• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Cēsu novada domes 2024. gada 23. maija saistošie noteikumi Nr. 16 "Par pabalstu mājokļa vides pielāgošanai Cēsu novadā". Publicēts oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", 5.06.2024., Nr. 108 https://www.vestnesis.lv/op/2024/108.19

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Ludzas novada domes saistošie noteikumi Nr. 9/2024

Ludzas novada pašvaldības nolikums

Vēl šajā numurā

05.06.2024., Nr. 108

PAR DOKUMENTU

Izdevējs: Cēsu novada dome

Veids: saistošie noteikumi

Numurs: 16

Pieņemts: 23.05.2024.

OP numurs: 2024/108.19

2024/108.19
RĪKI

Cēsu novada domes saistošie noteikumi: Šajā laidienā 2 Pēdējās nedēļas laikā 1 Visi

Cēsu novada domes saistošie noteikumi Nr. 16

Cēsīs 2024. gada 23. maijā

Par pabalstu mājokļa vides pielāgošanai Cēsu novadā

Apstiprināti ar Cēsu novada domes
23.05.2024. lēmumu Nr. 238

Izdoti saskaņā ar likuma "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā"
27.2 panta piekto daļu

I. Vispārīgie jautājumi

1. Šie saistošie noteikumi (turpmāk – Noteikumi) nosaka pabalsta mājokļa vides pielāgošanai (turpmāk – pabalsts) apmēru, pabalsta pieprasīšanas, piešķiršanas un finansēšanas kārtību vides pieejamības nodrošināšanai personām ar I vai II grupas invaliditāti, kam ir kustību traucējumi, un bērniem līdz 18 gadu vecuma sasniegšanai, kuriem noteiktas medicīniskās indikācijas īpašas kopšanas nepieciešamībai.

2. Noteikumu mērķis ir daļēji palīdzēt aprīkot un pielāgot mājokļa vidi, lai nodrošinātu iespēju personām ar funkcionēšanas ierobežojumiem iekļūt un pārvietoties mājoklī un atvieglotu šo personu ikdienas aprūpes veikšanu.

3. Noteikumos lietotie termini:

3.1. persona – persona ar I vai II grupas invaliditāti, kurai ir kustību traucējumi, vai bērns līdz 18 gadu vecuma sasniegšanai, kuram noteiktas medicīniskās indikācijas īpašas kopšanas nepieciešamībai;

3.2. mājsaimniecība – vairākas personas, kuras dzīvo vienā mājoklī un kopīgi sedz izdevumus, vai viena persona, kura saimnieko atsevišķi;

3.3. mājoklis – personas vai tās ģimenes locekļu īpašumā vai lietošanā esoša māja vai tās daļa, dzīvokļa īpašums vai tā daļa;

3.4. mājokļa iekšējā vide – personas īpašumā vai uz īres līguma pamata lietošanā esošas dzīvojamās telpas;

3.5. mājokļa ārējā vide – personas īpašumā vai lietošanā esošās viendzīvokļa/daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas koplietošanas telpas, ēkai piekritīgā zeme un īpašumam piegulošā teritorija;

3.6. pacēlājs – stacionāra, pārvietojama vai saliekama inženiertehniska ierīce, kas nodrošina personai ar invaliditāti iespēju izmantot telpu un telpu iekārtas atbilstoši to paredzētajam mērķim;

3.7. panduss (uzbrauktuve) – braukšanai riteņkrēslā piemērota stacionāra ceļa, ietves vai grīdas slīpne divu dažādu līmeņu savienošanai;

3.8. mājokļa pielāgošana – mājokļa iekšējās vai ārējās vides pārbūve vai atjaunošana, kā arī aprīkošana ar nepieciešamajām palīgierīcēm (tehniskajiem palīglīdzekļiem) un pielāgošana personas vajadzībām, lai atvieglotu personai iekļūšanu mājoklī vai izkļūšanu no tā, kā arī pārvietošanos mājoklī;

3.9. tehniskais palīglīdzeklis – iekārta vai mehānisms, kurš nav neatdalāmi savienots ar personas mājokli un kura izmantošana atvieglotu personas ikdienas funkcionēšanu;

3.10. pabalsts – Cēsu novada pašvaldības (turpmāk – pašvaldība) finanšu līdzekļi tehnisko palīglīdzekļu iegādei, mājokļa iekšējās un ārējās vides pielāgošanai, t.sk. pārbūves vai atjaunošanas projekta vai vienkāršotās pārbūves vai atjaunošanas paskaidrojuma raksta izstrādei un tā saskaņošanai būvvaldē, izņemot gadījumu, ja mājoklī iepriekš veikta patvaļīga būvniecība;

3.11. reģistrs – pabalsta saņēmēju saraksts, ko veido hronoloģiskā secībā pēc iesnieguma saņemšanas datuma un laika.

4. Tiesības saņemt pabalstu ir Noteikumu 3.1. apakšpunktā minētajai personai, kura:

4.1. pamata dzīvesvietu deklarējusi un faktiski dzīvo pašvaldības administratīvajā teritorijā;

4.2. dzīvo sev vai ģimenes loceklim piederošā vai tiesiskā valdījumā esošā mājoklī, vai uz īres līguma, kas ir spēkā vismaz piecus gadus no pabalsta pieprasīšanas dienas, pamata, izņemot gadījumu, ja ir noslēgts īres līgums par pašvaldības dzīvokļa lietošanu;

4.3. nesaņem ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumus institūcijā vai neatrodas ieslodzījuma vietā.

5. Persona vai tās likumiskais vai pilnvarotais pārstāvis var saņemt pabalstu šādiem mērķiem:

5.1. iekštelpu vides pielāgojumu izbūvei;

5.2. iekštelpu aprīkošanai ar tehniskajiem palīglīdzekļiem;

5.3. ārējās vides pielāgošanai – pandusa (uzbrauktuves) ierīkošanai vai pacēlāja iegādei un ierīkošanai, ja persona dzīvo ēkas pirmajā stāvā.

6. Pabalstu nepiešķir:

6.1. tādu vides pielāgojumu veikšanai vai aprīkošanai ar tehniskajiem palīglīdzekļiem, kurus personai ir tiesības saņemt vai tā saņem, izmantojot valsts finansējumu vai valsts finansētu atbalsta programmu vai pasākumus;

6.2. ja mājoklis ir ieķīlāts, izņemot gadījumu, ja personai vai tās ģimenes locekļiem ir hipotekārais kredīts pielāgojamā mājokļa iegādei, pārbūvei vai atjaunošanai, lai to pielāgotu un atvieglotu piekļuvi tam.

7. Cēsu novada sociālais dienests (turpmāk – Dienests) veido pabalsta saņēmēju reģistrus pabalsta saņēmēju mērķa grupām:

7.1. personām ar kustību traucējumiem, kurām noteikta I vai II grupas invaliditāte;

7.2. bērniem līdz 18 gadu vecuma sasniegšanai, kuriem noteiktas medicīniskās indikācijas īpašas kopšanas nepieciešamībai.

8. Pabalsta apmēru nosaka, pamatojoties uz personas iesniegto ergoterapeita atzinumu un sertificēta pašvaldības būvspeciālista sagatavotu izdevumu tāmi, bet nepārsniedzot 12 000 euro mājokļa iekšējās vai ārējās vides pielāgošanai, 3000 euro – tehnisko palīglīdzekļu iegādei.

9. Pabalstu piešķir, neizvērtējot personas materiālo situāciju, un pabalsta piešķiršanu un izmaksāšanu administrē Dienests.

10. Dienests pabalstu nodrošina rindas kārtībā.

11. Atkārtoti pabalstu var pieprasīt ne ātrāk kā piecus gadus pēc iepriekšējā pabalsta izmaksāšanas dienas, izņemot, ja:

11.1. iepriekš pielāgotā mājoklī dzīvojošā persona, saņemot palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā, pāriet dzīvot uz pašvaldības īpašumā vai lietošanā esošu dzīvojamo telpu saskaņā ar noslēgto īres līgumu;

11.2. ir iestājušies nepārvarami, ārkārtēja rakstura apstākļi, kurus persona iepriekš nevarēja ne paredzēt, ne novērst un kuru rezultātā persona vairs nevar lietot pielāgoto mājokli, ko apliecina sertificēta būveksperta atzinums. Par šādiem apstākļiem uzskatāmas dabas stihijas, ugunsgrēks, eksplozija, kā rezultātā mājoklis ir neatgriezeniski bojāts un lietošanai vai atjaunošanai nederīgs.

II. Pabalsta pieprasīšanas, piešķiršanas un izmaksāšanas kārtība

12. Lai saņemtu pabalstu, persona vai tās likumiskais vai pilnvarotais pārstāvis Dienestā iesniedz:

12.1. iesniegumu par pabalsta piešķiršanu;

12.2. dokumenta atvasinājumu, kas apliecina pārstāvības tiesības (uzrādot oriģinālu), ja personas vārdā rīkojas tās pilnvarotais pārstāvis;

12.3. ergoterapeita atzinumu par nepieciešamajiem mājokļa vides pielāgojumiem;

12.4. dzīvojamās platības īres līguma kopiju;

12.5. mājokļa īpašnieka rakstveida piekrišanu vides pielāgošanai, ja persona dzīvo citai personai piederošā mājoklī.

13. Pēc iesnieguma saņemšanas Dienests viena mēneša laikā:

13.1. izvērtē iesniedzēja vai tā pārstāvētās personas atbilstību Noteikumu 3.1. apakšpunkta un 4. punkta noteiktajām prasībām;

13.2. pieprasa sertificēta pašvaldības būvspeciālista sagatavotu dokumentu par pielāgojamā mājokļa telpu atbilstību vides pieejamības prasībām atbilstoši ergoterapeita atzinumā iekļautajiem nepieciešamajiem vides pielāgojumiem un sertificēta pašvaldības būvspeciālista sagatavotu izdevumu tāmi par mājokļa vides pielāgojumiem;

13.3. ievērojot personas atbilstību Noteikumos paredzētajiem kritērijiem un ievērojot sertificēta pašvaldības būvspeciālista atzinumu un izstrādāto izdevumu tāmi, pieņem lēmumu par pabalsta piešķiršanu un iesniedzēja vai tā pārstāvētās personas iekļaušanu reģistrā vai par atteikumu piešķirt pabalstu un iekļaut iesniedzēju vai tā pārstāvēto personu reģistrā;

13.4. reģistrē personu atbilstošās pabalsta mērķa grupas reģistrā.

14. Ja Dienests ir pieņēmis lēmumu par personas iekļaušanu reģistrā, reģistrā par personu iekļauj šādas ziņas:

14.1. personas kārtas numurs reģistrā;

14.2. personas vārds, uzvārds, personas kods, deklarētās dzīvesvietas adrese;

14.3. datums un laiks, kad saņemts iesniegums, un iesnieguma reģistrācijas numurs.

15. Persona tiek izslēgta no reģistra, ja:

15.1. zuduši apstākļi, kas bijuši par pamatu tās iekļaušanai reģistrā;

15.2. saņemts personas vai tās pārstāvja iesniegums, kurā tā atsakās no pabalsta saņemšanas un lūdz to izslēgt no reģistra;

15.3. persona ir mirusi;

15.4. personai vai personas norādītajam mājokļa pielāgošanas vai ar mājokļa pielāgošanu saistītā pakalpojuma sniedzējam tiek pārskaitīts personai piešķirtais pabalsts.

16. Par personas izslēgšanu no reģistra Dienests pieņem lēmumu.

17. Dienests rakstveidā paziņo personai vai tās likumiskajam vai pilnvarotajam pārstāvim par personas iespēju saņemt piešķirto pabalstu, un persona vai tās likumiskais vai pilnvarotais pārstāvis var uzsākt mājokļa pielāgošanas darbus, nodrošinot būvniecības nozari reglamentējošo normatīvo aktu ievērošanu.

18. Pabalsta izmaksāšanu var pieprasīt pēc mājokļa vides pieejamības darbu pabeigšanas, bet ne vēlāk kā 12 mēnešu laikā no Noteikumu 17. punktā minētā paziņojuma saņemšanas.

19. Iesniegumam par pabalsta izmaksāšanu jāpievieno:

19.1. izdevumus apliecinoši dokumenti – kases čeki, stingrās uzskaites kvītis vai internetbankas izdrukas par maksājuma veikšanu, kurās norādīts personas vārds, uzvārds, personas kods, maksājuma mērķis, samaksas summa un samaksas datums un kas izsniegtas pēc Noteikumu 17. punktā noteiktā paziņojuma nosūtīšanas;

19.2. izpildīto darbu nodošanas – pieņemšanas akts un pakalpojuma sniedzēja vai preču piegādātāja izsniegts neapmaksāts rēķina oriģināls, kurā norādīts personas vārds, uzvārds, personas kods, maksājuma mērķis, samaksas summa un samaksas termiņš, kas izsniegti pēc Noteikumu 17. punktā minētā paziņojuma nosūtīšanas.

20. Ja nepieciešams lēmuma pieņemšanai par pabalsta izmaksāšanu, Dienestam ir tiesības pieprasīt Cēsu novada būvvaldei:

20.1. aktu par būves pieņemšanu ekspluatācijā, ja vides pielāgošanai ir bijusi nepieciešamas būvatļauja;

20.2. paskaidrojuma rakstu ar atzīmi par būvdarbu pabeigšanu vienkāršotajā iecerē (ar apliecinājumu, ka būvdarbi veikti atbilstoši akceptētajai ieceres dokumentācijai).

21. Dienests izmaksā pabalstu desmit darbdienu laikā no lēmuma pieņemšanas, pārskaitot pabalstu uz iesniegumā norādīto kredītiestādes kontu.

III. Tiesības un pienākumi

22. Personai ir pienākums uzturēt un lietot mājokļa pielāgojumu ar atbilstošu rūpību atbilstoši tā funkcijām.

23. Persona, tās likumiskais vai pilnvarotais pārstāvis bez Dienesta rakstveida piekrišanas nedrīkst pārdot vai nodot lietošanā trešajai personai par pabalstu pilnībā vai daļēji iegādātos tehniskos palīglīdzekļus, pandusu vai pacēlāju.

24. Dienestam ir tiesības, saskaņojot ar personu, tās likumisko vai pilnvaroto pārstāvi, apsekot personas dzīvesvietu, lai konstatētu mājokļa vides pielāgojuma esamību un tā funkcionalitāti.

IV. Apstrīdēšana un pārsūdzēšana

25. Dienesta pieņemto lēmumu var apstrīdēt Cēsu novada domē.

26. Cēsu novada domes pieņemto lēmumu var pārsūdzēt Administratīvā procesa likuma noteiktajā kārtībā.

V. Noslēguma jautājums

27. Ar Noteikumu stāšanos spēkā spēku zaudē Cēsu novada domes 2021. gada 29. decembra saistošie noteikumi Nr. 25 "Par pabalstu mājokļa vides pielāgošanai Cēsu novadā".

Cēsu novada domes priekšsēdētājs J. Rozenbergs

 

Cēsu novada domes 2024. gada 23. maija saistošo noteikumu Nr. 16 "Par pabalstu mājokļa vides pielāgošanai Cēsu novadā"
paskaidrojuma raksts

1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums

 

Cēsu novada pašvaldības domes saistošo noteikumu "Par pabalstu mājokļa vides pielāgošanai Cēsu novadā" (turpmāk – Saistošie noteikumi) projekta mērķis ir noteikt kārtību, kādā Cēsu novada pašvaldība (turpmāk – Pašvaldība) mājokļa vides pielāgošanā sniedz materiālu atbalstu personām ar kustību traucējumiem un ģimenēm, kurās ir bērni, kam noteiktas medicīniskās indikācijas īpašas kopšanas nepieciešamībai.

Pašvaldībā ir spēkā Cēsu novada domes 2021. gada 29. decembra saistošie noteikumi Nr. 25 "Pabalstu mājokļa vides pielāgošanai Cēsu novadā" (turpmāk – saistošie noteikumi Nr. 25), kuri Pašvaldības brīvprātīgās iniciatīvas izpildes nodrošināšanai izdoti saskaņā ar likuma "Par pašvaldībām" 43. panta trešo daļu.

2023. gada 1. janvārī stājies spēkā Pašvaldību likums un zaudējis spēku likums "Par pašvaldībām". Saskaņā ar Pašvaldību likuma pārejas noteikumu 6. punktu dome izvērtē uz likuma "Par pašvaldībām" normu pamata izdoto saistošo noteikumu atbilstību šim likumam un izdod jaunus saistošos noteikumus atbilstoši šajā likumā ietvertajam pilnvarojumam; līdz jaunu saistošo noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2024. gada 30. jūnijam piemērojami uz likuma "Par pašvaldībām" normu pamata izdotie saistošie noteikumi, ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu.

Ievērojot šo regulējumu, Pašvaldības dome ir izvērtējusi saistošo noteikumu Nr. 25 atbilstību normatīvajiem aktiem un sagatavojusi Saistošo noteikumu projektu, pamatojoties uz likuma "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā 27.2 panta piekto daļu.

2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu Saistošie noteikumi aizstāj spēkā esošos saistošos noteikumus Nr. 25.

Saistošajiem noteikumiem ir tieša ietekme uz Pašvaldības budžetu – 2024. gada budžetā spēkā esošo saistošo noteikumu izpildei paredzēti 18000 euro, kas ir atbilstoši Saistošo noteikumu izpildei, jo salīdzinājumā ar saistošajiem noteikumiem Nr. 25 Saistošo noteikumu projektā netiek paredzēts lielāks pabalsta apmērs vai paplašināts tā saņēmēju loks.

3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci Saistošajos noteikumos paredzētais Pašvaldības materiālais atbalsts sekmēs sociālo integrāciju, atvieglos ikdienas vajadzību un veselības aprūpes un stiprināšanas pasākumu nodrošināšanu personām ar kustību traucējumiem un ģimenēm, kurās ir bērni, kam noteiktas medicīniskās indikācijas īpašas kopšanas nepieciešamībai.

Saistošie noteikumi neietekmēs uzņēmējdarbības vidi un konkurenci novadā.

4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām Saistošo noteikumu izpildi nodrošinās Pašvaldības Sociālais dienests, kura lēmumus var apstrīdēt Pašvaldības domē. Pašvaldības domes lēmumus var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā.

Saistošo noteikumu īstenošana neradīs papildus izmaksas saistībā ar paredzētā pabalstu administrēšanu.

5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem Saistošie noteikumi ir izstrādāti Pašvaldības brīvprātīgās iniciatīvas īstenošanai, kā arī Saistošajos noteikumos paredzēto iedzīvotāju grupu atbalstam mājokļa jautājumu risināšanā. Saistošo noteikumu izpilde tiks organizēta paredzēto personāla resursu ietvaros, Saistošo noteikumu izpildes nodrošināšanai nebūs nepieciešams veidot jaunas struktūrvienības vai piesaistīt jaunus personālresursus.
6. Informācija par izpildes nodrošināšanu Saistošo noteikumu izpildi īstenos Cēsu novada Sociālais dienests.

Saistošajos noteikumos paredzēto pabalstu izmaksu veiks Pašvaldības Finanšu pārvaldes centralizētā grāmatvedība.

7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana Saistošie noteikumi ir piemēroti iecerēto mērķu sasniegšanai un paredz tikai tādus pasākumus, kas nepieciešami šo mērķu īstenošanai. Saistošo noteikumu īstenošanas izmaksas ir atbilstošas to izdošanas mērķim.
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām Saistošo noteikumu projekts no 2024. gada 24. aprīļa līdz 2024. gada 7. maijam publicēts Pašvaldības tīmekļa vietnē www.cesunovads.lv sabiedrības viedokļa noskaidrošanai. Viedokļi par saistošo noteikumu projektu nav saņemti.

Cēsu novada domes priekšsēdētājs J. Rozenbergs

Izdruka no oficiālā izdevuma "Latvijas Vēstnesis" (www.vestnesis.lv)

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!