Rēzeknes pilsētas domes saistošie noteikumi: Šajā laidienā 5 Pēdējās nedēļas laikā 0 Visi
Rēzeknes valstspilsētas pašvaldības domes saistošie noteikumi Nr. 7
2024. gada 11. aprīlī (prot. Nr. 98, 15. p., lēmums Nr. 1190)
Par papildu sociālās palīdzības pabalstiem Rēzeknes valstspilsētas pašvaldībā
Izdoti saskaņā ar Pašvaldību likuma 44. panta otro daļu,
Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma
36. panta sesto daļu
I. Vispārīgie jautājumi
1. Saistošie noteikumi nosaka papildu sociālās palīdzības pabalstu veidus, apmēru, piešķiršanas un izmaksas kārtību Rēzeknes valstspilsētas pašvaldībā (turpmāk – Pašvaldība).
2. Papildu sociālās palīdzības pabalstus ir tiesības saņemt personai, kura deklarējusi savu pamata dzīvesvietu Pašvaldības administratīvajā teritorijā.
3. Papildu sociālās palīdzības pabalstu veidi:
3.1. pabalsts atsevišķu izdevumu apmaksai:
3.1.1. ēdināšanas pabalsts izglītojamajam;
3.1.2. ēdināšanas pabalsts trūcīgai mājsaimniecībai.
3.2. pabalsts krīzes situācijā.
4. Papildu sociālās palīdzības pabalsta pieprasījumu izskata, lēmumu pieņem un pabalstu izmaksā Rēzeknes valstspilsētas pašvaldības pārvalde "Sociālais dienests" (turpmāk – Sociālais dienests).
5. Lēmumu par papildu sociālās palīdzības pabalsta piešķiršanu vai atteikumu, ja nav ievērotas šajos saistošajos noteikumos noteiktās prasības, pieņem Sociālais dienests mēneša laikā no iesnieguma saņemšanas dienas.
II. Pabalsts atsevišķu izdevumu apmaksai
6. Ēdināšanas pabalsts izglītojamam:
6.1. Ēdināšanas pabalstu ēdināšanas nodrošināšanai izglītojamam piešķir trūcīgai vai maznodrošinātai mājsaimniecībai, kura audzina bērnu:
6.1.1. skolēnu, kurš mācās no 5. līdz 9. klasei vispārizglītojošajā skolā, ja ēdināšanas pakalpojumu neapmaksā valsts;
6.1.2. audzēkni, kurš apgūst pirmskolas izglītības programmu Pašvaldības pirmskolas izglītības iestādē.
6.2. Ēdināšanas pabalsta izglītojamam apmērs ir 100 % ēdināšanas pakalpojuma apmaksa.
6.3. Lai saņemtu ēdināšanas pabalstu izglītojamam, tā pieprasītājs iesniedz Sociālajā dienestā iesniegumu un citus dokumentus pēc Sociālā dienesta darbinieka pieprasījuma, ja informācija nav pieejama pašvaldības un valsts datu reģistros un tā ir nepieciešama lēmuma pieņemšanai.
6.4. Ēdināšanas pabalstu izglītojamam piešķir ar nākamo mēnesi pēc iesnieguma saņemšanas uz trīs vai sešiem kalendāriem mēnešiem, ņemot vērā trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statusa ilgumu.
6.5. Ēdināšanas pabalstu izglītojamam izmaksā, pārskaitot pabalsta summu ēdināšanas pakalpojuma sniedzējam, pamatojoties uz pakalpojuma sniedzēja iesniegto rēķinu par apmaksu un sarakstiem par bērnu faktisko izglītības iestādes apmeklējumu un Sociālā dienesta un pakalpojuma sniedzēja savstarpējiem norēķiniem.
7. Ēdināšanas pabalsts trūcīgai mājsaimniecībai:
7.1. Ēdināšanas pabalstu trūcīgai mājsaimniecībai piešķir natūrā kā pusdienas (zupa un maize) – visa gada garumā darba dienās.
7.2. Ēdināšanas pabalstu izsniedz Sociālā dienesta Patversmē katru darba dienu.
7.3. Lai saņemtu ēdināšanas pabalstu trūcīgai mājsaimniecībai, tā pieprasītājs ēdināšanas pakalpojuma sniedzējam uzrāda izziņu par atbilstību trūcīgas mājsaimniecības statusam.
III. Pabalsts krīzes situācijā
8. Tiesības saņemt pabalstu krīzes situācijā ir mājsaimniecībai, kurai krīzes situācijas radīto apstākļu dēļ vairs nav iespēju izmantot ierastos problēmu risināšanas veidus, tā nespēj pārvarēt šo notikumu radītās sekas un tai ir nepieciešama materiāla palīdzība.
9. Lai saņemtu pabalstu krīzes situācijā, tā pieprasītājs iesniedz Sociālajā dienestā:
9.1. iesniegumu, norādot nepieciešamā pabalsta apmēru;
9.2. krīzes situāciju pamatojošus dokumentus (piemēram, izziņu, aktu, protokolu, čekus, kvītis, kuros norādīts pieprasītāja personas kods);
9.3. citus dokumentus pēc Sociālā dienesta darbinieka pieprasījuma, ja informācija nav pieejama pašvaldības un valsts datu reģistros un tā ir nepieciešama lēmuma pieņemšanai.
10. Krīzes pabalstu var pieprasīt triju mēnešu laikā, skaitot no mēneša, kurā radusies krīzes situācija. Ja mājsaimniecība objektīvu iemeslu dēļ triju mēnešu laikā nav varējusi vērsties pēc palīdzības, mājsaimniecība iesniedz Sociālajā dienestā dokumentu, kas to apliecina.
11. Pabalsta krīzes situācijā apmēru nosaka ņemot vērā katastrofas vai cita ārējā notikuma radītās sekas (zaudējumus):
11.1. stihiskas nelaimes (katastrofas) un citas nelaimes gadījumā – līdz 1000 euro vienai mājsaimniecībai, nepārsniedzot faktiskos izdevumus;
11.2. citos no mājsaimniecības gribas neatkarīgu apstākļu gadījumos – līdz 100 euro vienai mājsaimniecībai, nepārsniedzot faktiskos izdevumus.
12. Pabalstu krīzes situācijā izmaksā, pārskaitot pabalsta summu pakalpojuma sniedzējam vai pabalsta pieprasītāja iesniegumā norādītajā kredītiestādes vai pasta norēķinu sistēmas kontā, ja objektīvu apstākļu dēļ tas nav iespējams, tad izmaksā skaidrā naudā, norādot pamatojumu.
IV. Lēmumu apstrīdēšanas kārtība
13. Sociālā dienesta lēmumu un/vai faktisko rīcību Administratīvā procesa likuma noteiktajā kārtībā var apstrīdēt Pašvaldības domē.
14. Pašvaldības domes lēmumu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.
V. Noslēguma jautājums
15. Ar šo noteikumu spēkā stāšanās brīdi spēku zaudē Rēzeknes valstspilsētas domes 2022. gada 13. janvāra saistošie noteikumi Nr. 1 "Par papildu sociālās palīdzības pabalstiem Rēzeknes valstspilsētas pašvaldībā" (Latvijas Vēstnesis, 2022, Nr. 12).
Rēzeknes valstspilsētas pašvaldības domes priekšsēdētājs A. Stecs
Paskaidrojuma raksts
Rēzeknes valstspilsētas pašvaldības domes 11.04.2024. saistošajiem
noteikumiem Nr. 7 "Par papildu sociālās palīdzības pabalstiem Rēzeknes
valstspilsētas pašvaldībā"
Paskaidrojuma raksta sadaļa | Norādāmā informācija |
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums | Papildu sociālās palīdzības pabalstus
Rēzeknes valstspilsētas pašvaldībā nosaka Rēzeknes valstspilsētas domes
2022. gada 13. janvāra saistošie noteikumi Nr. 1 "Par papildu sociālās
palīdzības pabalstiem Rēzeknes valstspilsētas pašvaldībā" (turpmāk –
Saistošie noteikumi Nr. 1). Saistošie noteikumi Nr. 1 nosaka šādus papildu sociālās palīdzības pabalstus Rēzeknes valstspilsētas pašvaldībā: ēdināšanas pabalsts izglītojamam, ēdināšanas pabalsts trūcīgai mājsaimniecībai (pabalsts natūrā kā pusdienas (zupa un maize) – visa gada garumā darba dienās un kā pusdienas (otrais ēdiens, karsts dzēriens, smalkmaizīte) – Lieldienu periodā un Ziemassvētku periodā), pabalsts krīzes situācijā. Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 36. panta sestā daļa nosaka, ka šā likuma 35. panta otrās daļas 1. punktā (pabalsts atsevišķu izdevumu segšanai) noteikto pabalstu piešķir par trūcīgu vai maznodrošinātu atzītai personai vai mājsaimniecībai un šo pabalstu mērķus, apmēru, piešķiršanas un izmaksas kārtību nosaka pašvaldība saistošajos noteikumos. Šā likuma 35. panta otrās daļas 2. punktā (pabalsts krīzes situācijā) noteiktā pabalsta apmēru, piešķiršanas un izmaksas kārtību nosaka pašvaldība saistošajos noteikumos. 2023. gada 1. janvārī spēkā stājās Pašvaldību likums, ar kura spēkā stāšanos spēku zaudē likums "Par pašvaldībām". Pašvaldību likuma pārejas noteikumu 6. punkts nosaka, ka dome izvērtē uz likuma "Par pašvaldībām" normu pamata izdoto saistošo noteikumu atbilstību šim likumam un izdod jaunus saistošos noteikumus atbilstoši šajā likumā ietvertajam pilnvarojumam. Līdz jaunu saistošo noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2024. gada 30. jūnijam piemērojami uz likuma "Par pašvaldībām" normu pamata izdotie saistošie noteikumi, ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu. Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 9. panta piektā daļa nosaka, ka, ja spēku zaudē normatīvā akta izdošanas tiesiskais pamats (augstāka juridiska spēka tiesību norma, uz kuras pamata izdots cits normatīvais akts), tad spēku zaudē arī uz šā pamata izdotais normatīvais akts vai tā daļa. Ņemot vērā augstāk minēto, ir nepieciešams izdod jaunus saistošos noteikumus, kas nosaka papildu sociālās palīdzības pabalstus Rēzeknes valstspilsētas pašvaldībā. Ņemot vērā Rēzeknes valstspilsētas pašvaldības domes 29.02.2024. pieņemto lēmumu Nr. 1137 "Par budžeta izdevumu optimizāciju un brīvprātīgo funkciju pārskatīšanu", lai samazinātu pašvaldības budžeta izdevumus, saistošo noteikumu projektā ir ietveri Saistošajos noteikumos Nr. 1 iekļautie papildu sociālās palīdzības pabalsti, izņemot ēdināšanas pabalsts trūcīgai mājsaimniecībai natūrā kā pusdienas Lieldienu periodā un Ziemassvētku periodā, tādējādi ietaupot budžeta līdzekļus aptuveni 2950 euro apmērā. |
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu | Saistošo noteikumu projekta īstenošanai 2024. gadā paredzēti budžeta līdzekļi 46 422 euro apmērā. |
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci | Saistošo noteikumu projektam ir pozitīva sociāla ietekme attiecībā uz trūcīgām un maznodrošinātām mājsaimniecībām (personām), krīzes situācijā nonākušām mājsaimniecībām (personām). Negatīva sociālā ietekme attiecībā uz tām trūcīgajām mājsaimniecībām (personām), kuras Lieldienu un Ziemassvētku periodā Rēzeknes valstspilsētas pašvaldības pārvaldes "Sociālais dienests" Patversmē saņēma pusdienas natūrā (otrais ēdiens, karsts dzēriens, smalkmaizīte). |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām | Saistošo noteikumu projekta īstenošanas
rezultātā papildu sociālās palīdzības pabalstu administrēšanu turpinās
nodrošināt Rēzeknes valstspilsētas pašvaldības pārvalde "Sociālais
dienests". Kārtība, kādā tiek iesniegti un izskatīti nepieciešamie dokumenti papildu sociālās palīdzības pabalstu saņemšanai, netiek mainīta. Netiek paredzētas papildu administratīvo procedūru izmaksas. |
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem | Saistošo noteikumu projekta īstenošanas rezultātā papildu sociālās palīdzības pabalstu administrēšanu nodrošinās Rēzeknes valstspilsētas pašvaldības pārvalde "Sociālais dienests", jaunas darba vietas netiks veidotas, jauni pienākumi vai uzdevumi esošajiem darbiniekiem netiks noteikti. |
6. Informācija par izpildes nodrošināšanu | Saistošo noteikumu projekta izpilde tiks nodrošināta Rēzeknes valstspilsētas pašvaldības pārvaldes "Sociālais dienests" esošo funkciju un uzdevumu ietvaros, nav paredzēta jaunu institūciju izveide vai esošās institūcijas reorganizācija. |
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana | Saistošo noteikumu projekts ir piemērots
iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir
vajadzīgs minētā mērķa sasniegšanai. Ar saistošo noteikumu projektu netiek ierobežotas personu pamattiesības. Izdodot saistošos noteikumus, pašvaldība rīkojas atbilstoši normatīvajos aktos paredzētajam deleģējumam. |
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām | Sabiedrības viedokļa noskaidrošanai
saistošo noteikumu projekts publicēts Rēzeknes valstspilsētas
pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.rezekne.lv, sadaļā "Saistošo
noteikumu projekti", termiņš viedokļu iesniegšanai – no 2024. gada 11.
marta līdz 2024. gada 25. martam. Sabiedrības viedoklis netika saņemts. Par saistošo noteikumu projektu 04.04.2024. saņemts Labklājības ministrijas viedoklis bez iebildumiem. |
Rēzeknes valstspilsētas pašvaldības domes priekšsēdētājs A. Stecs