Kuldīgas novada domes saistošie noteikumi: Šajā laidienā 1 Pēdējās nedēļas laikā 0 Visi
Kuldīgas novada domes saistošie noteikumi Nr. 12/2024
Kuldīgā 2024. gada 27. jūnijā
Grozījumi Kuldīgas novada saistošajos noteikumos Nr. KNP/2021/12 "Par sociālajiem pakalpojumiem Kuldīgas novadā"
APSTIPRINĀTI
ar Kuldīgas novada domes 27.06.2024.
sēdes lēmumu (prot. Nr. 8, p. 33)
Izdoti saskaņā ar
Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma
3. panta otro un trešo daļu, Invaliditātes likuma 12. panta 6.2 daļu,
Ministru kabineta 27.05.2003. noteikumu Nr. 275
"Sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu
samaksas kārtība un kārtība, kādā pakalpojuma izmaksas
tiek segtas no pašvaldības budžeta" 6. punktu,
Ministru kabineta 02.04.2019. noteikumu Nr. 138
"Noteikumi par sociālo pakalpojumu saņemšanu" 32. punktu,
Ministru kabineta 04.12.2007. noteikumu Nr. 829
"Noteikumi par dienas centru, grupu māju (dzīvokļu)
un pusceļa māju izveidošanas un uzturēšanas izdevumu
līdzfinansēšanu" 26. punktu
(Grozīts ar Kuldīgas novada domes 25.08.2022.
saistošajiem noteikumiem Nr. KNP/2022/25)
1. Izdarīt Kuldīgas novada domes 28.10.2021. saistošajos noteikumos Nr. KNP/2021/12 "Par sociālajiem pakalpojumiem Kuldīgas novadā" (Latvijas Vēstnesis, 2021. Nr. 250) (turpmāk – saistošie noteikumi) šādus grozījumus:
1.1. Izteikt saistošo noteikumu 7. punktu šādā redakcijā:
"7. Ģimenes asistenta pakalpojums tiek sniegts, lai nodrošinātu atbalstu ģimenēm ar bērniem, personām ar garīga rakstura traucējumiem, pilngadību sasniegušiem bāreņiem un bez vecāku gādības palikušiem bērniem pēc ārpusģimenes aprūpes beigšanās, kuru spējas sociāli funkcionēt vai iekļauties sabiedrībā dažādu sociālu, garīgu, fizisku traucējumu dēļ ir apgrūtinātas."
1.2. Izteikt saistošo noteikumu 8. punktu šādā redakcijā:
"8. Pakalpojuma ietvaros tiek veicināta un atbalstīta sociālo, bērna aprūpes un mājsaimniecības vadīšanas prasmju apguve, pilnveide, apgūto un pilnveidoto prasmju nostiprināšana, nodrošinot individuālu konsultatīvu, praktisku, izglītojošu, asistējošu un emocionālu atbalstu dzīvesvietā un apkārtējā vidē."
1.3. Svītrot saistošo noteikumu 12. punktā vārdus "(psihologs, logopēds, fizioterapeits, ergoterapeits, mākslas terapeits, jurists u.c. speciālists)".
1.4. Aizstāt saistošo noteikumu 46. punktā ciparu "10" ar ciparu "25".
1.5. Svītrot saistošo noteikumu 46. punktā teikumu "Līdzmaksājums nav jāveic personām no trūcīgām un maznodrošinātām mājsaimniecībām."
1.6. Papildināt saistošos noteikumus ar 46.1 punktu šādā redakcijā:
"46.1 Personai, kurai izsniegts Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijas atzinums par īpašas kopšanas nepieciešamību un piešķirts pabalsts personai ar invaliditāti, kurai nepieciešama kopšana, pakalpojuma saņemšanai jāmaksā līdzmaksājums 50 % apmērā no piešķirtā pabalsta personai ar invaliditāti, kurai nepieciešama kopšana, bet ne vairāk kā pilna pakalpojuma maksa."
1.7. Papildināt saistošos noteikumus ar 46.2 punktu šādā redakcijā:
"68.2 No samaksas par pakalpojumu ir atbrīvota persona, kurai piešķirts trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statuss – uz trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statusa laiku."
1.8. Svītrot saistošo noteikumu 49. punktu.
1.9. Svītrot saistošo noteikumu 50. punktā vārdu "mājās".
1.10. Aizstāt saistošo noteikumu 51. punktā ciparu "15" ar ciparu "25".
1.11. Izteikt saistošo noteikumu 52. punktu šādā redakcijā:
"52. No samaksas par pakalpojumu ir atbrīvota persona, kurai piešķirts trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statuss – uz trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statusa laiku."
1.12. Papildināt saistošos noteikumus ar 53.1 punktu šādā redakcijā:
"53.1 Pakalpojuma sniegšanas nepieciešamību pārvērtē pēc vajadzības, pamatojoties uz pakalpojuma sniedzēja vai pakalpojuma saņēmēja sniegto informāciju par personas funkcionālo spēju izmaiņām. Lai veiktu pārvērtēšanu, Sociālajā dienestā jāiesniedz ģimenes ārsta izziņa par personas veselības stāvokli, tai skaitā, personas funkcionālo traucējumu veidu un normatīvajos aktos noteikto medicīnisko kontrindikāciju neesību. Sociālais dienests atkārtoti veic personas fizisko un garīgo spēju izvērtējumu, nosakot nepieciešamo aprūpes līmeni un vajadzības gadījumā pieņem lēmumu par aprūpes līmeņa maiņu vai pakalpojuma atcelšanu."
1.13. Izteikt saistošo noteikumu 56. punktu šādā redakcijā:
"56. Drošības pogas pakalpojums tiek sniegts, lai nodrošinātu attālinātu personas diennakts uzraudzību, informatīvu atbalstu un palīdzību ar saziņas sistēmu Drošības poga, personai, kurai vecuma vai funkcionālo traucējumu dēļ pastāv risks nonākt bezpalīdzības stāvoklī."
1.14. Izteikt saistošo noteikumu 57. punktu šādā redakcijā:
"57. Pakalpojumu pieprasa un saņem persona, kurai saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem veikts fizisko un garīgo spēju izvērtējums, nosakot nepieciešamo aprūpes līmeni."
1.15. Papildināt saistošos noteikumus ar 57.1 punktu šādā redakcijā:
"57.1 Pakalpojuma saņemšanai personai jāmaksā līdzmaksājums 25 % apmērā no pilnas maksas par pakalpojumu."
1.16. Papildināt saistošos noteikumus ar 57.2 punktu šādā redakcijā:
"57.2 No samaksas par pakalpojumu ir atbrīvota persona, kurai piešķirts trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statuss – uz trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statusa laiku."
1.17. Papildināt saistošos noteikumus ar 84.1 punktu šādā redakcijā:
"84.1 Pakalpojumu piešķir uz laiku līdz 6 mēnešiem."
1.18. Izteikt saistošo noteikumu 104. punktu šādā redakcijā:
"104. Tiesības saņemt pašvaldības finansētu pakalpojumu ir personai:
104.1. kurai nav likumisko apgādnieku vai apgādnieks ir persona, kurai piešķirts trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statuss – uz trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statusa laiku;
104.2. kura pati vai kuras likumiskie apgādnieki, pamatojoties uz Ministru kabineta noteikumos noteiktā kārtībā veiktu mājsaimniecības materiālās situācijas izvērtējumu, atbrīvoti no pienākuma veikt samaksu par pakalpojumu;
104.3. kura nav noslēgusi uztura līgumu (tiek vērtēts uztura līguma saturs saskaņā ar saistošo noteikumu 112.10. apakšpunktu);
104.4. kura pēdējo 24 mēnešu laikā pirms pakalpojuma pieprasīšanas nav noslēgusi sev piederoša nekustamā īpašuma dāvinājuma līgumu;
104.5. kuras īpašumā nav vairāk nekā viens nekustamais īpašums."
1.19. Papildināt saistošo noteikumu 108. punktu aiz vārdiem "Pakalpojumu piešķir" ar vārdiem "uz laiku līdz 12 mēnešiem".
1.20. Papildināt saistošos noteikumus ar 124. punktu šādā redakcijā:
"124. Personas, kuras sasniegušas 90 gadu vecumu un kurām līdz Kuldīgas novada domes 27.06.2024. saistošo noteikumu Nr. 12/2024 "Grozījumi Kuldīgas novada saistošajos noteikumos Nr. KNP/2021/12 "Par sociālajiem pakalpojumiem Kuldīgas novadā"" spēkā stāšanās dienai piešķirts aprūpes mājās pakalpojums pilngadīgām personām, nosakot atbrīvojumu no samaksas par pakalpojumu, atbrīvojums no samaksas par pakalpojumu saglabājas, ja pakalpojuma sniegšanas nepieciešamības pārvērtēšanas rezultātā netiek noteikts cits aprūpes mājās līmenis."
2. Saistošie noteikumi stājas spēkā nākamajā dienā pēc to publicēšanas oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis".
Kuldīgas novada domes priekšsēdētāja I. Astaševska
Paskaidrojuma raksts
Kuldīgas novada domes saistošajiem noteikumiem Nr. 12/2024 "Grozījumi Kuldīgas
novada saistošajos noteikumos Nr. KNP/2021/12 "Par sociālajiem pakalpojumiem
Kuldīgas novadā""
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums | 1.1. Saistošo noteikumu izdošanas mērķis
– Saistošajos noteikumos aktualizēti un precizēti sociālo pakalpojumu
piešķiršanas, saņemšanas un izbeigšanas nosacījumi. Saistošie noteikumi
nosaka pašvaldības pilnībā vai daļēji finansēto sociālo pakalpojumu
veidus, saņemšanas, izbeigšanas kārtību, to personu loku, kurām ir
tiesības saņemt sociālos pakalpojumus, kā arī pakalpojumu samaksas un
finansēšanas kārtību. Saistošie noteikumi pieņemti 28.11.2021., stājās spēkā 01.01.2022. un kopš tā laika veiktie grozījumi galvenokārt bijuši saistīti ar jaunu pakalpojumu ieviešanu, ne esošo pakalpojumu pārskatīšanu. Tādējādi šo saistošo noteikumu grozījumu mērķis ir uzlabot sociālo pakalpojumu efektivitāti, izvērtējot pakalpojumu piešķiršanas nepieciešamību un samērojot sociālo pakalpojumu budžeta izdevumus, lai nodrošinātu mazaizsargātu personu vajadzībām atbilstošu sociālo pakalpojumu saņemšanu, neparedzot līdzmaksājumu, bet pārējiem Kuldīgas novadā deklarētajiem iedzīvotājiem paredzot segt 75 % maksājumu no pašvaldības budžeta. Saistošajos noteikumos precizēti šādu sociālo pakalpojumu saņemšanas nosacījumi: 1) speciālista pakalpojums; 2) ģimenes asistenta pakalpojums; 3) senioru dienas aprūpes centra pakalpojums; 4) aprūpes mājās pakalpojums pilngadīgām personām; 5) drošības pogas pakalpojums; 6) patversmes un naktspatversmes pakalpojums; 7) ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojums institūcijā pilngadīgām personām; 8) ilgstošas izmitināšanas pakalpojums personām ar zemām vajadzībām un sociālajām prasmēm. Saistošajos noteikumos tiek paredzēts, ka personas, kuras sasniegušas 90 gadu vecumu un kurām līdz šo saistošo noteikumu grozījumu spēkā stāšanās dienai piešķirts aprūpes mājās pakalpojums pilngadīgām personām, nosakot atbrīvojumu no samaksas par pakalpojumu, atbrīvojums no samaksas par pakalpojumu saglabājas, ja pakalpojuma sniegšanas nepieciešamības pārvērtēšanas rezultātā netiek noteikts cits aprūpes mājās līmenis. 1.2. Problēmas raksturojums, kuras risināšanai nepieciešami saistošie noteikumi – Arvien pieaugošo pakalpojumu, tai skaitā sociālo pakalpojumu izmaksas ietekmē gan personas, kuras saņem pakalpojumus, gan pašvaldības kopējās izmaksas sociālo pakalpojumu nodrošināšanai. Grozījumi nepieciešami, lai novērstu, vai mazinātu sociālo atstumtību, kā arī veicināt dzīves kvalitātes uzlabošanos mazaizsargātām iedzīvotāju grupām, nodrošinot pakalpojuma saņemšanu, vienlaikus efektīvi pārvaldot sociālo pakalpojumu saņemšanas nepieciešamību un budžeta izdevumus pakalpojumu samaksai. 1.3. Pastāvošais tiesiskais regulējums, tā būtības skaidrojums un pastāvošā tiesiskā regulējuma nepilnību raksturojums – Saistošie noteikumi izdoti saskaņā ar Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumu un citiem normatīvajiem aktiem un ietver šiem normatīvajiem aktiem atbilstošu tiesisko regulējumu. 1.4. Ja norādītās problēmas risināšanai nav tiesiskā regulējuma, tad skaidro, kādas sekas rada tiesiskā regulējuma neesamība – Pastāvošs tiesiskais regulējums. 1.5. iespējamo alternatīvu, kas neparedz tiesiskā regulējuma izstrādi, raksturojums, to ieviešanas trūkumi un priekšrocības – Nav. |
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu | 2.1. Saistošo noteikumu īstenošanas
fiskālās ietekmes prognoze uz pašvaldības budžetu – Saistošo
noteikumu grozījumos paredzēts, ka mainās samaksas kārtība aprūpes mājas
pakalpojumam, t.i., klienta līdzmaksājumam no 10 % uz 25 % no pilnas
samaksas par pakalpojumu. Mainīti arī nosacījumi pašvaldības finansēta
pakalpojuma saņemšanai ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās
rehabilitācijas institūcijā pilngadīgām personām. Tādējādi saistošo
noteikumu īstenošanas rezultātā nebūs būtiska ietekme uz pašvaldības
budžetu, bet tiks samazināti pašvaldības izdevumi sociālo pakalpojumu
apmaksai. 2.1.1. samazina vai palielina ieņēmumu daļu – pašvaldības budžeta ieņēmumu daļa nemainās; 2.1.2. samazina vai palielina izdevumu daļu – pašvaldības budžeta izdevumu daļa tiek samazināta; 2.1.3. ietekme uz citām pozīcijām budžeta ieņēmumu vai izdevumu daļā – lai īstenotu saistošos noteikumus, nav jāsamazina finansējums citām pozīcijām. 2.2. Informācija par nepieciešamajiem resursiem sakarā ar jaunu institūciju vai darba vietu veidošanu, esošo institūciju kompetences paplašināšanu, lai nodrošinātu saistošo noteikumu izpildi – Nav nepieciešami resursi jaunu institūciju vai darba vietu veidošanai. |
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci | 3.1. Sociālā ietekme – ietekme uz
cilvēku dzīvesveidu, kultūru, labsajūtu, sabiedrību kopumā, kā arī
ietekme uz konkrētām sabiedrības grupām, tai skaitā sociālās atstumtības
riskam pakļautajām sabiedrības grupām personu ar invaliditāti
vienlīdzīgām iespējām un tiesībām, uz dzimumu līdztiesību – Sociālo
pakalpojumu mērķis ir uz personas sociālo aprūpi vai sociālo
rehabilitāciju vērstu pakalpojumu sniegšana un pašvaldības iedzīvotāju
sociālo problēmu risināšanas pilnveidošana, veicinot iedzīvotāju sociālo
funkcionēšanu. 3.2. Ietekme uz vidi – Šo saistošo noteikumu izpilde neietekmēs vidi. 3.3. Ietekme uz iedzīvotāju veselību – Saistošo noteikumu izpilde neietekmēs iedzīvotāju veselību. 3.4. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā – Saistošo noteikumu izpilde neietekmē uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā. 3.5. Ietekme uz konkurenci – Saistošo noteikumu izpilde neietekmē konkurenci. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām | 4.1. Institūcija, kurā privātpersona var
vērsties saistošo noteikumu piemērošanā – Saistošo noteikumu
piemērošanā personas var vērsties Kuldīgas novada pašvaldības aģentūrā
"Sociālais dienests" (turpmāk – Sociālais dienests). 4.2. Galvenie procedūras posmi un privātpersonām veicamās darbības, ko paredz saistošo noteikumu projekts, tai skaitā akcentē, kā piedāvātais regulējums maina līdzšinējo kārtību – Saistošo noteikumu grozījumi maina līdzšinējo kārtību par iedzīvotāju līdzmaksājumu sociālo pakalpojumu saņemšanai. Tādēļ Sociālais dienests informēs iedzīvotājus, kuri saņem sociālos pakalpojumus un kuriem saistošo noteikumu spēkā stāšanās rezultātā būs izmaiņas. Pieņemtie grozījumi neietekmē jaunus pakalpojumu saņēmējus, savukārt personām, kurām līdz grozījumu stāšanās spēkā brīdim piešķirts aprūpes mājās pakalpojums un pakalpojums ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijā pilngadīgām personām, tiks veikta ienākumu izvērtēšana un gatavots lēmums par samaksas veikšanu vai atbrīvošanu no līdzmaksājuma. 4.3. Paredzētās administratīvo procedūru izmaksas – Ar šiem saistošajiem noteikumiem netiek paredzētas papildu administratīvo procedūru izmaksas. |
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem | 5.1. Pašvaldību funkcijas, kuru izpildei
tiek izstrādāti šie saistošie noteikumi – Saistošie noteikumi
precizē sociālo pakalpojumu piemērošanas kārtību, bet neprasa papildu
jaunu cilvēkresursu iesaisti pakalpojumu piešķiršanai vai
nodrošināšanai. 5.2. Pašvaldības cilvēkresursi, kas tiks iesaistīti saistošo noteikumu īstenošanā (tostarp, vai tiks uzlikti jauni pienākumi vai uzdevumi esošajiem darbiniekiem, veidotas jaunas darba vietas u.tml.) – Saistošo noteikumu īstenošana neparedz papildu cilvēkresursu iesaisti, saistošo noteikumu īstenošanu turpinās administrēt Sociālais dienests. |
6. Informācija par izpildes nodrošināšanu | 6.1. Saistošo noteikumu izpildē
iesaistītās institūcijas, tai skaitā, vai paredzēta jaunu institūciju
izveide, esošo likvidācija vai reorganizācija – Saistošo noteikumu
izpildi turpinās Sociālais dienests, tādējādi nav nepieciešama jaunu
institūciju izveide. 6.2. Izpildes nodrošināšanai nepieciešamie resursi un to pamatotība – Papildu resursi nav nepieciešami. |
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana | Vai saistošie noteikumi ir piemēroti
iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir
vajadzīgs minētā mērķa sasniegšanai – Ņemot vērā, ka pašvaldības
autonomā funkcija ir nodrošināt savas administratīvās teritorijas
iedzīvotājiem atbalstu sociālo problēmu risināšanā, kā arī iespēju
saņemt sociālo palīdzību un sociālos pakalpojumus, izpildot Sociālo
pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā noteiktās prasības, šie
saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas
nodrošināšanai – veicināt personu sociālo funkcionēšanu, un paredz tikai
to, kas ir nepieciešams norādītā mērķa sasniegšanai. 7.1. Samērīguma tests: 7.1.1. vai pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir piemēroti leģitīmā mērķa sasniegšanai – ir piemēroti; 7.1.2. vai nav saudzējošāku līdzekļu leģitīmā mērķa sasniegšanai – līdzekļi ir atbilstoši mērķa sasniegšanai; 7.1.3. vai pašvaldības rīcība ir atbilstoša – ir atbilstoša. |
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām | 8.1. Sabiedrības pārstāvji (tostarp
biedrības, nodibinājumi, apvienības u.tml.), ar kuriem notikušas
konsultācijas saistošo noteikumu izstrādes procesā – Nav notikušas. 8.2. Izmantotais sabiedrības līdzdalības veids (lai atspoguļotu, kā pašvaldības ir centusies sasniegt mērķgrupu, kā arī noskaidrot pēc iespējas plašākas sabiedrības viedokli) – Saistošo noteikumu projekts sabiedrības viedokļa noskaidrošanai tika publicēts pašvaldības tīmekļa vietnē internetā www.kuldigasnovads.lv divas nedēļas no 03.05.2024. 8.3. Sabiedrības pārstāvju izteiktie priekšlikumi un iebildumi, norādot, kuri no tiem ņemti vērā – Nav saņemti. 8.4. Par saistošo noteikumu projektu saņemtie viedokļi pēc saistošo noteikumu projekta publicēšanas sabiedrības viedokļa noskaidrošanai, to apkopojums un izvērtējums (iesniedzēji, vērā ņemtie viedokļi, vērā neņemtie viedokļi, pamatojums) – Nav saņemti. 8.5. No institūcijām saņemtie viedokļi un atzinumi, to apkopojums un izvērtējums (vērā ņemtie viedokļi, vērā neņemtie viedokļi, pamatojums) – gan tādi, kas saņemti, pamatojoties uz normatīvajos aktos noteiktu pienākumu, gan lūgti pēc pašvaldības iniciatīvas, gan sniegti pēc institūcijas iniciatīvas – Nav saņemti. 8.6. Informācija par cita veida saziņu un konsultācijām, ja tādas bijušas – Notikušas konsultācijas ar pašvaldības speciālistiem saistošo noteikumu izstrādes procesā. |
Kuldīgas novada domes priekšsēdētāja I. Astaševska