Ministru kabineta noteikumi: Šajā laidienā 9 Pēdējās nedēļas laikā 17 Visi
Ministru kabineta noteikumi Nr. 593
Rīgā 2024. gada 3. septembrī (prot. Nr. 35 31. §)
Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.5. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot vienlīdzīgu un savlaicīgu piekļuvi kvalitatīviem, ilgtspējīgiem un izmaksu ziņā pieejamiem pakalpojumiem; pilnveidot sociālās aizsardzības sistēmas, tostarp veicināt sociālās aizsardzības pieejamību; uzlabot ilgtermiņa aprūpes pakalpojumu pieejamību, efektivitāti un izturētspēju" 4.3.5.1. pasākuma "Sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu pieejamības palielināšana" otrās kārtas īstenošanas noteikumi
Izdoti saskaņā ar Eiropas Savienības fondu
2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma
19. panta 6. un 13. punktu
I. Vispārīgie jautājumi
1. Noteikumi nosaka:
1.1. kārtību, kādā īsteno Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.5. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot vienlīdzīgu un savlaicīgu piekļuvi kvalitatīviem, ilgtspējīgiem un izmaksu ziņā pieejamiem pakalpojumiem; pilnveidot sociālās aizsardzības sistēmas, tostarp veicināt sociālās aizsardzības pieejamību; uzlabot ilgtermiņa aprūpes pakalpojumu pieejamību, efektivitāti un izturētspēju" 4.3.5.1. pasākuma "Sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu pieejamības palielināšana" (turpmāk – pasākums) otro kārtu;
1.2. pasākuma otrās kārtas mērķi;
1.3. pasākuma otrajai kārtai plānoto un pieejamo finansējumu;
1.4. prasības Eiropas Sociālā fonda Plus projekta (turpmāk – projekts) iesniedzējam un finansējuma saņēmējam;
1.5. pasākuma otrās kārtas atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus;
1.6. vienkāršoto izmaksu piemērošanas nosacījumus un kārtību pasākuma otrajā kārtā.
2. Pasākuma otrās kārtas mērķis ir sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu pieejamības palielināšana un sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniegšana šo noteikumu 3. punktā minētās mērķa grupas personām.
3. Pasākuma otrās kārtas mērķa grupa ir:
3.1. pilngadīgas personas ar garīga rakstura traucējumiem, kurām ir noteikta I vai II invaliditātes grupa;
3.2. bērni ar funkcionāliem traucējumiem, kuriem ir noteikta invaliditāte un kuri dzīvo ģimenēs;
3.3. personas pensijas vecumā, tai skaitā personas ar demenci.
4. Pasākuma otrās kārtas ietvaros līdz 2029. gada 31. decembrim ir sasniedzams šāds programmas uzraudzības rādītājs: programmas iznākuma rādītājs – sociālās atstumtības riskam pakļautas personas, kuras ir saņēmušas sabiedrībā balstītus sociālos pakalpojumus, – 473 personas.
5. Pasākuma otrās kārtas ietvaros atbildīgās iestādes funkcijas pilda Labklājības ministrija.
6. Pasākuma otro kārtu īsteno atklātas projektu iesniegumu atlases veidā.
7. Sadarbības iestāde atklātu projektu iesniegumu atlasi organizē, atlases termiņus saskaņojot ar Labklājības ministriju kā atbildīgo iestādi. Atklātu projektu iesniegumu atlasi izsludina par visu pasākuma otrajai kārtai pieejamo kopējo attiecināmo finansējumu. Ja projektu iesniegumu atlasē neapstiprina projektu iesniegumus par visu pasākuma otrajai kārtai pieejamo kopējo attiecināmo finansējumu, sadarbības iestāde var rīkot atkārtotu projektu iesniegumu atlasi par atlikušo pasākuma otrajai kārtai pieejamo kopējo attiecināmo finansējumu, saskaņojot to ar Labklājības ministriju kā atbildīgo iestādi.
8. Pasākuma otrajai kārtai plānotais un pieejamais kopējais attiecināmais finansējums ir 15 800 186 euro, tai skaitā Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums – 13 430 158 euro un nacionālais līdzfinansējums – 2 370 028 euro, ko veido valsts un pašvaldību budžeta finansējums. Pašvaldību budžetu kā līdzfinansējuma avotu projektā plāno šo noteikumu 16.1. apakšpunktā minētie projektu iesniedzēji, savukārt valsts budžetu – šo noteikumu 16.2. apakšpunktā minētie projektu iesniedzēji.
9. Pasākuma otrās kārtas atbalsta veids ir grants.
10. Maksimālais attiecināmais Eiropas Sociālā fonda Plus finansējuma apmērs nepārsniedz 85 procentus no projekta kopējā attiecināmā finansējuma, un nacionālais līdzfinansējums nav mazāks par 15 procentiem no projektam plānotā kopējā attiecināmā finansējuma.
11. Minimālais vienā projektā iesaistāmo šo noteikumu 3. punktā minēto mērķa grupas personu skaits ir 5, bet maksimālais – 25. Projektā var iesaistīt šo noteikumu 3. punktā minētās mērķa grupas personas, attiecībā uz kurām pašvaldības sociālais dienests ir pieņēmis lēmumu par attiecīgā šo noteikumu 25. punktā minētā sabiedrībā balstītā sociālā pakalpojuma piešķiršanu un kuras šādu pakalpojumu uz projekta iesniegšanas brīdi nesaņem pie attiecīgā projekta iesniedzēja.
12. Projektā plānoto šo noteikumu 25. punktā minēto sabiedrībā balstīto sociālo pakalpojumu sniegšanu var nodrošināt infrastruktūrā, kuru projekta iesniedzējs ir izveidojis par saviem vai citu nacionālo vai ārvalstu finanšu instrumentu līdzekļiem un kurā līdz projekta iesnieguma iesniegšanas brīdim:
12.1. vēl nav uzsākta sociālo pakalpojumu sniegšana šo noteikumu 3. punktā minētajām mērķa grupas personām;
12.2. ir uzsākta sociālo pakalpojumu sniegšana, bet šo noteikumu 3. punktā minētās mērķa grupas personas nenodrošina pilnu izveidotās infrastruktūras noslodzi;
12.3. sniedz sociālos pakalpojumus, un projekta iesniedzējs ir reģistrējis papildu pakalpojuma sniegšanas vietas šo noteikumu 3. punktā minētajām mērķa grupas personām;
12.4. sniedz sociālos pakalpojumus, un projekta iesniedzējs esošajās reģistrētajās pakalpojumu sniegšanas vietās paredz tos sniegt lielākam šo noteikumu 3. punktā minēto mērķa grupu personu skaitam.
13. Pasākuma otrās kārtas ietvaros projekta minimālā attiecināmo izmaksu kopsumma nav ierobežota.
14. Projekta attiecināmo izmaksu kopsummu aprēķina, reizinot projektā iesaistāmo šo noteikumu 3. punktā minēto mērķa grupas personu skaitu ar vienas vienības izmaksām vienai mērķa grupas personai, ievērojot šo noteikumu 20.1. un 20.2. apakšpunktā minētos izmaksu ierobežojumus.
15. Pasākuma otrās kārtas ietvaros izmaksas ir attiecināmas, ja tās atbilst šajos noteikumos minētajām izmaksu pozīcijām un ir radušās no dienas, kad noslēgts līgums vai vienošanās par projekta īstenošanu.
II. Prasības projekta iesniedzējam
16. Projekta iesniedzējs pasākuma otrās kārtas ietvaros ir:
16.1. pašvaldība vai tās izveidots sociālo pakalpojumu sniedzējs;
16.2. citi sociālo pakalpojumu sniedzēji.
17. Projekta iesniedzējs, kura projekta iesniegums ir apstiprināts, ir finansējuma saņēmējs (turpmāk – finansējuma saņēmējs).
18. Projekta iesniedzējs katrā projektu iesniegumu atlasē var iesniegt vienu projekta iesniegumu par sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniegšanu vienas pašvaldības administratīvajā teritorijā. Projekta iesniedzējam un sociālajiem pakalpojumiem, kurus projekta ietvaros plānots nodrošināt projekta mērķa grupas personām, ir jābūt reģistrētiem sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā.
III. Atbalstāmās darbības un izmaksas
19. Pasākuma otrās kārtas ietvaros ir atbalstāmas šādas darbības:
19.1. individuālo vajadzību izvērtēšana un sociālās rehabilitācijas, sociālās aprūpes, bērna attīstības vai personas vai ģimenes atbalsta pakalpojumu sniegšanas plāna (turpmāk – atbalsta plāns) izstrāde šo noteikumu 3. punktā minētajām mērķa grupas personām;
19.2. sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniegšana šo noteikumu 3. punktā minētajām mērķa grupas personām;
19.3. komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas pasākumi;
19.4. projekta vadība un tā īstenošanas nodrošināšana.
20. Pasākuma otrās kārtas ietvaros šo noteikumu 19. punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai plāno šādas Eiropas Komisijas (EK) 2023. gada 7. jūlija Deleģētajā regulā 2023/1676, ar ko Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2021/1060 papildina attiecībā uz vienību izmaksu, fiksētas summas maksājumu un vienotu likmju, kā arī finansējuma, kas nav saistīts ar izmaksām, noteikšanu saistībā ar izdevumiem, ko Komisija atmaksā dalībvalstīm, noteiktās sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu vienas vienības izmaksas:
20.1. sabiedrībā balstītu dienas aprūpes pakalpojumu (dienas aprūpes centrs un specializētās darbnīcas) sniegšanas izmaksas – 8,25 euro stundā vienai šo noteikumu 3. punktā minētajai mērķa grupas personai, ievērojot, ka kopējais atbalsts sabiedrībā balstītu dienas aprūpes pakalpojumu sniegšanai vienai šo noteikumu 3. punktā minētajai mērķa grupas personai nepārsniedz 31 670 euro 24 mēnešu periodā;
20.2. aprūpes pakalpojumu mājās (grupu māja (dzīvoklis)) sniegšanas izmaksas – 1705 euro mēnesī par personai individuāli sniegtu atbalstu, ievērojot, ka kopējais atbalsts pakalpojuma sniegšanai vienai šo noteikumu 3. punktā minētajai mērķa grupas personai nepārsniedz 40 918 euro 24 mēnešu periodā.
21. Pasākuma otrās kārtas atbalstāmo darbību ietvaros ir attiecināms pievienotās vērtības nodoklis tiešajām attiecināmajām izmaksām atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula 2021/1060), 64. panta 1. punkta "c" apakšpunktā ietvertajiem nosacījumiem, ja tas nav atgūstams atbilstoši normatīvajiem aktiem nodokļu politikas jomā.
22. Pasākuma otrās kārtas ietvaros šo noteikumu 19. punktā minēto atbalstāmo darbību izmaksu veikšanai sadarbības iestāde finansējuma saņēmējam veic avansa un starpposma maksājumus atbilstoši normatīvajiem aktiem par valsts budžeta līdzekļu plānošanas kārtību Eiropas Savienības fondu projektu īstenošanai un maksājumu veikšanai 2021.–2027. gada plānošanas periodā.
23. Šo noteikumu 22. punktā minētos starpposma maksājumus sadarbības iestāde veic arī laikposmā, kad finansējuma saņēmējs izmanto saņemtā avansa maksājumu. Finansējuma saņēmējs avansa pieprasījumu sagatavo un sadarbības iestāde to apstiprina, ņemot vērā nosacījumu, ka plānotā avansa apmērs atbilst iespējai to izlietot sešu mēnešu laikā saimnieciskā gada ietvaros. Finansējuma saņēmējam avansu sadarbības iestāde var piešķirt līdz 30 procentiem no Eiropas Sociālā fonda Plus finansējuma un valsts budžeta finansējuma kopējās summas, ievērojot, ka avansu var izmaksāt vairākos maksājumos.
IV. Pasākuma un projekta īstenošanas nosacījumi
24. Šo noteikumu 19.1. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības ietvaros finansējuma saņēmējs atbilstoši normatīvajiem aktiem par prasībām sociālo pakalpojumu sniedzējiem izvērtē šo noteikumu 3. punktā minētās mērķa grupas personas vajadzības un izstrādā atbalsta plānu.
25. Šo noteikumu 19.2. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības ietvaros finansējuma saņēmējs atbilstoši normatīvajiem aktiem par prasībām sociālo pakalpojumu sniedzējiem nodrošina šādu sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniegšanu:
25.1. grupu māja (dzīvoklis) šo noteikumu 3.1. apakšpunktā minētajām mērķa grupas personām;
25.2. dienas aprūpes centrs šo noteikumu 3. punktā minētajām mērķa grupas personām;
25.3. specializētās darbnīcas šo noteikumu 3.1. apakšpunktā minētajām mērķa grupas personām.
26. Sniedzot šo noteikumu 25.1. apakšpunktā minēto pakalpojumu, finansējuma saņēmējs papildus prasībām, kas ir noteiktas normatīvajos aktos par prasībām sociālo pakalpojumu sniedzējiem, nodrošina mērķa grupas personai sociālo aprūpi un, ja nepieciešams, veselības aprūpes speciālistu atbalstu.
27. Sniedzot šo noteikumu 25.2. un 25.3. apakšpunktā minētos pakalpojumus, finansējuma saņēmējs papildus prasībām, kas noteiktas normatīvajos aktos par prasībām sociālo pakalpojumu sniedzējiem, nodrošina mērķa grupas personai veselības aprūpes speciālistu atbalstu.
28. Projekta kopējo attiecināmo izmaksu ietvaros vienai šo noteikumu 3. punktā minētajai mērķa grupas personai sabiedrībā balstītus sociālos pakalpojumus sniedz ne ilgāk kā 24 mēnešus.
29. Īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs:
29.1. nodrošina, ka šajos noteikumos paredzētās atbalstāmās darbības un projektā sniegto atbalstu šo noteikumu 3. punktā minētās mērķa grupas personām nefinansē vai nelīdzfinansē un neplāno finansēt vai līdzfinansēt no citiem valsts, pašvaldības vai ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem, kā arī nodrošina dubultā finansējuma neiestāšanos;
29.2. nodrošina komunikācijas un vizuālās identitātes prasības, kas noteiktas regulas 2021/1060 47. un 50. pantā un normatīvajos aktos par kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā;
29.3. savā tīmekļvietnē, ja tāda ir, un sociālajos tīklos ievieto informāciju par projekta īstenošanu un aktualizē to, tiklīdz pieejama jaunāka informācija, bet ne retāk kā reizi sešos mēnešos;
29.4. veic projekta īstenošanā iesaistīto personu datu apstrādi, identificēšanu un uzskaiti projekta īstenošanas un maksājuma pieprasījumu sagatavošanas nolūkā;
29.5. uzkrāj datus par šādiem horizontālā principa "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" rādītājiem:
29.5.1. atbalstu saņēmušo sociālās atstumtības un nabadzības riskam pakļauto iedzīvotāju skaits;
29.5.2. specifiskus atbalsta pakalpojumus saņēmušo personu ar invaliditāti skaits;
29.6. uzkrāj, uzskaita un sadarbības iestādē iesniedz apkopotus datus par atbalstu saņēmušajām šo noteikumu 3. punktā minētajām personām atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1057, ar ko izveido Eiropas Sociālo fondu Plus (ESF+) un atceļ Regulu (ES) Nr. 1296/2013, 1. pielikumam un Ministru kabineta 2023. gada 21. marta noteikumu Nr. 135 "Eiropas Savienības fondu projektu pārbaužu veikšanas kārtība 2021.–2027. gada plānošanas periodā" 1. pielikumam;
29.7. pasākuma otrās kārtas ietvaros neplāno atbalstu tādām darbībām, kurām atbalsts atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5. pantam būtu kvalificējams kā komercdarbības atbalsts. Ja projekta īstenošanas laikā konstatē, ka ir sniegts atbalsts saimnieciskām darbībām, kas kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, finansējuma saņēmējs atmaksā sadarbības iestādei nelikumīgi saņemto atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļu;
29.8. nesaņem līdzmaksājumu no šo noteikumu 3. punktā minētajām mērķa grupas personām par projekta ietvaros personām nodrošinātajiem sabiedrībā balstītiem sociālajiem pakalpojumiem, izņemot samaksu par dzīvojamās telpas, virtuves un koplietošanas telpu ekspluatāciju atbilstoši personas lietojamajai daļai šo noteikumu 25.1. apakšpunktā minētā pakalpojuma sniegšanas laikā.
30. Ja finansējuma saņēmējs ir pašvaldība vai tās izveidots sociālo pakalpojumu sniedzējs, tas papildus šo noteikumu 29. punktā minētajām prasībām:
30.1. piesaista šo noteikumu 19. punktā minēto atbalstāmo darbību veikšanai nepieciešamo personālu vai īsteno iepirkumus, nodrošinot, ka projekta īstenošanas laikā ir ievēroti interešu konflikta, korupcijas un krāpšanas novēršanas nosacījumi, vismaz paredzot, ka projekta vadībā un īstenošanā iesaistītie darbinieki un iepirkuma līgumu izpildītāji ir:
30.1.1. informēti par korupcijas un interešu konflikta novēršanas jautājumiem un krāpšanas pazīmēm, kā arī par pienākumu ziņot par konstatētajām aizdomām un ir informēti par ziņotāju aizsardzību atbilstoši Trauksmes celšanas likumam;
30.1.2. parakstījuši apliecinājumus par interešu konflikta neesību saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012, 61. pantu un publisko iepirkumu regulējošajiem normatīvajiem aktiem;
30.2. publiskos iepirkumus veic saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, īstenojot konkurenci nodrošinošu, pārredzamu, atklātu, nediskriminējošu konkursa procedūru un, kur tas ir attiecināms, īstenojot sociāli atbildīgus, inovatīvus un zaļus publiskos iepirkumus.
31. Ja finansējuma saņēmējs ir cits sociālo pakalpojumu sniedzējs, tas papildus šo noteikumu 29. punktā minētajām prasībām:
31.1. piesaista šo noteikumu 19. punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai nepieciešamo personālu vai īsteno iepirkumus, nodrošinot, ka projekta īstenošanas laikā ir ievēroti interešu konflikta, korupcijas un krāpšanas novēršanas nosacījumi, un vismaz paredzot, ka projekta vadībā un īstenošanā iesaistītais personāls un iepirkuma līgumu izpildītāji ir informēti par korupcijas un interešu konflikta novēršanas jautājumiem, krāpšanas pazīmēm, kā arī par pienākumu ziņot par konstatētajām aizdomām un ir informēti par ziņotāju aizsardzību atbilstoši Trauksmes celšanas likumam;
31.2. ievēro Ministru kabineta 2017. gada 28. februāra noteikumos Nr. 104 "Noteikumi par iepirkuma procedūru un tās piemērošanas kārtību pasūtītāja finansētiem projektiem" noteikto līguma slēgšanas tiesību piešķiršanas procedūru (ja attiecināms) un ierobežojumus šādu līgumu slēgšanai, kā arī aizpilda un paraksta noteikumu 1. pielikumā norādīto apliecinājumu par interešu konflikta neesību un pievieno to iepirkuma līgumu slēgšanas dokumentācijai.
32. Pasākuma otrās kārtas ietvaros visi īstenotie projekti ir stratēģiski svarīgu projektu kopa. Lai nodrošinātu papildu komunikācijas pasākumus par stratēģiski svarīgu projektu īstenošanu, atbildīgā iestāde izstrādā komunikācijas plānu pasākuma otrās kārtas stratēģiski svarīgo projektu kopai un pasākuma otrās kārtas īstenošanas laikā organizē vismaz vienu informatīvo pasākumu vai aktivitāti, kurā iesaista Eiropas Komisijas pārstāvniecību Latvijā, Labklājības ministriju, vadošo iestādi un sadarbības iestādi.
33. Pasākuma otrās kārtas ietvaros projektu īsteno ne ilgāk par 30 mēnešiem no dienas, kad ar sadarbības iestādi ir noslēgta vienošanās vai līgums par projekta īstenošanu.
34. Pasākuma otrās kārtas ietvaros projektu īsteno saskaņā ar vienošanos vai līgumu par projekta īstenošanu, bet ne ilgāk kā līdz 2029. gada 31. decembrim.
35. Projekta īstenošanas vieta ir Latvijas Republikas teritorija.
Ministru prezidente E. Siliņa
Labklājības ministrs U. Augulis