Ministru kabineta rīkojumi: Šajā laidienā 7 Pēdējās nedēļas laikā 11 Visi
Ministru kabineta rīkojums Nr. 389
Rīgā 2024. gada 21. maijā (prot. Nr. 21 17. §)
Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 30. marta rīkojumā Nr. 176 "Par 2.1.1.1.i. investīcijas projekta "Veterināro zāļu reģistrācijas digitalizācija" pases apstiprināšanu"
Izdarīt Ministru kabineta 2023. gada 30. marta rīkojumā Nr. 176 "Par 2.1.1.1.i. investīcijas projekta "Veterināro zāļu reģistrācijas digitalizācija" pases apstiprināšanu" (Latvijas Vēstnesis, 2023, 66. nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt rīkojuma nosaukumu šādā redakcijā:
"Par 2.1.3.1.i. investīcijas projekta "Veterināro zāļu reģistrācijas digitalizācija" pases apstiprināšanu".
2. Izteikt 1. punktu šādā redakcijā:
"1. Apstiprināt Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma 2.1.3.1.i. investīcijas projekta "Veterināro zāļu reģistrācijas digitalizācija" (turpmāk – projekts) pasi (pielikums) un projekta izmaksas 2 197 272 euro apmērā, tai skaitā Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma finansējumu investīcijai 1 848 000 euro apmērā un valsts budžeta finansējumu pievienotās vērtības nodokļa izmaksu segšanai ne vairāk kā 349 272 euro apmērā."
3. Izteikt 2. punktu šādā redakcijā:
"2. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai uzaicināt projekta iesniedzēju – Zemkopības ministriju – iesniegt projekta iesniegumu Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" 2.1.3.1.i. investīcijas "Datu pieejamība, koplietošana un analītika" ietvaros."
4. Izteikt 3. punktu šādā redakcijā:
"3. Projektu finansēt 2.1.3.1.i. investīcijas "Datu pieejamība, koplietošana un analītika" ietvaros, ja projekta iesniegums atbilst Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumu Nr. 435 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" īstenošanas noteikumi" prasībām."
5. Izteikt pielikumu jaunā redakcijā (pielikums).
Ministru prezidente E. Siliņa
Vides aizsardzības un
reģionālās attīstības ministra pienākumu izpildītājs ‒
veselības ministrs H. Abu Meri
Pielikums
Ministru kabineta
2024. gada 21. maija
rīkojumam Nr. 389
"Pielikums
Ministru kabineta
2023. gada 30. marta
rīkojumam Nr. 176
2.1.3.1.i. investīcijas projekta "Veterināro zāļu reģistrācijas digitalizācija" pase
Investīcijas |
2.1.3.1.i. |
projekta |
"Veterināro zāļu reģistrācijas digitalizācija" |
pase |
(numurs) |
(projekta nosaukums) |
1. Finansējuma saņēmējs, kas īsteno projektu
1.1. Finansējuma saņēmējs, kas īsteno projektu (institūcija) | Zemkopības ministrija |
1.2. Projekta īstenošanas partneri | Pārtikas un veterinārais dienests |
2. Saistīto projektu programma
2.1. Programmas nosaukums | Eiropas Savienības Atveseļošanas un
noturības mehānisma plāns. Datu pārvaldības attīstības programma |
2.2. Saistība ar citiem projektiem | Specifiskā atbalsta mērķa 2.2.1.
"Nodrošināt publisko datu atkalizmantošanas pieaugumu un efektīvu
publiskās pārvaldes un privātā sektora mijiedarbību" ietvaros īstenotie
projekti: "Zemkopības ministrijas un tās padotībā esošo iestāžu
informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstība"
(Nr. 2.2.1.1/17/I/001) un "Zemkopības ministrijas un tās padotībā esošo
iestāžu informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstība, 2. kārta"
(Nr. 2.2.1.1/20/I/003). Abu projektu ietvaros veikti un plānoti ieguldījumi Veterināro zāļu reģistra informācijas sistēmas pilnveidē: veterināro zāļu reģistrācijas pieteikumu apstrādes funkcionalitāte, atvērto datu kopu sagatavošana. Investīcijas 2.1.3.1.i. projekta ietvaros plānota Veterināro zāļu reģistra informācijas sistēmas papildināšana sadarbībai ar jauno EVETIS risinājumu un datu nodošanas nodrošināšana Eiropas Zāļu aģentūrai. Veicamajām aktivitātēm nav saistības ar saistītajos projektos iepriekš veiktajiem darbiem, tādēļ nepastāv dubultā finansējuma risks |
3. Projekta mērķis un galvenie ieguvumi
3.1. Projekta mērķis un galvenais saturs | Nodrošināt veterināro zāļu aprites procesa digitālu norisi un kontroli, sākot no veterināro zāļu reģistrēšanas, veterinārās elektroniskās receptes, veterināro darbību uzskaiti, lietoto zāļu, t. sk. vakcīnu, uzskaiti katram dzīvniekam vai to grupām | ||
3.2. Projekta pamatojums (aktualitāte/nepieciešamība/risināmā problēma) | ES ir pieņemts jauns regulējums par veterināro zāļu reģistrēšanas un aprites kārtību. Pašreizējais PVD IS risinājums nenodrošina pilnībā izsekojamus datus visā veterināro zāļu aprites procesā – kā veterinārās zāles ražo, laiž tirgū, importē un eksportē, piegādā, izplata, kā attiecībā uz tām īsteno farmakovigilanci, kā tās kontrolē un lieto; netiek nodrošināta integrācija ar ES un EZA (Eiropas Zāļu aģentūras) centralizētajām datubāzēm. Līdz ar to PVD nevar izpildīt ES regulējuma prasības | ||
3.3. Projekta ieguvumi1 | Ieguvuma mērīšanas vai verificēšanas metode un mērāmais rādītājs2 |
Vērtība |
Sasniegšanas laiks (gads) |
3.3.1. Ieguvums nozarei: Izveidota veterinārārsta darba vieta |
Reģistrēto veterinārārstu skaits, kuri izmantos sistēmu (pašreiz – 0) |
1000 |
2026. |
3.3.2. Ieguvums sabiedrībai: Lauksaimniecības dzīvnieku īpašniekiem un mājas (istabas) dzīvnieku īpašniekiem nodrošināta piekļuve savu dzīvnieku veselības datiem |
Lauksaimnieki un dzīvnieku īpašnieki, kuri izmantos iespēju skatīties savu dzīvnieku veselības datus (pašreiz – 0) |
50 000 |
2026. |
3.3.3. Ieguvums nozarei: Informācija no lieltirgotavām par zāļu pieejamību (daudzumiem) noliktavā – veterinārārstiem iespēja pārliecināties par zāļu pieejamību, pirms izraksta recepti |
Lieltirgotavas, ar kurām nodrošināta datu apmaiņa par zāļu atlikumiem (pašreiz – 0) |
10 |
2026. |
4. Nepieciešamā finansējuma apjoms un tā sadalījums pa projekta darbībām iznākumu sasniegšanai un būtisko izmaksu veidiem
4.1. Atveseļošanas fonda plāna finansējums (kopā) | 4.2. Plānotais pievienotās vērtības nodokļa (PVN) apmērs (kopā), ja tiks pieprasīta tā segšana3, un avansa apmērs, ja plānots to pieprasīt4 | ||||
1 848 000 euro |
349 272 euro |
Avansa maksājuma apmērs, ja tiks pieprasīts |
|||
Projekta ietvaros veicamo darbību un būtisko izmaksu veidu raksturojošs |
Izmaksu apmērs (indikatīvi) |
Maksimālais apmērs5 |
Darbības iznākums | ||
Projekta pārvaldība un īstenošana |
184 800 euro |
184 800 euro |
Nodrošināts projekta vadības un īstenošanas personāls | ||
Informācijas sistēmu projektēšana un izstrāde |
1 663 200 euro |
1 663 200 euro |
Papildinātas PVD IS |
5. Projekta ieguldījums reformu un investīciju mērķu rādītāju sasniegšanā
5.1. Modernizēto pārvaldes procesu IKT risinājumi
Skaits |
IKT risinājuma nosaukums |
Īss apraksts6 |
Valsts mākonī (jā/nē) |
Termiņš IKT risinājumu attīstības saskaņošanai7 (gads, ceturksnis) |
Termiņš ieviešanai produkcijā (gads, ceturksnis) |
Risinājuma lietotāji (skaits) |
1 |
VZRIS pilnveidots | VZRIS papildināts, lai varētu nodrošināt EVETIS darbībai nepieciešamos datus un datu apmaiņu, kā arī datu nodošanu EZA |
JĀ |
2023. g. I cet. | 2026. g. I cet. |
PVD darbinieki (15) |
1 |
EVETIS izveidots | Iespēja veterinārārstiem reģistrēt zāļu
lietošanas darbības dzīvnieka ambulatorajā kartē, skatīt veterināro zāļu
pieejamību lieltirgotavās, izrakstīt e-receptes; veterinārārstu
sertifikātu piešķiršanas/ pagarināšanas/ apturēšanas/ anulēšanas procesa nodrošinājums |
JĀ |
2023. g. I cet. | 2026. g. I cet. |
Veterinārārsti (1000) |
5.2. Centralizētās funkcijas vai koplietošanas pakalpojumi
Skaits |
Pakalpojums (pakalpojumu grupa) |
Koplietošanas pakalpojumu lietotāji (institūcijas) |
Norāde uz MK lēmumu par attīstības plānu8 |
Termiņš ieviešanai (gads, ceturksnis) |
N/A |
N/A |
N/A |
N/A |
5.3. Centralizēti pārvaldāmās nozares būtiskās datu kopas
Skaits |
Saturu raksturojošs nosaukums |
Termiņš piekļuves nodrošināšanai (gads, ceturksnis) |
3 | Antibiotikas – antimikrobiālo līdzekļu lietošanas dati | 2026. g. I cet. |
Dati EZA (EMA) un Latvijas Atvērto datu portālam – zāļu lietojums pa sugām | 2026. g. I cet. | |
Statistika par izrakstīto veterināro parasto/īpašo recepšu skaitu | 2026. g. I cet. |
6. Projekta pārvaldības un īstenošanas kapacitāte9
Projektā tiks nodrošināts vadības un īstenošanas
personāls no projekta finansējuma saņēmēja un sadarbības partnera puses: • Projekta vadību nodrošinās ZM projekta vadītājs (viens esošais ZM Administratīvā departamenta darbinieks pašreizējo pienākumu ietvaros; atbilstoši papildu pienākumiem finansēts no projekta budžeta) un no projekta partnera (PVD) puses projektu vadības personāls (viens esošais PVD darbinieks, atbilstoši papildu pienākumiem finansēts no projekta budžeta). • Projekta īstenošanu nodrošinās: - ZM esošie speciālisti (esošie ZM darbinieki; atbilstoši papildu pienākumiem finansēti no projekta budžeta) – 4 darbinieki; - PVD Resursu vadības departamenta Informācijas tehnoloģiju daļas speciālisti (darbus veiks esošo pienākumu ietvaros) – 2 darbinieki; - PVD Veterinārās uzraudzības departamenta veterināro zāļu reģistrācijas daļas speciālisti (darbus veiks esošo pienākumu ietvaros) – 2 darbinieki; - PVD Veterinārās uzraudzības departamenta Veterināro objektu uzraudzības daļas speciālisti (darbus veiks esošo pienākumu ietvaros) – 2 darbinieki |
7. Izmaksu/ieguvumu analīze, tai skaitā ietekme uz pārvaldes darbinieku skaitu
Izmaksu un ieguvumu analīze ir galvenokārt balstīta uz
problēmu risināšanu un normatīvo prasību ievērošanas nodrošināšanu,
nākotnes attīstības plānošanu ilgtermiņā. Lai nodrošinātu Eiropas
Parlamenta un Padomes 2018. gada 11. decembra Regulas (ES) 2019/6 par
veterinārajām zālēm un ar ko atceļ Direktīvu 2001/82/EK izpildi par
veterināro zāļu reģistrēšanas un aprites kārtību nosacījumu ievērošanu,
kas stājušies spēkā 2022. gada 28. janvārī, pieprasot nodrošināt pilnībā
izsekojamus datus visā veterināro zāļu aprites procesā, nepieciešams
automatizēt datu apstrādes un kontroles procesus. Sociālekonomiskie ieguvumi: 1. Ieguvums nozarei – samazināts laika patēriņš par 35 %, izrakstot e-receptes (t. sk. iespēja pārliecināties par zāļu pieejamību noliktavās), kas kopumā 13 gadu periodā veido 102 232,68 euro ietaupījumu. 2. Ieguvums nozarei – veterināro zāļu izlietojuma statistikas apkopošanai un analīzei, datu apkopošanas laika samazinājums par 50 %, izveidojot centralizēti pārvaldītas datu kopas, kas kopumā 13 gadu periodā veido 224 327,71 euro ietaupījumu. 3. Sociālais ieguvums lauksaimniecības dzīvnieku īpašniekiem un mājdzīvnieku īpašniekiem – elektroniska informācijas apmaiņa par dzīvnieku veterinārajām zālēm, samazināts laika patēriņš par 20 % informācijas apmaiņā ar veterinārārstu, kas kopumā 13 gadu periodā veido 5 493 022,30 euro ietaupījumu. Aprēķiniem izmantotie parametri: • pilnveidoto sistēmas risinājumu uzturēšanas izmaksas gada laikā ir plānotas 166 320 euro, kas ir 10 % no izstrādes kopējām izmaksām; • valsts pārvaldes darbinieku vidējā alga 2021. gadā bija 1293 euro (Centrālās statistikas pārvaldes dati); • mājdzīvnieku skaits – 208 884 (nozares dati); • novietņu skaits – 143 723 (nozares iestāžu dati). Kopējais projekta lietderīgums: aprēķināts no projekta ieguvumiem kopsummā 5 819 582 euro, atņemot nepieciešamos uzturēšanas izdevumus 1 663 200 euro un investīcijas 1 848 000 euro, iegūstot kopējo projekta lietderīgumu 2 308 382 euro. Projekta ieviešana iestādei dos resursu ietaupījumu 224 327,71 euro un sabiedrībai sociālo ieguvumu 5 595 254,98 euro, kopā 5 819 582 euro, kas ir lielāks par 1 848 000 euro ieguldījumu tā īstenošanai. Projekta īstenošanai ir neitrāla ietekme uz valsts pārvaldes darbinieku skaitu. Apstrādājamās informācijas apjoms palielinās, līdz ar to iestādēm būtu nepieciešams piesaistīt jaunus resursus, bet, ieviešot pilnveidojumus sistēmās, iespējams to atrisināt ar esošajiem iestāžu darbinieku resursiem un vienlaikus paaugstināt sniegtā pakalpojuma kvalitāti un ātrumu |
8. Cita būtiska informācija
Veiksmīgu projekta īstenošanu var kavēt zināmi
priekšnosacījumi un riski: 1. IT nozares izstrādātāju resursu trūkums. 2. Projekta īstenošanai ir īss termiņš un nepietiekams finansējums. 3. Ģeopolitiskā situācija pasaulē. 4. Vēl izstrādē un saskaņošanā esošie ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 11. decembra Regulu (ES) 2019/6 par veterinārajām zālēm un ar ko atceļ Direktīvu 2001/82/EK saistītie normatīvie akti. 5. EZA IS ir izstrādes procesā. 6. Komunikācijas nepilnības (lēna informācijas apmaiņa sadarbībā ar EZA (EMA)). 7. Novirzes no projekta laika grafika. 8. Speciālistu mainība abās pusēs (gan pasūtītāja, gan izpildītāja). Projekta ietvaros netiks sniegts komercdarbības atbalsts. Projekta ietvaros tiks veikta Pārtikas un veterinārā dienesta informācijas tehnoloģiju risinājumu attīstība, tādējādi atbalsta izmantotāji ir finansējuma saņēmējs – Zemkopības ministrija – un projekta partneris – Pārtikas un veterinārais dienests. Projekta īstenošanas laikā tiks nodrošināta iekšējās kontroles sistēma, lai netiktu pieļauts interešu konflikts, korupcija un krāpšana, dubultfinansējums, kā arī komercdarbības atbalsts |
Lietotie saīsinājumi:
EZA (EMA) – Eiropas Zāļu aģentūra (European Medicines Agency)
ES – Eiropas Savienība
EVETIS – Veterinārās e-veselības informācijas sistēma
IKT – informācijas un komunikācijas tehnoloģijas
IS – informācijas sistēma
PVD – Pārtikas un veterinārais dienests
VZRIS – veterināro zāļu reģistra informācijas sistēma
ZM – Zemkopības ministrija
1 Obligāti jāiekļauj vismaz viens (vēlams – divi) būtisks ieguvums, kas tiek sasniegts jau projekta īstenošanas laikā. Šajā sadaļā ir jānorāda būtiski ieguvumi nozarei, institūcijai, sabiedrībai, bet nav jānorāda iznākumi – ieguldījumi Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2.1. mērķa rādītāju sasniegšanā, ko norāda 5. punktā.
2 Piemēram, ja ieguvums ir personāla administrēšanas funkcijas centralizācija, tad mērījums varētu būt, piemēram, tiešās pārvaldes darbinieku skaits, kas to izmanto, vērtība, piemēram, 10000 un sasniegšanas laiks – 2026. gads.
3 PVN netiek attiecināts projektu īstenotājiem, kas to var attiecināt patstāvīgi. Pārējie projektu īstenotāji var pieprasīt to attiecināt, norādot apmēru un saskaņojot to ar Finanšu ministriju.
4 Avansa maksājumi ir attiecināmi uz projektu īstenotājiem, kas nav valsts tiešās pārvaldes institūcijas. Jānorāda apmērs, kas nepārsniedz 30 % no attiecināmo izmaksu kopsummas, un jāsaskaņo ar Finanšu ministriju.
5 Apmērs, ko nedrīkst pārsniegt, nesaskaņojot grozījumus Ministru kabinetā. Ja ierobežojumi uz konkrēto pozīciju nav attiecināmi, tad norāda "n/a".
6 Informācija, kas norādīta Ministru kabineta 2021. gada 31. augusta noteikumu Nr. 597 "Valsts informācijas sistēmu attīstības projektu uzraudzības kārtība" (tai skaitā IKT būvvaldes kārtība) 2. pielikuma "Valsts informācijas sistēmas attīstības aktivitātes apraksts" 6.1. apakšpunktā.
7 Tai skaitā IKT būvvaldes kārtībā jau saņemtā VARAM saskaņojuma datums vai plānotais termiņš, kad tas tiks saņemts.
8 Ja koplietošanas pakalpojuma attīstības plāns tiek vienlaikus iesniegts ar Ministru kabineta rīkojumu par projekta atlases kārtu, par to pievieno norādi.
9 Kapitālsabiedrības un pašvaldības norāda arī finanšu kapacitāti atbilstoši finansēšanas nosacījumiem.