Ministru kabineta noteikumi: Šajā laidienā 7 Pēdējās nedēļas laikā 30 Visi
Ministru kabineta noteikumi Nr. 493
Rīgā 2024. gada 23. jūlijā (prot. Nr. 30 21. §)
Grozījums Ministru kabineta 2020. gada 2. jūnija noteikumos Nr. 332 "Noteikumi par valsts profesionālās vidējās izglītības standartu un valsts arodizglītības standartu"
Izdoti saskaņā ar Izglītības likuma
14. panta 19. punktu
un Profesionālās izglītības likuma
23. panta otro daļu
1. Izdarīt Ministru kabineta 2020. gada 2. jūnija noteikumos Nr. 332 "Noteikumi par valsts profesionālās vidējās izglītības standartu un valsts arodizglītības standartu" (Latvijas Vēstnesis, 2020, 107. nr.; 2021, 41. nr.) šādu grozījumu:
1.1. izteikt 1. pielikumu jaunā redakcijā (pielikums).
2. Noteikumi stājas spēkā 2024. gada 1. septembrī.
Ministru prezidente E. Siliņa
Izglītības un zinātnes ministre A. Čakša
Pielikums
Ministru kabineta
2024. gada 23. jūlija
noteikumiem Nr. 493
"1. pielikums
Ministru kabineta
2020. gada 2. jūnija
noteikumiem Nr. 332
Profesionālās vidējās izglītības un arodizglītības programmu veidi, satura sadalījums un struktūra
Profesionālās vidējās izglītības programmu un arodizglītības programmu veidi pēc profesionālās kvalifikācijas līmeņiem, programmas apjoma, tai skaitā minimālais stundu kopskaits praksei un īstenošanas ilgums
1. tabula
Profesionālās kvalifikācijas līmenis | Izglītības programma | Prasības attiecībā uz iepriekš iegūto izglītību | Iegūstamā profesionālā kvalifikācija | Programmas apjoms (stundas) | Programmas īstenošanas ilgums (gadi) | Prakses moduļu vai kvalifikācijas prakses minimālais kopapjoms1, 2, 3 (stundas) | Izglītības dokuments |
Trešais profesionālās kvalifikācijas līmenis, atbilst Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūras 4. līmenim | Profesionālās vidējās izglītības programma | Pamatizglītība | Profesija | 4760–57404, 5 | 3,56–4 | 560 | Diploms par profesionālo vidējo izglītību |
Profesija ar specializāciju | 5000–57404 | 3,57–4 | 7208 | ||||
Arodizglītība (2,5–3 gadi9) | Profesija vai profesija ar specializāciju | 1420–2384 | 1–1,5 | 320 | |||
Vidējā izglītība | Profesija | Vismaz 2120 | 1,5–3 | 320 | |||
Vidējā izglītība | Profesija vai profesija ar specializāciju | Vismaz 312010 | 2 | 320 | |||
Otrais profesionālās kvalifikācijas līmenis, atbilst Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūras 3. līmenim | Arodizglītības programma | Pamatizglītība | Profesija | 3340–4250 | 2,5–3 | 280 | Atestāts par arodizglītību |
Profesija ar specializāciju | 3650–4250 | 2,5–3 | 42011 | ||||
Pamatizglītība12 (no 17 gadu vecuma) | Profesija | Vismaz 1420 | 1 | 280 | Profesionālās kvalifikācijas apliecība | ||
Pamatizglītība12 (no 17 gadu vecuma) | Profesija ar specializāciju | 1420–2384 | 1,5 | 32013 | |||
Vidējā izglītība | Profesija | Vismaz 1560 | 1 | 280 |
Piezīmes.
1 Noslēguma prakses moduļa profesijas ieguvei īstenošanas ilgums ir nepārtraukts vismaz četras nedēļas. Noslēguma prakses moduļus nevar apgūt paralēli citiem profesionālo kompetenču moduļiem, mūžizglītības kompetenču kursiem un vispārējās vidējās izglītības pamatkursiem un padziļinātajiem kursiem, izņemot izglītības programmu grupā "Mūzika un skatuves māksla".
2 Atbilstoši profesijas sarežģītībai vai darba devēju prasībām prakses moduļu kopapjoms var tikt palielināts atbilstoši nepieciešamībai vienas profesijas ietvaros, saskaņojot ar Valsts izglītības satura centru, vai izglītības tematiskajā jomā "Mākslas" – saskaņojot ar Latvijas Nacionālo kultūras centru.
3 Izglītības programmu kopu "Kuģa mehānika" un "Jūras transports" profesionālās izglītības programmās prakses apjomu nosaka pa mēnešiem, ievērojot prasības, kas noteiktas 1978. gada Starptautiskajā konvencijā par jūrnieku sagatavošanu un diplomēšanu, kā arī sardzes pildīšanu un 2006. gada Konvencijā par darbu jūrniecībā, kopējam prakses apjomam nedēļā nepārsniedzot 72 kontaktstundas.
4 Profesionālās vidējās izglītības programmu maksimālais īstenošanas apjoms stundās nav attiecināms uz izglītības programmām, pēc kuru apguves tiek piešķirta jūrnieka profesionālā kvalifikācija.
5 Izglītības programmu grupā "Mūzika un skatuves māksla" maksimālais stundu skaits var sasniegt 5800 stundas.
6 Izņemot mākslu izglītības kompetences centra "Nacionālā Mākslu vidusskola" īstenotās izglītības programmas.
7 Profesionālās vidējās izglītības programmā 3,5 gados var iegūt tikai profesiju. Profesionālās vidējās izglītības programmas, kuru apguvi noslēdz profesija ar specializāciju, īsteno ilgāk par 3,5 gadiem.
8 Profesijai ar specializāciju prakses moduļu vai kvalifikācijas prakses minimālais kopapjoms – 720 stundas – ietver vismaz 560 prakses moduļu vai kvalifikācijas prakses stundas, kas nepieciešamas profesijas iegūšanai, un vismaz 160 prakses moduļu vai kvalifikācijas prakses stundas specializācijas iegūšanai.
9 Izglītojamie ar iepriekš iegūtu arodizglītību var iegūt profesionālo vidējo izglītību 1–1,5 gadu laikā, ja turpina apgūt secīgu, Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrā un profesijas standartā noteiktu augstāka līmeņa profesionālo kvalifikāciju, iekļaujoties profesionālās vidējās izglītības programmā, kas tiek īstenota 3,5–4 gadus. Patstāvīga profesionālās vidējās izglītības programma, kas īstenojama 1–1,5 gadus, ar iepriekš iegūtu arodizglītību nevar tikt īstenota.
10 Profesionālās vidējās izglītības programmas izglītības tematiskajā jomā "Mākslas" īstenojamas vismaz 3120 stundu apjomā ar īstenošanas ilgumu – vismaz divi gadi.
11 Profesijai ar specializāciju prakses moduļu vai kvalifikācijas prakses minimālais kopapjoms – 420 stundas – ietver vismaz 280 prakses moduļu vai kvalifikācijas prakses stundas, kas nepieciešamas profesijas iegūšanai, un vismaz 140 prakses moduļu vai kvalifikācijas prakses stundas specializācijas iegūšanai.
12 Pēc pamatizglītības ieguves no 17 gadu vecuma izglītojamos uzņem izglītības programmās, kuru īstenošanas ilgums ir viens gads un kas orientētas uz turpmāko darbu īpašos apstākļos, kas saistīti ar paaugstinātu risku viņu drošībai un veselībai un kurā var nodarbināt personu tikai no 18 gadu vecuma.
13 Profesijai ar specializāciju prakses moduļu vai kvalifikācijas prakses minimālais kopapjoms – 320 stundas – ietver vismaz 280 prakses moduļu vai kvalifikācijas prakses stundas, kas nepieciešamas profesijas iegūšanai, un vismaz 40 stundas prakses moduļu vai kvalifikācijas prakses stundas specializācijas iegūšanai.
Teorijas un prakses procentuālās attiecības profesionālās (priekšmetu vai modulārās) izglītības programmās
2. tabula
Izglītības programma | Teorijas stundas1 | Prakse1, 2 |
Profesionālās vidējās izglītības programmas3 | 50 % | 50 % |
Arodizglītības programmas | 35 % | 65 % |
Piezīmes.
1 Pieļaujamā atkāpe – pieci procenti.
2 Prakse ietver vispārējās vidējās izglītības mācību priekšmetu pamatkursu, padziļināto kursu saturu, profesionālo kompetenču moduļu vai profesionālo mācību priekšmetu un mūžizglītības kompetenču moduļu satura praktisko daļu, kā arī mācību kursu "Sports", profesionālo kompetenču prakses moduļus vai kvalifikācijas praksi.
3 Izglītības programmās, kurās mācās izglītojamie ar iepriekš iegūtu vidējo izglītību, teorijas stundu skaitu var samazināt līdz 30 % no programmas apjoma.
Profesionālās vidējās izglītības1 un arodizglītības programmu satura sadalījums
3. tabula
100 % Profesionālās vidējās izglītības programma – 5740 stundas2, 3 Arodizglītības programma – 4250 stundas | |
Pamatdaļa4 70 % |
Mainīgā daļa4 30 % |
Piezīmes.
1 Profesionālās vidējās izglītības un arodizglītības programmu satura sadalījums neattiecas uz profesionālās vidējās izglītības programmām, kas tiek īstenotas pēc vidējās izglītības ieguves, un arodizglītības programmām, kas tiek īstenotas pēc vidējās izglītības un pamatizglītības ieguves (no 17 gadu vecuma).
2 Profesionālās vidējās izglītības programmu maksimālais īstenošanas apjoms stundās nav attiecināms uz izglītības programmām, pēc kuru apguves tiek piešķirta jūrnieka profesionālā kvalifikācija.
3 Izglītības programmu grupā "Mūzika un skatuves māksla" maksimālais stundu skaits var sasniegt 5800 stundas.
4 Pieļaujamā atkāpe – pieci procenti.
Profesionālās vidējās izglītības un arodizglītības (priekšmetu vai modulārās) izglītības programmas pamatdaļas struktūra
4. tabula
Profesionālo kompetenču moduļi vai profesionālie mācību priekšmeti (70 %)* |
Mūžizglītības kompetences modulis (iekļaujas 70 % apjomā) |
Vispārējās vidējās izglītības mācību priekšmetu pamatkursi, ja mācības tiek uzsāktas pēc pamatizglītības ieguves (30 %)* |
Profesijas standartā un profesionālās kvalifikācijas prasībās definēto zināšanu, prasmju un kompetenču kopums |
Sabiedrība un cilvēka drošība: • profesionālās vidējās izglītības programmās vismaz 80 stundas, no kurām obligāti 24 stundas veselības izglītībai; • arodizglītības programmās vismaz 50 stundas, no kurām obligāti 20 stundas veselības izglītībai |
Profesionālās vidējās izglītības programmās: • matemātika (vismaz vispārīgais līmenis; vismaz 190 stundas); • latviešu valoda I; literatūra I (vismaz optimālais līmenis; kopā vismaz 360 stundas); • svešvaloda I (vismaz optimālais līmenis (B2); vismaz 190 stundas); • sports (vismaz vispārīgais līmenis; 2 stundas nedēļā, izņemot nedēļas, kad tiek īstenoti prakses moduļi); • valsts aizsardzības mācība (112 stundas). Arodizglītības programmās: • matemātika (vismaz vispārīgais līmenis; vismaz 190 stundas); • latviešu valoda; literatūra (vismaz vispārīgais līmenis; kopā vismaz 180 stundas); • svešvaloda (vismaz vispārīgais līmenis (B1); vismaz 105 stundas); • sports (vismaz vispārīgais līmenis; 2 stundas nedēļā, izņemot nedēļas, kad tiek īstenoti prakses moduļi) |
Piezīme. * Pieļaujamā atkāpe – pieci procenti, izņemot valsts aizsardzības mācību.
Profesionālās vidējās izglītības un arodizglītības (priekšmetu vai modulārās) izglītības programmas mainīgās daļas struktūra
5. tabula
Profesionālo kompetenču moduļi vai profesionālie mācību priekšmeti | Mūžizglītības kompetenču moduļi* | Vispārējās vidējās izglītības mācību priekšmetu pamatkursi un padziļinātie kursi, ja mācības tiek uzsāktas pēc pamatizglītības ieguves* | Citi kursi |
Profesionālo kompetenču moduļi, kas profesionālās modulārās izglītības programmā ir iekļauti izvēles (C) daļā vismaz 5 % apmērā no modulārās izglītības programmas | Iniciatīva un uzņēmējdarbība | Atbilstoši normatīvajos aktos par valsts vispārējās vidējās izglītības standartu un vispārējās vidējās izglītības programmu paraugiem noteikti vispārējās vidējās izglītības mācību priekšmetu pamatkursi un padziļinātie kursi | Izlīdzinošie kursi, lai sekmīgi apgūtu vispārējās vidējās izglītības mācību priekšmetu pamatkursus vai apgūtu attiecīgās profesijas profesionālo kompetenču moduļus |
Valodas, kultūras izpratne un izpausmes | |||
Profesionālo kompetenču moduļi, tai skaitā prakses moduļi vai kvalifikācijas prakse, ja profesionālo kompetenču apguvei nepieciešams ilgāks laiks atbilstoši profesijas īpatnībām vai darba devēju prasībām | Sociālās un pilsoniskās prasmes | ||
Informācijas un komunikācijas tehnoloģijas | Profesijai atbilstoši specializētie kursi | ||
Papildu profesionālo kompetenču moduļi vai profesionālie mācību priekšmeti, lai papildus profesijai iegūtu specializāciju | "Zaļās" prasmes |
Piezīme. * Mūžizglītības kompetenču moduļu un vispārējās vidējās izglītības mācību priekšmetu pamatkursu un padziļināto kursu saturs, ja izglītojamam sasniedzamie mācīšanās rezultāti pārklājas, var tikt savstarpēji aizstāts vai integrēts profesionālo kompetenču moduļos vai profesionālajos mācību priekšmetos."