• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Valmieras novada domes 2024. gada 25. aprīļa saistošie noteikumi Nr. 125 "Par Burtnieka ezera un tā publisko atpūtas zonu izmantošanu". Publicēts oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", 1.08.2024., Nr. 148 https://www.vestnesis.lv/op/2024/148.25

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Valmieras novada domes saistošie noteikumi Nr. 138

Par licencēto vēžošanu Vaidavas ezerā

Vēl šajā numurā

01.08.2024., Nr. 148

PAR DOKUMENTU

Izdevējs: Valmieras novada dome

Veids: saistošie noteikumi

Numurs: 125

Pieņemts: 25.04.2024.

OP numurs: 2024/148.25

2024/148.25
RĪKI

Valmieras novada domes saistošie noteikumi: Šajā laidienā 2 Pēdējās nedēļas laikā 0 Visi

Valmieras novada pašvaldības domes saistošie noteikumi Nr. 125

Valmierā 2024. gada 25. aprīlī (prot. Nr. 5, 4. §)

Par Burtnieka ezera un tā publisko atpūtas zonu izmantošanu

Izdoti saskaņā ar Pašvaldību likuma
45. panta pirmās daļas septīto punktu

I. Vispārīgie jautājumi

1. Saistošie noteikumi (turpmāk – Noteikumi) nosaka kārtību, kādā Burtnieka ezerā un tā piekrastes zonā izmantojami un novietojami kuģošanas līdzekļi, veicama rekreācijas pakalpojumu sniegšana, kā arī vietas, kur veicama zveja un zivju izkraušana.

2. Noteikumos lietotie termini:

2.1. Ezers – Burtnieka ezera akvatorija t.i. ezera ūdens daļa;

2.2. Piekrastes zona – publiski pieejama josla gar Ezera krastu, kas sākas no ūdens akvatorijas un nav mazāka par tauvas joslu, izņemot esošas apbūves situācijā;

2.3. Pašvaldība – Valmieras novada pašvaldība;

2.4. Publiskās atpūtas zonas – Pašvaldības īpašumā vai valdījumā esošie: Burtnieku centra krastmala, Matīšu kanāls, Vecates atpūtas zona un Silzemnieku pludmale (1. pielikums);

2.5. Kuģošanas līdzeklis – kuģošanas līdzeklis atbilstoši Ministru kabineta noteikumos par kuģošanas līdzekļu satiksmi iekšējos ūdeņos noteiktajam;

2.6. Kuģošanas līdzekļu stāvvieta – Pašvaldības īpašumā vai valdījumā esoša hidrotehniska būve vai tās daļa ar nepieciešamo aprīkojumu Ezera krastā un ūdenī, kas apzīmēta ar navigācijas zīmi "Atļauts kuģošanas līdzeklim stāvēt pie krasta";

2.7. Kuģošanas līdzekļu nolaišanas vieta – Pašvaldības īpašumā vai valdījumā esoša publiskai lietošanai paredzēta vieta, kas ir apzīmēta ar navigācijas zīmi "Atļauts kuģošanas līdzekli nolaist ūdenī un izcelt krastā";

2.8. Komercdarbības veicējs – komersants, kas veic Kuģošanas līdzekļu iznomāšanu, vai jebkuru citu ar atpūtu un rekreāciju saistītu komercdarbību Ezerā;

2.9. Rūpnieciskās zvejas tiesību nomnieks – zvejnieks, kurš zveju veic saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem par rūpnieciskās zvejas tiesību nomu;

2.10. Zivju izkraušanas vieta – Burtnieku centra krastmalā vai Matīšu kanālā publiskai lietošanai paredzēta vieta, kas ir apzīmēta ar speciālu zīmi ar uzrakstu "Zivju izkraušana".

3. Noteikumu mērķis ir veicināt ilgtspējīgu Ezera apsaimniekošanu.

II. Ezera izmantošana

4. Ezerā vai tiešā tā tuvumā notiekošu publisku pasākumu vai ūdens sporta sacensību (turpmāk – pasākums) norises laikā Pašvaldība var ierobežot vai aizliegt kuģošanas satiksmi, informējot par satiksmes ierobežojumu vai aizliegumu vismaz 5 (piecas) darba dienas iepriekš, publicējot informāciju Pašvaldības tīmekļvietnē www.valmierasnovads.lv.

5. Maksimālais kuģošanas ātrums Publisko atpūtas zonu tuvumā ir pieci km/h (2,7 mezgli).

6. Zveja noteikta visā Ezera teritorijā, izņemot 4.pielikumā minētajās vietās.

7. Rūpnieciskās zvejas tiesību nomniekam ir pienākums zivju izkraušanu, svēršanu un reģistrēšanu zvejas žurnālā veikt tikai Ezera Matīšu kanālā vai Burtnieku centra kanālā, zivju izkraušanas vietā.

III. Ezera piekrastes un publisko atpūtas zonu izmantošana

8. Kuģošanas līdzekļu stāvvietu izmantot drīkst tikai Jūras kodeksā noteiktajā kārtībā reģistrēti Kuģošanas līdzekļi. Reģistrētiem jābūt arī tiem Kuģošanas līdzekļiem, kuru reģistrācija saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem par Ceļu satiksmes drošības direkcijā reģistrējamo kuģošanas līdzekļu reģistrācijas kārtību ir brīvprātīga.

9. Kuģošanas līdzekli atļauts novietot Kuģošanas līdzekļu stāvvietā uz laiku līdz vienai diennaktij, atstājot tajā informāciju par laiku, kad Kuģošanas līdzeklis novietots un tā īpašnieka kontaktinformāciju.

10. Izvietojot Kuģošanas līdzekļus Kuģošanas līdzekļu stāvvietā uz laiku, kas pārsniedz vienu diennakti, Kuģošanas līdzekļa pienākums ir iesniegt paziņojumu (2. pielikums), norādot Kuģošanas līdzekļa atrašanās vietu, stāvēšanas laiku un īpašnieka kontaktinformāciju.

11. Fiziska persona Kuģošanas līdzekļu stāvvietā var izvietot ne vairāk kā divus savā īpašumā reģistrētus Kuģošanas līdzekļus.

12. Saimnieciskā darbība, kas tiek veikta Ezerā, izmantojot Kuģošanas līdzekļus, jāsaskaņo ar Pašvaldību.

13. Saimnieciskās darbības veicējam Pašvaldības saskaņojuma saņemšanai nepieciešams iesniegt Pašvaldībai aizpildītu iesnieguma veidlapu (3. pielikums), pievienojot aprakstu par plānoto saimniecisko darbību un tās vietu.

14. Ja Noteikumu 12. punktā minētās saimnieciskās darbības veikšanai paredzēts izmantot Kuģošanas līdzekļu stāvvietu, nepieciešams noslēgt līgumu par ūdenstilpes daļas nomu atbilstoši Ministru kabineta noteikumos noteikumus par ūdenstilpju tiesību nomu noteiktajai kārtībai.

15. Aizliegts ar Mehāniskajiem transportlīdzekļiem pārvietoties pa Ezera ledu, izņemot pārvietošanos ar motorizētām sniega kamanām, noteiktā kārtībā reģistrētu kvadriciklu vai sniega motociklu, tā vadītājam izvērtējot apstākļus un uzņemoties atbildību par savu drošību.

IV. Noteikumu izpildes kontrole un administratīvā atbildība par to neievērošanu

16. Noteikumu izpildi kontrolēt un veikt administratīvā pārkāpuma procesu par Noteikumu pārkāpšanu līdz administratīvā pārkāpuma lietas izskatīšanai ir tiesīgas Pašvaldības policijas amatpersonas. Administratīvā pārkāpuma lietu izskata Pašvaldības Administratīvā komisija.

17. Par saimnieciskās darbības veikšanu Ezerā bez Pašvaldības saskaņojuma piemēro brīdinājumu vai naudas sodu fiziskām personām līdz 50 naudas soda vienībām, bet juridiskām personām – naudas sodu līdz 100 naudas soda vienībām (Noteikumu 12. punkts).

18. Par mehānisko transporta līdzekļu, izņemot motorizēto sniega kamanu, noteiktā kārtībā reģistrētu kvadriciklu un sniega motociklu, pārvietošanos pa Ezera ledu fiziskām personām piemēro brīdinājumu vai naudas sodu līdz 10 naudas soda vienībām, juridiskai personai – naudas sodu līdz 50 naudas soda vienībām (Noteikumu 15. punkts).

V. Noslēguma jautājums

19. Atzīt par spēku zaudējušiem Valmieras novada pašvaldības domes 30.06.2022. saistošos noteikumus Nr. 56 "Par Burtnieku ezera un tā publisko atpūtas zonu izmantošanu".

Valmieras novada pašvaldības domes priekšsēdētājs J. Baiks

 

1. pielikums
Valmieras novada pašvaldības
25.04.2024. saistošajiem noteikumiem
Nr. 125 "Par Burtnieka ezera un tā publisko
atpūtas zonu izmantošanu"

Publisko atpūtas zonu orientējošās robežas

Burtnieku centra krastmala:

Matīšu kanāls:

Vecates atpūtas zona:

Silzemnieku pludmale:

 

2. pielikums
Valmieras novada pašvaldības
25.04.2024. saistošajiem noteikumiem
Nr. 125 "Par Burtnieka ezera un tā publisko
atpūtas zonu izmantošanu"

(iesniedzēja vārds un uzvārds)
(personas kods)
(deklarētā dzīvesvietas adrese)
(tālrunis) (elektroniskā pasta adrese)

Valmieras novada pašvaldībai

Lāčplēša ielā 2, Valmierā,
Valmieras novadā, LV-4201

PAZIŅOJUMS

PAR KUĢOŠANAS LĪDZEKĻA PASTĀVĪGU NOVIETOŠANU BURTNIEKA EZERA PUBLISKAJĀ ATPŪTAS ZONĀ

Informēju, ka man piederošais kuģošanas līdzeklis –  
  (kuģošanas līdzekļa veids / nosaukums)
     
ar reģistrācijas numuru   novietots Burtnieka ezera publiskajā atpūtas zonā:
  (kuģošanas līdzekļa reģistrācijas Nr.)  

Burtnieku centra kanāls

Matīšu kanāls

Vecates atpūtas vieta

uz laika periodu no  

līdz

  .
  (datums)   (datums)  

Ar savu parakstu apliecinu, ka:

1) apņemos nodrošināt kuģošanas līdzekļa drošu nostiprināšanu, novēršot tā nejaušu nokļūšanu ūdenstilpē;

2) apņemos 14 dienu laikā pēc Valmieras novada pašvaldības uzaicinājuma atbrīvot kuģošanas līdzekļa stāvvietu publisku pasākumu, avārijas situācijas novēršanas un citām neatliekamām vajadzībām;

3) esmu informēts, ka, ja 14 dienu laikā pēc uzaicinājuma stāvvieta nav atbrīvota, Valmieras novada pašvaldība ir tiesīga to veikt bez turpmāka saskaņojuma ar kuģošanas līdzekļa īpašnieku.

202__. gada ___._________    
    (paraksts, paraksta atšifrējums)*
   
  * Dokumenta rekvizītus "paraksts" un "datums" neaizpilda, ja elektroniskais dokuments sagatavots atbilstoši normatīvajiem aktiem par elektronisko dokumentu noformēšanu.
     
Pieteikumā iesniegtos personas datus Valmieras novada pašvaldība (turpmāk – Pašvaldība) izmantos, lai identificētu pieteikuma iesniedzēju, izskatītu pieteikumu saskaņā ar Iesniegumu likuma 3. panta otro daļu, nodrošinātu komunikāciju ar pieteikuma iesniedzēju.

Pašvaldībai ir tiesības sniegtās informācijas patiesumu pārbaudīt tai pieejamajās valsts informācijas sistēmās. Personas datu glabāšanas ilgums tiek noteikts saskaņā ar Pašvaldības apstiprinātu lietu nomenklatūru. Papildu informāciju par personas datu apstrādi Pašvaldībā var iegūt Pašvaldības Privātuma politikā Pašvaldības mājaslapā www.valmierasnovads.lv sadaļā "Par pašvaldību – Informācija – Personas datu aizsardzība".

  SAŅEMTS

Valmieras novada pašvaldībā

____.____. 20___

Nr.__.__.__.__/___/________

 

3. pielikums
Valmieras novada pašvaldības
25.04.2024. saistošajiem noteikumiem
Nr. 125 "Par Burtnieka ezera un tā publisko
atpūtas zonu izmantošanu"

(iesniedzēja vārds, uzvārds vai juridiskās personas nosaukums)
(personas kods vai reģistrācijas numurs)
(adrese, juridiskā adrese)
(tālrunis) (elektroniskā pasta adrese)

Valmieras novada pašvaldībai

Lāčplēša ielā 2, Valmierā,
Valmieras novadā, LV-4201

IESNIEGUMS

SAIMNIECISKĀS DARBĪBAS SASKAŅOŠANAI BURTNIEKA EZERĀ

Lūdzu izsniegt atļauju veikt Burtnieka ezerā saimniecisko darbību:

(īss saimnieciskās darbības apraksts)

Plānotā saimnieciskās darbības veikšanas vieta:

(pagasts/adrese)

Vēlos noslēgt līgumu par ūdenstilpes daļas nomu stāvvietas nodrošināšanai šādam/-iem kuģošanas līdzeklim/-ļiem1:

Nr.p.k. Kuģošanas līdzekļa veids/nosaukums Kuģošanas līdzekļa reģistrācijas Nr.
 
 

Burtnieku ezera publiskajā atpūtas zonā:

Burtnieku centra kanāls

Matīšu kanāls

Vecates atpūtas vieta

uz laika periodu no  

līdz

  .
  (datums)   (datums)  

Atļauju vēlos saņemt:

personīgi Valmieras novada pašvaldībā

pa pastu  
  (norādiet adresi)
   
elektroniski  

Ar savu parakstu apliecinu, ka:

1) apņemos nodrošināt peldlīdzekļa/kuģošanas līdzekļa drošu nostiprināšanu pie stingri fiksēta stieņa vai pāļa un novērst tā nejaušu nokļūšanu ūdenstilpē.

2) apņemos 14 dienu laikā pēc Valmieras novada pašvaldības uzaicinājuma atbrīvot peldlīdzekļa vai kuģošanas līdzekļa stāvvietu publisku pasākumu, avārijas situācijas novēršanas un citām neatliekamām vajadzībām.

3) esmu informēts, ka, ja 14 dienu laikā pēc uzaicinājuma stāvvieta nav atbrīvota, Valmieras novada pašvaldība ir tiesīga to veikt bez turpmāka saskaņojuma ar kuģošanas vai peldlīdzekļa īpašnieku, kā arī tādā gadījumā tiek piemērota administratīvā atbildība par peldlīdzekļa novietošanu Kuģošanas līdzekļu stāvvietā bez Pašvaldības saskaņojuma.

202__. gada ___._________    
    (paraksts, paraksta atšifrējums)*
   
  * Dokumenta rekvizītus "paraksts" un "datums" neaizpilda, ja elektroniskais dokuments sagatavots atbilstoši normatīvajiem aktiem par elektronisko dokumentu noformēšanu.
     
Pieteikumā iesniegtos personas datus Valmieras novada pašvaldība (turpmāk – Pašvaldība) izmantos, lai identificētu pieteikuma iesniedzēju, izskatītu pieteikumu saskaņā ar Iesniegumu likuma 3. panta otro daļu, nodrošinātu komunikāciju ar pieteikuma iesniedzēju.

Pašvaldībai ir tiesības sniegtās informācijas patiesumu pārbaudīt tai pieejamajās valsts informācijas sistēmās. Personas datu glabāšanas ilgums tiek noteikts saskaņā ar Pašvaldības apstiprinātu lietu nomenklatūru. Papildu informāciju par personas datu apstrādi Pašvaldībā var iegūt Pašvaldības Privātuma politikā Pašvaldības mājaslapā www.valmierasnovads.lv sadaļā "Par pašvaldību – Informācija – Personas datu aizsardzība".

  SAŅEMTS

Valmieras novada pašvaldībā

____.____. 20___

Nr.__.__.__.__/___/________


1 Aizpilda, ja komercdarbības veikšanai paredzēts izmantot Valmieras novada pašvaldības kuģošanas līdzekļu stāvvietu.

 

4. pielikums
Valmieras novada pašvaldības
25.04.2024. saistošajiem noteikumiem
Nr. 125 "Par Burtnieka ezera un tā publisko
atpūtas zonu izmantošanu"

Zvejas karte – Burtnieks

Zveja atļauta visā Burtnieka ezerā, izņemot, kartē iezīmētās vietās:

1. Ezera daļā pie Eiķenupes ietekas, līnijā no Briedes upes ietekas līdz Vaivaru kanālam;

2. Ezera daļā pie Sedas un Rūjas ietekām, līnijā no Raga gala līdz Rūjas ietekai Govs līcī;

3. Salacas upes iztekā, līnijā no Koksalas līdz Bada sērim.

4. Rūjas sēris:

1) Platums: 57°45.515’Z; Garums: 25°14.339’A

2) Platums: 57°45.352’Z; Garums: 25°14.084’A

3) Platums: 57°45.458’Z; Garums: 25°13.719’A

4) Platums: 57°45.661’Z; Garums: 25°13.988’A

5. Kūkuris:

1) Platums: 57°43.015’Z; Garums: 25°15.059’A

2) Platums: 57°43.128’Z; Garums: 25°13.677’A

3) Platums: 57°43.480’Z: Garums: 25°13.326’A

4) Platums: 57°43.472’Z; Garums: 25°14.793’A

6. Bauņu muižas sēris:

1) Platums: 57°45.456’Z; Garums: 25°11.863’A

2) Platums: 57°45.522’Z; Garums: 25°11.799’A

3) Platums: 57°45.503’Z: Garums: 25°11.683’A

4) Platums: 57°45.424’Z; Garums: 25°11.745’A

7. Ezerpriežu akmeņi:

1) Platums: 57°44.057’Z; Garums: 25°16.798’A

2) Platums: 57°44.073’Z; Garums: 25°16.712’A

3) Platums: 57°44.019’Z: Garums: 25°16.692’A

4) Platums: 57°44.006’Z; Garums: 25°16.778’A

8. Briedes paugurs:

1) Platums: 57°42.956’Z; Garums: 25°14.880’A

2) Platums: 57°42.814’Z; Garums: 25°14.599’A

3) Platums: 57°42.646’Z: Garums: 25°14.957’A

4) Platums: 57°42.766’Z; Garums: 25°15.176’A.

 

Paskaidrojuma raksts
Valmieras novada pašvaldības 2024. gada 25. aprīļa saistošajiem noteikumiem Nr. 125 "Par Burtnieka ezera un tā publisko atpūtas zonu izmantošanu"

Paskaidrojuma raksta sadaļa Informācija
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums  Pašvaldību likuma 45. panta pirmās daļas septītais punkts nosaka, ka dome ir tiesīga izdot saistošos noteikumus un paredzēt administratīvo atbildību par to pārkāpšanu, nosakot administratīvos pārkāpumus un par tiem piemērojamos administratīvos sodus, ja likumos nav noteikts citādi, par pašvaldības īpašumā esošu un publiskā lietošanā nodotu mežu un ūdeņu un pašvaldības īpaši aizsargājamo dabas un vietējo kultūras objektu aizsardzību un uzturēšanu.

Starp Pašvaldību (līdz administratīvi teritoriālajai reformai Burtnieku novada pašvaldība) un Zemkopības ministriju 13.04.2012. ir noslēgts līgums par Burtnieka ezera un zem tā esošās zemes nodošanu Pašvaldības valdījumā (turpmāk – Līgums). Līgums paredz, ka Zemkopības ministrija nodod un Pašvaldība pieņem valdījumā valsts nekustamo īpašumu – Burtnieka ezeru un zem tā esošo zemi. Līguma mērķi:

1.1. apsaimniekot valsts īpašumā esošo Burtnieka ezeru, nodrošināt tā ilgtspējīgu pārvaldību, lai efektīvāk izmantotu pieejamos dabas, cilvēku un materiālos resursus, [..];

1.2. izmantot valsts īpašumā esošo ezeru Pašvaldības autonomo funkciju nodrošināšanai, tai skaitā gādājot par pašvaldības administratīvās teritorijas labiekārtošanu, zaļo zonu ierīkošanu un uzturēšanu, kā arī nosakot kārtību, kādā izmantojami publiskā lietošanā esošie ūdeņi tajās jomās, kuras nav regulētas ar normatīviem aktiem;

[..]

1.3. nodrošināt Burtnieka ezera dabas resursu lietderīgu un saimniecisku izmantošanu un tam piegulošo teritoriju infrastruktūras attīstību;

[..].

Vienlaikus Līgums cita starpā paredz, ka Pašvaldībai ir tiesības pašvaldības autonomo funkciju īstenošanas nolūkā, noteikt kārtību, kādā izmantojami publiskā lietošanā esošie Burtnieka ezera ūdeņi tajās jomās, kuras nav regulētas ar spēkā esošiem normatīviem aktiem.

Saistošo noteikumu izdošanas mērķis ir veicināt ilgtspējīgu Burtnieka ezera apsaimniekošanu, nosakot kārtību, kādā Burtnieka ezerā un tā piekrastes zonā izmantojami un novietojami kuģošanas līdzekļi, veicama rekreācijas pakalpojumu sniegšana, kā arī vietas, kur veicama zveja un zivju izkraušana.

2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu  Saistošie noteikumi ietekmi uz Valmieras novada pašvaldības budžetu neatstāj.
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci  Noteikumos iekļauti nosacījumi publiski pieejamo kuģošanas stāvvietu izmantošanai. Lai nodrošinātu publisku pasākumu drošību, izvairītos no nelaimes gadījumiem ezera zonās, kurās ir lielāka kuģošanas līdzekļu kustība, noteikumos iekļauta gan iespēja Pašvaldībai īslaicīgi ierobežot vai aizliegt kuģošanas satiksmi, kā arī noteikts maksimālas kuģošanas ātrums Publisko atpūtas zonu tuvumā.

Tiek ietekmēta rūpnieciskās zvejas veicēju darbība:

1) lai saudzētu plēsīgo zivju resursus, tiek noteiktas vietas, kurās aizliegts veikt rūpniecisko zveju;

2) ievērojot sabiedrības intereses kopumā, lai nosacīti nodalītu dažādas ezera zonas tā lietotāju atšķirīgo interešu apmierināšanai, kā arī lai nodrošinātu pilnvērtīgāku zvejas uzraudzību, noteikumos noteiktas vietas, kur veicama nozvejoto zivju izkraušana – divas Pārtikas un veterinārajā dienestā reģistrētas zivju izkraušanas vietas.

Rūpēs gan par iedzīvotāju drošību, gan vides veselību, ar noteikumiem tiek aizliegta pārvietošanās pa Ezera ledu, nosakot izņēmumus.

4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām  Noteikumu izpildi kontrolēt un veikt administratīvā pārkāpuma procesu par Noteikumu pārkāpšanu līdz administratīvā pārkāpuma lietas izskatīšanai ir tiesīgas Pašvaldības policijas amatpersonas. Administratīvā pārkāpuma lietu izskata Pašvaldības Administratīvā komisija.

Tā kā līdz šo noteikumu pieņemšanai spēkā bijuši Valmieras novada pašvaldības domes 30.06.2022. saistošie noteikumi Nr. 56 "Par Burtnieka ezera un tā publisko atpūtas zonu izmantošanu", papildus administratīvais slogs pašvaldībai nerodas.

Arī saimnieciskās darbības veicēji ir pielāgojušies noteikumu normām.

Daļai zvejnieku saimniecību, lai ievērotu prasību zivju izkraušanu veikt konkrētās vietās, ikdienā rodas papildu transporta izmaksas.

5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem  Saistošo noteikumu īstenošana neietekmēs pašvaldībai pieejamos cilvēkresursus, jo nav nepieciešama jaunu darba vietu izveide.
6. Informācija par izpildes nodrošināšanu  Noteikumu kontrolē un administratīvā pārkāpuma procesa izskatīšanā tiek iesaistīti esošie Pašvaldības policijas un Pašvaldības Administratīvās komisijas resursi.
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana  Noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai.
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām  16.02.2024. saņemta Zemkopības ministrijas (turpmāk – ZM) vēstule
Nr. 4.1-2e/327/2024 kā atbilde Pašvaldības lūgumam sniegt viedokli par saistošo noteikumu izdošanas tiesisko pamatojumu. Atbilstoši savai kompetencei un, ievērojot normatīvo regulējumu zvejas pārvaldības un zivju resursu izmantošanas jomā, ZM norāda:

1) Zvejniecības likuma 5. panta ceturtā daļa nosaka, ka pašvaldība zvejniecību regulējošos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā organizē valstij piederošo zvejas tiesību izmantošanu un pārzina privāto zvejas tiesību izmantošanu ūdeņos, kas atrodas pašvaldības administratīvajā teritorijā vai piekļaujas tai;

2) Zvejniecības likuma 7. panta ceturtā daļa nosaka, ka pašvaldība, kuras administratīvajā teritorijā atrodas attiecīgā ūdenstilpe, izdod saistošos noteikumus, kuros paredz ūdenstilpes ekspluatācijas noteikumus, kas ir ūdenstilpes nomas līguma neatņemama sastāvdaļa, atspoguļo visus ar zveju, makšķerēšanu, vēžošanu, zemūdens medībām un citu saimniecisko darbību, kā arī ar vides un zivju resursu aizsardzību un atjaunošanu saistītos jautājumus. Tas nozīmē, ka pašvaldībai, ievērojot minēto Zvejniecības likuma deleģējumu, ir tiesības izdot saistošos noteikumus, kuros paredz ūdenstilpes ekspluatācijas noteikumus, iekļaujot tajos visas darbības, kas saistītas ar zveju, makšķerēšanu, vēžošanu, zemūdens medībām un citu saimniecisko darbību;

3) Ministru kabineta 2009. gada 11. augusta noteikumu Nr. 918 "Noteikumi par rūpnieciskās zvejas tiesību nomu un zvejas tiesību izmantošanas kārtību" 1. pielikumā ietvertais rūpnieciskās zvejas tiesību nomas parauglīguma 9. punkts "Papildu prasības Nomniekam" paredz iespējas rūpnieciskās zvejas nomniekam noteikt konkrētus nosacījumus attiecībā uz zvejas veikšanu, tai skaitā tajā var tikt iekļautas arī prasības par zivju izkraušanu un svēršanu attiecīgās vietās. Attiecīgi šis normatīvais akts paredz pašvaldībai tiesības katram zvejniekam individuāli rūpnieciskās zvejas tiesību nomas līgumā ietvert papildus prasības/nosacījumus ar zveju saistītajām darbībām;

4) 2012. gada 13. aprīlī starp ministriju un Burtnieku novada pašvaldību noslēgtā līguma Nr. 2012/39 "Līgums par Burtnieku ezera un zem tā esošās zemes nodošanu Burtnieku novada pašvaldības valdījumā" 2.1.10. apakšpunkts uzdod pašvaldībai veikt pasākumus, kas nodrošinātu Burtnieka ezera vienotu apsaimniekošanas (ekspluatācijas) noteikumu izstrādi, kuros būtu aptverti ezera vispusīgas izmantošanas jautājumi, tai skaitā makšķerēšanas, zvejas, pretplūdu aizsardzības u.c. pasākumi, nosakot arī prasības hidrotehnisko būvju ekspluatācijas režīmam plūdu novēršanai un administratīvo atbildību par šo prasību pārkāpšanu.

Vienlaikus ZM norāda, ka Zvejniecības likuma 30. pants "Administratīvie pārkāpumi zivju resursu aizsardzības un izmantošanas jomā" nosaka personu atbildību par zveju, makšķerēšanu, vēžošanu un zemūdens medību regulējošo normatīvo aktu neievērošanu, tai skaitā par zvejas noteikumu pārkāpšanu iekšējos ūdeņos, kuri nosaka arī nozveju elektroniskā žurnāla aizpildīšanas prasības. Līdz ar to pašvaldību saistošajos noteikumos nevar papildus tikt iekļauts administratīvās atbildības regulējums par tiem jautājumiem, kurus attiecīgā veidā jau regulē Zvejniecības likums.

22.03.2024. saņemta Tieslietu ministrijas (turpmāk – TM) vēstule Nr. 1-17/947 kā atbilde Pašvaldības lūgumam sniegt viedokli par pašvaldības kā tiesiskā valdītāja tiesībām, tostarp tiesībām noteikt ezera un tā publisko atpūtas zonu izmantošanas noteikumus, kā arī sniegt viedokli par saistošo noteikumu izdošanas tiesisko pamatojumu. TM norāda, ka tās kompetencē neietilpst juridisku konsultāciju sniegšana un saistošo noteikumu izdošanas tiesiskā pamatojuma vērtēšana. [..] TM sniedz vispārīgu skaidrojumu par tiesiskā valdītāja tiesībām.

Civillikuma 876. pantā noteikts, ka lietas valdījums ir īpašuma tiesībai atbilstoša tiesiska vara par lietu. Publiskie ūdeņi saskaņā ar Civillikuma 1104. pantu ir valsts īpašums, ciktāl uz tiem nepastāv īpašuma tiesības privātai personai. Burtnieka ezers kā valstij piederošs iekšzemes publiskais ūdens un zem tā esošā zeme tika nodota valdījumā Pašvaldībai, pamatojoties uz Ministru kabineta rīkojumu. Minētajā rīkojuma projekta anotācijā noteikts, ka līdz Zemes pārvaldības likuma pieņemšanai publiskos ūdeņus pārvalda pēc nozaru principa, tāpēc rīkojuma projekts paredz, ka Ministru kabinets pilnvaro ZM noslēgt vienošanos ar Pašvaldību. Iesūtītās vēstules pielikumā ir pievienots minētais līgums, kurā uzskaitītas Pašvaldības tiesības un pienākumi. 2015. gada 1. janvārī stājas spēkā Zemes pārvaldības likums, kas ir speciālas normatīvais akts attiecībā uz iekšzemes publisko ūdeņu pārvaldību, tā anotācijā noteikts, ka līdz Zemes pārvaldības likuma spēkā stāšanās dienai, Ministru kabinets ar rīkojumu nodevis atsevišķus publiskus ūdeņus pašvaldības valdījumā, šie rīkojumi ir spēkā esoši arī pēc Zemes pārvaldības likuma spēkā stāšanās. Tāpat anotācijā norādīts, ka 3. nodaļā ir iekļauts regulējums par valsts un pašvaldību kompetenci zemes pārvaldībā, kā arī risināti jautājumi par jūras piekrastes ūdeņu un iekšzemes publisko ūdeņu īpašuma un valdījuma tiesībām . Zemes pārvaldības likuma 15. panta otrajā daļā noteikts, ka vietējā pašvaldība ir valdītājs tās administratīvajai teritorijai iekšzemes publiskajiem ūdeņiem, kuru valdītājs nav par vides aizsardzību atbildīgā ministrija vai cita ministrija un kuri nav privātpersonu īpašumā. Vietējā pašvaldība īpašnieka vārdā saskaņo tās valdījumā esošajos publiskajos ūdeņos veicamās darbības. Minētā panta sestajā daļā noteikts, ka par vides aizsardzību atbildīgā ministrija pārrauga vietējo pašvaldību darbību, kas saistīta ar to valdījumā esošo iekšzemes publisko ūdeņu pārvaldību.

Ņemot vērā minēto, Ministru kabineta rīkojums par Burtnieka ezera nodošanu Pašvaldības valdījumā ir spēkā esošs arī pēc Zemes pārvaldības likuma spēkā stāšanās, ciktāl tas nav pretrunā ar Zemes pārvaldības likumu. Vienlaikus norādāms, ka Pašvaldības likumā ir noteiktas arī pašvaldību autonomās funkcijas, piemēram, veicināt dabas kapitāla ilgtspēju pārvaldību un apsaimniekošanu, kā arī noteikt publiskā lietošanā esoša pašvaldības īpašuma izmantošanas kārtību, ja likumos nav noteikts citādi.

Atbilstoši Pašvaldību likuma 46. panta trešajā daļā noteiktajai kārtībai saistošo noteikumu projekts publicēts Valmieras novada pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē: www.valmierasnovads.lv, sadaļā "Sabiedrība" – "Sabiedrības līdzdalība" – "Publiskās apspriešanas" – "Saistošo noteikumu publiskās apspriešanas". Viedokļa izteikšanas termiņš noteikts divas nedēļas no publicēšanas dienas. Šajā termiņā viedokļi netika saņemti.

Valmieras novada pašvaldības domes priekšsēdētājs J. Baiks

Izdruka no oficiālā izdevuma "Latvijas Vēstnesis" (www.vestnesis.lv)

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!