Augšdaugavas novada domes saistošie noteikumi: Šajā laidienā 1 Pēdējās nedēļas laikā 0 Visi
Augšdaugavas novada pašvaldības domes saistošie noteikumi Nr. 106
Daugavpilī 2024. gada 11. jūlijā (prot. Nr. 106, 12. &)
Augšdaugavas novada kapsētu darbības un uzturēšanas saistošie noteikumi
Izdoti saskaņā ar Pašvaldību likuma
4. panta pirmās daļas 2. punktu, 44. panta otro daļu
I. Vispārīgie jautājumi
1. Augšdaugavas novada kapsētu darbības un uzturēšanas saistošie noteikumi (turpmāk – Saistošie noteikumi) nosaka Augšdaugavas novada pašvaldības (turpmāk – Pašvaldība) īpašumā un tiesiskajā valdījumā esošo kapsētu (turpmāk – kapsēta) darbību un uzturēšanu, kapavietu piešķiršanas, kopšanas un uzturēšanas kārtību, apbedīšanas kārtību, kapliču izmantošanas kārtību, kapsētu pārziņu un kapavietas uzturētāja tiesības un pienākumus.
2. Saistošajos noteikumos lietotie termini:
2.1. aktēšana – nekoptu kapavietu apzināšana, apsekošana un akta noformēšana;
2.2. apbedījums – mirušā vai urnas ar kremēta mirušā pelniem apbedīšana kapavietā;
2.3. apbedīto reģistrs – kapsētā apglabāto uzskaites dokuments, kuru veido mirušo reģistrācijas grāmatas (arī elektroniskā formātā), apbedījumu vietu shēmas, par ko atbild kapsētas apsaimniekotājs;
2.4. atvērta kapsēta – kapsēta, kurā mirušo apbedīšanai tiek ierādītas jaunas kapavietas;
2.5. bezpiederīgo mirušais – mirušais, kura apbedīšanai nav pieteikušies piederīgie vai citas personas, un kura apbedīšanu organizē Augšdaugavas novada Sociālais dienests;
2.6. daļēji slēgta kapsēta – kapsētā, kurā mirušo apbedī ģimenes kapavietās, bet jaunu kapavietu ierādīšana ir ierobežota;
2.7. kapavieta – zemes teritorija kapsētā ar noteiktām robežām viena vai vairāku mirušo apbedīšanai, kapavietas izveidošanai un kopšanai;
2.8. kapavietas uzturētājs – persona, kas nodrošina kapavietas izveidošanu un kopšanu;
2.9. kapliča – ēka kapsētā mirušo novietošanai pirms apbedīšanas un bēru ceremonijas norisei;
2.10. kaps – vieta, kurā tiek apbedīts mirušais;
2.11. kapsēta – īpaša teritorija, kas saskaņā ar Pašvaldības teritorijas plānojumu ierādīta mirušo apbedīšanai;
2.12. kapsētas apsaimniekotājs – attiecīgā pagasta/ pilsētas apvienības pārvalde, kuras administratīvajā teritorijā atrodas Pašvaldības īpašumā un tiesiskajā valdījumā esoša kapsēta;
2.13. kapsētas pārzinis – persona, kura pilda saistošajos noteikumos un amata aprakstā paredzētos kapsētu uzturēšanas pienākumus;
2.14. neuzraudzīta kapavieta – kapavieta, kura netiek kopta trīs gadus pēc kārtas;
2.15. slēgta kapsēta – kapsēta, kas ir slēgta apbedījumiem un virsapbedījumiem;
2.16. virsapbedījums – mirušā vai urnas ar kremēta mirušā pelniem apbedīšana virs esošā apbedījuma šajos saistošajos noteikumos paredzētajā kārtībā.
3. Augšdaugavas novadā ir atvērtas, daļēji slēgtas un slēgtas kapsētas. Kapsētas statusu nosaka vai maina Augšdaugavas novada pašvaldības dome normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
4. Augšdaugavas novada pašvaldības dome lemj par jaunas kapsētas izveidošanu un esošo paplašināšanu.
II. Kapsētu kārtības noteikumi
5. Kapsētās aizliegts:
5.1. ievest dzīvniekus un pieļaut to atrašanos kapsētās;
5.2. patvaļīgi mainīt ierādītās kapavietas robežas;
5.3. iebraukt ar automašīnām vai citiem motorizētiem transportlīdzekļiem, izņemot gadījumus, kad ir saņemta kapsētas pārziņa atļauja. Ja darbu veikšanai ir nepieciešams transports, drīkst izmantot tikai tos celiņus, kuri atbilst transportlīdzekļu izmēriem;
5.4. veikt rakšanas, apbedīšanas vai pārapbedīšanas darbus bez saskaņošanas ar kapsētas pārzini;
5.5. piesārņot un piegružot kapsētas un tām pieguļošās teritorijas ar atkritumiem, izmest tos neatļautās vietās;
5.6. patvaļīgi stādīt vai nozāģēt kokus bez saskaņošanas ar kapsētas pārzini.
III. Kapsētu apsaimniekotāja un kapsētas pārziņa pienākumi
6. Kapsētu apsaimniekotāja pienākums ir nodrošināt:
6.1. kapsētu uzturēšanu un apsaimniekošanu (iekšējo ceļu un celiņu, koplietošanas laukumu, vēsturisko piemiņas vietu, sētu, solu uzturēšanu un remontu, ārpus kapavietām esošo stādījumu un koku apkopšanu, atkritumu savākšanas vietas ierādīšanu, atkritumu izvešanu un tīrību laukumos pie konteineriem tualetes un ūdensvada ierīkošanu u.c.);
6.2. ievērojamu novada personību atdusas vietu uzturēšanu un kopšanu, ja nav piederīgo;
6.3. kapsētu topogrāfisko un inventarizāciju, apbedījumu vietu precīzu uzskaiti, kā arī nodrošināt datu pieejamību;
6.4. kapsētu sektoru, rindu un kapavietu nospraušanu dabā;
6.5. kapsētu arhitektūras un ainavas veidošanu atbilstoši vietējām kultūrvēsturiskajām tradīcijām;
6.6. apbedījumu uzskaiti kapu grāmatās un elektroniskā datu bāzē;
6.7. informācijas stendu izvietošanu pie kapsētām, kurā norādīta informācija par kapsētas apsaimniekotāju, kapsētas pārziņa kontaktinformācija, un šie saistošie noteikumi;
6.8. neuzraudzīto kapavietu aktēšanu;
6.9. veikt kapsētu paplašināšanu un jaunu kapsētu ierīkošanu saskaņā ar noteiktā kārtībā apstiprinātajiem projektiem, kuros būtu apzīmēti zemes gabali apbedīšanai, gājēju celiņu izmēri, izvietojums un labiekārtojums, zaļo stādījumu izvietojums, funkcionālo ēku un iekārtu (kapliča, sabiedriskā tualete, ūdensvads, iežogojums u.c.) izvietojums.
7. Kapsētas pārzinis nodrošina:
7.1. kapavietas ierādīšanu, uzmērīšanu un nospraušanu dabā;
7.2. kapsētas un kapličas sakopšanu pēc bēru ceremonijas un kapsētas teritorijas ikdienas uzturēšanu;
7.3. mirušo reģistrāciju kapu grāmatās un elektroniskā datu bāzē, kurā norāda datus par apbedīto personu, apbedīšanas datumu, kapavietas izmēru, kapavietu uzturētāju.
IV. Kapavietas piešķiršanas kārtība un uzturēšana
8. Kapavieta tiek piešķirta un ierādīta, pamatojoties uz:
8.1. miršanas apliecību vai miršanas izziņu;
8.2. sociālās aprūpes institūcijas amatpersonas rakstveida iesniegumu par kapavietas piešķiršanu un ierādīšanu, ja tiek apbedīta sociālās aprūpes institūcijā dzīvojušā persona.
9. Kapavietas uzturētājam ir tiesības tikt apglabātam, kā arī apbedīt savus piederīgos, viņam piešķirtajā kapavietā, ģimenes vai dzimtas kapavietā. Daļēji slēgtās kapsētās gadījumos, kad mirušajam ir tiesības tikt apbedītam ģimenes kapavietā, bet saskaņā ar šiem noteikumiem nav tiesību kapavietā veikt virsapbedījumus, kapsētas apsaimniekotājam ir tiesības izlemt jautājumu par kapavietas piešķiršanu.
10. Apstādījumi ap kapavietu jāveido ierādītās teritorijas iekšpusē, kapa aprīkojumam jābūt uzstādītam tā, lai varētu droši uzkopt kapu un netiktu traucēti blakus esošie kapi.
11. Krūmi, kuri norobežo kapavietu, nedrīkst būt augstāki par 70 cm, krūmu vainags nedrīkst pārsniegt 1 m.
12. Kapavietas apmales, kas norobežo ierādīto kapavietu, nedrīkst pārsniegt 15 cm augstumu. Kapavietas labiekārtošanas rezultātā aizliegts sašaurināt celiņu starp kapavietu rindām.
13. Bez kapsētas pārziņa atļaujas aizliegts izcirst kokus, kuru diametrs pārsniedz 12 cm, kā arī stādīt kokus, kuri augšanas laikā augstums lielāks par 1.5 m.
14. Atkritumi pēc kapu kopšanas jānogādā ierādītajās atkritumu savākšanas vietās vai uzstādītajos atkritumu savākšanas konteineros. Aizliegts veidot patvaļīgas atkritumu vietas kapsētās.
15. Pabeidzot kapavietas aprīkojuma montāžu, jānovāc visi būvatkritumi un tie jāizved no kapsētas teritorijas uz speciāli norādītām atkritumu izgāztuvēm.
16. Kapavietas uzturētājam jākopj ierādītā kapavietas teritorija.
17. Kapavietas uzturētāja pienākums ir gada laikā pēc apbedīšanas labiekārtot kapavietu un to regulāri kopt.
18. Jaunveidojamo kapavietu nožogošanai aizliegts izmantot neatbilstošus materiālus (šīferi, skārdu, plastmasas izstrādājumus un citus nepiemērotus izstrādājumus). Kapavietas nožogojuma augstums nedrīkst pārsniegt 0.5 m.
19. Virsapbedījumu kapavietās var izdarīt 25 gadus pēc pēdējā apbedījuma.
20. Ja tiek apbedīts bezpiederīgo mirušais, kapavieta tiek saglabāta piecus gadus un tās kopšanu organizē kapsētas apsaimniekotājs.
V. Apbedīšanas kārtība
21. Apbedīšanu organizē kapavietas uzturētājs.
22. Kapsētas pārzinis ierāda kapavietu un saskaņo apbedīšanas datumu un laiku.
23. Katrs mirušais tiek apbedīts atsevišķā kapā. Kapa garumam jābūt ne mazāk par 2 m, platumam – 1 m, dziļumam – 1.8 m līdz zārka vākam. Apglabājot bērnus, izmēri var attiecīgi mainīties, izņemot kapa dziļumu.
24. Urna ar mirušā pelniem jāierok ne mazāk kā 1 m dziļumā. Attālumam starp urnu kapu kopiņām jābūt ne mazāk kā 0.5 m.
25. Urna ar mirušā pelniem var tikt apglabāta kapsētā esošajā ģimenes kapavietā, jaunā ģimenes kapavietā. Ir pieļaujama vienlaicīga vairāku urnu apglabāšana vienā kapavietā, uzstādot kopēju piemiņas zīmi.
26. Izdarot virsapbedījumus, kapa dziļumam jābūt ne mazākam par 1.6 m līdz zārka vākam.
27. Jaunizveidots kaps nedrīkst būt tuvāk par 1 m līdz kokam un 0.3 m līdz piemineklim.
28. Ierādāmo kapavietu izmēri:
Kapavieta |
Garums, m |
Platums, m |
Laukums, m2 |
Vienvietīga |
3.00 |
1.75 |
5.25 |
Divvietīga |
3.00 |
3.00 |
9.00 |
Trīsvietīga |
3.00 |
4.50 |
13.50 |
Četrvietīga |
3.00 |
6.50 |
19.50 |
Piecvietīga |
3.00 |
7.50 |
22.50 |
29. Kapsētu apsaimniekotājs bēru gadījumos iznomā kapliču mirušā novietošanai līdz apbedīšanas brīdim un atvadu ceremonijai. Mirušo, kas novietots kapličā, drīkst apmeklēt ar kapsētas pārziņa atļauju, pārējā laikā kapliča ir slēgta.
30. Mirstīgās atliekas var pārapbedīt, saņemot kapsētas apsaimniekotāja atļauju.
31. Mirstīgo atlieku ekshumāciju var veikt normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā, informējot par to kapsētas apsaimniekotāju un kapavietas uzturētāju.
VI. Neuzraudzītas kapavietas aktēšana
32. Aktēšanas mērķis ir apzināt līdz tekošā gada 1. oktobrim kapavietas, kuras netiek koptas, lai Pašvaldība tās nākotnē izmantotu virsapbedījumu veikšanai.
33. Kapsētas pārzinis reizi gadā, apsekojot kapsētu, konstatē un nofotografē neuzraudzītās kapavietas.
34. Neuzraudzītās kapavietas tiek marķētas ar brīdinājuma zīmi, kur tiek norādīts apsekošanas datums un kapsētas pārziņa kontaktinformācija. Pēc neuzraudzītas kapavietas marķēšanas, kapsētas pārzinis sagatavo aktu un izdara atzīmi kapu grāmatā.
35. Saskaņā ar sagatavoto aktu, kapsētas pārzinis nosūta kapavietas uzturētajam (ja tāds ir norādīts) informāciju par neuzraudzītas kapavietas aktēšanu un par iespējamo kapa kopiņas nolīdzināšanu.
36. Ja akts par neuzraudzītu kapavietu tiek sastādīts 3 gadus pēc kārtas, tad kapavieta pāriet kapsētas apsaimniekotāja apsaimniekošanā, 30 dienas par to iepriekš brīdinot kapavietas uzturētāju.
37. Neuzraudzītām kapavietām, kur konstatēts, ka apbedījums veikts pirms divdesmit pieciem gadiem, var veikt virsapbedījumu.
VII. Atbildība un administratīvā soda piemērošana
38. Personas par šo saistošo noteikumu neievērošanu var saukt pie atbildības normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā, ņemot vērā izdarītā pārkāpuma raksturu un vainas pakāpi.
39. Par šo saistošo noteikumu 5.1., 5.2., 5.4. apakšpunktā, 13. un 16. punktā noteikto prasību neievērošanu fiziskām personām izsaka brīdinājumu vai piemēro naudas sodu līdz 72 naudas soda vienībām, juridiskām personām piemēro naudas sodu līdz 280 naudas soda vienībām.
40. Administratīvā pārkāpuma procesu par saistošajos noteikumos minētajiem pārkāpumiem līdz administratīvā pārkāpuma lietas izskatīšanai veic Pašvaldības policija.
41. Administratīvā pārkāpuma lietu izskata Augšdaugavas novada pašvaldības administratīvā komisija.
VIII. Noslēguma jautājumi
42. Saistošie noteikumi stājas spēkā nākamajā dienā pēc to publicēšanas oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis".
43. Ar šo saistošo noteikumu spēkā stāšanās brīdi spēku zaudē Augšdaugavas novada pašvaldības domes 2022. gada 13. janvāra saistošie noteikumi Nr. 26 "Augšdaugavas novada kapsētu darbības un uzturēšanas saistošie noteikumi".
Augšdaugavas novada pašvaldības domes priekšsēdētājs A. Kucins
Paskaidrojuma raksts
Augšdaugavas novada pašvaldības domes 2024. gada 11. jūlija saistošajiem
noteikumiem Nr. 106 "Augšdaugavas novada kapsētu darbības un uzturēšanas
noteikumi"
Paskaidrojuma raksta sadaļas |
Norādāmā informācija |
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums | Pašvaldību likuma 4. panta pirmā daļa
nosaka pašvaldības autonomās funkcijas, tai skaitā 2. apakšpunktā
nosakot, ka pašvaldības pienākums ir gādāt par pašvaldības
administratīvās teritorijas labiekārtošanu un sanitāro tīrību (tai
skaitā kapsētu izveidošana un uzturēšana), kā arī noteikt teritoriju un
būvju uzturēšanas prasības, ciktāl tas saistīts ar sabiedrisko drošību,
sanitārās tīrības uzturēšanu un pilsētvides ainavas saglabāšanu.
Atbilstoši Pašvaldības likuma 4. panta trešajai daļai autonomo funkciju
izpildi atbilstoši savai kompetencei organizē un par to atbild
pašvaldība. Augšdaugavas novada pašvaldībā ir spēkā Augšdaugavas novada pašvaldības domes 2022. gada 13. janvāra saistošie noteikumi Nr. 26 "Augšdaugavas novada kapsētu darbības un uzturēšanas saistošie noteikumi", kuri izdoti saskaņa ar likumu "Par pašvaldībām", bet ar 2023. gada 1. janvāri likums ir zaudējis spēku. No 2023. gada 1. janvāra spēkā ir Pašvaldību likums. Saskaņā ar Pašvaldību likuma Pārejas noteikumu 6. punktu dome izvērtē uz likuma "Par pašvaldībām" normu pamata izdoto saistošo noteikumu atbilstību šim likumam un izdod jaunus saistošos noteikumus atbilstoši šajā likumā ietvertajam pilnvarojumam; līdz jaunu saistošo noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2024. gada 30. jūnijam piemērojami uz likuma "Par pašvaldībām" normu pamata izdotie saistošie noteikumi, ciktāl tie nav pretrunā ar Pašvaldību likumu. Līdz ar to šo saistošo noteikumu izdošanas tiesiskais pamats neatbilst Pašvaldību likumā ietvertajam pilnvarojumam, un nepieciešams tos izdot no jauna. Pašvaldības dome ir izvērtējusi tās 2022. gada 13. janvāra saistošos noteikumus Nr. 26 "Augšdaugavas novada kapsētu darbības un uzturēšanas noteikumi" atbilstību normatīvajiem aktiem un sagatavojusi jaunus Saistošos noteikumus. |
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu | Saistošo noteikumu īstenošana neietekmēs pašvaldībai pieejamos resursus, jo nav nepieciešama jaunu institūciju vai darba vietu izveide vai esošo institūciju kompetences paplašināšana, lai nodrošinātu saistošo noteikumu izpildi. |
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci | Sociālā ietekme – paredzama tieša ietekme,
jo kapsētu apsaimniekošana un kapavietu kopšanas kultūra ir saistāma ar
cilvēku dzīvesveidu un vispārējiem ētikas apsvērumiem, kas rada
nepieciešamību izveidot un uzturēt īpašas teritorijas, kas paredzētas
mirušo apbedīšanai, organizējot un pārvaldot kapsētu uzturēšanu un
lietošanu. Ietekme uz vidi – saistošo noteikumu īstenošana mazinās kapsētu ietekmi uz vidi teritoriāli lokālā līmenī, jo tiek paredzēta noteikta kārtība kapsētu kā īpašo teritoriju, kas izveidotas mirušo apbedīšanai, apsaimniekošanai un uzraudzībai. Viena no būtiskākajām ietekmēm ir saistīta ar kapsētu apsaimniekošanas un kapavietu kopšanas rezultātā radītiem atkritumiem, kuru apsaimniekošana ir jānodrošina atbilstoši vides aizsardzības un atkritumu apsaimniekošanas prasībām. Ietekme uz iedzīvotāju veselību – saistošie noteikumi nerada ietekmi uz iedzīvotāju veselību. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā – saistošie noteikumi neierobežo uzņēmējdarbības aktivitātes un komersantu, kas sniedz apbedīšanas pakalpojumus, konkurētspēju. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām | Administratīvā pārkāpuma procesu par
noteikumu prasību pārkāpumiem līdz administratīvā pārkāpuma lietas
izskatīšanai veic Augšdaugavas novada pašvaldības policija.
Administratīvā pārkāpuma lietu izskata Augšdaugavas novada pašvaldības
Administratīvā komisija. Nav paredzētas papildus administratīvo procedūru izmaksas. |
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem | Saistošie noteikumi izstrādāti, lai
īstenotu Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 2. punktā noteikto
pašvaldības autonomo funkciju, kas uzliek pienākumu gādāt par
pašvaldības administratīvās teritorijas labiekārtošanu un sanitāro
tīrību (publiskai lietošanai paredzēto teritoriju tai skaitā kapsētu
izveidošana un uzturēšana). Saistošo noteikumu īstenošana neietekmēs Pašvaldībai pieejamos cilvēkresursus, jo nav nepieciešama jaunu institūciju vai darba vietu izveide. |
6. Informācija par izpildes nodrošināšanu | Izpildi nodrošina Augšdaugavas novada
pašvaldības, attiecīgā pagasta/ pilsētas apvienības pārvalde, kuras
administratīvajā teritorijā atrodas Pašvaldības īpašumā vai tiesiskajā
valdījumā esoša kapsēta. Situācijā, kad nepieciešams piemērot administratīvo sodu par noteikumu prasību neievērošanu, saistošo noteikumu izpildē tiek piesaistīta Augšdaugavas novada Pašvaldības policija un Administratīvā komisija. |
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana | Saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā
mērķa nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir vajadzīgs minētā mērķa
sasniegšanai, pašvaldības autonomās funkcijas izpildei. Mērķa
sasniegšanai nosakot samērīgas prasības kapsētu apsaimniekošanai,
uzturēšanai un lietošanai, kā arī samērīgu atbildību par saistošo
noteikumu neievērošanu. Pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir piemēroti
leģitīmā mērķa sasniegšanai un tās rīcība ir atbilstoša. Izdodot saistošos noteikumus, tiks izpildīts Pašvaldību likuma Pārejas noteikumu 6. punktā noteiktais pienākums. |
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām | Atbilstoši Pašvaldību likuma 46. panta trešajai daļai, lai informētu sabiedrību par saistošo noteikumu projektu un dotu iespēju izteikt viedokli, saistošo noteikumu projekts un tam pievienotais paskaidrojuma raksts no 2024. gada 20. jūnija līdz 2024. gada 4. jūlijam (ieskaitot) publicēts Augšdaugavas novada pašvaldības tīmekļvietnē www.augsdaugavasnovads.lv sadaļas "Pašvaldība" apakšsadaļā "Sabiedrības līdzdalība" "Sabiedrības viedoklis par saistošo noteikumu projektiem". Pēc saistošo noteikumu projekta publicēšanas tīmekļvietnē netika saņemti iedzīvotāju viedokļi. |
Augšdaugavas novada pašvaldības domes priekšsēdētājs A. Kucins