Talsu novada pašvaldības domes saistošie noteikumi Nr. 17
Talsos 2024. gada 27. jūnijā (prot. Nr. 23, 17. p., lēmums Nr. 222)
Grozījums Talsu novada domes 2021. gada 30. septembra saistošajos
noteikumos Nr. 26 "Par nekustamā īpašuma nodokļa piemērošanu Talsu novadā"
Izdoti saskaņā ar "Par nekustamā īpašuma nodokli"
1. panta otrās daļas 9.1 punktu, 2.1 daļu,
3. panta pirmo un 1.4 daļu un 9. panta otro daļu
Izdarīt Talsu novada domes 2021. gada 30. septembra saistošajos noteikumos
Nr. 26 "Par nekustamā īpašuma nodokļa piemērošanu Talsu novadā" (Latvijas
Vēstnesis, 2021, 202. nr.) grozījumu un izsakot to izdošanas tiesisko pamatojumu
šādā redakcijā:
"Izdoti saskaņā ar "Par nekustamā īpašuma nodokli" 1. panta otrās daļas 9.1
punktu, 2.1 daļu, 3. panta pirmo un 1.4 daļu un 9. panta
otro daļu."
Talsu novada pašvaldības domes
priekšsēdētāja vietniece tautsaimniecības jautājumos S. Pētersone
Paskaidrojuma raksts
Talsu novada pašvaldības domes 2024. gada 27. jūnija saistošajiem noteikumiem
Nr. 17 "Grozījumi Talsu novada domes 2021. gada 30. septembra saistošajos
noteikumos Nr. 26 "Par nekustamā īpašuma nodokļa piemērošanu Talsu novadā""
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojumu, tostarp
raksturojot iespējamās alternatīvas, kas neparedz tiesiskā regulējuma
izstrādi |
1.1. Saistošo noteikumu izdošanas mērķis – ko
pašvaldība vēlas sasniegt ar saistošajiem noteikumiem, kādi būs ieguvumi |
Saistošo noteikumu mērķis ir grozīt Talsu novada domes 2021. gada 30.
septembra saistošo noteikumu Nr. 26 "Par nekustamā īpašuma nodokļa piemērošanu
Talsu novadā" (turpmāk – Saistošie noteikumi Nr. 26) izdošanas tiesisko
pamatojumu.
1.2. Problēmas raksturojums, kuras risināšanai
nepieciešami saistošie noteikumi |
Saistošie noteikumi izstrādāti, lai izpildītu Pašvaldību likuma pārejas
noteikumu 6. punktu, kas paredz iespēju pašvaldībai līdz 2024. gada 30. jūnijam
turpināt piemērot saistošos noteikumus, kuri izdoti uz likuma "Par pašvaldībām"
normu pamata. Spēkā esošo saistošo noteikumu Nr. 26 izdošanas tiesisko
pamatojumu ir nepieciešams grozīt, svītrojot no tiesiskā pamatojuma atsauci uz
likumu "Par pašvaldībām" un likumu "Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu
likuma" pārejas noteikumu 17. punktu, jo minētais likums nenosaka pilnvarojumu
domei izdot saistošos noteikumus.
1.3. Pastāvošais tiesiskais regulējums, tā
būtības skaidrojums un pastāvošā tiesiskā regulējuma nepilnību
raksturojums |
Pašvaldību likuma 44. panta (Saistošie noteikumi) pirmā daļa nosaka, ka dome
atbilstoši likumā vai Ministru kabineta noteikumos ietvertam pilnvarojumam izdod
saistošos noteikumus. Ņemot vērā minēto, saistošie noteikumi Nr. 26, kas izdoti
uz spēku zaudējušu likumu "Par pašvaldībām" un likuma "Administratīvo teritoriju
un apdzīvoto vietu likuma" pārejas noteikumu 17. punkta pamata, ir grozāmi,
grozot to izdošanas tiesisko pamatojumu uz likuma "Par nekustamā īpašuma
nodokli" 1. panta otrās daļas 9.1 punktu, 2.1 daļu, 3.
panta pirmo daļu, 1.4 daļu un 9. panta otro daļu".
1.4. Ja norādītās problēmas risināšanai nav
tiesiskā regulējuma, tad skaidro, kādas sekas rada tiesiskā regulējuma
neesamība |
Tiesiskais regulējums pastāv, nepieciešama saistošie noteikumu Nr. 26
tiesiskā pamatojuma grozīšana, ņemot vērā ārējo normatīvo aktu grozījumus.
1.5. Ja paredzēta administratīvā atbildība par
saistošo noteikumu pārkāpšanu, pamato tās noteikšanas nepieciešamību un
tvērumu, iekļaujot vismaz šādu kritēriju izvērtējumu: |
Nav paredzēta administratīvā atbildība par saistošo noteikumu pārkāpšanu
1.5.1. Nodarījuma (problēmsituācijas), par kuru paredz
administratīvo atbildību, aktualitāte |
Neattiecināms
1.5.2. Nodarījuma attiecināmība uz publiski tiesiskajām
attiecībām |
Neattiecināms
1.5.3. Nodarījuma bīstamība un sabiedriskais kaitīgums,
sekas – pamatots sabiedrības interešu aizskārums |
Neattiecināms
1.5.4. Administratīvā akta prioritātes principa
ievērošanas iespējas |
Neattiecināms
1.5.5. Paredzētā administratīvā pārkāpuma sastāva
elementi – darbība vai bezdarbība, par kuru paredzēta administratīvā
atbildība |
Neattiecināms
1.5.6. Korespondējošās tiesību normas – saistošo
noteikumu vienības, par kurās esošā regulējuma neīstenošanu ir noteikta
administratīvā atbildība |
Neattiecināms
1.5.7. Vai un ar kādiem administratīvā pārkāpuma
procesā esošajiem līdzekļiem būs iespējams problēmsituācijas konstatēt
un izmeklēt, kā arī pierādīt personas vainu nodarījumā |
Neattiecināms
1.5.8. Soda veida un apmēra izvēles pamatojums |
Neattiecināms
1.5.9. Administratīvā soda efektivitāte nodarījumu
skaita samazināšanā, seku novēršanā, sabiedriskās kārtības nodrošināšanā
sabiedrības interesēs |
Neattiecināms
1.5.10. Soda piemērotāja – kompetentās iestādes, kura
piemēros sodus, – izvēles apsvērumi |
Neattiecināms
1.5.11. Saistošo noteikumu izvērtējums citu normatīvo
aktu, kas nosaka administratīvo vai kriminālatbildību attiecīgajā jomā,
kontekstā |
Neattiecināms
1.6. Iespējamo alternatīvu, kas neparedz
tiesiskā regulējuma izstrādi, raksturojums, to ieviešanas trūkumi un
priekšrocības |
Alternatīvas nav identificētas.
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu, iekļaujot
attiecīgus aprēķinus |
Fiskālā ietekmes palielināšanās nav paredzēta.
2.1. Saistošo noteikumu īstenošanas fiskālās
ietekmes prognoze uz pašvaldības budžetu, iekļaujot attiecīgus
aprēķinus: |
2.1.1. Samazina vai palielina ieņēmumu daļu |
Neietekmē
2.1.2. Samazina vai palielina izdevumu daļu |
Neietekmē
2.1.3. Ietekme uz citām pozīcijām budžeta ieņēmumu vai
izdevumu daļā (piemēram, vai, lai īstenotu saistošos noteikumus,
jāsamazina finansējums citām pozīcijām) |
Nav plānota ietekme uz citām pozīcijām budžeta ieņēmumu un izdevumu daļā.
2.2. Informācija par nepieciešamajiem resursiem
sakarā ar jaunu institūciju vai darba vietu veidošanu, esošo institūciju
kompetences paplašināšanu, lai nodrošinātu saistošo noteikumu izpildi
(saistībā ar 5., 6. sadaļu) |
Lai nodrošinātu saistošo noteikumu izpildi, jaunu institūciju vai darba vietu
veidošana nav nepieciešama, esošo institūciju kompetences paplašināšanās nav
paredzēta.
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju
veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā
regulējuma ietekme uz konkurenci (aktuālā situāciju, prognozes tirgū un
atbilstība brīvai un godīgai konkurencei) |
Nav paredzēta būtiska ietekme
3.1. Sociālā ietekme – ietekme uz cilvēku
dzīvesveidu, kultūru, labsajūtu, sabiedrību kopumā, kā arī ietekme uz
konkrētām sabiedrības grupām, tai skaitā sociālās atstumtības riskam
pakļautajām sabiedrības grupām, personu ar invaliditāti vienlīdzīgām
iespējām un tiesībām, uz dzimumu līdztiesību |
Nav paredzēta būtiska ietekme
3.2. Ietekme uz vidi – ar saistošo noteikumu
īstenošanu izraisītas tiešas vai netiešas pārmaiņas vidē, kuras ietekmē
vai var ietekmēt cilvēku, viņa veselību un drošību, kā arī bioloģisko
daudzveidību, augsni, zemes dzīles, ūdeni, gaisu, klimatu, ainavu,
kultūras un dabas mantojumu, iespējamā pakļautība avāriju vai katastrofu
riskiem un visu minēto jomu mijiedarbība |
Neietekmē
3.3. Ietekme uz iedzīvotāju veselību, iekļaujot
informāciju par to, vai saistošie noteikumi: |
3.3.1. Ietekmēs (piemēram, uzlabos, atjaunos,
pasliktinās) vai neietekmēs cilvēku veselību |
Neietekmē
3.3.2. Nodrošinās vienlīdzīgas tiesības un iespējas
veselības jomā |
Neietekmē
3.3.3. Radīs jaunas tiesības vai uzliks jaunus
pienākumus veselības jomā |
Neietekmē
3.4. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības
teritorijā, norādot: |
3.4.1. Vai ar saistošajiem noteikumiem tiks veicinātas
uzņēmējdarbības aktivitātes, jaunu uzņēmumu veidošanās un esošo uzņēmumu
attīstība un izaugsme, kā arī paaugstināta to konkurētspēja |
Neietekmē
3.4.2. Kuri uzņēmēji ir saistošo noteikumu tiesiskā
regulējuma mērķgrupa un vai tiesiskais regulējums radīs mērķgrupai
jaunas tiesības, uzliks jaunus pienākumus vai nodrošinās vienlīdzīgas
tiesības un iespējas, veicinās tiesību realizēšanu, uzlabos pakalpojumu
pieejamību u.c. |
Neietekmē
3.5. Ietekme uz konkurenci – iekļauj aktuālās
situācijas aprakstu, situāciju un prognozes tirgū (attiecībā uz saistīto
pakalpojumu vai preču pieejamību), paredzēto pasākumu atbilstības
izvērtējumu brīvai un godīgai konkurencei |
Neietekmē
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to
izmaksām gan attiecībā uz saimnieciskās darbības veicējiem, gan
fiziskajām personām un nevalstiskā sektora organizācijām, gan budžeta
finansētām institūcijām |
4.1. Institūcija, kurā privātpersona var
vērsties saistošo noteikumu piemērošanā |
Talsu novada pašvaldība
4.2. Galvenie procedūras posmi un privātpersonām
veicamās darbības, ko paredz saistošo noteikumu projekts, tai skaitā
akcentē, kā piedāvātais regulējums maina līdzšinējo kārtību |
Saistošo noteikumu regulējums nemaina līdzšinējo kārtību
4.3. Paredzētās administratīvo procedūru
izmaksas: |
4.3.1. Saimnieciskās darbības veicējiem |
Neietekmē
4.3.2. Fiziskajām personām |
Neietekmē
4.3.3. Nevalstiskā sektora organizācijām |
Neietekmē
4.3.4. Budžeta finansētām institūcijām |
Neietekmē
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un
cilvēkresursiem |
5.1. Pašvaldību funkcijas, kuru izpildei tiek
izstrādāti šie saistošie noteikumi |
Saistošie noteikumi izstrādāti, lai izpildītu likuma "Par nekustamā īpašuma
nodokli" 1.panta otrās daļas 9.1 punktu, 2.1 daļu, 3.
panta pirmo daļu, 1.4 daļu un 9. panta otro daļu".
5.2. Pašvaldības cilvēkresursi, kas tiks
iesaistīti saistošo noteikumu īstenošanā (tostarp, vai tiks uzlikti
jauni pienākumi vai uzdevumi esošajiem darbiniekiem, veidotas jaunas
darba vietas u.tml.). |
Saistošo noteikumu īstenošanā tiek iesaistīta Talsu novada pašvaldības
iestāde "Centrālā pārvalde", kurai netiek uzlikti jauni pienākumi vai uzdevumi,
netiek veidotas jaunas darba vietas.
6. Izpildes nodrošināšana |
6.1. Saistošo noteikumu izpildē iesaistītās
institūcijas, tai skaitā, vai paredzēta jaunu institūciju izveide, esošo
likvidācija vai reorganizācija |
Saistošo noteikumu izpildi nodrošinās Talsu novada pašvaldības iestāde
"Centrālā pārvalde". Nav paredzēta jaunu institūciju izveide, esošo likvidācija
vai reorganizācija.
6.2. Izpildes nodrošināšanai nepieciešamie
resursi un to pamatotība (nedublējot 2. sadaļā norādīto) |
Nav nepieciešami
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko
sniedz mērķa sasniegšana |
7.1. Vai saistošie noteikumi ir piemēroti
iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir
vajadzīgs minētā mērķa sasniegšanai |
Saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai.
7.2.1. Vai pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir
piemēroti leģitīmā mērķa sasniegšanai |
Pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir piemēroti leģitīmā mērķa sasniegšanai
7.2.2. Vai nav saudzējošāku līdzekļu leģitīmā mērķa
sasniegšanai |
Nav identificēti
7.2.3. Vai pašvaldības rīcība ir atbilstoša |
Pašvaldības rīcība ir atbilstoša
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar
privātpersonām un institūcijām, tostarp norādot Pašvaldību likuma 46.
panta trešajā daļā minēto informāciju |
8.1. Sabiedrības pārstāvji (tostarp biedrības,
nodibinājumi, apvienības u.tml.), ar kuriem notikušas konsultācijas
saistošo noteikumu izstrādes procesā |
Nav notikušas
8.2. Izmantotais sabiedrības līdzdalības veids
(lai atspoguļotu, kā pašvaldības ir centusies sasniegt mērķgrupu, kā arī
noskaidrot pēc iespējas plašākas sabiedrības viedokli) |
Nav izmantots
8.3. Sabiedrības pārstāvju izteiktie
priekšlikumi un iebildumi, norādot, kuri no tiem ņemti vērā |
Nav attiecināms
8.4. Par saistošo noteikumu projektu saņemtie
viedokļi pēc saistošo noteikumu projekta publicēšanas sabiedrības
viedokļa noskaidrošanai, to apkopojums un izvērtējums (iesniedzēji, vērā
ņemtie viedokļi, vērā neņemtie viedokļi, pamatojums) |
Saistošo noteikumu projekts 2024. gada 2. maijā publicēts oficiālajā
pašvaldības tīmekļvietnē www.talsunovads.lv sabiedrības viedokļa noskaidrošanai.
Noteiktajā termiņā līdz 2024. gada 16. maijam viedokļi vai priekšlikumi par
saistošo noteikumu projektu netika saņemti.
8.5. No institūcijām saņemtie viedokļi un
atzinumi, to apkopojums un izvērtējums (vērā ņemtie viedokļi, vērā
neņemtie viedokļi, pamatojums) – gan tādi, kas saņemti, pamatojoties uz
normatīvajos aktos noteiktu pienākumu, gan lūgti pēc pašvaldības
iniciatīvas, gan sniegti pēc institūcijas iniciatīvas |
Saistošo noteikumu izstrādes gaitā veiktas konsultācijas Talsu novada
pašvaldības iestādē "Centrālā pārvalde".
8.6. Informācija par cita veida saziņu un
konsultācijām, ja tādas bijušas |
Talsu novada pašvaldības domes
priekšsēdētāja vietniece tautsaimniecības jautājumos S. Pētersone