• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Ogres novada domes 2024. gada 25. aprīļa saistošie noteikumi Nr. 11/2024 "Par sociālās palīdzības pabalstiem". Publicēts oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", 3.06.2024., Nr. 106 https://www.vestnesis.lv/op/2024/106.12

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Ogres novada domes saistošie noteikumi Nr. 22/2024

Grozījumi Ogres novada pašvaldības 2023. gada 15. jūnija saistošajos noteikumos Nr. 15/2023 "Pašvaldības stipendijas piešķiršanas kārtība studējošajiem, kuri studē valsts akreditētā augstākās izglītības studiju programmā un iegūst pedagogiem nepieciešamo profesionālo kvalifikāciju"

Vēl šajā numurā

03.06.2024., Nr. 106

PAR DOKUMENTU

Izdevējs: Ogres novada dome

Veids: saistošie noteikumi

Numurs: 11/2024

Pieņemts: 25.04.2024.

OP numurs: 2024/106.12

2024/106.12
RĪKI

Ogres novada domes saistošie noteikumi: Šajā laidienā 2 Pēdējās nedēļas laikā 3 Visi

Ogres novada pašvaldības domes saistošie noteikumi Nr. 11/2024

Ogrē 2024. gada 25. aprīlī (prot. Nr. 6; 9.)

Par sociālās palīdzības pabalstiem

Precizēti 30.05.2024. (prot. Nr. 8; 41.)

Izdoti saskaņā ar Pašvaldību likuma 44. panta otro daļu
Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma
3. panta otro daļu un 36. panta piekto un sesto daļu

I. Vispārīgie jautājumi

1. Saistošie noteikumi (turpmāk – noteikumi) nosaka Ogres novada pašvaldības (turpmāk – pašvaldība) sociālās palīdzības pabalstu (turpmāk – pabalstu) veidus un apmērus, piešķiršanas kārtību un mājsaimniecību loku, kurām ir tiesības tos saņemt, kā arī pabalstu pieprasīšanas, piešķiršanas un izmaksas kārtību.

2. Noteikumu mērķis ir noteikt pašvaldības sociālās palīdzības sistēmu, kas nodrošina materiālu atbalstu trūcīgām un maznodrošinātām mājsaimniecībām, kurām tas nepieciešams, lai apmierinātu pamatvajadzības un veicinātu darbaspējīgo personu līdzdarbību savas situācijas uzlabošanā, kā arī paredz atbalstu krīzes situācijā nonākušām mājsaimniecībām un materiālu atbalstu citās dzīves situācijās konkrētām vajadzībām.

3. Tiesības saņemt pabalstus ir mājsaimniecībām, kuras ir deklarējušas savu dzīvesvietu pašvaldības administratīvajā teritorijā (izņemot noteikumu 5.6. apakšpunktā noteikto pabalstu) un atbilst noteikumos minētajiem nosacījumiem.

II. Pabalstu veidi

4. Pamata sociālās palīdzības pabalsti, kurus piešķir, pamatojoties uz materiālo resursu – ienākumu un īpašumu izvērtējumu:

4.1. garantētā minimālā ienākuma pabalsts;

4.2. mājokļa pabalsts.

5. Papildus sociālās palīdzības pabalsti atsevišķu izdevumu apmaksai, kurus piešķir, pamatojoties uz materiālo resursu – ienākumu un īpašumu izvērtējumu, ja noteikumos nav noteikts citādi:

5.1. pabalsts izglītības ieguves atbalstam;

5.2. pabalsts veselības aprūpei;

5.3. pabalsts inkontinences preču iegādei;

5.4. pabalsts sociālās rehabilitācijas mērķu sasniegšanai;

5.5. pabalsts ar mājokļa lietošanu saistīto izdevumu parāda apmaksai;

5.6. vienreizējs pabalsts personām bez deklarētās dzīvesvietas;

5.7. vienreizējs pabalsts patstāvīgās dzīves uzsākšanai pēc ilgstošas sociālās aprūpes institūcijas pakalpojuma;

5.8. pabalsts rehabilitācijas pakalpojumiem bērniem ar invaliditāti.

6. Pabalsts krīzes situācijā, kuru piešķir neizvērtējot mājsaimniecības materiālo stāvokli.

III. Pabalsta pieprasīšanas, piešķiršanas un izmaksas kārtība

7. Lai saņemtu noteikumu 4., 5. vai 6. punktā noteikto pabalstu, viena no mājsaimniecības pilngadīgajām personām (turpmāk – pabalsta pieprasītājs) iesniedz rakstveida iesniegumu (turpmāk – iesniegums) Ogres novada Sociālajam dienestam (turpmāk – sociālais dienests), atbilstoši savai deklarētajai dzīvesvietai, vienā no šādiem veidiem:

7.1. elektroniski – nosūtot uz sociālā dienesta oficiālo elektronisko adresi;

7.2. elektroniski – nosūtot parakstītu iesniegumu ar drošu elektronisko parakstu sociālajam dienestam uz elektronisko pasta adresi ogressd@ogresnovads.lv;

7.3. nosūtot iesniegumu sociālajam dienestam pa pastu;

7.4. iesniedzot iesniegumu sociālajā dienestā.

8. Iesniedzot iesniegumu, pabalsta pieprasītājs un visi pilngadīgie mājsaimniecības locekļi piekrīt personas datu apstrādei pašvaldības un valsts datu reģistros tādā apjomā, kas nepieciešama lēmuma pieņemšanai par pabalsta piešķiršanu vai atteikumu piešķirt pabalstu.

9. Sociālais dienests viena mēneša laikā pēc iesnieguma un visu lēmuma pieņemšanai nepieciešamo dokumentu saņemšanas:

9.1. pārbauda iesniegtos dokumentus atbilstību noteikumu noteiktajām prasībām;

9.2. nepieciešamības gadījumā iegūst pašvaldības un valsts datu reģistros pieejamo informāciju, pieprasa ziņas no valsts un pašvaldību institūcijām, kā arī citām juridiskām un fiziskām personām, nepieciešamības gadījumos apsekot mājsaimniecību dzīvesvietā, ja tas nepieciešams lēmuma pieņemšanai;

9.3. ja pieprasītais pabalsts tiek piešķirts trūcīgai vai maznodrošinātai mājsaimniecībai, veic mājsaimniecības materiālās situācijas izvērtēšanu atbilstoši spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem;

9.4. pēc sociālā darbinieka vai sociālās palīdzības organizatora izvērtējuma nosaka pabalsta pieprasītāja un/vai mājsaimniecības locekļu līdzdarbības pienākumus savas materiālās un sociālās situācijas uzlabošanā, noslēdzot par to vienošanos (turpmāk – vienošanās);

9.5. pieņem lēmumu par pabalsta piešķiršanu vai par atteikumu piešķirt pabalstu.

10. Ja sociālais dienests konstatē, ka iesniegtie dokumenti neatbilst noteikumu 8. punktā vai konkrētā pabalsta veida noteiktajām prasībām, lēmuma pieņemšanai nepieciešama papildus informācija vai dokumenti, sociālais dienests par to informē iesniedzēju.

11. Pabalstus izmaksā 10 darba dienu laikā no lēmuma par attiecīgā pabalsta piešķiršanu pieņemšanas dienas, ja noteikumos nav noteikts citādi.

12. Noteikumu 4. un 5. punktā noteiktos pabalstus atsaka piešķirt vai izbeidz to izmaksu, ja:

12.1. pabalsta pieprasītājs neatbilst attiecīgā pabalsta piešķiršanas nosacījumiem;

12.2. pabalsta pieprasītājs atsakās noslēgt vienošanos atbilstoši noteikumu 9.4. apakšpunktam vai nepilda noteiktos līdzdarbības pienākumus;

12.3. pabalsta pieprasītājs sniedzis nepatiesas ziņas vai noklusējis informāciju, kas norāda uz mājsaimniecības spēju nodrošināt savas pamatvajadzības;

12.4. sociālais dienests konstatē, ka piešķirtais pabalsts netiek izmantots atbilstoši paredzētajiem mērķiem.

IV. Garantētā minimālā ienākuma pabalsts

13. Garantētā minimālā ienākuma pabalsts (turpmāk IV nodaļā – pabalsts) ir materiāls atbalsts naudas izteiksmē minimālo ikdienas izdevumu apmaksai.

14. Pabalstu piešķir atbilstoši Ministru kabineta 2020. gada 17. decembra noteikumos Nr. 809 "Noteikumi par mājsaimniecības materiālās situācijas izvērtēšanu un sociālās palīdzības saņemšanu" (turpmāk – noteikumi Nr. 809) un Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma (turpmāk – SPSPL) 33. panta pirmajā un otrajā daļā noteiktajam.

15. Pabalstu par pirmo mēnesi izmaksā 10 darba dienu laikā no lēmuma par pabalsta piešķiršanu pieņemšanas dienas. Pabalstu par katru nākamo mēnesi izmaksā ne vēlāk kā līdz kārtējā mēneša 15. datumam.

16. Pabalstu izmaksā, to pārskaitot uz pabalsta pieprasītāja iesniegumā norādīto kredītiestādes vai pasta norēķinu sistēmas kontu. Izņēmuma gadījumos pabalstu izmaksā skaidrā naudā.

V. Mājokļa pabalsts

17. Mājokļa pabalsts (turpmāk V nodaļā – pabalsts) ir materiāls atbalsts ar mājokļa lietošanu saistīto izdevumu segšanai atbilstoši SPSPL 35. panta trešajā daļā noteiktajiem izdevumiem, ja mājoklis atrodas pašvaldības administratīvajā teritorijā.

18. Pabalsta apmērs tiek aprēķināts saskaņā ar noteikumiem Nr. 809 un SPSPL 35. panta ceturto un piekto daļu.

19. Pabalstu piešķir par mājokli, kurā mājsaimniecība faktiski dzīvo, un, kas ir īpašumā kādai no mājsaimniecības sastāvā esošām personām vai ir pašvaldības īpašums, vai mājsaimniecība īrē dzīvojamo telpu no trešās personas, pamatojoties uz rakstveidā noslēgtu dzīvojamās telpas īres vai patapinājuma līgumu, izņemot gadījumus, ja persona dzīvo vecākiem, bērniem vai vecvecākiem piederošā īpašumā.

20. Pabalstu nepiešķir par ar sociālā dzīvokļa lietošanu saistīto maksājumu atvieglojumu daļu, kuru apmaksā pašvaldība citu normatīvo aktu ietvaros.

21. Pabalsta pieprasītājs iesniedz iesniegumu, kā arī pievieno:

21.1. dokumentu, kas apliecina dzīvojamās telpas izmantošanas tiesības;

21.2. izdevumu par mājokli attaisnojošus dokumentus, saskaņā ar noteikumu Nr. 809 2.6. apakšpunktu;

21.3. par kurināmā iegādi izmantošanai individuālā apkures sistēmā, izdevumus apliecinošus dokumentus, kas radušies ne ilgāk kā pirms sešiem mēnešiem.

22. Pabalstu izmaksā, to pārskaitot pakalpojumu apsaimniekotājam, citiem pakalpojumu sniedzējiem un kurināmā piegādātājam vai uz iesniedzēja norādīto kredītiestādes maksājumu vai pasta norēķinu sistēmas kontu vai izņēmuma gadījumos izmaksā iesniedzējam skaidrā naudā.

23. Pabalstu nepiešķir vai izbeidz tā izmaksu, ja:

23.1. pabalsta pieprasītājs konkrētajā mājoklī nedzīvo un/vai izīrē to citām personām;

23.2. stājies spēkā tiesas spriedums par izlikšanu no mājokļa, izņemot gadījumu, ja mājsaimniecība iesniedz apliecinājumu no ēkas īpašnieka, apsaimniekotāja vai zvērināta tiesu izpildītāja par tiesas sprieduma izpildes atlikšanu uz noteiktu laiku.

VI. Pabalsts izglītības ieguves atbalstam

24. Pabalsts izglītības ieguves atbalstam (turpmāk VI nodaļā – pabalsts) ir paredzēts individuālo mācību līdzekļu un piederumu iegādei.

25. Pabalstu piešķir mājsaimniecībām, kurām ir piešķirts trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statuss un kuru bērns(-i) mācās pašvaldības administratīvās teritorijas vispārizglītojošajā izglītības iestādē no 1. līdz 12. klasei.

26. Pabalsta apmērs ir 50 (piecdesmit) euro bērnam kalendārajā gadā.

27. Pabalstu izmaksā, to pārskaitot uz pabalsta pieprasītāja iesniegumā norādīto kredītiestādes vai pasta norēķinu sistēmas kontu. Izņēmuma gadījumos pabalstu izmaksā skaidrā naudā.

VII. Pabalsts veselības aprūpei

28. Pabalsts veselības aprūpei (turpmāk VII nodaļā – pabalsts) paredzēts šādu ar veselības aprūpi saistītu izdevumu segšanai:

28.1. medikamentu iegādei;

28.2. pacienta iemaksu un/vai līdzmaksājumu par veselības aprūpes pakalpojumu pie ģimenes ārsta, ārsta speciālista vai ārstniecības iestādē;

28.3. par konsultācijām un ārstēšanu pie ārsta speciālista;

28.4. par zobu labošanu, protezēšanu, zobu higiēnas pakalpojumu;

28.5. optisko redzes korekcijas līdzekļu (briļļu) iegādei;

28.6. speciālās pārtikas iegādei;

28.7. tehnisko palīglīdzekļu iegādei.

29. Pabalstu piešķir mājsaimniecībām, kurām ir noteikts trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statuss.

30. Pabalsta pieprasītājs iesniedz iesniegumu un pievieno:

30.1. ārsta speciālista nosūtījumu vai briļļu recepti, ja izdevumi radušies sakarā ar redzes korekcijas līdzekļu iegādi;

30.2. ārsta speciālista izsniegtu dokumentu par speciāla uztura nepieciešamību, ja izdevumi radušies sakarā ar speciālās pārtikas iegādi;

30.3. ārsta speciālista izsniegtu dokumentu par tehniskā palīglīdzekļa nepieciešamību, ja izdevumi radušies sakarā ar tehniskā palīglīdzekļa iegādi;

30.4. izdevumus apliecinošu dokumentu, kurā norādīti preces vai pakalpojuma saņēmēja personas dati, preces vai pakalpojuma atšifrējums.

31. Pabalsts tiek piešķirts noteikumu 28. punktā noteikto izdevumu faktiskā apmērā, bet ne vairāk kā 150 (viens simts piecdesmit) euro katrai personai mājsaimniecībā kalendārajā gadā.

32. Pabalstu pieprasa par izdevumiem, kas radušies ne ilgāk kā pirms sešiem mēnešiem.

33. Pabalstu izmaksā, to pārskaitot uz pabalsta pieprasītāja iesniegumā norādīto kredītiestādes vai pasta norēķinu sistēmas kontu, vai pārskaitot pakalpojuma sniedzējam. Izņēmuma gadījumos pabalstu izmaksā skaidrā naudā.

VIII. Pabalsts inkontinences preču iegādei

34. Pabalsts inkontinences preču iegādei (turpmāk VIII nodaļā – pabalsts) paredzēts medicīnas un higiēnas (autiņbiksīšu, paladziņu, katetru u.c.) preču iegādes izdevumu segšanai. Ja inkontinences preču iegāde daļēji tiek kompensēta no valsts budžeta līdzekļiem, tad pabalstu piešķir par izdevumiem, kuri faktiski radušies.

35. Pabalstu piešķir personai, kuras mājsaimniecībai noteikts trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statuss.

36. Pabalsta pieprasītājs iesniedz iesniegumu un pievieno:

36.1. ārsta izsniegtu izziņu par funkcionālo traucējumu esamību, inkontinences preču lietošanas nepieciešamību, ja pabalsts tiek pieprasīts pirmreizēji;

36.2. izdevumus apliecinošu dokumentu, kurā norādīti preces vai pakalpojuma saņēmēja personas dati, preces vai pakalpojuma atšifrējums.

37. Pabalsts tiek piešķirts noteikumu 34. punktā noteikto izdevumu faktiskā apmērā, bet ne vairāk kā 100 (viens simts) euro apmērā personai kalendārajā gadā.

38. Pabalstu pieprasa par izdevumiem, kas radušies ne ilgāk kā pirms sešiem mēnešiem.

39. Pabalstu izmaksā, to pārskaitot uz pabalsta pieprasītāja iesniegumā norādīto kredītiestādes vai pasta norēķinu sistēmas kontu, vai izņēmuma gadījumos skaidrā naudā.

IX. Pabalsts sociālās rehabilitācijas mērķu sasniegšanai

40. Pabalstu sociālās rehabilitācijas mērķu sasniegšanai (turpmāk IX nodaļā – pabalsts) piešķir, pamatojoties uz sociālā darbinieka vai sociālās palīdzības organizatora izstrādātu sociālās rehabilitācijas plānu, kas balstīts uz mājsaimniecības sociālās situācijas un individuālo vajadzību izvērtējumu, un saskaņā ar sociālās rehabilitācijas mērķiem, kuru sasniegšanai ir nepieciešama materiāla palīdzība.

41. Pabalstu piešķir mājsaimniecībām, kurām ir piešķirts trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statuss, izņemot gadījumus, ja pabalsts nepieciešams dokumentu iegūšanai vai sakārtošanai, kas var veicināt personas ienākumu līmeņa paaugstināšanos vai to neesamība ir šķērslis trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statusa iegūšanai.

42. Pabalstu piešķir mērķiem, kam nav paredzēti citi noteikumos noteiktie pabalsti.

43. Pabalsta pieprasītājs iesniedz iesniegumu, kā arī iesniegumā:

43.1. apraksta konkrēto situāciju, kas pamato, ka mājsaimniecība no savas gribas neatkarīgu iemeslu dēļ pati saviem spēkiem nespēj nodrošināt konkrētās vajadzības un tai ir nepieciešama materiāla palīdzība;

43.2. norāda informāciju par izdevumiem.

44. Pabalsta saņēmējam ir pienākums iesniegt izdevumus apliecinošus dokumentus ne vēlāk kā 30 dienas pēc pabalsta saņemšanas.

45. Pabalstu piešķir izdevumu faktiskā apmērā, bet ne vairāk kā 250 (divi simti piecdesmit) euro apmērā kalendārajā gadā.

46. Pabalstu izmaksā, to pārskaitot uz pabalsta pieprasītāja iesniegumā norādīto kredītiestādes vai pasta norēķinu sistēmas kontu, vai apmaksājot pakalpojuma sniedzēja rēķinu. Izņēmuma gadījumos pabalstu izmaksā skaidrā naudā.

X. Pabalsts ar mājokļa lietošanu saistīto izdevumu parāda apmaksai

47. Pabalsts ar mājokļa lietošanu saistīto izdevumu parāda apmaksai (turpmāk X nodaļā – pabalsts) paredzēts izdevumu segšanai par pakalpojumiem, kas saistīti ar dzīvojamās telpas lietošanu.

48. Pabalstu piešķir mājsaimniecībām, kurām ir piešķirts trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statuss un, ja noteikumu 47. punktā minētais mājoklis atrodas pašvaldības administratīvajā teritorijā, ir pabalsta pieprasītāja deklarētā un faktiskā dzīvesvieta.

49. Pabalsta pieprasītājs iesniedz iesniegumu, kā arī:

49.1. norāda dzīvokļa parāda izveidošanās apstākļus un mājsaimniecības iespējamos resursus situācijas uzlabošanai;

49.2. pievieno dokumentus, kas apliecina dzīvokļa parāda veidošanās apstākļu atbilstību 52. punktā noteiktajiem kritērijiem;

49.3. pievieno dokumentus, kas apliecina objektīvus apstākļus, kuru dēļ mājsaimniecības pilngadīgās personas nevar iesaistīties prasmju veicināšanas pasākumos – strādā algotu darbu pilnu slodzi; ilgstoša darba nespēja; kopj slimu bērnu vai bērnu ar invaliditāti; atrodas pirmsdzemdību, pēcdzemdību vai bērna kopšanas atvaļinājumā; visi pilngadīgie mājsaimniecības locekļi ir pensionāri vai personas ar invaliditāti, vai viņu apgādībā ir nepilngadīgi bērni;

49.4. pievieno ar mājokļa lietošanu saistītus maksājumu dokumentus par iepriekšējiem trim mēnešiem;

49.5. pievieno dokumentus par veiktajiem maksājumiem saistībā ar izdevumiem par mājokļa lietošanu 12 mēnešu periodā (pirms iesnieguma iesniegšanas mēneša);

49.6. pievieno dokumentus, kas apliecina dzīvokļa parāda esamību un parāda apmēru.

50. Pabalsta apmērs mājsaimniecībai ir līdz 50 (piecdesmit) euro mēnesī.

51. Pabalsta kopējais apmērs nevar pārsniegt dzīvokļa parāda faktisko apmēru, kas fiksēts pabalsta pieprasīšanas brīdī.

52. Pabalstu piešķir dzīvokļa parāda apmaksai, ja parāds izveidojies iepriekš neparedzētu izdevumu vai citu objektīvu apstākļu dēļ un, ja:

52.1. mājsaimniecībā ir nepilngadīgi bērni;

52.2. mājsaimniecībā ir tikai vecuma vai invaliditātes pensijas vai valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta saņēmēji;

52.3. mājsaimniecībā ir personas ar sociālās funkcionēšanas traucējumiem un nav citu resursu mājokļa jautājuma risināšanā.

53. Pabalstu izmaksā:

53.1. pamatojoties uz trīspusēju sadarbības līgumu par dzīvokļa parāda segšanu (turpmāk X nodaļā – līgums), kas rakstveidā noslēgts starp pabalsta pieprasītāju, sociālo dienestu un dzīvojamās mājas apsaimniekotāju, pabalsta pieprasītāja mājsaimniecības līdzmaksājumus un citus līdzdarbības pienākumus dzīvokļa parāda segšanā;

53.2. ja pabalsta pieprasītājs un citas mājsaimniecības pilngadīgās personas ievēro līgumā noteiktos līdzdarbības pasākumus un vienošanās noteikumus.

54. Iesaistei darba un sociālo prasmju saglabāšanas, atjaunošanas un apgūšanas pasākumos līgumā tiek piemērots SPSPL 12. panta ceturtās daļas 1. punktā noteiktais stundu skaits nedēļā.

55. Līguma izpildes gaitu kontrolē sociālā darba speciālists.

56. Pabalstu nepiešķir vai izbeidz tā izmaksu, ja spēkā stājies tiesas spriedums par pabalsta pieprasītāja izlikšanu no dzīvojamās telpas, par kuru tiek pieprasīts vai maksāts pabalsts, izņemot gadījumu, ja mājsaimniecība iesniedz apliecinājumu no ēkas īpašnieka, apsaimniekotāja vai zvērināta tiesu izpildītāja par tiesas sprieduma izpildes atlikšanu uz noteiktu laiku.

57. Pabalsta izmaksa tiek izbeigta:

57.1. ja pabalsta saņēmējs vai citas mājsaimniecības pilngadīgās personas bez attaisnojoša iemesla nepilda līguma nosacījumus;

57.2. ja ir segta parāda summa.

58. Pabalsta izmaksu pārtrauc ar tā mēneša pirmo datumu, kas seko mēnesim, kad radusies noteikumu 56. vai 57. punktā noteiktā situācija.

59. Tiesības mājsaimniecībai pieprasīt pabalstu un slēgt trīspusējo sadarbības līgumu ir ne vairāk kā vienu reizi gadā.

60. Pabalstu izmaksā reizi mēnesī, pārskaitot pakalpojuma sniedzējam.

XI. Vienreizējs pabalsts personai bez deklarētās dzīvesvietas

61. Vienreizējs pabalsts personai bez deklarētās dzīvesvietas (turpmāk XI nodaļā – pabalsts) ir materiāla palīdzība personai, kura uzturas pašvaldības administratīvajā teritorijā un objektīvu apstākļu dēļ tai nav deklarētās dzīvesvietas.

62. Pabalstu piešķir izvērtējot personas materiālo situāciju.

63. Pabalsta pieprasītājs iesniedz iesniegumu, kā arī iesniegumā:

63.1. apraksta konkrētā brīža situāciju un norāda pamatvajadzības, kuras nespēj sev nodrošināt;

63.2. norāda apstākļus, kuru dēļ nav deklarētās dzīvesvietas, kā arī informē par savu faktisko dzīvesvietu un cik ilgi tajā jau dzīvo.

64. Pabalstu aprēķina kā starpību starp garantētā minimālā ienākuma sliekšņu summu mājsaimniecībai un mājsaimniecības kopējiem ienākumiem, piemērojot garantētā minimālā ienākuma pabalsta aprēķina formulu.

65. Pabalstu izmaksā, to pārskaitot uz pabalsta pieprasītāja iesniegumā norādīto kredītiestādes vai pasta norēķinu sistēmas kontu. Izņēmuma gadījumos pabalstu izmaksā skaidrā naudā.

XII. Vienreizējs pabalsts patstāvīgās dzīves uzsākšanai pēc ilgstošas sociālās aprūpes institūcijas pakalpojuma

66. Vienreizējs pabalsts patstāvīgās dzīves uzsākšanai pēc ilgstošas sociālās aprūpes institūcijas pakalpojuma (turpmāk XII nodaļā – pabalsts) tiek piešķirts, lai nodrošinātu sadzīves priekšmetu minimuma (gulta, skapis, galds, krēsls, veļas mazgājamā mašīna, ledusskapis) iegādi patstāvīgas dzīves uzsākšanai pēc ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojuma institūcijā pilngadīgām personām izbeigšanas.

67. Ja personas dzīvesvieta ir deklarēta ilgstošas sociālās aprūpes institūcijā, tad pirms personas ievietošanas ilgstošas sociālās aprūpes institūcijā, tai bija jābūt deklarētai pašvaldības administratīvajā teritorijā.

68. Pabalsta pieprasītājs iesniedz iesniegumu un pievieno sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijas vadītāja lēmumu par pakalpojuma izbeigšanu.

69. Pabalsta saņēmējam ir pienākums iesniegt izdevumus attaisnojošus dokumentus ne vēlāk kā 30 dienas pēc pabalsta saņemšanas.

70. Pabalsta apmērs ir līdz 500 (pieci simti) euro.

71. Pabalstu piešķir, ja iesniegums un tam pievienotie dokumenti sociālajā dienestā saņemti ne vēlāk kā viena mēneša laikā no brīža, kad uzsākta patstāvīga dzīve pēc ilgstoša sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojuma izbeigšanas.

72. Pabalstu izmaksā, to pārskaitot uz pabalsta pieprasītāja iesniegumā norādīto kredītiestādes vai pasta norēķinu sistēmas kontu. Izņēmuma gadījumos, pabalstu izmaksā skaidrā naudā.

XIII. Pabalsts rehabilitācijas pakalpojumiem bērniem ar invaliditāti

73. Pabalsts rehabilitācijas pakalpojumiem bērniem ar invaliditāti (turpmāk XIII nodaļā – pabalsts) tiek piešķirts mājsaimniecībai, kura audzina bērnu ar invaliditāti (turpmāk XIII nodaļā – bērns), lai uzlabot bērna sociālās funkcionēšanas spējas, neizvērtējot mājsaimniecības materiālo stāvokli.

74. Pabalstu piešķir faktisko izdevumu segšanai par bērnam nodrošinātajiem medicīniskās un sociālās rehabilitācijas (turpmāk XIII nodaļā – rehabilitācijas) pakalpojumiem, kā arī medicīnas ierīču, tehnisko palīglīdzekļu iegādei un to apkopei, remontam, attīstošām nometnēm, u.c., bet ne vairāk kā 500 (pieci simti) euro apmērā bērnam kalendārajā gadā. Ja preču iegāde daļēji tiek kompensēta no valsts budžeta līdzekļiem, tad pabalstu izmaksā par izdevumiem, kas faktiski radušies.

75. Pabalsta pieprasītājs iesniedz iesniegumu un tam pievieno sekojošus dokumentus, kas attiecināmi uz konkrēto pieprasījuma mērķi:

75.1. ģimenes ārsta vai ārsta speciālista izrakstu par rehabilitācijas pakalpojuma nepieciešamību bērna veselības stāvokļa uzlabošanai, norādot pakalpojuma veidu, ilgumu un informāciju vai pakalpojums tiek kompensēts no valsts budžeta līdzekļiem;

75.2. ārsta speciālista izsniegtu dokumentu par medicīnas ierīču vai tehniskā palīglīdzekļa nepieciešamību, ja izdevumi radušies sakarā ar to iegādi;

75.3. izdevumus apliecinošu dokumentu, kuru izsniegusi ārstniecības iestāde vai ārsta, kurā norādīti preces vai pakalpojuma saņēmēja personas dati, preces vai pakalpojuma atšifrējums;

75.4. izdevumus apliecinošu dokumentu, par medicīnas ierīču vai tehnisko palīglīdzekļiem veikto apkopi vai remontu, kurā norādīti preces vai pakalpojuma saņēmēja personas dati, preces vai pakalpojuma atšifrējums.

76. Pabalstu pieprasa no izdevumu rašanās brīža par izdevumiem, kas radušies ne ilgāk kā pirms sešiem mēnešiem.

77. Pabalstu par rehabilitācijas pakalpojumu, kuru plāno saņemt kursa veidā, piešķir uz visu pakalpojuma periodu, bet pabalstu izmaksā ne biežāk kā reizi mēnesī, nepārsniedzot noteikumu 74. punktā noteikto pabalsta apmēru.

78. Pabalstu izmaksā, to pārskaitot uz pabalsta pieprasītāja iesniegumā norādīto kredītiestādes vai pasta norēķinu sistēmas kontu, vai apmaksājot pakalpojuma sniedzēja rēķinu. Izņēmuma gadījumos pabalstu izmaksā skaidrā naudā.

XIV. Pabalsts krīzes situācijā

79. Pabalsts krīzes situācijā (turpmāk XIV nodaļā – pabalsts) ir operatīvi sniegts materiāls atbalsts ārēju notikumu radītu seku novēršanai vai mazināšanai:

79.1. katastrofu gadījumos;

79.2. citos no mājsaimniecības gribas neatkarīgu apstākļu gadījumos.

80. Pabalstu piešķir, neizvērtējot mājsaimniecības materiālos resursus, un, ja mājsaimniecība krīzes situācijas dēļ pati saviem spēkiem nespēj nodrošināt savas pamatvajadzības un tai ir nepieciešama materiāla palīdzība.

81. Pabalsta pieprasītājs iesniedz iesniegumu, kā arī:

81.1. norāda informāciju par notikušo krīzes situāciju, tās radītajiem zaudējumiem un pamatvajadzībām, kuras mājsaimniecība krīzes situācijas dēļ pati saviem spēkiem nespēj nodrošināt;

81.2. norāda vēlamo situācijas risinājumu, kas nepārsniedz noteikumu 79.1. apakšpunktā noteikto pabalsta apmēru katastrofu gadījumos un noteikumu 79.2. apakšpunktā noteikto pabalsta apmēru citu no mājsaimniecības gribas neatkarīgu apstākļu gadījumos;

81.3. norāda informāciju, vai krīzes situācijas radīto zaudējumu segšanai ir tiesības pieprasīt un saņemt apdrošināšanas atlīdzību, un atlīdzības apmēru;

81.4. pievieno dokumentus, kas apliecina krīzes situācijas rašanās apstākļus.

82. Pabalstu piešķir, ja pabalsta pieprasītāja iesniegums un tam pievienotie dokumenti saņemti ne vēlāk kā viena mēneša laikā no krīzes situācijas rašanās brīža, izņemot gadījumus, kad vērsties pēc palīdzības nav bijis iespējams objektīvu iemeslu dēļ.

83. Pabalsta apmērs ir:

83.1. noteikumu 79.1. apakšpunktā noteiktajos gadījumos – 1000 (viens tūkstotis) euro mājsaimniecībai;

83.2. noteikumu 79.2. apakšpunktā noteiktajos gadījumos līdz 250 (divi simti piecdesmit) euro personai.

84. Noteikumu 79.1. apakšpunktā noteiktajā gadījumā pabalstu nepiešķir, ja krīzes situācijas radīto zaudējumu segšanai ir tiesības pieprasīt un saņemt apdrošināšanas atlīdzību, bet, ja apdrošināšanas atlīdzība ir mazāka par noteikumu 79.1. apakšpunktā noteikto pabalsta apmēru, pabalsta apmērs tiek noteikts kā starpība.

85. Ja krīzes situācijas rezultātā ir cietis mājsaimniecības mājoklis, pabalstu piešķir, ja cietušais mājoklis ir mājsaimniecības faktiskā un vienīgā iespējamā dzīvesvieta, izņemot, ja mājsaimniecībai bez cietušā mājokļa pieder nekustamais īpašums vai tā domājamā daļa, taču tajā dzīvo pirmās pakāpes radinieki, kuriem nepieder cits nekustamais īpašums. Šādā gadījumā pēc sociālā dienesta pieprasījuma pabalsta pieprasītājs rakstveidā sniedz ziņas par šajā punktā minētajā nekustamajā īpašumā vai tā domājamajā daļā dzīvojošajām personām.

86. Pabalstu izmaksā 10 darba dienu laikā no lēmuma par pabalsta piešķiršanu pieņemšanas dienas.

87. Ar pašvaldības domes lēmumu, izvērtējot katru situāciju atsevišķi, noteikumu 83.2. apakšpunktā noteiktais pabalsta apmērs var tikt palielināts, ņemot vērā pašvaldības budžeta iespējas.

88. Pabalstu izmaksā, to pārskaitot uz pabalsta pieprasītāja iesniegumā norādīto kredītiestādes vai pasta norēķinu sistēmas kontu. Izņēmuma gadījumos pabalstu izmaksā skaidrā naudā.

XV. Lēmumu apstrīdēšanas un pārsūdzēšanas kārtība

89. Sociālā dienesta amatpersonas lēmumu par pabalsta piešķiršanu vai atteikumu to piešķirt var apstrīdēt sociālā dienesta vadītājam.

90. Sociālā dienesta vadītāja lēmumu var pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa likuma noteiktajā kārtībā.

XVI. Noslēguma jautājums

91. Ar šo noteikumu spēkā stāšanās brīdi spēku zaudē Ogres novada pašvaldības 2021. gada 16. decembra saistošie noteikumi Nr. 35/2021 "Par sociālās palīdzības pabalstiem" (Latvijas Vēstnesis, 24, 03.02.2022.).

Ogres novada pašvaldības domes priekšsēdētājs E. Helmanis

 

Ogres novada pašvaldības saistošo noteikumu Nr. 11/2024 "Par sociālās palīdzības pabalstiem"
paskaidrojuma raksts

Paskaidrojuma raksta sadaļa Norādāmā informācija
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums Ogres novada pašvaldības dome 2021. gada 16. decembrī pieņēma saistošos noteikumus Nr. 35/2021 "Par sociālās palīdzības pabalstiem" (turpmāk – saistošie noteikumi Nr. 35/2021).

Saistošie noteikumi Nr. 35/2021 ir izdoti saskaņā ar likumu "Par pašvaldībām", kurš 2023. gada 1. janvārī zaudēja spēku. Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 9. panta piektā daļa nosaka, ja spēku zaudē normatīvā akta izdošanas tiesiskais pamats (augstāka juridiska spēka tiesību norma, uz kuras pamata izdots cits normatīvais akts), tad spēku zaudē arī uz šī pamata izdotais normatīvais akts vai tā daļa. Ņemot vērā, ka saistošo noteikumu Nr. 35/2021 viens no tiesiskiem pamatojumiem ir likums "Par pašvaldībām", Ogres novada pašvaldības domei ir jāizdod jauni saistošie noteikumi.

Pamatojoties uz augstākminēto, ir sagatavots saistošo noteikumu projekts "Par sociālās palīdzības pabalstiem" (turpmāk – saistošo noteikumu projekts), kurā papildināta XIV nodaļa "Pabalsts krīzes situācijā" ar 87. punktu, nosakot Ogres novada pašvaldības domes tiesības ar lēmumu, izvērtējot katru situāciju atsevišķi, palielināt 83.2. apakšpunktā noteikto pabalsta apmēru, ņemot vērā Ogres novada pašvaldības budžeta iespējas.

Kā arī veikti redakcionāli labojumi, kas būtiski nemaina pabalstu saņemšanas nosacījumus, apmērus un pabalstu saņēmēju loku, saglabājot saistošo noteikumu Nr. 35/2021 piemērošanas kārtību.

2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu Saistošo noteikumu izpildei papildus finanšu līdzekļi budžetā nav nepieciešami. Izpilde tiks nodrošināta pašreizējā budžeta ietvaros.
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci  3.1. Sociālā ietekme – nav;

3.2. Ietekme uz vidi – nav;

3.3. Ietekme uz iedzīvotāju veselību – nav;

3.4. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi – nav;

3.5. Ietekme uz konkurenci – nav.

4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām  Privātpersonas jautājumos par saistošo noteikumu projekta piemērošanu var vērsties Ogres novada Sociālajā dienestā.

Galvenie procedūras posmi un privātpersonām veicamās darbības noteiktas saistošo noteikumu projektā.

Administratīvo procedūru izmaksas nav paredzētas.

5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem  Pašvaldību likuma 3. panta pirmajā daļā noteikts, ka pašvaldības kompetenci nosaka ārējie normatīvie akti. Savukārt, Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 9. punktā noteikts, ka viena no pašvaldības autonomajām funkcijām ir nodrošināt iedzīvotājiem atbalstu sociālo problēmu risināšanā, kā arī iespēju saņemt sociālo palīdzību un sociālos pakalpojumus.
6. Informācija par izpildes nodrošināšanu  Saistošo noteikumu izpildei nav nepieciešams veidot jaunas institūcijas un/vai jaunas darba vietas. Saistošo noteikumu piemērošanas kārtība nav mainījusies.
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana  Saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir vajadzīgs minētā mērķa sasniegšanai. Pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir leģitīmi un rīcība ir atbilstoša augstākiem normatīviem aktiem.
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām  Saskaņā ar Pašvaldību likuma 46. panta trešo daļu saistošo noteikumu projekts un to paskaidrojuma raksts tiks publicēts pašvaldības tīmekļvietnē sabiedrības viedokļa noskaidrošanai.

Viedokļus un priekšlikumus par saistošo noteikumu projektu rakstveidā varēja iesniegt līdz 2024. gada 2. aprīlim. Noteiktajā termiņā viedokļi netika saņemti.

Ogres novada pašvaldības domes priekšsēdētājs E. Helmanis

Izdruka no oficiālā izdevuma "Latvijas Vēstnesis" (www.vestnesis.lv)

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!