Talsu novada domes saistošie noteikumi: Šajā laidienā 2 Pēdējās nedēļas laikā 0 Visi
Talsu novada pašvaldības domes saistošie noteikumi Nr. 11
2024. gada 30. maijā (prot. Nr. 20, 1. p., lēmums Nr. 159)
Par veselības aprūpes pabalstu
Izdoti saskaņā ar Pašvaldību likuma
44. panta otro daļu
I. Vispārīgie jautājumi
1. Saistošie noteikumi (turpmāk – noteikumi) nosaka veselības aprūpes pabalsta pieprasīšanas un piešķiršanas kārtību un tā apmēru.
2. Veselības aprūpes pabalsts (turpmāk – pabalsts) ir Talsu novada pašvaldības (turpmāk – Pašvaldība) brīvprātīgās iniciatīvas pabalsts, kas paredzēts ar veselības aprūpi saistīto izdevumu segšanai.
3. Pabalstu piešķir personai, kurai deklarētā un faktiskā dzīvesvieta ir Pašvaldības administratīvajā teritorijā un kurai noteikts trūcīgas vai maznodrošinātas personas statuss.
4. Pabalsts paredzēts veselības aprūpes pakalpojumu pieejamības palielināšanai un ietver materiālu palīdzību:
4.1. veselības apdrošināšanas polises iegādei;
4.2. pacienta līdzmaksājuma segšanai, izņemot personām, kuras normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā ir atbrīvotas no pacienta līdzmaksājuma veikšanas;
4.3. veselības aprūpes pakalpojumu apmaksai;
4.4. medikamentu un medicīnas preču iegādei;
4.5. tehnisko palīglīdzekļu nomai vai iegādei;
4.6. zobārstniecības pakalpojumiem;
4.7. optisko redzes korekcijas līdzekļu iegādei (brilles, kontaktlēcas).
II. Pabalsta pieprasīšanas kārtība
5. Lai saņemtu pabalstu, persona iesniedz iesniegumu Talsu novada Sociālajam dienestam (turpmāk – Sociālais dienests):
5.1. izsakot mutvārdos klātienē;
5.2. rakstveidā:
5.2.1. iesniedzot Pašvaldības Apmeklētāju centrā Kareivju ielā 7, Talsos, Talsu novadā;
5.2.2. sūtot pa pastu uz adresi Kareivju iela 7, Talsi, Talsu novads, LV-3201;
5.2.3. nosūtot elektroniskā veidā (parakstītu ar drošu elektronisko parakstu) uz e-pasta adresi socialais.dienests@talsi.lv vai sūtot uz Sociālā dienesta oficiālo elektronisko adresi.
6. Parakstot un iesniedzot iesniegumu persona dod Sociālajam dienestam atļauju izmantot Pašvaldības un valsts datu reģistros pieejamo informāciju par pabalsta pieprasītāju, kas nepieciešama lēmuma pieņemšanai par pabalsta piešķiršanu vai atteikšanu.
7. Iesniegumā norāda:
7.1. pabalsta pieprasītāja vārdu, uzvārdu, personas kodu, dzīvesvietas adresi un kontaktinformāciju;
7.2. pabalsta izmaksas veidu:
7.2.1. bezskaidras naudas pārskaitījums uz pabalsta pieprasītāja kredītiestādes vai pasta norēķinu sistēmas kontu;
7.2.2. bezskaidras naudas pārskaitījums uz pakalpojuma sniedzēja kredītiestādes kontu;
7.2.3. skaidras naudas piegāde dzīvesvietā, ja pabalsta pieprasītājam ir funkcionāli traucējumi, kas rada objektīvas grūtības pārvietoties.
8. Iesniegumam pievieno izdevumus apliecinošu dokumentu, kurš izsniegts tekošajā kalendārajā gadā un laika periodā, kad personai ir spēkā Sociālā dienesta lēmums par atbilstību trūcīgas vai maznodrošinātas personas statusam.
9. Ja iesniegtais izdevumus apliecinošais dokuments netiek apmaksāts pilnībā, to nokopē un oriģinālu atgriež pabalsta pieprasītājam ar atzīmi par apmaksātās summas apmēru.
III. Pabalsta apmērs un tā piešķiršanas kārtība
10. Pabalsta apmērs ir ne vairāk kā 100 euro vienai personai kalendārajā gadā.
11. Sociālais dienests lēmumu par pabalsta piešķiršanu vai atteikumu piešķirt pabalstu pieņem viena mēneša laikā no iesnieguma saņemšanas dienas.
IV. Lēmuma apstrīdēšanas un pārsūdzības kārtība
12. Sociālā dienesta lēmumu var apstrīdēt Pašvaldības izpilddirektoram Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.
13. Pašvaldības izpilddirektora lēmumu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.
V. Noslēguma jautājums
14. Noteikumi stājas spēkā 2024. gada 1. jūlijā.
Talsu novada pašvaldības domes priekšsēdētājs A. Āboliņš
Paskaidrojuma raksts
Talsu novada pašvaldības domes 2024. gada 30. maija saistošajiem noteikumiem
Nr. 11 "Par veselības aprūpes pabalstu"
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojumu, tostarp raksturojot iespējamās alternatīvas, kas neparedz tiesiskā regulējuma izstrādi |
1.1. Saistošo noteikumu izdošanas mērķis – ko pašvaldība vēlas sasniegt ar saistošajiem noteikumiem, kādi būs ieguvumi |
Saskaņā ar Pašvaldību likumu, kas stājās spēkā 2023. gada 1. janvārī, Pārejas noteikumu 6. punktu dome izvērtē uz likuma "Par pašvaldībām" normu pamata izdoto saistošo noteikumu atbilstību Pašvaldību likumam un izdod jaunus saistošos noteikumus atbilstoši pilnvarojumam. Līdz jaunu saistošo noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2024. gada 30. jūnijam, piemērojami uz likuma "Par pašvaldībām" normu pamata izdotie saistošie noteikumi, ciktāl tie nav pretrunā ar likumu.
Ņemot vērā, ka likums "Par pašvaldībām" ir zaudējis spēku, spēku zaudē arī Talsu novada domes 2021. gada 26. augusta saistošie noteikumi Nr. 9 "Par veselības aprūpes pabalstu" (turpmāk – saistošie noteikumi Nr. 9) un ir nepieciešams izdot jaunus saistošos noteikumus.
Pašvaldību likuma 44. panta otrajā daļā noteikts, ka dome var izdot saistošos noteikumus, lai nodrošinātu pašvaldības autonomo funkciju un brīvprātīgo iniciatīvu izpildi, ievērojot likumos vai Ministru kabineta noteikumos paredzēto funkciju izpildes kārtību. Lai mazinātu mazaizsargāto iedzīvotāju dzīves kvalitātes pasliktināšanos un nodrošinātu pieejamību pēc veselības aprūpes pakalpojumiem, ir izstrādāti saistošie noteikumi "Par veselības aprūpes pabalstu" (turpmāk – saistošie noteikumi).
Saistošie noteikumi nosaka pašvaldības noteikto sociālās palīdzības pabalstu, konkrēta atbalsta saņemšanas, izbeigšanas kārtību, to personu loku, kurām ir tiesības saņemt sociālās palīdzības pabalstu.
Saistošajos noteikumos aktualizēti un precizēti sociālās palīdzības saņemšana, pārsūdzēšanas kārtība un noteiktais sociālās palīdzības pabalsta apmērs nosacījumi. Salīdzinot ar saistošajiem noteikumiem Nr. 9:
- Lai nodrošinātu veselības aprūpes pieejamību mazaizsargāto iedzīvotāju grupām, nepasliktinot dzīves kvalitāti, tiek paplašināti nosacījumiem par kuriem tiek veikta apmaksa
- Pabalsta apmērs gan trūcīgām, gan maznodrošinātam mājsaimniecībām tiek noteikts vienādā apmērā.
- Precizēta lēmuma apstrīdēšanas un pārsūdzības kārtība.
Saistošajiem noteikumiem nav alternatīvu, jo kārtību, kā pašvaldības iedzīvotāji var saņemt veselības aprūpes pabalstu, pašvaldība nosaka pašvaldības saistošajos noteikumos.
1.2. Problēmas raksturojums, kuras risināšanai nepieciešami saistošie noteikumi |
2023. gada 1 .janvārī stājās spēkā Pašvaldību likums (turpmāk – Likums) un spēku zaudēja likums "Par pašvaldībām". Pašvaldību likuma pārejas noteikumu 6. punktā ir noteikts, ka pašvaldības dome izvērtē uz likuma "Par pašvaldībām" normu pamata izdoto saistošo noteikumu atbilstību Likumam un līdz 2024. gada 30. jūnijam izdod jaunus saistošos noteikumus, atbilstoši Likumā ietvertajam pilnvarojumam. Līdz jaunu saistošo noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2024. gada 30. jūnijam piemērojami uz likuma "Par pašvaldībām" normu pamata izdotie saistošie noteikumi, ciktāl tie nav pretrunā ar Likumu. Šobrīd spēkā ir Talsu novada domes 2021. gada 26. augusta saistošie noteikumi Nr. 9 "Par veselības aprūpes pabalstu" (turpmāk –Saistošie noteikumi). Spēkā esošie Saistošie noteikumi ir izdoti saskaņā ar likuma "Par pašvaldībām" 43. panta trešo daļu. Jaunie saistošie noteikumi noteiks personas, kurām ir tiesības saņemt veselības aprūpes pabalstu Talsu novada iedzīvotājiem, pabalsta apmēru, piešķiršanas un izmaksas kārtību. Būtiskas izmaiņas saistošajos noteikumos nav veiktas. Saskaņā ar Likuma 5. panta pirmo daļu pašvaldība savas administratīvās teritorijas iedzīvotāju interesēs var brīvprātīgi īstenot iniciatīvas ikvienā jautājumā, ja tās nav citu institūciju kompetencē un šādu darbību neierobežo citi likumi. Pamatojoties uz Likuma 5. panta otro daļu, brīvprātīgo iniciatīvu izpildes kārtību nosaka un finansējumu nodrošina pašvaldība. Likuma 44. panta otrā daļa nosaka, ka dome var izdot saistošos noteikumus, lai nodrošinātu pašvaldības autonomo funkciju un brīvprātīgo iniciatīvu izpildi, ievērojot likumos vai Ministru kabineta noteikumos paredzēto funkciju izpildes kārtību.
1.3. Pastāvošais tiesiskais regulējums, tā būtības skaidrojums un pastāvošā tiesiskā regulējuma nepilnību raksturojums |
Likums "Par pašvaldībām" ir zaudējis spēku, spēku zaudē arī Talsu novada domes 2021. gada 26. augusta saistošo noteikumu Nr. 9 "Par veselības aprūpes pabalstu", jo šo saistošo noteikumu izdošanas tiesiskais pamatojums ir Likuma "Par pašvaldībām" 43. panta trešo daļu un ir nepieciešams izdot jaunus saistošos noteikumus.
1.4. Ja paredzēta administratīvā atbildība par saistošo noteikumu pārkāpšanu, pamato tās noteikšanas nepieciešamību un tvērumu, iekļaujot vismaz šādu kritēriju izvērtējumu: |
Nav paredzēta administratīvā atbildība par saistošo noteikumu pārkāpšanu
1.4.1. Nodarījuma (problēmsituācijas), par kuru paredz administratīvo atbildību, aktualitāte |
Neattiecināms
1.4.2. Nodarījuma attiecināmība uz publiski tiesiskajām attiecībām |
Neattiecināms
1.4.3. Nodarījuma bīstamība un sabiedriskais kaitīgums, sekas – pamatots sabiedrības interešu aizskārums |
Neattiecināms
1.4.4. Administratīvā akta prioritātes principa ievērošanas iespējas; |
Neattiecināms
1.4.5. Paredzētā administratīvā pārkāpuma sastāva elementi – darbība vai bezdarbība, par kuru paredzēta administratīvā atbildība |
Neattiecināms
1.4.6. Korespondējošās tiesību normas – saistošo noteikumu vienības, par kurās esošā regulējuma neīstenošanu ir noteikta administratīvā atbildība |
Neattiecināms
1.4.7. Vai un ar kādiem administratīvā pārkāpuma procesā esošajiem līdzekļiem būs iespējams problēmsituācijas konstatēt un izmeklēt, kā arī pierādīt personas vainu nodarījumā |
Neattiecināms
1.4.8. Soda veida un apmēra izvēles pamatojums |
Neattiecināms
1.4.9. Administratīvā soda efektivitāte nodarījumu skaita samazināšanā, seku novēršanā, sabiedriskās kārtības nodrošināšanā sabiedrības interesēs |
Neattiecināms
1.4.10. Soda piemērotāja – kompetentās iestādes, kura piemēros sodus, – izvēles apsvērumi |
Neattiecināms
1.4.11. Saistošo noteikumu izvērtējums citu normatīvo aktu, kas nosaka administratīvo vai kriminālatbildību attiecīgajā jomā, kontekstā |
Neattiecināms
1.6. Iespējamo alternatīvu, kas neparedz tiesiskā regulējuma izstrādi, raksturojums, to ieviešanas trūkumi un priekšrocības |
Alternatīvas nav iespējamas, ja tiesiskais regulējums netiek izdots, tas ierobežo mazaizsargāto iedzīvotāju pieejamību veselības aprūpes pakalpojumiem t.sk. medikamentiem, kas rada augstu risku pasliktināt dzīves kvalitāti.
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu, iekļaujot attiecīgus aprēķinus |
2.1. Saistošo noteikumu īstenošanas fiskālās ietekmes prognoze uz pašvaldības budžetu, iekļaujot attiecīgus aprēķinus: |
2.1.1. Samazina vai palielina ieņēmumu daļu |
Nesamazina un nepalielina ieņēmumu daļu.
2.1.2. Samazina vai palielina izdevumu daļu |
Saistošo noteikumu fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu nesamazina un nepalielina izdevumu daļu neveido ietekmi uz citām pozīcijām budžeta ieņēmumu un izdevumu daļā.
Finanšu līdzekļi izvērtēti, plānojot pašvaldības iestādes "Sociālais dienests" 2024. gada budžetu. Lai īstenotu saistošos noteikumus, pašvaldības budžetā papildu līdzekļi nav nepieciešami.
2.1.3. Ietekme uz citām pozīcijām budžeta ieņēmumu vai izdevumu daļā (piemēram, vai, lai īstenotu saistošos noteikumus, jāsamazina finansējums citām pozīcijām) |
Nav plānota ietekme uz citām pozīcijām budžeta ieņēmumu un izdevumu daļā, piemēram, nav plānots samazināt finansējumu citām pozīcijām.
2.2. Informācija par nepieciešamajiem resursiem sakarā ar jaunu institūciju vai darba vietu veidošanu, esošo institūciju kompetences paplašināšanu, lai nodrošinātu saistošo noteikumu izpildi (saistībā ar 5., 6. sadaļu) |
Saistībā ar saistošajiem noteikumiem netiek plānotas jaunas institūcijas vai darba vietas izveidošana, institūcijas kompetences netiek paplašinātas.
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci (aktuālā situāciju, prognozes tirgū un atbilstība brīvai un godīgai konkurencei) |
3.1. Sociālā ietekme – ietekme uz cilvēku dzīvesveidu, kultūru, labsajūtu, sabiedrību kopumā, kā arī ietekme uz konkrētām sabiedrības grupām, tai skaitā sociālās atstumtības riskam pakļautajām sabiedrības grupām, personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām, uz dzimumu līdztiesību |
Saistošie noteikumi sniedz pozitīvu sociālo ietekmi uz iedzīvotāju dzīvesveidu, labsajūtu.
3.2. Ietekme uz vidi – ar saistošo noteikumu īstenošanu izraisītas tiešas vai netiešas pārmaiņas vidē, kuras ietekmē vai var ietekmēt cilvēku, viņa veselību un drošību, kā arī bioloģisko daudzveidību, augsni, zemes dzīles, ūdeni, gaisu, klimatu, ainavu, kultūras un dabas mantojumu, iespējamā pakļautība avāriju vai katastrofu riskiem un visu minēto jomu mijiedarbība |
Saistošie noteikumi neatstās ietekmi uz vidi, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotais regulējums neatstās ietekmi uz konkurenci.
3.3. Ietekme uz iedzīvotāju veselību, iekļaujot informāciju par to, vai saistošie noteikumi: |
3.3.1. Ietekmēs (piemēram, uzlabos, atjaunos, pasliktinās) vai neietekmēs cilvēku veselību |
Saistošo noteikumu esamība sniegs pozitīvu ietekmi uz iedzīvotāju veselību.
3.3.2. Nodrošinās vienlīdzīgas tiesības un iespējas veselības jomā |
Saistošie noteikumi mazaizsargāto iedzīvotāju grupām dod vienlīdzīgas iespējas uz atbalstu veselības aprūpes pabalsta saņemšanai.
3.3.3. Radīs jaunas tiesības vai uzliks jaunus pienākumus veselības jomā |
Saistošie noteikumi neuzliek jaunas tiesības un pienākumus veselības jomā.
3.4. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, norādot: |
3.4.1. Vai ar saistošajiem noteikumiem tiks veicinātas uzņēmējdarbības aktivitātes, jaunu uzņēmumu veidošanās un esošo uzņēmumu attīstība un izaugsme, kā arī paaugstināta to konkurētspēja |
Neietekmē
3.4.2. Kuri uzņēmēji ir saistošo noteikumu tiesiskā regulējuma mērķgrupa un vai tiesiskais regulējums radīs mērķgrupai jaunas tiesības, uzliks jaunus pienākumus vai nodrošinās vienlīdzīgas tiesības un iespējas, veicinās tiesību realizēšanu, uzlabos pakalpojumu pieejamību u.c. |
Neietekmē
3.5. Ietekme uz konkurenci – iekļauj aktuālās situācijas aprakstu, situāciju un prognozes tirgū (attiecībā uz saistīto pakalpojumu vai preču pieejamību), paredzēto pasākumu atbilstības izvērtējumu brīvai un godīgai konkurencei |
Saistošie noteikumi neatstās ietekmi uz konkurenci.
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām gan attiecībā uz saimnieciskās darbības veicējiem, gan fiziskajām personām un nevalstiskā sektora organizācijām, gan budžeta finansētām institūcijām |
4.1. Institūcija, kurā privātpersona var vērsties saistošo noteikumu piemērošanā |
Talsu novada pašvaldības iestāde "Sociālais dienests"
4.2. Galvenie procedūras posmi un privātpersonām veicamās darbības, ko paredz saistošo noteikumu projekts, tai skaitā akcentē, kā piedāvātais regulējums maina līdzšinējo kārtību; |
Administrēšanu turpinās nodrošināt Talsu novada pašvaldības iestāde "Sociālais dienests"
Kārtība, kādā tiek iesniegti nepieciešamie dokumenti un izmaksāti pabalsti, netiek mainīta.
4.3. Paredzētās administratīvo procedūru izmaksas: |
4.3.1. Saimnieciskās darbības veicējiem |
Nav paredzamas papildu administratīvo procedūru izmaksa
4.3.2. Fiziskajām personām |
Nav paredzamas papildu administratīvo procedūru izmaksa
4.3.3. Nevalstiskā sektora organizācijām |
Nav paredzamas papildu administratīvo procedūru izmaksa
4.3.4. Budžeta finansētām institūcijām |
Nav paredzamas papildu administratīvo procedūru izmaksa
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem |
5.1. Pašvaldību funkcijas, kuru izpildei tiek izstrādāti šie saistošie noteikumi |
Saskaņā ar Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 9. punktu pašvaldībai ir autonomā funkcija nodrošināt iedzīvotājiem atbalstu sociālo problēmu risināšanā, kā arī iespēju saņemt sociālo palīdzību un sociālos pakalpojumus.
5.2. Pašvaldības cilvēkresursi, kas tiks iesaistīti saistošo noteikumu īstenošanā (tostarp, vai tiks uzlikti jauni pienākumi vai uzdevumi esošajiem darbiniekiem, veidotas jaunas darba vietas u.tml.). |
Saistošo noteikumu izpildes administrēšanu nodrošinās Sociālais dienests, jaunas darba vietas netiks veidotas, jauni pienākumi vai uzdevumi esošajiem darbiniekiem netiks noteikti.
6. Izpildes nodrošināšana |
6.1. Saistošo noteikumu izpildē iesaistītās institūcijas, tai skaitā, vai paredzēta jaunu institūciju izveide, esošo likvidācija vai reorganizācija |
Talsu novada Sociālais dienests. Nav paredzēta jaunu institūciju izveide, vai esošo likvidācija vai reorganizācija.
6.2. Izpildes nodrošināšanai nepieciešamie resursi un to pamatotība (nedublējot 2. sadaļā norādīto) |
Skatīt 2. sadaļu
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana |
7.1. Vai saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir vajadzīgs minētā mērķa sasniegšanai |
Saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir nepieciešams norādītā mērķa sasniegšanai. Izdodot saistošos noteikumus, pašvaldība rīkojas atbilstoši Likumā ietvertajam pilnvarojumam.
7.2. Samērīguma tests |
7.2.1. Vai pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir piemēroti leģitīmā mērķa sasniegšanai |
Jā
7.2.2. Vai nav saudzējošāku līdzekļu leģitīmā mērķa sasniegšanai |
Nē
7.2.3. Vai pašvaldības rīcība ir atbilstoša |
Jā
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām, tostarp norādot Pašvaldību likuma 46. panta trešajā daļā minēto informāciju |
8.1. Sabiedrības pārstāvji (tostarp biedrības, nodibinājumi, apvienības u.tml.), ar kuriem notikušas konsultācijas saistošo noteikumu izstrādes procesā |
8.2. Izmantotais sabiedrības līdzdalības veids (lai atspoguļotu, kā pašvaldības ir centusies sasniegt mērķgrupu, kā arī noskaidrot pēc iespējas plašākas sabiedrības viedokli) |
Saistošo noteikumu un paskaidrojuma raksta projekts no 2024. gada 9. maija līdz 2024. gada 23. maijam publicēts Talsu novada pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.talsi.lv, sabiedrības viedokļa noskaidrošanai.
8.3. Sabiedrības pārstāvju izteiktie priekšlikumi un iebildumi, norādot, kuri no tiem ņemti vērā |
Nav saņemti.
8.4. Par saistošo noteikumu projektu saņemtie viedokļi pēc saistošo noteikumu projekta publicēšanas sabiedrības viedokļa noskaidrošanai, to apkopojums un izvērtējums (iesniedzēji, vērā ņemtie viedokļi, vērā neņemtie viedokļi, pamatojums) |
8.5. No institūcijām saņemtie viedokļi un atzinumi, to apkopojums un izvērtējums (vērā ņemtie viedokļi, vērā neņemtie viedokļi, pamatojums) – gan tādi, kas saņemti, pamatojoties uz normatīvajos aktos noteiktu pienākumu, gan lūgti pēc pašvaldības iniciatīvas, gan sniegti pēc institūcijas iniciatīvas |
8.6. Informācija par cita veida saziņu un konsultācijām, ja tādas bijušas |
Talsu novada pašvaldības domes priekšsēdētājs A. Āboliņš