Cēsu novada domes saistošie noteikumi: Šajā laidienā 1 Pēdējās nedēļas laikā 1 Visi
Cēsu novada domes saistošie noteikumi Nr. 19
Cēsīs 2024. gada 18. jūlijā
Par atvieglojumu piemērošanu nekustamā īpašuma nodokļa maksātājiem Cēsu novadā
Apstiprināti ar Cēsu novada domes
18.07.2024. lēmumu Nr. 337
Precizēti ar Cēsu novada domes
15.08.2024. lēmumu Nr. 376
Izdoti saskaņā ar likuma "Par nekustamā īpašuma nodokli"
5. panta trešo daļu
I. Vispārīgie jautājumi
1. Saistošie noteikumi nosaka kārtību, kādā piešķir nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumus (turpmāk – atvieglojumi) atsevišķām nodokļa maksātāju (turpmāk – personas) kategorijām par Cēsu novada administratīvajā teritorijā esošo nekustamo īpašumu – zemi un ēkām, kuri ir personas īpašumā tiesību vai valdījumā.
2. Nekustamā īpašuma nodokļa maksātāju un nekustamā īpašuma atbilstību šo saistošo noteikumu nosacījumiem izvērtē un lēmumu par atvieglojumu piešķiršanu pieņem Cēsu novada Centrālās administrācijas Finanšu pārvaldes (turpmāk – Pārvalde) nekustamā īpašuma nodokļa ekonomists.
II. Nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumi
3. Atvieglojumus no taksācijas gadam aprēķinātās nekustamā īpašuma nodokļa summas par nekustamo īpašumu piešķir šādām personām atbilstoši turpmāk minētajiem nosacījumiem:
Apakš- |
Nodokļu maksātāju kategorija |
Atvieglojuma apmērs |
Atvieglojuma piešķiršanas nosacījumi un objekts, par kuru tiek piešķirti atvieglojumi |
3.1. | Personai, kurai ar Cēsu novada Sociālā dienesta lēmumu piešķirts maznodrošinātas personas statuss | 25 % | 1. Atvieglojuma
piešķiršanas nosacījumi ir noteikti likuma "Par nekustamā īpašuma
nodokli" 5. panta 1.1 daļā. 2. Pārvalde piešķir atvieglojumus, pamatojoties uz Cēsu novada pašvaldības iestādes Sociālā dienesta datiem par personas atbilstību šo saistošo noteikumu nosacījumiem. 2.1. Par viena vai divu dzīvokļu dzīvojamās mājas apbūvē ietilpstošajām ēkām piekrītošo zemi atvieglojumu piešķir par zemes vienības platību, kas pilsētas teritorijā nav lielāka par 1500 m2 un ārpus pilsētas teritorijas nav lielāka par diviem hektāriem. 3. Iesniegums atvieglojuma saņemšanai nav jāiesniedz. |
3.2. | Personai ar I vai II grupas invaliditāti vai Černobiļas AES avārijas seku likvidēšanas rezultātā cietušai personai | 50 % | 1. Objekti,
par kuriem piešķir atvieglojumu: 1.1. dzīvojamās mājas neatkarīgi no tā, vai tās ir vai nav sadalītas dzīvokļa īpašumos; 1.2. dzīvojamo māju daļas; 1.3. telpu grupas nedzīvojamās ēkās, kuru lietošanas veids ir dzīvošana; 1.4. telpu grupas, kuru lietošanas veids ir saistīts ar dzīvošanu (garāžas, autostāvvietas, pagrabi, noliktavas un saimniecības telpas); 1.5. iepriekšminētajiem objektiem piekritīgā zeme. 2. Atvieglojums tiek piešķirts par īpašumu, kurā persona ir deklarējusi savu dzīves vietu uz taksācijas gada 1. janvāri. 2.1. Vientuļa persona, šo noteikumu izpratnē ir persona, kura savā dzīves vietā ir deklarēta viena, kurai nav laulātā, pilngadīgu bērnu un nav noslēgts uztura līgums. 3. Atvieglojumu par saistošo noteikumu 1.5. apakšpunktā minēto objektu piešķir personā, kuras ir nodokļu maksātāji par ēku (vai tās daļu), kas atrodas uz minētās zemes vienības vai ir funkcionāli saistīta ar to, proporcionāli ēkas daļai. 4. Par viena vai divu dzīvokļu dzīvojamās mājas apbūvē ietilpstošajām ēkām piekrītošo zemi atvieglojumu piešķir par zemes vienības platību, kas pilsētas teritorijā nav lielāka par 1500 m2 un ārpus pilsētas teritorijas nav lielāka par diviem hektāriem. 5. Persona katru gadu līdz taksācijas gada 31. martam (ja iesniegums tiek saņemts pēc 31. marta, tad nodokļa atvieglojums tiek piešķirts ar nākamo kalendāro mēnesi) iesniedz: 5.1. iesniegumu par atvieglojuma piešķiršanu, norādot šo noteikumu konkrētā punkta apakšpunktu; 5.2. parakstītu apliecinājumu, ka īpašumā nenotiek saimnieciskā darbība; 5.3. Atvieglojumu piešķiršanas pamatu un apliecina, ka ir sniedzis patiesas pieprasītās ziņas par sevi un citām personām, kā arī apliecina, ka piešķir tiesības pašvaldībai iepazīties ar lēmuma par atvieglojumu piešķiršanu pieņemšanai, tai skaitā ieskatīties valsts datu bāzēs un reģistros, kas satur lēmuma par atvieglojumu piešķiršanu pieņemšanai nepieciešamos datus. 6. Ja Černobiļas AES avārijas seku likvidēšanas rezultātā cietušajai personai nav mainījies atvieglojumu piešķiršanas pamats vai atbilstība atvieglojumu piešķiršanas nosacījumiem, tad nākamajos taksācijas gados nav jāiesniedz Pārvaldē atkārtots iesniegums par atvieglojuma piešķiršanu. |
3.3. | Personai, kurai ir kopīga deklarētā dzīvesvieta ar personu ar I vai II grupas invaliditāti vai ar Černobiļas AES avārijas rezultātā cietušu personu | 50 % | |
3.4. | Personai, kura ir vientuļa ar I vai II grupas invaliditāti vai vientuļai Černobiļas AES avārijas seku likvidēšanas rezultātā cietušai personai | 90 % | |
3.5. | Personai, kura ir vientuļš pensionārs, ja nekustamais īpašums ir vienīgā deklarētā dzīvesvieta | 90 % | |
3.6. | Personai (audžuģimenei), kurai pašai (vai kopā ar laulāto) vai tās laulātajam taksācijas gada 1. janvārī ir aizbildnībā esoši (audžuģimenē ievietoti) bērni līdz pilngadības sasniegšanai vai bērns (bērni) pēc pilngadības sasniegšanas, kamēr viņi turpina vispārējās, profesionālās, augstākās vai speciālās izglītības iegūšanu dienas nodaļā (pilna laika klātienes studijas), bet ne ilgāk kā līdz 24 gadu vecuma sasniegšanai | 70 % | 1. Objekti,
par kuriem piešķir atvieglojumu: 1.1. dzīvojamās mājas neatkarīgi no tā, vai tās ir vai nav sadalītas dzīvokļa īpašumos; 1.2. dzīvojamo māju daļas; 1.3. telpu grupas nedzīvojamās ēkās, kuru lietošanas veids ir dzīvošana; 1.4. telpu grupas, kuru lietošanas veids ir saistīts ar dzīvošanu (garāžas, autostāvvietas, pagrabi, noliktavas un saimniecības telpas); 1.5. iepriekšminētajiem objektiem piekritīgā zeme. 2. Uz taksācijas gada 1. janvāri personai vai tās laulātajam ir pienākums būt deklarētai kopā ar bērnu (bērniem) nekustamajā īpašumā, par kuru tiek piešķirts atvieglojums, izņemot ar aizbildnībā un audžuģimenē ievietotiem bērniem. 3. Atvieglojumu piešķir arī tad, ja nekustamā īpašuma īpašnieks vai tiesiskais valdītājs ir kāds no bērniem. 4. Atvieglojumu piešķir par nekustamo īpašumu, kas netiek izmantots saimnieciskajā darbībā, nav izīrēts vai iznomāts. 5. Atvieglojumu par saistošo noteikumu 1.5. apakšpunktā minēto objektu piešķir personām, kuras ir nodokļu maksātāji par ēku (vai tās daļu), kas atrodas uz minētās zemes vienības vai ir funkcionāli saistīta ar to, proporcionāli ēkas daļai. 6. Par viena vai divu dzīvokļu dzīvojamās mājas apbūvē ietilpstošajām ēkām piekrītošo zemi atvieglojumus piešķir par zemes vienības platību, kas pilsētas teritorijā nav lielāka par 1500 m2 un ārpus pilsētas teritorijas nav lielāka par diviem hektāriem. 7. Piešķirto atvieglojumu apmērs vienai personai taksācijas gadā nepārsniedz 500 euro. 8. Pārvalde piešķir atvieglojumus, pamatojoties uz Cēsu Sociālā dienesta datiem par personas atbilstību šo saistošo noteikumu nosacījumiem. 9. Persona atvieglojuma saņemšanai iesniedz iesniegumu, ja gada laikā ir mainījušies nosacījumi, kas ir par pamatu atvieglojumu piešķiršanai. Atvieglojumi piešķirami ar nākamo mēnesi pēc daudzbērnu vai audžu ģimenes statusa iegūšanas, pārējos gadījumos iesniegums atvieglojuma saņemšanai nav jāiesniedz. 9.1. iesniegumu un parakstītu apliecinājumu, ka īpašumā nenotiek saimnieciskā darbība; 9.2. izglītības iestādes apliecinājumu par bērnu (bērniem) pēc pilngadības sasniegšanas, ka bērns (bērni) taksācijas gada 1. janvārī turpina vispārējās, profesionālās, augstākās vai speciālās izglītības iegūšanu dienas nodaļā (pilna laika klātienes studijas); 9.3. audžuģimenes iesniedz informāciju par bāriņtiesas pieņemto lēmumu par bērna ievietošanu audžuģimenē vai aizbildņa statusa piešķiršanu, izņemot gadījumu, ja minētā informācija ir Cēsu novada Bāriņtiesas rīcībā; 9.4. Personai uz taksācijas gada 1. janvāri ir pienākums būt deklarētam īpašumā, par kuru tiek piešķirts atvieglojums. 9.5. Mājsaimniecība šo noteikumu izpratnē ir viens vai vairāki cilvēki, kas dzīvo vienā mājoklī un kopīgi sedz izdevumus. |
3.7. | Personai, kurai pašai (vai kopā ar laulāto) vai tās laulātajam, kura mājsaimniecībā taksācijas gada 1. janvārī ir trīs vai vairāk bērni vecumā līdz 18 gadiem vai pēc pilngadības sasniegšanas, kamēr viņi turpina vispārējās, profesionālās, augstākās vai speciālās izglītības iegūšanu dienas nodaļā (pilna laika klātienes studijas), bet ne ilgāk kā līdz 24 gadu vecuma sasniegšanai | 70 % | |
3.8. | Personai, kurai pašai vai kura mājsaimniecībā ir daudzbērnu ģimene, kura īrē pašvaldības dzīvokli vai tās īpašumā ir dzīvojamā māja vai dzīvoklis, kur ģimene ir deklarējusi savu pamata dzīves vietu un faktiski dzīvo (izņemot bērni, kas mācās pilna laika augstākās, vispārējās, profesionālās vai speciālās izglītības iestādēs) | 70 % | |
3.9. | Sabiedriskā labuma organizācijai, par tai nomā vai lietotājam bezatlīdzības lietošanā nodoto pašvaldības nekustamo īpašumu, darbības nodrošināšanai, izņemot gadījumus, kad nekustamo īpašumu neapliek ar nodokli, saskaņā ar likuma "Par nekustamā īpašuma nodokli" 1. panta otro daļu | 90 % | 1. Objekts, par kuru
piešķir atvieglojumu: ēka. 2. Persona – Sabiedriskā labuma organizācija, katru gadu līdz taksācijas gada 31. martam iesniedz (ja iesniegums tiek saņemts pēc 31. marta, tad nodokļa atvieglojums tiek piešķirts ar nākamo kalendāro mēnesi). 2.1. iesniegumu par atbilstību saistošo noteikumu 3.9. apakšpunkta nosacījumiem; 2.2. aizpildītu un parakstītu De minimis veidlapu; 3. Atvieglojumu piešķir par visu taksācijas gadu, ja pastāv atbilstība atvieglojumu piešķiršanai. 4. Nodokļa atvieglojumus nepiešķir, ja nodokļa maksātājam lēmuma pieņemšanas dienā ir pašvaldības budžetā ieskaitāmā nodokļa parādi vai nomas maksas parādi par nomāto pašvaldības īpašumu, vai, ja VID administrēto nodokļu parāda kopsumma pārsniedz 150,00 EUR. |
3.10. | Personai, kurai īpašumā ir inženierbūves un ēkas, kuru statuss ir sporta ēkas un sporta laukumi (ēku galvenais lietošanas veids – kods 1265 un kods 2411), ja tajās tiek sniegts Cēsu novada pašvaldības pasūtīts sporta pakalpojums | 90 % | 1. Objekts, par kuru
piešķir atvieglojumu: 1.1. inženierbūves; 1.2. ēkas. 2. Persona katru gadu līdz taksācijas gada 31. martam iesniedz: 2.1. iesniegumu par nodokļa atvieglojuma piešķiršanu, norādot šo noteikumu 3.10. apakšpunktu. Pārvalde piešķir atvieglojumu, pamatojoties uz Cēsu novada Sporta koordinatora saskaņojumu, kas apstiprina atbilstību atvieglojuma piešķiršanas nosacījumiem; 2.2. aizpildītu un parakstītu De minimis veidlapu. 3. Ja iesniegums par tiek saņemts pēc 31. marta, tad nodokļa atvieglojums tiek piešķirts ar nākamo kalendāro mēnesi pēc iesnieguma un Cēsu novada Sporta koordinatora saskaņojuma saņemšanas un izbeidzas ar nākamo taksācijas gadu. 4. Nodokļa atvieglojumu nepiešķir, ja nodokļa maksātājam lēmuma pieņemšanas dienā ir pašvaldības budžetā ieskaitāmā nodokļa parādi vai nomas maksas parādi par nomāto pašvaldības īpašumu, vai, ja VID administrēto nodokļu parāda kopsumma pārsniedz 150,00 EUR. |
3.11. | Personai, kura savu saimniecisko darbību veic Cēsu novada pašvaldības izglītības iestādes telpās vai sporta kompleksā, vai pirmsskolas izglītības iestādē, veicot izglītības iestāžu audzēkņu komplekso ēdināšanu | 90 % | 1. Objekts, par kuru
piešķir atvieglojumu: ēka. 2. Pārvalde piešķir nodokļa atvieglojumu, pamatojoties uz noslēgto nomas līgumu pēc aizpildītas un parakstītas De minimis veidlapas saņemšanas. 3. Nodokļa atvieglojumu nepiešķir, ja nodokļa maksātājam lēmuma pieņemšanas dienā ir pašvaldības budžetā ieskaitāmā nodokļa parādi vai nomas maksas parādi par nomāto pašvaldības īpašumu, vai, ja VID administrēto nodokļu parāda kopsumma pārsniedz 150,00 EUR. |
3.12. | Personai – saimnieciskās darbības veicējam, kas ir veicis investīcijas esošas būves atjaunošanā, pārbūvē vai jaunas būvniecībā savas uzņēmējdarbības funkcijas nodrošināšanai, atkarībā no investīciju apjoma, piešķir nodokļa atvieglojumu: | 1. Objekti,
par kuriem piešķir atvieglojumu: par ēku, kuru statuss ir rūpnieciskās
ražošanas ēkas (ēku galvenais lietošanas veids-kods-1251); 2. Saimnieciskās darbības veicējam, kurš pretendē uz nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumu saņemšanu saskaņā ar šo punktu, saimnieciskā darbība jāveic Cēsu novada administratīvajā teritorijā. 3. Pēc objekta nodošanas ekspluatācijā persona līdz nākamā taksācijas gada 15. decembrim iesniedz: 3.1. iesniegumu par nodokļa atvieglojuma piešķiršanu, norādot saistošo noteikumu 3.12. punktu; 3.2. attiecīgās būves būvdarbu tāmes kopijas, kas apliecina līdzekļu investēšanu ražošanā; 3.3. apliecinājumu par saimnieciskās darbības veikšanu īpašumā esošajās rūpnieciskās ražošanas ēkās; 3.4. aizpildītu un parakstītu De minimis veidlapu. 4. Atvieglojumu piešķir par gadu. 5. Nodokļa atvieglojumus nepiešķir, ja nodokļa maksātājam lēmuma pieņemšanas dienā ir pašvaldības budžetā ieskaitāmā nodokļa parādi vai nomas maksas parādi par nomāto pašvaldības īpašumu, vai, ja VID administrēto nodokļu parāda kopsumma pārsniedz 150,00 EUR. |
|
3.12.1. | ja investīciju apjoms ir no 15000–100000 euro | 25 % | |
3.12.2. | ja investīciju apjoms ir no 100 001–400 000 euro | 50 % | |
3.12.3. | ja investīciju apjoms ir virs 400 001 euro | 70 % | |
3.13. | Jaundibinātam saimnieciskās darbības veicējam (izņemot vairumtirdzniecību un mazumtirdzniecību) | 50 % | 1. Objekti, par kuriem
piešķir atvieglojumu: 1.1. par ēku; 1.2. ēkai piekritīgo zemi. 2. Saimnieciskās darbības veicējam (divu gadu laikā no to reģistrācijas brīža) divus gadus piešķir nodokļa atvieglojumu, vienlaicīgi izpildot šādus nosacījumus: 2.1. ir radītas ne mazāk kā 10 darba vietas; 2.2. darbinieku ikmēneša vidējā darba samaksa nav mazāka par valstī noteikto minimālo darba algu; 2.3. saimnieciskās darbības veicējam, kurš pretendē uz nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumu saņemšanu, juridiskajai adresei, vai arī to struktūrvienības vai filiāles adresei ir jābūt Cēsu novada administratīvajā teritorijā. 3. Nodokļa maksātājs līdz taksācijas gada 15. decembrim iesniedz: 3.1. iesniegumu par nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojuma piešķiršanu, norādot nodokļa atvieglojuma veida 3.13. apakšpunktu. 3.2. uzņēmuma vadītāja vai īpašnieka parakstītu apliecinājumu, ka izveidotas jaunas darba vietas; 3.3. izziņu no Valsts ieņēmuma dienesta (VID) par komercsabiedrībā patstāvīgi strādājošo darbinieku skaitu. Izziņa derīga mēnesi pēc tās izsniegšanas; 3.4. aizpildītu un parakstītu De minimis veidlapu. 4. Gadījumos, kad paredzētās saimnieciskās darbības veikšanai tiek izmantota ēkas daļa (telpu grupa), nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojums par zemi tiek piešķirts par zemes daļu proporcionāli iepriekšminētajā veidā izmantotās ēkas daļas (telpu grupas) platībai. 5. Ja nav zudis vai mainījies atvieglojumu piešķiršanas pamats vai atbilstība atvieglojumu piešķiršanas nosacījumiem, tad nākamajā taksācijas gadā nav jāiesniedz atkārtots iesniegums par atvieglojuma piešķiršanu. 6. Nodokļa atvieglojumus nepiešķir, ja nodokļa maksātājam lēmuma pieņemšanas dienā ir pašvaldības budžetā ieskaitāmā nodokļa parādi vai nomas maksas parādi par nomāto pašvaldības īpašumu, vai, ja VID administrēto nodokļu parāda kopsumma pārsniedz 150,00 EUR. |
3.14. | Personai par zemes vienību, uz kuras tiek būvēta daudzstāvu daudzdzīvokļu dzīvojamā māja un/vai mazstāvu dzīvojamā māja (kā īres nams vai dzīvokļu īpašumi pārdošanai) | 90 % | 1. Objekti, par kuriem
piešķir atvieglojumu: zeme. 2. Nodokļa maksātājs iesniedz iesniegumu par nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojuma piešķiršanu, norādot nodokļa atvieglojuma veida 3.14. apakšpunktu. 2.1. aizpildītu un parakstītu De minimis veidlapu. 3. Atvieglojumu piešķir ne ilgāk kā trīs gadus, sākot ar nākamo mēnesi, kad būvatļaujā tiek izdarīta atzīme par būvdarbu uzsākšanas nosacījumu izpildi. Ja būve šajā periodā tiek nodota ekspluatācijā, tiesības uz atvieglojumu izbeidzas ar nākamo kalendāro mēnesi. 4. Atvieglojumu piešķiršanas pamats zūd, ja būvdarbi pārtraukti vai apturēti ilgāk par 12 kalendārajiem mēnešiem. 5. Nodokļa atvieglojumus nepiešķir, ja nodokļa maksātājam lēmuma pieņemšanas dienā ir pašvaldības budžetā ieskaitāmā nodokļa parādi vai nomas maksas parādi par nomāto pašvaldības īpašumu, vai, ja VID administrēto nodokļu parāda kopsumma pārsniedz 150,00 EUR. |
3.15. | Personas, kuri veicinot dzīvojamā fonda attīstību Cēsu novadā ir uzbūvējuši vai pārbūvējuši nekustamā īpašuma objektu, kura lietošanas veids ir daudzdzīvokļu māja (triju vai vairāku dzīvokļu māja) | 50 % | 1. Objekti, par kuriem
piešķir atvieglojumu: ēka 2. Persona katru gadu līdz taksācijas gada 31. martam iesniedz iesniegumu par nodokļa atvieglojumu piešķiršanu no izīrēto dzīvokļu summas, ja tajos ir deklarētas īres līgumos norādītās personas. 2.1. aizpildītu un parakstītu De minimis veidlapu. 3. Atvieglojumu piešķir ne ilgāk kā 12 gadus pēc kārtas, sākot ar nākamo mēnesi pēc īres līguma noslēgšanas, ja īres līgumā minētā persona ir deklarējusi savu dzīvesvietu minētajā adresē. 4. Nodokļa atvieglojumus nepiešķir, ja nodokļa maksātājam lēmuma pieņemšanas dienā ir pašvaldības budžetā ieskaitāmā nodokļa parādi vai nomas maksas parādi par nomāto pašvaldības īpašumu, vai, ja VID administrēto nodokļu parāda kopsumma pārsniedz 150,00 EUR. |
3.16. | Personai par nekustamo īpašumu – ēku (būvi) vai tās daļu, kuras lietošanas veids saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem par būvju klasifikāciju atbilst saimnieciskās darbības veidam, kas tajā tiek veikts, ja uz ārējā normatīvā akta pamata šī saimnieciskā darbība ir aizliegta | 90 % | 1. Objekti, par kuriem
piešķir atvieglojumu: ēkas 2. Nodokļa atvieglojumu piešķir saimnieciskās darbības veicējam par ēku (būvi) vai tās daļu, kuras lietošanas veids saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem par būvju klasifikāciju atbilst saimnieciskās darbības veidam, kas tajā tiek veikts, ja sakarā ar Latvijas Republikā izsludināto ārkārtējo situāciju uz ārējā normatīvā akta pamata šī saimnieciskā darbība Cēsu novadā ir aizliegta. 3. Atvieglojumu piešķir par ēku vai tās daļu, par visu kalendāro mēnesi, kurā saimnieciskā darbība aizliegta un netiek veikta. 4. Persona iesniedz: iesniegumu par nodokļa atvieglojuma piešķiršanu, norādot šo noteikumu 3.16. apakšpunktu līdz taksācijas gada 15. decembrim. 4.1. aizpildītu un parakstītu De minimis veidlapu. 5. Nodokļa atvieglojumus nepiešķir, ja nodokļa maksātājam lēmuma pieņemšanas dienā ir pašvaldības budžetā ieskaitāmā nodokļa parādi vai nomas maksas parādi par nomāto pašvaldības īpašumu, vai, ja VID administrēto nodokļu parāda kopsumma pārsniedz 150,00 EUR. |
3.17. | Bioloģiskās lauksaimniecības kontroles sistēmā reģistrētiem saimnieciskās darbības veicējiem, kuru īpašumā vai tiesiskā valdījumā, ir lauksaimniecībā izmantojamā zeme, uz kuras tiek veikta bioloģiskās lauksaimniecības produktu primārā ražošana | 1. Objekti,
par kuriem piešķir atvieglojumu: zeme. 2. Persona katru gadu no 1. novembra līdz 15. decembrim iesniedz iesniegumu par nodokļa atvieglojumu piešķiršanu 2.1. aizpildītu un parakstītu De minimis veidlapu 2.2. informāciju par bioloģiskajai lauksaimniecībai sertificēto platību (zemes vienības kadastra apzīmējums, platība hektāros); 2.3. atvieglojuma piešķiršanas izvērtēšanai nepieciešamības gadījumā pašvaldībai ir tiesības pieprasīt papildu informāciju, kā arī apsekot īpašumu. 3. Atvieglojums tiek piemērots nākamajā taksācijas gadā. 4. Nodokļa atvieglojumus nepiešķir, ja nodokļa maksātājam: 4.1. lēmuma pieņemšanas dienā ir pašvaldības budžetā ieskaitāmā nodokļa parādi vai nomas maksas parādi par nomāto pašvaldības īpašumu, vai, ja VID administrēto nodokļu parāda kopsumma pārsniedz 150,00 EUR; 4.2. par noteikto zemes platību Lauku atbalsta dienests ir sniedzis informāciju, ka tā uzskatāma par neapstrādātu lauksaimniecībā izmantojamo zemi atbilstoši likuma "Par nekustamā īpašuma nodokli" 3. panta astotajai daļai. |
|
3.17.1. | ja bioloģiskajai lauksaimniecībai izmantotā zemes platība aizņem vairāk kā 50 % no nekustamā īpašuma zemes vienības kopējās zemes platības | 90 % | |
3.17.2. | ja bioloģiskajai lauksaimniecībai izmantotā zemes platība aizņem mazāk nekā 50 % no nekustamā īpašuma zemes vienības kopējās zemes platības; | 50 % | |
3.18. | zemes īpašniekiem vai tiesiskiem valdītājiem, uz kuru īpašumā vai tiesiskā valdījumā esošās lauksaimniecībā izmantojamās zemes vai tās daļas bioloģiskās lauksaimniecības kontroles sistēmā reģistrēta fiziskā vai juridiskā persona veic bioloģiskās lauksaimniecības produktu primāro ražošanu | 1. Objekti,
par kuriem piešķir atvieglojumu: zeme. 2. Persona katru gadu no 1. novembra līdz 15. decembrim iesniedz iesniegumu par nodokļa atvieglojumu piešķiršanu 2.1. aizpildītu un parakstītu De minimis veidlapu 2.2. informāciju par bioloģiskajai lauksaimniecībai sertificēto platību (zemes vienības kadastra apzīmējums, platība hektāros); 2.3. zemes nomas līguma kopija (ja attiecināms) 2.4. atvieglojuma piešķiršanas izvērtēšanai nepieciešamības gadījumā pašvaldībai ir tiesības pieprasīt papildu informāciju, kā arī apsekot īpašumu 3. Atvieglojums tiek piemērots nākamajā taksācijas gadā. 4. Nodokļa atvieglojumus nepiešķir, ja nodokļa maksātājam: 4.1. lēmuma pieņemšanas dienā ir pašvaldības budžetā ieskaitāmā nodokļa parādi vai nomas maksas parādi par nomāto pašvaldības īpašumu, vai, ja VID administrēto nodokļu parāda kopsumma pārsniedz 150,00 EUR; 4.2. par noteikto zemes platību Lauku atbalsta dienests ir sniedzis informāciju, ka tā uzskatāma par neapstrādātu lauksaimniecībā izmantojamo zemi atbilstoši likuma "Par nekustamā īpašuma nodokli" 3. panta astotajai daļai. |
|
3.18.1. | ja bioloģiskajai lauksaimniecībai izmantotā zemes platība aizņem vairāk ka 50 % no nekustamā īpašuma zemes vienības kopējās zemes platības; | 90 % | |
3.18.2. | ja bioloģiskajai lauksaimniecībai izmantotā zemes platība aizņem mazāk nekā 50 % no nekustamā īpašuma zemes vienības kopējās zemes platības. | 50 % |
III. Nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumu piešķiršanas ierobežojumi
4. Ja personai ir tiesības saņemt atvieglojumus uz likuma un saistošo noteikumu pamata vai uz vairāku saistošo noteikumu 3. punktā paredzēto nosacījumu pamata, Pārvalde piešķir atvieglojumus atbilstoši vienam, personai vislabvēlīgākajam nosacījumam.
5. Personai, kurai ir tiesības uz atvieglojumu saņemšanu saskaņā ar saistošo noteikumu 3. punktu, atvieglojumus nepiešķir, ja jautājuma par atvieglojumu piešķiršanu lēmuma pieņemšanas dienā personai ir nekustamā īpašuma nodokļa parāds, nomas maksas un citu ar nomas maksājumiem saistīto maksājumu parādi par nomāto pašvaldības īpašumu, izņemot:
5.1. 3.1. apakšpunktā noteiktās personas un personas, kurām pašvaldība piešķīrusi trūcīgas personas vai ģimenes statusu;
5.2. 3.6., 3.7. un 3.8. apakšpunktos noteiktās personas.
6. Izņemot likumā noteiktos gadījumus un saistošo noteikumu 3.1. apakšpunktā noteikto gadījumu atvieglojumus nepiešķir:
6.1. par būvi, kura klasificēta kā vidi degradējoša, sagruvusi vai cilvēku drošību apdraudoša, kā arī par minētajai būvei piekritīgo zemi, sākot ar nākamo mēnesi no dienas, kad pieņemts lēmums par būves klasificēšanu kā vidi degradējošu, sagruvušu vai cilvēku drošību apdraudošu;
6.2. par būvi, kuras būvniecībā pārsniegts normatīvajos aktos noteiktais kopējais būvdarbu veikšanas ilgums, kā arī par minētajai būvei piekritīgo zemi, ar nākamo mēnesi pēc būvniecības termiņa izbeigšanās līdz mēnesim, kad parakstīts akts par būves pieņemšanu ekspluatācijā.
IV. Nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumu piešķiršanas kārtība
7. Nodokļa atvieglojumu piešķir saimnieciskās darbības veicējiem saskaņā ar Komisijas regulu 2023. gada 13. decembra Komisijas regula Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – Komisijas regula Nr. 2023/2831) un saskaņā ar Eiropas Komisijas 2013. gada 18. decembra Regulas (EK) Nr. 1408/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam lauksaimniecības nozarē (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2013. gada 24. decembris, Nr. L 352)
8. Nodokļa atvieglojumu piešķiršanas pamats ir iesniegums. Iesniegumā norāda šādu informāciju:
8.1. maksātāja vārds, uzvārds, personas kods (juridiskai personai nosaukums, reģistrācijas numurs);
8.2. maksātāja dzīvesvietas adrese (juridiskai personai juridiskā adrese);
8.3. nekustamā īpašuma nodokļa objekta adrese un kadastra numurs, par kuru tiek lūgts atvieglojums;
8.4. nodokļa atvieglojuma saņemšanas pamatojums, norādot šo saistošo noteikumu 3. punktā minēto nodokļu maksātāju kategoriju.
Iesniegums atvieglojumu saņemšanai nav jāiesniedz 3.1. un 3.11. apakšpunktā noteiktajai nodokļu maksātāju kategorijai un personām, kurām pašvaldība piešķīrusi trūcīgas personas vai ģimenes statusu.
9. Personai ir pienākums paziņot Pārvaldei, ja tā neatbilst atvieglojumu piešķiršanas nosacījumiem, mēneša laikā no minēto apstākļu iestāšanās brīža, izņemot gadījumus, kad persona ir mainījusi deklarēto dzīvesvietu.
10. Ja persona savā pieteikumā vai rakstiskā apliecinājumā ir sniegusi nepatiesas ziņas par sevi vai saviem ģimenes locekļiem vai ir pārkāpusi saistošo noteikumu 7. punktu, Pārvalde aprēķina nekustamā īpašuma nodokli nepamatoti piešķirto atvieglojumu apmērā, papildus aprēķināto summu sadalot likumā "Par nekustamā īpašuma nodokli" noteiktajos maksāšanas termiņos, kā arī aprēķinot nokavējuma naudu.
11. Šo noteikumu 3.1.–3.8.; 3.17. un 3.18. apakšpunktā noteiktajos gadījumos personu atbilstību saistošo noteikumu nosacījumiem izvērtē un lēmumu pieņem:
11.1. ar Pārvaldes nekustamā īpašuma nodokļa ekonomista izdotu administratīvo aktu – nekustamā īpašuma nodokļa maksāšanas paziņojumu, ja tiek pieņemts lēmums par nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojuma piešķiršanu;
11.2. ar Pārvaldes vadītāja lēmumu, ja tiek pieņemts lēmums, ar kuru pilnībā vai daļēji atsaka piešķirt nekustamā īpašuma atvieglojumu.
12. Šo noteikumu 3.9.–3.16. apakšpunktā noteiktajos gadījumos lēmumu pieņem:
12.1. ar Cēsu novada pašvaldības izpilddirektora lēmumu, ja tiek pieņemts lēmums, ar kuru pilnībā vai daļēji atsaka piešķirt nekustamā īpašuma atvieglojumu;
12.2. ar Pārvaldes vadītāja lēmumu, ja tiek pieņemts lēmums par nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumu piešķiršanu.
V. De minimis atbalsta nosacījumi saimnieciskās darbības veicējiem, kas pretendē uz atvieglojumu saņemšanu
13. Pārvalde veic atbalsta pretendenta izvērtēšanu atbilstoši Komisijas regulas Nr. 2023/2831 vai Eiropas Komisijas 2013. gada 18. decembra regulu Nr. 1408/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam lauksaimniecības nozarē (turpmāk – Regula Nr. 1408/2013) nosacījumiem uz atbalsta piešķiršanas brīdi.
14. De minimis atbalstu uzskata par piešķirtu ar dienu, kad atbilstoši noteikumu 11. un 12. punktam pieņēmts lēmums par nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojuma piešķiršanu.
14.1. Piešķirot de minimis atbalstu, Pārvalde pārbauda, vai plānotais de minimis atbalsts kopā ar iepriekšējos trīs gados, skaitot no atbalsta piešķiršanas dienas, piešķirto de minimis atbalstu viena vienota uzņēmuma līmenī nepārsniedz Komisijas regulas Nr. 2023/2831 3. panta 2. punktā noteikto maksimālo de minimis atbalsta apmēru. Viens vienots uzņēmums ir uzņēmums, kas atbilst Komisijas regulas Nr. 2023/2831 2. panta 2. punktā noteiktajam.
14.2. Ja atbalsta pretendentam atbalstu piešķir saskaņā ar Komisijas regula Nr. 1408/2013 de minimis atbalstu vienam vienotam uzņēmumam piešķir, nepārsniedzot trīs fiskālo gadu periodā regulas Nr. 1408/2013 3. panta 3.a punktā noteikto de minimis atbalsta maksimālo apmēru. Šo noteikumu izpratnē viens vienots uzņēmums atbilst Komisijas regulas Nr. 1408/2013 2. panta 2. punktā minētajiem kritērijiem.
14.3. De minimis atbalstu saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831 piešķir, ievērojot Komisijas regulas Nr. 2023/2831 1. panta 1. punktā minētos nozaru un darbību ierobežojumus.
Ja atbalsta pretendents vienlaikus darbojas vienā vai vairākās Komisijas regulas Nr. 2023/2831 1. panta 1. punkta a), b), c) un d) apakšpunktā minētajās nozarēs, atbalstu drīkst piešķirt tikai tad, ja atbalsta pretendents nodrošina šo nozaru darbību vai uzskaites nodalīšanu, lai saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 2023/2831 1. panta 2. punktu darbības izslēgtajās nozarēs negūst labumu no de minimis atbalsta, ko piešķir saskaņā ar saistošajiem noteikumiem.
14.4. de minimis atbalstu saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 1408/2013 piešķir, ievērojot Komisijas regulas Nr. 1408/2013 1. panta 1. punktā minētos darbības ierobežojumus.
14.5. Ja de minimis atbalsta pretendents, kuram piemēro atbalstu, darbojas arī nozarēs, kas minētas Regulas Nr. 1408/2013 1. panta 2. un 3. punktā, tas nodrošina šo nozaru darbību vai izmaksu nošķiršanu atbilstoši tam, kā norādīts Regulas Nr. 1408/2013 1. panta 2. un 3. punktā.
15. Šo saistošo noteikumu ietvaros piešķirto de minimis atbalstu attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām nedrīkst kumulēt ar komercdarbības atbalstu citu atbalsta programmu vai ad-hoc atbalsta projekta ietvaros, tai skaitā citu de minimis atbalstu, neatkarīgi no finansējuma avota.
16. Pārvalde uzglabā visus ar de minimis atbalsta piešķiršanu saistītos datus 10 (desmit) gadus, sākot no dienas, kurā saskaņā ar šajos saistošajos noteikumos noteikto piešķirts pēdējais de minimis atbalsts.
17. De minimis atbalsta saņēmējs uzglabā visus ar de minimis atbalsta piešķiršanu saistītos datus 10 (desmit) gadus no de minimis atbalsta piešķiršanas dienas.
18. De minimis atbalsta piešķiršana un uzskaite tiek veikta saskaņā ar normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību. Atbalsta pretendents atbalsta pieteikumam pievieno De minimis atbalsta uzskaites sistēmā (turpmāk – Sistēma) sagatavotās veidlapas par sniedzamo informāciju de minimis atbalsta uzskaitei un piešķiršanai izdruku vai atbalsta pieteikumā norāda Sistēmā aizpildītās veidlapas identifikācijas numuru.
19. Ja atbalsta saņēmējam atbalsts piešķirts saskaņā ar Komisijas regulas 1408/2013 vai 717/2014 nosacījumiem, atbalsta saņēmējam atbalstu piešķir atbilstoši Komisijas regulas Nr. 1408/2013 3. panta 3.a punktā un 5. panta 1. un 2. punktā noteiktajai viena vienota uzņēmuma maksimālajai atbalsta summai.
20. Ja tiek pārkāpti Komisijas regulas Nr. 2023/2831 vai Komisijas regulas Nr. 1408/2013 nosacījumi, de minimis atbalsta saņēmējam ir pienākums atmaksāt Pašvaldībai šo saistošo noteikumu ietvaros saņemto nelikumīgo de minimis atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
21. De minimis atbalstu saistošo noteikumu ietvaros piešķir līdz 31.07.2027.
VI. Administratīvo aktu apstrīdēšanas kārtība
22. Pašvaldību amatpersonu nodokļu jautājumos pieņemtos lēmumus, izņemot lēmumus par nokavēto nodokļu maksājumu piedziņu un lēmumus par to, ka izdevumi par nokavēto nodokļu maksājumu piedziņu bezstrīda kārtībā sedzami no nodokļu maksātāja līdzekļiem, 30 dienu laikā no lēmuma saņemšanas var apstrīdēt (pārsūdzēt) šādā kārtībā:
22.1. pašvaldības domes amatpersonas pieņemto lēmumu – pašvaldības domes priekšsēdētājam. Pašvaldības domes priekšsēdētājs izskata iesniegumu un 30 dienu laikā sniedz atbildi;
22.2. pašvaldības domes priekšsēdētāja pieņemto lēmumu – tiesā.
VII. Noslēguma jautājumi
23. Ar šo saistošo noteikumu spēkā stāšanos atzīt par spēku zaudējušiem:
23.1. Cēsu novada domes 2021. gada 11. novembra saistošos noteikumus Nr. 11 "Nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumu piešķiršanas kārtība Cēsu novadā".
Cēsu novada domes priekšsēdētājs J. Rozenbergs
Cēsu novada domes 2024. gada 18. jūlija saistošo
noteikumu Nr. 19 "Par atvieglojumu piemērošanu nekustamā īpašuma
nodokļa maksātājiem Cēsu novadā"
paskaidrojuma raksts
Paskaidrojuma raksta sadaļas |
Norādāmā informācija |
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums | Likuma "Par nekustamā īpašuma nodokli"
(turpmāk – Likums) 5. panta trešā daļa nosaka, ka pašvaldība var izdot
saistošos noteikumus, kuros paredzēti atvieglojumi atsevišķām nekustamā
īpašuma nodokļa maksātāju kategorijām. Ņemot vērā, ka plānotie grozījumi, kas veicami saistošajos noteikumos "Par atvieglojumu piemērošanu nekustamā īpašuma nodokļa maksātājiem Cēsu novadā" pārsniedz pusi no saistošo noteikumu normu apjoma, kur papildināts un precizēts šobrīd spēkā esošais regulējums attiecībā uz atvieglojumu piemērošanas kārtību, kā arī papildināts ar jauniem atvieglojumiem atsevišķām nodokļu maksātāju kategorijām ir sagatavots jauns pašvaldības saistošo noteikumu projekts. Ievērojot minēto, Cēsu novada pašvaldība izdod saistošos noteikumus jaunā redakcijā, kas regulēs nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojuma piešķiršanas kārtību un nosacījumus Cēsu novadā (turpmāk – Noteikumi). Noteikumos atvieglojumi tiek piemēroti fiziskām un juridiskām personām. Nosakot nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumus, pašvaldība ievēro objektīva grupējuma principu, efektivitātes principu un atbildīgas budžeta plānošanas principu, kā arī sociālās atbildības principu, saskaņā ar kuru tā it īpaši ņem vērā nodokļa ietekmi uz sociāli mazaizsargāto un trūcīgo iedzīvotāju grupām. Līdz ar to atvieglojumi tiek piemēroti, maznodrošinātām personām, personām ar invaliditāti vai ģimenēm, kurās ir personas ar invaliditāti, kā arī ģimenēs, kurās ir bērni ar invaliditāti, kā arī daudzbērnu ģimenēm, Černobiļas atomelektrostacijas avārijas seku likvidēšanas dalībniekiem. Fiziskām un juridiskām personām – saimnieciskās darbības veicējiem atvieglojumi tiek piemēroti, ja tiek ieguldītas investīcijas esošas būves atjaunošanā, pārbūvē vai jaunas būves būvniecībā savas uzņēmējdarbības funkcijas nodrošināšanai, jaundibinātiem saimnieciskās darbības veicējiem, saimnieciskās darbības veicējiem, kuri iepriekšējā gadā izveidojuši jaunas darba vietas, kā arī sabiedriskā labuma organizācijām, saimnieciskās darbības veicējiem, kuriem ir reģistrēts sociālā uzņēmuma statuss u.c. Saistošie noteikumi tiek papildināti ar jaunu atvieglojumu – bioloģiskās lauksaimniecības kontroles sistēmā reģistrētiem saimnieciskās darbības veicējiem, kuru īpašumā vai tiesiskā valdījumā, vai nomā ir lauksaimniecībā izmantojamā zeme, uz kuras tiek veikta bioloģiskās lauksaimniecības produktu primārā ražošana. |
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu | Ieviešot jaunos atvieglojuma veidus paredzamā ietekme uz nākamā gada budžetu 155 000 tūkstoši euro. |
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci | Izstrādājot saistošos noteikumus tiek ņemts
vērā uzņēmējdarbības atbalsta princips, saskaņā ar kuru pašvaldība
izmanto samazināto nodokļa likmi kā līdzekli savas teritorijas uzņēmēju
vai noteiktu uzņēmējdarbības veidu konkurētspējas paaugstināšanai, kā
arī tiek ņemts vērā teritorijas attīstības un sakārtošanas princips, kas
pozitīvi ietekmēs bioloģisko daudzveidību, augsni, zemes dzīles, ūdeni,
gaisu, klimatu, ainavu. Kā arī tiek ievērots sociālās atbildības princips, saskaņā ar kuru tā it īpaši ņem vērā nodokļa ietekmi uz sociāli mazaizsargāto un trūcīgo iedzīvotāju grupām. Saistošo noteikumu piemērošana pozitīvi ietekmēs uzņēmējdarbības vidi un veicinās tās attīstību Cēsu novada administratīvajā teritorijā, kā arī samazinās nodokļa slogu fiziskām personām. Finansiālā ietekme uz uzņēmējdarbības vidi nav precīzi nosakāma. Saistošo noteikumu tiesiskais regulējums attiecināms uz atsevišķām nodokļu maksātāju kategorijām par Cēsu novada administratīvajā teritorijā esošo nekustamā īpašuma nodokļa objektu un nodokļu maksātājiem par īpašumiem. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām | Par saistošo noteikumu piemērošanu var
vērsties pie Cēsu novada Centrālās administrācijas Finanšu pārvaldes
nodokļu ekonomistiem. Lai saņemtu atvieglojumu – jāiesniedz iesniegums. |
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem | Saistošie noteikumi paredzēti Cēsu novada
pašvaldības autonomo funkciju izpildei, kā arī citu normatīvo aktu
ietvertā pilnvarojuma izpildei. Lai nodrošinātu saistošo noteikumu izpildi, jaunas institūcijas un darba vietas veidot nav nepieciešams. |
6. Informācija par izpildes nodrošināšanu | Saistošo noteikumu izpildi nodrošina Cēsu novada Centrālās administrācijas Finanšu pārvaldes nodokļu ekonomisti. |
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana | Saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā
mērķa sasniegšanas nodrošināšanai, paredzot to, kas vajadzīgs minētā
mērķa sasniegšanai. Pašvaldības rīcība ir atbilstoša šā brīža ekonomiskai situācijai. |
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām | – Bio lauksaimnieku informēšana un viedokļu
uzklausīšana. – Sabiedrības pārstāvju izteiktie priekšlikumi un iebildumi. – Saistošo noteikumu projekts no 01.07.2024. līdz 15.07.2024. publicēts Cēsu novada pašvaldības mājaslapā sabiedrības viedokļa noskaidrošanai. Par Saistošo noteikumu projektu izteikts iedzīvotāju viedoklis – viens priekšlikums piemērot atvieglojumus nodokļu maksātājiem, kuri dzīvo daudzdzīvokļu mājā, kurai ir veikts energo audits un kurā noskaidrots, ka projektu īstenojot var sasniegt primārās enerģijas ietaupījumu 30, un mājas iedzīvotāji ir noslēguši līgumu par projekta īstenošanu (jāizpildās abiem kritērijiem). Priekšlikums nav ņemts vērā un netiek iestrādāts kā jauns atvieglojuma veids, jo pašvaldība energoefektivitātes procesos (māju siltināšana) piedalās ar līdzfinansējumu un tas jau ir kā atbalsts no pašvaldības puses mājas iedzīvotājiem. |
Cēsu novada domes priekšsēdētājs J. Rozenbergs