Jūrmalas pilsētas domes saistošie noteikumi: Šajā laidienā 1 Pēdējās nedēļas laikā 1 Visi
Jūrmalas domes saistošie noteikumi Nr. 28
Jūrmalā 2024. gada 27. jūnijā (prot. Nr. 9, 28. p.)
Par koku ciršanu ārpus meža un apstādījumu aizsardzību Jūrmalas valstspilsētā
Precizēti ar Jūrmalas domes
2024. gada 29. augusta lēmumu Nr. 409
(prot. Nr. 11, 23. p.)
Izdoti saskaņā ar Meža likuma
8. panta otro daļu
un Ministru kabineta 2012. gada 2. maija
noteikumu Nr. 309 "Noteikumi
par koku ciršanu ārpus meža"
22. punktu
I. Vispārīgie jautājumi
1. Saistošie noteikumi "Par koku ciršanu ārpus meža un apstādījumu aizsardzību Jūrmalas valstspilsētā" (turpmāk – Noteikumi) nosaka koku ciršanas izvērtēšanas kārtību un publiskās apspriešanas procedūras kārtību.
2. Noteikumos ir lietoti šādi termini:
2.1. I kategorijas koks – vesels, perspektīvs, ar stipru un taisnu stumbru, kuplu un simetrisku vainagu, dendroloģiski un ainaviski augstvērtīgs pilsētvides koks;
2.2. II kategorijas koks – ainaviski vērtīgs koks, bet pilnībā neatbilst I kategorijas koka pazīmēm;
2.3. III kategorijas koks – nosacīti mazvērtīgs koks, bet pilnībā neatbilst IV kategorijas koka pazīmēm;
2.4. IV kategorijas koks – nokaltis vai kalstošs koks, neperspektīvs, ar skraju vai izteikti nesimetrisku vainagu, nevesels, dabīgi bojāts, ainaviski mazvērtīgs;
2.5. Avārijas koks – koks ar vizuāli redzamiem bojājumiem, kas tieši neapdraud cilvēku dzīvību, veselību vai īpašumu un infrastruktūru, – iztrupējis, saplaisājis, nolūzis vai noliecies;
2.6. Nokaltis koks – koks, kas pilnībā zaudējis augtspēju;
2.7. Koku vainagošana – kopšanas darbu kopums, kas ietver zaru nozāģēšanu vai veidotu vainagu regulāru apgriešanu;
2.8. Publiskie apstādījumi – apstādījumu teritorija uz pašvaldības īpašumā esošas zemes, kas atrodas Jūrmalas valstspilsētas administratīvās teritorijas publiskajā ārtelpā (ielās, bulvāros, laukumos, parkos un skvēros) un kas bez ierobežojuma pieejama sabiedrībai.
II. Koku ciršanas izvērtēšanas kārtība
3. Iesniegumus par koku ciršanu un koku vainagošanu izskata Jūrmalas Koku vērtēšanas komisija (turpmāk – Komisija). Komisija veic koku apskati dabā, noformējot apstādījumu apskates aktu, izskata iesniegumu par koku ciršanu un pieņem lēmumu par atļaujas izsniegšanu koku ciršanai, vainagošanai, vai sniedz pamatotu rakstisku atteikumu.
4. Komisija 10 darbdienu laikā pēc šo Noteikumu 3. punktā minētā lēmuma pieņemšanas, izsniegtās koku ciršanas atļaujas publicē Jūrmalas valstspilsētas pašvaldības tīmekļa vietnē, publikācijā norādot:
4.1. koku ciršanas vietas adresi;
4.2. koku sugu, caurmēru un skaitu;
4.3. koku ciršanas iemeslu;
4.4. lēmuma par atļaujas izsniegšanu koku ciršanai numuru un datumu.
5. Komisija nosaka koku kategorijas un aprēķina Zaudējumu atlīdzību par I, II un III kategorijas koku ciršanu. Zaudējumu atlīdzība netiek aprēķināta par IV kategorijas koku, avārijas koku un bīstamu avārijas koku ciršanu.
6. Publiskajos apstādījumos koku vainagošanu, zaru zāģēšanu, koku un krūmu stādīšanu, kā arī krūmu nociršanu saskaņo Komisija.
III. Publiskās apspriešanas kārtība
7. Komisija rīko publisko apspriešanu par plānoto koku ciršanu publiskajos apstādījumos, ja koku ciršanas dēļ būtiski tiek ietekmēta pilsētvides ainaviskā, dendroloģiskā un ekoloģiskā kvalitāte.
8. Koku ciršanas (būvniecības) ierosinātājs iesniedz Komisijai informāciju par plānoto koku ciršanu (būvniecību) publiskajos apstādījumos ne vēlāk kā divus mēnešus pirms koku ciršanas (būvniecības) darbu uzsākšanas, ja iepriekš nav veikta būvniecības ieceres publiskā apspriešana.
9. Pirms publiskās apspriešanas procedūras uzsākšanas Komisija izvieto Jūrmalas valstspilsētas pašvaldības tīmekļa vietnēs un Jūrmalas valstspilsētas administrācijas ēkā paziņojumu par publiskās apspriešanas procedūras rīkošanu, kurā ietver informāciju par koku ciršanas ierosinātāju, ciršanas vietu (adresi), ciršanas pamatojumu, nocērtamo koku skaitu, sugu un diametru, publiskās apspriešanas sākuma un beigu datumu. Publiskās apspriešanas termiņš nedrīkst būt īsāks par trīs nedēļām no informācijas publicēšanas dienas.
10. Pēc publiskās apspriešanas rezultātu izvērtēšanas Komisija pieņem šo Noteikumu 3. punktā noteikto lēmumu un izvieto to Jūrmalas valstspilsētas pašvaldības tīmekļa vietnēs un Jūrmalas valstspilsētas administrācijas ēkā.
IV. Noslēguma jautājumi
11. Ar šo Noteikumu spēkā stāšanos spēku zaudē Jūrmalas domes 2021. gada 29. jūlija saistošie noteikumi Nr. 31 "Par koku ciršanu ārpus meža un apstādījumu aizsardzību Jūrmalas valstspilsētā".
12. Ar šo Noteikumu spēkā stāšanos tiek atcelti Jūrmalas domes 2023. gada 21. decembra saistošie noteikumi Nr. 43 "Par koku ciršanu ārpus meža un apstādījumu aizsardzību Jūrmalas valstspilsētā".
Jūrmalas domes priekšsēdētāja R. Sproģe
Paskaidrojuma raksts
Jūrmalas domes 2024. gada 27. jūnija saistošajiem noteikumiem Nr. 28 "Par koku
ciršanu ārpus meža un apstādījumu aizsardzību Jūrmalas valstspilsētā"
Paskaidrojuma raksta sadaļa |
Norādāmā informācija |
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums | 1.1. Saistošie noteikumi "Par koku ciršanu
ārpus meža un apstādījumu aizsardzību Jūrmalas valstspilsētā" (turpmāk –
Noteikumi) ir precizēti atbilstoši Viedās administrācijas un reģionālās
attīstības ministrijas 2024. gada 22. jūlija atzinumā Nr. 1-18/4625 "Par
saistošajiem noteikumiem Nr. 28" norādītajiem iebildumiem. 1.2. Noteikumu mērķis ir noteikt ārpus meža augošu koku ciršanas izvērtēšanas kārtību un publiskās apspriešanas procedūras norises kārtību par koku ciršanu sabiedriski nozīmīgos pilsētas publiskajos apstādījumos. 1.3. Zaudējumu atlīdzība par dabas daudzveidības samazināšanu tiek aprēķināta Ministru kabineta 2012. gada 2. maija noteikumu Nr. 309 "Noteikumi par koku ciršanu ārpus meža" 24. punktā noteiktajā kārtībā, ievērojot minēto Ministra kabineta noteikumu 3. pielikumā noteiktos koeficientus. |
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu | 2.1. Ietekme uz pašvaldības budžetu
ieņēmumu daļā nav precīzi aprēķināma, jo atkarīga no zaudējumu
atlīdzības summu iemaksas. 2.2. Nav attiecināms uz pašvaldības budžeta izdevumu daļu. 2.3. Nav nepieciešami resursi sakarā ar jaunu institūciju vai darba vietu veidošanu, esošo institūciju kompetences paplašināšanai, lai nodrošinātu Noteikumu izpildi. 2.4. Noteikumu izpilde tiek nodrošināta piešķirtā budžeta ietvaros. |
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci | 3.1. Īstenojot Noteikumus tiks labvēlīgi
ietekmēta bioloģiskā daudzveidība, gaisa kvalitāte, klimats, ainava,
kultūras un dabas mantojums. Kvalitatīvāka vide un ainava, savukārt,
pozitīvi ietekmē iedzīvotāju veselību. 3.2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā – Noteikumi ierobežo uzņēmējdarbības aktivitātes un komersantu, tik tālu, cik tiek noteikti aizliegumi saistībā ar atļauju neizsniegšanu, kas var ietekmēt uzņēmējdarbības vides attīstību. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām | 4.1. Noteikumu piemērošanā privātpersona
vai juridiskā persona var vērsties Jūrmalas valstspilsētas
administrācijā. 4.2. Galvenie procedūras posmi un privātpersonām veicamās darbības, ko paredz Noteikumu projekts – informācija regulāri tiek aktualizēta pašvaldības tīmekļvietnē https://www.jurmala.lv/lv/pakalpojumi/arpus-meza-augosu-koku-cirsanas-un-koku-vainagosanas-atlaujas-izsniegšana. 4.3. Noteikumu izpilde neietekmēs institūciju funkcijas un uzdevumus, kuras nodrošinās Noteikumu izpildi. |
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem | 5.1. Pašvaldību funkcijas, kuru izpildei
tiek izstrādāti šie Noteikumi – lai nodrošinātu koku ciršanu ārpus meža
izvērtēšanas un publiskās apspriešanas procedūras kārtību. 5.2. Papildu darba vietas netiks izveidotas. |
6. Informācija par izpildes nodrošināšanu | 6.1. Noteikumu izpildē ir iesaistīta
Jūrmalas Koku vērtēšanas komisija. 6.2. Nav paredzēta jaunu institūciju izveide, esošo likvidācija vai reorganizācija. |
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana | Noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir vajadzīgs minētā mērķa sasniegšanai un pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir piemēroti leģitīma mērķa sasniegšanai, un pašvaldības rīcība ir atbilstoša. |
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām | Sabiedrības viedokļa noskaidrošana veikta atbilstoši Pašvaldību likuma 46. panta trešajā daļā noteiktajam – Noteikumu projekts un paskaidrojuma raksts no 2024. gada 8. maija līdz 2024. gada 22. maijam tika publicēts pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.jurmala.lv sabiedrības viedokļa noskaidrošanai. Minētajā termiņā iedzīvotāju iebildumi un priekšlikumi netika saņemti. |
Jūrmalas domes priekšsēdētāja R. Sproģe