• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Alūksnes novada domes 2024. gada 27. jūnija saistošie noteikumi Nr. 25/2024 "Alūksnes novada iedzīvotāju padomes nolikums". Publicēts oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", 2.07.2024., Nr. 126 https://www.vestnesis.lv/op/2024/126.11

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Alūksnes novada domes saistošie noteikumi Nr. 26/2024

Alūksnes novada pašvaldības līdzdalības budžeta nolikums

Vēl šajā numurā

02.07.2024., Nr. 126

PAR DOKUMENTU

Izdevējs: Alūksnes novada dome

Veids: saistošie noteikumi

Numurs: 25/2024

Pieņemts: 27.06.2024.

OP numurs: 2024/126.11

2024/126.11
RĪKI

Alūksnes novada domes saistošie noteikumi: Šajā laidienā 4 Pēdējās nedēļas laikā 3 Visi

Alūksnes novada pašvaldības domes saistošie noteikumi Nr. 25/2024

Alūksnē 2024. gada 27. jūnijā (prot. Nr. 10, 16. p.)

Alūksnes novada iedzīvotāju padomes nolikums

Izdoti saskaņā ar Pašvaldību likuma
58. panta sesto daļu

I. Vispārīgie jautājumi

1. Saistošie noteikumi (turpmāk – nolikums) nosaka Alūksnes novada iedzīvotāju padomes (turpmāk – padome) darbības teritoriju, kompetenci, izveidošanas kārtību, darba organizāciju.

2. Padomes darbības teritorija ir Alūksnes novada pašvaldības (turpmāk – pašvaldība) administratīvā teritorija.

3. Padomes izveidošanas un darbības mērķis ir veicināt vietējās sabiedrības savstarpēju sadarbību, saikni ar pašvaldību un saskaņotu rīcību kopējam labumam.

II. Padomes kompetence

4. Padome ir konsultatīva institūcija, kas pārstāv iedzīvotāju intereses pašvaldībā Pašvaldību likuma 58. panta otrajā daļā noteiktajos jautājumos:

4.1. teritorijas labiekārtošana un sanitārā tīrība (publiskai lietošanai paredzēto teritoriju apgaismošana un uzturēšana; parku, skvēru un zaļo zonu ierīkošana un uzturēšana; pretplūdu pasākumi; kapsētu un beigto dzīvnieku apbedīšanas vietu izveidošana un uzturēšana), kā arī teritoriju un būvju uzturēšanas prasību noteikšana, ciktāl tas saistīts ar sabiedrības drošību, sanitārās tīrības uzturēšanu un pilsētvides ainavas uzturēšanu;

4.2. daudzveidīga kultūras piedāvājuma un iespēju piedalīties kultūras dzīvē sniegšana iedzīvotājiem, pašvaldības teritorijā esošā kultūras mantojuma saglabāšanas sekmēšana un atbalsts kultūras norisēm;

4.3. saimnieciskās darbības sekmēšana pašvaldības administratīvajā teritorijā un atbalsta sniegšana tai.

5. Padomei, pildot tās uzdevumus savas kompetences jautājumos, ir šādi pienākumi:

5.1. pastāvīgi apzināt iedzīvotāju viedokli;

5.2. izskatīt iedzīvotāju ierosinātos jautājumus un priekšlikumus un sniegt par tiem viedokli;

5.3. sniegt viedokli pašvaldības uzdotajos jautājumos;

5.4. informēt iedzīvotājus par padomes darbu.

6. Padomei, tās kompetencē esošos jautājumos, ir tiesības:

6.1. sagatavot lēmumu projektus izskatīšanai pašvaldības domē;

6.2. ierosināt rīkot publisko apspriešanu;

6.3. saņemt informāciju no pašvaldības institūcijām.

7. Padome var veikt citas brīvprātīgas aktivitātes, kas nav saistītas ar pašvaldības konsultēšanu, un ir vērstas uz vietējās sabiedrības aktivizēšanu, saliedēšanu (piemēram, sakopšanas talkas, saliedēšanas pasākumi u. tml.).

III. Padomes izveidošana un darbības termiņš

8. Padomi ievēlē fiziskās personas, kuru dzīvesvieta deklarēta Alūksnes novadā, un kuras ir sasniegušas 16 gadu vecumu un ir Latvijas Republikas pilsoņi vai tādi Eiropas savienības pilsoņi, kuri nav Latvijas Republikas pilsoņi, bet ir reģistrēti Fizisko personu reģistrā.

9. Padomes vēlēšanas izsludina pašvaldības dome ar lēmumu, ja ir saņemta iniciatīva veidot padomi no vismaz 9 (deviņu) teritoriālo vienību iedzīvotājiem. Padomes vēlēšanu ierosināšanai ir nepieciešama vismaz 10 (desmit) attiecīgās teritoriālās vienības iedzīvotāju, kuriem ir tiesības vēlēt padomi, rakstveidā izteikta iniciatīva.

10. Par padomes locekli var izvirzīt un ievēlēt personu, kura atbilst Pašvaldību likuma 58. panta trešās un ceturtās daļas nosacījumiem.

11. Kandidātu pieteikšana tiek izsludināta pašvaldības tīmekļvietnē www.aluksne.lv sadaļā Sabiedrība/Sabiedrības līdzdalība. Papildu informācija par kandidātu pieteikšanu tiek publicēta pašvaldības informatīvajā izdevumā "Alūksnes Novada Vēstis" un ir publiski pieejama pašvaldības klientu apkalpošanas centros.

12. Kandidātu izvirza, pieteikumu noformējot papīra vai elektroniska dokumenta veidā, ne mazāk kā 10 (desmit) attiecīgās teritoriālās vienības padomi vēlēt tiesīgie iedzīvotāji, iesniedzot pašvaldībā parakstītu iesniegumu (pielikums). Nevienu nevar izvirzīt par kandidātu dalībai padomē, bez viņa brīvprātīgas piekrišanas.

13. Padomē tiek ievēlēti 16 (sešpadsmit) locekļi, pa vienam no pašvaldības katras teritoriālās vienības.

14. Pašvaldības Centrālā administrācija apkopo saņemtos priekšlikumus un izvērtē pieteikto kandidātu atbilstību.

15. Kandidātu sarakstu apstiprina un balsošanas periodu nosaka pašvaldības izpilddirektors ar rīkojumu.

16. Padomes locekļu ievēlēšana notiek tiešās vēlēšanās elektroniskā balsošanā nodrošinot iespēju identificēt balsotāju. Balsojums tiek veikts elektroniski Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas 2.1.1.1.i. projekta "Līdzdalības budžeta pārvaldību nodrošinošas koplietošanas platformas attīstība un ieviešana" izstrādātajā platformā vai Alūksnes novada mobilajā lietotnē.

17. Padomē ir ievēlēti visvairāk balsu saņēmušie kandidāti pa vienam no pašvaldības katras teritoriālās vienības. Ja kādā teritoriālajā vienībā nav izvirzīts neviens kandidāts, vai neviens no izvirzītajiem nav ticis ievēlēts, padomē ievēlēto sarakstā tiek iekļauts nākošais visvairāk balsu saņēmušais kandidāts no pašvaldības jebkuras citas teritoriālās vienības. Ja vēlēšanās vairāki kandidāti saņēmuši vienādu balsu skaitu, tad priekšroka tiek dota pieteikumu iesniegšanas secībā.

18. Vēlēšanu rezultātus apkopo pašvaldības Centrālā administrācija un apstiprina pašvaldības izpilddirektors ar rīkojumu.

19. Padomes darbības termiņš ir 5 (pieci) gadi skaitot no vēlēšanu rezultātu apstiprināšanas nolikuma 18. punkta kārtībā.

20. Padomes loceklis var izbeigt darbību padomē pēc savas iniciatīvas, rakstveidā par to paziņojot pašvaldībai, vai tikt izslēgts no darbības padomē šajā nolikumā noteiktajā kārtībā.

21. Ja kāds no padomes locekļiem beidz darboties padomē, vietu padomē ieņem nākošais visvairāk balsu saņēmušais kandidāts no attiecīgās teritoriālās vienības, bet, ja tāda nav, nākošais visvairāk balsu saņēmušais kandidāts no pašvaldības jebkuras citas teritoriālās vienības.

22. Izmaiņas padomes sastāvā apstiprina pašvaldības izpilddirektors. Padomes aktuālais saraksts tiek publicēts pašvaldības tīmekļvietnes www.aluksne.lv sadaļā Sabiedrība/Sabiedrības līdzdalība.

23. Padome izbeidz savu darbību pirms termiņa, ja 2 (divas) reizes pēc kārtas tās sēdes nav lemttiesīgas kvoruma trūkuma dēļ. Padomes darbības izbeigšanos apstiprina pašvaldības izpilddirektors ar rīkojumu.

24. Beidzoties padomes darbības termiņam vai izbeidzot padomes darbību pirms tā, pašvaldības dome ar lēmumu izsludina jaunas padomes vēlēšanas, nolikuma 9. punkta kārtībā ir saņemta atbilstoša iedzīvotāju iniciatīva veidot padomi.

IV. Padomes darba organizācija

25. Padomes priekšsēdētāju, priekšsēdētāja vietnieku un sekretāru no sava vidus padomes locekļi ar balsu vairākumu ievēlē pirmajā padomes sēdē. Līdz padomes priekšsēdētāja ievēlēšanai sēdi vada pašvaldības izpilddirektors.

26. Padomes darbs notiek sēdēs, iedzīvotāju sapulcēs un piedaloties pašvaldības sanāksmēs. Dalība padomē ir bez atlīdzības.

27. Padomi saziņā ar pašvaldību pārstāv, sēdes sasauc un vada padomes priekšsēdētājs, viņa prombūtnē – priekšsēdētāja vietnieks.

28. Padomes sēdes notiek ne retāk kā reizi ceturksnī un pēc nepieciešamības, kad noteiktā termiņā jāsniedz viedoklis pašvaldībai, citos būtiskos gadījumos, kā arī pēc ne mazāk kā puses padomes locekļu pieprasījuma.

29. Padomes sēdes ir atklātas un tajās drīkst piedalīties jebkurš iedzīvotājs. Informāciju par sēdes norises laiku un vietu, kā arī izskatāmajiem jautājumiem vismaz 3 (trīs) darba dienas iepriekš publicē pašvaldības tīmekļvietnē www.aluksne.lv sadaļā Sabiedrība/Sabiedrības līdzdalība.

30. Padome izskata jautājumus un pauž viedokli pašvaldības uzdevumā, iedzīvotāju ierosinātos jautājumos vai pēc savas iniciatīvas.

31. Padomes kompetencē ir konsultēties ar iedzīvotājiem izskatāmajos jautājumos, ja tie būtiski skar attiecīgās teritorijas intereses. Iedzīvotāju sapulces padome izziņo pašvaldības tīmekļvietnē www.aluksne.lv sadaļā Sabiedrība/Sabiedrības līdzdalība.

32. Padome ir lemttiesīga, ja tajā piedalās vairāk nekā puse no padomes locekļiem.

33. Padomes locekli var izslēgt no padomes, ja padomes loceklis nav ieradies uz 3 (trīs) padomes sēdēm pēc kārtas, neinformējot padomes priekšsēdētāju, vai padome nav attaisnojusi neierašanās iemeslu. Lēmumu par padomes locekļa atbrīvošanu pieņem padome un informē par to pašvaldības izpilddirektoru, kas organizē nākošā kandidāta iekļaušanu padomes sastāvā nolikuma 21. punkta kārtībā.

34. Padomes lēmums ir pieņemts, ja pat to ir nobalsojusi vairāk nekā puse no padomē ievēlēto locekļu skaita. Katram padomes loceklim ir viena balss.

35. Padomes loceklis, pildot padomes locekļa pienākumus, darbojas pašvaldības administratīvās teritorijas iedzīvotāju interesēs un izvairās no interešu konflikta. Padomes loceklis nepiedalās tādu jautājumu izskatīšanā un lēmumu pieņemšanā, kas ietekmē vai var ietekmēt padomes locekļa vai viņa radinieka, viņiem piederoša uzņēmuma personiskas vai mantiskas intereses.

36. Ja padomes loceklis ir pieļāvis interešu konflikta situāciju, padomei ir tiesības lemt par padomes locekļa pilnvaru izbeigšanu.

37. Padomes lēmumiem ir konsultatīvs raksturs.

38. Padomes sēdes protokolu paraksta sēdes vadītājs un protokolētājs. Padomes protokolu oriģināli glabājas pašvaldības Centrālās administrācijas lietvedībā.

39. Padomes sēžu protokoli un pieņemtie lēmumi (ievērojot likumā noteiktos informācijas pieejamības ierobežojumu) ir publiski pieejams un 5 (piecu) darba dienu laikā publicējami pašvaldības tīmekļvietnē www.aluksne.lv sadaļā Sabiedrība/Sabiedrības līdzdalība.

40. Padomes sanāksmju norisei nepieciešamās telpas un kancelejas priekšmetus nodrošina pašvaldība.

41. Pašvaldības un iedzīvotāju sarakste ar padomi notiek tās darbības nodrošināšanai izveidotajā e-pastā: padome@aluksne.lv.

V. Sadarbība ar pašvaldību

42. Pašvaldības Centrālā administrācija 2 (divu) darba dienu laikā no saņemšanas nodrošina padomes publicēšanai paredzēto dokumentu vai informācijas ievietošanu pašvaldības tīmekļvietnē.

43. Padomes lēmumus, ierosinājumus un viedokļus pašvaldība izvērtē un lemj par to turpmāku virzību 1 (viena) mēneša laikā no to saņemšanas.

44. Padome sniedz viedokli pašvaldības uzdotajā jautājumā norādītā termiņā, bet ne vēlāk kā 10 (desmit) darba dienu laikā. Ja izskatāmais jautājums būtiski ietekmē attiecīgās teritorijas iedzīvotāju intereses un padomei ir nepieciešams konsultācijai sasaukt iedzīvotāju sapulci, padome ir tiesīga saskaņot ar pašvaldību viedokļa sniegšanas termiņa pagarinājumu līdz 1 (vienam) mēnesim. Ja padome noteiktajā termiņā nesniedz viedokli pašvaldības uzdotā jautājumā, tiek pieņemts, ka padomei nav viedokļa konkrētajā jautājumā.

45. Pēc pašvaldības vai padomes ierosinājuma tiek organizēta domes priekšsēdētāja, deputātu, pašvaldības izpilddirektora tikšanās ar padomi, lai apspriestu ar padomes darbību saistītus jautājumus.

VI. Noslēguma jautājums

Saistošie noteikumi stājas spēkā 2025. gada 1. janvārī.

Alūksnes novada pašvaldības domes priekšsēdētājs Dz. Adlers

 

Alūksnes novada pašvaldības domes saistošo noteikumu "Alūksnes novada iedzīvotāju padomes nolikums"
paskaidrojuma raksts

Mērķis un nepieciešamības pamatojums Saistošo noteikumu izdošanas mērķis ir noteikt iedzīvotāju padomes darbības teritoriju, kompetenci, izveidošanas kārtību, darba organizāciju.

Iedzīvotāju padomes nolikums saskaņā ar Pašvaldību likuma 58. panta sesto daļu ir saistošie noteikumi, līdz ar ko nepastāv alternatīvas tiesiskā regulējuma izstrādei.

Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu Iedzīvotāju padomes izveidošanai un tās darbības nodrošināšanai netiek plānoti papildu izdevumi pašvaldības budžetā, jo:

- par darbošanos padomē nav paredzēta atlīdzība;

- padomes sēžu un iedzīvotāju sapulču norisei pēc saskaņota grafika paredzēts izmantot pašvaldības telpas, nebūtiski palielinot tikai to uzturēšanas mainīgās izmaksas;

- padomes darbības nodrošināšanai paredzēts izmantot pašvaldības rīcībā esošos kancelejas piederumus un iekārtas, tiem paredzēto līdzekļu ietvarā;

- padomes ievēlēšanas organizēšanā iesaistītais pašvaldības personāls šos uzdevumus pildīs līdztekus esošajiem pienākumiem, bez izmaiņām atlīdzībā.

Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā un konkurenci Saistošo noteikumu ieviešanai ir pozitīva sociālā ietekme. Iedzīvotāju padomes izveidošanas mērķis ir veicināt vietējās sabiedrības savstarpēju sadarbību, aktivizējot iedzīvotājus saskaņotai rīcībai kopējam labumam vietējai kopienai svarīgu jautājumu risināšanā.

Līdz saistošo noteikumu izdošanai lielā mērā tieši pašvaldība iniciēja iedzīvotāju aktivitāti, organizējot tikšanās ar noteiktām mērķgrupām, piemēram, senioriem, teritoriālo vienību iedzīvotājiem, jauniešiem, uzņēmējiem, lai stāstītu par aktualitātēm pašvaldībā un uzklausītu iedzīvotājus. Iedzīvotāju padomes darbības uzdevums ir veicināt iedzīvotāju pašorganizēšanos, lai iesaistītos pašvaldības darbā.

Iedzīvotāju padomes kompetencē ir sniegt konsultatīvu viedokli pašvaldības darbībai teritorijas labiekārtošanas un sanitārās tīrības jautājumos, kultūras darbā un saimnieciskās darbības sekmēšanā, līdz ar ko saistošo noteikumu ieviešanai būs tieša ietekme uz iedzīvotāju interesēm šajos jautājumos.

Iedzīvotāju padomes kompetencē nav veikt saimniecisko darbību, tādēļ ietekmes uz konkurenci nav.

Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām Padomes vēlēšanas paredzētas elektroniskā formā, lai nodrošinātu vēlēšanās piedalījušos personu identificēšanu un atbilstības Pašvaldību likuma pantā noteiktajiem kritērijiem pārbaudei.

Elektroniskās balsošanas rīka pieejamība iedzīvotājiem tiks nodrošināta arī pašvaldības klientu apkalpošanas centros visā novada teritorijā.

Administratīvo procedūru izmaksas privātpersonai nav paredzētas.

Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem. Iedzīvotāju padomes veidošana ir Pašvaldību likuma pantā noteikta iedzīvotāju iniciatīvas tiesība.

Pašvaldības domei ir pienākums noskaidrot padomes viedokli, pirms pieņemt lēmumu par izmaiņām Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 2., 5. un 12. punktā minēto pašvaldības funkciju izpildes kārtībā, ja tas skar iedzīvotāju intereses.

Padomes vēlēšanu organizēšanu nodrošinās pašvaldības Centrālā administrācija ar tās esošajiem cilvēkresursiem.

Tehnisko atbalstu vēlēšanu procesā pašvaldības klientu apkalpošanas centros iedzīvotājiem sniegs Alūksnes novada bibliotēka ar tās esošajiem cilvēkresursiem.

Informācija par izpildes nodrošinājumu. Iedzīvotāju padomes darbība tiks nodrošināta pašvaldības telpās, izmantojot pašvaldībai pieejamos komunikācijas rīkus, kancelejas piederumus un biroja tehniku.
Prasību un ieguvumu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana Nolikumā paredzēto darbību kopums padomes kandidātu pieteikšanai un padomes vēlēšanām ir objektīvs un racionāls, lai nodrošinātu vēlēšanu leģimitāti un atklātumu.
Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām Atbilstoši Pašvaldību likuma 46. panta trešajai daļai saistošo noteikumu projekts un to paskaidrojuma raksts sabiedrības viedokļa noskaidrošanai no 2024. gada 30. maija līdz 13. jūnijam tika publicēts pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.aluksne.lv sadaļā Sabiedrība/Sabiedrības līdzdalība/Viedokļa izteikšana par saistošo noteikumu projektiem.

Noteiktajā termiņā pašvaldībā saņemts četru personu viedoklis.

Priekšlikums iedzīvotāju padomi veidot pilsētā un katrā pagastā netiek atbalstīts, jo tādejādi netiktu sasniegts mērķis nodrošināt visu iedzīvotāju vienlīdzību padomes kompetencē esošu jautājumu vienveidīgā izlemšanā novada, kā vienotas ekonomiskas vienības, kontekstā.

Priekšlikums nodrošināt iedzīvotāju padomes vēlēšanas klātienē netiek atbalstīts, jo šādi nav iespējams pilnvērtīgi nodrošināt vēlētāja atbilstības likumā noteiktajam pārbaudi.

Alūksnes novada pašvaldības domes priekšsēdētājs Dz. Adlers

Izdruka no oficiālā izdevuma "Latvijas Vēstnesis" (www.vestnesis.lv)

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!