Bauskas novada domes saistošie noteikumi: Šajā laidienā 2 Pēdējās nedēļas laikā 0 Visi
Bauskas novada domes saistošie noteikumi Nr. 11
Bauskā 2024. gada 27. jūnijā (prot. Nr. 6, 4. p.)
Par reklāmas izvietošanu publiskās vietās un pašvaldības nodevu par reklāmas izvietošanu Bauskas novadā
APSTIPRINĀTI
Bauskas novada domes
2024. gada 27. jūnija sēdē (prot. Nr. 6, 4. p.)
Precizēti ar Bauskas novada domes
25.07.2024. lēmumu Nr. 294 (prot. Nr. 7, 9. p.)
Izdoti saskaņā ar Reklāmas likuma 7. panta trešo daļu,
Pašvaldību likuma 45. panta otrās daļas 4. punktu,
Ministru kabineta 2012. gada 30. oktobra noteikumiem Nr. 732
"Kārtība, kādā saņemama atļauja reklāmas izvietošanai
publiskās vietās vai vietās, kas vērstas pret publisku vietu" 45. punktu,
Priekšvēlēšanu aģitācijas likuma 22.1 panta otro daļu,
likuma "Par nodokļiem un nodevām" 12. panta pirmās daļas 7. punktu,
Ministru kabineta 2005. gada 28. jūnija noteikumu Nr. 480
"Noteikumi par kārtību, kādā pašvaldības
var uzlikt pašvaldību nodevas" 12. un 16.1 punktu
I. Vispārīgie jautājumi
1. Saistošie noteikumi (turpmāk – noteikumi) nosaka reklāmu, reklāmas objektu, mobilo reklāmu, izkārtņu, priekšvēlēšanas aģitācijas materiālu un citu informatīvo materiālu (turpmāk – reklāma) izvietošanas kārtību publiskās vietās vai vietās, kas vērstas pret publisku vietu, Bauskas novada pašvaldības administratīvajā teritorijā (turpmāk – Bauskas novads), to ekspluatācijas un demontāžas, atļaujas izsniegšanas kārtību, kā arī ar Bauskas novada pašvaldības (turpmāk – pašvaldība) nodevu apliekamos objektus, nodevas apmērus un nodevas maksātājus.
2. Noteikumos lietoti šādi termini:
2.1. slietnis – neliels (līdz 1,2 m augsts) mobils reklāmas objekts, kas tiek izvietots pie komersanta saimnieciskās darbības veikšanas vietas tikai tā darba laikā;
2.2. norāde – informācijas objekts par iestādes vai uzņēmuma atrašanās vietu (uzņēmuma norādē tiek atspoguļots uzņēmuma nosaukums, braukšanas virziens un attālums līdz uzņēmumam u.c. informāciju), kas nav izvietota uz zemes, kur uzņēmums veic saimniecisko darbību;
2.3. baneris – grafisks, tekstuāls vai cita rakstura reklāmas attēlojums uz plastikāta, noturīga tekstilmateriāla auduma u.c.
3. Termini, kas nav skaidroti šajos noteikumos, atbilst Reklāmas likumā, Priekšvēlēšanu aģitācijas likumā un Ministru kabineta 2012. gada 30. oktobra noteikumos Nr. 732 "Kārtība, kādā saņemama atļauja reklāmas izvietošanai publiskās vietās vai vietās, kas vērstas pret publisku vietu" noteiktajiem terminu skaidrojumiem.
4. Priekšvēlēšanu aģitācijas materiālu izvietošanai piemērojami noteikumos noteiktie reklāmas izvietošanas pamatprincipi.
5. Noteikumi neattiecas uz valsts un pašvaldības dienestu norādēm (ceļa zīmes, transporta pieturu zīmes u.tml.), kas izgatavotas pēc iepriekš apstiprināta tipveida projekta – etalona.
II. Reklāmas saskaņošanas kārtība
6. Reklāmas izvietošanas atļauju (ar nosacījumiem vai bez tiem) vai atteikumu izsniegt izvietošanas atļauju publiskās vietās vai vietās, kas vērstas pret publisku vietu, Bauskas novadā izsniedz pašvaldības iestādes "Bauskas novada administrācija" struktūrvienība Būvvalde (turpmāk – Būvvalde).
7. Persona, kura vēlas izvietot reklāmu un saņemt izvietošanas atļauju, mainīt grafisko dizainu, iesniedz Būvvaldē saskaņošanai iesnieguma veidlapu (1. pielikums) un citus dokumentus, kas noteikti Ministru kabineta 2012. gada 30. oktobra noteikumos Nr. 732 "Kārtība, kādā saņemama atļauja reklāmas izvietošanai publiskās vietās vai vietās, kas vērstas pret publisku vietu".
III. Reklāmas izvietošanas nosacījumi
8. Tiesības izvietot reklāmu vai reklāmas objektu ir visām fiziskām vai juridiskām personām (turpmāk – reklāmas devējs), kuras Būvvaldē saņēmušas reklāmas izvietošanas atļauju, kā arī samaksājušas pašvaldības nodevu par reklāmas izvietošanu (turpmāk – pašvaldības nodeva).
9. Reklāmai jāatbilst funkcionāli estētiskām prasībām un mērogam, pirms saskaņot tās izvietošanu, būvvalde izvērtē tās atbilstību arhitektūras stilam, vides un ainavas raksturam:
9.1. ņemot vērā reklāmā pielietotā materiāla, grafiskās kompozīcijas, kā arī kolorīta atbilstību attiecīgās ēkas vienotam fasādes risinājumam un vides raksturam;
9.2. ņemot vērā ēkas proporcijas un fasādes tekstūru, fasādes dalījumu ar logiem, durvīm u.c. arhitektoniskiem elementiem, reklāmas mērogu attiecībā pret ēku un uztveres attālumu.
10. Reklāmai jāatbilst izvietošanas atļaujai, tajā sniegtajiem nosacījumiem un termiņiem.
11. Bauskas novada teritorijā aizliegts:
11.1. izvietot reklāmu uz jaunbūvēm, patvaļīgi uzbūvētām, pārbūvētām un atjaunotām būvēm, uz ēkas fasādes, kas ir cilvēku drošību apdraudošā stāvoklī, ēku erkeriem, balkoniem, lodžijām, apgaismošanas stabiem, inženierbūvēm, elektroenerģijas sadales kastēm, transformatoriem un citiem inženierbūvju elementiem, ceļu satiksmes organizācijas tehnisko līdzekļu objektiem un informatīvajām norādēm, infrastruktūras labiekārtojuma elementiem, kā arī uz kokiem;
11.2. ar reklāmu aizsegt nozīmīgas dabas ainavas, pilsētbūvnieciski vērtīgos apbūves fragmentus un izjaukt ielu kopskata savdabīgumu;
11.3. ar reklāmām daļēji vai pilnībā aizsegt ēkas arhitektoniskās detaļas (logus, karnīzes, fasādes dekorus u.tml.);
11.4. izmantot reklāmas ar mirgojošas gaismas efektiem;
11.5. izmantot redzamus atsvarus, pamatnes balstus un atsaites, ja reklāmu vai reklāmas objektu izvieto bez pamatiem;
11.6. izvietot baneri nenospriegotā veidā;
11.7. bez saskaņošanas ar Būvvaldi veikt reklāmas dizaina maiņu;
11.8. izgaismot azartspēļu organizēšanas vietās azartspēļu vietas nosaukumu un azartspēļu organizētāja reģistrētu preču zīmi.
12. Nosacījumi izvietojot reklāmu konstruktīvā saistībā ar ēku:
12.1. reklāmu atļauts izvietot tikai uz vizuāli sakoptas, sakārtotas ēkas fasādes, kas nav mehāniski vai korozijas bojāta, notraipīta, krāsojuma vai detaļu izgaismojuma defektus saturoša;
12.2. jāievēro ēkas proporcijas un tonālais risinājums;
12.3. ja ēka ir vidi degradējošā izskatā, reklāmu atļauts izvietot tikai uz fasādi pilnībā nosedzoša dekoratīvā pārsega, kas ar noformējumu iekļaujas apkārtējā vidē un reklāmas laukums neaizņem vairāk kā 10–30 % no fasādes plaknes (katrā atsevišķā gadījumā par reklāmas laukumu Būvvalde var lemt atsevišķi);
12.4. reklāmas stiprinājuma veids nedrīkst bojāt ēkas nesošās konstrukcijas;
12.5. perpendikulāri ēkas fasādei izvietotā reklāmas apakšējā mala nedrīkst atrasties zemāk par 2,4 m no zemes, neatkarīgi no platuma;
12.6. reklāmas elektropiegādes kabeļi jāierīko, lai nebūtu redzami (manāmi) uz ēkas fasādes;
12.7. ja vienlaikus pie ēkas fasādes plānots izvietot vairāk par vienu reklāmu, visiem reklāmas devējiem ir vēlams nodrošināt vienotu reklāmas izvietošanas koncepciju (piemēram, ievērojot vienādu pielietoto materiālu, izmērus, aizvietošanas augstumu u.tml.).
13. Nosacījumi izvietojot reklāmu ar piesaisti zemei:
13.1. izvietojot reklāmu ar piesaisti zemei, tās elektroapgāde jāparedz, izmantojot pazemes kabeļus;
13.2. uz brīvi stāvošas konstrukcijas izvietotu reklāmu izvieto vietās, kur tā netraucē un neapgrūtina gājēju plūsmu vai satiksmi un tiek ievērotas vides pieejamības prasības;
13.3. reklāmas objekti – slietņi nepārsniedz 1,2 m augstumu, tā konstrukcijai jābūt stabilai un noturīgai pret laikapstākļu iedarbību un pārvietošanu. Slietņi jāizvieto ne tālāk kā 2,0 m no ieejas ēkā vai teritorijā, kurā tiek veikta saimnieciskā darbība. Ja teritorijā tiek izvietoti vairāki slietņi, tiem jābūt novietotiem vienā līnijā un gājēju plūsmai jāatstāj ne mazāk kā 1,2 m no ietves platuma;
13.4. ja zemesgabalā vienlaikus plānots izvietot vairāk par vienu reklāmu, visiem reklāmas devējiem ir vēlams nodrošināt vienotu reklāmas izvietošanas koncepciju (piemēram, ievērojot vienādu pielietoto materiālu, izmērus, aizvietošanas augstumu u.tml.);
13.5. mobilās reklāmas izmantošanai (izņemot pasažieru sabiedrisko transportu) saskaņo pārvietošanās maršrutu. Mobilās reklāmas objektus aizliegts novietot stāvēšanai pilsētas ielu teritorijā, autostāvvietā, laukumā u.c. vietās, kas pārredzamas no publiskas vietas;
13.6. Norādes objektu vēlams izvietojams saskaņā ar 3. pielikumā sniegto risinājumu.
IV. Reklāmas izvietošanas nosacījumi uz valsts, reģiona un vietējas nozīmes kultūras pieminekļa
14. Reklāmas izvietošana uz kultūras pieminekļa un tā aizsardzības zonā pieļaujama tā, lai izvietojums un veids netraucē aizsargājama kultūras pieminekļa vizuālo uztveri, nepārveido saglabājamā kultūras pieminekļa substanci un neizjauc kultūrvēsturiskās vides tēlu, kā arī vērtību kopuma radīto noskaņu.
15. Reklāmai uz kultūras pieminekļa jābūt pielāgotai ēkas vēsturiskajai stilistikai un arhitektūrai, kā arī kultūrvēsturiskajai videi. Reklāmas forma un saturs nedrīkst pazemināt pieminekļa kultūrvēsturisko vērtību.
16. Uz kultūras pieminekļa aizliegts izvietot:
16.1. komerciālas reklāmas un reklāmas objektus;
16.2. banerus, kā arī reklāmas ar laukumu, kas lielāks par 5 m² (izņemot iedibinātās vietas pašvaldības organizētajiem kultūras pasākumiem);
16.3. reklāmas ar atstarojošām krāsām un no iekšpuses izgaismotus reklāmas paneļus – "gaismas reklāmas";
16.4. reklāmas karogus brīvi stāvošos mastos (izņemot uz publiska pasākuma laiku).
V. Reklāmas ekspluatācijas un demontāžas nosacījumi
17. Reklāmas devējs ir atbildīgs par:
17.1. reklāmas konstrukciju drošību, lai tehniskais stāvoklis neradītu apdraudējumu cilvēku veselībai vai dzīvībai un īpašumam;
17.2. elektroinstalācijas pieslēguma atbilstību normatīvo aktu prasībām;
17.3. reklāmas demontāžu, ja beidzies izvietošanas atļaujas termiņš vai nav samaksāta pašvaldības nodeva.
18. Ja reklāma apdraud trešo personu dzīvību, veselību, drošību vai īpašumu, reklāmas devējam, bet ja tas nav noskaidrojams, sasniedzams vai tāda nav, tad zemesgabala vai būves, uz kuras izvietota reklāma, īpašniekam vai tiesiskajam valdītājam ir pienākums nekavējoties veikt reklāmas sakārtošanu vai demontāžu.
19. Ja reklāmas devējs attiecīgajā vietā ir izbeidzis saimniecisko darbību vai beidzies reklāmas izvietošanas atļaujas derīguma termiņš, reklāmas devējam reklāmas demontāža jāveic 15 dienu laikā un jāsakārto reklāmas vieta (atjaunojot fasādes krāsojumu, labiekārtojumu, veicot pamatu demontāžu u.tml.).
20. Būvvalde izskata jautājumu un pieņem lēmumu par reklāmas piespiedu demontāžu šādos gadījumos:
20.1. ja reklāma netiek ekspluatēta atbilstoši izvietošanas atļaujas prasībām;
20.2. ja reklāma netiek uzturēta drošā tehniskā un estētiski vizuālā kārtībā;
20.3. ja reklāmas izvietotājs vai noteikumu 18. punktā noteiktajos gadījumos zemesgabala vai būves, uz kuras izvietota reklāma, īpašnieks vai tiesiskais valdītājs nav veicis reklāmas demontāžu atbilstoši šo noteikumu prasībām;
20.4. ja reklāma izvietota, nesaņemot pašvaldības reklāmas izvietošanas atļauju.
21. Pirms noteikumu 20. punktā minētā lēmuma pieņemšanas Būvvalde nosūta reklāmas devējam vai noteikumu 18. punkta pārkāpuma gadījumā zemesgabala vai būves, uz kuras izvietota reklāma, īpašniekam vai tiesiskajam valdītājam brīdinājumu par nepieciešamību demontēt reklāmu.
22. Ja viena mēneša laikā pēc brīdinājuma paziņošanas, reklāma netiek demontēta, Būvvalde organizē nepieciešamos pasākumus tās demontāžai par pašvaldības līdzekļiem.
23. Pirms reklāmas demontāžas darbu uzsākšanas Būvvalde veic fotofiksāciju un sastāda aktu, kurā fiksē reklāmas tehnisko un vizuālo stāvokli.
24. Reklāmas devējam vai gadījumos, kad tiek konstatēts noteikumu 18. punkta pārkāpums, zemesgabala vai būves, uz kuras izvietota reklāma, īpašniekam vai tiesiskajam valdītājam tiek nosūtīts pašvaldības sagatavots rēķins par attiecīgās reklāmas demontāžas un uzglabāšanas izdevumiem.
25. Reklāmas devējam vai noteikumu 18. punkta pārkāpuma gadījumos zemesgabala vai būves, uz kuras izvietota reklāma, īpašniekam vai tiesiskajam valdītājam, ja tas nav veicis visas nepieciešamās darbības, ievērojot noteikumu 22. un 26. punktā noteikto kārtību, ir pienākums segt pašvaldības izdevumus, kas saistīti ar reklāmas demontāžu un uzglabāšanu ne vēlāk kā 10 dienu laikā pēc rēķina saņemšanas.
26. Ja noteikumu 25. punktā minētais rēķins nav samaksāts, tad pašvaldība vēršas ar prasību tiesā atlīdzināt reklāmas demontāžas, uzglabāšanas un utilizācijas izdevumus.
27. Demontēto reklāmu pašvaldība uzglabā trīs mēnešus, pēc tam tas tiek utilizēts bez iespējas atgūt. Pašvaldība nekompensē utilizētās reklāmas vērtību.
VI. Pašvaldības nodevas par reklāmas izvietošanu publiskās vietās likme un maksāšanas kārtība
28. Pašvaldības nodevas maksātāji ir fiziskās un juridiskās personas – reklāmas devēji.
29. Nodevas objekts ir reklāma, reklāmas objekti, mobilās reklāmas, priekšvēlēšanas aģitācijas materiāli, kas tiek izvietota Bauskas novada publiskā vietā vai vietās, kas vērstas pret publisku vietu.
30. Nodevas objekts nav:
30.1. norāde, kas izgatavota pēc 3. pielikuma parauga un nav izvietota uz zemes, kur uzņēmums veic saimniecisko darbību;
30.2. aizkārtne, afiša, sludinājums, plakāts;
30.3. nekomerciāla vizuālā informācija par labdarības pasākumiem, par valsts un pašvaldības rīkotiem pasākumiem, par mākslu, kultūru, zinātni, izglītību un sportu veicinošiem pasākumiem, kuriem finansiālu, materiālu, informatīvu vai organizatorisku atbalstu piešķir pašvaldība vai tās iestāde, par dabas (vides) aizsardzību un ar to saistītiem pasākumiem, par veselības aizsardzību vai ar to saistītiem pasākumiem.
31. Pašvaldības nodevas apmēru par reklāmas, reklāmas objekta, mobilās reklāmas, priekšvēlēšanas aģitācijas materiālu un citas vizuālās informācija izvietošanu aprēķina Būvvalde pēc formulas:
N = B × M ×K, kur:
N – nodeva;
B – bāzes likme (saskaņā ar šo noteikumu 2. pielikumu);
M – mēnešu skaits (mobilai reklāmai – dienu skaits);
K – koeficients.
32. Nodevas aprēķinā piemērojamie koeficienti:
32.1. koeficientu 0,5 no aprēķinātās nodevas piemēro:
32.1.1. par izglītības un kvalifikācijas paaugstināšanas, medicīnisko un veselības nostiprināšanas pakalpojumu, sporta nodarbību reklāmām, kultūras, dabas un veselības aizsardzības, sporta, ģimenes, bērnu un jauniešu u.tml. pasākumu, tūrismu veicinošām reklāmām ar komerciālu raksturu;
32.1.2. par tekstuālu informāciju "Brīva vieta Jūsu reklāmai";
32.2. koeficientu 0,5 no aprēķinātās nodevas piemēro priekšvēlēšanu aģitācijas materiālu izvietošanai;
32.3. citos gadījumos – 1.
33. Pašvaldības nodeva maksājama saskaņā ar Būvvaldes izsniegto aprēķinu.
VII. Uzraudzība, izpildes kontrole un administratīvā atbildība par noteikumu neievērošanu
34. Par noteikumu pārkāpšanu administratīvi atbildīgs ir reklāmas devējs vai noteikumu 18. punkta pārkāpuma gadījumā, ja reklāmas devējs nav noskaidrojams, sasniedzams vai tāda nav, tad zemesgabala vai būves, uz kuras izvietota reklāma, īpašnieks vai tiesiskais valdītājs.
35. Par noteikumu 8. punkta, 11.4., 12.5., 13.1., 13.2. un 13.5. apakšpunktā noteikto prasību neievērošanu fiziskajām personām piemēro brīdinājumu vai naudas sodu līdz desmit naudas soda vienībām, juridiskajām personām piemēro brīdinājumu vai naudas sodu līdz divdesmit naudas soda vienībām.
36. Administratīvā pārkāpuma procesu par noteikumu prasību neievērošanu līdz administratīvā pārkāpuma lietas izskatīšanai veic Būvvalde un Bauskas novada pašvaldības policija.
37. Noteikumu 36. punktā minēto iestāžu amatpersonu lēmumus var pārsūdzēt tās iestādes, kuras amatpersona pieņēmusi lēmumu, augstākai amatpersonai.
38. Administratīvā pārkāpuma lietu izskata Būvvalde. Būvvaldes amatpersonas lēmumu var pārsūdzēt Būvvaldes vadītājam.
39. Būvvalde kontrolē noteikumu izpildi. Būvvalde, konstatējot noteikumu 10. punktā, 11.1., 11.2., 11.3., 11.5., 11.8., 12.3., 12.4., 12.6. 16.3., 16.4. apakšpunktā un 18. punktā noteikto prasību neievērošanu, ir tiesīga izdot administratīvo aktu, kas uzliek adresātam pienākumu veikt noteiktas darbības noteikumu izpildes nodrošināšanai.
VIII. Noslēguma jautājumi
40. Reklāmas izvietošanas saskaņojumi, kas izsniegti līdz šo noteikumu spēkā stāšanās dienai, ir derīgi līdz tajos norādītā derīguma termiņa beigām.
41. Reklāmas, kuru saskaņojumā nav norādīts derīguma termiņš, jāpārskaņo Būvvaldē sešu mēnešu laikā no šo noteikumu stāšanās spēkā.
42. Ar šo noteikumu spēkā stāšanos spēku zaudē Bauskas novada domes 2022. gada 30. jūnija saistošie noteikumi Nr. 14 "Par reklāmas izvietošanu publiskās vietās un pašvaldības nodevu par reklāmas izvietošanu Bauskas novadā".
Bauskas novada domes priekšsēdētāja vietnieks A. Mačeks
1. pielikums
Bauskas novada domes 2024. gada 27. jūnija
saistošajiem noteikumiem Nr. 294
"Par reklāmas izvietošanu publiskās vietās un
pašvaldības nodevu par reklāmas izvietošanu Bauskas novadā"
Bauskas novada Būvvaldei
Uzvaras ielā 1, Bauskā
Bauskas novadā, LV-3901
(iesniedzēja vārds, uzvārds vai juridiskas personas nosaukums) | |
(personas kods vai reģistrācijas Nr.) | |
(telefona Nr., e-pasta adrese) |
IESNIEGUMS
Lūdzu izsniegt reklāmas izvietošanas atļauju vai saskaņot dizaina maiņu
(reklāmas, izkārtnes nosaukums) |
(izvietošanas adrese) |
(izvietošanas termiņš) |
(reklāmas raksturojums, gabarītizmēri) |
(reklāmas devēja rekvizīti: nosaukums, reģ. Nr., adrese, kontakti – kontaktpersona, telef. Nr., e pasta adrese) |
(reklāmas izgatavotāja rekvizīti: nosaukums, reģ. Nr., adrese, kontakti – kontaktpersona, telef. Nr., e-pasta adrese) |
Reklāmas nodevas maksātājs reklāmas devējs reklāmas izgatavotājs
Skaņošanai iesniegti šādi dokumenti:
Ja dokumentāciju neiesniedz ēkas/zemes īpašnieks, tās lietošanas tiesību apliecinošas dokumentu kopijas ar informāciju par nomas līguma slēdzējpusēm un darbības termiņu
Dizaina maiņas gadījumā izdotā reklāmas izvietošanas atļauja
Reklāmas, izkārtnes izvietošanas vizualizācija
Pasūtītāja un ēkas/zemes īpašnieka, inženierkomunikāciju un ceļu/ielu pārvaldītāju saskaņojumi uz izvietošanas vietas vizualizācijas lapas
Pilnvara, ja dokumentāciju iesniedz pilnvarotā persona
Esmu informēts, ka personas dati tiks apstrādāti Bauskas novada Būvvaldes mērķa īstenošanai: būvniecības procesa tiesiskuma nodrošināšanai un kontrolei
20__. gada _________________
vārds, uzvārds / paraksts |
2. pielikums
Bauskas novada domes 2024. gada 27. jūnija
saistošajiem noteikumiem Nr. 294
"Par reklāmas izvietošanu publiskās vietās un
pašvaldības nodevu par reklāmas izvietošanu Bauskas novadā"
Pašvaldības nodevas bāzes likme par reklāmas vai reklāmas objekta izvietošanu publiskās vietās un vietās, kas vērstas pret publisku vietu Bauskas novada teritorijā
1. zona |
reklāmas laukums |
bāzes likme mēnesī euro |
Bauskas pilsētas vēsturiskā
centra teritorija; Iecavas parka teritorija; Rundāles pils aizsardzības zona. |
līdz 1 m² | 2,5 |
līdz 5 m² | 4 | |
2. zona |
reklāmas laukums |
bāzes likme mēnesī euro |
Pilsētas – Bauska un Iecava; Gar autoceļiem: A7 Rīga–Bauska–Lietuvas robeža (Grenctāle), Dobele–Bauska (P103), Iecava–Jelgava (P92) un Ķekava–Skaistkalne (P89). |
līdz 1 m² | 2 |
līdz 5 m² | 3 | |
līdz 10 m² | 4,5 | |
no 10 m² | 7 | |
3. zona |
reklāmas laukums |
bāzes likme mēnesī euro |
Pārējā Bauskas novada teritorija | līdz 1 m² | 1,5 |
līdz 5 m² | 2 | |
līdz 10 m² | 3,5 | |
no 10 m² | 5 | |
Mobilā reklāma | 5 euro dienā |
Bauskas novada domes priekšsēdētāja vietnieks A. Mačeks
3. pielikums
Bauskas novada domes 2024. gada 27. jūnija
saistošajiem noteikumiem Nr. 294
"Par reklāmas izvietošanu publiskās vietās un
pašvaldības nodevu par reklāmas izvietošanu Bauskas novadā"
NORĀDES PARAUGS
Bauskas novada domes priekšsēdētāja vietnieks A. Mačeks
Paskaidrojuma raksts
Bauskas novada domes 2024. gada 27. jūnija saistošajiem noteikumiem Nr. 11
"Par reklāmas izvietošanu publiskās vietās un pašvaldības nodevu par reklāmas
izvietošanu Bauskas novadā"
Paskaidrojuma raksta sadaļa | Norādāmā informācija |
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojumu, tostarp raksturojot iespējamās alternatīvas, kas neparedz tiesiskā regulējuma izstrādi | Saistošo noteikumu projekta mērķis ir
veidot harmoniski attīstītu Bauskas novada vidi, respektējot konkrētās
teritorijas apbūves un ainavas raksturu un mērogu. 2023. gada 1. janvārī spēkā stājās Pašvaldību likums. Minētā likuma Pārejas noteikumu 6. punkts nosaka, ka dome izvērtē uz likuma "Par pašvaldībām" normu pamata izdoto saistošo noteikumu atbilstību šim likumam un izdod jaunus saistošos noteikumus atbilstoši šajā likumā ietvertajam pilnvarojumam. Līdz jaunu saistošo noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2024. gada 30. jūnijam piemērojami uz likuma "Par pašvaldībām" normu pamata izdotie saistošie noteikumi, ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu. Ņemot vērā Pašvaldības likuma Pārejas noteikumos 6. punktā noteikto, ir nepieciešams un lietderīgi pārskatīt un izdot jaunus saistošos noteikumus par reklāmas, priekšvēlēšanu aģitācijas un citu informatīvo materiālu izvietošanu Bauskas novadā. Bauskas novada pašvaldības dome ir izvērtējusi Bauskas novada domes 2022. gada 30. jūnija saistošos noteikumus Nr. 14 "Par reklāmas izvietošanu publiskās vietās un pašvaldības nodevu par reklāmas izvietošanu Bauskas novadā" un izstrādājusi jaunu saistošo noteikumu projektu, atbilstošu spēkā esošo normatīvo aktu regulējumam. Pašvaldību likumā, Reklāmas likumā, Priekšvēlēšanu aģitācijas likumā, likumā "Par nodokļiem un nodevām", Ministru kabineta 2012. gada 30. oktobra noteikumos Nr. 732 "Kārtība, kādā saņemama atļauja reklāmas izvietošanai publiskās vietās vai vietās, kas vērstas pret publisku vietu", Ministru kabineta 2005. gada 28. jūnija noteikumos Nr. 480 "Noteikumi par kārtību, kādā pašvaldības var uzlikt pašvaldību nodevas" ietvertais pilnvarojums pašvaldībai neparedz iespējamas alternatīvas cita tiesiskā regulējuma izstrādei. Ar jauno saistošo noteikumu spēkā stāšanos spēku zaudēs Bauskas novada domes 2022. gada 30. jūnija saistošie noteikumi Nr. 14 "Par reklāmas izvietošanu publiskās vietās un pašvaldības nodevu par reklāmas izvietošanu Bauskas novadā". Reklāmas likuma 7. panta trešajā daļā ir noteikts, ka pašvaldībai, ievērojot šī likuma un citu normatīvo aktu noteikumus reklāmas jomā, ir tiesības izdot saistošos noteikumus par reklāmas izvietošanu publiskās vietās un vietās, kas vērstas pret publisku vietu, paredzot ierobežojumus reklāmas izmēram, veidam, gaismas un skaņas efektiem atbilstoši videi, ēku un būvju arhitektūrai. Saistošo noteikumu mērķis nav sodīt, bet primāri informēt, kādas var būt sekas, ja netiks ievērota noteiktā tiesiskā kārtība, un atturēt no pārkāpumu izdarīšanas, jo pretējā gadījumā var tikt piemērots sods. Administratīvās atbildības apmērs, pašvaldības ieskatā, ir noteikts samērīgs un efektīvs, ievērojot administratīvā akta prioritātes principu, lai atturētu iespējamos saistošo noteikumu pārkāpējus neveikt darbības, kas būtu pretrunā ar saistošo noteikumu regulējumu. Iestāde (amatpersona), kura ir tiesīga kontrolēt saistošo noteikumu prasību ievērošanu, administratīvā pārkāpuma procesa vietā ir tiesīga izvēlēties Administratīvā procesa likumā noteiktās darbības, ja atzīst tās par konkrētai situācijai piemērotākām, uzliekot privātpersonai pienākumu veikt vai pārtraukt konkrētas darbības saistošo noteikumu prasību izpildes nodrošināšanai. Par reklāmas uzstādīšanas un lietošanas noteikumu pārkāpumiem reklāmas devējam tiek paredzēta administratīvā atbildība – brīdinājums vai naudas sods. Izvērtējot naudas sodu apmērus, ir ņemts vērā lietderības apsvērumu izvērtējums, piemērojot naudas sodu apmērus, kā arī katrā konkrētajā gadījumā ir ņemts vērā, kāda veida saistošo noteikumu prasības netiktu ievērotas un kādu kaitējumu tas varētu radīt, attiecīgi piemērojot brīdinājumu (ja pārkāpums tiek novērsts termiņā). Administratīvā atbildība ir paredzēta par būtiskākajiem pārkāpumiem, proti, par tādiem, lai visu pirms novērstu sabiedrības interešu, drošības un veselības iespējamo aizskārumu vai apdraudējumu, tādējādi sasniedzot saistošo noteikumu prasību ievērošanu. Saistošajos noteikumos noteikts par kādiem saistošo noteikumu prasību pārkāpumiem paredzēta administratīvā atbildība, kā arī norādītas saistošo noteikumu prasības, kuru izpildes nodrošināšanai iestāde (amatpersona), kura ir tiesīga kontrolēt saistošo noteikumu prasību ievērošanu, administratīvā pārkāpuma procesa vietā ir tiesīga izvēlēties Administratīvā procesa likumā noteiktās darbības, ja atzīst tās par konkrētai situācijai piemērotākām, uzliekot privātpersonai pienākumu veikt vai pārtraukt konkrētas darbības saistošo noteikumu prasību izpildes nodrošināšanai. Tiesības izdot administratīvo aktu ir Būvvaldei. Neparedzot administratīvo sodu par saistošo noteikumu prasību neievērošanu, bet tikai veicot Administratīvā procesa likumā noteiktās darbības, situācijās, kad persona veic vairākus apzinātus un atkārtotus pārkāpumus, kuru novēršana nerada pārkāpējam nekādas sekas, rodas risks, ka tiks veicināts saistošo noteikumu prasību pārkāpumu pieaugums. Administratīvā atbildība noteikta, lai nepieļautu un novērstu situācijas, kad reklāma pašvaldībā tiek izvietota patvaļīgi, kas ir neatbilstoša normatīvo aktu prasībām, t.sk., ir pretrunā pašvaldības teritorijas attīstības plānošanas dokumentos noteiktajam, ir vizuāli nepievilcīga un nenodrošina estētiskas un drošas vides esamību pašvaldībā. Administratīvās atbildības noteikšana mazinās un atturēs iespējamo patvaļīgo reklāmas izvietošanas gadījumu skaitu. |
2. Fiskālo ietekme uz pašvaldības budžetu, iekļaujot attiecīgus aprēķinus | Saskaņā ar Pašvaldību likuma 46. panta
otro daļu, izstrādājot saistošo noteikumu projektu par pašvaldības
nodevām, paskaidrojuma rakstā neiekļauj informāciju par plānoto projekta
ietekmi uz pašvaldības budžetu. Saistošo noteikumu īstenošanas ietekme uz pašvaldības budžetu daļā, kur noteiktas pašvaldības tiesības piemērot administratīvos sodus nav iespējams precīzi noteikt, jo nav prognozējams administratīvo pārkāpumu skaits. |
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci | Saistošo noteikumu projekts tieši neskar
sociālā ietekmes jomu, vienlaikus norādot normatīva ietekmi, kad
indivīds pielāgo savu uzvedību vai uzskatus, lai atbilstu sabiedrībā
pieņemtām normām. Saistošo noteikumu projektā ietvertās tiesību normas reglamentē iesaistīto personu – fizisko vai juridisko personu (reklāmas devēju) tiesības, pienākumus un atbildību izvietot reklāmu. Saistošajiem noteikumiem būs netieša, bet labvēlīga ietekme uz vidi, jo reklāmu izvietošanas regulējums nodrošinās Bauskas novadam raksturīgas arhitektūras un vides saglabāšanu, kā arī konkrētās vietas apbūves raksturu un mērogu. Reklāmas neaizsegs nozīmīgas dabas ainavas parkos un apstādījumos, tās izvietojot, netiks mainīts vides kopskats. Saistošo noteikumu projektā ietverta reklāmas devēja atbildība par reklāmas konstrukciju drošību, lai to tehniskais stāvoklis neradītu apdraudējumu cilvēku veselībai vai dzīvībai un īpašumam. Saistošie noteikumi sekmēs kopēju sabiedrības izpratni par sakārtotu un sakoptu vidi, tādā veidā iegūstot gan uzņēmējdarbības vide, gan sabiedrība kopumā. Saistošie noteikumi palīdzēs saglabāt veselībai draudzīgas, labbūtīgas un vēsturiski, arhitektoniski, ainaviski nozīmīgas vai apbūvei raksturīgas vides nodrošināšanu. Saistībā ar Bauskas novada teritorijas specifiku, kas sastāv no dabas un apstādījumu, aktīva tūrisma teritorijām un pieminekļu aizsardzības zonām, savrupmāju un daudzstāvu māju apbūves teritorijām, kā arī to, ka pašvaldības mērķis ir nodrošināt cilvēkiem un dabai draudzīgu, veselīgu un labbūtīgu vidi, nodrošināt rekreācijas, sporta, tūrisma, kvalitatīvas dabas un kultūrvides u.tml. funkciju īstenošanu, tiek noteikti ierobežojumi noteiktu reklāmas objektu un to veidu (t.sk. gaismas reklāmu ar efektiem) izvietošanai, kas ir viens no gaismas piesārņojuma izraisītājiem, kas nelabvēlīgi ietekmē cilvēku veselību, labbūtību, kā arī nelabvēlīgi ietekmē citus dzīvos organismus – īpaši skar putnus un kukaiņus, un var novest pie ekoloģiskā līdzsvara izjaukšanas. Saistošo noteikumu projekts neietekmē tirgus dalībnieku skaitu un veicina godīgu konkurenci. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām gan attiecībā uz saimnieciskās darbības veicējiem, gan fiziskajām personām un nevalstiskā sektora organizācijām, gan budžeta finansētām institūcijām | Kompetence noteikumu piemērošanā noteikta
Bauskas novadā pašvaldības iestādes "Bauskas novada administrācija"
struktūrvienībai Būvvalde. Saistošo noteikumu projekts neietekmē līdzšinējās administratīvās procedūras un nepalielinās izmaksas šī pakalpojuma saņēmējiem, jo netiek paredzēts palielināt iesniedzamo dokumentu un procedūru skaitu. Saistošie noteikumu projekts nosaka uzraudzības, izpildes kontroles un administratīvo atbildību par noteikumu pārkāpšanu. Par saistošo noteikumu pārkāpšanu administratīvi atbildīgs ir reklāmas devējs. Saistošo noteikumu projekts neskar citas administratīvās procedūras un nemaina privātpersonām veicamās darbības līdzšinējo kārtību. Par reklāmas izvietošanu bez reklāmas izvietošanas atļaujas vai neatbilstoši reklāmas izvietošanas atļaujai, kā arī patvaļīgu reklāmas grafiskā dizaina maiņu, ekspluatācijas un demontāžas noteikumu neievērošanu piespiedu izpildes procesu veic Būvvalde. |
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem | Saistošo noteikumu projekts Publisko tiesību jomā ir ārējos normatīvajos aktos noteikta pašvaldības kompetence īstenojot autonomo funkciju – sekmēt saimniecisko darbību pašvaldības administratīvajā teritorijā un sniegt tai atbalstu, Saistošo noteikumu projekts ietekmi uz cilvēkresursiem neskar. |
6. Informācija par izpildes nodrošināšanu | Reklāmas izvietošanai publiskās vietās
vai vietās, kas vērstas pret publisku vietu atļauju izsniedz pašvaldības
iestādes "Bauskas novada administrācija" struktūrvienība Būvvalde
Ministru kabineta noteiktā kārtībā. Institūcija jau darbojas pašvaldībā, papildus administratīvais resurss saistošo noteikumu darbības nodrošināšanai netiks piesaistīts. Nav paredzēta jaunu institūciju izveide vai esošo likvidācija vai reorganizācija. Izpildei nepieciešami resursi tiek paredzēti pašvaldības budžeta ietvaros. |
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana | Saistošo noteikumu projektā ietvertās normas regulē reklāmas un citu informatīvo materiālu saskaņošanas, izvietošanas, ekspluatācijas, un demontāžas kārtību publiskās vietās un vietās, kas vērstas pret publisku vietu kārtību Bauskas novada administratīvajā teritorijā, kā arī nosaka administratīvo atbildību par šo saistošo noteikumu pārkāpšanu. Saistošo noteikumu pieņemšana ļauj pašvaldībai īstenot uzraudzību un kontroli par reklāmas izvietošanu un ievērošanu. Mērķa sasniegšanai ir noteiktas samērīgas prasības un atbildība par saistošo noteikumu pārkāpšanu. Pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir leģitīmi un rīcība ir atbilstoša augstāka juridiska spēka normatīvajiem aktiem. |
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām | Saistošo noteikumu izstrādes procesā
notikušas diskusijas starp pašvaldības amatpersonām un speciālistiem.
Saistošo noteikumu projekts un tam pievienotais paskaidrojuma raksts
publicēts pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.bauskasnovads.lv
sabiedrības viedokļa noskaidrošanai. Sabiedrības komentāri un priekšlikumi saistošo noteikumu apspriešanas laikā netika saņemti. |
Bauskas novada domes priekšsēdētāja vietnieks A. Mačeks