Ministru kabineta noteikumi: Šajā laidienā 11 Pēdējās nedēļas laikā 17 Visi
Ministru kabineta noteikumi Nr. 272
Rīgā 2024. gada 30. aprīlī (prot. Nr. 18 41. §)
Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.3. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot visu darba meklētāju, jo īpaši jauniešu – it sevišķi, īstenojot Garantiju jauniešiem –, ilgstošo bezdarbnieku un darba tirgū nelabvēlīgā situācijā esošo grupu, un ekonomiski neaktīvo personu piekļuvi nodarbinātībai un aktivizācijas pasākumiem, kā arī veicinot pašnodarbinātību un sociālo ekonomiku" 4.3.3.7. pasākuma "Valsts darba inspekcijas veiktspējas stiprināšana un pakalpojumu modernizēšana" īstenošanas noteikumi
Izdoti saskaņā ar Eiropas Savienības fondu
2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma
19. panta 6. un 13. punktu
I. Vispārīgie jautājumi
1. Noteikumi nosaka:
1.1. kārtību, kādā īsteno Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam (turpmāk – programma) 4.3.3. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot visu darba meklētāju, jo īpaši jauniešu – it sevišķi, īstenojot Garantiju jauniešiem –, ilgstošo bezdarbnieku un darba tirgū nelabvēlīgā situācijā esošo grupu, un ekonomiski neaktīvo personu piekļuvi nodarbinātībai un aktivizācijas pasākumiem, kā arī veicinot pašnodarbinātību un sociālo ekonomiku" 4.3.3.7. pasākumu "Valsts darba inspekcijas veiktspējas stiprināšana un pakalpojumu modernizēšana" (turpmāk – pasākums);
1.2. pasākuma mērķi;
1.3. pasākumam plānoto un pieejamo finansējumu un nacionālā līdzfinansējuma likmi;
1.4. prasības Eiropas Sociālā fonda Plus (turpmāk – ESF Plus) projekta (turpmāk – projekts) iesniedzējam un finansējuma saņēmējam;
1.5. pasākuma atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus;
1.6. vienkāršoto izmaksu piemērošanas nosacījumus un kārtību.
2. Pasākuma mērķis ir Valsts darba inspekcijas institucionālās veiktspējas stiprināšana, kā arī sniegto pakalpojumu modernizācija un kvalitātes paaugstināšana, attīstot mūsdienīgas, uz informācijas tehnoloģiju risinājumiem balstītas darba metodes.
3. Pasākuma mērķa grupa ir:
3.1. Valsts darba inspekcijas nodarbinātie;
3.2. nodarbinātie un darba devēji.
4. Pasākuma ietvaros sasniedzami šādi rādītāji:
4.1. līdz 2024. gada 31. decembrim – starpposma iznākuma rādītājs: nacionāla, reģionāla vai vietēja mēroga valsts administrācijas vai sabiedrisko pakalpojumu iestāžu un pakalpojumu skaits, kas saņēmuši atbalstu, – 1;
4.2. līdz 2029. gada 31. decembrim:
4.2.1. iznākuma rādītājs: nacionāla, reģionāla vai vietēja mēroga valsts administrācijas vai sabiedrisko pakalpojumu iestāžu un pakalpojumu skaits, kas saņēmuši atbalstu, – 1;
4.2.2. nacionālais rādītājs: pilnveidoto informācijas sistēmu skaits – 1.
5. Pasākumu īsteno ierobežotas projektu iesniegumu atlases veidā.
6. Pasākuma ietvaros atbildīgās iestādes funkcijas pilda Labklājības ministrija (turpmāk – atbildīgā iestāde).
7. Pasākumam plānotais un pieejamais kopējais attiecināmais finansējums ir 4 999 999 euro, tai skaitā ESF Plus finansējums – 4 249 999 euro un valsts budžeta līdzfinansējums – 750 000 euro.
8. Pasākuma atbalsta veids ir grants.
9. Maksimālais attiecināmais ESF Plus finansējuma apmērs nepārsniedz 85 procentus no projekta kopējā attiecināmā finansējuma. Valsts budžeta līdzfinansējums nav mazāks par 15 procentiem no projekta kopējā attiecināmā finansējuma.
10. Pasākuma ietvaros izmaksas ir attiecināmas, ja tās atbilst šajos noteikumos norādītajām izmaksu pozīcijām un ir radušās ne agrāk kā 2023. gada 1. decembrī.
II. Prasības projekta iesnieguma iesniedzējam un finansējuma saņēmējam
11. Projekta iesniedzējs pasākuma ietvaros ir iestāde, kas saskaņā ar Valsts darba inspekcijas likumu nodrošina valsts uzraudzības un kontroles īstenošanu darba tiesisko attiecību un darba aizsardzības jomā, – Valsts darba inspekcija.
12. Projekta iesniedzējs, kura projekta iesniegums ir apstiprināts, ir finansējuma saņēmējs.
III. Atbalstāmās darbības un izmaksas
13. Pasākuma ietvaros ir atbalstāmas šādas darbības:
13.1. Valsts darba inspekcijas nodarbināto profesionālo spēju pilnveide;
13.2. darbinieku nosūtīšanas kontroles un uzraudzības sistēmas veiktspējas stiprināšanas pasākumi nacionālās un pārrobežu sadarbības ietvaros;
13.3. Valsts darba inspekcijas integrētās informācijas sistēmas pilnveide un elektronisko rīku pilnveide un izstrāde;
13.4. sabiedrības izpratnes un informētības paaugstināšanas pasākumu īstenošana darba tiesisko attiecību un darba aizsardzības jomā;
13.5. komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas pasākumi;
13.6. projekta vadība un īstenošana.
14. Pasākuma ietvaros plāno šādas attiecināmās izmaksas:
14.1. tiešās attiecināmās izmaksas;
14.2. netiešās attiecināmās izmaksas.
15. Šo noteikumu 14.1. apakšpunktā minētās tiešās attiecināmās izmaksas ietver šādas izmaksu pozīcijas:
15.1. projekta personāla izmaksas:
15.1.1. līdz atbildīgās iestādes izstrādātās vienotās likmes un tās piemērošanas metodikas personāla izmaksām (turpmāk – personāla izmaksu metodika) apstiprināšanai – finansējuma saņēmēja projekta vadības un īstenošanas personāla izmaksas atbilstoši Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumam, izņemot virsstundas. Ja personāla iesaiste projektā ir nodrošināta saskaņā ar daļlaika izmaksu attiecināmības principu, attiecināma ir ne mazāk kā 30 procentu noslodze no normālā darba laika;
15.1.2. līdz personāla izmaksu metodikas apstiprināšanai – redzes korekcijas līdzekļu kompensācija finansējuma saņēmēja projekta vadības un īstenošanas personālam, ja tā nav iekļauta šo noteikumu 16.1. apakšpunktā minētās veselības apdrošināšanas izmaksās;
15.1.3. pēc personāla izmaksu metodikas apstiprināšanas – finansējuma saņēmēja projekta vadības un īstenošanas personāla izmaksas, piemērojot personāla izmaksu metodikā noteikto likmi no šo noteikumu 14.1. apakšpunktā minētajām tiešajām attiecināmajām izmaksām, kas nav tiešās personāla izmaksas. Minētās tiešās attiecināmās personāla izmaksas projekta iesniegumā plāno kā vienu izmaksu pozīciju;
15.2. pārējās projekta īstenošanas izmaksas:
15.2.1. iepirkumu līgumu izmaksas šo noteikumu 13. punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai;
15.2.2. iekšzemes komandējumu un darba braucienu izmaksas finansējuma saņēmēja projekta vadības un īstenošanas personālam šo noteikumu 13.1., 13.2., 13.4. un 13.6. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai, kā arī šo noteikumu 3.1. apakšpunktā minētajai mērķa grupai šo noteikumu 13.1. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai. Iekšzemes komandējumu un darba braucienu izmaksām piemēro vadošās iestādes metodikas par vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķinu un piemērošanu 1 km izmaksām un iekšzemes komandējumu izmaksām;
15.2.3. ārvalstu komandējumu izmaksas projekta vadītājam un projekta īstenošanas personālam, kā arī šo noteikumu 3.1. apakšpunktā minētajai mērķa grupai šo noteikumu 13.1. un 13.2. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai. Ārvalstu komandējumu izmaksas aprēķina un atlīdzina saskaņā ar normatīvajiem aktiem, kas nosaka kārtību, kādā atlīdzināmi ar komandējumiem saistītie izdevumi;
15.2.4. normatīvajos aktos, kas nosaka kārtību, kādā veicama obligātā veselības pārbaude, paredzēto veselības pārbaužu izmaksas projekta personālam, ja tās nav iekļautas šo noteikumu 16.1. apakšpunktā minētās veselības apdrošināšanas izmaksās.
16. Šo noteikumu 15.2.1. apakšpunktā minēto iepirkumu līgumu ietvaros ņem vērā, ka:
16.1. veselības apdrošināšanu finansējuma saņēmēja projekta vadības un īstenošanas personālam var paredzēt līdz personāla izmaksu metodikas apstiprināšanai. Ja personāls ir nodarbināts normālu darba laiku, veselības apdrošināšanas izmaksas ir attiecināmas 100 procentu apmērā. Ja personāls ir nodarbināts nepilnu darba laiku, veselības apdrošināšanas izmaksas nosakāmas atbilstoši nepilnā darba laika noslodzei. Ja personāla atlīdzībai piemēro daļlaika izmaksu attiecināmības principu, veselības apdrošināšanas izmaksas nosakāmas proporcionāli atlīdzības procentuālajam sadalījumam. Veselības apdrošināšanas izmaksas ir attiecināmas tikai laikposmā, kad personāls ir nodarbināts projektā;
16.2. darba vietas aprīkojuma iegādei vai nomai, tai skaitā aprīkojuma uzturēšanai un remontam, finansējuma saņēmēja projekta vadības un īstenošanas personālam jaunu darba vietu radīšanai vai gadījumā, ja esošo darba vietu aprīkojums ir nolietojies un tiek norakstīts, var paredzēt ne vairāk kā 3000 euro vienai darba vietai visā projekta īstenošanas laikā. Ja personāls ir nodarbināts normālu darba laiku, darba vietas aprīkojuma izmaksas ir attiecināmas 100 procentu apmērā. Ja personāls ir nodarbināts nepilnu darba laiku, darba vietas aprīkojuma izmaksas ir attiecināmas proporcionāli slodzes procentuālajam sadalījumam. Ja personāla atlīdzībai piemēro daļlaika izmaksu attiecināmības principu, darba vietas aprīkojuma izmaksas ir attiecināmas proporcionāli slodzes procentuālajam sadalījumam un nodarbinātā iesaistes periodam projektā;
16.3. šo noteikumu 13.1. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības ietvaros paredzētās Valsts darba inspekcijas nodarbināto iekšējo mācību platformas izstrādei, šo noteikumu 13.2. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības ietvaros paredzētās uz Latviju nosūtāmo darbinieku paziņošanas platformas pilnveidei un šo noteikumu 13.3. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības ietvaros var paredzēt iepirkuma tehniskās specifikācijas izstrādes izmaksas;
16.4. šo noteikumu 13.1., 13.2., 13.4. un 13.6. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai var paredzēt transporta pakalpojumu izmaksas (transportlīdzekļa noma un transporta pakalpojumu pirkšana) finansējuma saņēmēja projekta vadības un īstenošanas personālam un šo noteikumu 3.1. apakšpunktā minētajai mērķa grupai;
16.5. šo noteikumu 13.1., 13.2. un 13.4. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai var paredzēt telpu nomas un kancelejas preču iegādes izmaksas;
16.6. šo noteikumu 13.4. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai var paredzēt izmaksas kafijas paužu nodrošināšanai;
16.7. šo noteikumu 13.1. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai, organizējot šo noteikumu 19.4. un 19.5. apakšpunktā minēto sadarbības tīklu pilnveides pasākumus, un šo noteikumu 13.2. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai, organizējot trešo valstu migrācijas procesā iesaistīto institūciju sadarbības un veiktspējas stiprināšanas pasākumus, var paredzēt:
16.7.1. ēdināšanas izmaksas;
16.7.2. naktsmītnes izdevumus attiecīgā pasākuma dalībniekiem atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas nosaka kārtību, kādā atlīdzināmi ar komandējumiem saistītie izdevumi;
16.7.3. tulkošanas pakalpojumu izmaksas;
16.8. šo noteikumu 13. punktā minēto atbalstāmo darbību ietvaros var plānot izmaksas horizontālā principa "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" īstenošanai, tai skaitā surdotulka, vieglās valodas tulkošanas, reāllaika transkripcijas, subtitru un bērnu uzraudzības pakalpojuma nodrošināšanai.
17. Šo noteikumu 14.2. apakšpunktā minētās netiešās attiecināmās izmaksas finansējuma saņēmējs plāno kā vienu izmaksu pozīciju septiņu procentu apmērā no šo noteikumu 14.1. apakšpunktā minētajām tiešajām attiecināmajām izmaksām.
18. Pievienotās vērtības nodoklis, kas tiešā veidā saistīts ar projektu, uzskatāms par attiecināmām izmaksām saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula 2021/1060), 64. panta 1. punkta "c" apakšpunktā ietvertajiem nosacījumiem.
IV. Pasākuma īstenošanas nosacījumi
19. Šo noteikumu 13.1. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īsteno finansējuma saņēmēja projekta personāls un finansējuma saņēmēja izvēlēts pakalpojuma sniedzējs, nodrošinot:
19.1. Valsts darba inspekcijas nodarbināto iekšējo mācību platformas izstrādi;
19.2. esošo un jaunu Valsts darba inspekcijas nodarbināto mācību moduļu aktualizēšanu un izstrādi;
19.3. Valsts darba inspekcijas nodarbināto mācību īstenošanu;
19.4. Baltijas valstu darba inspekciju sadarbības tīkla pilnveidi, tai skaitā Baltijas valstu inspektoru pieredzes apmaiņas seminārus Latvijā un Valsts darba inspekcijas nodarbināto dalību Baltijas valstu darba inspekciju sanāksmēs;
19.5. starptautiskā darba inspekciju sadarbības tīkla pilnveidi, tai skaitā nodrošinot sadarbības tīkla pilnveides pasākumu organizēšanu un īstenošanu Latvijā.
20. Šo noteikumu 13.2. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īsteno finansējuma saņēmēja projekta personāls un finansējuma saņēmēja izvēlēts pakalpojuma sniedzējs, nodrošinot:
20.1. trešo valstu migrācijas procesā iesaistīto institūciju sadarbības un veiktspējas stiprināšanas pasākumus nacionālajā un pārrobežu līmenī;
20.2. uz Latviju nosūtāmo darbinieku paziņošanas platformas pilnveidi.
21. Šo noteikumu 13.3. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īsteno finansējuma saņēmēja projekta personāls un finansējuma saņēmēja izvēlēts pakalpojuma sniedzējs, nodrošinot:
21.1. Valsts darba inspekcijas informācijas un komunikācijas tehnoloģiju jomas mērķarhitektūras izstrādi;
21.2. Valsts darba inspekcijas integrētās informācijas sistēmas pilnveidi, veicot datu analītikas moduļa izstrādi un esošās funkcionalitātes pilnveidi, tai skaitā datu apmaiņas un informācijas aprites risinājumu izstrādi un ieviešanu;
21.3. elektroniskās mācību sistēmas pilnveidi;
21.4. informācijas sistēmu drošības auditu, kā arī piekļūstamības auditu;
21.5. konsultāciju kvalitātes novērtēšanas rīka izstrādi.
22. Šo noteikumu 13.4. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īsteno finansējuma saņēmēja projekta personāls un finansējuma saņēmēja izvēlēts pakalpojuma sniedzējs, nodrošinot:
22.1. komunikācijas kampaņu īstenošanu sabiedrības izpratnes un informētības paaugstināšanai par darba tiesību un darba aizsardzības aktualitātēm;
22.2. informatīvo materiālu izstrādi un izplatīšanu un citu sabiedrisko attiecību aktivitāšu īstenošanu.
23. Šo noteikumu 19.3., 19.4., 19.5. un 20.1. apakšpunktā minēto pasākumu īstenošanas un maksājuma pieprasījumu sagatavošanas nolūkā finansējuma saņēmējs vai tā piesaistīts pakalpojumu sniedzējs veic pārbaudi attiecībā uz šo noteikumu 3.1. apakšpunktā minētās mērķa grupas personu atbilstību iesaistei šo noteikumu 19.3. apakšpunktā minētajos pasākumos un attiecībā uz šo noteikumu 3.1. un 3.2. apakšpunktā minēto nodarbināto atbilstību iesaistei šo noteikumu 19.4., 19.5. un 20.1. apakšpunktā minētajos pasākumos, kā arī veic minēto personu identificēšanu un uzskaiti, norādot vārdu, uzvārdu, darba vietas e-pasta adresi un citu maksājuma pieprasījuma sagatavošanai nepieciešamo informāciju, kas nesatur personas datus. Finansējuma saņēmēja piesaistīts pakalpojumu sniedzējs iesniedz finansējuma saņēmējam šajā punktā minēto informāciju, kas nepieciešama maksājuma pieprasījuma sagatavošanai, kā arī informāciju par veikto pārbaudi attiecībā uz šo noteikumu 3. punktā minēto mērķa grupu personu atbilstību iesaistei pasākumos.
24. Īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs:
24.1. nodibina civildienesta vai darba tiesiskās attiecības ar projekta vadības un īstenošanas personālu un, paredzot tam atlīdzības izmaksas, nodrošina, ka šis personāls tiek nodarbināts normālu vai nepilnu darba laiku (atlīdzībai var piemērot daļlaika izmaksu attiecināmības principu). Ja personāla atlīdzībai piemēro daļlaika izmaksu attiecināmības principu, veic personāla darba laika uzskaiti par nostrādāto laiku un veiktajām funkcijām;
24.2. pakalpojumu sniedzēju un piegādātāju piesaistīšanai publiskos iepirkumus veic saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, īstenojot konkurenci nodrošinošu, pārredzamu, atklātu, nediskriminējošu konkursa procedūru un, kur tas ir attiecināms un atbilstošs projekta darbības specifikai, īsteno sociāli atbildīgus un inovatīvus iepirkumus;
24.3. iepirkumu līgumos, kurus slēdz šo noteikumu 13. punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai, avansa maksājumus var paredzēt ne vairāk kā 30 procentu apmērā no attiecīgā līguma summas;
24.4. piesaistot šo noteikumu 13. punktā minēto atbalstāmo darbību veikšanai nepieciešamo personālu vai īstenojot iepirkumus, nodrošina, ka projekta īstenošanas laikā tiek ievēroti interešu konflikta, korupcijas un krāpšanas novēršanas nosacījumi, vismaz paredzot, ka projekta vadībā un īstenošanā iesaistītais personāls un iepirkumu līgumu izpildītāji ir:
24.4.1. informēti par korupcijas un interešu konflikta novēršanas jautājumiem, krāpšanas pazīmēm un pienākumu ziņot par konstatētajām aizdomām, kā arī ir informēti par ziņotāju aizsardzību atbilstoši Trauksmes celšanas likumam;
24.4.2. parakstījuši apliecinājumus par interešu konflikta neesību saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012, 61. pantu un publisko iepirkumu regulējošiem normatīvajiem aktiem;
24.5. nodrošina, ka šajos noteikumos paredzētās atbalstāmās darbības un projektā sniegtais atbalsts šo noteikumu 3. punktā minētajai mērķa grupai netiek finansēts vai līdzfinansēts, kā arī to nav plānots finansēt vai līdzfinansēt no citiem valsts, pašvaldības vai ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem, un nodrošina dubultā finansējuma neiestāšanos;
24.6. nodrošina komunikācijas un vizuālās identitātes pasākumus saskaņā ar regulas 2021/1060 47. un 50. pantu, normatīvajiem aktiem, kas nosaka kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā, un Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijām;
24.7. ne retāk kā reizi sešos mēnešos savā tīmekļvietnē un sociālajos tīklos ievieto informāciju par projekta īstenošanu;
24.8. uzkrāj datus par šādu horizontālā principa "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" rādītāju: mediju kampaņu, semināru, konferenču un komunikācijas pasākumu skaits, kuros sabiedrības informēšanai tika nodrošināti cilvēkiem ar dažādu veidu funkcionāliem traucējumiem piekļūstami formāti (piemēram, tulkošana zīmju valodā, subtitrēšana, reāllaika transkripcija, raidījumu un pasākumu ieraksti);
24.9. projekta īstenošanas un maksājuma pieprasījumu sagatavošanas nolūkā saskaņā ar normatīvajiem aktiem, kas nosaka Eiropas Savienības fondu projektu pārbaužu veikšanas kārtību 2021.–2027. gada plānošanas periodā, veic pēcpārbaudi pakalpojuma sniedzēja veiktajai šo noteikumu 23. punktā minētajai pārbaudei attiecībā uz mērķa grupas personu atbilstību iesaistei pasākumos, apstrādājot pakalpojuma sniedzēja iesniegtos šo noteikumu 23. punktā minētos atbilstības pārbaudei nepieciešamos datus.
25. Pasākuma ietvaros projektu īsteno saskaņā ar vienošanos par projekta īstenošanu, bet ne ilgāk kā līdz 2029. gada 31. decembrim.
26. Projekta īstenošanas vieta ir Latvijas Republikas teritorija.
Ministru prezidente E. Siliņa
Labklājības ministra pienākumu izpildītājs ‒
ekonomikas ministrs V. Valainis