Liepājas pilsētas domes saistošie noteikumi: Šajā laidienā 1 Pēdējās nedēļas laikā 3 Visi
Liepājas valstspilsētas pašvaldības domes saistošie noteikumi Nr. 10
Liepājā 2024. gada 21. martā (prot. Nr. 3, 35. §)
Decentralizēto kanalizācijas pakalpojumu sniegšanas un uzskaites kārtības saistošie noteikumi
Izdoti saskaņā ar
Ūdenssaimniecības pakalpojumu likuma
6. panta ceturtās daļas 5. punktu un piekto daļu,
Ministru kabineta 2017. gada 27. jūnija noteikumu Nr. 384
"Noteikumi par decentralizēto kanalizācijas sistēmu
apsaimniekošanu un reģistrēšanu" 6. punktu,
Pašvaldību likuma 45. panta otrās daļas 1. punktu
I. Vispārīgie jautājumi
1. Saistošie noteikumi (turpmāk – Noteikumi) nosaka:
1.1. kompetenci decentralizēto kanalizācijas pakalpojumu sniegšanas un uzskaites jomā;
1.2. minimālo biežumu notekūdeņu un nosēdumu izvešanai no decentralizētajām kanalizācijas sistēmām;
1.3. decentralizēto kanalizācijas sistēmu kontroles un uzraudzības kārtību;
1.4. asenizatoru reģistrācijas kārtību un prasības asenizatoram;
1.5. decentralizēto kanalizācijas sistēmu reģistrācijas kārtību;
1.6. decentralizētās kanalizācijas sistēmu īpašnieku un valdītāju pienākumus;
1.7. atbildību par saistošo noteikumu pārkāpumiem.
2. Noteikumu mērķis ir:
2.1. organizēt decentralizēto kanalizācijas pakalpojumu sniegšanu iedzīvotājiem;
2.2. noteikt decentralizētās kanalizācijas sistēmās uzkrāto notekūdeņu un nosēdumu apsaimniekošanas (attīrīšanas, savākšanas, transportēšanas, monitoringa un kontroles) prasības, lai aizsargātu cilvēku dzīvību un veselību, nodrošinātu vides aizsardzību un dabas resursu ilgtspējīgu izmantošanu;
2.3. noteikt decentralizēto kanalizācijas pakalpojumu sniegšanas kārtību;
2.4. nodrošināt Liepājas valstspilsētas pašvaldības (turpmāk – Pašvaldība) administratīvajai teritorijai normatīvajos aktos noteikto notekūdeņu savākšanas un attīrīšanas prasību ievērošanu.
3. Noteikumi ir saistoši visām fiziskajām un juridiskajām personām Pašvaldības administratīvajā teritorijā.
4. Noteikumos lietotie termini atbilst terminiem, kuri noteikti normatīvajos aktos ūdenssaimniecības pakalpojumu sniegšanas jomā.
5. Decentralizēto kanalizācijas sistēmu uzraudzību un kontroli Noteikumos noteiktajā kārtībā veic Pašvaldības sabiedrisko ūdenssaimniecības pakalpojumu sniedzējs (turpmāk – Pakalpojuma sniedzējs), kas atbilstoši noslēgtajam līgumam ar Pašvaldību uztur un ievada informāciju decentralizētās kanalizācijas sistēmu reģistrā (turpmāk – reģistrs).
II. Kompetence decentralizēto kanalizācijas pakalpojumu sniegšanas un uzskaites jomā
6. Pakalpojuma sniedzēja kompetencē ir:
6.1. uzturēt decentralizēto kanalizācijas sistēmu reģistru;
6.2. kontrolēt prasību ievērošanu notekūdeņu un nosēdumu savākšanā no decentralizētajām kanalizācijas sistēmām, to transportēšanā un novadīšanā centralizētajā kanalizācijas sistēmā;
6.3. kontrolēt un uzraudzīt decentralizētajā kanalizācijas sistēmā uzkrāto notekūdeņu un nosēdumu izvešanas biežumu;
6.4. kontrolēt decentralizēto kanalizācijas sistēmu ekspluatācijas un uzturēšanas prasību ievērošanu;
6.5. sniegt informāciju decentralizētās kanalizācijas sistēmas īpašniekiem par decentralizētajās kanalizācijas sistēmās uzkrāto notekūdeņu izvešanas kārtību un decentralizēto kanalizācijas pakalpojumu saņemšanas dokumentācijas uzglabāšanas nepieciešamību.
7. Noteikumu 6. punkta izpildei Pašvaldība katru gadu piešķir Pakalpojuma sniedzējam pašvaldības budžeta dotāciju.
8. Liepājas Centrālās administrācijas kompetencē ir:
8.1. uzturēt un reģistrēt ziņas Pašvaldības asenizatoru reģistrā;
8.2. publicēt informāciju par asenizatoru pakalpojuma sniedzējiem;
8.3. apkopot informāciju par savākto decentralizēto kanalizācijas apjomu.
III. Minimālais biežums notekūdeņu un nosēdumu izvešanai no decentralizētajām kanalizācijas sistēmām
9. Pašvaldības administratīvajā teritorijā esošajās decentralizētajās kanalizācijas sistēmās uzkrātie notekūdeņi un nosēdumi ir jānovada Pakalpojuma sniedzēja norādītā speciāli izveidotā notekūdeņu pieņemšanas vietā.
10. Pakalpojuma sniedzējs ir tiesīgs nepieņemt no decentralizētajām kanalizācijas sistēmām savāktos notekūdeņus un nosēdumus, ja tajos esošais piesārņojums rada centralizētās kanalizācijas sistēmas un notekūdeņu attīrīšanas iekārtu drošas ekspluatācijas apdraudējuma riskus vai ja ar asenizatoru nav noslēgts līgums par notekūdeņu un nosēdumu pieņemšanu.
11. Decentralizēto kanalizācijas sistēmu īpašnieki vai valdītāji par saviem līdzekļiem nodrošina tajās savākto notekūdeņu un nosēdumu regulāru izvešanu, izmantojot asenizatoru, kas ir reģistrējies Pašvaldībā, atbilstoši Noteikumu prasībām.
12. Notekūdeņu un nosēdumu izvešanas biežumu no decentralizētajām kanalizācijas sistēmas krājtvertnēm nosaka, pamatojoties uz sistēmas īpašnieka vai valdītāja reģistrācijas iesniegumā norādīto informāciju par notekūdeņu krājtvertni, ievērojot šādus nosacījumus:
12.1. ja notekūdeņu vai nosēdumu krājtvertnes īpašnieka vai valdītāja nekustamajā īpašumā tiek izmantoti centralizētie ūdensapgādes pakalpojumi, tad tiek ņemts vērā patērētā ūdens daudzums, ko fiksējis ūdens patēriņa komercuzskaites mēraparāts;
12.2. ja notekūdeņu vai nosēdumu krājtvertnes īpašnieka vai valdītāja nekustamajā īpašumā tiek izmantota vietējā ūdensapgāde, tad tiek ņemts vērā patērētā ūdens daudzums, ko ir fiksējis ūdens patēriņa skaitītājs, kas uzstādīts uz vietējā ūdens ieguves avota. Ja to nav iespējams ierīkot, tad notekūdeņu daudzuma noteikšanai pielieto Pašvaldības domes saistošajos noteikumos par sabiedrisko ūdenssaimniecības pakalpojumu sniegšanas un lietošanas kārtību Liepājas pilsētā noteikto ūdens patēriņa normu komercuzskaitei;
12.3. ja notekūdeņu vai nosēdumu krājtvertnes īpašnieks vai valdītājs ūdensapgādei izmanto ūdeni no brīvkrāna, tad pielieto Pašvaldības domes saistošajos noteikumos par sabiedrisko ūdenssaimniecības pakalpojumu sniegšanas un lietošanas kārtību Liepājas pašvaldībā noteikto ūdens patēriņa normu komercuzskaitei.
13. Decentralizētās kanalizācijas sistēmas īpašniekam vai valdītājam ir tiesības lūgt Pakalpojuma sniedzējam pārskatīt noteikto notekūdeņu vai nosēdumu izvešanas biežumu no decentralizētās kanalizācijas sistēmas, iesniedzot apliecinājumu par faktiskā ūdens patēriņa daudzuma vai uzskaites izmaiņām informācijā, kas iesniegtas reģistrācijas iesniegumā.
14. Minimālais notekūdeņu nosēdumu izvešanas biežums no septiķa ir viena reize gadā.
15. Minimālais notekūdeņu un nosēdumu izvešanas biežums no rūpnieciski izgatavotām attīrīšanas iekārtām, kuras attīrītos notekūdeņus novada vidē un kuru kopējā jauda ir mazāka par 5 m3/diennaktī, ir nosakāms ievērojot iekārtas ražotāja izdoto tehnisko dokumentāciju vai instrukcijas par šo iekārtu ekspluatāciju, vai atbilstoša komersanta rakstveida atzinumam par iekārtas ekspluatācijas nosacījumiem, gadījumos, ja decentralizētās kanalizācijas sistēmas īpašnieka vai valdītāja rīcībā nav sākotnējās iekārtas tehniskās dokumentācijas.
IV. Decentralizēto kanalizācijas sistēmu kontroles un uzraudzības kārtība
16. Pakalpojuma sniedzējs ir tiesīgs:
16.1. saskaņojot ar īpašnieku vai valdītāju, piekļūt decentralizētajai kanalizācijas sistēmai, tās tehniskā nodrošinājuma un apsaimniekošanas prasību ievērošanas kontrolei;
16.2. pārbaudīt reģistrā ietvertās informācijas atbilstību, nepieciešamības gadījumā, nodrošinot tās precizēšanu vai papildu informācijas un dokumentācijas iesniegšanu, balstoties uz veiktajiem pārbaudes rezultātiem;
16.3. pieprasīt un pārbaudīt decentralizēto kanalizācijas sistēmu īpašnieku vai valdītāju rīcībā esošo attaisnojuma dokumentu esamību par notekūdeņu un nosēdumu nodošanu asenizatoram;
16.4. pieprasīt decentralizētās kanalizācijas sistēmas īpašniekam vai valdītājam risināt jautājumu par pievada izbūvi centralizētajai kanalizācijas sistēmai, ja tiek konstatēti Noteikumu 36.5. apakšpunktā noteiktie apstākļi;
16.5. pieprasīt decentralizētās kanalizācijas sistēmas īpašniekam vai valdītājam, veikt esošās decentralizētās kanalizācijas sistēmas pārbūvi vai jaunu izbūvi, ja tiek konstatēti Noteikumu 36.6. apakšpunktā noteiktie apstākļi;
16.6. pieaicināt Liepājas pašvaldības policijas pārstāvi decentralizēto kanalizācijas sistēmu apsekošanai un ekspluatācijas prasību kontrolei.
17. Ja ir radušās šaubas par decentralizētās kanalizācijas sistēmas apsaimniekošanas prasību ievērošanu vai konstatēti pārkāpumi decentralizēto kanalizācijas sistēmu apsaimniekošanā un to atbilstību normatīvo aktu regulējumam, Pakalpojuma sniedzējam ir tiesības rakstiski pieprasīt decentralizētās kanalizācijas sistēmas īpašniekam vai valdītājam:
17.1. veikt decentralizētās kanalizācijas sistēmas ārpuskārtas tehnisko apkopi pie atbilstoša komersanta, kas specializējies šādu darbu izpildē un iesniegt apliecinājumu par iekārtas tehnisko stāvokli un norādījumus tās turpmākai ekspluatācijai;
17.2. veikt decentralizētās kanalizācijas sistēmā uzkrāto notekūdeņu paraugu analīzi. Ja analīzes rezultātos tiek pārsniegtas piesārņojošo vielu pieļaujamās koncentrācijas normas, tad izdevumus sedz decentralizētās kanalizācijas sistēmas īpašnieks.
V. Asenizatoru reģistrācijas kārtība un prasību minimums asenizatoram
18. Notekūdeņus un nosēdumus no decentralizētajām kanalizācijas sistēmām Pašvaldības administratīvajā teritorijā ir tiesīgs savākt un izvest asenizators, kas atbilstoši Noteikumu prasībām ir reģistrējies Liepājas Centrālajā administrācijā Pašvaldības asenizatoru reģistrā.
19. Papildus Ministru kabineta 2017. gada 27. jūnija noteikumos Nr. 384 "Noteikumi par decentralizēto kanalizācijas sistēmu apsaimniekošanu un reģistrēšanu" (turpmāk – Ministru kabineta noteikumi) noteiktajām reģistrācijas prasībām asenizators iesniedz Pašvaldībā rakstveida iesniegumu (1. pielikums), kuram pievieno Noteikumu 20. punktā norādīto informāciju.
20. Asenizators reģistrācijas veikšanai iesniedz dokumentus kas apliecina, ka:
20.1. ir tiesīgs veikt kravas autopārvadājumus vai pašpārvadājumus Latvijas Republikas teritorijā;
20.2. iesnieguma iesniegšanas dienā asenizatoram nav nodokļu parādi, kas kopsummā pārsniedz 150 euro;
20.3. transportlīdzeklim ir uzstādīta sertificēta/autorizēta GPS sistēma.
21. Noteikumu 19. punktā minēto reģistrācijas iesniegumu asenizators var iesniegt klātienē Liepājas Centrālajā administrācijā vai izmantojot pasta pakalpojumus, vai elektroniskos sakarus.
22. Lai veiktu reģistrāciju, Liepājas Centrālās administrācijas atbildīgā persona pārbauda iesniegto informāciju un pārliecinās par:
22.1. Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra datos esošo informāciju par komersantu;
22.2. Valsts ieņēmumu dienesta publiskajā datu bāzē reģistrētajiem datiem par nodokļu parāda neesamību.
23. Asenizatoram ir tiesības pašam iegūt un iesniegt Liepājas Centrālajai administrācijai Noteikumu 22. punktā minēto informāciju apliecinošus dokumentus.
24. Noteikumu 19. punktā minēto iesniegumu izskata viena mēneša laikā no tā saņemšanas dienas.
25. Liepājas Centrālās administrācijas atbildīgā persona veic asenizatora reģistrāciju un trīs darba dienu laikā publicē informāciju Pašvaldības tīmekļa vietnē, ja izpildās visas Noteikumu un citas decentralizētās kanalizācijas normatīvo aktu prasības.
26. Ja Liepājas Centrālās administrācijas atbildīgā persona konstatē trūkumus asenizatora reģistrācijai, asenizatoram tiek nosūtīta informācija par konstatētajiem trūkumiem, norādot termiņu trūkumu novēršanai. Ja trūkumi netiek novērsti norādītajā termiņā, asenizatora reģistrācijas iesniegums tiek uzskatīts par neiesniegtu.
27. Ja asenizatora darbībās tiek konstatēti normatīvo aktu pārkāpumi, kas skar ūdenssaimniecības pakalpojumu sniegšanas jomu, komerctiesību jomu, profesionālās darbības sfēru, finanšu saistību izpildi, kravu autopārvadājumu jomu vai vides aizsardzības jomu, Liepājas Centrālā administrācija anulē attiecīgā asenizatora reģistrācijas faktu, nosūta rakstveida paziņojumu asenizatoram un dzēš ierakstu Pašvaldības tīmekļa vietnē. Attiecīgajā gadījumā asenizatora pienākums ir trīs darba dienu laikā no paziņojuma saņemšanas dienas sniegt Pašvaldībai Noteikumu 30.7. apakšpunktā noteikto informāciju par periodu līdz reģistrācijas anulēšanas dienai.
28. Asenizators ir tiesīgs apstrīdēt reģistrācijas anulēšanas faktu Liepājas Centrālās administrācijas vadītājam viena mēneša laikā no paziņojuma saņemšanas dienas.
29. Ja asenizatora reģistrācijas fakts ir anulēts sakarā ar to, ka asenizatoram ir apturēta vai anulēta kravas autopārvadājumu veikšanas licence Latvijas Republikas administratīvajā teritorijā, ziņas par asenizatora reģistrācijas faktu tiek atjaunotas, pamatojoties uz kompetentās valsts iestādes lēmumu, kas izskata jautājumus par kravas autopārvadājumu licences un licences kartītes darbības apturēšanu uz laiku vai anulēšanu.
30. Asenizatoram ir šādi pienākumi:
30.1. veikt Pašvaldības administratīvajā teritorijā esošajās decentralizētajās kanalizācijas sistēmās savākto notekūdeņu un nosēdumu apjoma uzskaiti;
30.2. nodrošināt decentralizēto kanalizācijas sistēmu notekūdeņu un nosēdumu savākšanas attaisnojošo dokumentu sagatavošanu atbilstoši Noteikumu 36.4. apakšpunkta prasībām un to izsniegšanu decentralizēto kanalizācijas sistēmu īpašniekam vai valdītājam;
30.3. pārvadāt decentralizētajās kanalizācijas sistēmās savāktos notekūdeņus ar šim nolūkam paredzēto specializēto transportlīdzekli, kas aprīkots ar globālo pozicionēšanas sistēmu (GPS);
30.4. nekavējoties, bet ne vēlāk kā viena mēneša laikā pēc asenizatora reģistrācijas Pašvaldības asenizatoru reģistrā, slēgt līgumu ar Pakalpojuma sniedzēju par decentralizētajās kanalizācijas sistēmās savākto notekūdeņu un nosēdumu novadīšanu;
30.5. nodrošināt visu nepieciešamo pasākumu veikšanu, lai nepieļautu bīstamo piesārņojošo vielu un atkritumu nonākšanu centralizētajā kanalizācijas sistēmā, kā arī centralizētās kanalizācijas sistēmas darbības traucējumus (piem., nosprostojumu), novadot notekūdeņus un nosēdumus, kas savākti no decentralizētajām kanalizācijas sistēmām;
30.6. nekavējoties informēt Pakalpojuma sniedzēju par ekspluatācijas pārkāpumiem decentralizētās kanalizācijas sistēmas apsaimniekošanā, ja tādi tiek konstatēti, veicot notekūdeņu un nosēdumu savākšanu no decentralizētas kanalizācijas sistēmas;
30.7. katru gadu līdz 1. februārim Liepājas Centrālajā administrācijā iesniegt rakstveida atskaiti (2. pielikums) par notekūdeņu un nosēdumu apjomiem, kas iepriekšējā gadā no asenizatora apkalpotajām decentralizētajām kanalizācijas sistēmām savākti, transportēti un novadīti speciāli izveidotājā notekūdeņu pieņemšanas vietā. Rakstveida atskaiti var iesniegt personīgi, pa pastu vai elektroniski;
30.8. uz Liepājas Centrālās administrācijas vai Pakalpojuma sniedzēja informācijas pieprasījumu, noteiktajā termiņā iesniegt pieprasīto informāciju.
VI. Decentralizēto kanalizācijas sistēmu reģistrācijas kārtība
31. Pašvaldības administratīvajā teritorijā esoša nekustamā īpašuma īpašnieks vai valdītājs, kura īpašumā esošā decentralizētā kanalizācijas sistēma nav reģistrēta, iesniedz Pakalpojuma sniedzējam decentralizētās kanalizācijas sistēmas reģistrācijas iesniegumu, atbilstoši Pakalpojuma sniedzēja tīmekļa vietnē vai juridiskajā adresē pieejamai iesnieguma formai. Decentralizētas kanalizācijas sistēmas īpašnieks vai valdītājs reģistrācijas iesniegumu var iesniegt klātienē Pakalpojuma sniedzējam vai izmantojot pasta pakalpojumus, vai elektroniskos sakarus.
32. Ja decentralizētajā kanalizācijas sistēmā tiek uzkrāti ne tikai sadzīves notekūdeņi vai nosēdumi, bet arī ražošanas notekūdeņi, decentralizētās kanalizācijas sistēmas īpašniekam vai valdītājam kopā ar reģistrācijas iesniegumu ir jāiesniedz akreditētā laboratorijā veiktas notekūdeņu vai nosēdumu kvalitātes pārbaudes rezultāti, kuri nav vecāki par sešiem mēnešiem.
33. Pakalpojuma sniedzējs iesniegumu izskata viena mēneša laikā no tā saņemšanas dienas, nosaka notekūdeņu un nosēdumu izvešanas biežumu no decentralizētās kanalizācijas sistēmas un ievada datus reģistrā.
34. Pakalpojuma sniedzējs trīs darba dienu laikā pēc reģistrācijas, decentralizēto kanalizācijas sistēmu īpašnieku vai valdītāju informē par sistēmas reģistrāciju, nosūtot apliecinājumu, kurā norāda minimālo biežumu notekūdeņu un nosēdumu izvešanai no decentralizētās kanalizācijas sistēmas, kas jāievēro sistēmas apsaimniekošanā.
35. Decentralizētās kanalizācijas sistēmas īpašniekam vai valdītājam nekavējoties, bet ne vēlāk kā viena mēneša laikā pēc notikušām izmaiņām decentralizētās kanalizācijas sistēmas ekspluatācijā (piemēram, pārbūve, īpašuma pieslēgums centralizētajai sadzīves kanalizācijas sistēmai, tās veida maiņa, izmaiņas plānoto notekūdeņu novadīšanas apjomā, izmaiņas deklarēto vai faktiski dzīvojošo personu sastāvā), jāiesniedz paziņojums Pakalpojuma sniedzējam par izmaiņām reģistrācijas iesniegumā norādītajā informācijā. Paziņojumu iesniedz klātienē Pakalpojuma sniedzējam vai izmantojot pasta pakalpojumus, vai elektroniskos sakarus.
VII. Decentralizēto kanalizācijas sistēmu īpašnieku un valdītāju pienākumi
36. Papildus Ministru kabineta noteikumos noteiktajām prasībām, decentralizētās kanalizācijas sistēmas īpašnieka vai valdītāja pienākumi ir:
36.1. nodrošināt radīto notekūdeņu uzkrāšanu vai attīrīšanu ekspluatācijā nodotās decentralizētajās kanalizācijas sistēmās;
36.2. segt izmaksas Pakalpojuma sniedzējam, kas saistītas ar notekūdeņu paraugu analīzes veikšanu, ja uzkrāto notekūdeņu paraugu analīzē tiek konstatētas vielas, kuras neatbilst normatīvo aktu prasībām par piesārņojošo vielu emisiju ūdenī, pēc to faktiskajām izmaksām, saskaņā ar izrakstīto rēķinu;
36.3. nodrošināt Pakalpojuma sniedzēja pārstāvim piekļuvi decentralizētajai kanalizācijas sistēmai, lai veiktu apsekošanu un ekspluatācijas prasību ievērošanas kontroli un notekūdeņu un nosēdumu parauga noņemšanu;
36.4. uzrādīt Pakalpojuma sniedzēja pārstāvim apliecinošu dokumentāciju par notekūdeņu vai nosēdumu nodošanu asenizatoram. Par apliecinošu dokumentāciju atzīst līgumu ar asenizatoru par decentralizētās kanalizācijas sistēmās uzkrāto notekūdeņu vai nosēdumu savākšanu un notekūdeņu vai nosēdumu izvešanas apliecinošs dokuments, kurā uzrādīts asenizators, tā rekvizīti, adrese, no kuras savākti notekūdeņi vai nosēdumi, savāktais apjoms un datums;
36.5. risināt jautājumu par pievada izbūvi centralizētajai kanalizācijas sistēmai, ja ir konstatēts, ka sistēmas tehniskais stāvoklis neatbilst normatīvo aktu prasībām un tās turpmākā ekspluatācija rada vai var radīt kaitējumu videi un cilvēku veselībai un ja nekustamam īpašumam piegulstošajā ielā atrodas centralizētās kanalizācijas sistēmas cauruļvadi;
36.6. veikt esošās decentralizētās kanalizācijas sistēmas pārbūvi vai jaunu izbūvi, ja ir konstatēts, ka sistēmas tehniskais stāvoklis neatbilst normatīvo aktu prasībām un tās turpmākā ekspluatācija rada vai var radīt kaitējumu videi un cilvēku veselībai, ja nekustamam īpašumam piegulstošajā ielā neatrodas centralizētās kanalizācijas sistēmas cauruļvadi;
36.7. atbilstoši prasībām veikt decentralizētās kanalizācijas sistēmas ārpuskārtas tehnisko apkopi pie komersanta, kas specializējies šādu darbu izpildē, un iesniegt apliecinājumu par iekārtas tehnisko stāvokli un norādījumus tās turpmākai ekspluatācijai, ja tiek konstatēti pārkāpumi decentralizētās kanalizācijas sistēmas apsaimniekošanā.
VIII. Atbildība par saistošo noteikumu neievērošanu
37. Noteikumu izpildi kontrolē un administratīvā pārkāpuma procesa darbības līdz administratīvā pārkāpuma lietas izskatīšanai veic Liepājas valstspilsētas pašvaldības iestādes "Liepājas pašvaldības policija" amatpersonas.
38. Par Noteikumu prasību neievērošanu piemēro brīdinājumu vai naudas sodu fiziskajām personām līdz 70 naudas soda vienībām, juridiskajām personām līdz 280 naudas soda vienībām.
39. Administratīvā pārkāpuma lietu izskata Liepājas valstspilsētas pašvaldības domes Administratīvā komisija. Administratīvais sods šo Noteikumu pārkāpēju neatbrīvo no pienākuma novērst pārkāpumu, kā arī no pārkāpuma rezultātā nodarīto zaudējumu atlīdzināšanas.
IX. Noslēguma jautājums
40. Atzīt par spēku zaudējušiem Liepājas pilsētas domes 2018. gada 20. decembra saistošos noteikumus Nr. 27 "Par decentralizēto kanalizācijas sistēmu apsaimniekošanas kārtību Liepājas pilsētā" (Latvijas Vēstnesis, 2019, 14. nr.).
Liepājas valstspilsētas pašvaldības domes priekšsēdētājs G. Ansiņš
1. pielikums
Liepājas valstspilsētas pašvaldības
domes 2024. gada 21. marta
saistošajiem noteikumiem Nr. 10
(adresāts) |
IESNIEGUMS
ASENIZĀCIJAS PAKALPOJUMU REĢISTRĀCIJAI LIEPĀJĀ
Liepāja | 20___. gada ______________ |
(asenizatora nosaukums) |
Reģistrācijas Nr. | juridiskā adrese |
Lūdzu reģistrēt | kā asenizatoru Liepājas Centrālās administrācijas | |
(nosaukums) | ||
reģistrā, lai savāktu, transportētu un novadītu notekūdeņus un nosēdumus no decentralizētajām kanalizācijas sistēmām Liepājas valstspilsētā. |
Ar šo apliecinām, ka:
1) mums ir tiesības veikt kravas pārvadājumus Latvijas Republikas teritorijā (apliecinošs dokuments pievienots);
2) mums uz iesnieguma iesniegšanas dienu nav nodokļu parādi Latvijā, tai skaitā valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu parādi, kas kopsummā pārsniedz 150,00 EUR;
3) notekūdeņu savākšanai un transportēšanai mūsu rīcībā ir sekojošs specializētais transports, (transporta līdzekļa marka, valsts reģistrācijas Nr., cisternas tilpums)
a) _____________________________________________________;
b) _____________________________________________________;
(jāpievieno transporta līdzekļu nomas līguma kopija, ja iesnieguma iesniedzējs nav transporta līdzekļa īpašnieks vai nav minēts kā turētājs transportlīdzekļa reģistrācijas apliecībā).
4) ka 1 (viena) mēneša laikā no reģistrācijas mēs noslēgsim līgumu ar Liepājas valstspilsētas sabiedrisko ūdenssaimniecības pakalpojumu sniedzēju par decentralizētajās kanalizācijas sistēmās savākto notekūdeņu un nosēdumu pieņemšanu.
Apliecinu, ka šajā iesniegumā sniegtā informācija ir precīza un patiesa.
(Paraksta tiesīgās personas vārds, uzvārds, amats un paraksts) |
2. pielikums
Liepājas valstspilsētas pašvaldības
domes 2024. gada 21. marta
saistošajiem noteikumiem Nr.10
ATSKAITE
PAR SAVĀKTO UN NOVADĪTO NOTEKŪDEŅU UN NOSĒDUMU APJOMU LIEPĀJĀ
_______________________ GADĀ
Liepāja | 20____. gada ____________ |
ASENIZATORS | |
(nosaukums, reģistrācijas Nr., adrese) | |
Nr.p.k. | Izmantotā transporta Valsts reģistrācijas Nr. |
Notekūdeņi un nosēdumi | |||
Savākti adresē |
Savākšanas datums |
Savāktais apjoms m3 |
Novadītais apjoms* m3 |
||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
* | |
(norādīt Līgumu, saskaņā ar kuru veikta notekūdeņu un nosēdumu nodošana) | |
(Paraksta tiesīgās personas vārds, uzvārds, amats un paraksts) |
Saistošo noteikumu "Decentralizēto kanalizācijas pakalpojumu
sniegšanas un uzskaites kārtības saistošie noteikumi"
paskaidrojuma raksts
Paskaidrojuma raksta sadaļa | Norādāmā informācija |
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums | Jauni saistošie noteikumi "Decentralizēto
kanalizācijas pakalpojumu sniegšanas un uzskaites kārtības saistošie
noteikumi" (turpmāk – saistošie noteikumi) izstrādāti ar mērķi
pilnveidot noteikto decentralizēto kanalizācijas sistēmu kontroles un
uzraudzības kārtību, lai veicinātu kvalitatīvu pakalpojumu pieejamību un
nodrošinātu pakalpojumu lietotājus ar nepārtrauktiem ūdenssaimniecības
pakalpojumiem, uzlabotu vides situāciju Liepājā, kā arī nodrošinātu to
atbilstību augstāka juridiskā spēka normatīvajiem aktiem, veicot
nepieciešamo aktualizāciju, tai skaitā, atsevišķu prasību un nosacījumu
precizēšanu.
Ūdenssaimniecības pakalpojumu likuma 6. panta ceturtās daļas 5. punkts un piektā daļa nosaka prasību pašvaldībai izstrādāt saistošos noteikumus par decentralizēto kanalizācijas pakalpojumu sniegšanas un uzskaites kārtību, kā arī tiesības paredzēt administratīvo atbildību par noteikumu pārkāpšanu. Ņemot vērā likumdevēja deleģējumu izdot saistošos noteikumus, nepastāv cita alternatīva un Liepājas valstspilsētas pašvaldības (turpmāk – pašvaldība) domei ir jāizdod saistošie noteikumi. Tiesiskais regulējums dod pašvaldībai pilnvarojumu, ņemot vērā savu specifisko situāciju ūdenssaimniecības jomā, paredzēt papildu savus nosacījumus gan nekustamā īpašuma pievienošanai centralizētajai kanalizācijas sistēmai, gan šo sistēmu ekspluatācijai, lietošanai un aizsardzībai. Kopš Ūdenssaimniecības pakalpojumu likuma pieņemšanas brīža saistītajos normatīvajos aktos ir veikti grozījumi. 2019. gada 22. novembrī ir izdarīti grozījumi Ministru Kabineta 2017. gada 27. jūnija noteikumos Nr. 384 "Noteikumi par decentralizēto kanalizācijas sistēmu apsaimniekošanu un reģistrēšanu" (turpmāk – MK Noteikumi), kuros Decentralizētās kanalizācijas sistēmas (DKS) īpašniekam līdz 2021. gada 31. decembrim bija jānodrošina decentralizētās kanalizācijas sistēmas atbilstību MK Noteikumu prasībām. Ja prasības netika izpildītas un attiecīgajam nekustamajam īpašumam piegulstošās ielas vai ceļa robežās ir ierīkota centralizētā kanalizācijas sistēma, DKS īpašnieka pienākums bija ierīkot pieslēgumu centralizētajai kanalizācijas sistēmai līdz 2023. gada 31. decembrim. Pašreiz spēkā ir Liepājas pilsētas domes 2018. gada 20. decembra saistošie noteikumi Nr. 27 "Par decentralizēto kanalizācijas sistēmu apsaimniekošanas kārtību Liepājas pilsētā" (turpmāk – saistošie noteikumi Nr. 27), kurus bija nepieciešams pārstrādāt atbilstoši jaunajām normatīvajām prasībām un situācijai pilsētā, kad ir nepieciešama stingri regulēta rīcība ūdenssaimniecības jomā, kas saistīta ar vides aizsardzību un personu drošību. Ūdenssaimniecības pakalpojumu jomā pašvaldība ir atbildīga ne tikai par normatīvo aktu izstrādi, bet arī par ūdenssaimniecības pakalpojumu drošu lietošanu. Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 140. punkts noteic, ka grozījumu noteikumu projektu nesagatavo, ja tā normu apjoms pārsniegtu pusi no spēkā esošo noteikumu normu apjoma. Šādā gadījumā sagatavo jaunu noteikumu projektu. Ar saistošajiem noteikumiem Liepājas pilsētas sabiedrisko ūdenssaimniecības pakalpojumu sniedzējam, kas ir sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Liepājas ūdens" (turpmāk – Pakalpojuma sniedzējs), ir deleģēta DKS kontroles un uzraudzības kārtība un DKS reģistra uzturēšana. Savukārt Liepājas Centrālās administrācijas kompetencē ietilpst asenizatoru reģistrēšana un Pašvaldības asenizatoru reģistra uzturēšana. Saistošajos noteikumos noteiktajām prasībām ir leģitīms pamats – vides aizsardzības intereses. Ja netiek nodrošināta DKS uzturēšana atbilstoši normatīvo aktu prasībām un netiek meklēts risinājums pieslēgties centralizētajam kanalizācijas tīklam, rodas arvien lielāks vides apdraudējuma risks – gruntsūdeņu un augsnes piesārņojums, kā rezultātā var rasties pamatots sabiedrības interešu (veselības) aizskārums. Līdz ar to katrā DKS adresē ir jānodrošina DKS atbilstība normatīvajiem aktiem vai jāizvērtē iespēja pieslēgties centralizētajai kanalizācijas sistēmai. Atbilstoši vides aizsardzības principam "piesārņotājs maksā", personai ir jāsedz izdevumi, ja tās darbības vai bezdarbības dēļ videi vai cilvēku veselībai var tikt vai tiek radīts kaitējums. Ja DKS netiks uzturētas, nodrošinot jomu regulējošo normatīvo aktu prasības, Pakalpojuma sniedzējam būs jāinformē pašvaldības kontrolējošās iestādes par nepieciešamību uzsāktu administratīvā pārkāpuma lietvedību pret DKS īpašniekiem vai valdītājiem. Ar MK noteikumu spēkā stāšanos (01.07.2017.) un Saistošo noteikumu Nr. 27 spēkā stāšanos (22.01.2019.) DKS īpašnieki vai valdītāji savlaicīgi tika informēti par prasībām DKS uzturēšanā un, ja līdz 2023. gada 31. decembrim DKS netiek uzturēts atbilstoši normatīvo aktu prasībām, pastāv objektīvs pamats piemērot atbildīgajām personām administratīvo sodu. Saistošie noteikumi Nr.27 arī paredzēja administratīvo atbildību, taču līdz šim nav uzsākts neviens administratīvā pārkāpuma process. Liepājas valstspilsētas pašvaldības administratīvajā teritorijā 2018. gadā 259 adresēs bija DKS. Līdz 2023. gada 31. decembrim ir noslēgti 146 līgumi par pieslēgšanos centralizētās kanalizācijas sistēmai. Uz 2024. gada 1. janvāri DKS lieto 113 adresēs, no kurām 18 adresēs tiek nodrošinātas normatīvo aktu prasības, bet 95 adresēs ir konstatējami normatīvo aktu pārkāpumi. Pakalpojumu sniedzējs visas adreses ir apzinājis, DKS īpašnieki un valdītāji ir informēti par nepieciešamajām darbībām, kas būtu veicamas, tomēr vēlamais rezultāts nav panākts. Administratīvais sods ir galējās nepieciešamības līdzeklis, ja DKS īpašnieks vai valdītājs ilgstoši nenodrošina DKS atbilstību normatīvo aktu prasībām un nesadarbojas ar Pakalpojuma sniedzēju. Soda uzdevums un mērķis ir aizsargāt visas sabiedrības intereses, kas izriet no ikviena tiesībām dzīvot labvēlīgā vidē. Vienlaikus administratīvā soda piemērošana neatbrīvo atbildīgo personu no pienākuma novērst pārkāpumu un atlīdzināt zaudējumus. |
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu | Katru gadu no pašvaldības budžeta
līdzekļiem Pakalpojuma sniedzējam deleģētā uzdevuma izpildei tiek
piešķirta dotācija. 2024. gadā pašvaldības budžetā šim mērķim ir plānoti
24 317 EUR (divdesmit četri tūkstoši trīs simti septiņpadsmit euro). DKS uzturēšana atbilstoši normatīvo aktu prasībām vai pieslēguma izmaksas centralizētās kanalizācijas sistēmai DKS īpašniekiem vai valdītājiem jānodrošina par saviem līdzekļiem, līdz ar to DKS tiešā veidā pašvaldības budžetu neietekmē. |
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci | Sociālā ietekme ir ilgtermiņa sociālas
pārmaiņas. Labvēlīga ietekme būs tiem DKS īpašniekiem vai valdītājiem,
kuri noslēgs līgumus ar Pakalpojuma sniedzēju par pieslēgšanos
centralizētajai kanalizācijas sistēmai, jo nebūs nepieciešami
asenizatora pakalpojumi, lai savāktu notekūdeņus un nosēdumus.
Saistošo noteikumu normatīvais regulējums tiešā veidā ir saistīts ar ietekmi uz vidi un iedzīvotāju veselību, to mērķis ir novērst draudus cilvēku veselībai un videi, ja tiks nodrošināta DKS ekspluatācija atbilstoši normatīvo aktu nosacījumiem. Ja DKS sistēmas tiks pārslēgtas pie centralizētās kanalizācijas sistēmas būtiski tiks novērsta gruntsūdeņu un augsnes piesārņošana. Saistošie noteikumi ietekmē uzņēmējdarbības vidi attiecībā uz asenizatoru pakalpojumu. Asenizatora pakalpojuma veikšanai ir jāizpilda MK noteikumu un saistošo noteikumu prasības. Asenizatora pakalpojumu sniedzēju skaits nav ierobežots un visiem asenizatoru uzņēmējdarbības veicējiem tiek nodrošinātas vienādas iespējas un vienādi noteikumi, kad tie tiek reģistrēti Pašvaldības asenizatoru reģistrā. Pašvaldību asenizatoru reģistrā uz 2024. gada janvāri ir reģistrēti septiņi asenizatora pakalpojuma sniedzēji. Sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Liepājas ūdens" veic Liepājas valstspilsētas pašvaldības autonomo funkciju ūdensapgādes un kanalizācijas pakalpojumu jomā, nodrošinot sabiedriskos ūdenssaimniecības pakalpojumus pašvaldības administratīvajā teritorijā. Ar saistošajiem noteikumiem Pakalpojuma sniedzējam tiek deleģēti uzdevumi, kas izriet no Pašvaldību likuma 4. panta pirmā daļas 1. punkta, Ūdenssaimniecības pakalpojumu likuma 6. panta ceturtās daļas 5. punkta un MK noteikumu 6.3. apakšpunkta un 11. punkta. Pakalpojuma sniedzējs savā darbībā ievēro Konkurences likuma 141. panta pirmajā daļā noteikto un nekādā veidā nekavē, neierobežo un nedeformē konkurenci. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām | Ar šiem saistošajiem noteikumiem netiek paredzētas papildu administratīvo procedūru izmaksas. |
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem | Pašvaldība saskaņā ar Ūdenssaimniecības
pakalpojumu likuma 6. panta ceturto un piekto daļu izdod saistošos
noteikumus, līdz ar to pašvaldība pilda tai likumā noteiktās uzdevumus.
Saistošo noteikumu īstenošana neparedz papildu cilvēkresursu iesaisti. |
6. Informācija par izpildes nodrošināšanu | Saistošo noteikumu izpildē nav paredzēts
izveidot jaunas institūcijas, esošo likvidāciju vai reorganizāciju.
Saistošo noteikumu kontroli un DKS reģistra uzturēšanu nodrošinās sabiedrisko ūdenssaimniecības pakalpojumu sniedzējs Liepājas valstspilsētā – SIA "Liepājas ūdens", kontaktinformācija ir pieejama Pakalpojuma sniedzēja tīmekļvietnē www.liepajas-udens.lv. Atbildīgā institūcija par asenizatoru reģistrēšanu ir Liepājas Centrālā administrācija. Kontaktinformācija ir pieejama pašvaldības tīmekļvietnē https://www.liepaja.lv/kontakti/. Administratīvā pārkāpuma procesu izpildi kontrolē un administratīvā pārkāpuma procesa darbības līdz administratīvā pārkāpuma lietas izskatīšanai veic Liepājas pašvaldības policijas amatpersonas. Kontaktinformācija ir pieejama pašvaldības tīmekļvietnē https://pp.liepaja.lv/kontakti/. Administratīvā pārkāpuma lietu izskata Liepājas valstspilsētas pašvaldības domes Administratīvā komisija. |
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana | Saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā
mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir vajadzīgs
minētā mērķa sasniegšanai. Uzņēmuma izraudzītie līdzekļi ir leģitīmi un rīcība ir atbilstoša normatīviem aktiem. |
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām | Saistošo noteikumu izstrādes gaitā nav
notikušas tiešas konsultācijas ar privātpersonām. Saistošo noteikumu
izstrādē ir ņemtas vērā Pakalpojuma sniedzēja veiktās darbības
(apsekošana, kontrole, personu informēšana, publikācijas medijos, DKS
reģistra izveide un uzturēšana) un izdarītie secinājumi DKS jomā,
sākot no 2019. gada.
Atbilstoši Pašvaldību likuma 46. panta trešajā daļā noteiktajam, saistošo noteikumu projekts un tam pievienotais paskaidrojuma raksts sabiedrības viedokļa noskaidrošanai no 2024. gada 13. februāra līdz 2024. gada 27. februārim tika publicēts pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.liepaja.lv, paredzot iespēju ikvienam interesentam iesniegt savus priekšlikumus un komentārus, kā arī informācija tika izvietota pašvaldības telpās Rožu ielā 6 apmeklētājiem pieejamā vietā. Noteiktā termiņa ietvaros priekšlikumi par saistošo noteikumu projekta redakciju netika saņemti. |
Liepājas valstspilsētas pašvaldības domes priekšsēdētājs G. Ansiņš