• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Ja valsts kasē būtu tā naudiņa.... Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 1.06.1995., Nr. 84 https://www.vestnesis.lv/ta/id/35243

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Latvijas ārlietu ministrs - Nīderlandē

Vēl šajā numurā

01.06.1995., Nr. 84

RĪKI
Tiesību aktu un oficiālo paziņojumu oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā. Piedāvājam lejuplādēt digitalizētā laidiena saturu (no Latvijas Nacionālās bibliotēkas krājuma).

Ja valsts kasē būtu tā naudiņa…

Imants Geidāns, zemkopības ministra padomnieks - par pārtikas preču kontrabandas jautājumiem

Uz robežas nesamaksāto muitas nodokļu summa aizsniedz vismaz 150 miljonus latu. Kā un kādā veidā valstī nonāk kontrabandas preces un kā to varētu novērst?

Atbildēšu, pamatojoties tikai uz tiem gadījumiem, kuri dokumentāli fiksēti muitas pārkāpumu protokolos.

Pirmajā tabulā apkopots galveno lauksaimniecības un pārtikas aprites preču kontrabandas apjoms un no tiem uz robežas aprēķināts neiekasētais muitas nodokļu lielums. Preču apjomi noskaidroti minētajās organizācijās, nodokļu un tarifu likmju lielumi piemēroti atbilstoši 1995. gada 1. maijā spēkā esošajām tiesisko aktu normām. Tabulā norādīto preču daudzums aptver apmēram trīs ceturtdaļas no kopējā lauksaimniecības un pārtikas aprites preču kontrabandas apjoma, pieņemot, ka šogad saglabāsies to pagājušā gada līmenis. Ir pamats uzskatīt, ka šogad tas palielināsies, turklāt vēl saistībā ar šiem pašiem procesiem; arī uzņēmumu un organizāciju oficiāli uzrādītais peļnas nodoklis jau maijā valstī būs ar mīnusa zīmi!

Lai iegūtu pietiekamu ticamības pakāpi, aprēķinos pieņemts viszemākais iespējamais nesamaksāto nodokļu līmenis - pieņemot, ka visas lauksaimniecības un pārtikas preces ievestas tikai no tām valstīm, kurām noteikts nodokļu likmju vislielākās labvēlības vai brīvās tirdzniecības režīms (viszemākā ievedmuita). Aprēķini liecina, ka kopumā lauksaimniecības un pārtikas aprites preču (100 miljoni latu jeb trīs ceturtdaļas no kopapjoma) kontrabandas dēļ šogad valsts kasē neienāks vismaz 120 miljoni latu uz muitas robežas neiekasēto ievedmuitas (izvedmuitas) muitas, akcīzes un apgrozījuma nodokļu.

Tādēļ šogad valsts budžetā tikai uz muitas robežas neiekasēto nodokļu summa aizsniegs 150 miljonus latu (pieņemot, ka lauksaimniecības un pārtikas aprites produkcija ir apmēram trīs ceturtdaļas no kopējā kontrabandas preču apjoma). Ja pievienojam vēl Valsts ieņēmumu dienesta iekšzemē neiekasētos visu veidu nodokļus, tad Finansu ministrijas prognozētais ēnu ekonomikas īpatsvars 25 procenti no nacionālā kopprodukta lieluma - ir stipri par mazu.

Kādā veidā šīs kontrabandas preces iekļūst valstī, ja mums ir muitas robežas caurlaides punkti, kuros preču un transporta kontroli veic vienlaicīgi daudzi valsts dienesti (Valsts ieņēmumu, robežapsardzības, imigrācijas, policijas un citi) un ir valsts robeža, ko dienu un nakti modri sargā Robežsardze? Turklāt pierobežu uzrauga arī zemessardze un to epizodiski kontrolē policijas, arī citi sabiedriskās kārtības sargāšanas un uzraudzības dienesti. Apkopojot un izanalizējot tikai dokumentāli fiksētos kontrabandas preču ievešanas gadījumus, tos varam sagrupēt šādi:

1. Preces legāli ievedot ar autotransportu caur muitas robežas caurlaides punktiem (tā sauc šos valsts robežas pārejas punktus, kuros vienīgajos strādā Valsts ieņēmumu dienesta muitnieki - t.i., tikai tajos saskaņā ar Muitas kodeksa normām veikta preču un transportlīdzekļu muitas uzskaite un kontrole). Taču no muitas maksājumiem uz robežas klienti izvairās:

- uzrādot valsts pārvaldes aparāta dažāda ranga ierēdņu izdotas atļaujas par "atbrīvojumu" no muitas maksājumiem uz robežas ("stiprie papīri");

- izmantojot piešķirto "labvēlības režīma" un "muitas noliktavas" statusu, norāda, ka maksājumus garantē izdarīt vēlāk ("atliktie maskājumi");

- uzrādot, ka preces tiek vestas tranzītā, tajā skaitā ar starptautiskiem "drošības" dokumentiem - CMR, ATA vai TIR karnetes grāmatiņām (viltus tranzīts);

- uzrādot ievešanu "uz laiku" vai "pārstrādei";

- uzrādot viltotus muitas dokumentus (ar neesošu, citu, viltus vai "viena darījuma" firmu rekvizītiem), preču izcelsmes sertifikātus no valstīm, kurām ir muitas atvieglojumi: transporta "drošības" dokumentus - CMR, ATA vai TIR karnetes grāmatiņas un citus; banku garantijas vai pat jau veikto bankas maksājumu dokumentus; ar tādu preču kodiem un daudzumiem, kurām ir zemāki muitas tarifi vai vispār to nav; viltotas muitas kravas deklarācijas par it kā jau "izvestām" precēm un citi;

- kravas pavada "viltus" muitas konvojs vai arī līdz robežai tiek "konvojēti" tikai muitas dokumenti, bet kravas paliek valstī ("viltus reeksports").

2. Preces un kravas automašīnas Robežsardze pārlaiž pāri muitas robežai caur "valsts robežas pārejas punktiem" (tā šos punktus, kuros Valsts ieņēmumu dienesta muita nestrādā - t.i., nav muitas kontroles, neiekasē nodokļus un nodevas, neuzskaita preces - sauc saskaņā ar Muitas kodeksa normām) - VRPP. Tā ir tā saucamā "legālā kontrabanda", jo ne Muitas kodeksa, ne pasaules prakses mormas šādu Robežsardzes darbību nepieļauj.

3. Preces kravas automašīnās šķērso valsts robežu pa sauszemi ("zaļā robeža") un kuģos pa jūru ("zilā robeža"), apejot gan MRCP, gan VRPP. Uz šīm robežām muita nestrādā - t.i., tās "sargā" tikai Robežsardze vai Jūras spēki.

4. Preces un citus priekšmetus, neuzrādot muitas kontrolei, nelegāli izved no tām "muitas zonām un noliktavām", kurās nav pastāvīga muitas posteņa ("nozudušās" preces).

5. Dzelzceļa dienests, ievedod kravas (t.sk. pat veselus sastāvus), nepietur preču vilcienus pirmajā (ievešanas) dzelzceļa preču stacijā, un tādējādi vispār nenotiek ieveduma muitas kontrole.

6. Ar jūras transportu preces ieved (izved) caur tām ostām un piestātnēm, kurās nav muitas kontroles punktu, tātad šāda darbība vispār ir aizliegta.

Lai kardināli pretdarbotos šādai kontrabandas un muitas kontrolē neesošu preču ievešanai, ir jārīkojas gan operatīvi, gan jāveic ilglaicīgs pasākumu komplekss, no kuriem šajā rakstā minēti tie, kurus var realizēt tūlīt - vēl 5.Saeimas laikā un bez papildu finansējuma.

- Lai novērstu kontrabandas kravu ievešanu legāli ar "stipriem papīriem" jāatjauno muitas departaments kā juridiska persona un tas jāpakļauj tieši un tikai Ministru kabinetam (kā tas kādreiz bija Latvijā un vēl šobaltdien ir Lietuvā, Krievijā un citās valstīs). Departamenta vadītāju amatā ieceļ Ministru kabinets.

- Lai novērstu kravu "noklīšanu pa ceļam," - visas kravas (t.sk. tranzītkravas - arī ar "drošiem" papīriem), par kurām saskaņā ar likumdošanas normām (pirms tās laiž pāri muitas robežai) ir jānomaksā muita un tas pirms tam nav izdarīts - atļaut valstī pārvietot (starp diviem muitas robežas caurlaides punktiem, muitas zonām vai muitas noliktavām) tikai centrālā muitas konvoja pavadībā.

- Lai novērstu muitas kontrolē neesošu kravu (t.sk. kravas transportlīdzekļu - arī bez kravas) ievešanu, aizliegt tās ielaist valstī Robežsardzei un citiem dienestiem ārpus muitas robežas kontroles punktiem un aizstāt Robežsardzes kravu transportlīdzekļu kontroli muitas robežas zonā (kā sevi diskreditējušu, robežu slēdzošu struktūru) ar kopējām mobilām policijas, zemessardzes un muitas "zaļajām" (sauszemes robežai) un "zilajām" (jūras robežai) patruļām. Šo kopējo mobilo patruļu darbība ieteicama arī visā vienotajā muitas teritorijā.

- Lai novērstu preču "nozušanu" no muitas noliktavām, atļaujas tās turēt izsniegt tikai tām firmām, kuru noliktavās darbojas muitas diennakts kontrolpunkti.

- Lai novērstu kontrabandas preču ievešanu pa dzelzeļu, preču vilcienus turēt ritošā sastāvā un kravu pārbaudīt muitas kontrolei pirmajā preču robežstacijā, kurā preču vilciens iebrauc. Lai novērstu legālās kontrabandas preču ievešanu (izvešanu) caur Valkas dzelzceļa stacijas "apendiksu", tur nekavējoties jāierīko muitas robežu caurlaides punkts, kas būtu apvienots ar Lugažu stacijas muitu.

- Lai novērstu nekvalitatīvu lauksaimniecības un pārtikas preču ievešanu, atļaut tās ievest tikai caur tiem muitas robežas caurlaides punktiem, kuros ir ierīkoti veterinārās, fitosanitārās un medicīniski sanitārās kontroles dienestu punkti. Aizliegt ievest valstī pārtikas preces, uz kuru iepakojuma un pavaddokumentos nav uzrādīts vai kurām jau ir beidzies lietošanas termiņš.

- Lai veicinātu abpusēji starpvalstu saskaņotu muitas robežas caurlaides punktu darbību un tādējādi arī preču raitu apmaiņu, starpvalstu līmenī ir jāsaskaņo gan muitas robežas caurlaides punktu atrašanās vietas, to statuss un darbības režīms, gan kontroles veidi un radniecīgo dienestu sadarbība tajos.

- Atjaunot Baltijas valstu muitu vienošanos par vienotu muitas kravu deklarāciju pielietošanu Igaunijā, Latvijā un Lietuvā.

- Lai kontrolētu preču kustību valstī, t.sk. tranzīta preču, izveidot vienotu, visas muitas struktūras aptverošu muitas kravu kustības kontroles centrālo datortīklu, kuru savienot ar dzelzceļa, jūras ostu, autotransporta un to apkalpojošo organizāciju informācijas datoru centriem, kā arī ar muitas kontrolpunktu un noliktavu datoriem (pirmajā posmā informācijas apmaiņu veicot ar disketēm).

- Apvienot visu tiesību aktu un normatīvo dokumentu muitas lietās normas vienotā izdevumā - muitas grāmatā.

Īslaicīgiem iekšējā tirgus aizsardzības pasākumiem (piemēram, Baltijas muitas ūnija), kā arī nepieciešamajām nodokļu politikas izmaiņām (piemēram, Nodokļu ministrijas izveidošanu) būtu jāvelta atsevišķi raksti.

2.tabula

Preču eksports pa grupām (Latos)

 

 

Avots: Muitas departamenta Informātikas daļa

Grupa 1994.gada 1.ceturksnis 1994.gada 12 mēneši 1995.gada janvāris 1995.gada februāris 1995.gada marts 1995.gada 1.ceturksnī Bilance
Exp. Imp. Exp. Imp. Exp. Imp. Exp. Imp. Exp. Imp. Exp. Imp. 1995.g. 1.cet.
1.Dzīvi dzīvnieki 184.895 1.568.852 681.542 5.209.465 39.459 178.639 32.445 198.720 32.907 72.648 104.811 450.007 - 345.196
2.Gaļa un subpr. 332.140 1.774.776 1.374.742 3.038.535 354.688 63.894 65.226 89.474 35213 32760 455.127 186.128 268.999
3.Zivis, vēžv. 1.440.607 1.412.846 7.125.074 5.874.643 532.560 245.197 692.519 402.996 710.020 738660 1.935.099 1.386.853 548.246
4.Piena prod. 1.393.996 347.285 6.919.728 1.447.402 1.247.830 50 791 847 672 162 553 372261 160.409 2.467.763 373.753 2.094.010
5.Dzīvn. produkti 40.881 50.818 216.984 195.607 63.058 31.274 5574 33.705 42.899 66.269 111.531 131.248 - 19.717
6.Augi 44.980 15.897 286.844 159.867 882 25.645 4.532 72.811 29.960 61.353 35.374 159.809 - 124.435
7.Dārzeņi 33.415 429.669 689.695 1.904.636 27.943 185.337 10.361 271.142 25.508 420.499 63.812 876.978 - 813.166
8.Augļi 73.442 1.443.609 1.141.390 7.878.890 178.670 1.050.196 14.925 837.581 516 1.126.128 194.111 3.013.905 - 2.819.794
9.Kafija, tēja 116.614 501.326 803.869 2.101.862 85.335 212.520 237.024 157.345 129.425 319.802 451.784 689.667 - 237.883
10.Graudaugi 161.695 328.024 1.716.004 2.314.322 262.960 65.992 196.465 57.277 69.245 203.588 528.670 326.857 201.813
11.Miltu produkti 88.919 265.059 184.738 3.250.334 12.030 155.350 2.885 96.327 19.413 209.251 34.328 460.928 - 426.600
12.Sēklas 174.241 883.793 546.748 2.649.767 23.541 240.174 5.168 699.068 1917 408.109 30.626 1.347.351 - 1.316.725
13.Lakas, sveķi 13.359 43.637 120.965 128.983 386 61.014 6.081 9.090 4650 6610 11.117 76.714 - 65.597
14.Pīšanas mater. 0 38 113 2.905 0 816 0 2.374 0 82 0 3.272 - 3.272
15.Tauki, eļļas 146.232 969.809 688.454 2.875.290 187.811 332.581 246.045 511.243 239.122 444.497 672.978 1.288.321 - 615.343
16.Gaļas, zivk.prod. 6.230.917 303.602 23.760.352 1.308.501 1.969.374 60.858 2.110.629 23.133 2.052.412 55.700 6.132.415 139.691 5.992.724
17.Cukurs, tā izstr. 1.022.552 226.691 4.080.268 9.387.616 298.786 192.985 228.651 128.474 251.139 141.091 778.576 462.550 316.026
18.Kakao izstrād. 1.866.326 821.174 3.952.209 2.217.614 302.155 138.509 204.750 112.327 176.266 202.220 683.171 453.056 230.115
19.Labības izstrād. 249.466 689.972 1.388.705 2.254.569 97.656 118.920 143.653 197.330 34.101 265.124 275.410 581.374 - 305.964
20.Dārzeņu izstr. 315.881 752.188 1.181.721 2.613.242 300.964 148.406 185.326 126.458 39.777 189.018 526.067 463.882 62.185
21.Jaukti pārt. prod. 128.281 966.166 1.789.968 4.252.186 281.008 301.546 148.607 341.276 102.844 421.887 532.459 1.064.709 - 532.250
22.Dzērieni 2.114.341 974.486 7.214.021 9.219.928 1.025.687 802.410 665.163 955.202 620.877 989.702 2.311.727 2.747.314 - 435.587
23.Atliekas 217.860 250.754 1.317.123 1.431.688 82.606 165.013 22.191 103.977 155.062 406.169 259.859 675.159 - 415.300
24.Tabaka 911.688 789.659 3.877.201 2.946.194 1.025.018 322.590 404.582 100.396 865.467 172.305 2.295.067 595.291 1,699.776
Kopā 17.302.728 15.810.130 71.058.458 74.664.046 8.400.407 5.150.657 6.480.474 5.690.279 6.011.001 7.113.881 20.891.882 17.954.817 2.937.065

Tiesību aktu un oficiālo paziņojumu oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!