējums LDC mākoņdatošanas pakalpojumu uzturēšanai pēc projekta beigām: 676 922,40 euro gadā ar PVN |
9. Lietotie saīsinājumi
Saīsinājums | Skaidrojums |
ANM | Atveseļošanas un noturības mehānisma plāns |
Federētais mākonis | projekts "Latvijas nacionālais federētais mākonis" |
IKT | informācijas un komunikācijas tehnoloģijas |
LDC | Lauksaimniecības datu centrs |
SLA | pakalpojuma līmeņa vienošanās (angl. – Service Level Agreement) |
VARAM | Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija |
VESPC | Valsts elektronisko sakaru pakalpojumu centrs |
ZM | Zemkopības ministrija |
1 Saskaņā ar informatīvo ziņojumu "Par valsts pārvaldes informācijas un komunikācijas tehnoloģiju koplietošanas pakalpojumu attīstības plānošanu un finansēšanu" (pieņemts zināšanai Ministru kabineta 2022. gada 7. jūnija sēdē (prot. Nr. 30 29. §)) definētajām centralizēto funkciju un IKT koplietošanas pakalpojumu finansēšanas pieejām.
2 Aizpilda, ja 7. punktā norādītā izvēlētā finansēšanas pieeja paredz, ka pakalpojuma uzturēšanu pakalpojuma sniedzējs nevar nodrošināt atbilstoši esošajiem budžeta līdzekļiem un ir nepieciešama finansējuma pārdale no pakalpojuma izmantotājiem (citām valsts budžeta iestādēm) vai ir nepieciešams papildu valsts budžeta finansējums, kas tiks pieprasīts normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.