• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome
Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome publicē lēmumus par grozījumiem Elektronisko plašsaziņas līdzekļu nozares attīstības nacionālajā stratēģijā, kā arī lēmumus par aizliegumu izplatīt elektroniskā plašsaziņas līdzekļa programmu.
TIESĪBU AKTI, KAS PAREDZ OFICIĀLO PUBLIKĀCIJU PERSONAS DATU APSTRĀDE

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes 2024. gada 15. augusta lēmums Nr. 265/1-2 "Par piekļuves liegšanu tīmekļa vietnēm https://irk.ru; https://www.vzsar.ru, https://radio1.ru, https://www.hibiny.ru, https://www.garant.ru, https://zebra-tv.ru". Publicēts oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", 20.08.2024., Nr. 161 https://www.vestnesis.lv/op/2024/161.20

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes lēmums Nr. 266/1-2

Par piekļuves liegšanu tīmekļvietnēm https://nvsu.ru, https://www.zr.ru, https://mfcrd.ru, https://ndelo.ru, https://lezgigazet.ru un https://kamtoday.ru.

Vēl šajā numurā

20.08.2024., Nr. 161

PAR DOKUMENTU

Izdevējs: Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome

Veids: lēmums

Numurs: 265/1-2

Pieņemts: 15.08.2024.

OP numurs: 2024/161.20

2024/161.20
RĪKI

Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes lēmumi: Šajā laidienā 3 Pēdējās nedēļas laikā 0 Visi

Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes lēmums Nr. 265/1-2

Rīgā 2024. gada 15. augustā

Par piekļuves liegšanu tīmekļa vietnēm https://irk.ru; https://www.vzsar.ru, https://radio1.ru, https://www.hibiny.ru, https://www.garant.ru, https://zebra-tv.ru

Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome (turpmāk – Padome) šādā sastāvā – Padomes priekšsēdētājs Ivars Āboliņš, Padomes locekles Ieva Kalderauska un Ilva Milzarāja, Padomes loceklis Andis Plakans –, izvērtējot Padomes Monitoringa departamenta 2024. gada 17. jūlija pārbaudes ziņojumu Nr. P/2024/101/6-4, kā arī kompetentās valsts pārvaldes iestādes sniegto informāciju,

konstatē:

[1] Padome, veicot Latvijas informatīvās telpas monitoringu nolūkā veikt tai Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likuma 60. pantā noteiktās funkcijas, ir veikusi dažādu tīmekļa vietņu pārbaudi, vērtējot tīmekļvietnēs izvietoto audio, audiovizuālo un rakstisko saturu.

[2] 2024. gada 6. augustā Padome ir saņēmusi vēstuli no citas kompetentās valsts pārvaldes iestādes, kurā sniegta informācija par tīmekļa vietņu https://irk.ru, https://www.vzsar.ru, https://radio1.ru, https://www.hibiny.ru https://www.garant.ru, https://zebra-tv.ru pārbaudi un tajā konstatēto informāciju. Vēstulē norādīts, ka ir ticis konstatēts, ka minētajās tīmekļa vietnēs publicētais saturs atbalsta un attaisno Krievijas iebrukumu Ukrainā un Ukrainas daļu pievienošanu Krievijai, kā arī atbilst Krievijas agresīvās kara propagandas naratīvam.

[3] Veicot minēto tīmekļa vietņu pārbaudi (pārbaudes rezultāti apkopoti Padomes Monitoringa departamenta 2024. gada 17. jūlija pārbaudes ziņojumā Nr. P/2024/101/6-4, kā arī kompetentās iestādes 2024. gada 5. augusta vēstulē Nr. 21/2024/5510-IP) Padome un kompetentā valsts pārvaldes iestāde ir konstatējusi, ka minētajās tīmekļa vietnēs tiek izplatīta sagrozīta un nepatiesa informācija par notikumiem pasaulē, tajā skaitā arī par karu Ukrainā, attaisnojot Krievijas iebrukumu Ukrainā un Ukrainas daļu pievienošanu Krievijai. Šāda informācija Latvijas informatīvajā telpā var radīt maldīgu priekšstatu par notikumiem pasaulē, negatīvi ietekmēt dažādu sabiedrības grupu līdzāspastāvēšanu un radīt apdraudējumu Latvijas valsts drošībai. Turpmāk lēmumā tiek norādīts, kāda veida informācija minētajās tīmekļa vietnēs ir izvietota.

[3.1] tīmekļa vietnē https://irk.ru cita starpā izvietota šāda informācija:

[3.1.1] Tā ir Krievijas pilsētas Irkutskas mājas lapa, kurā pārsvarā tiek atspoguļoti svarīgākie notikumi pilsētā, taču ir atspoguļoti arī notikumi Krievijā un pasaulē;

[3.1.2] karš Ukrainā tiek dēvēts par specoperāciju, saīsinājumā "CBO" (latviešu valodā: "SMO" jeb "Speciālā militārā operācija");

[3.1.3] Ir publicēts raksts: "Laiks varoņiem: Irkutskā rādīs dokumentālās filmas par specoperācijas dalībniekiem" (krievu valodā: "Время героев: в Иркутске покажут документальные фильмы об участниках СВО"), kurā tiek norādīts, ka skatītāji Irkutskā redzēšot 14 dokumentālās filmas par specoperācijas varoņiem, varēšot tikties ar filmu autoriem, uzdot jautājumus;

[3.1.4] Ir publicēts raksts: "Ukrainas armija sagaida 16 tūkstošu ārzemju algotņu ierašanos" (krievu valodā: "В армии Украины ожидают прибытия 16 тысяч иностранных наемников", kas tiek norādīts, ka ģenerāļa pulkveža Andreja Mordvičova vadītās karaspēka grupas "Centrs" vienības pilnībā esot pārņēmušas kontroli pār Doņeckas Tautas Republikas Avdejevkas pilsētu, kas esot bijusi spēcīga Ukrainas bruņoto spēku aizsardzības vienība. Tāpat tiek norādīts, ka uzbrūkošu darbību rezultātā no ukraiņu nacionālistiem tika atbrīvota aptuveni 32 kvadrātkilometru liela teritorija un Avdejevkas atbrīvošana ļāva pārvietot frontes līniju prom no Doņeckas, tādējādi pasargājot to no Kijevas režīma uzbrukumiem;

[3.1.5] Ir publicēts raksts: "Lisičanskas iedzīvotāji Luhanskas Tautas Republikā svinēja pirmo atbrīvošanas gadadienu" (krievu valodā: "Жители Лисичанска ЛНР отметили первую годовщину освобождения"), kurā tiek norādīts, ka šogad Lisičanskas iedzīvotāji esot svinējuši pirmo pilsētas atbrīvošanas gadadienu. Tāpat tiek norādīts, ka vēsturiski Donbasa esot krievu, kazaku zeme un divas trešdaļas pašreizējās Luhanskas Doņeckas Tautas Republiku teritorijas veido vēsturiskās kazaku zemes. Vienlaikus tiek atzīmēts, ka Donbasa republikās esot atdzimusi Krievijas kazaku militārā slava, jo Luhanskas Tautas Republikā tika izveidots Atamana Matveja Platova vārdā nosauktais 6. kazaku pulks, kas tagad kā daļa no 2. gvardes Luhanskas-Severodoņeckas armijas korpusa turpinot sist nacistus Krasnolimanskas virzienā jau Krievijas bruņoto spēku sastāvā.

[3.2] tīmekļa vietnē https://www.vzsar.ru cita starpā izvietota šāda informācija:

[3.2.1] Tā ir Krievijas pilsētas Saratovas un Saratovas apgabala mājas lapa, kurā pārsvarā tiek atspoguļoti svarīgākie notikumi pilsētā un apgabalā, taču ir atspoguļoti arī notikumi Krievijā un pasaulē;

[3.2.2] karš Ukrainā tiek dēvēts par specoperāciju jeb speciālo militāro operāciju, saīsinājumā "CBO" (latviešu valodā: "SMO" jeb "Speciālā militārā operācija");

[3.2.3] Ir publicēts raksts: "Tūkstošiem Saratovas iedzīvotāju svinēja atkalapvienošanās dienu Teātra laukumā" (krievu valodā: На Театральной площади тысячи саратовцев отметили День воссоединения"), kurā tiek norādīts, ka Teātra laukumā Saratovā notiekot pasākumi par godu Luhanskas un Doņeckas Tautas Repulikas, kā arī Zaporožjes un Hersonas apgabalu atkalapvienošanās dienai ar Krievijas Federāciju. Tāpat tiek norādīts, ka Kremļa mājaslapā ir publicēts Krievijas prezidenta Vladimira Putina video vēstījums jaunajos valsts svētkos: "Pirms gada, 30. septembrī, notika izšķirošs, patiesi vēsturisks un liktenīgs notikums: tika parakstīti līgumi par četru jaunu federācijas subjektu uzņemšanu Krievijā. Miljoniem Donbasa, Hersonas un Zaporožjes apgabalu iedzīvotāju izdarīja savu izvēli būt kopā ar savu Tēvzemi. Šo apzināto, ilgi gaidīto, grūti izcīnīto un patiesi populāro lēmumu cilvēki kopīgi pieņēma referendumu laikā, pilnībā ievērojot starptautiskos standartus, parādot drosmi un nepiekāpīgu raksturu";

[3.2.4] Ir publicēts raksts: "Saratovas apgabals saņems 23,53 miljonus rubļu, lai nodrošinātu bēgļus no Doņeckas un Luhanskas Tautas Republikām un Ukrainas" (krievu valodā: "Саратовская область получит 23,53 млн рублей на обеспечение беженцев из ДНР, ЛНР, Украины"), kurā tiek norādīts, ka Valdība no rezerves fonda esot piešķīrusi gandrīz 1,23 miljardus rubļu Krievijas reģioniem, lai atlīdzinātu uzturēšanās un ēdināšanas izdevumus pilsoņiem, kuri bija spiesti pamest Ukrainas, Doņeckas un Luhanskas Tautas Republiku teritoriju un kuri masveidā ekstrēmā kārtā ieradās Krievijas Federācijā;

[3.2.5] Ir publicēts raksts: "Saratovā notika mītiņš par jaunu teritoriju pievienošanu Krievijai" (krievu valodā: "В Саратове прошел митинг за присоединение к России новых территорий"), kurā tiek norādīts, ka Saratovas Teātra laukumā esot noticis mītiņš, lai atbalstītu prezidentu Vladimiru Putinu un Krievijas Federācijas bruņotos spēkus, Doņeckas un Luhanskas Tautas Republiku, Zaporožjes un Hersonas apgabalu pievienošanu Krievijai;

[3.2.6] Ir publicēts raksts: "Saratovā aizturēti ukraiņu neonacisti, kuri gatavoja teroraktus" (krievu valodā: "В Саратове задержали готовивших теракты украинских неонацистов"), kurā tiek norādīts, ka Federālais drošības dienests sadarbībā ar Izmeklēšanas komiteju Irkutskā, Krasnodarā, Saratovā, Tambovā, Tjumeņā, Čitā, Anapā, Puščino, Maskavas apgabalā, Pereslavļas-Zaļesski, Jaroslavļas apgabalā, esot aizturējuši 16 (sešpadsmit) Ukrainas jauniešu radikālās kopienas "M.K.U." atbalstītājus, kas esot iesaistīti vardarbīgu noziegumu izdarīšanā, ekstrēmisma veicināšanā, kā arī valdības iestāžu administratīvo ēku spridzināšanā un bruņotos uzbrukumos pilsoņiem.

[3.3] tīmekļa vietnē https://radio1.ru cita starpā izvietota šāda informācija:

[3.3.1] Tā ir Krievijas "Radio 1" mājas lapa, kurā ir gan radio tiešraide, gan arī rakstveida informācija par dažādiem notikumiem Krievijā un pasaulē;

[3.3.2] karš Ukrainā tiek dēvēts par specoperāciju jeb speciālo militāro operāciju, saīsinājumā "CBO" (latviešu valodā: "SMO" jeb "Speciālā militārā operācija"). Specoperācijai Ukrainā ir izveidota arī atsevišķa sadaļa tīmekļa vietnē;

[3.3.3] Ir publicēts raksts: "Lielbritānijā tiek stāstīts par Ukrainas gaisa spēku elitārās brigādes bēgšanu" (krievu valodā: "В Великобритании рассказали о бегстве элитной бригады ВСУ"), kurā tiek norādīts, ka britu analītiķis Aleksandrs Merkuriss savā YouTube kanālā esot pavēstījis, ka Ukrainas Bruņoto spēku elitārā 47. atsevišķā mehanizētā brigāde "Magura" tika pamanīta neatļauti atkāpjoties no pozīcijām Krievijas armijas uzbrukuma dēļ. Tāpat, pēc britu analītiķa domām, Ukrainas bruņotie spēki esot spiesti spert šādus soļus personāla zaudējumu apmēra un jauno militārpersonu motivācijas trūkuma dēļ, kā arī dēļ tā, ka lielākā daļa brigādes kaujinieku esot izsmelti un demoralizēti;

[3.3.4] Ir publicēts raksts: "Parādījušies kadri, kā Ukrainas bruņoto spēku karavīrs padodas gūstā Krievijas militārpersonām" (krievu valodā: "Появились кадры сдачи в плен бойца ВСУ российским военным"), kurā tiek norādīts, ka Ukrainas bruņoto spēku kaujinieks no 47. atsevišķās mehanizētās brigādes esot padevies Krievijas grupējuma "Centrs" militārpersonām. Tiek uzsvērts, ka šāds gadījums demonstrējot Krievijas karavīru psiholoģiskā darba un taktiskās apmācības efektivitāti, jo Ukrainas bruņotie spēki arvien vairāk sākot apzināties pretošanās un padošanās bezjēdzību, lai paliktu dzīvi;

[3.3.5] Ir publicēts raksts: "Ukrainas bruņotie spēki regulāri pielieto indīgas vielas speciālās militārās operācijas zonā, paziņoja Gagins" (krievu valodā: "ВСУ регулярно применяют отравляющие вещества в зоне СВО, заявил Гагин"), kurā tiek norādīts, ka Ukraina teritorijā, kur notiek speciālā militārā operācija regulāri izmantojot toksiskas vielas. To sarunā ar RIA Novosti esot sacījis Doņeckas Tautas Republikas vadītāja padomnieks Jans Gagins. Pēc viņa teiktā, toksisko vielu lietošana visā kaujas kontakta līnijā tiekot fiksēta jau no paša konflikta sākuma. Gagins piebilda, ka ar šādām vielām personīgi esot saskāries vairākkārt. Pirmo reizi tas esot noticis uzbrukuma laikā Mariupolei. Toreiz Ukrainas bruņotie spēki esot lietojuši vielas, kas izraisīja reiboni, sliktu dūšu un klepu. Pēc tam Gagins esot guvis augšējo elpceļu un barības vada apdegumu;

[3.3.6] Ir publicēts raksts: "Nebenzja: Raķete, kas nogāzās uz bērnu slimnīcu Kijevā, tika izlaista no Norvēģijas NASAMS pretgaisa raķešu sistēmas" (krievu valodā: "Небензя: упавшая на детскую больницу в Киеве ракета выпущена из норвежского ЗРК"), kurā tiek norādīts, ka raķete, kas trāpīja bērnu slimnīcas ēkai Kijevā, tika izšauta no Norvēģijas NASAMS pretgaisa raķešu sistēmas, par ko paziņoja Krievijas pastāvīgais pārstāvis ANO Vasilijs Ņebenzja. Tāpat ir norādīts, ka Krievijas puse gaida atbildi no Norvēģijas varas iestādēm, kuras piegādāja šos ieročus Kijevai, jo Nebenzja apšaubot, vai norvēģi esot pilnvarojuši pretgaisa raķešu sistēmu izmantot pie slimnīcām un arī novietot to dzīvojamā rajonā. Vienlaikus Nebenzja piebilst, ka Krievijas bruņotie spēki ir trāpījuši tikai pa militāriem mērķiem Ukrainas teritorijā, tajā skaitā uz Artem rūpnīcu Kijevā, kas atrodas divus kilometrus no bērnu slimnīcas.

[3.4] tīmekļa vietnē https://www.hibiny.ru cita starpā izvietota šāda informācija:

[3.4.1] Tā ir Murmanskas apgabala Krievijā mājas lapa, kurā pārsvarā tiek atspoguļoti svarīgākie notikumi Murmanskas apgabalā, taču ir atspoguļoti arī notikumi Krievijā;

[3.4.2] karš Ukrainā tiek dēvēts par specoperāciju jeb speciālo militāro operāciju, saīsinājumā "CBO" (latviešu valodā: "SMO" jeb "Speciālā militārā operācija");

[3.4.3] Ir publicēts raksts: "Tikai tā tiek vesti kari: eksperts nosauca vienīgo iespējamo nosacījumu, saskaņā ar kuru Krievija var ātri pabeigt speciālo militāro operāciju" (krievu valodā: "Только так ведутся войны: Эксперт назвал единственное возможное условие, при котором Россия сможет быстро завершить СВО"), kurā tiek norādīts, ka Krievijai vajadzētu sagatavoties ilgstošam konfliktam, taču Krievijai ir veids, kā ātri pabeigt īpašo militāro operāciju. Pēc militārā eksperta Mihaila Hodarenoka domām "īsākais ceļš ir nodarīt tādus postījumus Ukrainas bruņotajiem spēkiem, infrastruktūrai, militārajiem un citiem šīs valsts objektiem, kas liks viņiem domāt par karadarbības pārtraukšanu un miera sarunu sākšanu. Tas ir vienīgais veids, kā cīnīties un ne citādi veidā."

[3.4.4] Ir publicēts raksts: "Pilnīga bezcerība: Ukrainu šokēja iedzīvotāju aptaujas rezultāti, kas liecināja, ka Kijevas varasiestādes ir nekam nederīgas, un Odesa ir Krievijas pilsēta" (krievu valodā: "Полная безнадега: Украина оказалась шокирована результатами опроса населения, который показал, что власть в Киеве — полный отстой, а Одесса — русский город"), kurā tiek norādīts, ka pēc aptaujas datiem līdz 26% ukraiņu uzskatot Ukrainas nākotni par bezcerīgu, kā arī vietējās varas Ukrainā raksturojot trīs galvenie jēdzieni: korupcija, necaurredzamība, nepotisms (ienesīgu amatu, augstu titulu, zemju, īpašumu piešķiršana radiniekiem vienkārši tāpēc, ka tie ir saistīti ar viņu pašu ģimeni, nevis pamatojoties uz viņu profesionālo kompetenci, pieredzi vai sasniegumiem). Tāpat pēc aptaujas datiem Odesa esot vienīgā pilsēta, kurā lielākā daļa iedzīvotāju ir gan pret NATO, gan pret ES;

[3.4.5] Ir publicēts raksts: "Gatavi uz visu: Luhanskas Tautas Republikā pavēstīja par Ukrainas bruņoto spēku slepeno ieroci pie Severodoņeckas ‒ apkaunojošu, bet efektīvu" (krievu valodā: "Готовы на все: в ЛНР рассказали о секретном оружии ВСУ под Северодонецком — стыдное, но эффективное"), kurā tiek norādīts, ka Ukrainas bruņotie spēki izmantojot visnetīrākās metodes un Ukrainas militārpersonas esot gatavas nodedzināt visus mežus ap Severodoņecku, lai tikai pēdējo reizi ieriebtu Krievijai un Luhanskas Tautas Republikai. Lai to izdarītu, viņi mežā slepus ienesot degmaisījuma traukus, kas saulē uzkarstot un eksplodējot, aizdedzina visu;

[3.5] tīmekļa vietnē https://www.garant.ru cita starpā izvietota šāda informācija:

[3.5.1] Tas ir Krievijas Federācijas informatīvi tiesiskais portāls, kurā tiek atspoguļoti pieņemtie normatīvie akti un to skaidrojumi, kā arī tiek atspoguļoti dažādi notikumi Krievijā;

[3.5.2] karš Ukrainā tiek dēvēts par specoperāciju jeb speciālo militāro operāciju, saīsinājumā "CBO" (latviešu valodā: "SMO" jeb "Speciālā militārā operācija"). Specoperācijai Ukrainā ir izveidota arī atsevišķa sadaļa tīmekļa vietnē, kurā tiek publicēta informācija par to kādas privilēģijas un atvieglojumi tiek piešķirti speciālās militārās operācijas dalībniekiem un viņu radiniekiem;

[3.5.3] Ir publicēts raksts: "Specoperācijas dalībniekiem vēlas piešķirt tūrisma naudas atmaksu ceļojumiem pa Krieviju" (krievu valodā: "Участникам СВО хотят предоставить туристический кешбэк за путевки по России"), kurā tiek norādīts, ka Valsts domes deputāte Jana Lantratova ir ierosinājusi sākt programmu "Atgriešanās", lai kompensētu karavīriem un viņu ģimenes locekļiem līdz 20% no tūrisma paketes izmaksām. Tāpat tiek norādīts, ka atlaide būšot pieejama ne tikai pašiem līdzšinējiem specoperācijas dalībniekiem un viņu ģimenes locekļiem, bet arī karavīru atraitnēm un bērniem, kuri gājuši bojā, pildot specoperācijas uzdevumus;

[3.5.4] Ir publicēts raksts: "Tagad maksājumus saņems arī specoperācijā nogalināto krievu pilngadīgie bērni" (krievu valodā: "Совершеннолетние дети погибших на СВО россиян теперь тоже получат выплаты"), kurā tiek norādīts, ka Krievijas Federācijas prezidents esot parakstījis dekrētu, saskaņā ar kuru vienreizējie naudas maksājumi vienādās daļās tiks uzkrāti arī kritušo (mirušo) specoperācijas kaujinieku bērniem, kas vecāki par 18 gadiem. Ja nav bērnu, kas vecāki par 18 gadiem, maksājumi tiks veikti mirušā brāļiem un māsām. Tāpat tiek norādīts, ka maksājumi tiks nodrošināti arī nepilngadīgajiem un pilna laika studentiem, kas jaunāki par 23 gadiem;

[3.5.3] Ir publicēts raksts: "Speciālās militārās operācijas dalībniekiem tiks uzsākta personāla programma "Varoņu laiks"" (krievu valodā: "Для участников СВО запустят кадровую программу "Время героев""), kurā tiek norādīts, ka, veicot uzrunu Federālajai sapulcei, Vladimirs Putins atzīmēja speciālās militārās operācijas dalībnieku lomu svarīgu uzdevumu veikšanā Dzimtenes aizsardzībai, sakot, ka: "Tādi cilvēki, protams, neatkāpsies, nepievils un nenodos, tāpēc viņiem vajadzētu ieņemt vadošus amatus gan izglītības sistēmā un jaunatnes audzināšanā, gan sabiedriskās biedrībās, gan valsts uzņēmumos, biznesā, valsts un pašvaldību pārvaldē, vadīt reģionus, uzņēmumus galu galā pašus lielākos iekšzemes projektus," atzīmēja Krievijas Federācijas prezidents."

[3.6] tīmekļa vietnē https://zebra-tv.ru cita starpā izvietota šāda informācija:

[3.6.1] Tā ir Vladimiras apgabala Krievijā mājaslapa, kurā tiek atspoguļoti dažādi notikumi Vladimiras apgabalā, kā arī tiek atspoguļoti dažādi notikumi Krievijā;

[3.6.2] karš Ukrainā tiek dēvēts par specoperāciju jeb speciālo militāro operāciju, saīsinājumā "CBO" (latviešu valodā: "SMO" jeb "Speciālā militārā operācija");

[3.6.3] Ir publicēts raksts: "Vladimira speciālās militārās operācijas dalībnieki saņems atmaksu līdz 30% no komunālo pakalpojumu izmaksām" (krievu valodā: "Владимирским участникам СВО вернут до 30% стоимости коммунальных услуг"), kurā tiek norādīts, ka Vladimira apgabala vadība esot ieviesusi jaunu atvieglojumu speciālās militārās operācijas dalībniekiem un viņu ģimenes locekļiem, tas ir, brīvprātīgajiem, līguma karavīriem un mobilizētajiem, tas ir, tiks kompensēti līdz 30% no viņu ikmēneša komunālajiem izdevumiem;

[3.6.4] Ir publicēts raksts: "Jūnijā Vladimira iedzīvotāju nosūtīšanas uz speciālās militārās operācijas zonu līmenis gandrīz dubultojās" (krievu valodā: "В июне норма отправки владимирцев в зону СВО выросла почти вдвое"), kurā tiek sniegta informācija, ka kopš 2023. gada aprīļa no Vladimira apgabala uz speciālās militārās operācijas zonu Ukrainā esot aizbraukuši vairāk nekā 2,8 tūkstoši brīvprātīgo. Tāpat tiek norādīts, ka jūnijā no Vladimira apgabala uz speciālās militārās operācijas zonu Ukrainā esot devušies 210 līgumkaravīri. Tas ir par 80 vairāk nekā maijā, kad Krievijas bruņoto spēku rindas esot papildinājuši 130 brīvprātīgie;

[3.6.5] Ir publicēts raksts: "Vladimira apgabalā kuluāros tika atzīmēta Doņeckas un Luhanskas Tautas Republiku atkalapvienošanās ar Krieviju" (krievu valodā: "Во Владимирской области кулуарно отметили воссоединение ДНР и ЛНР с Россией"), kurā tiek norādīts, ka Vladimiras apgabala galvaspilsētas centrālajā parkā esot noticis mītiņš, kas sakrīt ar jauniem valsts svētkiem – Jauno reģionu atkalapvienošanās diena ar Krieviju. Akcija neesot bijusi plaši izziņota, taču, pēc redakcijas rīcībā nonākušās informācijas, tā bijusi iespējama par valsts darbinieku un studentu līdzekļiem.

[4] Kopumā minētajās tīmekļa vietnēs tiek izplatīts negatīvs naratīvs pret ukraiņiem kā tautu un Ukrainu kā valsti. Tiek izplatīta būtiski sagrozīta un maldinoša aktuālā informācija par notikumiem pasaulē, tiek attaisnots Krievijas iebrukums Ukrainā un atbalstīta Ukrainas daļu pievienošana Krievijai, kā arī tiek izplatīts tiešs vai netiešs attaisnojums Krievijas karam pret Ukrainu, kā arī tiešs vai netiešs aicinājums auditorijai pievienoties Krievijas bruņotajiem spēkiem, lai to sastāvā piedalītos speciālajā militārajā operācijā (Krievijas karā pret Ukrainu), kas tiek atalgots ar dažādiem atvieglojumiem. Šādas informācijas izplatīšana, apzināti maldinot sabiedrību par Krievijas Federācijas patiesajiem mērķiem Ukrainā un noskaņojot sabiedrību pret Ukrainas valsti un tautu negatīvi ietekmē dažādu sabiedrības grupu mierīgu līdzāspastāvēšanu, tajā skaitā arī Latvijā, un rada riskus dažādām negatīvām provokācijām, kas rada būtisku apdraudējumu Latvijas valsts drošībai un sabiedriskajai kārtībai un drošībai.

Ievērojot konstatēto, Padome

secina:

[5] Padomes 2024. gada 15. augusta sēdes laikā Padome ir pārliecinājusies par minētajās tīmekļa vietnēs izplatīto saturu. Elektronisko sakaru likuma 112. panta pirmajā daļā ir noteikts, ka "Nacionālajai elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomei, izvērtējot valsts iestāžu sniegto informāciju, ir tiesības pieņemt lēmumu, ar kuru ierobežo piekļuvi tādām Latvijas teritorijā pieejamām tīmekļvietnēm, kurās tiek izplatīts saturs, kas apdraud vai var apdraudēt valsts drošību vai sabiedrisko kārtību un drošību, liedzot piekļuvi šo tīmekļvietņu domēna vārdam vai interneta protokola (IP) adresei." Minētā tiesību norma paredz Padomes tiesības, izvērtējot no citām valsts pārvaldes iestādēm saņemto informāciju, pieņemt lēmumu par piekļuves liegšanu tīmekļa vietnēm, ja tajās izplatītais saturs apdraud vai var apdraudēt valsts drošību vai sabiedrisko kārtību un drošību.

Ar terminu "valsts drošība" ir saprotama pasākumu sistēma valsts politisko un ekonomisko pamatu un valsts robežu aizsargāšanai. Šis termins ietver arī "nacionālo drošību", kas atbilstoši Nacionālās drošības likuma 1.pantā noteiktajam ir "valsts un sabiedrības īstenotu vienoto, mērķtiecīgu pasākumu rezultātā sasniegts stāvoklis, kurā ir garantēta valsts neatkarība, tās konstitucionālā iekārta un teritoriālā integritāte, sabiedrības brīvības attīstības perspektīva, labklājība un stabilitāte." Ievērojot to, ka ir nepieciešams nodrošināt nacionālo drošību un savlaicīgi prognozēt un novērst valsts iekšējo un ārējo apdraudējumu, kā arī garantēt valsts aizsardzību, sabiedrības drošību un tās demokrātisko attīstību, nav pieļaujams, ka Latvijas informatīvajā telpā – gan elektronisko plašsaziņas līdzekļu programmās un pakalpojumos, gan interneta vidē – tiek izplatīts tāds saturs, kas apdraud vai var radīt apdraudējumu valsts drošībai un sabiedriskajai kārtībai un drošībai.

[6] Padome secina, ka 3. punktā minētās tīmekļa vietnes tiek izmantotas, lai, piemēram, izplatītu propagandu, kara propagandu, atbalstītu karu Ukrainā (tostarp dēvējot to par "specoperāciju" jeb "speciālo militāro operāciju") un pret Ukrainas valsti un ukraiņu nāciju vērstu naratīvu. Tīmekļa vietņu, kurās tiek izplatīta sagrozīta un nepatiesa informācija, kara propaganda, kā arī karu attaisnojoša informācija, izplatīšanas ierobežošana ir nepieciešama, lai nodrošinātu valsts drošību, sabiedrisko kārtību un drošību.

[7] Ņemot vērā Padomes monitoringa rezultātā konstatēto, kompetentās iestādes sniegto informāciju, tīmekļa vietnēs izvietoto saturu, normatīvajos aktos noteikto, kā arī ģeopolitisko situāciju pasaulē, Padome atzīst, ka piekļuves liegšana šī lēmuma 3. punktā un tā apakšpunktos minētajām tīmekļa vietnēm veicama nekavējoties. Padome norāda, ka jebkura nepamatota kavēšanās ar piekļuves liegšanu tīmekļa vietnēm veicinātu apstākļus, ka tīmekļa vietnēs joprojām tiktu izplatīta tāda informācija, kas apdraud valsts drošību, kā arī dezinformācija un viltus ziņas, taču esošajā ģeopolitiskajā situācijā tieši pretēji – nepieciešams nodrošināt uzticamas, kvalitatīvas un faktos balstītas patiesas informācijas pieejamību.

[8] Ņemot vērā, ka lēmums par piekļuves ierobežošanu minētajām tīmekļa vietnēm ir administratīvais akts, pieņemot lēmumu par piekļuves ierobežošanu tīmekļa vietnēm, jāizvērtē administratīvā akta lietderības apsvērumi.

[8.1] Administratīvā akta nepieciešamība leģitīmā mērķa sasniegšanai – Satversmes 100. pants paredz: "Ikvienam ir tiesības uz vārda brīvību, kas ietver tiesības brīvi iegūt, paturēt un izplatīt informāciju, paust savus uzskatus. Cenzūra ir aizliegta." Ikviens ierobežojums attiecībā uz informācijas pieejamību ir jāvērtē vārda brīvības, kas ir demokrātiskas un tiesiskas valsts pamatvērtība, ierobežošanas aspektā. Satversmes 116. pants noteic, ka vārda brīvību var ierobežot likumā paredzētos gadījumos, lai sasniegtu kādu no tajā paredzētajiem leģitīmajiem mērķiem – citu cilvēku tiesības, demokrātisko valsts iekārtu, sabiedrības drošību, labklājību un tikumību. Arī Eiropas Cilvēktiesību konvencijas 10. panta otrā daļa nosaka: "Tā kā šo brīvību īstenošana ir saistīta ar pienākumiem un atbildību, tā var tikt pakļauta tādām prasībām, nosacījumiem, ierobežojumiem vai sodiem, kas paredzēti likumā un nepieciešami demokrātiskā sabiedrībā, lai aizsargātu valsts drošības, teritoriālās vienotības vai sabiedriskās drošības intereses, nepieļautu nekārtības vai noziedzīgus nodarījumus, aizsargātu veselību vai tikumību, aizsargātu citu cilvēku cieņu vai tiesības, nepieļautu konfidenciālas informācijas izpaušanu vai lai saglabātu tiesu varas autoritāti un objektivitāti." Leģitīmais mērķis vārda brīvības ierobežošanai konkrētajā gadījumā nepārprotami ir valsts un sabiedrības drošība (tajā skaitā informatīvās telpas drošība), demokrātiskas valsts iekārtas saglabāšana. Demokrātiskas valsts iekārtas aizsardzība kā leģitīms mērķis sevī ietver nacionālās drošības un Latvijas teritoriālās vienotības aizsardzību. Padome uzsver, ka elektronisko plašsaziņas līdzekļu programmās un pakalpojumos, kā arī tīmekļa vietnēs internetā ir aizliegts izplatīt saturu, kas apdraud valsts drošību, un šis valsts drošības apdraudējums ir vērtējams ne vien Latvijas, bet arī citu valstu drošības kontekstā. Nav šaubu, ka apdraudējums valsts drošības interesēm tiek nodarīts arī izmantojot interneta resursus, tajā skaitā tīmekļa vietnes, kurās tiek izplatītas ziņas un dažādi informatīvi materiāli. Satversmes tiesa ir atzinusi, ka ikvienam ir tiesības brīvi paust savus uzskatus jebkādā veidā – mutvārdos, rakstveidā, vizuāli, ar māksliniecisku izteiksmes līdzekļu palīdzību u.tml.1 Tomēr Satversmes tiesa ir atzinusi, ka tiesības uz vārda brīvību nav absolūtas un var tikt ierobežotas, ja tas nepieciešams sabiedrības interešu labā.2 Tāpat tiesības uz vārda brīvību nenozīmē visatļautību. Gan no Satversmes, gan arī no Latvijai saistošajiem starptautiskajiem cilvēktiesību dokumentiem izriet, ka tiesības uz vārda brīvību var ierobežot. Valsts var noteikt vārda brīvības ierobežojumus gadījumos, kad personas tiesības uz vārda brīvību tieši ietekmē citu personu tiesības, kā arī gadījumos, kad vārda brīvība rada nepārprotamus un tiešus draudus sabiedrībai.3 Ievērojot minēto, Padome uzskata, ka par leģitīmo mērķi, saskaņā ar kuru ir pieļaujams ar administratīvo aktu ierobežot personas vārda brīvību, atzīstama valsts interese aizsargāt valsts drošību un sabiedrisko kārtību un drošību. Gadījumā, ja personai piešķirtās tiesības brīvi paust savu viedokli tiek izmantotas negodprātīgi – ar mērķi apzināti izplatīt kara propagandu, dezinformāciju un maldināt sabiedrību, tā nav pieļaujama vārda brīvības izpausme un konkrētajā gadījumā tās ierobežošana ir uzskatāma par leģitīmu un samērīgu.

[8.2] Administratīvā akta piemērotība mērķa sasniegšanai – Attiecībā uz vārda brīvības ierobežojuma vērtējumu jāņem vērā, ka sabiedrībai ir tiesības saņemt patiesu informāciju. Padomes ieskatā, sabiedrības interesēs nav saņemt tādu informāciju, kas apdraud valsts vai sabiedrības drošību, valsts teritoriālo vienotību, tāpat sabiedrības interesēs nav saņemt informāciju, kas ir naidu kurinoša un apzināti maldinoša. Šādas informācijas saņemšana daļā sabiedrības var radīt uztraukumu un bailes savas valsts pastāvēšanu un savu, savas ģimenes nākotni, kā arī šķelt sabiedrību. Turklāt šī informācija satur arī dezinformāciju un šādas informācijas rezultātā var rasties un aktivizēties organizācijas, kuras atbalsta radikālas idejas, kā arī to pretinieki, tādējādi neizslēdzot iespēju, ka valstu iekšienē var rasties dažādu grupu protesti un tādējādi neapšaubāmi tiek ietekmēta sabiedriskā kārtībā un cilvēku drošība, kas būtiski un nepārprotami ietekmē valsts drošību kopumā. Gadījumā, ja tīmekļa vietnes, kurās tiek izplatīta informācija, kas apdraud valsts drošību, Latvijas teritorijā nebūtu pieejamas, pieejamība šai informācijai būtu krietni mazāka, tādējādi arī šīs informācijas aprite samazinātos un ir prognozējams, ka nodarītais kaitējums būtu ievērojami mazāks. Līdz ar to, Padomes ieskatā, Elektronisko sakaru likumā paredzētais instruments tiesību uz vārda brīvību ierobežošanai – tiesības pieņemt lēmumu, ar kuru ierobežo piekļuvi tādām Latvijas teritorijā pieejamām tīmekļvietnēm, kurās tiek izplatīts saturs, kas apdraud vai var apdraudēt valsts drošību vai sabiedrisko kārtību un drošību – ir uzskatāms par piemērotu līdzekli leģitīmā mērķa sasniegšanai.

[8.3] Vai mērķi nav iespējams sasniegt ar līdzekļiem, kas mazāk ierobežo administratīvā procesa dalībnieku tiesības vai intereses – Padomes ieskatā, piekļuves liegšana minētajām tīmekļa vietnēm visefektīvāk nodrošina sabiedrības interešu aizsardzību. Padome norāda, ka, lai garantētu sabiedrības interešu aizsardzību, ir nepieciešams rīkoties nekavējoties, tādējādi Padome, pieņemot lēmumu, neuzklausa minēto tīmekļa vietņu veidotājus. Atbilstoši Administratīvā procesa likumā noteiktajam Padome norāda, ka iemesls tīmekļa vietņu pārstāvju neuzklausīšanai ir fakts, ka tīmekļa vietnēs izplatītā informācija apdraud valsts un sabiedrības drošību, tādēļ lēmums par piekļuves liegšanu tām pieņemams pēc iespējas ātrāk. Vienlaikus Padome uzsver, ka tās rīcībā ir visa nepieciešamā informācija par tīmekļa vietnēs izvietoto saturu, tāpat, Padomes ieskatā, situāciju nebūtu iespējams mainīt, tīmekļa vietņu veidotājiem izņemot vai liedzot piekļuvi atsevišķām satura vienībām, jo tīmekļa vietnēs izvietotais saturs kopumā apdraud valsts drošību un sabiedrisko kārtību un drošību. Tāpat pat gadījumā, ja tiktu izņemtas atsevišķas satura vienības, Padomei būtu jāiegulda nesamērīgi resursi nepārtrauktam tīmekļa vietņu monitoringam, lai pārliecinātos, ka tīmekļa vietnēs atkārtoti netiek izvietots jau iepriekš izņemtais valsts drošību apdraudošais saturs, kā arī cits jauns saturs. Lai garantētu valsts un sabiedrības drošības interešu aizsardzību, Padome secina, ka citi, privātpersonu mazāk ierobežojoši līdzekļi, konkrētajā gadījumā nav piemērojami, jo tie nesasniegs mērķi. Mērķi – piekļuves ierobežošanu šim saturam – var sasniegt tikai liedzot piekļuvi tam.

[8.4] administratīvā akta samērīgumu – vai sabiedrības ieguvums ir lielāks, nekā privātpersonas interešu aizskārums. Tiesību piemērošanas neatņemama sastāvdaļa ir tiesisko seku konkretizēšana un šajā posmā tiesību piemērotāja pienākums ir apsvērt tiesiskās sekas un izvēlēties tās sekas, kuras sasniedz tiesību mērķi – taisnīgumu.4 Uz šādu iestādes pienākumu norāda arī APL 13. pantā nostiprinātais samērīguma princips: "Labumam, ko sabiedrība iegūst ar ierobežojumiem, kas uzlikti adresātam, ir jābūt lielākam nekā viņa tiesību vai tiesisko interešu ierobežojumam. Būtiski privātpersonas tiesību vai tiesisko interešu ierobežojumi ir attaisnojami tikai ar nozīmīgu sabiedrības labumu." Padomes ieskatā, konkrētajā gadījumā labums, ko iegūs sabiedrība, ir ievērojami lielāks nekā tiesību ierobežojums, jo sabiedrību vairs nesasniegs tāda informācija, kas apdraud gan Latvijas, gan Ukrainas valstu drošību un arī Eiropas drošību kopumā, kā arī apzināti maldinoša informācija un kara propaganda. Padomes ieskatā, šāds ierobežojums jo īpaši ir uzskatāms par samērīgu, ņemot vērā ģeopolitiskos apstākļus, kādos šobrīd atrodas Latvija un Pasaule. Krievija jau ilgstoši veic mērķtiecīgas dezinformācijas kampaņas Latvijā un arī citās Eiropas valstīs ar mērķi izplatīt dezinformāciju, ieviest bailes un apzināti sagrozīt gan vēstures, gan mūsdienu notikumus. Ievērojot minēto ir īpaši svarīgi liegt piekļuvi šāda veida saturam un nodrošināt, ka sabiedrībai ir pieejams patiess, pārbaudīts un precīzs saturs par notikumiem Latvijā un Pasaulē. Tādējādi, Padomes ieskatā, sabiedrības ieguvums ir ievērojami lielāks nekā indivīda tiesību ierobežojums, jo sabiedrību, izmantojot šīs tīmekļa vietnes, vairs nesasniegs kara propaganda, dezinformējošs un sabiedrības un valsts drošību apdraudošs saturs.

[9] Ievērojot minēto un izvērtējot lietā esošās ziņas par faktiem kopumā un savstarpējā sakarībā, Padome secina, ka tīmekļa vietnēs https://irk.ru, https://www.vzsar.ru, https://radio1.ru, https://www.hibiny.ru, https://www.garant.ru, https://zebra-tv.ru tiek izplatīts saturs, kas apdraud valsts drošību, tajā skaitā Latvijas nacionālo drošību.

[10] Padome saskaņā ar APL 62. panta trešo daļu un papildu 8.3. punktā norādītajam norāda apsvērumus, kāpēc tā uzskata, ka pie konkrētā lēmuma pieņemšanas nav nepieciešams uzklausīt šī lēmuma adresātu viedokli. Saskaņā ar APL 62. panta otrās daļas 1. punktā noteikto "personas viedokļu un argumentu noskaidrošana nav nepieciešama, ja administratīvā akta izdošana ir steidzama un jebkura kavēšanās tieši apdraud valsts drošību, sabiedrisko kārtību, vidi, personas dzīvību, veselību un mantu." Ievērojot minēto, secināms, ka Padomei nav pienākuma uzklausīt lēmuma adresātu viedokli, jo jebkura kavēšanās lēmums pieņemšanā rada draudus valsts drošībai un sabiedriskajai drošībai. Tāpat jāņem vērā, ka Padome pamatojusi šāda ierobežojuma atbilstību tiesību uz vārda brīvību aizsardzības kontekstā. Secinot, ka administratīvais akts samērīgi ierobežo personas, kas veido lēmuma 3. punktā (izvērstā veidā) un 9. punktā norādīto tīmekļa vietņu, tiesības un šādu ierobežojumu sabiedrības interesēs ir nepieciešams noteikt bez kavēšanās, potenciālo adresātu viedokļa uzklausīšana nav nepieciešama.

[11] Ņemot vērā minēto, Padome uzskata par nepieciešamu izmantot tai Elektronisko sakaru likuma 112. pantā piešķirtās tiesības, izvērtējot valsts iestāžu sniegto informāciju, "[..] pieņemt lēmumu, ar kuru ierobežo piekļuvi tādām Latvijas teritorijā pieejamām tīmekļvietnēm, kurās tiek izplatīts saturs, kas apdraud vai var apdraudēt valsts drošību vai sabiedrisko kārtību un drošību, liedzot piekļuvi šo tīmekļvietņu domēna vārdam vai interneta protokola (IP) adresei."

[12] Lai informētu tīmekļa vietņu iespējamos lietotājus par iemeslu, kāpēc tīmekļa vietne vairs nav pieejama, nepieciešams veikt minēto tīmekļa vietņu lietotāju automātisku novirzīšanu uz Padomes izveidoto informatīvo paziņojumu: https://nelegalssaturs.lv.

Ievērojot minēto un saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 112. panta pirmo daļu un Administratīvā procesa likuma 67. pantu, Padome

nolemj:

1. Ierobežot piekļuvi Latvijā pieejamām tīmekļa vietnēm "https://irk.ru, https://www.vzsar.ru, https://radio1.ru, https://www.hibiny.ru, https://www.garant.ru, https://zebra-tv.ru", liedzot piekļuvi šo tīmekļa vietņu domēna vārdiem vai interneta protokola adresēm.

2. Ierobežot piekļuvi Latvijā pieejamo tīmekļa vietņu https://irk.ru, https://www.vzsar.ru, https://radio1.ru, https://www.hibiny.ru, https://www.garant.ru, https://zebra-tv.ru dublējošām spoguļlapām.

3. Pieņemto lēmumu paziņot Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijā reģistrētajiem interneta piekļuves pakalpojumu sniedzošajiem komersantiem.

4. Uzdot Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijā reģistrētajiem interneta piekļuves pakalpojumu sniedzošajiem komersantiem nekavējoties liegt piekļuvi tīmekļvietnei un tās domēna vārdiem, novirzot to lietotājus uz informatīvo paziņojumu https://nelegalssaturs.lv. Interneta piekļuves pakalpojuma sniedzējiem ir pienākums ierobežot piekļuvi konkrētajiem interneta resursiem gan izmantojot globāla tīmekļa prefiksu "www", gan bez tā.

5. Iekļaut domēna vārdus Padomes mājaslapā izvietotajā sarakstā, kurā norādīti tie domēna vārdi, kuru izmantošana ir tikusi ierobežota.

6. Atbildīgs par šī lēmuma izpildes kontroli ir Padomes priekšsēdētājs Ivars Āboliņš.

Saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 188. panta otro daļu administratīvo aktu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā viena mēneša laikā no tā spēkā stāšanās dienas. Saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 112. panta septīto daļu šā lēmuma apstrīdēšana un pārsūdzēšana neaptur tā darbību.

Ņemot vērā administratīvā akta steidzamību, Padome nosaka, ka administratīvais akts jāizpilda nekavējoties. Ja administratīvais akts netiks izpildīts labprātīgi, tas tiks izpildīts piespiedu kārtā. Administratīvā akta piespiedu izpildes izmaksas sedz adresāts.


1 Satversmes tiesas 2003.gada 5.jūnija spriedums lietā Nr.2003-02-0106, secinājumu daļas 1.punkts. Kā arī 2003.gada 29.oktobra spriedums lietā Nr.2003-05-01, 21.punkts.

2 Satversmes tiesas 2015.gada 2.jūlija spriedums lietā Nr.2015-01-01, 13.punkts.

3 Satversmes tiesas 2003.gada 29.oktobra spriedums lietā Nr.2003-05-01, secinājumu daļas 22.punkts.

4 Satversmes tiesas 2007.gada 28.februāra lēmums lietā Nr.2006-41-01, 14.2.punkts.

Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu
padomes priekšsēdētājs I. Āboliņš

Izdruka no oficiālā izdevuma "Latvijas Vēstnesis" (www.vestnesis.lv)

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!