Ministru kabineta rīkojumi: Šajā laidienā 7 Pēdējās nedēļas laikā 99 Visi
Ministru kabineta rīkojums Nr. 386
Rīgā 2024. gada 21. maijā (prot. Nr. 21 14. §)
Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 18. janvāra rīkojumā Nr. 15 "Par 2.1.1.1.i. investīcijas projekta "Publiskā iepirkuma procesu un pakalpojumu digitālā transformācija" pases apstiprināšanu"
Izdarīt Ministru kabineta 2023. gada 18. janvāra rīkojumā Nr. 15 "Par 2.1.1.1.i. investīcijas projekta "Publiskā iepirkuma procesu un pakalpojumu digitālā transformācija" pases apstiprināšanu" (Latvijas Vēstnesis, 2023, 15. nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt rīkojuma nosaukumu šādā redakcijā:
"Par 2.1.3.1.i. investīcijas projekta "Publiskā iepirkuma procesu un pakalpojumu digitālā transformācija" pases apstiprināšanu".
2. Izteikt 1. punktu šādā redakcijā:
"1. Apstiprināt 2.1.3.1.i. investīcijas projekta "Publiskā iepirkuma procesu un pakalpojumu digitālā transformācija" (turpmāk – projekts) pasi (pielikums) un projekta izmaksas ne vairāk kā 1 626 240 euro apmērā, tai skaitā Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma finansējumu investīcijai 1 344 000 euro apmērā un valsts budžeta finansējumu pievienotās vērtības nodokļa izmaksu segšanai ne vairāk kā 282 240 euro apmērā."
3. Izteikt 2. punktu šādā redakcijā:
"2. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai uzaicināt Iepirkumu uzraudzības biroju iesniegt projekta iesniegumu Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" 2.1.3.1.i. investīcijas "Datu pieejamība, koplietošana un analītika" ietvaros."
4. Izteikt 3. punktu šādā redakcijā:
"3. Projektu finansēt 2.1.3.1.i. investīcijas "Datu pieejamība, koplietošana un analītika" ietvaros, ja projekta iesniegums atbilst Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumos Nr. 435 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" īstenošanas noteikumi" iekļautajiem nosacījumiem."
5. Izteikt pielikumu jaunā redakcijā (pielikums).
Ministru prezidente E. Siliņa
Vides aizsardzības un
reģionālās attīstības ministra pienākumu izpildītājs ‒
veselības ministrs H. Abu Meri
Pielikums
Ministru kabineta
2024. gada 21. maija
rīkojumam Nr. 386
"Pielikums
Ministru kabineta
2023. gada 18. janvāra
rīkojumam Nr. 15
2.1.3.1.i. investīcijas projekta "Publiskā iepirkuma procesu un pakalpojumu digitālā transformācija" pase
Investīcijas | 2.1.3.1.i. | projekta | Publiskā iepirkuma procesu un pakalpojumu digitālā transformācija | pase |
(numurs) | (projekta nosaukums) |
1. Finansējuma saņēmējs, kas īsteno projektu
1.1. Finansējuma saņēmējs, kas īsteno projektu (institūcija) | Iepirkumu uzraudzības birojs |
1.2. Projekta īstenošanas partneri | Nav plānoti |
2. Saistīto projektu programma
2.1. Programmas nosaukums | Datu pārvaldības attīstības programma |
2.2. Saistība ar citiem projektiem | Nav saistības ar citiem projektiem |
3. Projekta mērķis un galvenie ieguvumi
3.1. Projekta mērķis un galvenais saturs | Izveidot jaunu IUB biznesa prasībām atbilstošu, mūsdienīgos augstākās kvalitātes IKT risinājumos balstītu PVS, nodrošinot visu IUB pamatfunkciju izpildes biznesa procesu un IUB pakalpojumu efektīvu atbalstu un automatizāciju – ar iepirkumiem saistītās informācijas ievadi, uzkrāšanu, apstrādi, analīzi un tālāknodošanu, pieejamības nodrošināšanu sabiedrībai, tai skaitā informācijas pārizmantošanu no un uz citām informācijas sistēmām, novēršot vienas informācijas ievadi vairākās sistēmās, kā arī ērtu darba vidi sistēmas lietotājiem | ||
3.2. Projekta pamatojums (aktualitāte/nepieciešamība/ risināmā problēma) | Pašlaik izmantotā PVS izstrādāta 2009. gadā. Pilnvērtīga sistēmas atbalsta IUB biznesa procesu īstenošanai ir nepieciešama jaunas PVS izstrāde un ieviešana. Lai attīstītu jaunos IUB biznesa procesu atbalstam nepieciešamos tehnoloģiskos risinājumus, kas ļaus efektīvāk izmantot sistēmu un tās uzturēšanu nākotnē, nepieciešams nodrošināt PVS atbilstību valsts IKT politikas un arhitektūras prasībām, tai skaitā piekļūstamības prasībām, kā arī, ja iespējams, izmantot atvērtā koda risinājumu un uzlabot PVS lietojamību un tālākizmantojamību | ||
3.3. Projekta ieguvumi1 | Ieguvuma mērīšanas vai verificēšanas metode un mērāmais rādītājs2 | Vērtība | Sasniegšanas laiks (gads) |
3.3.1. Institūcijas ieguvums: Datu analīzes rīka ieviešana |
Samazināts laiks standarta atskaišu un pārskatu sagatavošanai un
pielāgošanai Mērāmais rādītājs – laiks, kas nepieciešams standarta atskaišu un pārskatu sagatavošanai (stundas gadā) Sākotnējā vērtība – 3234 stundas gadā (2021. gads) |
2264 stundas | 2025. |
3.3.2.
Institūcijas ieguvums: Datu pārizmantošana no citām sistēmām, informācijas atlases un apkopošanas pilnveide atbalsta procesos (iespēja ātrāk veikt procesu) |
Samazināts laiks administratīvā pārkāpuma procesa (APP) lietas
informācijas ievadei un apstrādei Mērāmais rādītājs – laiks, kas vidēji nepieciešams APP lietas izveidei sistēmā, ievadot nepieciešamos pamatdatus un atlasot saistītos iepirkumus (stundas) Sākotnējā vērtība – vidēji 5 stundas uz 1 APP lietu |
3,5 stundas | 2025. |
3.3.3. Nozares
ieguvums: Publiski pieejamās iepirkumu informācijas pārizmantošana jaunu iepirkumu publikācijas sagatavošanai |
Pilnveidojot līdzīgu iepirkumu informācijas meklēšanas un
pārizmantošanas iespējas, samazināts vidējais laika patēriņš jaunas
iepirkuma publikācijas izveidei Mērāmais rādītājs – laiks, kas vidēji nepieciešams jaunas iepirkuma publikācijas izveidei, salīdzinot ar sākotnējo vērtību (procentos) Sākotnējā vērtība – 100 % |
75 % | 2025. |
3.3.4. Sabiedrības
ieguvums: Uzlabota publiskās ar iepirkumiem saistītās informācijas pieejamība un lietojamība, vienlaikus palielinoties pieejamās informācijas kvalitātei un apjomam |
Samazināts laiks nepieciešamās informācijas meklēšanai, mainoties tā
laika proporcijai, kurš tiek izmantots informācijas meklēšanai un
satura iepazīšanai
Mērāmais rādītājs – laiks, kas tiek patērēts informācijas meklēšanai un satura iepazīšanai Sākotnējā vērtība – vidējais sesijas ilgums 6,5 minūtes, no tām 3 minūtes meklēšanai un 3,5 minūtes satura iepazīšanai |
1 minūte meklēšanai un 5,5 minūtes satura iepazīšanai | 2025. |
4. Nepieciešamā finansējuma apjoms un tā sadalījums pa projekta darbībām iznākumu sasniegšanai un būtisko izmaksu veidiem
4.1. Atveseļošanas fonda plāna finansējums (kopā) | 4.2. Plānotais pievienotās vērtības nodokļa (PVN) apmērs (kopā), ja tiks pieprasīta tā segšana3, un avansa apmērs, ja plānots to pieprasīt4 | |
1 344 000 EUR | 282 240 EUR | Nav paredzēts |
Projekta ietvaros veicamo darbību un būtisko izmaksu veidu raksturojošs apzīmējums | Izmaksu apmērs (indikatīvi) | Maksimālais apmērs5 | Darbības iznākums |
Sistēmas pamatdarbības funkcionalitātes izstrāde: 1. Paziņojuma publicēšanas pamata funkcionalitātes izstrāde, e-veidlapu moduļa integrācija PVS, pilnveidojot pasūtītāju pircēju profilus un nodrošinot efektīvāku informācijas apstrādi 2. Sūdzību apstrādes pamata funkcionalitātes izstrāde 3. Kontroles – pirmspārbaužu un pēcpārbaužu – pamata funkcionalitātes izstrāde 4. Administratīvo pārkāpumu, resorisko pārbaužu pamata funkcionalitātes izstrāde 5. Sistēmas administrēšana (lietotāju klasifikatoru, sistēmas iestatījumu pārvaldība) 6. Efektīva informācijas izgūšana, apstrāde un atrādīšana vai atdošana 7. Sistēmas atbilstības nodrošināšana drošības un veiktspējas prasībām, kas noteiktas valsts informācijas sistēmām 8. Jaunu administratīvo rīku izveide sistēmfunkciju uzlabošanai, kuri ļaus ērtāk un efektīvāk veikt datu apstrādi dažādos griezumos: • datu analīzes rīks • atskaišu un statistikas rīki • informācijas vizualizācijas rīks • pasūtītāju reitingu rīks • "iepirkumu karodziņu" rīks |
1 344 000 EUR |
1 344 000 EUR |
Izveidota jauna sistēma, kas nodrošina visas IUB prasības procesu izpildē |
5. Projekta ieguldījums reformu un investīciju mērķu rādītāju sasniegšanā
5.1. Modernizēto pārvaldes procesu IKT risinājumi
Skaits | IKT risinājuma nosaukums | Īss apraksts6 | Valsts
mākonī (jā/nē) |
Termiņš IKT risinājumu attīstības saskaņošanai7 (gads, ceturksnis) | Termiņš ieviešanai produkcijā (gads, ceturksnis) | Risinājuma lietotāji (skaits) |
1 | Publikāciju vadības sistēma | Esošās sistēmas informācijas resursi tiek uzturēti Valsts elektronisko sakaru pakalpojumu centra un VAS "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs" noslēgtā līguma ietvaros nodrošinātā datu centra mākoņdatošanas pakalpojumā uz virtuāliem serveriem | Jā | IKT risinājuma attīstības apraksts saskaņots VARAM 2022. gada 25. oktobrī (VARAM 25.10.2022 vēstule Nr. 11-1/7352 | 31.12.2024. | 8103 |
5.2. Centralizētās funkcijas vai koplietošanas pakalpojumi
Skaits | Pakalpojums (pakalpojumu grupa) | Koplietošanas pakalpojumu lietotāji (institūcijas) | Norāde uz MK lēmumu par attīstības plānu8 | Termiņš ieviešanai (gads, ceturksnis) |
NAV | NAV | NAV | NAV |
5.3. Centralizēti pārvaldāmās nozares būtiskās datu kopas
Skaits | Saturu raksturojošs nosaukums | Termiņš piekļuves nodrošināšanai (gads, ceturksnis) |
4 | 5.3.1. Līgumi 5.3.2. Sūdzības 5.3.3. Publikācijas, iepirkumi 5.3.4. CPV klasifikators |
31.12.2024. |
6. Projekta pārvaldības un īstenošanas kapacitāte9
Projekta uzraudzība
Projekta uzraudzību nodrošinās Finanšu ministrija atbilstoši noteiktajai Atveseļošanas un noturības mehānisma IKT projektu uzraudzības kārtībai. Projekta vadība un īstenošana IUB vadība (Projekta vadības uzraudzības un virsvadības komiteja) nodrošinās īstenošanas atbilstību projekta mērķiem, izteiks priekšlikumus projekta virzībai un aktivitātēm, kā arī izskatīs projekta vadības problemātiskos jautājumus un nodrošinās stratēģiski svarīgu jautājumu risināšanu un lēmumu pieņemšanu. Projekta vadības uzraudzības un virsvadības komiteju veido IUB vadītājs, vadītāja vietnieki un struktūrvienību vadītāji. Projekta vadības uzraudzības un virsvadības komitejas sanāksmes atbilstoši nepieciešamībai tiks organizētas IUB vadības sanāksmju laikā. Projekta īstenošanu, tai skaitā Projekta vadības grupas ietvaros, nodrošinās IUB vadītāja vietnieks, IUB Juridiskā departamenta direktors, IUB Informācijas departamenta direktors, IUB Informācijas departamenta direktora vietnieks un IUB Informācijas departamenta vadošais informācijas sistēmu administrators. Projekta īstenošanā iesaistītais IUB personāls, kā arī finanšu atbalsta funkciju personāls tiks finansēts no IUB budžeta saskaņā ar Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumu un Valsts un pašvaldību institūciju amatu katalogu, amatu klasifikācijas un amatu apraksta izstrādāšanas kārtību. Projekta vadītājs un citi projekta vadībai nepieciešamie speciālisti tiks finansēti no IUB budžeta atbilstoši IUB 2022. gada 1. aprīlī noslēgtajam līgumam Nr. 6-1/IUB/2022/001 (pasūtītāja EDUS Nr. 7-17/35) par Publikāciju vadības sistēmas modernizācijas projekta vadību |
7. Izmaksu/ieguvumu analīze, tai skaitā ietekme uz pārvaldes darbinieku skaitu
Jaunā PVS, kas tiks
izveidota atbilstoši IUB biznesa procesu un IKT prasībām, nodrošinās
visu IUB pamatfunkciju izpildes pakalpojumu efektīvu atbalstu un
procesu automatizāciju – ar iepirkumiem saistītās informācijas
ievadi, apstrādi, uzkrāšanu, analīzi un tālāknodošanu, pieejamības
nodrošināšanu sabiedrībai, tai skaitā informācijas pārizmantošanu no
un uz citām informācijas sistēmām, novēršot vienas informācijas
ievadi vairākās sistēmās, kā arī ērtu darba vidi sistēmas
lietotājiem. Tā rezultātā tiks panākts uzlabojums ar iepirkumu
procesiem saistītās informācijas sniegšanā gan sabiedrībai kopumā,
gan atsevišķām grupu mērķauditorijām. Projekta ieviešanas rezultātā IUB, nozares un sabiedrības ieguvums 13 gadu laikā (tai skaitā 10 gadus pēc projekta īstenošanas) – kopējais projekta īstenošanas lietderīgums – būs 1 115 485,50 euro. Kopējais projekta lietderīgums aprēķināts, no projekta ieguvumiem 3 581 465,50 euro apmērā (kopsummā) atņemot nepieciešamos uzturēšanas izdevumus 839 740,00 euro apmērā un investīcijas 1 626 240,00 euro apmērā. Projekta pašreizējā ekonomiskā neto vērtība (ENPV) plānota 664 932,20 euro apmērā, ekonomiskā ienesīguma norma (ERR) – 13,60 %, ieguvumu un izmaksu attiecība (B/C) – 1,36. Projekta ieviešana dos valsts pārvaldei (IUB un nozarei) kopējo resursu ietaupījumu 1 180 748,70 euro apmērā un sabiedrībai sociālo ieguvumu 2 400 716,80 euro apmērā, kopā 3 581 465,50 euro. Projekta īstenošanai ir neitrāla ietekme uz valsts pārvaldes darbinieku skaitu. Ieviešot jauno PVS, iespējams ar esošajiem IUB un nozares (citu iestāžu) resursiem nodrošināt augstāku sniegto pakalpojumu kvalitāti, apjomu un ātrumu. Sociālie ieguvumi: uzlabojot iepirkumu informācijas pieejamību, iepirkumu risku pārvaldību un informāciju, nodrošinot labāku sabiedrības un iepirkumu dalībnieku informētību par publisko iepirkumu norisi, līdzekļu saimniecisku izlietošanu un noslēgto līgumu izpildi, iespējams īstenot saimnieciski izdevīgākus līgumus kopumā. Vidējais ieguvums no saimnieciski izdevīgāku līgumu noslēgšanas tiek lēsts vismaz 0,005 % apmērā no gada iepirkumu līgumcenu kopējās vērtības, 10 gadu laikā nodrošinot sabiedrības ieguvumu 1 953 375,20 euro apmērā. Papildus tam sabiedrībai rodas ietaupījums no iespējas vienkāršāk un operatīvāk piekļūt saturam, izmantojot uzlabotas informācijas meklēšanas iespējas un saņemot kvalitatīvāku un apjomīgāku informāciju lietotājam piekļūstamākā un ērtākā tīmekļvietnē, tai skaitā mazāk laika patērējot satura meklēšanai, bet vairāk – tā iepazīšanai. 10 gadu laikā sabiedrībai ietaupītā laika vērtība (iegūta, pamatojoties uz vidējās algas apmēru tautsaimniecībā) veidos 447 341,60 euro. Ieguvumi nozarei: uzlabojot iepirkumu paziņojumu sagatavošanas, iepirkumu pārvaldības, lietotājam sistēmā pieejamās, kā arī publiski pieejamās iepirkumu informācijas pārizmantošanas iespējas, kā arī sistēmas lietojamību un piekļūstamību un datu apmaiņas iespējas ar citām sistēmām, nozarei rodas laika ietaupījums, un 10 gadu laikā ietaupītā laika vērtība (iegūta, pamatojoties uz iepirkumu speciālista vidējās algas apmēru nozarē) veidos 1 020 067,00 euro. Ieguvumi IUB: pilnveidojot sistēmas funkcionalitāti un ieviešot sistēmā papildu datu apstrādes un analīzes rīkus, nodrošinot sistēmā ievadīto datu pārizmantošanu, kā arī datu pārizmantošanu no citām sistēmām, IUB rodas laika ietaupījums, un 10 gadu laikā ietaupītā laika vērtība (iegūta, pamatojoties uz vidējās algas apmēru IUB) veidos 160 681,70 euro |
8. Cita būtiska informācija
Projekta veiksmīgai
īstenošanai pastāv zināmi priekšnosacījumi un riski, kas var kavēt
tā īstenošanu: Augsts risks: 1. Izstrādes sadārdzinājuma risks 2. Speciālistu trūkums nozarē Vidējs risks: 1. Projekta dalībnieku no pasūtītāja puses nepieejamība 2. Komunikācijas trūkums 3. Drošības prasību neievērošana, izstrādājot, ieviešot un uzturot sistēmu 4. Drošības incidents vai ievainojamība, kas apdraud sistēmā apstrādājamo datu konfidencialitāti, integritāti un/vai pieejamību 5. Ģeopolitiskā situācija Zems risks: 1. Novirzes no projekta laika grafika 2. Nepietiekoši detalizēts projekta darba uzdevuma izpildes plāns 3. Nodevumu neatbilstība standartiem un normatīvajam regulējumam 4. Neizpaužamas informācijas izpaušana 5. Neskaidras lomas un pienākumi 6. Speciālistu mainība abās pusēs (pasūtītāja/izpildītāja) |
Lietotie saīsinājumi:
IKT – informācijas un komunikācijas tehnoloģijas;
IUB – Iepirkumu uzraudzības birojs;
PVS – Publikāciju vadības sistēma;
VARAM – Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija;
VAS – valsts akciju sabiedrība;
VESPC – Valsts elektronisko sakaru pakalpojumu centrs."
1 Obligāti jāiekļauj vismaz viens (vēlami vismaz divi) būtisks ieguvums, kas tiek sasniegts jau projekta īstenošanas laikā. Šajā sadaļā ir jānorāda būtiski ieguvumi nozarei, institūcijai, sabiedrībai, bet nav jānorāda iznākumi – ieguldījumi Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2.1. mērķa rādītāju sasniegšanā, ko norāda šīs pases 5. sadaļā.
2 Piemēram, ja ieguvums ir personāla administrēšanas funkcijas centralizācija, tad mērījums varētu būt, piemēram, tiešās pārvaldes darbinieku skaits, kas to izmanto, vērtība, piemēram, 10 000, un sasniegšanas laiks – 2026. gads.
3 PVN netiek attiecināts projektu īstenotājiem, kas to var attiecināt patstāvīgi. Pārējie projektu īstenotāji var pieprasīt to attiecināt, norādot apmēru un saskaņojot to ar Finanšu ministriju.
4 Avansa maksājumi ir attiecināmi uz projektu īstenotājiem, kas nav valsts tiešās pārvaldes institūcijas. Jānorāda apmērs, kas nepārsniedz 30 % no attiecināmo izmaksu kopsummas, un jāsaskaņo ar Finanšu ministriju.
5 Apmērs, ko nedrīkst pārsniegt, nesaskaņojot grozījumus Ministru kabinetā. Ja ierobežojumi uz konkrēto pozīciju nav attiecināmi, tad norāda "n/a".
6 Informācija, kas norādīta Ministru kabineta 2021. gada 31. augusta noteikumu Nr. 597 "Valsts informācijas sistēmu attīstības projektu uzraudzības kārtība" (tai skaitā IKT būvvaldes kārtība) 2. pielikuma "Valsts informācijas sistēmas attīstības aktivitātes apraksts" 6.1. apakšpunktā.
7 Tai skaitā IKT būvvaldes kārtībā jau saņemtā VARAM saskaņojuma datums vai plānotais termiņš, kad tas tiks saņemts.
8 Ja koplietošanas pakalpojuma attīstības plāns tiek iesniegts vienlaikus ar Ministru kabineta rīkojumu par projekta atlases kārtu, par to pievieno attiecīgu norādi.
9 Kapitālsabiedrības un pašvaldības norāda arī finanšu kapacitāti atbilstoši finansēšanas nosacījumiem.