Rēzeknes novada domes saistošie noteikumi: Šajā laidienā 2 Pēdējās nedēļas laikā 1 Visi
Rēzeknes novada pašvaldības domes saistošie noteikumi Nr. 40
Rēzeknē 2024. gada 4. jūlijā
Rēzeknes novada iedzīvotāju padomes nolikums
APSTIPRINĀTI
Rēzeknes novada domes 2024. gada 4. jūlija sēdē
(lēmums Nr. 641, prot. Nr. 2024/DS-13, 1. §)
Izdoti saskaņā ar Pašvaldību likuma 58. panta sesto daļu
I. Vispārīgie jautājumi
1. Saistošie noteikumi nosaka Rēzeknes novada iedzīvotāju padomes (turpmāk – padomes) izveidošanas un darbības nosacījumus (turpmāk – noteikumi), tostarp:
1.1. padomes kompetenci vietējās kopienas jautājumu izlemšanā;
1.2. padomes darbības teritoriju;
1.3. padomes locekļu skaitu un kandidātu izvirzīšanas kārtību;
1.4. padomes locekļu ievēlēšanas kārtību;
1.5. padomes darbības termiņu;
1.6. padomes darba organizāciju;
1.7. kārtību, kādā pašvaldības institūcijas izskata iedzīvotāju padomes iesniegumus.
2. Padome ir pēc Rēzeknes novada iedzīvotāju un Rēzeknes novada domes (turpmāk – dome) iniciatīvas izveidota konsultatīva institūcija, kuras darbības mērķis ir nodrošināt Rēzeknes novada teritoriālā iedalījuma vienību (turpmāk – pagastu/pilsētas) iedzīvotāju interešu pārstāvību un sekmēt efektīvu, atklātu un atbildīgu sabiedrības iesaistīšanos Rēzeknes novada pašvaldības (turpmāk – pašvaldības) darbā, nodrošinot pašvaldības teritorijas attīstību, veicinot iedzīvotāju savstarpējo sadarbību un saskaņotu rīcību kopējam labumam.
3. Padome ir sabiedriski aktīva cilvēku grupa, kas darbojas uz brīvprātības principiem un tiek izveidota katrā pašvaldības apvienības pagastā/pilsētā:
3.1. Dricānu apvienība – Dricānu pagastā, Gaigalavas pagastā, Kantinieku pagastā, Nagļu pagasts, Ozolmuižas pagastā, Rikavas pagastā, Sakstagala pagastā, Stružānu pagastā;
3.2. Kaunatas apvienība – Čornajas pagastā, Griškānu pagastā, Kaunatas pagastā, Mākoņkalna pagastā, Stoļerovas pagastā;
3.3. Maltas apvienība – Feimaņu pagastā, Lūznavas pagastā, Maltas pagastā, Ozolaines pagastā, Pušas pagastā, Silmalas pagastā;
3.4. Nautrēnu apvienība – Audriņu pagastā, Bērzgales pagastā, Ilzeskalna pagastā, Lendžu pagastā, Nautrēnu pagastā, Vērēmu pagastā;
3.5. Viļānu apvienība – Dekšāres pagastā, Sokolku pagastā, Viļānu pagastā, Viļānu pilsētā.
4. Padomes darbības mērķis ir aktivizēt dialogu starp pagasta/pilsētas iedzīvotājiem un pašvaldību, tādējādi veicinot viedokļu apmaiņu par novadam un pagastam/pilsētai aktuāliem jautājumiem. Noteikumu 3. punktā izveidotās padomes darbojas pašvaldības administratīvās teritorijas attiecīgā pagastā vai pilsētā.
II. Padomes uzdevumi, pienākumi un tiesības
5. Padomei, atbilstoši tās darbības teritorijai, nodrošina tās pagasta/pilsētas iedzīvotāju interešu pārstāvību pašvaldībā šādos jautājumos:
5.1. pašvaldības administratīvās teritorijas labiekārtošana un sanitārā tīrība (publiskai lietošanai paredzēto teritoriju apgaismošana un uzturēšana; parku, skvēru un zaļo zonu ierīkošana un uzturēšana; pretplūdu pasākumi; kapsētu un beigto dzīvnieku apbedīšanas vietu izveidošana un uzturēšana); kā arī teritorijas un būvju uzturēšanas prasību noteikšana, ciktāl tā saistīta ar sabiedrības drošību, sanitārās tīrības uzturēšanu un pilsētvides ainavas saglabāšanu;
5.2. iedzīvotājiem sniedzamais kultūras piedāvājums un iespējas piedalīties kultūras dzīvē, pašvaldības teritorijā esošā kultūras mantojuma saglabāšana un atbalsts kultūras norisēm;
5.3. saimnieciskās darbības pašvaldības administratīvajā teritorijā sekmēšana un atbalsts saimnieciskajai darbībai;
5.4. pašvaldības iestādes – apvienības pārvaldes (turpmāk – apvienības pārvalde) – aktivitāšu plāna priekšlikumu sagatavošana un budžeta (ienākumu un izdevumu tāmes) apspriešana;
5.5. pašvaldības attīstības plānu, lokālplānojumu un detālplānojumu, koncepciju un citu stratēģiski svarīgu dokumentu apspriešana, priekšlikumu iesniegšana;
5.6. nozīmīgu attīstības projektu izstrāde un īstenošana pagastā/pilsētā un novadā;
5.7. pašvaldības domes izdodamo saistošo noteikumu apspriešana;
5.8. iedzīvotāju vai vietējo kopienu sociālās, izglītības un sporta vajadzību apzināšana;
5.9. atbalsts jauniešu aktivitāšu norisēm;
5.10. Rēzeknes novada "tēla", iedzīvotāju pašapziņas un lepnuma par savu novadu veidošana.
6. Padomei, pildot uzdevumus, ir šādi pienākumi:
6.1. pastāvīgi apzināt pagasta/pilsētas iedzīvotāju vajadzības, apkopot tās;
6.2. reaģēt uz pagasta/pilsētas iedzīvotāju ierosinājumiem un veicināt sabiedrības saskaņu;
6.3. informēt iedzīvotājus par padomes darbu, padomes sēdēm, sanāksmēm un to darba kārtību;
6.4. sniegt pārskatu par padomes darbu 1 (vienu) reizi gadā pagasta/pilsētas iedzīvotāju kopsapulcē.
7. Padomei ir šādas tiesības:
7.1. sagatavot lēmumu projektus izskatīšanai domē par noteikumu 5. punktā minētajiem jautājumiem, ievērojot pašvaldības darba reglamentā noteikto kārtību lēmumu projektu sagatavošanai un iesniegšanai izskatīšanai;
7.2. sniegt domei viedokli pēc domes pieprasījuma;
7.3. izmantot pagastā/pilsētā esošās apvienības pārvaldes telpas, iekārtas un aprīkojumu padomes sēžu, sanāksmju organizēšanai, iepriekš to saskaņojot ar attiecīgās apvienības pārvaldes vadītāju vai viņa pilnvarotu personu;
7.4. pieprasīt un saņemt no pašvaldības informāciju, kas saistīta ar padomes uzdevumiem. Informatīvo saikni starp padomi un pašvaldību nodrošina apvienības pārvaldes vadītājs un pašvaldības Centrālās pārvaldes sabiedrisko attiecību speciālists.
III. Padomes locekļu skaits, ievēlēšanas kārtība un darbības termiņš
8. Padomes sastāvā ievēlējamo minimālo padomes locekļu skaitu nosaka atbilstoši iedzīvotāju skaitam, kāds attiecīgā pagasta/pilsētas teritorijā ir reģistrēts Fizisko personu reģistrā (atbilstoši aktuālajiem publiski pieejamiem Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes (turpmāk – PMLP) datiem):
8.1. līdz 1000 iedzīvotāju – ne mazāk kā 5 (pieci) padomes locekļi;
8.2. vairāk nekā 1001 iedzīvotāju – ne mazāk kā 7 (septiņi) padomes locekļi.
9. Par padomes locekļu skaitu attiecīgās pagasta/pilsētas padomes sastāvā lemj iedzīvotāju kopsapulce.
10. Par padomes locekli var ievēlēt personu, kura atbilst Pašvaldību likuma 58. panta trešās daļas nosacījumiem un uz personu neattiecas Pašvaldību likuma 58. panta ceturtās daļas ierobežojumi. Personai ir tiesības tikt ievēlētai tikai vienā Rēzeknes novada teritoriālās vienības padomes sastāvā.
11. Katram padomes loceklim ir viena balss. Padomes locekļu darbs nav atalgots.
12. Pieteikšanos padomes locekļa amatam izsludina attiecīgā apvienības pārvalde, publicējot paziņojumu (turpmāk – pieteikšanās paziņojums) pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.rezeknesnovads.lv, pašvaldības informatīvajā izdevumā "Rēzeknes Novada Ziņas", pašvaldības oficiālajos sociālo tīklu kontos, kā arī izliekot pieteikšanās paziņojumu redzamā vietā apvienības pārvaldes ēkā, tostarp ēkās, kuras atrodas attiecīgās apvienības pārvaldes pagastā/pilsētā.
13. Pieteikšanās paziņojumā norāda padomes locekļu kandidātu pieteikuma iesniegšanas termiņu, kas nav īsāks par 30 (trīsdesmit) dienām no pieteikšanās paziņojuma publicēšanas dienas pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.rezeknesnovads.lv.
14. Ja noteiktajā termiņā pieteikušos kandidātu skaits ir mazāks kā noteikumu 8. punktā noteiktais minimālais padomē ievēlējamo locekļu skaits, attiecīgā apvienības pārvalde pagarina pieteikšanās termiņu vēl par 10 (desmit) dienām, par to publicējot paziņojumu atbilstoši šo noteikumu 12. punktā noteiktajam.
15. Ja, pēc atkārtota termiņa noteikšanas, nav saņemts pietiekams pieteikumu skaits, padomes izveidošanu atliek, līdz tiek saņemts iedzīvotāju ierosinājums atkārtotai kandidātu izvirzīšanas uzsākšanai.
16. Kandidātu padomes locekļa amatam izvirza attiecīgā pagasta/pilsētas iedzīvotāji, iesniedzot ne mazāk kā 5 (piecu) iedzīvotāju parakstītu noteikta parauga pieteikumu (1. pielikums –Iedzīvotāju padomes locekļa kandidāta pieteikums) ar padomes locekļa kandidāta piekrišanu.
17. Padomes locekļa kandidāta pieteikumu iesniedz personīgi vai elektroniska dokumenta veidā attiecīgās apvienības pārvaldes Lietvedības un personāla nodaļas lietvedim pieteikšanās paziņojumā norādītajā termiņā. Pieteikumu iesniedzot elektroniski, jāievēro dokumentu juridiskā spēka un elektronisko dokumentu noformēšanas prasības.
18. Apvienības pārvaldes vadītājs organizē iesniegto kandidātu pieteikumu darbībai padomē apkopošanu:
18.1. veic pārbaudi par kandidātu atbilstību nosacījumiem darbībai padomē;
18.2. sagatavo padomes locekļu kandidātu sarakstu, kurā ir norādīti kandidātu vārdi un uzvārdi; padomes locekļu kandidātu sarakstu drukātā veidā izvieto attiecīgā pagasta/pilsētas pārvaldes ēkā, tostarp ēkās, kuras atrodas attiecīgās apvienības pārvaldes pagastā/pilsētā ne vēlāk kā 20 (divdesmit) dienas pirms iedzīvotāju kopsapulces.
19. Padomes locekļu vēlēšanas notiek attiecīgā pagasta/pilsētas iedzīvotāju kopsapulcē.
20. Iedzīvotāju kopsapulci padomes ievēlēšanai sasauc un vada apvienības pārvaldes vadītājs vai viņa pilnvarotas personas, paziņojumu ne vēlāk kā 30 (trīsdesmit) dienas pirms kopsapulces norises dienas publicējot pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.rezeknesnovads.lv pašvaldības informatīvajā izdevumā "Rēzeknes Novada Ziņas", pašvaldības oficiālajos sociālo tīklu kontos, kā arī izliekot pieteikšanās paziņojumu redzamā vietā apvienības pārvaldes ēkā, tostarp ēkās, kuras atrodas attiecīgās apvienības pārvaldes pagastā/pilsētā.
21. Padomes locekļu vēlēšanas tiek organizētas klātienē, paziņojumā par vēlēšanām norādītajā vietā un laikā.
22. Tiesības vēlēt padomi ir personai, kura atbilst Pašvaldību likuma 58. panta piektās daļas nosacījumiem un ir deklarējušas savu dzīvesvietu pašvaldības administratīvajā teritorijā.
23. Padomes locekļu vēlēšanu iedzīvotāju kopsapulces dokumentu pārbaudi, sagatavošanu un protokolēšanu nodrošina attiecīgās apvienības pārvaldes vadītāja norīkoti darbinieki.
24. Iedzīvotāji atbilstību noteikumu 22. punktā noteiktajām prasībām apliecina, uzrādot derīgu personu apliecinošu dokumentu. Balsstiesīgajiem iedzīvotājiem balsošanai pret parakstu tiek izsniegta vēlēšanu zīme (2. pielikums – Vēlēšanu zīme (paraugs)).
25. Iedzīvotāju kopsapulces dalībnieki par padomes locekļu kandidātiem balso ar vēlēšanu zīmi. Par iedzīvotāju padomes kandidātiem iedzīvotāju padomes darbības teritorijā var balsot tikai vienu reizi.
26. Padomē ir ievēlēti tie padomes locekļu kandidāti, kuri balsošanā saņēmuši lielāko balsu skaitu.
27. Ja balsošanā vairāki padomes locekļu kandidāti saņēmuši vienādu balsu skaitu, tad viņi sarindojami padomes locekļu kandidātu pieteikumu iesniegšanas secībā.
28. Padomes locekļu kandidātu vēlēšanas tiek atspoguļota vēlēšanu protokolā, kurā norāda padomes locekļu vēlēšanu kopsapulces dalībnieku skaitu, nodotās balsis par katru padomes locekļa kandidātu, ievēlētos padomes locekļus un padomes locekļus, kas ievēlēšanai nav saņēmuši nepieciešamo balsu vairākumu.
29. Informācija par ievēlēto padomes sastāvu tiek publicēta pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.rezeknesnovads.lv, kā arī izlikta redzamā vietā attiecīgā apvienības pārvaldes ēkā, tostarp ēkās, kuras atrodas attiecīgās apvienības pārvaldes pagastā/pilsētā.
30. Padomes loceklis var izbeigt darbību padomē, rakstveidā paziņojot par to padomei. Padomes locekļa darbība padomē tiek izbeigta iesniegumā norādītajā termiņā vai ar jauna padomes locekļa apstiprināšanu, ja termiņš nav norādīts.
31. Ja ievēlētā padomes locekļa pilnvaras tiek izbeigtas pirms pilnvaru termiņa beigām, viņa vietā līdz attiecīgā pilnvaru termiņa beigām stājas nākamais balsošanā lielāko balsu skaitu saņēmušais padomes locekļa kandidāts.
32. Ja padomes darbības laikā padomes locekļu skaits ir mazāks kā noteikumu 8.punktā noteiktais, un nav iespējams izpildīt noteikumu 30. punkta nosacījumus, tiek rīkotas ārkārtas padomes locekļu vēlēšanas.
33. Padomes darbības termiņš ir 4 (četri) gadi.
IV. Padomes darba organizācija
34. Padomes priekšsēdētāju, priekšsēdētāja vietnieku un sekretāru no sava vidus ievēlē padomes locekļi ar balsu vairākumu pirmajā padomes sēdē, kuru sasauc ne vēlāk kā 1 (viena) mēneša laikā no padomes ievēlēšanas dienas.
35. Padomi vada tās priekšsēdētājs vai viņa prombūtnē – priekšsēdētāja vietnieks. Saziņā ar pašvaldību padomes priekšsēdētājs pārstāv padomes viedokli.
36. Padomes sēdes sasauc padomes priekšsēdētājs pēc nepieciešamības, bet ne retāk kā 1 (vienu) reizi pusgadā, kā arī, ja to pieprasa vismaz 3 (trīs) padomes locekļi vai, ja padomei ir jāpieņem lēmuma projekts izskatīšanai domē. Padomes priekšsēdētājs sasaucot sēdi, nosaka tās darba kārtību, norises laiku un vietu.
37. Padomes sekretārs ne vēlāk kā 3 (trīs) darbdienas pirms padomes sēdes paziņo padomes locekļiem sēdes darba kārtību, norises laiku un vietu, kā arī nosūtīta lēmuma projektus (ja tādi sagatavoti) un citus izziņas materiālus.
38. Padome ir lemttiesīga, ja uz sēdi ierodas vairāk kā puse no padomes locekļiem.
39. Padomes lēmumiem ir konsultatīvs raksturs. Padomes lēmumi tiek pieņemti padomes locekļiem atklāti balsojot. Ja balsu skaits ir vienāds, noteicošā ir padomes priekšsēdētāja balss.
40. Padomes sēdes var notikt attālināti, izmantojot tiešsaistes videokonferences sarunu rīku, ja padomes locekļu rīcībā ir nepieciešamais tehniskais nodrošinājums.
41. Padomes sēdes gaitu protokolē, kā arī var veikt tās audio vai audiovizuālu ierakstu (turpmāk – ieraksts). Protokolu paraksta sēdes vadītājs un padomes sekretārs.
42. Padomes sēdes protokolā ieraksta:
42.1. sēdes sasaukšanas vietu un laiku;
42.2. sēdes atklāšanas un slēgšanas laiku;
42.3. sēdes darba kārtību;
42.4. sēdes vadītāja vārdu un uzvārdu;
42.5. sēdes protokolētāja vārdu un uzvārdu;
42.6. sēdē piedalījušos padomes locekļu vārdu un uzvārdu;
42.7. sēdē klāt neesoša padomes locekļa neierašanās iemeslu, ja viņš to ir paziņojis;
42.8. sēdē uzaicināto un piedalījušos citu personu vārdu un uzvārdu;
42.9. sēdes darba kārtība kārtības jautājuma izskatīšanu, norādot ziņotāju ziņojumus, izteiktos priekšlikumus (ja tādi tiek izteikti) un pieņemtos lēmumus un balsošanas rezultātus, norādot padomes locekļu balsojumi – kuri balsojuši par vai pret attiecīgo lēmumu un kuri atturējušies no balsošanas vai nav piedalījušies balsošanā.
43. Protokolu 7 (septiņu) darbdienu laikā pēc padomes sēdes iesniedz attiecīgajai apvienības pārvaldei tālākai jautājumu un ierosinājumu virzīšanai. Protokolu oriģināli glabājas attiecīgajā apvienības pārvaldes lietvedībā.
44. Padomes sēdes protokols, ja veikts ieraksts, tad arī ieraksts, ir publiski pieejams, ievērojot likumā noteiktos informācijas pieejamības ierobežojumus. Padomes sēdes protokolu un ierakstu padomes priekšsēdētājs nosūta pašvaldības Centrālās pārvaldes sabiedrisko attiecību speciālistam ievietošanai pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.rezeknesnovads.lv 5 (piecu) darbdienu laikā pēc padomes sēdes.
45. Padomes sēdes ir atklātas. Ikvienam attiecīgās pagasta/pilsētas iedzīvotājam ir tiesības piedalīties padomes sēdē. Lai nodrošinātu visu ieinteresēto pušu līdzdalību jautājumu apspriešanā, uz padomes sēdi var tikt aicināti sabiedrisko organizāciju, uzņēmējsabiedrību, pašvaldības iestāžu pārstāvji un domes deputāti.
46. Padomes locekli var atbrīvot no pienākumu pildīšanas padomē gadījumā, ja padomes loceklis bez attaisnojoša iemesla 4 (četras) reizes pēc kārtas neierodas uz padomes sēdi. Par padomes locekļa atbrīvošanu lēmumu pieņem padome.
47. Ja padomes priekšsēdētājs nepilda savus pienākumus, padomes priekšsēdētāju no pienākumu pildīšanas var atbrīvot ar padomes lēmumu par kuru nobalsojuši 2/3 padomes locekļu.
48. Padomes loceklis, pildot padomes locekļa amatu, darbojas attiecīgās pagasta/pilsētas iedzīvotāju interesēs un izvairās no interešu konflikta. Padomes loceklis atturas no dalības sēdē vai atturas no tādu lēmumu pieņemšanas, kas ietekmē vai var ietekmēt padomes locekļa, tā radinieka, tam piederoša uzņēmuma personiskās vai mantiskās intereses.
49. Ja padomes loceklis ir pieļāvis interešu konflikta situāciju, padomei ir tiesības lemt par padomes locekļa pilnvaru izbeigšanu.
50. Padomes sēžu organizēšanai padome izmanto pašvaldības īpašumā esošās telpas, iekārtas un aprīkojumu, iepriekš saskaņojot to ar attiecīgās apvienības pārvaldes vadītāju vai viņa pilnvarotu personu.
51. Pašvaldības domes priekšsēdētājs un deputāti vismaz 1 (vienu) reizi gadā tiekas ar padomi, lai apspriestu ar padomes darbību saistītus jautājumus.
V. Kārtība, kādā pašvaldības institūcijas izskata padomes iesniegumus
52. Pašvaldībai ir pienākums 30 (trīsdesmit) dienu laikā izskatīt iesniegumus, tajā skaitā arī lēmumu projektus, ko iesniegusi padome, un lemt par iesnieguma, arī lēmuma projekta, turpmāko virzību, nosakot par to atbildīgo pašvaldības institūciju vai amatpersonu.
53. Padomes locekļiem pārstāvot padomi ir tiesības piedalīties pašvaldības domes sēdēs un komiteju sēdēs ar padomdevēja tiesībām.
Rēzeknes novada pašvaldības domes priekšsēdētājs M. Švarcs
1. pielikums
Rēzeknes novada pašvaldības 2024. gada 4. jūlija
saistošajiem noteikumiem Nr. 40
IEDZĪVOTĀJU PADOMES LOCEKĻA KANDIDĀTA PIETEIKUMS
Vārds
|
Uzvārds | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Personas kods |
Izglītība | Latviešu valodas prasmes
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Deklarētās dzīvesvietas adrese
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Tālruņa numurs |
E-pasta adrese |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Darbavieta un profesija (nodarbošanās)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Izvirzītāji – ______________________
pagasta/pilsētas iedzīvotāji:
(nepieciešami 5 iedzīvotāju paraksti) Parakstoties izvirzu iedzīvotāju padomes locekļa kandidātu un piekrītu savu personas datu apstrādei:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Iedzīvotāju padomes locekļa kandidāta
paziņojums: Es,____________________________________________ (vārds, uzvārds), paziņoju, ka: 1) atbilstu Pašvaldību likuma 58. panta trešās daļas nosacījumiem; 2) uz mani neattiecas Pašvaldību likuma 58. panta ceturtās daļas ierobežojumi; 2) esmu iepazinies (-usies) ar Rēzeknes novada pašvaldības saistošajiem noteikumiem "Rēzeknes novada iedzīvotāju padomes nolikums" un izprotu, ka manas kandidatūras izvērtējumam ir nepieciešama manu personas datu apstrāde, kas tiek veikta atbilstoši Vispārīgās datu aizsardzības regulas 6. panta 1. punkta e) apakšpunkta prasībām, saskaņā ar Pašvaldību likuma 58. panta trešās daļas nosacījumiem; 3) ievēlēšanas gadījumā godprātīgi pildīšu iedzīvotāju padomes locekļa pienākumus saskaņā ar Pašvaldību likumu un Rēzeknes novada pašvaldības saistošajiem noteikumiem "Rēzeknes novada iedzīvotāju padomes nolikums"; 4) izvēloties anketas paziņošanas kanālu, izprotu ar paziņojuma nosūtīšanu saistītos riskus. |
202_. gada ___.____________ | Paraksts_________________ |
2. pielikums
Rēzeknes novada pašvaldības 2024. gada 4. jūlija
saistošajiem noteikumiem Nr.40
PARAUGS
PAGASTA/PILSĒTAS
|
202_. gada __.___________ | Rēzeknes novada ________ pagastā/pilsētā |
Balsošana par ___________ pagasta/pilsētas iedzīvotāju padomes locekļa amatam izvirzītajiem kandidātiem:
PAR |
PRET |
|
Vārds, uzvārds | ||
Vārds, uzvārds | ||
Vārds, uzvārds | ||
Vārds, uzvārds | ||
Vārds, uzvārds | ||
Vārds, uzvārd | ||
Vārds, uzvārds | ||
Vārds, uzvārds | ||
Vārds, uzvārds | ||
Vārds, uzvārds | ||
Vārds, uzvārds | ||
Vārds, uzvārds | ||
Vārds, uzvārds | ||
Vārds, uzvārds | ||
Vārds, uzvārds | ||
! Vēlēšanu zīmē attiecībā uz katru amata kandidātu jāizdara atzīme "+" sadaļā PAR, ja atbalstiet konkrēto amata kandidātu, bet atzīme "-" sadaļā PRET, ja neatbalstiet konkrēto amata kandidātu | z.v.
|
Paskaidrojuma raksts
Rēzeknes novada pašvaldības saistošajiem noteikumiem "Rēzeknes novada
iedzīvotāju padomes nolikums"
Paskaidrojuma raksta sadaļas | Norādāmā informācija |
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums | 1.1. Saistošo noteikumu izdošanas mērķis –
noteikt Rēzeknes novada Iedzīvotāju padomes darbības teritoriju, padomes
locekļu skaitu, ievēlēšanas kārtību, darbības termiņu, darba
organizāciju un kārtību, kādā pašvaldības institūcijas izskata padomes
iesniegumus. 1.2. 2023. gada 1. janvārī stājās spēkā Pašvaldību likums, kura 58. panta pirmā daļa paredz – lai nodrošinātu vietējo kopienu iedzīvotāju interešu pārstāvību un pašvaldības teritorijas attīstību, veicinot iedzīvotāju savstarpējo sadarbību un saskaņotu rīcību kopējam labumam, pašvaldībā var izveidot konsultatīvas pašvaldības institūcijas – iedzīvotāju padomes (turpmāk – padome). Savukārt, saskaņā ar Pašvaldību likums, kura 58. panta sesto daļu, Dome izdod padomes nolikumu – saistošos noteikumus, kuros nosaka padomes izveidošanas un darbības nosacījumus, tostarp: 1) padomes kompetenci vietējās kopienas jautājumu izlemšanā papildus šajā likumā noteiktajam; 2) padomes darbības teritoriju; 3) padomes locekļu skaitu un kandidātu izvirzīšanas kārtību no katras šīs daļas 2. punktā minētās teritorijas iedzīvotāju vidus, nodrošinot iespēju iedzīvotājiem izvirzīt savus kandidātus; 4) padomes locekļu ievēlēšanas kārtību, paredzot iespēju iedzīvotājiem tieši balsot par padomes locekļu kandidātiem; 5) padomes darbības termiņu; 6) padomes darba organizāciju; 7) kārtību, kādā pašvaldības institūcijas izskata iedzīvotāju padomes iesniegumus. 1.3. Līdz Pašvaldību likuma regulējumam, kopš 2010. gada Rēzeknes novada pašvaldībā ir izveidotas Rēzeknes novada pagastu iedzīvotāju padomes, kuru darbību, locekļu skaitu, ievēlēšanas kārtību, darbības termiņu, darba organizāciju, noteica Rēzeknes novada domes apstiprināts Iedzīvotāju konsultatīvās padomes paraugnolikums, paredzot tiesības, katras padomes sastāvu apstiprināt attiecīgā pagasta iedzīvotāju kopsapulcē. 1.4. Sakarā ar to, ka Pašvaldību likuma normas paredz pašvaldības tiesības izveidot iedzīvotāju padomes, ar noteiktiem nosacījumiem padomes ievēlēšanai, īpaši paredzot domei izdod padomes nolikumu – saistošos noteikumus, nepieciešams izdot Saistošos noteikumus. 1.5. Ja netiek izdoti saistošie noteikumi – iedzīvotāju padomes nolikums, tad nav tiesiska pamata šo iedzīvotāju padomju ievēlēšanai, kā arī nepastāv cits alternatīvs risinājums atbilstoši Pašvaldību likuma regulējumam. |
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu |
2.1. Saistošo noteikumu īstenošanai ietekme
uz pašvaldības budžetu nav konstatēta. Padomes locekļu darbs nav algots.
Padomes sēžu organizēšanai padome izmanto pašvaldības īpašumā esošas
telpas, iekārtas un aprīkojumu, iepriekš to saskaņojot ar apvienības
pārvaldes vadītāju. Tādējādi tiek izmantoti pašvaldības rīcībā esošie
resursi un netiek radītas papildu izmaksas. 2.2. Lai nodrošinātu saistošo noteikumu izpildi nav nepieciešams veidot jaunas institūcijas vai radīt jaunas darba vietas, līdz ar to nav nepieciešami papildus resursi. |
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci | 3.1. Sociālā ietekme – saistošie noteikumi
atstāj pozitīvu sociālo ietekmi, sabiedrībai tiek dota iespēja
iesaistīties pašvaldības darbā. Kandidēt padomes locekļu vēlēšanās var
jebkura persona, kura atbilst vecuma un nodarbošanās ierobežojumiem,
kuri ir noteikti Pašvaldību likuma 58. panta trešajā un ceturtajai daļā.
Iedzīvotājiem ir vieglāk iesaistīties un izteikt savus ierosinājumus
pašvaldības darbā. 3.2. Ietekme uz vidi – ar saistošo noteikumu īstenošanu netiek izraisītas tiešas vai netiešas pārmaiņas vidē. 3.3. Ietekme uz iedzīvotāju veselību – neietekmēs cilvēku veselību. 3.4. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā – uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā saistošie noteikumi neskars. 3.5. Ietekme uz konkurenci – saistošie noteikumi neatstās ietekmi uz konkurenci. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām |
4.1. Institūcija, kurā privātpersona var
vērsties saistošo noteikumu piemērošanā – Rēzekne novada pašvaldības
iestādē – Centrālajā pārvaldē – Atbrīvošanas alejā 95A, Rēzeknē vai
jebkurā no Rēzeknes novada pašvaldības iestādēm – Dricānu apvienības
pārvaldē, Kaunatas apvienības pārvaldē, Maltas apvienības pārvaldē,
Nautrēnu apvienības pārvaldē, Viļānu apvienības pārvaldē. 4.2. Saistošie noteikumi paredz administratīvas procedūras, kas ir bezmaksas, regulējums nemaina līdzšinējo kārtību. Pašvaldība par saviem līdzekļiem organizē padomes locekļu vēlēšanas un nodrošina padomes locekļus ar darbam nepieciešamajām telpām un iekārtām. 4.3. Paredzēto administratīvo procedūru izmaksu nav. |
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem | 5.1. Saistošie noteikumi tiek izstrādāti,
lai nodrošinātu vietējo kopienu iedzīvotāju interešu pārstāvību un
pašvaldības teritorijas attīstību, veicinot iedzīvotāju savstarpējo
sadarbību un saskaņotu rīcību kopējam labumam. Atbilstoši Pašvaldību likuma 58. panta trešajai daļai, par padomes locekli var būt fiziskā persona, kura sasniegusi 16 gadu vecumu un ir Latvijas Republikas pilsonis vai tāds Eiropas Savienības pilsonis, kurš nav Latvijas Republikas pilsonis, bet ir reģistrēts Fizisko personu reģistrā. Savukārt, Pašvaldību likuma 58. panta ceturtā daļa paredz, ka par padomes locekli nav atļauts būt domes deputātam, pašvaldības izpilddirektoram un viņa vietniekam. Saskaņā ar Pašvaldību likuma 58. panta piekto daļu, padomi ir tiesīgas vēlēt fiziskās personas, kuras sasniegušas 16 gadu vecumu un ir Latvijas Republikas pilsoņi vai tādi Eiropas Savienības pilsoņi, kuri nav Latvijas Republikas pilsoņi, bet ir reģistrēti Fizisko personu reģistrā. Saistošajos noteikumos nav paredzēti citi ar dzīvesvietu vai īpašuma piederību saistīti priekšnoteikumi dalībai padomes vēlēšanās. 5.2. Saistošo noteikumu īstenošanā tiks iesaistīti pašvaldības – Centrālās pārvaldes, Dricānu apvienības pārvaldes, Kaunatas apvienības pārvaldes, Maltas apvienības pārvaldes, Nautrēnu apvienības pārvaldes un Viļānu apvienības pārvaldes darbinieki esošo pienākumu ietvaros, jauni pienākumi esošajiem darbiniekiem netiks uzlikti, netiks veidotas jaunas darba vietas. |
6. Informācija par izpildes nodrošināšanu | 6.1. Saistošo noteikumu izpildē iesaistītās
institūcijas – Centrālā pārvalde, Dricānu apvienības pārvalde, Kaunatas
apvienības pārvalde, Maltas apvienības pārvalde, Nautrēnu apvienības
pārvalde un Viļānu apvienības pārvalde. Nav paredzēta jaunu institūciju
izveide, esošo likvidācija vai reorganizācija. 6.2. Izpildes nodrošināšanai nepieciešamie resursi un to pamatotība – ar saistošajiem noteikumiem tiks izveidotas jaunas institūcijas – 29 Rēzeknes novada iedzīvotāju padomes. |
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana | 7.1. Saistošie noteikumi ir piemēroti
iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir
vajadzīgs minētā mērķa sasniegšanai. Vienīgais veids kā izveidot
iedzīvotāju padomi ir izdot padomes nolikumu kā saistošos noteikumus.
Pašvaldībai ir dotas tiesības izveidot šādas institūcijas ar Pašvaldību
likuma 58. panta deleģējumu. 7.2. Pašvaldības izraudzītais līdzeklis – saistošo noteikumu izdošana – ir piemērots leģitīmā mērķa sasniegšanai, nav citu līdzekļu, lai sasniegtu leģitīmo mērķi un pašvaldības rīcība ir atbilstoša. |
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām | 8.1. Saistošo noteikumu izstrādes procesā
konsultācijas ar sabiedrības pārstāvjiem ir notikušas ar Maltas pagasta
iedzīvotāju konsultatīvās padomes priekšsēdētāju. Bez tam 2024. gada 18.
maijā Rēzeknes novada pašvaldība sadarbībā ar domnīcu PROVIDUS rīkoja
domnīcu "Iedzīvotāju padomes Rēzeknes novadā", kurā notika diskusijas
starp Rēzeknes novada pašvaldības saistošo noteikumu projektu "Rēzeknes
novada Iedzīvotāju padomes nolikums" darba grupas dalībniekiem un
Rēzeknes novada iedzīvotāju konsultatīvo padomju pārstāvjiem par
saistošo noteikumu projektu "Rēzeknes novada iedzīvotāju padomes
nolikums". 8.2. Sabiedrības viedokļa noskaidrošanai saistošo noteikumu projekts "Rēzeknes novada iedzīvotāju padomes nolikums" nosūtīts Rēzeknes novada pašvaldības pagastu un Viļānu pilsētas konsultatīvajām padomēm. 8.3. Atbilstoši Pašvaldību likuma 46. panta trešajai daļai, saistošo noteikumu projekts 2024. gada 30. aprīlī nodots sabiedrības viedokļa noskaidrošanai, publicējot Rēzeknes novada pašvaldības tīmekļa vietnē www.rezeknesnovads.lv. Viedokļa izteikšanas termiņš noteikts viens mēnesis no publicēšanas dienas. 8.4. Sabiedrības viedokļa noskaidrošanas termiņā līdz 2024. gada 31. maijam ir saņemti J. S. un Lendžu pagasta iedzīvotāju konsultatīvās padomes viedokļi par projektu. Attiecībā uz viedokļu priekšlikumiem, kas skar saistošo noteikumu "Rēzeknes novada iedzīvotāju padomes nolikums" projektu tiek sniegts šāds vērtējums. Saistošo noteikumu "Rēzeknes novada iedzīvotāju padomes nolikums" projekta sagatavots saskaņā ar Pašvaldību likuma 58. panta sesto daļu, kas nosaka, ka dome izdod padomes nolikumu – saistošos noteikumus, kuros nosaka padomes izveidošanas un darbības nosacījumus, tostarp: 1) padomes kompetenci vietējās kopienas jautājumu izlemšanā papildus šajā likumā noteiktajam; 2) padomes darbības teritoriju; 3) padomes locekļu skaitu un kandidātu izvirzīšanas kārtību no katras šīs daļas 2. punktā minētās teritorijas iedzīvotāju vidus, nodrošinot iespēju iedzīvotājiem izvirzīt savus kandidātus; 4) padomes locekļu ievēlēšanas kārtību, paredzot iespēju iedzīvotājiem tieši balsot par padomes locekļu kandidātiem; 5) padomes darbības termiņu; 6) padomes darba organizāciju; 7) kārtību, kādā pašvaldības institūcijas izskata iedzīvotāju padomes iesniegumus. Atbilstoši Pašvaldību likuma 58. panta otrajai daļai, padome izskata no šā likuma 4. panta pirmās daļas 2., 5. un 12. punktā noteiktajām pašvaldības funkcijām izrietošus jautājumus, kas skar padomes darbības teritorijas iedzīvotāju intereses, un iesniedz lēmumu projektus izskatīšanai domē. Domei ir pienākums noskaidrot padomes viedokli, pirms pieņemt lēmumu par izmaiņām šajā pantā minēto pašvaldības funkciju izpildes kārtībā, ja tās var skart padomes darbības teritorijas iedzīvotāju intereses. Saskaņā ar Pašvaldību likuma 58. panta trešo un ceturto daļu – par padomes locekli var būt fiziskā persona, kura sasniegusi 16 gadu vecumu un ir Latvijas Republikas pilsonis vai tāds Eiropas Savienības pilsonis, kurš nav Latvijas Republikas pilsonis, bet ir reģistrēts Fizisko personu reģistrā un par padomes locekli nav atļauts būt domes deputātam, pašvaldības izpilddirektoram un viņa vietniekam. Savukārt, saskaņā ar Pašvaldību likuma 58. panta piekto daļu padomi ir tiesīgas vēlēt fiziskās personas, kuras sasniegušas 16 gadu vecumu un ir Latvijas Republikas pilsoņi vai tādi Eiropas Savienības pilsoņi, kuri nav Latvijas Republikas pilsoņi, bet ir reģistrēti Fizisko personu reģistrā. Citus ar dzīvesvietu vai īpašuma piederību saistītus priekšnoteikumus dalībai padomes vēlēšanās var noteikt padomes nolikumā. J. S. viedoklis daļā par vēlēšanu iecirkņu komisiju locekļu kandidātu izvirzīšanas un ievēlēšanas kārtību un darbību netiek vērtēts, jo tas neattiecas uz saistošo noteikumu "Rēzeknes novada iedzīvotāju padomes nolikums" projektu. Vēlēšanu iecirkņu komisiju locekļu kandidātu izvirzīšanas un ievēlēšanas kārtību, darbību nosaka Pašvaldības vēlēšanu komisiju un vēlēšanu iecirkņu komisiju likums un Pašvaldību vēlēšanu iecirkņu komisiju izveidošanas instrukcija, kas apstiprināta ar Centrālās vēlēšanu komisijas 2022. gada 5. maija lēmumu Nr. 14. Padomes locekļu vēlēšanas nav saistītas vēlēšanu iecirkņu komisiju locekļu vēlēšanām un tie ir divi dažādi procesi. 1. Tiek ņemti vērā šādi J. S. viedokļi par saistošo noteikumu "Rēzeknes novada iedzīvotāju padomes nolikums" projektu: 1.1. projekta 8. punkta apakšpunkti – attiecībā uz padomes locekļu skaitu, izsakot projekta 8. punktu šādā redakcijā: "8. Padomes sastāvā ievēlējamo minimālo padomes locekļu skaitu nosaka atbilstoši iedzīvotāju skaitam, kāds attiecīgā pagasta/pilsētas teritorijā ir reģistrēts Fizisko personu reģistrā (atbilstoši aktuālajiem publiski pieejamiem Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes (turpmāk – PMLP) datiem): 8.1. līdz 1000 iedzīvotāju – ne mazāk kā 5 (pieci) padomes locekļi; 8.2. vairāk nekā 1001 iedzīvotāju – ne mazāk kā 7 (septiņi) padomes locekļi." 1.2. projekta 43. punkts attiecībā uz protokola sagatavošanu, izsakot projekta 43. punkta 1. teikumu šādā redakcijā: "43. Protokolu 7 (septiņu) darbdienu laikā pēc padomes sēdes iesniedz attiecīgajai apvienības pārvaldei tālākai jautājumu un ierosinājumu virzīšanai." 1.3. daļēji tiek ņemts vērā viedoklis par projekta 22. punktu, precizējot un izsakot šādā redakcijā: "22. Tiesības vēlēt padomi ir personai, kura atbilst Pašvaldību likuma 58. panta piektās daļas nosacījumiem un ir deklarējušas savu dzīvesvietu pašvaldības administratīvajā teritorijā." 2. Netiek ņemti vērā šādi izteiktie J. S. viedokļi par saistošo noteikumu "Rēzeknes novada iedzīvotāju padomes nolikums" projektu: 2.1. projekta 16. punkts – attiecībā uz padomes locekļu kandidāta izvirzīšanas kārtību, ar kuru paredzēts, ka kandidātu padomes locekļa amatam izvirza attiecīgā pagasta/pilsētas iedzīvotāji, iesniedzot ne mazāk kā 5 (piecu) iedzīvotāju parakstītu noteikta parauga pieteikumu ar padomes locekļa kandidāta piekrišanu. Šādā veidā tiek nodrošināts, ka pēc iespējas vairāk iedzīvotāji sniedz savu atbalstu padomes loceklim darbībai (pārstāvībai) padomē. 2.2. projekta papildināšanu ar punktu par iedzīvotāju kopsapulces protokolēšanu, jo to jau nosaka projekta 23. punkts – padomes locekļu vēlēšanu iedzīvotāju kopsapulces dokumentu pārbaudi, sagatavošanu un protokolēšanu nodrošina attiecīgās apvienības pārvaldes vadītāja norīkoti darbinieki; 2.3. projekta papildināšanu ar punktu, kas nosaka, ka par padomes locekli var ievēlēt personu jebkuru fizisku personu, jo to jau nosaka projekta 10. punkts, ka par padomes locekli var ievēlēt personu ka atbilst Pašvaldību likuma 58. panta trešās daļas nosacījumiem (par padomes locekli var būt fiziskā persona, kura sasniegusi 16 gadu vecumu un ir Latvijas Republikas pilsonis vai tāds Eiropas Savienības pilsonis, kurš nav Latvijas Republikas pilsonis, bet ir reģistrēts Fizisko personu reģistrā) un uz personu neattiecas Pašvaldību likuma 58. panta ceturtās daļas ierobežojumi (par padomes locekli nav atļauts būt domes deputātam, pašvaldības izpilddirektoram un viņa vietniekam). Jāpiebilst, ka datu pārbaudes Fizisko personu reģistrā nosaka Pašvaldību likuma attiecīgās normas un tā nav pašvaldības izvēle. 2.4. projekta 37. punktu, kas paredz, ka padomes sekretārs ne vēlāk kā 3 (trīs) darbdienas pirms padomes sēdes paziņo padomes locekļiem sēdes darba kārtību, norises laiku un vietu, kā arī nosūtīta lēmuma projektus (ja tādi sagatavoti) un citus izziņas materiālus. Šādā veidā tiek nodrošināts, ka padomes darbs tiek organizēts plānojot padomes sēdes. 2.5. projekta 52. punkts nosaka kārtību kādā tiek izskatīti iesniegtie padomes iesniegumi un lēmumu projekti, nevis reglamentē dokumentu veidus, kas cita starpā ir reglamentēti ar Ministru kabineta 2018. gada 4. septembra noteikumiem Nr. 558 "Dokumentu izstrādāšanas un noformēšanas kārtība". 2.6. projekta 53. punkts nosaka padomes locekļu tiesības piedalīties pašvaldības domes sēdēs un komiteju sēdēs pārstāvot padomi. Savukārt, domes pienākumu noskaidrot padomes viedokli nosaka Pašvaldības likuma 58. panta otrās daļas 2. teikums. Jāpiebilst, ka projekta 5. punkta desmit apakšpunktos ir noteikta padomes darbības teritorijas pagasta/pilsētas iedzīvotāju interešu pārstāvība pašvaldībā, kas salīdzinājumā ar Pašvaldības likuma 58. panta otrās daļas 2. teikuma regulējumu, ir daudz plašāks jautājumu loks. Jāpiebilst, ka padomēm nav pienākums lasīt visus pašvaldību saistošo noteikumu projektus, šo izvēli izdara padome, atšķirībā no pašvaldības, kurai atbilstoši Pašvaldību likumam ir pienākums noskaidrot sabiedrības viedokli. 2.7. projekta 12. punkta grozīšana, jo 12. punkts paredz, ka pieteikšanos padomes locekļa amatam izsludina attiecīgā apvienības pārvalde, publicējot paziņojumu pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.rezeknesnovads.lv, pašvaldības informatīvajā izdevumā "Rēzeknes Novada Ziņas", pašvaldības oficiālajos sociālo tīklu kontos, kā arī izliekot pieteikšanās paziņojumu redzamā vietā apvienības pārvaldes ēkā, tostarp ēkās, kuras atrodas attiecīgās apvienības pārvaldes pagastā/pilsētā. 1. Netiek ņemti vērā izteiktie Lendžu pagasta iedzīvotāju konsultatīvās padomes viedokļi par saistošo noteikumu "Rēzeknes novada iedzīvotāju padomes nolikums" projektu: 1.1. projekta 12.–22. punktiem un projekta 1. un 2. pielikumiem tos svītrojot, jo atbilstoši Pašvaldību likuma 58. panta sestajai daļai, dome izdodot padomes nolikumu – saistošos noteikumus – jāparedz arī padomes locekļu kandidātu izvirzīšanas kārtība no katras padomes darbības teritorijas iedzīvotāju vidus, nodrošinot iespēju iedzīvotājiem izvirzīt savus kandidātus. Jāpiebilst, ka projekta 3. punkts nosaka, ka padome tiek izveidota katrā pašvaldības apvienības pagastā/pilsētā: 1) Dricānu apvienība – Dricānu pagastā, Gaigalavas pagastā, Kantinieku pagastā, Nagļu pagasts, Ozolmuižas pagastā, Rikavas pagastā, Sakstagala pagastā, Stružānu pagastā; 2) Kaunatas apvienība – Čornajas pagastā, Griškānu pagastā, Kaunatas pagastā, Mākoņkalna pagastā, Stoļerovas pagastā; 3) Maltas apvienība – Feimaņu pagastā, Lūznavas pagastā, Maltas pagastā, Ozolaines pagastā, Pušas pagastā, Silmalas pagastā; 4) Nautrēnu apvienība – Audriņu pagastā, Bērzgales pagastā, Ilzeskalna pagastā, Lendžu pagastā, Nautrēnu pagastā, Vērēmu pagastā; 5) Viļānu apvienība – Dekšāres pagastā, Sokolku pagastā, Viļānu pagastā, Viļānu pilsētā. Saskaņā ar projekta 4. punkta 2. teikumu, noteikumu 3. punktā izveidotās padomes darbojas pašvaldības administratīvās teritorijas attiecīgā pagastā vai pilsētā un atbilstoši projekta 19. punktam, padomes locekļu vēlēšanas notiek attiecīgā pagasta/pilsētas iedzīvotāju kopsapulcē. 1.2. projekta 36. punktu attiecībā uz padomes sēžu sasaukšanas biežumu, jo 36. punkts nosaka minimālo sēžu sasaukšanas termiņu, tādējādi neapgrūtinot padomes locekļu darbu. |
Rēzeknes novada pašvaldības domes priekšsēdētājs M. Švarcs