Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes lēmumi: Šajā laidienā 3 Pēdējās nedēļas laikā 1 Visi
Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes lēmums Nr. 266/1-2
Rīgā 2024. gada. 15. augustā
Par piekļuves liegšanu tīmekļvietnēm https://nvsu.ru, https://www.zr.ru, https://mfcrd.ru, https://ndelo.ru, https://lezgigazet.ru un https://kamtoday.ru.
Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome (turpmāk – Padome) šādā sastāvā – Padomes priekšsēdētājs Ivars Āboliņš, Padomes locekle Ieva Kalderauska, Padomes locekle Ilva Milzarāja un Padomes loceklis Andis Plakans –, izvērtējot Padomes Monitoringa departamenta 2024. gada 17. jūlija pārbaudes ziņojumu Nr. P/2024/102/6-4 un no kompetentās valsts pārvaldes iestādes saņemto informāciju,
konstatē:
[1] Padome, veicot Latvijas informatīvās telpas monitoringu nolūkā veikt tai Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likuma 60. pantā noteiktās funkcijas, ir veikusi dažādu tīmekļvietņu pārbaudi, vērtējot tīmekļvietnēs izvietoto audio, audiovizuālo un rakstisko saturu.
[2] 2024. gada 6. augustā Padome ir saņēmusi vēstuli no citas kompetentās valsts pārvaldes iestādes, kurā sniegta informācija par tīmekļvietņu https://nvsu.ru, https://www.zr.ru, https://mfcrd.ru, https://ndelo.ru, https://lezgigazet.ru un https://kamtoday.ru pārbaudi un tajā konstatēto informāciju. Vēstulē norādīts, ka, veicot minēto tīmekļa vietņu satura analīzi, kompetentā valsts pārvaldes iestāde ir konstatējusi, ka iepriekš minētajās tīmekļa vietnēs tiek publicēts saturs, kas atbilst Krievijas agresīvās kara propagandas naratīvam. Šajās tīmekļa vietnēs publicētais saturs atbalsta un attaisno Krievijas iebrukumu Ukrainā un Ukrainas daļu pievienošanu Krievijai. Informācija, kas tiek publicēta iepriekš minētajās tīmekļa vietnēs, var radīt maldīgu priekštatu par Krievijas izvērsto karu Ukrainā, kā arī veicināt Krievijas īstenoto kara noziegumu attaisnošanu Latvijas sabiedrībā. Tāpat vēstulē tiek norādīts, ka, ņemot vērā šādas informācijas negatīvo ietekmi uz sabiedrību un radīto apdraudējumu Latvijas nacionālajai drošībai, kā arī pamatojoties uz Elektronisko sakaru likuma 112. panta pirmo daļu, kompetentās valsts pārvaldes iestādes vērtējumā nepieciešams ierobežot piekļuvi Latvijas teritorijā iepriekš minētajām tīmekļa vietnēm.
[3] Veicot minēto tīmekļvietņu pārbaudi (pārbaudes rezultāti apkopoti Padomes Monitoringa departamenta 2024. gada 17. jūlija pārbaudes ziņojumā Nr. P/2024/102/6-4, kā arī kompetentās iestādes 2024. gada 2. augusta vēstulē Nr. 21/2024/5510-IP) Padome un kompetentā valsts pārvaldes iestāde ir konstatējusi, ka minētajās tīmekļvietnēs tiek izplatīta sagrozīta un nepatiesa informācija par notikumiem pasaulē, tajā skaitā arī par karu Ukrainā, attaisnojot Krievijas iebrukumu Ukrainā un atbalstot Ukrainas daļu pievienošanu Krievijai. Šāda informācija Latvijas informatīvajā telpā var radīt maldīgu priekšstatu par notikumiem pasaulē, negatīvi ietekmēt dažādu sabiedrības grupu līdzāspastāvēšanu un radīt apdraudējumu Latvijas valsts drošībai. Turpmāk lēmumā tiek norādīts, kāda veida informācija minētajās tīmekļvietnēs ir izvietota.
[3.1] Tīmekļvietnē https://nvsu.ru cita starpā izvietota šāda informācija:
[3.1.1] Tīmekļvietne https://nvsu.ru ir Ņižņevartovskas (Krievija) Valsts universitātes (saīsinājumā, krievu: НВГУ; latviešu: NVVU) mājas lapa ar vairākām sadaļām: "Papildus izglītība", "Fakultātes", "Starptautiskā sadarbība", "Abiturientam", "Medijiem", "Attālināta apmācība", "Nodarbību saraksts", "Mērķētā kapitāla fonds" un "Personīgais kabinets", kā arī ziņu lentes "Jaunumi" un "Pasākumi". Dažām sadaļām ir apakšsadaļas, tajā skaitā arī apakšsadaļa "Ņižņevartovskas Valsts universitātes studenti – speciālās militārās operācijas varoņi" (krievu: Студенты НВГУ – герои СВО"). Par speciālo militāro operāciju (saīsinājumā latviešu: SMO) Krievijā dēvē Krievijas iebrukumu Ukrainā. Tīmekļvietnē apakšsadaļā "Ņižņevartovskas Valsts universitātes studenti – speciālās militārās operācijas varoņi" tiek slavināti Ņižņevartovskas Valsts universitātes studenti, kuri piedalās vai ir piedalījušies Krievijas karā pret Ukrainu;
[3.1.2] karš Ukrainā tiek dēvēts par bruņotu konfliktu Ukrainā vai specoperāciju;
[3.1.3] Tīmekļvietnē izvietots raksts "NVVU students, SMO dalībnieks, apbalvots ar II pakāpes medaļu "Par drosmi" (krievu: "Студент НВГУ, участник СВО, награжден медалью «За храбрость» II степени"). Rakstā tiek sniegta slavinoša informācija par Ņižņevartovskas Valsts universitātes studentu Konstantīnu Jelizarovu, kurš piedalās Krievijas karā pret Ukrainu: "Konstantīns Jelizarovs ir dzimis Ņižņevartovskā. Viņš iestājās Ņižņevartovskas Valsts universitātē 2011. gadā. Ieguvis divus diplomus apmācību jomās "Zemes ierīcība un kadastri" un "Pedagoģiskā izglītība". 2022. gadā viņš atkal iestājās maģistrantūrā, lai studētu naftas un gāzes biznesu. Bet viņš tika mobilizēts. Viņš godam pilda savus militāros pienākumus. Ieteikts apbalvojumam";
[3.1.4] Tīmekļvietnē izvietots raksts: "Aleksandrs Mamontovs: "Tikai muļķis nebaidās mirt. Laika gaitā spilgtas emocijas izgaist. Tu vienkārši ej un dari savu darbu" (krievu: "Александр Мамонтов: "Только дурак не боится умереть. Со временем яркие эмоции стираются. Ты просто берешь и делаешь свою работу"). Tiek sniegta slavinoša informācija par Ņižņevartovskas Valsts universitātes studentu Aleksandru Mamontovu, kurš ir piedalījies Krievijas karā pret Ukrainu: "[…]Viņš pabeidza jauno cīnītāju kursu, kļuva par spēcīgu un izturīgu karavīru un sāka oficiālos komandējumus. Speciālā militārā operācija Aleksandru pārsteidza apmācību laikā Baltkrievijā. […] Draudzīgs un dzīvespriecīgs, no studijām viņš gaida jaunas zināšanas un iepazīšanās. Sola palīdzēt grupas biedriem ar darbiem un padomiem. Viņš noteikti zina, ka, ja radīsies nepieciešamība atgriezties SMO, viņš bez vilcināšanās dosies uz turieni. […]";
[3.1.5] Tīmekļvietnē izvietots raksts: "Iļja Miščenko: "Es neuzskatu sevi par varoni. Es nedarīju neko pārdabisku, es vienkārši darīju savu darbu" (krievu: Илья Мищенко: "Я не считаю себя героем. Я ничего не сделал сверхъестественного, а просто выполнял свою работу"). Tiek sniegta slavinoša informācija par Ņižņevartovskas Valsts universitātes studentu Iļju Miščenko, kurš ir piedalījies Krievijas karā pret Ukrainu: "[…] Iļja Miščenko, Humanitāro zinātņu fakultātes neklātienes students NVVU apmācības jomā "Pedagoģiskā izglītība, vēsturiskā izglītība", ir speciālās militārās operācijas varonis, Drosmes ordeņa īpašnieks, virsnieks. […] 2019. gadā jaunais leitnants sāka dienestu 4. gvardes tanka Kantemirovskas divīzijā. 2022. gada februārī, no pirmajām speciālās militārās operācijas dienām, vada komandieris virsleitnants Iļja kā viens no apmācītākajiem virsniekiem jau pierobežā apmācīja militārpersonas, kuras nesen bija parakstījušas līgumu. Tālāk virsnieks un viņa vienība veica svarīgus uzdevumus, organizējot aizsegu vienas no apvienotās ieroču armijas ienākšanai jaunos amatos. […] Drosmes ordeņa kavalieris, gvardes kapteinis (virsniekam pirms termiņa tika piešķirta nākošā pakāpe), Iļja paliek bruņoto spēku rindās. Priekš virsnieka Ņižņevartovskas kara komisariātā tika ieviests majora amats. Virsnieks nodarbosies ar militāri patriotisku darbu, uzraugot darbu ar veterāniem un jauniešiem";
[3.1.6] Tīmekļvietnē izvietots raksts: "Uz Humanitāro zinātņu fakultāti pārceļas ekspozīcija "Jugras iedzīvotāji – SMO varoņi" (krievu: Экспозиция "Югорчане – Герои СВО" переезжает на гуманитарный факультет"). Tiek sniegta informācija par izstādi, kurā tiek slavināti Krievijas Hantu-Mansu autonomā apvidus — Jugras iedzīvotāji, kuri ir piedalījušies karā pret Ukrainu Krievijas armijas sastāvā, kā arī brīvprātīgajiem, kuri piedalījās Ņižņevartovskas "humanitārās" palīdzības sniegšanas misijās Doņeckas un Luhanskas Tautas republikām.
[3.2] Tīmekļvietnē https://www.zr.ru cita starpā izvietota šāda informācija:
[3.2.1] Tīmekļvietne https://www.zr.ru – ir izdevniecības "Za Rulem" (krievu: "За рулем"; latviešu: "Pie stūres") ir tīmekļvietne, kura ir populārākais un citētākais mediju resurss Krievijā par automašīnām ar kopējo auditoriju aptuveni 13 miljoni lasītāju mēnesī. Sadaļā "Geroji (SVO)" (krievu: Герои (СВО); latviešu: "Varoņi (SMO)") tiek slavināti Krievijas karavīri, kuri piedalās karā pret Ukrainu un attaisnots Krievijas karš pret Ukrainu, kuru Krievijā dēvē par SMO – speciālo militāro operāciju;
[3.2.2] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Kā viegli apmānīt amerikāņu prettanku raķetes Javelin" (krievu: "Как легко обмануть американские ПТРК Javelin"). Rakstā tiek sniegta informācija, ka Doņeckas Tautas Republikas (DTR) kaujinieks Dmitrijs ar segvārdu Panda, intervijā Krievijas militārajam korespondentam Jurijam Kotenokam pastāstīja, kā vienkārši un bez īpašām izmaksām novirzīt prettanku raķeti Javelin, kuru izmanto Ukrainas bruņotie spēki "speciālās militārās operācijas zonā", uz viltus mērķi;
[3.2.3] Tīmekļvietnē izvietots raksts: "Kolonnas soļo uz uzvaru – šoferu loma ofensīvas laikā" (krievu: "Колонны идут к победе – роль водителей при наступлении"). Rakstā tiek sniegta informācija par šoferiem, kuri Krievijas karaspēka sastāvā piedalās karā pret Ukrainu, un kuri dalās savā kaujas pieredzē: "Automašīnas visu diennakti piegādā munīciju, degvielu, pārtiku, bez kuras nebūtu veiksmīga mūsu armijas ofensīva. Ofensīvas laikā speciālās militārās operācijas zonā Krievijas bruņotie spēki nemitīgi maina pozīcijas, ieņemot arvien jaunus Krievijas Federācijas sastāvā atgriezušos teritoriju apgabalus. Un šajā brīdī karaspēka piegāde kļūst vēl svarīgāka un vēl grūtāka. Taču militārie šoferi lieliski tiek galā ar šķietami neiespējamiem uzdevumiem, pat ja ar ienaidnieku jāsastopas aci pret aci. Šeit ir tikai daži stāsti par krievu militāro šoferu varoņdarbiem";
[3.2.4] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Kāpēc tiek slavēti krievu ieroči" (krievu: "Почему прославляется русское оружие"). Rakstā tiek slavēti Krievijā ražoti ieroči un tiek izplatīts naratīvs, ka Krievija, pielietojot savus ieročus, uzvarēs karā pret Ukrainu un visu Rietumu pasauli:"[…] Šī nav pirmā reize, kad Krievija konfrontē ar kolektīvajiem Rietumiem - Lielā Tēvijas kara laikā nacistiskās Vācijas armijā bija franči, itāļi, poļi un spāņi. Šodien nekas nav mainījies. Bez ieroču piegādes un kaujinieku apmācības uz kaujas zonu tiek nosūtīti arī citu valstu pilsoņi. Pēc Izmeklēšanas komitejas datiem, Ukrainas pusē karo algotņi no 54 valstīm. 80 gadu laikā nekas nav mainījies. Nav mainījies arī krievu karavīrs, kura rokās - labākie ieroči pasaulē".
[3.3] Tīmekļvietnē https://mfcrd.ru cita starpā izvietota šāda informācija:
[3.3.1] Tīmekļvietne https://mfcrd.ru – ir Dagestānas Republikas Valsts autonomās iestādes "Daudzfunkcionālais valsts un pašvaldību pakalpojumu sniegšanas centrs Dagestānas Republikā" (krievu: Государственное автономное учреждение республики Дагестан "Многофункциональный центр (saīsinājums, krievu: МФЦ; latviešu: DFC) предоставления государственных и муниципальных услуг в республике Дагестан") mājas lapa.
[3.3.2] Tīmekļvietnē izvietots raksts: "Dagestānas DFC sniedza palīdzību militārajam personālam SMO zonā" (krievu: "МФЦ Дагестана оказал помощь военнослужащим в зоне СВО"), kurā tiek izplatīts Krievijas atbalsta naratīvs karā pret Ukrainu: "Republikāniskā DFC komanda atsaucās uz dienējošo karavīru lūgumu SMO zonā un iegādājās nepieciešamo aprīkojumu. Speciālais aprīkojums sakaru sistēmām tika nodots Kaspijas jūras flotiles militārpersonām. Krava tika izveidota pēc Dagestānas Republikas vadītāja Sergeja Meļikova (krievu: Сергей Меликов) iniciatīvas. "Mūsu organizācija vēlas paust savu pilsonisko nostāju un atbalstīt puišus, kuri atrodas frontes līnijā un pilda speciālās militārās operācijas uzdevumus. Mēs iegādājāmies nepieciešamo aprīkojumu un nodevām to bruņotajiem spēkiem. Mēs to ceram, ka tas noderēs darbā un palīdzēs sekmīgi izpildīt uzstādītos uzdevumus," sacīja Republikāniskā DFC direktors Magomedemins Arslanalijevs (krievu: Магомедэмин Арсланалиев). Viņš arī atgādināja, ka reģionā ir izveidota sistēma SMO dalībnieku ģimeņu atbalstam. Viņiem valsts pakalpojumu centros ir privileģēta rinda. Bez tā ir īstenots dzīves situācija "Palīdzība SAVĒJIEM" (krievu: "Помощь СВОим"), kuras ietvaros var iegūt veselu pakalpojumu kompleksu viena apmeklējuma laikā";
[3.3.3] Tīmekļvietnē izvietots raksts: "Dagestānas DFC ir iemūžinājis SMO gaitā bojāgājušā darbinieka piemiņu" (krievu: "МФЦ Дагестана увековечил память сотрудника, погибшего в ходе СВО"), kurā tiek izplatīts Krievijas atbalsta naratīvs karā pret Ukrainu sniedzot informāciju, ka Dagestānas DFC ciena un atceras savu darbinieku, kurš ir kritis Krievijas karā pret Ukrainu: "Mahačkalā tika atklāta piemiņas plāksne Mahačkalas DFC darbiniekam Sultānam Gamzatovičam Radžabovam (krievu: Султан Гамзатович Раджабов), kurš gāja bojā pildot dienesta pienākumus speciālajā militārajā operācijā. […] Sultāns Radžabovs gāja bojā 2024. gada 14. februārī, pildot kaujas uzdevumu Avdijevkas pilsētā Doņeckas Tautas republikas teritorijā. Piemiņas plāksne uzstādīta pie ieejas DFC ēkā, kur viņš strādājis pēdējos sešus gadus";
[3.3.4] Tīmekļvietnē izvietots raksts: "Dagestānas DFC darbiniekiem, kas piedalījās SMO, tika piešķirti Dagestānas Republikas Digitālās attīstības ministrijas goda raksti" (krievu: "Сотрудников МФЦ Дагестана, участвующих в СВО, наградили почетными грамотами Министерства цифрового развития РД"): "Par apzinīgu dienesta pienākumu pildīšanu un izrādīto patriotismu valsts interešu aizsardzībā apbalvojumus saņēma Sergokalinskas rajona centra "Mani Dokumenti" direktors Sultāns Radžabovs (krievu: Султан Раджабов) un Kaspijskas DFC juridiskais konsultants Magomeds Israpilovs (krievu: Магомед Исрапилов). [...] Republikāniskā DFC vadītājs Magomedemins Arslanalijevs (krievu: Магомедэмин Арсланалиев) uzsvēra nopelnus darbiniekus darbā, un atgādināja, ka Magomeds Israpilovs un Sultāns Radžabovs kā brīvprātīgie devās uz SMO, dienē vienā un tajā pašā pulkā, kur aizstāv ar godu un cieņu aizstāv Dzimtenes intereses. [...]".
[3.4] Tīmekļvietnē https://ndelo.ru cita starpā izvietota šāda informācija:
[3.4.1] Tīmekļvietne https://ndelo.ru ir Dagestānas republikas (Krievijas Federācijas sastāvā) ikdienas tiešsaistes izdevums "Jaunais bizness" (krievu: Ежедневное сетевое издание "Новое дело").
[3.4.2] Tīmekļvietnē izvietots raksts: "Dagestānai ir 11. Krievijas Varonis kopš SMO sākuma" (krievu: У Дагестане 11-й Герой России с начала СВО). Rakstā tiek sniegta slavinoša informācija par SMO bojāgājušo dagestānieti, kuram piešķirts Krievijas Varoņa nosaukums pēc nāves: "3. maijā telegram kanālā "Sergejs Meļikovs" pastāstīja par Krievijas Varoņa nosaukuma piešķiršanu pēc nāves dagestānietim Farkhadam Hudainatovam (krievu: Фархад Худайнатов). Kopš SMO sākuma viņš kļuva par vienpadsmito dagestānieti, kam piešķirts šis augstais nosaukums. [...] Pateicoties Hudainatova vadītās izlūkošanas grupas darbam, visā laika posmā kurš tika pavadīts SMO, tika iznīcināti vairāk nekā tūkstotis nacionālistu (domāti Ukrainas karavīri), 10 novērošanas posteņi, 14 atbalsta punkti, liels skaits tanku, automašīnu, ieroču, munīcijas noliktava utt.. [...]";
[3.4.3] Tīmekļvietnē izvietots raksts: "Dagestānas vadītājs ir paziņojis par maksājumu palielināšanu līguma karavīriem, kuri piedalīsies SMO" (krievu: "Глава Дагестана объявил об увеличении выплат контрактникам на сво"). Rakstā tiek sniegta mudinoša informācija Dagestānas republikas iedzīvotājiem doties karā pret Ukrainu par atlīdzību kļūstot par līgumkareivi. "Dagestānas vadītājs Sergejs Meļikovs (krievu: Сергей Меликов) savā telegram kanālā paziņoja par reģionālo maksājumu palielināšanu pilsoņiem, kuri noslēguši līgumu par militāro dienestu SMO zonā, 5 reizes, līdz 500 tūkstošiem rubļu!
Tagad, slēdzot līgumu, dagestānietis vienreizēji saņems līdz 800 tūkstošiem rubļu:
500 000 rubļu – no Dagestānas Republikas;
195 000 rubļu - no federālā budžeta
un vismaz 100 000 rubļu - no savām pilsētām un reģioniem.
Reģiona vadītājs atgādināja, ka līgumkareivja alga ir no 204 tūkstošiem rubļu mēnesī. […]";
[3.4.4] Tīmekļvietnē izvietots raksts: "Bataljona "Kaspija" jauniesauktajiem algu palielinājuši līdz 200 tūkstošiem rubļu" (krievu: "Новобранцам батальона «Каспий» подняли выплату до 200 тысяч рублей"). Rakstā tiek sniegta mudinoša informācija Dagestānas republikas iedzīvotājiem doties karā pret Ukrainu par atlīdzību kļūstot par līgumkareivi: "27. maijā "Jaunais Bizness" publicēja materiālu par Dagestānas vadītāja dekrētu par maksājumu palielināšanu "Kaspijas" bataljona jauniesauktajiem par 25 tūkstošiem rubļu līdz 150 tūkstošiem rubļu. Nākamajā dienā, 28. maijā, Sergejs Meļikovs parakstīja jaunu dekrētu: "vārdus "150 tūkstoši rubļu" aizstājot ar vārdiem "200 tūkstoši rubļu". Dekrēts tika publicēts normatīvo aktu reģistrā 29. augustā, vēstījuma paziņošanas dienā, kurā Sergejs Meļikovs teica: "Mūsu republikā ir izveidots brīvprātīgo bataljons "Kaspija" vairāk nekā 200 cilvēku sastāvā. Viņi izvēlējās īstus kaujiniekus: viņi paņēma ieročus un dienē speciālās militārās operācijas zonā";
[3.5] Tīmekļvietnē https://lezgigazet.ru cita starpā izvietota šāda informācija:
[3.5.1] Tīmekļvietne https://lezgigazet.ru ir Dagestānas Republikas republikāniskā iknedēļas sociālpolitiskā laikraksta "Lezgi Gazette", kurš tiek izdots lezgīnu valodā, interneta versija (krievu: Республиканская еженедельная общественно-политическая газета Дагестанской республики "Лезги газет" выходит на лезгинском языке).
[3.5.2] Tīmekļvietnē izvietots raksts: "Militārpersonas no SMO zonas izteica atbalstu dagestāniešiem" (krievu: "Военнослужащие из зоны СВО выразили слова поддержки дагестанцам"): ""Dagestāna vienmēr ir bijusi, ir un būs draudzīga, saliedēta un vienota", atbalstu dagestāniešiem izteica militārpersonas, kas veic kaujas misijas frontes līnijā. Brigādes "Terek" un bataljona "Kaspija" pārstāvji ierakstīja video vēstījumu, norādot, ka šodien Krievijas karavīri un virsnieki stāv plecu pie pleca pret ienaidnieku, nejautājot, kādas reliģijas vai tautības viņi ir";
[3.5.3] Tīmekļvietnē izvietots raksts: "SMO dalībnieks no (Dagestānas Republikas) Tabasaranas rajona tika apbalvots ar medaļu "Par drosmi" (krievu: "Участник СВО из Табасаранского района награжден медалью "За отвагу"). Rakstā tiek slavināts Dagestānas Republikas iedzīvotājs, kurš ir saņēmis Krievijas valsts apbalvojumu – medaļu "Par drosmi" par izrādīto varonību piedaloties SMO. "Jaunākais seržants Mirzakerimovs Elmārs Emiralijevičs (krievu: Мирзакеримов Элмар Эмиралиевич) no Turufas ciema, Tabasaranas rajonā, tika apbalvots ar medaļu "Par drosmi". Kareivis tika apbalvots par kaujā parādīto drosmi un drosmi. Elmārs Mirzakerimovs uz speciālās militārās operācijas zonu devās 2022. gada novembrī daļējas mobilizācijas laikā. Tagad viņš veic dienestu par bezpilota lidaparātu operatoru Zaporožjes virzienā motorizēto kājnieku pulkā";
[3.5.4] Tīmekļvietnē izvietots raksts: "Islams Abdulahitovs brīvprātīgi devās uz SMO zonu" (krievu: "Ислам Абдулахитов добровольцем отправился в зону СВО"). Rakstā auditorija tiek informēta par brīvprātīgo, kurš dosies dienēt Krievijas bruņotajos spēkos karā pret Ukrainu: "Islams Abdulahitovs, kurš ir Hasavjurtas pilsētas iedzimtais, nolēma brīvprātīgi doties uz SMO zonu. Viņa aizbraukšanas priekšvakarā ar viņu tikās Hasavjurtas mērs Korgoli Korgolijevs (krievu: Корголи Корголиев). Islams Korgolijevam paziņoja, ka nolēmis doties uz fronti, lai palīdzētu saviem tautiešiem, aizsargātu valsts kultūras vērtības un "nodrošinātu mierīgu nākotni jaunajai paaudzei" - skaidroja brīvprātīgais. Korgolijevs interesējās par Abdulahitova situāciju un solīja sniegt visu nepieciešamo palīdzību esošo problēmu risināšanā. Hasavjurtas mērs atgādināja, ka SMO dalībnieku ģimenes atrodas pilsētas varas iestāžu aprūpē un par tām rūpējas. Šajā sakarā uzmanība tiks pievērsta arī Abdulahitovu ģimenei. Turklāt atbalsta sniegšana SMO dalībnieku ģimenēm un draugiem ir Dagestānas vadītāja Sergeja Meļikova noteikta prioritāte. "Mēs centīsimies sniegt visu iespējamo atbalstu Islama ģimenei un uzturēsim ar viņiem kontaktus. Viņu sirdsmiers un pārliecība par nākotni ir mūsu administrācijas un deputātu galvenais mērķis", sacīja Korgolijevs un novēlēja Islamam Abdulahitovam veiksmi frontes līnijā un ātru atgriešanos mājās ar uzvaru".
[3.6] Tīmekļvietnē https://kamtoday.ru cita starpā izvietota šāda informācija:
[3.6.1] Tīmekļvietne https://kamtoday.ru ir Krievijas Federācijas subjekta Kamčatkas apgabala "Informācijas aģentūras "Kamčatka" (krievu: "Информационное агентство "Камчатка") mediju interneta platforma "Kamčatka sevodnja" (krievu: "Камчатка сегодня"; latviešu: "Kamčatka šodien").
[3.6.2] Tīmekļvietnē izvietots raksts: "Deputāts Limanovs: SMO varoņiem ir jājūt uzticama aizmugure, jāsaprot, ka viņiem un viņu tuviniekiem mājās tiek radīti pienācīgi apstākļi" (krievu: "Депутат Лиманов: Герои СВО должны чувствовать надёжный тыл, понимать, что дома для них и их близких создаются достойные условия"). Rakstā tiek sniegta informācija, ka Kamčatkas galvaspilsētas Petropavloskas dome ir pieņēmusi lēmumu par papildu sociālo atbalstu novadniekiem, kuri piedalās vai ir piedalījušies karā pret Ukrainu, tādējādi motivējot Kamčatkas iedzīvotājus piedalīties karā pret Ukrainu Krievijas bruņoto spēku sastāvā: "Petropavlovskas-Kamčatkas pilsētas apgabala Pilsētas domes 22.sēdē tika pieņemts lēmums noteikt papildu sociālā atbalsta pasākumu pilsoņiem, kuri piedalās un piedalījās speciālajā militārajā operācijā, un viņu ģimenes locekļiem. […]";
[3.6.3] Tīmekļvietnē izvietots raksts: "Mobilizētajiem Kamčatkas iedzīvotājiem tika nosūtīta jauna bezpilota lidaparātu partija" (krievu: "Новую партию дронов отправили мобилизованным жителям Камчатки"). Rakstā tiek sniegta informācija par kārtējo militārās tehnikas piegādi Krievijas bruņoto spēku sastāvā karojošajiem iedzīvotājiem Krievijas karā pret Ukrainu, kura tika veikta pēc Kamčatkas gubernatora Vladimira Solodova (krievu: Владимир Солодов) rīkojuma: "Kamčatkas apgabala gubernatora Vladimira Solodova vārdā mobilizētajiem karavīriem, kuri pilda dienestu karaspēka daļā 1466, nosūtīta jauna ekipējuma partija, par to šodien uzzināja Kamčatkas ziņu aģentūra. […] Palīdzību frontei sāka sniegt jau no paša speciālās militārās operācijas sākuma. Šajā laikā frontei tika nodotas 29 automašīnas, 638 droni, 222 termovizori, 81 bezpilota lidaparātu traucēšanas ierīces, vairāk nekā 2000 rāciju, vairāk nekā 13 000 ekipējuma vienību un daudz kas cits. […]";
[3.6.4] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Cīnītājs no Kamčatkas tiešraidē pastāstīja par Ukrainas bruņoto spēku nežēlību pret civiliedzīvotājiem" (krievu: (Камчатский боец в прямом эфире рассказал о жестокости ВСУ к мирному населению"). Rakstā tiek sniegta informācija ar mērķi diskreditēt Ukrainas bruņotos spēkus, kuri aizstāvas pret Krievijas iebrukumu: "Karavīrs no Kamčatkas ar segvārdu "Tuča" (krievu: "Туча"; latviešu: "Mākonis") nacionālajā televīzijas maratonā "Vienotības teritorija" pastāstīja par Ukrainas bruņoto spēku kaujinieku bezkaunību un nežēlību pret civiliedzīvotājiem. "Tur bija neliela teritorija, tur dzīvoja vectētiņš un vecmāmiņa, viņiem bija saimniecība, sakņu dārzs, traktori. Viņi pastāstīja, ka pie viņiem dzīvojuši ukraiņu karavīri - nokāva visus lopus, izdzina bites, sēdēja kā pie sevis mājās. Pensionāri bija ļoti priecīgi, ka tieši krievu karaspēks ienāca, mūs atbrīvoja un palīdzēja ar pārtiku, materiālo atbalstu – ar visu, ko varējām. Runājām galvenokārt ar vecmāmiņu, viņa stāstīja, kā ienāca ukraiņu karavīri un ņirgājās, dzēra daudz alkohola, šaudījās kur gribēja, izdzina pensionārus dzīvot pirtī. Vārdu sakot – barbari", atceras "Tuča". […]".
[4] Iepriekš minētajās tīmekļvietnēs tiek publicēts saturs, kas atbilst Krievijas agresīvās kara propagandas naratīvam. Šajās tīmekļvietnēs publicētais saturs atbalsta un attaisno Krievijas iebrukumu Ukrainā un Ukrainas daļu pievienošanu Krievijai. Tostarp šajās tīmekļvietnēs ir konstatēts tiešs vai netiešs aicinājums auditorijai pievienoties Krievijas bruņotajiem spēkiem, lai to sastāvā piedalītos "speciālajā militārajā operācijā" (Krievijas karā pret Ukrainu) – faktiski tas ir rekrutēšanas piedāvājums auditorijai iesaistīties Krievijas bruņotajos spēkos, sniedzot informāciju par to, kādu materiālo atbalstu saviem novadniekiem, kuri piedalās vai ir piedalījušies karā pret Ukrainu, un viņu ģimenēm sniedz Krievijas subjektu varas iestādes un iedzīvotāji. Informācija, kas tiek publicēta iepriekš minētajās tīmekļvietnēs, var radīt maldīgu priekštatu par Krievijas izvērsto karu Ukrainā, kā arī veicināt Krievijas īstenoto kara noziegumu attaisnošanu Latvijas sabiedrībā, tādējādi, iespējams, pat netieši aicinot Latvijas iedzīvotājus kļūt par Krievijas bruņoto spēku līgumkareivjiem karā pret Ukrainu. Kopumā minētajās tīmekļvietnēs konstatēts, ka tās turpina Krievijas Federācijas veiktās dezinformācijas izplatīšanas operācijas Latvijā un Eiropā, kā arī rada riskus dažādām negatīvām provokācijām starp dažādām sabiedrības grupām, kas nepārprotami rada būtisku apdraudējumu Latvijas valsts drošībai un sabiedriskajai kārtībai un drošībai.
Ievērojot konstatēto, Padome
secina:
[5] Padomes 2024. gada 15. augusta sēdes laikā Padome ir pārliecinājusies par minēto tīmekļvietņu izplatīto saturu. Elektronisko sakaru likuma 112. panta pirmajā daļā ir noteikts, ka "Nacionālajai elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomei, izvērtējot valsts iestāžu sniegto informāciju, ir tiesības pieņemt lēmumu, ar kuru ierobežo piekļuvi tādām Latvijas teritorijā pieejamām tīmekļvietnēm, kurās tiek izplatīts saturs, kas apdraud vai var apdraudēt valsts drošību vai sabiedrisko kārtību un drošību, liedzot piekļuvi šo tīmekļvietņu domēna vārdam vai interneta protokola (IP) adresei." Minētā tiesību norma paredz Padomes tiesības, izvērtējot no citām valsts pārvaldes iestādēm saņemto informāciju, pieņemt lēmumu par piekļuves liegšanu tīmekļvietnēm, ja tajās izplatītais saturs apdraud vai var apdraudēt valsts drošību vai sabiedrisko kārtību un drošību.
Ar terminu "valsts drošība" ir saprotama pasākumu sistēma valsts politisko un ekonomisko pamatu un valsts robežu aizsargāšanai. Šis termins ietver arī "nacionālo drošību", kas atbilstoši Nacionālās drošības likuma 1. pantā noteiktajam ir "valsts un sabiedrības īstenotu vienoto, mērķtiecīgu pasākumu rezultātā sasniegts stāvoklis, kurā ir garantēta valsts neatkarība, tās konstitucionālā iekārta un teritoriālā integritāte, sabiedrības brīvības attīstības perspektīva, labklājība un stabilitāte." Ievērojot to, ka ir nepieciešams nodrošināt nacionālo drošību un savlaicīgi prognozēt un novērst valsts iekšējo un ārējo apdraudējumu, kā arī garantēt valsts aizsardzību, sabiedrības drošību un tās demokrātisko attīstību, nav pieļaujams, ka Latvijas informatīvajā telpā – gan elektronisko plašsaziņas līdzekļu programmās un pakalpojumos, gan interneta vidē – tiek izplatīts tāds saturs, kas apdraud vai var radīt apdraudējumu valsts drošībai un sabiedriskajai kārtībai un drošībai.
[6] Padome secina, ka 3. punktā minētās tīmekļvietnes tiek izmantotas, lai, piemēram, izplatītu propagandu, kara propagandu, atbalstītu karu Ukrainā (tostarp dēvējot to par "specoperāciju") un pret Ukrainas valsti un ukraiņu nāciju vērstu naratīvu, pie tam tīmekļvietnēs tiek izplatīts tiešs vai netiešs aicinājums auditorijai pievienoties Krievijas bruņotajiem spēkiem, lai to sastāvā piedalītos "speciālajā militārajā operācijā" (Krievijas karā pret Ukrainu), kas faktiski ir rekrutēšanas piedāvājums auditorijai iestāties Krievijas bruņotajos spēkos, lai piedalītos karadarbībā Krievijas bruņoto spēku sastāvā Krievijas karā pret Ukrainu. Tīmekļvietņu, kurās tiek izplatīta sagrozīta un nepatiesa informācija, kara propaganda, kā arī karu attaisnojoša informācija, izplatīšanas ierobežošana ir nepieciešama, lai nodrošinātu valsts drošību, sabiedrisko kārtību un drošību.
[7] Ņemot vērā Padomes monitoringa rezultātā konstatēto, kompetentās iestādes sniegto informāciju, tīmekļvietnēs izvietoto saturu, normatīvajos aktos noteikto, kā arī ģeopolitisko situāciju pasaulē, Padome atzīst, ka piekļuves liegšana šī lēmuma 3. punktā un tā apakšpunktos minētajām tīmekļvietnēm veicama nekavējoties. Padome norāda, ka jebkura nepamatota kavēšanās ar piekļuves liegšanu tīmekļvietnēm veicinātu apstākļus, ka tīmekļvietnēs joprojām tiktu izplatīta tāda informācija, kas apdraud valsts drošību, kā arī dezinformācija un viltus ziņas, taču esošajā ģeopolitiskajā situācijā tieši pretēji – nepieciešams nodrošināt uzticamas, kvalitatīvas un faktos balstītas patiesas informācijas pieejamību.
[8] Ņemot vērā, ka lēmums par piekļuves ierobežošanu minētajām tīmekļvietnēm ir administratīvais akts, pieņemot lēmumu par piekļuves ierobežošanu tīmekļvietnēm, jāizvērtē administratīvā akta lietderības apsvērumi.
[8.1] Administratīvā akta nepieciešamība leģitīmā mērķa sasniegšanai – Satversmes 100. pants paredz: "Ikvienam ir tiesības uz vārda brīvību, kas ietver tiesības brīvi iegūt, paturēt un izplatīt informāciju, paust savus uzskatus. Cenzūra ir aizliegta." Ikviens ierobežojums attiecībā uz informācijas pieejamību ir jāvērtē vārda brīvības, kas ir demokrātiskas un tiesiskas valsts pamatvērtība, ierobežošanas aspektā. Satversmes 116. pants noteic, ka vārda brīvību var ierobežot likumā paredzētos gadījumos, lai sasniegtu kādu no tajā paredzētajiem leģitīmajiem mērķiem – citu cilvēku tiesības, demokrātisko valsts iekārtu, sabiedrības drošību, labklājību un tikumību. Arī Eiropas Cilvēktiesību konvencijas 10. panta otrā daļa nosaka: "Tā kā šo brīvību īstenošana ir saistīta ar pienākumiem un atbildību, tā var tikt pakļauta tādām prasībām, nosacījumiem, ierobežojumiem vai sodiem, kas paredzēti likumā un nepieciešami demokrātiskā sabiedrībā, lai aizsargātu valsts drošības, teritoriālās vienotības vai sabiedriskās drošības intereses, nepieļautu nekārtības vai noziedzīgus nodarījumus, aizsargātu veselību vai tikumību, aizsargātu citu cilvēku cieņu vai tiesības, nepieļautu konfidenciālas informācijas izpaušanu vai lai saglabātu tiesu varas autoritāti un objektivitāti." Leģitīmais mērķis vārda brīvības ierobežošanai konkrētajā gadījumā nepārprotami ir valsts un sabiedrības drošība (tajā skaitā informatīvās telpas drošība), demokrātiskas valsts iekārtas saglabāšana. Demokrātiskas valsts iekārtas aizsardzība kā leģitīms mērķis sevī ietver nacionālās drošības un Latvijas teritoriālās vienotības aizsardzību. Padome uzsver, ka elektronisko plašsaziņas līdzekļu programmās un pakalpojumos, kā arī tīmekļvietnēs internetā ir aizliegts izplatīt saturu, kas apdraud valsts drošību, un šis valsts drošības apdraudējums ir vērtējams ne vien Latvijas, bet arī citu valstu drošības kontekstā. Nav šaubu, ka apdraudējums valsts drošības interesēm tiek nodarīts arī izmantojot interneta resursus, tajā skaitā tīmekļvietnes, kurās tiek izplatītas ziņas un dažādi informatīvi materiāli. Satversmes tiesa ir atzinusi, ka ikvienam ir tiesības brīvi paust savus uzskatus jebkādā veidā – mutvārdos, rakstveidā, vizuāli, ar māksliniecisku izteiksmes līdzekļu palīdzību u.tml.1 Tomēr Satversmes tiesa ir atzinusi, ka tiesības uz vārda brīvību nav absolūtas un var tikt ierobežotas, ja tas nepieciešams sabiedrības interešu labā.2 Tāpat tiesības uz vārda brīvību nenozīmē visatļautību. Gan no Satversmes, gan arī no Latvijai saistošajiem starptautiskajiem cilvēktiesību dokumentiem izriet, ka tiesības uz vārda brīvību var ierobežot. Valsts var noteikt vārda brīvības ierobežojumus gadījumos, kad personas tiesības uz vārda brīvību tieši ietekmē citu personu tiesības, kā arī gadījumos, kad vārda brīvība rada nepārprotamus un tiešus draudus sabiedrībai.3 Ievērojot minēto, Padome uzskata, ka par leģitīmo mērķi, saskaņā ar kuru ir pieļaujams ar administratīvo aktu ierobežot personas vārda brīvību, atzīstama valsts interese aizsargāt valsts drošību un sabiedrisko kārtību un drošību. Gadījumā, ja personai piešķirtās tiesības brīvi paust savu viedokli tiek izmantotas negodprātīgi – ar mērķi apzināti izplatīt kara propagandu, dezinformāciju un maldināt sabiedrību, tā nav pieļaujama vārda brīvības izpausme un konkrētajā gadījumā tās ierobežošana ir uzskatāma par leģitīmu un samērīgu.
[8.2] Administratīvā akta piemērotība mērķa sasniegšanai – Attiecībā uz vārda brīvības ierobežojuma vērtējumu jāņem vērā, ka sabiedrībai ir tiesības saņemt patiesu informāciju. Padomes ieskatā, sabiedrības interesēs nav saņemt tādu informāciju, kas apdraud valsts vai sabiedrības drošību, valsts teritoriālo vienotību, tāpat sabiedrības interesēs nav saņemt informāciju, kas ir naidu kurinoša un apzināti maldinoša. Šādas informācijas saņemšana daļā sabiedrības var radīt uztraukumu un bailes savas valsts pastāvēšanu un savu, savas ģimenes nākotni, kā arī šķelt sabiedrību. Turklāt šī informācija satur arī dezinformāciju un šādas informācijas rezultātā var rasties un aktivizēties organizācijas, kuras atbalsta radikālas idejas, kā arī to pretinieki, tādējādi neizslēdzot iespēju, ka valstu iekšienē var rasties dažādu grupu protesti un tādējādi neapšaubāmi tiek ietekmēta sabiedriskā kārtībā un cilvēku drošība, kas būtiski un nepārprotami ietekmē valsts drošību kopumā. Gadījumā, ja tīmekļvietnes, kurās tiek izplatīta informācija, kas apdraud valsts drošību, Latvijas teritorijā nebūtu pieejamas, pieejamība šai informācijai būtu krietni mazāka, tādējādi arī šīs informācijas aprite samazinātos un ir prognozējams, ka nodarītais kaitējums būtu ievērojami mazāks. Līdz ar to, Padomes ieskatā, Elektronisko sakaru likumā paredzētais instruments tiesību uz vārda brīvību ierobežošanai – tiesības pieņemt lēmumu, ar kuru ierobežo piekļuvi tādām Latvijas teritorijā pieejamām tīmekļvietnēm, kurās tiek izplatīts saturs, kas apdraud vai var apdraudēt valsts drošību vai sabiedrisko kārtību un drošību – ir uzskatāms par piemērotu līdzekli leģitīmā mērķa sasniegšanai.
[8.3] Vai mērķi nav iespējams sasniegt ar līdzekļiem, kas mazāk ierobežo administratīvā procesa dalībnieku tiesības vai intereses – Padomes ieskatā, piekļuves liegšana minētajām tīmekļvietnēm visefektīvāk nodrošina sabiedrības interešu aizsardzību. Padome norāda, ka, lai garantētu sabiedrības interešu aizsardzību, ir nepieciešams rīkoties nekavējoties, tādējādi Padome, pieņemot lēmumu, neuzklausa minēto tīmekļvietņu veidotājus. Atbilstoši Administratīvā procesa likumā noteiktajam Padome norāda, ka iemesls tīmekļvietņu pārstāvju neuzklausīšanai ir fakts, ka tīmekļvietnēs izplatītā informācija apdraud valsts un sabiedrības drošību, tādēļ lēmums par piekļuves liegšanu tām pieņemams pēc iespējas ātrāk. Vienlaikus Padome uzsver, ka tās rīcībā ir visa nepieciešamā informācija par tīmekļvietnēs izvietoto saturu, tāpat, Padomes ieskatā, situāciju nebūtu iespējams mainīt, tīmekļvietņu veidotājiem izņemot vai liedzot piekļuvi atsevišķām satura vienībām, jo tīmekļvietnēs izvietotais saturs kopumā apdraud valsts drošību un sabiedrisko kārtību un drošību. Tāpat pat gadījumā, ja tiktu izņemtas atsevišķas satura vienības, Padomei būtu jāiegulda nesamērīgi resursi nepārtrauktam tīmekļvietņu monitoringam, lai pārliecinātos, ka tīmekļvietnēs atkārtoti netiek izvietots jau iepriekš izņemtais valsts drošību apdraudošais saturs, kā arī cits jauns saturs. Lai garantētu valsts un sabiedrības drošības interešu aizsardzību, Padome secina, ka citi, privātpersonu mazāk ierobežojoši līdzekļi, konkrētajā gadījumā nav piemērojami, jo tie nesasniegs mērķi. Mērķi – piekļuves ierobežošanu šim saturam – var sasniegt tikai liedzot piekļuvi tam.
[8.4] administratīvā akta samērīgumu – vai sabiedrības ieguvums ir lielāks, nekā privātpersonas interešu aizskārums. Tiesību piemērošanas neatņemama sastāvdaļa ir tiesisko seku konkretizēšana un šajā posmā tiesību piemērotāja pienākums ir apsvērt tiesiskās sekas un izvēlēties tās sekas, kuras sasniedz tiesību mērķi – taisnīgumu.4 Uz šādu iestādes pienākumu norāda arī APL 13. pantā nostiprinātais samērīguma princips: "Labumam, ko sabiedrība iegūst ar ierobežojumiem, kas uzlikti adresātam, ir jābūt lielākam nekā viņa tiesību vai tiesisko interešu ierobežojumam. Būtiski privātpersonas tiesību vai tiesisko interešu ierobežojumi ir attaisnojami tikai ar nozīmīgu sabiedrības labumu." Padomes ieskatā, konkrētajā gadījumā labums, ko iegūs sabiedrība, ir ievērojami lielāks nekā tiesību ierobežojums, jo sabiedrību vairs nesasniegs tāda informācija, kas apdraud gan Latvijas, gan Ukrainas valstu drošību un arī Eiropas drošību kopumā, kā arī apzināti maldinoša informācija un kara propaganda. Padomes ieskatā, šāds ierobežojums jo īpaši ir uzskatāms par samērīgu, ņemot vērā ģeopolitiskos apstākļus, kādos šobrīd atrodas Latvija un Pasaule. Krievija jau ilgstoši veic mērķtiecīgas dezinformācijas kampaņas Latvijā un arī citās Eiropas valstīs ar mērķi izplatīt dezinformāciju, ieviest bailes un apzināti sagrozīt gan vēstures gan mūsdienu notikumus. Ievērojot minēto ir īpaši svarīgi liegt piekļuvi šāda veida saturam un nodrošināt, ka sabiedrībai ir pieejams patiess, pārbaudīts un precīzs saturs par notikumiem Latvijā un Pasaulē. Tādējādi, Padomes ieskatā, sabiedrības ieguvums ir ievērojami lielāks nekā indivīda tiesību ierobežojums, jo sabiedrību, izmantojot šīs tīmekļvietnes, vairs nesasniegs kara propaganda, dezinformējošs un sabiedrības un valsts drošību apdraudošs saturs.
[9] Ievērojot minēto un izvērtējot lietā esošās ziņas par faktiem kopumā un savstarpējā sakarībā, Padome secina, ka tīmekļvietnēs https://nvsu.ru, https://www.zr.ru, https://mfcrd.ru, https://ndelo.ru, https://lezgigazet.ru un https://kamtoday.ru tiek izplatīts saturs, kas apdraud valsts drošību, tajā skaitā Latvijas nacionālo drošību.
[10] Padome saskaņā ar APL 62. panta trešo daļu un papildu 8.3. punktā norādītajam norāda apsvērumus, kāpēc tā uzskata, ka pie konkrētā lēmuma pieņemšanas nav nepieciešams uzklausīt šī lēmuma adresātu viedokli. Saskaņā ar APL 62. panta otrās daļas 1. punktā noteikto "personas viedokļu un argumentu noskaidrošana nav nepieciešama, ja administratīvā akta izdošana ir steidzama un jebkura kavēšanās tieši apdraud valsts drošību, sabiedrisko kārtību, vidi, personas dzīvību, veselību un mantu." Ievērojot minēto, secināms, ka Padomei nav pienākuma uzklausīt lēmuma adresātu viedokli, jo jebkura kavēšanās lēmums pieņemšanā rada draudus valsts drošībai un sabiedriskajai drošībai. Tāpat jāņem vērā, ka Padome pamatojusi šāda ierobežojuma atbilstību tiesību uz vārda brīvību aizsardzības kontekstā. Secinot, ka administratīvais akts samērīgi ierobežo personas, kas veido lēmuma 3. punktā (izvērstā veidā) un 9. punktā norādīto tīmekļvietņu, tiesības un šādu ierobežojumu sabiedrības interesēs ir nepieciešams noteikt bez kavēšanās, potenciālo adresātu viedokļa uzklausīšana nav nepieciešama.
[11] Ņemot vērā minēto, Padome uzskata par nepieciešamu izmantot tai Elektronisko sakaru likuma 112. pantā piešķirtās tiesības, izvērtējot valsts iestāžu sniegto informāciju, "[..] pieņemt lēmumu, ar kuru ierobežo piekļuvi tādām Latvijas teritorijā pieejamām tīmekļvietnēm, kurās tiek izplatīts saturs, kas apdraud vai var apdraudēt valsts drošību vai sabiedrisko kārtību un drošību, liedzot piekļuvi šo tīmekļvietņu domēna vārdam vai interneta protokola (IP) adresei."
[12] Lai informētu tīmekļvietņu iespējamos lietotājus par iemeslu, kāpēc tīmekļvietne vairs nav pieejama, nepieciešams veikt minēto tīmekļvietņu lietotāju automātisku novirzīšanu uz Padomes izveidoto informatīvo paziņojumu: https://nelegalssaturs.lv.
Ievērojot minēto un saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 112. panta pirmo daļu un Administratīvā procesa likuma 67. pantu, Padome
nolemj:
1. Ierobežot piekļuvi Latvijā pieejamām tīmekļvietnēm "https://nvsu.ru, https://www.zr.ru, https://mfcrd.ru, https://ndelo.ru, https://lezgigazet.ru, https://kamtoday.ru", liedzot piekļuvi šo tīmekļvietņu domēna vārdiem vai interneta protokola adresēm.
2. Ierobežot piekļuvi Latvijā pieejamo tīmekļvietņu https://nvsu.ru, https://www.zr.ru, https://mfcrd.ru, https://ndelo.ru, https://lezgigazet.ru, https://kamtoday.ru dublējošām spoguļlapām.
3. Pieņemto lēmumu paziņot Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijā reģistrētajiem interneta piekļuves pakalpojumu sniedzošajiem komersantiem.
4. Uzdot Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijā reģistrētajiem interneta piekļuves pakalpojumu sniedzošajiem komersantiem nekavējoties liegt piekļuvi tīmekļvietnei un tās domēna vārdiem, novirzot to lietotājus uz informatīvo paziņojumu https://nelegalssaturs.lv. Interneta piekļuves pakalpojuma sniedzējiem ir pienākums ierobežot piekļuvi konkrētajiem interneta resursiem gan izmantojot globāla tīmekļa prefiksu "www", gan bez tā.
5. Iekļaut domēna vārdus Padomes mājaslapā izvietotajā sarakstā, kurā norādīti tie domēna vārdi, kuru izmantošana ir tikusi ierobežota.
6. Atbildīgs par šī lēmuma izpildes kontroli ir Padomes priekšsēdētājs Ivars Āboliņš.
Saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 188. panta otro daļu administratīvo aktu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā viena mēneša laikā no tā spēkā stāšanās dienas. Saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 112. panta septīto daļu šā lēmuma apstrīdēšana un pārsūdzēšana neaptur tā darbību.
Ņemot vērā administratīvā akta steidzamību, Padome nosaka, ka administratīvais akts jāizpilda nekavējoties. Ja administratīvais akts netiks izpildīts labprātīgi, tas tiks izpildīts piespiedu kārtā. Administratīvā akta piespiedu izpildes izmaksas sedz adresāts.
1 Satversmes tiesas 2003.gada 5.jūnija spriedums lietā Nr.2003-02-0106, secinājumu daļas 1.punkts. Kā arī 2003.gada 29.oktobra spriedums lietā Nr.2003-05-01, 21.punkts.
2 Satversmes tiesas 2015.gada 2.jūlija spriedums lietā Nr.2015-01-01, 13.punkts.
3 Satversmes tiesas 2003.gada 29.oktobra spriedums lietā Nr.2003-05-01, secinājumu daļas 22.punkts.
4 Satversmes tiesas 2007.gada 28.februāra lēmums lietā Nr. 2006-41-01, 14.2.punkts.
Nacionālās elektronisko
plašsaziņas līdzekļu
padomes priekšsēdētājs I. Āboliņš