Ministru kabineta noteikumi: Šajā laidienā 8 Pēdējās nedēļas laikā 17 Visi
Ministru kabineta noteikumi Nr. 586
Rīgā 2024. gada 3. septembrī (prot. Nr. 35 20. §)
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas nolikums
Izdoti saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma
16. panta pirmo daļu
I. Vispārīgie jautājumi
1. Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija (turpmāk – ministrija) ir vadošā valsts pārvaldes iestāde šādās jomās:
1.1. dabas aizsardzība;
1.2. reģionālā attīstība;
1.3. pašvaldību attīstība un pārraudzība;
1.4. teritorijas attīstības plānošana un zemes pārvaldība;
1.5. valsts pārvaldes pakalpojumu pārvaldība;
1.6. informācijas sabiedrības un digitālās transformācijas attīstības plānošana, koordinācija un pārvaldība;
1.7. valsts pārvaldes digitālo tehnoloģiju pārvaldība;
1.8. datu pārvaldība.
2. Ministrija ir tieši pakļauta viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministram (turpmāk – ministrs).
3. Ministrija ir augstākā iestāde ministrijas padotībā esošajām valsts pārvaldes iestādēm (turpmāk – ministrijas padotības iestādes) un privātpersonām, kurām deleģēts pārvaldes uzdevums un kuras, pildot konkrēto uzdevumu, ir ministrijas padotībā, ja likumā vai Ministru kabineta noteikumos nav noteikts citādi.
II. Ministrijas funkcijas, uzdevumi un kompetence
4. Ministrijai ir šādas funkcijas:
4.1. izstrādāt politiku šādās jomās:
4.1.1. dabas aizsardzība;
4.1.2. reģionālā attīstība;
4.1.3. pašvaldību sistēmas attīstība;
4.1.4. teritorijas attīstības plānošana, tai skaitā ainavu plānošana;
4.1.5. zemes pārvaldība;
4.1.6. informācijas sabiedrības pārvaldība;
4.1.7. valsts pārvaldes pakalpojumu pārvaldība;
4.1.8. valsts pārvaldes digitālo tehnoloģiju pārvaldība;
4.2. organizēt un koordinēt politikas īstenošanu šo noteikumu 4.1. apakšpunktā minētajās jomās;
4.3. pārraudzīt pašvaldību darbības likumību, kā arī pašvaldībām likumos un citos normatīvajos aktos noteikto uzdevumu izpildi atbilstoši pašvaldību darbību regulējošajos normatīvajos aktos noteiktajai kompetencei;
4.4. veikt Latvijas vides aizsardzības fonda pasākumu un projektu administrēšanas funkciju ministrijas kompetences jomā;
4.5. šo noteikumu 4.1. apakšpunktā minētajās jomās un citās savstarpēji saistītās nozaru politikas jomās, kas vērstas uz pašvaldību funkciju vai reģionālo attīstību sekmējošiem pasākumiem, nodrošināt Eiropas Savienības (tai skaitā Eiropas teritoriālās sadarbības) un citu ārvalstu finanšu instrumentu investīciju piesaisti, pasākumu koordināciju, plānošanu, īstenošanu un uzraudzību;
4.6. veikt Eiropas Komisijas vides un klimata pasākumu programmas (LIFE) nacionālā kontaktpunkta funkcijas, piesaistīt programmas finansējumu un nodrošināt nacionālā līdzfinansējuma administrēšanu un finansējuma izlietojuma kontroli;
4.7. nodrošināt analītiskās darbības saistībā ar teritoriālās attīstības procesiem valstī;
4.8. veikt citas ārējos normatīvajos aktos noteiktās funkcijas.
5. Lai nodrošinātu funkciju izpildi, ministrija veic šādus uzdevumus:
5.1. dabas aizsardzības jomā:
5.1.1. pārrauga attīstības plānošanas dokumentu ieviešanu dabas aizsardzības jomā;
5.1.2. veicina tādu pasākumu integrēšanu citu nozaru politikas dokumentos un normatīvajos aktos, kas vērsti uz dabas aizsardzības politikas mērķu sasniegšanu;
5.1.3. organizē un koordinē normatīvo aktu īstenošanu dabas aizsardzības jomā;
5.1.4. izstrādā ieteikumus un vadlīnijas dabas aizsardzības jomā;
5.1.5. atbilstoši kompetencei nodrošina starptautisko līgumu un konvenciju īstenošanu dabas aizsardzības jomā;
5.2. reģionālās attīstības jomā:
5.2.1. nodrošina reģionālās politikas ieviešanas uzraudzību un ietekmes novērtēšanu;
5.2.2. nodrošina reģionālās attīstības atbalsta pasākumu ierosināšanu, izstrādi, ieviešanu, vadību un koordināciju;
5.2.3. nodrošina Latvijas–Lietuvas un Latvijas–Igaunijas starpvaldību pārrobežu sadarbības komisiju darba koordināciju un vadību Latvijā;
5.2.4. pārrauga plānošanas reģionu darbību;
5.3. teritorijas attīstības plānošanas jomā:
5.3.1. veic normatīvajos aktos noteiktās atbildīgās ministrijas funkcijas, tai skaitā nodrošina ar jūras telpisko plānojumu un piekrastes tematisko plānojumu saistītu pasākumu ierosināšanu, vadību un koordināciju;
5.3.2. nodrošina teritorijas attīstības plānošanas metodisko vadību un uzraudzību;
5.3.3. izveido un uztur teritorijas attīstības plānošanas informācijas sistēmu;
5.4. zemes pārvaldības jomā:
5.4.1. veic normatīvajos aktos noteiktās atbildīgās ministrijas funkcijas, tai skaitā izstrādā normatīvos aktus par jūras piekrastes joslas un iekšzemes publisko ūdeņu pārvaldību;
5.4.2. veicina tādu pasākumu integrēšanu citu nozaru attīstības plānošanas dokumentos un normatīvajos aktos, kas vērsti uz racionālu un ilgtspējīgu zemes izmantošanu;
5.5. pašvaldību darbības attīstības un pārraudzības jomā:
5.5.1. nodrošina pašvaldību darbības un attīstības jautājumu koordināciju, kā arī plāno un īsteno pasākumus, kas vērsti uz tiesiskās bāzes pilnveidi, finansiālās darbības uzlabošanu un teritoriālo reformu īstenošanu;
5.5.2. uzrauga pašvaldību darbības tiesiskumu atbilstoši pašvaldību darbību regulējošajos normatīvajos aktos noteiktajai kompetencei;
5.6. valsts pārvaldes pakalpojumu pārvaldības jomā:
5.6.1. nodrošina valsts pārvaldes pakalpojumu pārvaldības politikas īstenošanas vadību un ietekmes novērtēšanu, tai skaitā veic normatīvajos aktos noteiktās atbildīgās ministrijas funkcijas publiskās pārvaldes pakalpojumu sniegšanas un pilnveides jautājumos, koordinē publiskās pārvaldes pakalpojumu īstenošanu un nodrošina metodisko vadību;
5.6.2. apkopo un analizē valsts pārvaldes pakalpojumu pārvaldības sistēmas darbības rezultātus;
5.6.3. sniedz priekšlikumus par valsts pārvaldes pakalpojumu un to pārvaldības pilnveidošanu;
5.6.4. izstrādā priekšlikumus un sekmē vienotas valsts pārvaldes pakalpojumu un lietotāju atbalsta sniegšanas pieejas ieviešanu klātienē un elektroniski;
5.7. informācijas sabiedrības un digitālās transformācijas attīstības plānošanas, koordinācijas un pārvaldības jomā:
5.7.1. nodrošina ieviešanas vadību un koordināciju un ietekmes monitoringu (tai skaitā uzticamības pakalpojumu, digitālās identitātes, kā arī Eiropas digitālās identitātes maka ieviešanu Latvijā) digitālās saziņas un mākslīgā intelekta jomā;
5.7.2. informē un izglīto sabiedrību par digitālo tehnoloģiju sniegtajām iespējām un priekšrocībām, kā arī veicina to izmantošanu iestāžu rīcībā esošās informācijas un sniegto pakalpojumu saņemšanai;
5.7.3. koordinē valsts digitālās transformācijas attīstības starptautisko novērtējumu īstenošanai nepieciešamo datu apzināšanu un izstrādā pilnveides priekšlikumus Latvijas snieguma rādītāju uzlabošanai;
5.7.4. nodrošina informācijas sabiedrības un digitālās transformācijas attīstības atbalsta pasākumu (tai skaitā ārvalstu un citu finanšu instrumentu līdzfinansēto projektu) ierosināšanu, plānošanu, vērtēšanu, ieviešanu, vadību, koordināciju, uzraudzību un kontroli;
5.7.5. nodrošina informācijas sabiedrības un digitālās transformācijas pārvaldības politikas īstenošanai nepieciešamās valsts un pašvaldību institūciju, kā arī biedrību un nodibinājumu darbības koordināciju un to savstarpējās sadarbības organizēšanu starpnozaru (pārresoru) līmenī;
5.7.6. veic vienotā kontaktpunkta un vienotā tiešsaistes informācijas punkta uzdevumus;
5.8. valsts pārvaldes digitālo tehnoloģiju pārvaldības jomā:
5.8.1. izstrādā valsts pārvaldes pakalpojumu arhitektūras principus un koordinē pārvaldes jomu arhitektūru izstrādi un pārvaldību;
5.8.2. koordinē valsts pārvaldes informācijas un komunikācijas tehnoloģiju infrastruktūras koplietošanas pakalpojumu attīstību un izmantošanu;
5.8.3. koordinē valsts pārvaldes informācijas un komunikācijas tehnoloģiju risinājumu attīstības aktivitāšu saskaņošanas procesu, veicot risinājumu izvērtējumus no vienotās arhitektūras principu, datu un pakalpojumu pārvaldības politikas un piekļūstamības prasību izpildes viedokļa;
5.8.4. nodrošina valsts pārvaldes tīmekļvietņu, informācijas sistēmu lietotāju saskarņu un mobilo lietotņu piekļūstamības prasību izpildes uzraudzību;
5.8.5. apkopo un uztur datus par valsts pārvaldes digitālajām tehnoloģijām, publiskās pārvaldes pakalpojumiem, valsts digitālo tehnoloģiju infrastruktūru un informācijas sistēmām (arī valsts informācijas sistēmām), kā arī iestādēm nepieciešamā digitālo tehnoloģiju atbalsta tehniskajiem un finanšu resursiem un cilvēkresursiem;
5.8.6. veicina labas prakses izplatīšanu, kā arī izstrādā ieteikumus, vadlīnijas vai metodikas digitālās transformācijas un valsts pārvaldes digitālo tehnoloģiju pārvaldības jautājumos, tai skaitā vadot valsts informācijas un komunikācijas pārvaldības vadītāju forumu un tam pakārtotās specializētās darba grupas;
5.9. Eiropas Savienības (tai skaitā Eiropas teritoriālās sadarbības) un citu ārvalstu finanšu instrumentu jomā:
5.9.1. nodrošina pieejamo Eiropas Savienības instrumentu investīciju ieviešanu un uzraudzību atbilstoši normatīvajam regulējumam un sekmē investīcijām noteikto rādītāju un mērķu sasniegšanu, nodrošinot likumā noteikto Eiropas Savienības fondu atbildīgās iestādes uzdevumu izpildi;
5.9.2. nodrošina Eiropas teritoriālās sadarbības mērķa (Interreg) programmu 2021.–2027. gadam vadības likumā nacionālajai atbildīgajai iestādei, revīzijas iestādei, finanšu kontroles institūcijai un vadošajai iestādei noteikto uzdevumu izpildi;
5.9.3. nodrošina citu ārvalstu finanšu instrumentu programmu apsaimniekotāja pienākumu izpildi;
5.9.4. nodrošina Latvijas vides aizsardzības fonda likumā noteikto uzdevumu izpildi;
5.9.5. uzņemas budžeta saistības Eiropas Komisijas vides un klimata pasākumu programmas (LIFE) ietvaros Latvijas institūciju līdzfinansējuma nodrošināšanai, organizē līdzfinansējuma piešķiršanu, administrēšanu un izlietojuma kontroli;
5.10. datu pārvaldības jomā:
5.10.1. nodrošina datu pārvaldības politikas izstrādi, ieviešanas vadību un ietekmes novērtēšanu, tai skaitā veic normatīvajos aktos noteiktās atbildīgās ministrijas funkcijas datu pārvaldības jautājumos, koordinē publiskās pārvaldes pakalpojumu īstenošanu un nodrošina metodisko vadību;
5.10.2. apkopo un analizē datu pārvaldības politikas darbības rezultātus;
5.10.3. sniedz priekšlikumus datu pārvaldības politikas pilnveidošanai;
5.10.4. informē un izglīto sabiedrību datu pārvaldības jomā;
5.10.5. veicina datu (tai skaitā atvērto datu un augstvērtīgo datu kopu) koplietošanas un atkalizmantošanas ieviešanu un īstenošanu;
5.11. nodrošina valsts iedzīvotāju interesēm atbilstoša pirmsskolas izglītības iestāžu tīkla attīstības koordināciju;
5.12. veic citus attīstības plānošanas dokumentos un ārējos normatīvajos aktos noteiktos uzdevumus.
6. Ministrija:
6.1. izstrādā nozari reglamentējošo tiesību aktu un attīstības plānošanas dokumentu projektus;
6.2. sniedz atzinumus par citu institūciju izstrādātajiem tiesību aktu un attīstības plānošanas dokumentu projektiem;
6.3. ārējos normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos izdod administratīvos aktus vai pārvaldes lēmumus;
6.4. nodrošina nozares politikas īstenošanu ministrijas padotībā esošajās valsts pārvaldes iestādēs un valsts kapitālsabiedrībās, kurās ministrija ir valsts kapitāla daļu turētāja;
6.5. sagatavo un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sniedz priekšlikumus par valsts budžeta finansējumu, kas nepieciešams normatīvajos aktos un attiecīgajos attīstības plānošanas dokumentos paredzēto pasākumu īstenošanai un ministrijas uzdevumu veikšanai;
6.6. atbilstoši kompetencei pārstāv valsts intereses starptautiskajās organizācijās un Eiropas Savienības institūcijās;
6.7. veic funkciju izpildes pārbaudes, kā arī citas pārbaudes ministrijas padotībā esošajās iestādēs;
6.8. valsts vārdā veic privāttiesiskus darījumus, kas nepieciešami ministrijas darbības nodrošināšanai;
6.9. nodrošina valsts pasūtīto pētījumu pieteikumu izstrādi, kā arī veicina pētījumu rezultātu efektīvu izmantošanu nozares politikas izstrādē;
6.10. normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sadarbojas ar citām valsts pārvaldes iestādēm vienotas valsts politikas izstrādāšanā un īstenošanā;
6.11. informē sabiedrību par nozares politiku un ministrijas padotībā esošo iestāžu darbību, konsultējas ar biedrībām un nodibinājumiem lēmumu pieņemšanas procesā, veicina sociālo dialogu jautājumos, kas saistīti ar politikas izstrādi un īstenošanu, kā arī iesaista sabiedrības pārstāvjus valsts pārvaldē.
7. Ministrijai ir tiesības:
7.1. piedalīties starptautisku organizāciju rīkotajos pasākumos;
7.2. noslēgt starptautiskās sadarbības līgumus;
7.3. koordinēt starptautisko sadarbību;
7.4. sniegt maksas pakalpojumus;
7.5. īstenot citas normatīvajos aktos noteiktās tiesības.
III. Ministrijas darbības tiesiskuma nodrošināšanas mehānisms un pārskati par ministrijas darbību
8. Valsts sekretāram ir tiesības atcelt ministrijas pārvaldes amatpersonu lēmumus un iekšējos normatīvos aktus.
9. Valsts sekretārs pieņem lēmumu par privātpersonas apstrīdēto ministrijas pārvaldes amatpersonas izdoto administratīvo aktu vai pārvaldes amatpersonas un darbinieka faktisko rīcību, ja ārējos normatīvajos aktos nav noteikts citādi.
10. Valsts sekretāra izdotos administratīvos aktus un faktisko rīcību privātpersona var pārsūdzēt tiesā.
11. Civillietā kasācijas instances tiesā valsti ministrijas personā pārstāv ministrijas Juridiskā departamenta amatpersona.
12. Publiskos pārskatus par ministrijas darbību un finanšu līdzekļu izlietojumu ministrija sniedz ārējos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
IV. Ministrijas padotībā esošās valsts pārvaldes iestādes un kapitālsabiedrības, kurās ministrija ir valsts kapitāla daļu turētāja
13. Ministrijas padotībā ir:
13.1. Dabas aizsardzības pārvalde;
13.2. Valsts digitālās attīstības aģentūra;
13.3. Latvijas Nacionālais dabas muzejs;
13.4. Nacionālais botāniskais dārzs.
14. Ministrija ir valsts kapitāla daļu turētāja valsts akciju sabiedrībā "Elektroniskie sakari".
V. Noslēguma jautājumi
15. Atzīt par spēku zaudējušiem Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumus Nr. 434 "Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas nolikums" (Latvijas Vēstnesis, 2022, 136., 250. nr.).
16. Ministrijas izveidoto padomju un komisiju nolikumi un reglamenti, kā arī rīkojumi par darba grupu izveidošanu, kas līdz šo noteikumu spēkā stāšanās dienai izdoti saskaņā ar Ministru kabineta 2011. gada 29. marta noteikumu Nr. 233 "Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas nolikums" 16. punktu vai saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumiem Nr. 434 "Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas nolikums", paliek spēkā līdz to atzīšanai par spēku zaudējušiem vai līdz brīdim, kad tie zaudē spēku uz cita pamata.
Ministru prezidente E. Siliņa
Viedās administrācijas un
reģionālās attīstības ministre I. Bērziņa